UDC: 349.2 (042)(575.1)
Муродуллаев Достонжон
Тошкент давлат юридик университети "Мехнат хукуки" кафедраси укитувчиси E-mail: [email protected]
МЕ^НАТНИ МУ^ОФАЗА ЦИЛИШДА ХАЛЦАРО ^УЦУЦИй СТАНДАРТЛАРНИНГ А^АМИЯТИ
Аннотация. Мазкур мацолада меунат соуасидаги халцаро ууцуций стандартларнинг мазмуни, меунатни халцаро ууцуций тартибга солишда Халцаро меунат ташкилоти (ХМТ)нинг ваколатла-ри, шунингдек, ХМТнинг ишга цабул цилиш учун энг кичик ёш, ёшлар меунатини мууофаза цилиш, иш вацтининг давомийлиги, бандликка кумаклашиш ва касбий тайёргарликка оид конвенциялари ва тав-сиялари тащил цилинган. ХМТнинг ёшлар меунатини халцаро ууцуций тартибга солишга царатил-ган конвенциялари ва тавсиялари, уставининг муцаддимасида болалар ва усмирларни ноцулай меунат шароитларидан уимоя цилишнинг зарурлиги тугрисидаги цоидалар мууокама цилинган. Шунингдек, ХМТнинг норма ижодкорлиги фаолиятида асосий эътибор ёшлар меунатини ууцуций тартибга солиш муаммоларига царатилгани, унинг сессияларида уар йили тацдим этиладиган уисоботларда болалар меунати масаласи уз ифодасини топиши, келажакда болалар меунатига урин йуцлиги, ривожланган ва ривожланаётган давлатларда болалар меунати муаммосига катта эътибор царатиш бошланга-ни, болалар меунатини эксплуатация цилиш уларга жисмоний ва маънавий зарар етказиши алоуида таъкидлаб утилган. Ушбу соуадаги айрим муаммолар уамда уларни уал этиш йуллари уацида таклиф ва тавсиялар илгари сурилган.
Калит сузлар: Халцаро меунат ташкилоти, конвенция, тавсия, энг кичик ёш, ёшлар меунатини мууофаза цилиш, иш вацтининг давомийлиги, бандликка кумаклашиш ва касбий тайёргарлик.
Муродуллаев Достонжон
преподаватель кафедры «Трудовое право» Ташкентского государственного юридического университета
ЗНАЧЕНИЕ МЕЖДУНАРОДНО-ПРАВОВЫХ СТАНДАРТОВ В ОБЛАСТИ
ОХРАНЫ ТРУДА
Аннотация. В данной статье описывается содержание международных трудовых норм в области охраны труда, международно-правовое регулирование труда и полномочия Международной организации труда, проанализированы конвенции и рекомендации МОТ по установлению минимального возраста для приема на работу, продолжительности рабочего времени, занятости и профессиональному обучению. В конвенциях и рекомендациях Международной организации труда, направленных на международно-правовое регулирование труда молодежи, в преамбуле к уставу МОТ обсуждаются положения о необходимости защиты детей и подростков от неблагоприятных условий труда. Кроме того, нормотворческая деятельность МОТ сосредоточена на правовом регулировании молодежного труда, проблеме детского труда в развитых и развивающихся странах, что находит отражение в ежегодных выступлениях на сессиях МОТ, указано, что детскому труду нет места в будущем. Было подчеркнуто, что эксплуатация детского труда нанесет им физический и моральный вред. Были сделаны предложения и рекомендации по некоторым проблемам в этой области и способам их решения.
Ключевые слова: Международная организация труда, конвенция, рекомендация, минимальныйвоз-раст, охрана труда молодежи, продолжительность рабочего времени, содействие в трудоустройстве, профессиональное обучение.
Murodullaev Dostonjon
Lecturer of the Department of Labor Law, Tashkent State University of Law
SIGNIFICANCE oF INTERNATioNAL LEGAL STANDARDS IN LABoR protection
Abstract. This article analyzes the content of international labor standards in the field of labor, the powers of the International Labour Organization in the field of international labor regulation and also the ILO conventions and recommendations on the minimum age for admission to work, regular working hours, employment and vocational training. In the conventions and recommendations of the International Labor Organization, aimed at the international legal regulation of youth labor, the preamble to the ILO Constitution discusses provisions on the need to protect children and adolescents from unfavorable working conditions. In addition, the ILO's standard-setting activities are focused on the legal regulation of youth labor, the problem of child labor is reflected in the annual speeches at the ILO sessions, child labor has no place in the future and great attention is being paid to the problem of child labor in developed and developing countries. It is stressed that the exploitation of child labor causes them physical and mental harm. Suggestions and recommendations are put forward to solve some problems in this area.
Keywords: International Labour Organization, convention, recommendation, minimum age, youth labor protection, the normal working hours, employment and vocational training.
Мехнат сохасида халкаро хукукий стандарт-лар мазмунини тулик ёритиш учун мухим конуний асос сифатида Узбекистан Республикаси Конс-титуциясини олишимиз мумкин. Конституция мукаддимасида халкаро хукукнинг умумэътироф этилган коидалари устунлиги тан олиниши белги-ланган. Узбекистан Республикаси Мехнат кодек-сининг 10-моддасида халкаро шартномалар, кон-венцияларнинг Узбекистон Республикаси мехнат тугрисидаги конун хужжатларига нисбати белги-лаб куйилган. Унда кайд этилишича, агар Узбекистон Республикасининг халкаро шартномасида ёки Халкаро мехнат ташкилотининг Узбекистон томонидан ратификация килинган конвенциясида ходимлар учун мехнат тугрисидаги конунлар ёки бошка норматив хужжатларга нисбатан имтиёз-лирок коидалар белгиланган булса, халкаро шарт-нома ёки конвенциянинг коидалари кулланилади [1].
Миллий мехнат конунчилигимизни ривожлан-тиришнинг асосий йуналишларидан бири унинг халкаро хукук нормаларига мувофиклигини таъ-минлашдан иборатдир. Шу билан бирга, мехнат
муносабатларини хукукий тартибга солиш учун белгиланган халкаро ва хорижий хукукий гоялар, нормалар ва моделларга богликлигини рад этма-ган холда миллий хукук тизимининг узига хос ху-сусиятларини хисобга олиш лозим. Чунки асрлар оша шаклланган миллий урф-одат ва кадриятлар-ни саклаб колиш керак булади.
Мехнатни халкаро хукукий тартибга солиш турли шаклларда амалга оширилади. Бирок ин-сон хукукларининг умумэътироф этилган асосла-ри мехнат хукуки асосларига хам тааллуклидир. Халкаро хамжамият ушбу хукукни бирлаштирув-чи дастлабки асос универсаллиги, ажралмаслиги, узаро алокадорлиги билан ажралиб туришини эътироф этади. Айнан шунинг учун муайян хукук ёки эркинлик бошка хукук ва эркинликка зид ке-лиши ва унинг зарарига талкин килиниши мум-кин эмас.
Мехнат сохасида инсон хукуклари, бошка-ча айтганда, халкаро мехнат хукуклари миллий хукук тизимини шакллантиради ва улар камида учта погонада булади: халкаро, худудий, давлат-лараро хамкорлик.
Халкаро даражадаги инсон мех,нат хукуклари Бирлашган Миллатлар Ташкилоти, Халкаро мехнат ташкилотининг хужжатларида мустахкам-ланади. Худудий даражада эса давлатларнинг ху-дудий бирлашмалари микёсидаги хужжатларда акс этади. Хусусан, уларга Мустакил Давлатлар Хамдустлиги, Шанхай хамкорлик ташкилоти каби худудий ташкилотлар киради. Икки томонлама халкаро хамкорлик доирасида мехнат хукукла-ри давлатлараро шартномалар доирасида амалга оширилади, буни, айникса, давлатлараро мехнат миграциясида яккол куриш мумкин булади.
Мехнат хукуклари сохасидаги асосий халкаро хужжатлар муайян даражада ёшларга хам тааллуклидир. Масалан, 1948 йил 10 декабрдаги Ин-сон хукуклари умумжахон декларациясининг 23-моддасида белгиланишича, "Хар бир шахс мехнат килиш, эркин касб танлаш, адолатли ва кулай мехнат шароитларида ишлаш ва ишсиз-ликдан химояланиш хукукига эга. Шунингдек, хар бир шахсга хеч кандай камситишларсиз тенг мехнат учун тенг хак олиш хукуки берилади. Хар бир шахс касаба уюшмалари тузиш ва уз ман-фаатларини химоя килиш учун касаба уюшмала-рига кириш хукукига эга" [2].
Шахснинг Инсон хукуклари умумжахон дек-ларациясида мустахкамланган мехнат хукуклари мазмуни мехнат сохасида халкаро хукукий та-мойилларни узида ифодалайди. Кейинчалик ушбу хукуклар 1966 йил 16 декабрдаги Иктисодий, ижти-моий ва маданий хукуклар тугрисидаги халкаро пактда сезиларли даражада кенгайтирилган. Ху-сусан, мазкур пактнинг 6-моддасида кайд этили-шича, пактда иштирок этувчи давлатлар мехнат килишга булган хукукни тан олади хамда мазкур хукукни таъминлашга доир тегишли чора-тадбир-лар куради [3]. Бундан ташкари, асосий мехнат хукуклари Фукаролик ва сиёсий хукуклар тугри-сидаги халкаро пактда хам уз ифодасини топил-ган. Пактнинг 8-моддасида "хеч кимни мехнатга мажбурлаш мумкин эмас хамда мажбурий мехнатга йул куйилмайди" [4], деб белгиланган.
Мехнат тугрисидаги айрим коидалар мин-такавий халкаро ташкилотларнинг хужжат-ларида хам уз ифодасини топган. Хусусан, 1950 йилги Инсон хукуклари ва асосий эркинлик-ларининг химояси тугрисидаги конвенция, Европа Иттифоки асосий хукуклари хартияси, Мустакил Давлатлар Хамдустлиги фукаролари-
нинг ижтимоий хукуклари ва кафолатлари хартияси шулар жумласидандир [5].
БМТ ва ХМТ томонидан кабул килинган универсал ахамиятга эга булган халкаро мехнат стан-дартлари мазмуни узида жахон тажрибасининг энг илгор гояларини узида мужассамлаган. Мазкур стандартлар махсус урганиш объектини таш-кил килади, тараккий этган дунё учун эталон си-фатида фойдаланишга кумаклашади, уз хусусия-тига кура халкаро мехнат кодекси хисобланади [6].
Мехнатни халкаро хукукий тартибга солиш ХМТ ваколатига киради. ХМТ конвенциялари ва тавсиялари халкаро мехнат нормаларининг асо-сий массивини ташкил килади. Унда ижтимоий мехнат муносабатларининг куп сонли жихатлари ифодаланади ва мехнат сохасида инсоннинг ишга кабул килиш учун энг кичик ёш, усмирлар мехна-тини мухофаза килиш, иш вакти давомийлиги, бандликка кумаклашиш ва касбий тайёргарлик каби фундаментал хукукларига тааллукли халка-ро стандартларни урнатади.
Мазкур ташкилотнинг норма ижодкорлиги фаолиятида асосий эътибор ёшлар мехнатини хукукий тартибга солиш муаммоларига каратила-ди. Таъкидлаш лозимки, ХМТ сессияларида хар йили такдим этиладиган хисоботларда болалар мехнати масаласи уз ифодасини топади. Масалан, 2002 йил июнь ойида Халкаро мехнат бюроси бош директори хисоботида куйидагилар баён ки-линди: "Келажакда болалар мехнатига урин йук, бу шуни англатадики, утган асрнинг 90-йиллари бошида ривожланган ва ривожланаётган давлат-ларда болалар мехнати муаммосига катта эъти-бор каратиш бошланди. Аникланишича, болалар мехнатини эксплуатация килиш янада кенгрок куламни хамда купол шаклларни куллашга олиб келдики, улар болаларга жисмоний ва маънавий зарар етказди. ХМТ маълумотларига кура, ривож-ланаётган давлатларда 5 ёшдан 14 ёшгача булган 111 миллионга якин бола мехнатда банд. Уларнинг тахминан 120 миллиони тулик иш вактида ишлай-ди: 70 фоизга якин бола турли таваккалчиликлар ва хавф булган иш жойларда мехнат килади. 5 ёшдан 17 ёшгача булган тахминан 180 миллион бола болалар мехнатининг огир шакллари шароитида ишлашади [7].
Ёшлар мехнатини халкаро хукукий тартибга солиш ХМТ конвенциялари ва тавсияларида ту-
ликрок баён этилган. ХМТнинг 1919 йилги устави мукаддимасида Болалар ва усмирларни нокулай мехнат шароитларидан химоя килишнинг зарур-лиги тугрисидаги коидалар белгилаб куйилган.
Мазкур вактдан бошлаб ХМТ болалар мехна-тини амалда чеклаш хамда ёшлар мехнатининг характерини белгилаб берувчи ишга кабул килиш-нинг энг кичик ёши, ёшлар ва усмирларни тунги мехнати, тиббий курикдан утказиш, усмирларни касбий тайёрлаш ва касбий малака олиш, улар мехнатини куллаш шартларини белгиловчи бир катор конвенция ва тавсияларни кабул килди.
Хусусан, болаларни мехнатга жалб килиш-нинг минимал ёши билан боглик куйидаги конвенция ва тавсиялар кабул килинди:
> Кишлок хужалигида болаларни ишга кабул килишнинг энг кичик ёши тугрисидаги 10-кон-венция (1921 йил 20 октябрь);
^ Саноатда ишга кабул килиш учун энг кичик ёш тугрисидаги 59-конвенция (1937 йил 22 июнь);
> Носаноат ишларга болаларни ишга кабул килиш учун энг кичик ёш тугрисидаги 41-тавсия (1932 йил 30 апрель);
> Шахта ва кон каби ер ости ишларига ишга кабул килишнинг энг кичик ёши тугрисидаги 123-конвенция (1965 йил 22 июнь);
> Ишга кабул килишнинг энг кичик ёши тугрисидаги 138-конвенция (1973 йил 26 июнь);
> Ишга кабул килишнинг энг кичик ёши тугрисидаги 146-тавсия (1973 йил 26 июнь) [8].
Ишга кабул килишнинг энг кичик ёши тугри-сидаги конвенциялар мазмунининг тахлили шуни курсатадики, дастлаб улар 14 ёшга тулмаган бо-лалар мехнатини такиклашга оид умумий коида-ларни назарда тутган. Кейинчалик ХМТ олдин кабул цилинган конвенцияларни кайта куриб чикиб, ишга кабул килиш ёшини 15 ёш килиб белгилади.
ХМТнинг 138-конвенциясида ХМТ аъзоси булган хар бир давлат инсоннинг тулик жисмо-ний ва аклий ривожланишига мос булган дара-жада ишга кабул килиш учун энг кичик ёшни аста-секин кутариб бориш ва болалар мехнати-ни чеклашни самарали таъминлаш максадида миллий сиёсатни амалга ошириши мажбурияти белгилаб куйилган. Конвенция мажбурий мактаб таълимини тугатиш ёшига мос келувчи ишга кабул килиш ёшини урнатиш ва болалар мехнатини такиклашни назарда тутади. 138-конвенциянинг 3-моддаси 2-кисмига кура, ишга кабул килиш -
нинг энг кичик ёши мажбурий мактаб таълимини тугатиш ёшидан ва хар кандай холатда 15 ёшдан кичик булмаслиги лозим [9].
Шу билан бирга, конвенциянинг 7-моддаси коидаларини амалиётда куллаш буйича таъкид-лаш лозимки, мазкур ишлар конвенциянинг уму-мий коидаларидан истисно хисобланади. Бунда 13 ёшдан 15 ёшгача булган шахсларни ёлланма мехнат буйича ишга кабул килиш тугрисидаги коидалар назарда тутилади. Уни куллаш имкония-ти 6-модданинг мазмунидан келиб чикади, унда болалар ва усмирларни мехнатидан касбий ва техник укув дастурлари доирасида фойдаланиш мумкин. 146-тавсия мазкур конвенцияни тулди-риб, ишга кабул килиш ёшини 16 ёшга оширишни назарда тутади [10].
Огир ва зарарли ишлар учун, шунингдек, ахлокка салбий таъсир этувчи ишларда халцаро нормалар бугунга келиб юкори даражадаги минимал ёшни белгилаб куйган. Мазкур холат-ларнинг барчасида ишга кабул килишнинг энг кичик ёши 18 ёшдан кам булиши мумкин эмас. Ушбу иш турлари коида тарикасида конунчилик томонидан белгиланиши ёхуд мамлакатнинг ва-колатли органлари томонидан урнатилиши ло-зим.
Ёшлар мехнати сохасида усмирларнинг мехнат шароитларни хукукий тартибга солиш алохида урин эгаллайди. 146-тавсия ХМТга аъзо давлат-ларга усмирлар мехнатининг мехнатни мухофаза килиш, дам олиш вакти, иш вакти, мехнатга хак тулаш каби шартларини хукукий тартибга солиш масалаларига алохида диккат-эътибор каратиш вазифасини юклайди.
Бундан ташкари, ХМТ тунги мехнатни такиклашга каратилган бир катор хужжатлар кабул килган. Уларга Саноатда усмирларни тунги мехнати тугрисидаги 6-конвенция (1920 йил 29 октябрь), Кишлок хужалигида болалар ва усмирларнинг тунги мехнати тугрисидаги 14-тав-сия (1921 йил 25 октябрь), Саноатда усмирларнинг тунги мехнатини чеклаш тугрисидаги 90-конвен-ция (1948 йил 10 июль)ни киритишимиз мумкин [11].
Хусусан, 90-конвенцияда мазкур конвенция-ни амалга ошириш буйича коидалар ва конунлар куйидагиларни назарда тутиши лозим:
• мазкур конун ва коидалар ундан манфаат-дор булган барча шахсларнинг эътиборига етка-
зиладиган зарур чораларни куриш хакида буйрук бериши керак;
• мазкур конвенция коидаларни бажариш учун жавобгар шахсларни белгилаб олиши ке-рак;
• мазкур коидаларни самарали амалга оши-ришни таъминлаш учун зарур муассасалар тизи-ми ва мазмунини назарда тутиши лозим;
• хар бир ишга ёлловчидан 18 ёшга тулмаган барча шахсларни тугилган санаси ва номини кур-сатган холда руйхатга олиш китобини юритиш та-лаб этилади.
Бир катор кнвенциялар ёшларни мажбурий тиббий курикдан утказишни назарда тутади. ХМТнинг 1921 йилги бош конференциясида Кема бортларида банд булган болалар ва усмирларни мажбурий тиббий курикдан утказиш тугрисидаги 16-конвенция кабул килинди. Шунингдек, 1946 йилда Мехнатга яроклиликни аниклаш максадида болалар ва усмирларнинг тиббий куриги тугрисидаги 79-умумий тавсия кабул килинган [12].
ХМТнинг бир катор бошка норматив хужжат-ларида ёшларга тааллукли алохида булимлар ва боблар ажратилган. Миллий конунчилик ёшларни ижтимоий химоя килишга каратилган, хусусан, мехнат сохасида бир катор ахамиятли нормалар-ни узида ифодалаган. Крнунчиликнинг халкаро хукук нормаларига мувофиклиги даражасини бел-гиловчи омиллардан бири давлатимиз томонидан ратификация килинган асосий халкаро келишув-лар сонидир. Шу пайтга кадар Узбекистон ХМТнинг 17 та конвенциясини ратификация килди.
Уз зиммасига олган халкаро мажбуриятлардан келиб чикиб, мамлакатимиз ёшлар мехнати билан боглик муаммоларни миллий конунчиликда хал килишга алохида эътибор беради. Аввало, Узбе-кистон Конституциясида оналик ва болалик дав-лат томонидан мухофаза килиниши белгилаб ку-йилган, шунингдек, бу йуналиш 2008 йилда "Бола хукукларининг кафолатлари тугрисида'ги конун кабул килиниши билан ривожланди. Мазкур конун билан УзР МК 77-моддаси (ишга кабул килишга йул куйиладиган ёш) ва 242-моддаси (ун саккиз ёшга тулмаган шахслар учун кискартирилган иш вактининг муддати)га тегишли узгартириш-лар киритилди.
Узбекистон Республикаси конунчилигида ишга кабул килиш ёши халкаро мехнат стандарт-ларига тула мос, яъни 16 ёшни ташкил килади,
истисно холатларда хам халкаро стандартда бел-гиланган 15 ёшдан кичик булганларни ишга кабул килиш умуман такикланади. 2008 йил 138-кон-венция ратификация килингунига кадар миллий мехнат конунчилигимизда 14 ёшдан хам ишга кабул килишга йул куйилган.
Мехнат килиш хукуки мамлакатларда турлича булиб, масалан, ишлаш учун расмий ёш Мисрда 12 ёш, Филиппинда 14 ёш, Гонконгда эса 15 ёш хисобланади. Перуда турли ёш меъёрлари мав-жуд. Жумладан, кишлок хужалиги ишлари учун энг кичик ёш 14, саноат учун 15, очик денгизлар-да балик овлаш учун 16, портлар ва денгизларда сузиш учун 18 ёш килиб белгиланган [13].
УзР МК 77-моддаси 2-кисмига кура, ёшларни мехнатга тайёрлаш учун умумтаълим мактаблари, урта махсус, касб-хунар укув юртларининг укув-чиларини уларнинг соглигига хамда маънавий ва ахлокий камол топишига зиён етказмайдиган, таълим олиш жараёнини бузмайдиган енгил ишни укишдан буш вактида бажариши учун - улар ун беш ёшга тулганидан кейин ота-онасидан бири-нинг ёки ота-онасининг урнини босувчи шахслар-дан бирининг ёзма розилиги билан ишга кабул килишга йул куйилади.
Таъкидлаш лозимки, 15 ёшга тулган ходим-ларнинг мехнатидан фойдаланиш мумкин булган енгил ишлар руйхатини миллий конунчиликда кандай белгиланиш хакида махсус коида мавжуд эмас. Бирок таркиб топган амалиёт 15 ёшга тул-маган шахслар мехнатидан фукаролик хукукий шартномалар тузиш оркали фойдаланиш имко-нияти чекланмаслигини билдиради. Вахоланки, Россия Федерацияси МК 63-моддаси 4-кисми 14 ёшга тулмаган шахслар билан бадиий чикиш-ларда иштирок этиш учун мехнат шартномаси ту-зиш мумкинлигини билдиради [14]. Фикримизча, Россия миллий конунчилигидаги 14 ёшга тулма-ган ва ундан ёшларни ишга кабул килиш имкония-ти болалар мехнатини тартибга солишнинг халка-ро хукукий асосларига зид хисобланади. Шундай килиб, мехнат фаолиятини эрта бошлаш уларнинг ижтимоийлашув жараёнларига салбий таъсир курсатади [15]. Назаримизда, мазкур холатни нор-мал холат сифатида эътироф этиш мумкин эмас. Бу, аввало, болалар мехнатини такиклаш прин-ципини белгилаш ёрдамида амалга оширилиши лозим. Болалар уз табиатига кура жамиятнинг тулаконли аъзоси ва ходим булиш имкониятини
йукотади, айникса, мехнатнинг огир шаклларига жалб этилиш натижасида.
Хулоса урнида таъкидлашимиз мумкинки, халкаро хукук ижтимоий химояга мухтож булган ёшлар мехнати сохасида махсус химоя чоралари-ни назарда тутади. Ёшлар уз мехнат хукукларини амалга оширишда ижтимоий адолатга, шунинг-дек, халкаро хамкорлик ёрдамига хам эхтиёж се-зади. Айни пайтда халкаро ва хориж тажрибаси-дан фойдаланиш ёшлар иштирок этган мехнат му-носабатларини хукукий тартибга солиш механиз-мини такомиллаштиришнинг ягона асоси булиши керак эмас. Халкаро хужжатлар нормалари ёшлар
иштирок этган мехнат муносабатларининг макси-мал даражасини эмас, балки минимал давлат стан-дартларини урнатади. Давлат уз миллий конунчи-лиги оркали халкаро стандартларда белгиланган даражадан имтиёзлирок коидаларни белгилашга хакли. Шу максадда мехнат муносабатларини хукукий тартибга солишнинг асосий тамойилла-ри каторига болалар мехнатини такиклаш прин-ципини киритиш керак. Мехнат конунчилигига риоя килиши устидан назорат олиб борувчи ор-ганларга болалар мехнатини такиклашга каратил-ган тадбирларни амалга оширишни таъминлаш мажбуриятини юклаш лозим.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати
1. Raximov M.A. (2018) New institution: resolving labour disputes through mediation // Review of law sciences: Vol. 3: Iss. 1, Article 11. Available at: https://uzjournals.edu.uz/rev_law/vol3/iss1/11
2. 1966 йил 16 декабрдаги Иктисодий, ижтимоий ва маданий хукуклар тугрисидаги халкаро пакт
- www.kasaba.uz
3. Фукаролик ва сиёсий хукуклар тугрисидаги халкаро пакт - www.kasaba.uz
4. Турсунов Й. Халкаро мехнат хукуки. Дарслик. - Т., 2010. - Б. 130.
5. Турсунов Й. Узбекистан Республикасининг Мехнат кодексига шархлар. - Т.: Адолат, 2015. -Б. 418.
6. Статистика // Конец детского труда: цель достижима: Глобальный доклад Генерального директора. - www.ilo.org.
7. Турсунов Й. Халкаро мехнат хукуки. Дарслик. - Т.: ТДЮИ. 2010. - Б. 146.
8. Individual Observation concerning Minimum Age Convention, (No 138) www.ilo.org.
9. Лютов Н.Л., Морозов П.Е. Международное трудовое право. Учеб. пособ. - М.: Проспект, 2011.
- С. 144.
10. Саноатда усмирларнинг тунги мехнати тугрисидаги конвенция (1920 йил), Кишлок хужалигида болалар ва усмирларнинг тунги мехнати тугрисидаги 14-тавсия (1921 йил). Саноатда усмирларнинг тунги мехнатини чеклаш тугрисидаги 90-тавсия (1948 йил) - www.ilo.org.
11. 1946 йилги Мехнатга яроклиликни аниклаш максадида болалар ва усмирларнинг тиббий куриги тугрисидаги 79-умумий тавсия - www.ilo.org.
12. Очилов А. Ёш авлодни асраган юрт уз эртаси ва келажагини асрайди... // "Инсон ва конун" га-зетаси. - http://www.minjust.uz
13. Labour code of the Russian Federation no. 197-fz of december 30, 2001 - http://Truddoc.narod.ru.
14. Khojabekov M.J. (2020) "Employment rights and privileges of persons with disabilities", TSUL Legal Report International electronic scientific journal, 1(1). Available at: https://legalreport.tsul.uz/index.php/ journal/article/view/12
15. Ismailov Sh.A. (2018) «Problems of legal regulation of differentiation in the labor sphere» Review of law sciences: Vol. 2 : Iss. 1 , Article 14. Available at: https://uzjournals.edu.uz/rev_law/vol2/iss1/14