Научная статья на тему 'ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОНДА ОЛИЙ МАЪЛУМОТЛИ МУТАХАССИСЛАР ТАЙЁРЛАШ СИФАТИГА КОНЦЕПТУАЛ ЁНДАШУВЛАР'

ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОНДА ОЛИЙ МАЪЛУМОТЛИ МУТАХАССИСЛАР ТАЙЁРЛАШ СИФАТИГА КОНЦЕПТУАЛ ЁНДАШУВЛАР Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
40
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
сифат / таълим ва тарбия / илм-фан ва инновациялар / мутахассислар меҳнат бозори / халқаро рейтинг тизими / таълим тизими мақсадли кўрсаткичлари. / качество / образование и обучение / наука и инновации / рынок труда специалистов по вычислительной технике / международная рейтинговая система / целевые показатели системы образования.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Рахматов Бахриддин Бурибоевич, Тошқулов Бектемир

Mақолада Янги Ўзбекистонда олий маълумотли мутахассслар тайёрлаш сифатини ошириш долзарб бўлиб бораётганлигини инобатга олиб. бу борада махсус давлат дастури урганилди. Давлат дастури доирасида таълим сифатини ошириш борасидаги муаммоларга концептуал ёндашувлар ва йўналишлар таҳлил қилинган. Таълим сифатини ошириш борасида хулоса ва таклифлар тавсия қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В статье исследуются, повышение качества подготовки высокообразованных специалистов в Новом Узбекистане, который является актуальными, в связи с этим была принята специальная государственная программа. В рамках государственной программы анализируются концептуальные подходы и направления к проблемам повышения качества образования. Рекомендуются выводы и предложения по повышению качества образования.

Текст научной работы на тему «ЯНГИ ЎЗБЕКИСТОНДА ОЛИЙ МАЪЛУМОТЛИ МУТАХАССИСЛАР ТАЙЁРЛАШ СИФАТИГА КОНЦЕПТУАЛ ЁНДАШУВЛАР»

ЯНГИ УЗБЕКИСТОНДА ОЛИЙ МАЪЛУМОТЛИ МУТАХАССИСЛАР ТАЙЁРЛАШ СИФАТИГА КОНЦЕПТУАЛ ЁНДАШУВЛАР

Рахматов Бахриддин Бурибоевич

СамИСИ, менежмент кафедраси доценти, и.ф.н.

E-mail: braxmatov55 @gmail .com orcid.org/0000-0001-5358-4191 Тошкулов Бектемир Самарканд иктисодиёт ва сервис институти магистри

Аннотация. Маколада Янги Узбекистонда олий маълумотли мутахассслар тайёрлаш сифатини ошириш долзарб булиб бораётганлигини инобатга олиб. бу борада махсус давлат дастури урганилди. Давлат дастури доирасида таълим сифатини ошириш борасидаги муаммоларга концептуал ёндашувлар ва йуналишлар тахлил килинган. Таълим сифатини ошириш борасида хулоса ва таклифлар тавсия килинган.

Калит сузлар: сифат, таълим ва тарбия, илм-фан ва инновациялар, мутахассислар мехнат бозори, халкаро рейтинг тизими, таълим тизими максадли курсаткичлари.

Аннотация. В статье исследуются, повышение качества подготовки высокообразованных специалистов в Новом Узбекистане, который является актуальными, в связи с этим была принята специальная государственная программа. В рамках государственной программы анализируются концептуальные подходы и направления к проблемам повышения качества образования. Рекомендуются выводы и предложения по повышению качества образования.

Ключевые слова: качество, образование и обучение, наука и инновации, рынок труда специалистов по вычислительной технике, международная рейтинговая система, целевые показатели системы образования.

Abstract. In the article, taking into account the fact that it is becoming urgent to improve the quality of training of highly educated specialists in New Uzbekistan. a special state program was adopted in this regard. Within the framework of the state program, conceptual approaches and directions to the problems of improving the quality of education are analyzed. Conclusions and suggestions on improving the quality of education are recommended.

Key words: quality, education and training, science and innovation, labor market of computer specialists, international rating system, target indicators of the educational system.

Кириш. Узбекистон ижтимоий иктисодий ривожланишнинг махсули сифатидаги янги Учинчи Ренессанс даврига миллий гоямизнинг асосий устунлари хисобланмиш, таълим ва тарбия сифатини, соглом турмуш тарзини, илм-фан ва инновацияларни такомиллаштириш оркали кадам куймокда.

Шу сабаб "Узбекистан Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг Олий Мажлис ва Узбекистон халкига мурожаатида. Таълим сифатини ошириш — Янги Узбекистон тараккиётининг яккаю ягона туFри йулидир" -деб таъкиланди.[1]

Мамлакат бу борада табора усиб ва улгайиб бораётган ишчи кучи ресурсларига, айникса ёш авлод салохиятига таянади. Шунинг учун хам давлатимиз рахбари ташаббуси билан 2023 йил юртимизда "Инсонга эътибор ва сифатли таълим йили" деб эълон килинди

Узбекистон Республикасида олий таълимни тизимли ислох килиш, замонавий билим ва юксак маънавий-ахлокий фазилатларга эга, мустакил фикрлайдиган юкори малакали кадрлар тайёрлаш жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, олий таълимни модернизация килиш, илгор таълим технологияларига асосланган холда ижтимоий соха ва иктисодиёт тармокларини ривожлантириш вазифаларни хал кила оладиган олий касбий таълим беришга йуналтирилди. Хрзирда ОТМлари янги Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги карорига асосан олий таълим ташкилотлари уртасида соглом ракобат мухитини яратиш, таълим сифатини янада юкори боскичга олиб чикиш ва уларни халкаро рейтингларга кириши устида иш олиб боришмокда.

ОТМ битирувчилари томнидан куп холларда иктисодиёт сохаларида таклиф этилаётган иш урни, мехнат хаки даражаси ва мехнат шароитларидан мамнун эмаслиги туфайли, таклиф этилаётган мутахассисликларига мос келувчи иш уринларини рад этиш холлари учрамокда. Булар уз навбатида айрим иктисодиёт сохаларида, кадрларнинг ортикчалиги ва уларнинг тайёргарлиги сифати даражаси юкори эмаслиги натижада ёш мутахассисларнинг кобилиятларидан тулик фойдаланмаслик холатларини келтириб чикармокда. ОТМ битирувчиларнинг иктисодиёт сохаларида муносиб иш урнини топишларига, бозор муносабатлари конунлари ва шароитига тез мослашувида куйдаги тускинликлар мавжуддир:

> Иктисодиёт сохалари хамда таълим хизматлари бозори уртасидаги алокаларни таъминловчи механизмларнинг самарали фаолият олиб бормаслиги;

> Айрим холларда касбий таркибнинг иктисодиёт сохаларидаги иш уринлари тузилмасига мос келмаслиги;

> Иктисодиёт сохаларида кадрлар сиёсатининг мукаммал эмаслиги;

> Битирувчиларнинг иш берувчилар билан музокаралар олиб бориши буйича етарлича куникма ва маълумотларга эга эмасликларини киритиш мумкин.

Мавзуга оид адабиётлар шар^и. Сифат - бу мураккаб философик, иктисодий ва социал тушунча булиб, у куплаб таърифлар оркали берилади.

Эрамиздан олдин 3 асрда яшаб утган Аристотель сифатни предметлар орасидаги фарклар; "яхши-ёмон" белгилари билан ажратиш деб тушунтирган булса, Гегель (Х1Х аср) сифат бу нарсанинг биринчи навбатда хаккдкдй, аник

мавжудлиги билан аникланса, нарса сифатини йукотиши билан у узлигини йукотади, деб таърифлаган.

Кадимги хитойликлар фикрига кура сифат Иероглифи 2 белгидан "мувозанат" ва "пул" дан иборат (сифат = мувозанат + пул). Шу сабабли сифат "юкоринафли", "кимматли" тушунчаларига мос келади деб таърифлаган. Исикава К. (1950 йил) Сифат -талабни реал кондирувчи хосса, ДЖуран Дж. (1979 йил) сифат фойдаланишга ярокли, сифат истеъмолчини кониктириш даражаси сифатида куллаш кераклигини билдиришган.

Таълим сифати кенг камровли тушунча булиб, уни таъминлаш бир катор омилларга богликдир. Бу борда хорижий ва мамлакатимиз олимларининг турли хил карашлар, уларнинг мазмуни, умумий хамда фаркли жихатларини урганиш максадга мувофикдир.

Масалан, академик А.Новиков фикрича, «Таълим сифати деганда -меъёрий талаблар, ижтимоий ва шахс эхтиёжларига мос келадиган таълим натижаси даражасини ифодаловчи курсаткичлар тизими тушинилади». Демак олимнинг фикрича таълим сифати компонентлари меъёрий талаблар, ижтимоий ва шахсий эхтиёждан иборат. Уни бахолаш учун эса ушбу компонентлар даражасини ифодаловчи курсаткичлар тизимини аниклаш зарур. [4]

A.М. Кацнинг фикрича "Таълим сифати шахс, жамият ва давлатнинг белгиланган талабларини кондириш даражасини ифодаловчи таълим элементлари йигиндиси" хисобланади. [5]

B.Н. Малькова "таълим сифати - укувчининг мавжуд ижтимоий шароитларга мослашишини ифодаловчи муносабатлар тизими", деган карашни билдиради.[6]

Сунги йилларда мамлакатимизда олий таълим тизимини ривожлантириш масалаларига багишланган илмий тадкикот ишлари академик С.С.Гуломов, К.Х.Абдурахмонов, проф. Б.Ю.Ходиев, Т.З.Тешабоев, М.Х.Саидов ва бошкалар томонидан бажарилган. Ушбу олимлар асосан, олий таълим тизимида таълим хизматларини ривожлантириш, олий таълим тизимини ахборот-коммуникация технологиялари оркали бошкариш, олий таълим тизимини молиялаштириш тизимини такомиллаштириш масалаларига алохида эътибор берганлар. Бизнинг фикримизча, олий таълим тизимини факатгина молиявий ёки иктисодий томондан тадкик килиш оркали ривожлантириб булмайди, аксинча ОТМларимизни ТОП-1000 талик руйхатга кириши учун стратегик илмий янгиликлар ишлаб чикиш, чора-тадбирлар режаларини тузиш максадга мувофикдир.

Тахлил ва натижалар. Хрзирги вактда олий таълим тизимининг ривожлантиришнинг концептуал асослари ва стратегик максадлари шакллантирилган булиб куйдагилардан иборат.

Биринчидан, ёшларни Олий таълим билан камрав даражасини ошириш, уларнинг таълим олишга булган хукукларини руёбга чикаришдан иборат

1-диаграмма. Узбекистонда ёшларни Олий таълим билан камрав даражаси (жами битирувчилар сонига нисбатан),%

Жaдвaл мaълyмотлaригa биноaн мaмлaкaтдa Олий Ta^mM билaн KaMpaB дapaжaси 2019 йилга нисбaтaн к^р^иб 2бapaвapдaн ортикрокга купвйиб,2030 йилдa 50%ни тaшкил этaди.

Бу эсa уз ypнидa дaвлaт Ba нодaвлaт ОТМ мyaссaсaлapи сонини кутайтириш тaлaб этилaди.

40 30 20 10 0

28 35

20 1 1 ■

10 Ряд1

5 i i i i ■

2019

2020

2023

2025

2030

2-диаграмма. Узбекистонда давлат-хусусий шериклик шартлари асосида нодавлат ОТМ муассасалари сони,дона

Жaдвaл Ma^nyMoraap^a бинож дaвлaт-хyсyсий шериклик шapтлapи aсoсидa нoдaвлaт ОТМ мyaссaсaлapи сони 2019 йилдa 5 тaни тaшкил этган бyлсa 2030 йилдa 7 бapaвapгa кyпaйиб, 35тaни тaшкил этиши кщздa тyтилмoыдa.

Иккинчидан, ОТMлapдa Тaълим сифaтини ошириш мaксaдидa электрон тaълим бошкдрув тизимини яpaтиш Ba тaкoмиллaштиpишни aManra ошириш тaлaб этилaди.

2019 2020 2023 2025

3-диаграмма. «EMINBAR» электрон платформаси,онлайн, вебинар, технологиялар жорий этилган олий ОТМлар,%

Жaдвaл мaълyмoтлapигa бинoaн, «E-MINBAR» электрон плaтфopмaси,oнлaйн, вебинap, технoлoгиялap жорий этилгaн олий ОТMлap 20фоизни тaшкил этгaн бyлсa,2025йилдa yлapнинг сaлмoFи 100 фoизгa етквзилади

Учунчидан, Энг куп иш беpyвчилap бax1oсини тyплaгaн ОТMлapгa Узбекистон миллий университети, Сaмapкaнд дaвлaт университети, Тошкент aхбopoт технoлoгиялap университети, Тошкент тиббиёт aкaдемияси, Сaмapкaнд дaвлaт тиббиёт инститyтлapи кдйд этилди.

Myтaхaссислap[7] тoмoнидaн бир кдтор иш беpyвчилap ypтaсидa сypoвнoмaлap утквзилиб олингж жaвoблapдa кyйдaгичa нaтижaлap кэйд этилган

Ьжадввл

Утказилган суровномалар олинган жавоблар ^ натижалари

№ Сypoвнoмa мaзмyни Сypoвнoмa нaтижaлapидaги сaлмoFи, %

1 "Битиpyвчилapнинг келгyсидa УСИШ имкoниятлapи 85,3

2 "Битиpyвчилapнинг билим дapaжaси вa aмaлий кyникмaси"гa, 84,5

3 ОТMлapнинг кaдpлap тaйёpлaш сифaтигa% 82,5

4 "ОТMнинг иш беpyвчилap билж х^корлик дapaжaси" 80,2

Туртинчидан, олий тaълим мyaссaсaлapидa xanrçapo эътироф этилган нaшpлap (Scopus) »,«ScienceDirect»,«W eb of Science» вa бошкд xansapo илмий-техник Ma^nyMoraap бaзaсидa индекслaнyвчи жypнaллapдaги MaK^anap сонини ошириш белгилaнгaн.

4-диаграмма. Халкаро илмий-техник маълумотлар базаcида индекcланувчи журналлардаги маколалар cони,дона

Жадвал маълумотларига биноан, халкаро илмий-техник маълумотлар базасида индексланувчи журналлардаги маколалар сони, 750 донадан 2030 йилда 7000тага кyпaйиши назарда тутилган

5- диаграмма. Олий таълим муаccаcаларида фаолият олиб бораётган «Хирш» индекс (h-индекc) 5ва ундан юкори булган ПУ, cони

Жадвал маълумотларига биноан, халкаро илмий-техник маълумотлар базасида индексланувчи журналлардаги маколалар сони, 142 донадан 2030 йилда 900 тага кyпaйиши белгиланган.

Xулоcа. Хулоса килиб айтганда, хориж тажрибаларидан келиб чикиб, олий таълим муассасалари келгусида таълим сифатини яхшилаш ва рейтингда ТОП-1000 талик рyйхaтгa кириш учун куйидаги вазифаларни бажариши зарур деб уйлаймиз:

1. ОТМларга хорижий тажрибани мукаммал yргaнишгa ва инновацияларни жалб килишга ундайди, Укув дастурларини жорий килиш.

2. SWOT-тахлил асосида, ОТМларнинг таълим сифати бyйичa, кучли заиф томонлари, имкониялари ва хавфларини Уз ичига олган тахлилларни ишлаб чикиш ва амалиётга жорий килиш.

3. Иш берувчилар, экспертлар, талабалар ва битирувчилар томонидан Хориж тажрибасига биноан ОТМда таълим сифатини оширилиши бахолаб бориш механизмини йулга куйиш лозим.

4. Педагог ва рахбар кадрларни хамкор хорижий олий таълим муассасаларига имзоланган шартномалар асосида малака оширишга юбориш.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати

1. Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги конуни. Тошкент-2020 йил 23 сентябь, УзР^-637.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг Олий мажлис ва Узбекистон халкига мурожаати, 2021 йил 20 декабр

3. Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги 8 октябр №ПФ-5847 Фармони

4. Новиков А.М., Д.А. Новиков, «Как оценивать качество образования?», www.anovikov.ru,

5. Кац А.М. www.mathnet.ru/at13796автор: АМ КацТеория и применение регуляторов скорости с упруго-присоединенным катарактом. А. М. Кац Центральный научно-исследовательский дизельный.

6. Малькова В.А. studopedia.ru/11_140699_vnmalkova.html13 июн. 2015 г. -Новое понимание качества образования формируется в ответ на вызовы со стороны мирового сообщества, страны, области, города.

7. Исмаилов Х.М. Олий таълим муассасаларини дунёнинг етакчи рейтинг агентликларининг 1000 талик руйхатига киритиш масалалари

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.