ибтидоии Дoнишкaдaи тaкмили ихтиcoc Ba бозомузии мyaллимoни нaзди Aкaдeмияи тaxcилaги Точикиетон тaъин гapдид. Дap чoмeaи шв бо кopмaндoн 6a тyфaйли хиcлaтxoи нeкaш тeз yнc гиpифт Ba фaъoлияти кaфeдpapo xy6 6a pox монд. As coли 2016 дap ДДОТ 6a номи Сaдpиддин Aйнй фaъoлият дopaд.
Добили зикp ac^ ки И6одулло Aбдyллoeв дap озмуни эълoннaмyдaи Вaзopaти мaopиф Ba Бонки yмyмичaxoнй оид бa тaълифи mora нaви китобхои дapcй бapoи шнфхои ибтидой (coли 2009) иштиpoк кapдa, бapoи нaвиштaни китоби дapcии «^бони мoдapй"-и cинфи 3 голиб oмaд. Бояд гуфт, ки бapoи тaълифи ин китоб дap озмун ce rypyx мyбopизa бypд Ba rypyxe, ки poxбapaш И.Aбдyллoeв буд, xyKy^ нaвиштaни китoбpo пaйдo кapд. Бapoи китоби мaзкyp бapнoмa Ba дacтypи мeтoдй тaxия гapдид Ba aз нaзapи мyтaхaccиcoн xaм гyзaшт.
Aбдyллoeв Ибодулло xaмчyн олим Ba мeтoдиcги нaвчy мyaллифи китoбxoи дapcии «^бони мoдapй» бapoи cинфxoи 2, 3, «Сaнъaт Ba мexнaт» бapoи шнфи 1, ««Мяшки хaт бapoи шнфи 1», ««Методики тaълими ибтидоии зaбoни мoдapй» бapoи мyaccиcaxoи тaxcилaги олии «Тaъpихи
пaйдoиши хaт Ba инкишофи он» бapoи мyaccиcaxoи тaxcилoти олии кacбй, «Aлифбo», «Зaбoни мoдapй» бapoи cинфи 4, «Тaбиaтшинocй» бapoи cинфxoи 2, 3, 4 ^ap xaммyaллифй) бyдa, бeш aз 160 дacгypy мaкoлaxoи тaълимию мeтoдй бa тaбъ pacoнидaacг.
Одaмoни бoнaнгy нoмycpo дap xap дaвpy зaмoн, дap xap гyнa вaзъият Faмхopй мeбoяд. nac биёeд, бaxpи бexбyдии Вaтaн кушиш бa xap4 диxeм. X,apчaнд ин кacби дyшвop acт, Bane бoшapaф мeбoшaд. Дуаг, xaмкop Ba уагоди мо Ибодулло Aбдyллoeв пeшcaфи чунин oдaмoн acг.
ЭХДГАРИ ПЕДАГОГИКАИ А^АМ ВА МЕТОДИКАМ ТАЪЛИМИ МУОСИР
Абдуллоев И.
Донишгощ давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни Корманди шоистаи Тоцикистон
Myxaммaд Лyтфyллoзoдa 15-уми мaйи coли 1935 дap нoxияи ДaнFapaи вилoяти Хaтлoн тaвaллyд шyдaacг.
Уcгoд М. Лyтфyллoзoдa дap дaвoми фaъoлияти мexнaтиaш дap вaзифaxoи мyдиpи кaфeдpaи мeтoдикaи тaълими ибтидоии фaкyлтeти пeдaгoгикaи ДДОТ бa номи Сaдpиддин Aйнй, диpeктopи Пaжyxишгaxи pyшди мaopифи Тoчикиcгoн, Пpeзидeнти Aкaдeмияи тaxcилoти Точикистон кop кapдaacг.
Дap 4op coли тaxcил (coлxoи 1966-1970) дap фaкyлтeти пeдaгoгикaи ИДПД бa номи Т.Г. Шeвчeнкo (xoзиpa ДДОТ бa номи Сaдpиддин Aйнй) ycтoд Myxaммaд Лyтфyллoзoдa дap гypyxи мо poxбapй кapдa, aз фaнxoи «Зaбoни aдaбии xoзиpaи точик» Ba ««Методики тaълими ибтидоии зaбoни мoдapй» дapc мeдoдaнд. Уcтoд мaкзyъxoи дapcpo фaxмo Ba бо дaлeлxo мeфaxмoндaнд, бaхycyc дap тaxлили capфию нaxвии чyмлa бexaмгo бyдaнд.
Тaxти poxбapии М. Лyтфyллoзoдa nac aз дифои pиcoлaи нoмзaдй(coли 1990) ycгoд бa мaн мacлиxaт дoдaнд, ки aкнyн ту олими coxaи мeтoдикaи тaълим шудй, мeбoяд дap тaxияи китoбxoи дapcй бо олимони coxa xaмкopй нaмoй. 3epo ycтoд дap якe aз мaкoлaxoяш нaвиштaaнд: «Бapoи нaвиштaни китoбxoи дapcй мyaллимoни бexтapин, мeтoдиcгoни бoтaчpибa, олимони coxa чaлб кapдa мeшaвaнд. Олим бa чиxaти илмй, мeтoдиcт бa чиxaти aппapaти (дacтгoxи) мeтoдй Ba мyaллим бa чиxaти дacтpacии китоб бa хoнaндa бояд чaвoб гуянд. Xa^oprn ин ce rypyx гapaви мyвaффaкияти китоби дapcиcг» [3, c.3].
Aлxoл дap тaxияи китобу дacгypxoи тaълимй бо y xaмкopй дopaм. Бa xap мyшкилoтe, ки дap coxaи илму мeтoдикaи тaълим py бa py шaвaм, мacлиxaти устод бapoям кaлидecг бoбaти xaлли мушкилот. Дap xap вoхypй бо ycгoд хyдpo хушдилу хyштoлeъ мeшyмopaм, бaйни xaмкopy xaмдиёpoн ифтихop мeнaмoям Ba шу^и Хyдoвaнд мeкyнaм, ки чунин ycтoдe дopaм.
Инак, дар зер андешахда академик М. Лyтфyллoзoдapo дар бopaи таълими талабагони синфи якум ибpoз медopем.
Кудак тo мактаб oмaдaн мaшFyли бoзй буд. Акнун y дар шapoити мактаб бoяд бихoнaд, бинависад ва x^ao5po ёд бигирад. Бинoбap ин дар синфи якум ашси тaълимpo бoяд бoзиxoи таълимй ташкил диханд. Тавассути дидан, ламс кардан, накщэфарй мaвoди oмyзиш дар хатираи хypдcoлoн накш мебандад ва ба давраи гузариш аз oилa ба мактаб мушидат мекунад.
Х,ангоми ичpoи бoзй ва гyнoгyнии ла^за^и дарс хypдcoлoн хacгaгиpo хис намекунанд. Дар натичаи ташкили дурусти бoзй oн ба ташаккули xaмaчoнибaи хoнaндaгoни хypдcoл ва caлoмaтии orao таъсири мусбй мерашнад.
Дар бoзй мутобикка мавкеи aœrapo ишFoл мекунад. Бoзиxoе, ки дар дарс ^po мешаванд, ба гари таълим тoбеъaнд, бинoбap ин onxopo бoзиxoи таълимй нoм мегирем.
Дар сах^а^и китoби «Aлифбo» раом^и иньишскунандаи бoзиxoи таълимй хеле фapoвoнaнд.
Акнун дар зер намунаи бoзии таьлимии давравди тoaлифбo, aлифбo ва баьди aлифбopo аз нигохи М. Лyтфyллoзoдa меopем [2, с. 108-110].
1. Бозии «Калимах,ои зинда»
Мацсады ыцроы бозй:
- шишшй 6o калимая^ чумла;
- адади калима^ дар чумла;
- тартиби чoйгиpшaвии калимая^ чумла;
- шинocoй 6o на^ша^и чумла ва кop аз руйи oн;
- мукдасаи калима ва чумла (чумла аз калима^ ибopaт аст)
Тартиби ичрои бози:
Талабагон аз руйи расм чумла^ тартиб медиханд. Омузгор чумлаи ибopaт аз се кaлимapo интихoб мекунад: Талабагон китоб мехонанд. Се нафар ба назди тахтаи синф даьват мешаванд: Сито, Pyхшoнa, Шараф. Омузгор ба даьватшудагон нoми хар як кaлимapo гyзoштa мефaxмoнaд, ки дар накши кaлимaxo бoзй кунанд: Синo, акнун томи ту «Талабагон», Pyхшoнa - томи ту «Китоб», Шараф - томи ту «Mехoнaнд». Вакте ки томи нaвaтoнpo талаффуз мекунем, хар яке 6o навбат дар
аф меистед. Омузгору хoнaндaгoн кaлимaxopo пайихам талаффуз мекунанд. Бapoбapи шунидани ? aшoн «калима^» (дaьвaтшyдaгoн) аз чап ба poCT дар саф меистанд. Ахли нишаст аз руйи тартиб томи «калима^»^ талаффуз мекунанд: Талабагон китоб мехонанд.
1. Дар саф чанд калима хаст? (3 калима).
2. Кaлимaxo дар саф чй тавр чoйгиpaнд? (Bo тартиб, ба якдигар намечаспанд).
3. Дар чoйи аввал кaдoм калима меистад? (Тaлaбaган).
Л 4. Калимаи дyюмpo нoмбаp кунед. (Китoб)
* 5. Калимаи cеюмpo нoмбap кунед. (Mехoнaнд).
Омузгор: -Ана, хамин се калима пайихам oмaдa, чyмлapo ташкил дoдaaнд. Ин чумла аз се
калима ибopaт аст. Омузгор чyмлapo дар накша нишoн медихад:___.
Хoнaндaгoн аз руйи накша хар як кaлимapo 6o чумла му^иса карда мефахманд, ки калима аз чумла хурд аст. Дар чумла якчанд калима буда метaвoнaнд.
Аз руйи cyпopиши муаллим хoнaндaгoн мyвoфики накша чyмлaxoи cе-чopкaлимaдop тартиб дoдa, чoйи кaлимaxopo дар чумла муайян мекунанд.
Аз руйи бoзии мазкур чунин хyлoca бapoвapдa мешавад:
Чумла аз калимах,о иборат аст. Калимах,о дар чумла аз якдигар чудо чойгир мешаванд. Калима аз чумла хурд аст.
Бoзии мазкур дар дaвpaxoи тoaлифбo ва аввали caвoдoмyзй иcгифoдa мешаванд. Bo иcгифoдa аз ин бoзй дар мактабиёни хypдcoл мaxopaти аз чумла чyдo кардани калима ва 6o калимаи дoдaшyдa тартиб дoдaни чумла xocил кyнoнидa мешавад.
2. Бозии «Чаррох,ии калима» («Aлифбo», сах. 65)
Mo дар бopaи чй сухбат кардем? (Дар бopaи хирс). Дар бopaи хирс аз китoб xикoячaе хoндем. Бигуед, ки хoнaи хирс аз чй шхта шудааст. (Бале, хoнaи хирс аз панчара coхтa шудааст). Дар калимаи «Хирс» чанд харф хаст? Он xapфxopo дар лавха бoтapтиб гyзopед ва хoнед: Х И Р С.
Тартиби ичрои бози:
Омузгор: - Калимаи хирс касал мешавад.
Хонандагон: - Чаррохй кардан лозим! «Чаррох» (талабае) ки назди тахтаи синф баромада дар калимаи хирс харфи С-ро бо харфи А иваз мекунад. Калимаро хама баробар мехонанд: Х И Р А.
Омузгор: - Калимаи «Хира»-ро боз кй чаррохй мекунад?
«Чаррох»-и дуюм дар калимаи Х И Р А харфи Х-ро бо харфи З иваз мекунад ва хама мехонанд: З И Р А.
«Чаррох»-и сеюм дар калимаи З И Р А харфи Р-ро бо харфи Н иваз мекунад талабагон калимаи ЗИНА- ро мехонанд.
«Чаррох»-и чорум аз калими З И Н А харфи А-ро мегирад ва хама мехонанд: З И Н. Дар анчоми бозй омузгор хулоса карда мегуяд: Мову шумо бо ёрии «чаррохон» калимаи «Хирс»-ро чаррохй намуда, бо иваз кардани харфхо калимахои гуногун сохтему хондем. Ба хотир биёред ва бигуед, ки кадом калимахоро хондем: хирс, хира, зира, зина, зин.
Бозии мазкур бо максади омухтани тахлили овозию харфии калима ва хониши дурусти он ичро карда мешавад.
3. Бозии «Хондани калима аз руйи тартиби ракамх,о»
Мацсади щрои бозй:
1)Инкишофи махорати дурустхонию бегалатнависии калимахо.
2)Муайян кардани чойи харф дар калима тавассути тахлили овозию харфй.
3)Муайян кардани тартиби чойгиршавии харфхо дар калима._
3 2 1 4 1 2 5 4 3 5 2 3 4 1
ч у ч а к; о л и б я к ч о я
Тартиби ичрои бози:
Хонандагон аввал калимаро хонда, маънои онро мефахмонанд. Баъд пас аз руйи тартиби ракамхои дар болои харфхои калима навишташуда, калимаи нав месозанд ва мехонанд. Ахамияти ичрои ин машк дар он аст, ки талабагон аввал харфро дар калима мебинанд, чойи харфро муайян мекунанд ва баъд мувофики тартиби ракамхо (1,2,3,4,5) ба хар як харф нигариста, овозхоро пайихам талаффуз мекунанд ва калимаи нав хосилшударо мехонанд: Ч У Ч А, ^ О Б И Л, Я К Ч О Я.
Бозии мазкур бештар дар даврахои охири алифбо ва баъди алифбо ичро карда мешавад.
Устод Мухаммад Лутфуллозода тавсия медиханд, ки барои шавковар намудани дарсхои саводомузй ва умуман «Забони модарй» дар синфхои ибтидой истифодаи чистону зарбулмасалхо, шеъру тезгуякхо ахамиятноканд. Машки тезгуяк бобати бурро талаффуз кардани калима, дарёфти чавоби чистон ба инкишофи тафаккури талабагон мусоидат мекунанд. Мувофики мазмуни матнхои китоби «Алифбо» истифодаи сахначахои хурд шавки навомузонро ба омузиш зиёд намуда, хар яке бесаброна мехохад дар сахна накшаеро офарад. Дар накшофарй нутки гуфтории талабагон инкишоф ёфта, онхо ба накли мазмуни матн омода мешаванд, - мегуянд устод [4, 113].
Давоми 62 соли фаъолияти мехнатиаш Мухаммад Лутфуллозода барои мактабу маориф ва илми сохаи педагогика ва методикаи таълим хизмати арзанда менамоянд. У дар тахияи «Консепсияи миллии тахсилоти Чумхурии Точикистон» ва зимни он накшахои таълимию барномахо, Консепсияи тарбияи Чумхурии Точикистон, Стандарта давлатии тахсилоти мактабхои миёнаи умумй сахми босазо гузоштааст. Устод аввалин таъсисдихандаи Академияи тахсилоти Точикистон (соли 2002) мебошад.
Академик Мухаммад Лутфуллозода муаллифи беш аз 660 асархои илмию методй, тарбиявй, китобхои дарсию дастурхои таълимй ва монография мебошад, ки дар хизмати мардуми точику афгонанд, уро шухратманд гардонидаанд.
Тахти рохбарии устод зиёда аз 60 нафар шогирдонаш рисолахои номзадй ва докторй дифоъ намудаанд.
Х,амин тавр, китобх,ои дарсии «Субхи дониш», «Алифбо», «Забони модарй» барои синфхои 1, 2, 4, «Забони модарй», барои синфтхои ибтидой дар (Афганистан ба 5 забон дарй, пашту, узбекй, туркманй, балучй); дастуру китобх,ои методии «Баъзе масъалахои таълими Алифбо», «Дастурамал оид ба таълими Субхи дониш », «Дарс», «Дидактикаи муосир», «Лафзи ширин», «Методикаи таълими забони модарй дар синфхои ибтидой», «Асосхои таълими ибтидоии забони модарй»,
«Осор» (ч. IV), «Педагогикаи миллии халки точик»; асархои тарбиявии «^иссаи огози тарбия», «Шарафномаи миллат», «Азизномаи Лутф», «Фарзанд хадяи Худованд», «Адаб точест аз нури илохй», «Дар Хизмати маорифи Афгонистон» ва монанди инхо устодро хамчун эуёгари педагогикаи Ацам ва методикаи муосир дар Точикистону Афгонистон муаррифй менамоянд.
Аз накукорихое, ки академик Мухаммад Лутфуллозода тули 4 сол дар Афгонистон кардаанд, хазорхо омузгорони ин мамлакат уро устоди худ медонанд ва аз руйи методи у дарс медиханд. Дар руйи муковаи даххо китоб номи доктор Лутф (хамчун муаллиф ё мухаррир) навишта шудааст. Садхо хазор мактабиёну калонсолон аз «Алифбо»-и устод сабак мегиранд.
М. Лутфуллозода соли 1990 дар шахри Москва дар мавзуи «Асосхои таълими савод дар Афгонистон» рисолаи докторй дифоъ намудааст.
Академик Мухаммад Лутфуллозода чун Арбоби илми точик бо захмату талошхои шабонарузии худ дар рушди илми педгогика ва методикаи таълими муосири чумхурии сохибистиклоламон сахифаи нав кушод.
Дар хамаи асару маколахои Мухаммад Лутфуллозода роххои бехтарини таълиму тарбияи инсон нишон дода шудааст. Хислату рафтори хуби устод хамин аст, ки у ба хама як хел муносибат мекунад, хох у донишчуст, хох унвончу, хох олим. Аз ин ру, уро хамеша дар халкаи шогирдон мебинем.
Барои хизматхои шоёнаш Хукумати чумхурй устод Мухаммад Лутфуллозодаро бо мукофотхои давлатии Корманди шоистаи мактабхои олй ва миёнаи касбии СССР (1976), Аълочии маорифи халк (1980), Аълочии маорифи СССР (1989), Корманди шоистаи маорифи Точикистон (1997), Арбоби илм ва техникаи Точикистон (2008) сарфароз гардонидааст.
Устоди азиз, дар зиндагиатон тансихатй, хушхолй, сарбаландй ва дар корхои илмию эчодиатон комёбй мехохем. Илохо, хамеша азизи хамагон бимонеду умри дарози пурбаракат бубинед.
адабиёт
1. Абдуллоев И. Бизй устод, солхои сол // Масъалахои маориф. № 2 (39). 2015. - С. 97-99.
2. Абдуллоев И. Мавкеъи бозихои таълимй дар дарсхои саводомузй аз нигохи Махмадуллои Лутф // Пайёми Академияи тахсилоти Точикистон. № 1 - 2. 2011. - С. 106-112.
3. Лутфуллоев М. Зинаи аввал // «Газетаи муаллимон», 28.02.1984.
4. Лутфуллоев М. Чрйгохи унсурхои нутк дар «Алифбо». - Душанбе, 2015. - 150 с.
5. Лутфуллозода М., Абдуллоев И., Ч,алилова М. Методикаи таълими ибтидоии забони модарй. - Душанбе, 2021. -
266 с.
ВОЗРОЖДИТЕЛЬ ПЕДАГОГИКИ АДЖАМА И ОБУЧЕНИЕ СОВРЕМЕННОЙ МЕТОДИКИ
М. Лутфуллоев работал на должности заведующей кафедры методики начального образования факультета педагогика ТГПУ им С.Айни, директором научно - исследовательского института развития и образования Таджикистана, Президентом Академии образования Таджикистана. Академик МЛутфуллоев об обучение первоклассников говорил следующее, что ребенок до прихода в школу занимался игрой. Поэтому во время обучения домино проводится в виде игры. Игры, которые проводятся на занятиях должны подчинятся обучению, поэтому эти игры называются обучающие игры. Учёный исходя из возрастах, этапах развития показал выполнения трёх видов игры.
МЛутфуллоев автор более 660 научных и методических трудов, учебников и учебных пособий. Под его руковдством более 60 человек защитили кандитские и докторские диссертации.
Академик МЛутфуллоев как видный деятель таджикской науки в развитии педагогической науки и методики преподовании современной образовании отрыл новую страницу.
Ключевые слова: ощущение, «оперция», дари, пашту, балуджский, возрождение, Аджам.
REVIVER OF AJAM PEDAGOGY AND TEACHING MODERN METHODS
M. Lutfulloev worked as head of the Department of Primary Education Methods of the Faculty of Pedagogy at TSPU named after S. Ainy, Director of the Research Institute for Development and Education of Tajikistan, The President of the Academy ofEducation of Tajikistan. Academician M. Lufulloyev said the following about teaching first-graders that the child was playing games before coming to school. Therefore, during training, dominoes are conducted in the form of a game. The games that are held in the classroom
must obey the teaching; therefore these games are called educational games. The scientist, based on the ages, stages of development showed the realization of three types of games.
M. Lutfulloev is the author of over 660 scientific and methodological works, textbooks and teaching aids. Under his leadership, more than 60 people defended their candidate's and doctoral dissertations.
Academician M. Lutfulloev as a prominent figure in Tajik science in the development of pedagogical science and methods of teaching modern education has opened a new page.
Key words: sensation, «operation», dari, pashtu, Baluch, revival, Ajam.
Сведения об авторе:
Абдуллоев Ибодулло - доцент кафедры методики начального образования Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, Заслуженный деятель Таджикистана
About the author:
Abdulloev Ibodullo - Associate Professor of Primary Education Methodology, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, Honored Worker of Tajikistan
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД-ОСНОВА ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ
Каюмова Х.Т.
Таджикский государственный педагогический университет имени С. Айни
Модернизация современного образования требует нового взгляда с позиций гуманитарного подхода к профессиональным аспектам педагогов и психологов.
В последние десятилетия звучат призывы пересмотра результатов обучения в высших учебных заведениях страны относительно терминов компетенции, компетентности, а взгляд на человеческие установки требует нового взгляда на профессиональные особенности педагогов и психологов. В Национальной стратегии развития образования Республики Таджикистан до 2020 года впервые на уровне официально-государственных актов предлагается использовать современные ключевые компетенции, такие как «общая или универсальная система знаний, навыков», а также «опыт самостоятельной деятельности и личная ответственность обучающихся». Именно они обеспечивают успешную адаптацию выпускников вузов к стремительно меняющимся социальным и экономическим условиям мира. В отчете ЮНЕСКО говорится, что для предпринимателей важна не профессия, которая, по их мнению, часто сочетается с навыками реализации материальной операции, а компетентность, которая характерна каждому человеку, как сочетание знаний и навыков. Именно формирование или развитие профессиональных компетенций будущего специалиста, активность которого сегодня считают связанным с качеством профессионального образования, что делает выпускников более конкурентоспособными на рынке труда [1]. Европейские исследователи И.А. Зимняя, В.А. Калней, В. Ландшеер, Ж. Ворона, А.И. Субетто, А.П. Тряпицина, С.Е. Шишов, М.А. Чошанов, А.В. Хуторской и другие больше интересовались проблемами , что без ключевых компетенций, без интеллектуальных, социально-политических, коммуникативных, информационных деятельность современного специалиста и его способностей в различных сферах невозможна. Раскрывая понятие «компетентность» в материалах симпозиума «Ключевые компетенции в Европе», проходившего в Берне в 1996 году, С.Е. Шишоф считает ее приемлемой и расценивает как общую способность специалиста применять знания, навыки и способы обобщения действий в профессиональной деятельности. И.А.Зимняя определяет компетенцию следующим образом: «Компетенция - это некий возникающий внутренний и психологический потенциал (знания, воображение, программы действий, система ценностей и установок), который отражается в компетенциях человека как активная реальность» [2]. А.В. Хуторский добавляет к понятию «компетентность» еще один набор взаимосвязанных личностных качеств (знания, умения, методы деятельности), относящиеся к определенным областям объектов и процессов и необходимым для качественной и продуктивной деятельности. А.И. Субетто отмечает,