Научная статья на тему 'ВОПРОСЫ СОЦИОЛОГИЧЕСКОГО ИЗУЧЕНИЯ МЕЧТЫ УЗБЕКСКОГО НАРОДА'

ВОПРОСЫ СОЦИОЛОГИЧЕСКОГО ИЗУЧЕНИЯ МЕЧТЫ УЗБЕКСКОГО НАРОДА Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
20
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МЕЧТА / ЦЕЛЬ / ЖЕЛАНИЕ / ИЕРАРХИЯ МЕЧТЫ / БУДУЩЕЕ / УВЕРЕННОСТЬ / СТРЕМЛЕНИЕ / МЕЧТА МОЛОДЕЖИ / МЕЧТА ПОЖИЛЫХ ЛЮДЕЙ / МЕЧТА СРЕДНЕГО ВОЗРАСТА / МЕЧТА ПОДРОСТКОВ / ПСИХОЛОГИЯ

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — Саипова Д. Д.

Будущее социальной среды зависит от действий его субъектов. А мечта является главным критерием движущей силы данных действий. Исходя от этого, по Республике был осуществлен опрос по мечте среди 1378 респондентов, ответы разделив по возрастным категориям, по итогам которого был проведен социальный анализ. Это позволило определить более точную информацию по поводу целей, потребностей и мировоззрения подростков, молодежи, людей среднего и пожилого возраста, сделать выводы по анализу и предвидеть социальные процессы развития.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

QUESTIONS OF SOCIOLOGICAL STUDY OF THE DREAMS OF THE UZBEK PEOPLE

The future of the social environment depends on the actions of its subjects. And the dream is the main criterion of the driving force of these actions. Based on this, a survey on the dream among 1378 respondents was carried out in the Republic, the answers were divided by age categories, according to the results of which a social analysis was conducted. This made it possible to determine more accurate information about the goals, needs and worldview of adolescents, young people, middle-aged and elderly people, to draw conclusions from the analysis and to anticipate social development processes.

Текст научной работы на тему «ВОПРОСЫ СОЦИОЛОГИЧЕСКОГО ИЗУЧЕНИЯ МЕЧТЫ УЗБЕКСКОГО НАРОДА»

УДК 314/316

Саипова Д.Д.

Давлат бошцарув академияси мустащл изланувчиси Узбекистон Республикаси Президенты хузуридаги

УЗБЕКИСТОНЛИКЛАР ОРЗУСИНИ СОЦИОЛОГИК УРГАНИШ

МАСАЛАЛАРИ

Аннотация: Социал мууитнинг келажаги ундаги субъектларнинг хатти-уаракатларига боглиц. Орзу эса мана шу хатти-уаракатларга ундовчи бош мезон уисобланади. Шундан келиб чициб, Республикамиз буйлаб 1378 та респондентнинг орзулари суровнома орцали урганилиб, уларни ёш буйича ажратиб, ижтимоий таулиллар амалга оширилди. Бу эса усмирлар, ёшлар, урта ёшдагилар ва царияларнинг интилишлари, мацсад ва эутиёжлари, дунёцарашлари борасида аницроц маълумот олишга ва шу орцали ижтимоий жараёнлар ривожи, келажаги буйича таулиллар натижасини куриш ва башорат цилиш имконини беради.

Калит сузлар: орзу, мацсад, хоуиш, орзу иеарархияси, келажак, ишонч, интилиш, ёшлар орзуси, цариялар орзуси, урта ёшдагилар орзуси, усмирлар орзуси, психология.

Саипова Д.Д. самостоятельный соискатель Академия государственного управления при Призиденте

Республики Узбекистан

ВОПРОСЫ СОЦИОЛОГИЧЕСКОГО ИЗУЧЕНИЯ МЕЧТЫ

УЗБЕКСКОГО НАРОДА

Аннотация: Будущее социальной среды зависит от действий его субъектов. А мечта является главным критерием движущей силы данных действий. Исходя от этого, по Республике был осуществлен опрос по мечте среди 1378 респондентов, ответы разделив по возрастным категориям, по итогам которого был проведен социальный анализ. Это позволило определить более точную информацию по поводу целей, потребностей и мировоззрения подростков, молодежи, людей среднего и пожилого возраста, сделать выводы по анализу и предвидеть социальные процессы развития.

Ключевые слова: мечта, цель, желание, иерархия мечты, будущее, уверенность, стремление, мечта молодежи, мечта пожилых людей, мечта среднего возраста, мечта подростков, психология.

Saipova D. D. independent applicant Academy of Public Administration under the President of the

Republic of Uzbekistan

QUESTIONS OF SOCIOLOGICAL STUDY OF THE DREAMS OF THE

UZBEK PEOPLE

Abstract: The future of the social environment depends on the actions of its subjects. And the dream is the main criterion of the driving force of these actions. Based on this, a survey on the dream among 1378 respondents was carried out in the Republic, the answers were divided by age categories, according to the results of which a social analysis was conducted. This made it possible to determine more accurate information about the goals, needs and worldview of adolescents, young people, middle-aged and elderly people, to draw conclusions from the analysis and to anticipate social development processes.

Keywords: dream, goal, desire, hierarchy of dreams, future, confidence, aspiration, dream of youth, dream of elderly people, dream of middle age, dream of teenagers, psychology.

"Агар сен ниманидур хохласанг, бутун бир Коинот орзуларинг амалга ошиши учун ёрдамга келади" - деган ибора утмиш ва хозирда уз тасдигини топган доно сузлар хисобланади. Атрофга назар солсак, биз орзу ва курашлар ортидан яралган замонда яшамокдамиз.

Маълумки, куплаб ривожланган мамлакатларда фукароларнинг орзулари буйича чукур социологик тадкикотлар утказилган. "Русская мечта" яъни "Рус орзуси", "Америка орзуси", "Европа орзуси" каби куплаб илмий изланишлар килинган. Узбекистонда хам шу каби социологик тадкикотлар утказилиши долзарб масала. Биз хам айни йулда кадамларни ташладик десак муболага булмайди.

Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М. Мирзиёевнинг "Инсон манфаатларини таъминлаш учун аввало одамлар билан, халк билан мулокот килиш, уларнинг дарду ташвишлари, орзу-ниятлари, хаётий муаммо ва эхтиёжларини яхши билиш керак" ва "Ёшлар хаёти, уй-кечинмалари, орзу-ниятлари, энг мухими, уларни кийнаётган масалалар, афсуски, радио ва телевидение, газета ва журналларда уз ифодасини тулик топмаяпти" каби сузлари фукаролар, айникса ёшлар орзу-максадлари, кайсидир маънода уз муаммоларини бартараф килишга интилиш оркали юзага келган максадларни чукур урганиш, янги Узбекистонни барпо килишда тадкик килиниши зарур булган масалалардан хисобланади.

Шу ниятда муаллифлик дастурим булмиш "Орзуга ишон" телекурсатуви ташкил килинди. Бир йил давомида 40 га якин орзулар руёбида, хамкорлар кумагида бегараз ёрдам берилди. Булар жумласига

экстримал, тиббий-согломлаштириш, кумирлар билан учрашувлар, сайр-саёхат, романтик каби орзулар кирган эди. Тушундикки, биргина курсатув доирасида инсонларни орзулари, дард ва кечинмаларига далда булиш кийин. Бу давлат миккиёсидаги сиёсий, иктисодий, социал масаладир.

Маълумки, барча узгаришлар, кашфиётларнинг илк учкунини орзу дунёга келтирган. Орзу иерархияси оркали хам буни таърифлаш мумкин:

1 - инсонда орзу дунёга келади;

2- инсон тафаккури шу орзуни хаёлга айлантиради;

3- хаёл фантазияларга уланиб келади;

4- калбда ният тугилади;

5- ният олдидаги турган тускинликлар максадни дунёга келтиради;

6- максад узига мулжални белгилайди;

7- режа, дастур, лойиха тузилади;

8- йул харитаси юзага келади.

Бундан аёнки, орзу максадга айланиши учун канча инстанцияни босиб утиши керак. Демак, орзу бу хали максад эмас! Аммо у инсон онги ва калбининг энг чукур илдизларини узига мужассамлаштирган инстанциядир. Ушбу инстанцияни урганиш, социологик башоратларни тугри амалга оширишга ёрдам беради.

2018-2019 йиллар давомида яъни карантиндан холи булган, тинч ва осойишта даврда ОАВ оркали ахолининг орзулари буйича суровнома утказилди. Унда 7 ёшдан 92 ёшгача булган Узбекистоннинг 12 вилояти, Тошкент шахри, ^ораколпогистон Республикасидан 1378 та респондент катнашди. Респондентларимизга суровнома чогида очик савол билан мурожаат килдик. Яъни, биз анкетада "Уз орзуингизни ёзинг" деган таклиф билан бирга шахсга оид саволлар бердик. Унга респондентларнинг 99 фоизи жавоб бериб, уз орзуларини ифода этди. Орзуларни маъно буйича туркумлаб чикилди.

"Уз орзуингизни ёзинг" ибораси узида "Орзуингиз борми"- деган ёпик саволни ифодалайди. 1378 та респондентнинг 1% ушбу саволга жавоб бермаган ёки сир эканлигини айтган. Бу эса респондентлар орзуга ва уни руёбига ишонмаслиги ёки уз орзусидан уялишини курсатади. Ёш категорияси буйича суровномада иштирок этганларнинг 7 ёшдан 11 ёшгача 5%; 12 ёшдан 17 ёшгача 23%; 18 ёшдан 29 ёшгача 28%; 30 ёшдан 44 ёшгача 23%; 45 ёшдан 59 ёшгача 12%; 60 ёшдан 91 ёшгача 9% ташкил килди. Суровномада катнашганларнинг 73% успирин, ёшлар ва урта ёшдагилар (12-44 ёшлар) хисобланади. Респондентларнинг ижтимоий келиб чикиши ва бандлиги жихатидан 27% укувчи ёшлар, 19% уй бекалари, 14% хизматчи, 12% ишчи, 10% нафакахур, 6% зиёли, 6% талаба, 4% ишсиз, 2% ногиронларни ташкил килди.

Маколамизнинг энг мухим ва асосий кисмини хам ёритишнинг айни вакти. Яъни турли ёш вакилларининг орзуларини тахлил киламиз. 7 ёшдан 11 ёшгача булган респондентларимизнинг 58% ни кизлар, 42% ни йигитлар

ташкил килади. Барчаси мактаб укувчилари. Бу категориядаги йигит-кизларнинг 36% супер юлдузлар билан боглик орзуларни (учрашиш, бир кунини утказиш, бирга кушик куйлаш); 14% респондентлар саёхат килиш (асосан хорижий давлатларга); 6% шахсий буюмлар (телефон, планшет); 6% велосипед; 6% истирохат богларида сайр килиш (асосан вилоятлик болалар Тошкент богларини куришни орзу килишган); 6% телевизион ютукли шоулар совриндори булиш (Борига барака, Омад шоу); 4% эса таълим билан каби орзуларни кайд этишган (1 -диаграмма).

7 ёшдан 11 ёшгача булган йигит-кизларнинг супер юлдузларга кизикиши "Америка Орзуси" га ухшаб кетади. У ерда юлдузлик ва машхурлик масалалари миллий эътикод даражасига кутарилган. "Рус орзуси" анализларида эса бу курсаткич жуда паст. Суровномамизда бу ёш категориясида планшет, велосипед ва истирохат богларининг орзу килиниши асосоланган эхтиёжидир. Аммо, таълим билан боглик орзулар паст курсаткичда, касбий ва спорт билан боглик орзулар эса унданда паст эканлиги (3%) маориф ва спорт сохалари таргиботида муаммолар борлигини курсатади.

Ижобий курсаткичлар сарасига бошкалар бахти учун килинадиган орзулар хам кайд этилган, яъни ёши катта кариндошлари учун хаж зиёратини ташкил килиш (3%) назарда тутиляпти. Колаверса, вайронакор ва салбий орзулар кайд этилмагани хам яхши натижа. Умуман олганда 1378 респондентнинг хеч бирида салбий, бузгунчи ва гаразли орзулар кайд этилмади. Бундай натижа камёб хисобланади. Масалан, Россиялик И.А. Порядиннинг Свердлов вилоятида утказган "Орзу, у кандай булади" социологик тадкикотида ёшлар томонидан "Куркинчли суд" каби ёвуз орзулар хам килиниши кайд этилган.

1-диаграмма. 7-11 ёшдаги респондентлар орзуси.

12 ёшдан 17 ёшгача булган респондентларимизнинг 61% ни кизлар, 39% ни йигитлар ташкил килади. Ушбу аудиториянинг катта кисми таълим олиш билан банд (97%). Бу категориядаги йигит-кизларнинг 32% супер юлдузлар билан боглик орзуларни; 17% саёхат килиш; 10% шахсий буюмлар (телефон, планшет); 6% касбий; 6% ижодий; 5% тиббий-согломлаштириш хдзматлари билан боглик (киммат операция, соглом булиш) орзу; 3% телевизион ютукли шоуларда катнашиб, совриндор булиш; 3% экстримал, 2% дан таълим, гузаллик, спорт, онага совга каби орзулари кайд этилган (2-диаграмма).

шахсии, уи жи^озлари 10%

2-диаграмма 12-17 ёшдаги респондентлар орзуси.

Айнан 12 ёшдан 17 ёшгача булган респондентларда соглик билан боглик орзулар намоён булиши тиббий хизматдан тулик фойдаланиш имкони йуклигини хам англатади. Уйлашимизча, хаёт давомида орзу иерархиясини прогресс ва регресслари, ибтидодан интихога етиб бормасдан яна ибтидода колиб кетиш холлари хам учрайди. Буни орзунинг армонга айланиши нуктаи назаридан ифодалаш мумкин.

Таълим билан боглик орзулар 12-17 ёшда 2% ни ташкил килиниши бу ёш категориясида хам муаммо сифатида учраяпти. Бир карашда ишониш кийин булган курсаткич, аммо, атрофга назар солсак ёшларнинг кумирлари

профессорлар эмас "супер юлдузлар", уларнинг хохишлари сунгги русимдаги телефон ва чет элни куриш.

Бу ёш категорияси ота-она, айникса оналарни бахтли ва хурсанд килиш буйича (2%) орзуларни учраши, уз якин кариндошлар манфаати, уз манфаатидан устунлигини англатади.

18 ёшдан 29 ёшгача булган респондентларимизнинг 74% ни аёллар, 26% ни эркаклар ташкил килди. Бу ёш категориясида орзу килиш буйича аёллар деярли уч карра фаолрок. Бу категориядаги эркак ва аёлларнинг 19% саёхат килишни, 15% "супер юлдуз" лар билан боглик орзуларни; 11% тиббий-согломлаштириш хизматлари билан боглик (киммат операция, соглом булиш); 6% шахсий ва уй буюмлар (телефон, планшет, музлаткич); 6% касбий; 4% дан таълим, ижодий, экстримал, ютук-шоуларда катнашиш; 3% дан гузаллик, хаж ва умра сафарлари, уй-жой каби орзулари етакчиликда килинган (3-диаграмма).

Бу ёш категориясида аник хаётий максадлар шакилланиши, узликни англаш жараёнларини уз ичига олади. "юлдузлар" га булган иштиёк, интилиш пасайиб, дунё мамлакатларини куриш, саёхат килиб, марокли ва фойдали орзуларга интилиш кузатилади. Умуман, саёхат билан боглик орзуларнинг ошиши яхши. Бу купрок такккослаш ва шу оркали дунёкарашни кенгайишини таъминлайди. ^олаверса, толерантликни шакиллантиради. Жадидлар биографисини урганар эканмиз, улар хам дунё мамлакатларини кезиб, урганиш натижасида, Туркистонда баркарорлик ва фаровонлик хукм суриши каби орзулари пайдо булганига, йул харитаси сифатида илм-маърифат танланганлигига амин буламиз.

3- диаграмма 18-29 ёшдаги респондентлар орзуси.

Ушбу ёш категориясида тиббий-согломлоштириш билан боглик орзуларнинг купайиши, аввало, шу ёшда экология, урбанлашиш, соглом турмуш тарзига амал килмаслик, нотугри овкатланиш каби сабаблардан кура, мамлакат тиббий хизматининг сифати ва имкониятлари замон талабига етарли даражада жавоб бермаслиги, тиббиёт сохасидаги кадрларнинг тажрибаси борасида муаммолар мавжудлигини намоён килади. Айникса, марказдан чекка худудларда тиббиёт муассасалари сифатини ошириш, хусусий клиникалар хизматлари ойлик маош, пенсия ва стипендиларга нисбатан киммат эканлигини куриш мумкин. Бу муаммолар айникса карантин даврида уз тасдикини топмокда.

^аж

эзгу 1% 2%

4-диаграмма 30-44 ёшдаги респондентлар орзуси.

30 ёшдан 44 ёшгача булган респондентларимизнинг 78% ни аёллар, 22% ни эркаклар ташкил килади. Бу категориядагилар 21% саёхат килишни, 14% тиббий-согломлаштириш хизматлари билан боглик орзулари, 11% уз шахсий уй-жой (хонадан)га эга булиш; 9% шахсий автомобил; 8% "супер юлдуз" лар билан боглик орзулари; 8% шахсий ва уй буюмлар (телефон, планшет, музлатгич, телевизор); 5% дан касбий; ижодий; ютукли шоуларда иштирок этиш каби орзуларини кайд килганлар (4-диаграмма).

Бу ёш категориясининг асосий кисмини аёллар ташкил килади. "Супер юлдузлар" курсаткичи пасайиб, тиббий хизматдан фойдаланиш

орзуси курсаткичи купайган. ^олаверса, 30-44 ёшгача булганлар уй-жой килиш ва автомобилга эга булиш орзуларининг юкорилиги, айни ёш категориясида мехнат килиш ва мол-мулк орттириш учун энг самарали ва натижа курсатувчи вакт эканлигини курсатади. Шу сабабли хам моддий орзулар хам бу категорияда саёхат килиш ва тиббий хизматдан фойдаланиш курсаткичлари томон юкориламокда.

45 ёшдан 59 ёшгача булган респондентларимизнинг 74% ни аёллар, 26% ни эркаклар ташкил килади. Бу категориядагилар 20% тиббий-согломлаштириш хизматлари билан боглик орзулари; 17% саёхат килишни, 10% уз шахсий уй-жой (хонадан)га эга булиш; 9% хаж ва умра сафарлари; 8% ютук-шоуларда иштирок этиш; 6% дан автомобил; умум эзгулик; 5% шахсий ва уй буюмлар (телефон, планшет, музлатгич, телевизор); 4% "супер юлдуз" лар билан боглик орзуларни; 3% дан омад-бахт, касбий; 2% моддий; 1% дан экстримал, байрок, концертга бориш, самолётда парвоз, таълим, туй килиш, музейга бориш, марокли дам, ижодий, чет элда яшаш билан боглик орзуларни килишган (5-диаграмма).

Бу ёшдагиларнинг орзуларига бежиз батафсил тухталмадик, сабаби, 1% курсаткичлар орасида туй килиш орзуси пайдо булганида (30 ёшдан 44 ёшгача бундай орзу кайд этилмаган, 18-29 ёшда турмуш куриш орзу 1% да мавжуд).

5-диaгрaммa 45-59 ёшдaги респондентлaр орзуси.

45 ёшга каддр хеч бир респондентимиз туй килиш орзуси бyлмaди. 4560 орaдиFидa хaм бу кyрсaткич мyзейгa бориш орзуси билж бир хил кyрсaткичдa. Бу дегaни, респондентлaр туй билж боFлик орзy-хaвaслaрни деярли килишмвяпти, бу эсa aйник;сa сунгги йиллaрдa тyй-тaнтaнa вa мaрaкaдaр билaн боFлик; ислохaтлaрнинг яккол нaтижaси. Умyмaн, Шaвкaт Мирзиёев бошкдрув дaвридaги йирик ютyкдaрдaн бири тyй-дaбдaбaдaр билж боFлик миллaтнинг aсрий мyaммолaрини бaртaрaф этилaётгaнидир.

^аж 18%

6-диаграмма. 60-92 ёшдаги респондентлар орзуси.

60 ёшдан 91 ёшгача булган респондентларимизнинг 52% ни аёллар, 48% ни эркаклар ташкил килади. Бу курсаткич кексалик даврига келиб, эркакларимиз хам орзу килиш борасида фаоллик килишларини курсатади. Бу ёш категориясидагилар 18% хаж ва умра зиёратларини амалга ошириш; 18% ютук-шоуларда иштирок этиб, кимматбахо совгалар олиш; 13% саёхат килишни; 10% уз шахсий уй-жой (хонадан)га эга булиш; 9% автомобил; 8% тиббий-согломлаштириш хизматлари билан боглик орзулар; 6% умум эзулик; 3% дан туй, шахсий ва уй буюмлар (телефон, планшет, музлатгич, телевизор) каби орзулари етакчилик килмокда (9-диаграмма).

Мамлактимизда мусулмонлар куплиги, хаж ва умра зиёратини амалга ошириш орзусининг етакчилик килиши, бу категориядаги респондентларимизнинг етук орзуларида намоён булади. Аммо, айни

категориянниг узига хос томони маънавий камолот билан моддий камолотнинг ёнма-ён келишидадир. Чунки, 18 фоизлик ютук-шоуларда иштирок этиш орзуси, осон равишда мол-мулк орттириш билан богликиги билан бирга, шахсий уй-жой ва автомобилга эга булишдек моддият билан боглик орзулар айни ёш категориясидагиларни моддий эхтиёжлари тулик копланмаётганлигидан, пенсия ва нафакаларни ошириш борасида чора-тадбирларни куллашни таказо этади.

Хулоса: Орзу иерархияси оркали - орзу килишнинг инсон хаётида урнини курсатиш мумкин экан. Аввало, инсонда орзу дунёга келади; инсон тафаккури шу орзуни хаёлга айлантиради; хаёл фантазияларга уланиб келади; калбда ният тугилади; ният олдидаги турган тускинликлар максадни дунёга келтиради; максад узига мулжални белгилайди; режа, дастур, лойиха тузилади; йул харитаси юзага келади. Уйлашимизча, хаёт давомида орзу иерархиясини прогресс ва регресслари, ибтидодан интихога етиб бормасдан яна ибтидода колиб кетиш холлари хам учрайди. Буни орзунинг армонга айланиши нуктаи назаридан ифодалаш мумкин.

1378 та фукаро орасида утказилган суровнома натижаларига кура респондентларнинг 99% да бирламчи ёки иккиламчи куринишда орзулари мавжудлиги ва улар билан булиша олиш имконияти мавжудлигини тасдиклаш мумкин. Бу эса 99% респондент келажакка интилиш, давлат, хаёт, узига булган ишончи ва иштилиши мавжудлигини англатади. Респондентларнинг асосий кисмини аёллар ташкил килди. Эркакларни пастрок курсаткичда эканлиги гендерлик стереотипига хам боглик. Аммо, 60-91 ёшгача булган даврда эркаклар хам орзу килиш буйича фаол эканликларини курсатади. Бу эса, хаёт тажрибаси давомида орзуга ишониш кучайганлигидан далолат беради.

Ижобий курсаткичлар сарасига бошкалар бахти учун килинадиган орзулар хам кайд этилган, яъни кариндош учун хаж зиёратини ташкил килиш, фарзандлари учун уй-жой, таълим, якинлар учун тиббий-согломлаштириш хизматлари кабилар. Бу эса узаро гамхурлик туйгуларининг устунлиги, узгалар бахти шахсий манфаатдан кура афзал курилишини намойиш килади. Бу миллатимизнинг дунё эътироф этган фазилатлари хамдир. Колаверса, вайронакор ва салъбий орзулар кайд этидмагани хам яхши натижа. Умуман олганда 1378 респондентнинг хеч бирида салбий, бузгунчи ва гаразли орзулар кайд этилмади. Бу миллатимизнинг багрикенг ва эъзгуликка интилишидан далолат беради. Болалар ва ёшлар орасида "Супер юлдузларга" интилиш асосий орзу сифатида кайд этилиши, "Юлдузлар"нинг ушбу категорияларга булган таъсир доираси жуда кенглиги, бундан унумли фойдаланишда чора-тадбирларни янада чукурлаштириш билан бирга, таълим-тарбия борасида ишларни яхшилаш зарурлигини курсатади. Бу эса, таълим олиш ва касб урганиш борасидаги курсаткичларнинг жуда пастлигида хам уз тасдигини топди.

Деярли барча категоряларда саёхат килиш орзусининг юкори курсаткичда эканлиги дунёни англашга, марокли дам олишга булган интилишни юкори эканлигини ифодалайди. Шу билан бирга карантиндан холи даврда ички ва ташки сайёхлик тизимини баркарор ривожанишда давом этиши юзасидан прогнозлашга асос булади. 18 ёшидан бошлаб тиббий-согломлаштириш борасида курсаткич юкорилаётгани мамлакат тиббий хизматининг сифати ва имкониятлари замон талабига етарли даражада жавоб бермаслиги, тиббиёт сохасидаги кадрларнинг тажрибаси борасида муаммолар мавжудлигини намоён килади. Айникса, марказдан чекка худудларда тиббиёт муассасалари сифатни ошириш, хусусий клиникалар хизматлари ойлик маош, пенсия ва стипендиларга нисбатан киммат эканлигини курсатади.

30 ёшдан кейин уй-жойга булган талаб, умуман олганда моддий эхтиёжни ошганлиги ойлик маош ва пенсияларни ошириш борасида чора-тадбирларни кучайтириш зарурлигини, иктисодий кризис таъсири асоратларини курсатади.

Респондентлар туй билан боглик орзу-хаваслари энг паст курсаткичда эканлиги, сунгги йилларда туй ва маракалар билан боглик ислохатларнинг яккол натижаси. Умуман, Шавкат Мирзиёев бошкаруви давридаги йирик ютуклардан бири туй-дабдабалар билан боглик миллатнинг асрий муаммоларини бартараф этилаётганидир.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Е.П. Ильин Психология творчества, креативности, одаренности/ Ильин Е.П. - СПб.: Питер, 2009, 434

2. https://cyberleninka.ru/article/n/russkaya-mechta-vzglyad-sotsiologa/viewer.

3. Сергеев, С. А. Особенности объективации концепта мечта в русской языковой ,картине мира : дис. ... канд. филос. наук / С. А. Сергеев. -Кемерово, 2005.

4. Социология : энциклопедия / сост. А. А. Грицанов, В.Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В. Терещ нко. - М., 2003.

5. https://cyberlemnka.ru/artide/n/mechta-kakaya-ona-byvaet-rezultat-sotsiologicheskogo-issledovaniya

6. Андреев А.Л. Образ Европы современном российском обществе/ Мировая экономика и международные отношения. 2003. №5

7. https://stat.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.