ВЕЛОСИПЕД СПОРТИДАГИ АЙРИМ МУАММОЛАР ХДКВДА
И.И.Каримов
Спортнинг мураккаб техник турлари кафедраси мудири в.в.б
АННОТАЦИЯ
Маколада муаллиф ёш велоспортчиларни катта спортдан муддатидан олдин чикиб кетиш муаммоларига эътиборни каратади. Илмий маколада спортчи спорт фаолиятини давом эттириш учун тусик булиб хизмат килувчи асосий сабаблар куриб чикилади ва уларни олдини олиш йулларини таклиф килади.
Калит сузлар: велоспорт, мураббий, машFулот юкламалари, психология, рухий чарчок, раFбатлантириш.
КИРИШ
Сунгги йилларда велосипед спортидаги курсаткичларининг жадал усиши, тобора этиборни жалб этувчи элементига айланди, унда куплаб чоп этилаёткан материаллар ёш велосипедчиларнинг "эмоцианал куиш" нинг олдини олиш масалаларига бaFишлaнгaндир. Бу велосипедчиларнинг максимал имкониятлари чегарасига чикмасдан катта спортан муддатидан олдин кетишини англатади. Купгина муаллифлар буни юкори жисмоний фаоллик ва катта хажимдаги юкламалар, куп соатлик мaшFулoтлaр ёш велосипедчиларни чарчатиши билан бoFлaшaди.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Ва шу каторда велоспорт буйича Узбекистонда хизмат курсаткан мураббий М.Туйчиев Узбекистонда "ёш спортчилар гурухлари аста-секинлик билан камайиб, уларга булган юкламалар хажми ошиб бораёткани спортга зарар етказади", деб ёзади.
Бошка мураббийларнинг таъкидлашича, ёш велосипедчилар маълум бир йилни велоспортга бaFишлaшaди. Ва агар ушбу вакт оралотида улар катта муваффакиятларга эриша олмасалар, улар велосипедга кизикишни йукотадилар ва мaшFулoтлaрни тухтатадилар. Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университетида хизмат курсатган мураббийлар проф.Д.Ким ва А.Искадаровлар буни шу билан куйидагича изохлашади: бажарилаётган иш эришилган ютукларнинг усишидан туFилгaн ижобий хис-туЙFулaр билан кувватланмаса, кизикишнинг йуколиши ва зерикиш содир булишини таъкидлайдилар.
Баъзи спорт сохасидаги мутахассислар велосипедчиларнинг катта спортдан муддатидан олдин кетиши сабабларини мaшFулoтлaрнинг жуда эрта бошланишида излайдилар. Бирок, Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети укитувчиларининг илмий изланишлари охирги йилларда Узбекистон миллий чемпионатлари иштирокчилари устидан утказилган булиб доц. Е.Черникова ва илмий изланувчи О.Холмуратовлар энг кучли велоспортчиларнинг мaшFулoтлaри бошлаган уртача ёши 9-10 ёш эканлигини курсатди; Барча иштирокчиларнинг 61,2 фоизи велоспортга 10 ёш ва ундан олдинрок, 38,8 фоизи 10-13 ёшда шуFуллaнa бошлаган. Ушбу маълумотларни илгари олинган маълумотлар билан таккослаб, улар буни ижобий факт деб хисоблаган холда, "велосипед хайдашни тобора эрта бошлаш тендентсияси аник" эканлигини таъкидлайдилар. Милий терма жамоамизнинг шоссе ва трек буйича мураббийи Г.Гройсман ва Л.Маркелова хам уларнинг фикрига кушилади. Биринчиси, 8 ёшли болалар велосипед хайдаш асослари билан аллакачон таниш булиши кераклигини таъкидлайди. Л.Маркелова велосипедда туFри урнатишни эрта узлаштириш мухимлигини таъкидлайди, чунки бу юкори натижаларга эришишга ёрдам беради, ва шу каторда юкори махоратга эришкан холда спортчининг истикболларини чекланишини олдини олади.
Айтилганлардан маълум буладики, велоспорт билан шуFиланаёткан еш велосипедчиларнинг дастлабки боскичидаёк "эмоционал куиш" нинг сабабларини эрта шуFилланишга эмас, балки мураббийнинг педагогик махоратидан излаш керак. Терма жамоа катта мураббийи Г.Гройсман кизикарли маълумотларни келтиради: 4 йил ичида Узбекистонлик миллий махоратли велоспортчиларнинг 60 фоизи велоспортни тарк этган. Бу велосипедчилардан спортни тарк этиш сабаблари 10 та турли сабабларидан бирини айтиб бериш суралган. Жавоблар тахлили шуни курсатдики, 10 та сабабдан 8 таси машаккатли интенсив мaшFулoтлaр билан эмас, балки "ташки босим" деб аталадиган нарса билан бoFлик. "Ташки тазйик" деганда юкори натижа талаб килганда, велоспортчининг муваффакиятсизликларидан жахли чиккан, унга берилган умидлар окланмаганидан норози булган мураббий ва ота-оналарнинг таъсири назарда тутади. Бундай муносабат спортчини тушкунликка солади, салбий стресс, норозилик туFдирди, мaшFулoтлaргa булган иштиёкни пасайтирди ва охир-окибат катта спортни тарк этишга карор килдиради. Бу фикрни велотрек майдонларини тарк этган ва чемпионлик унвонига эриша олмаган Узбекистондаги энг яхши велоспортчиларнинг мутлок купчилиги билдирмокда.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Шундай килиб, психологик мотивлар биринчи уринга чикади, бу мураббийнинг уз шогиртларнинг психологик тайёргарлигини туFри куриш кобилиятининг хал килувчи ахамиятидан далолат беради.
Замонавий велоспортнинг ушбу уткир муаммоси буйича кизикарли мулохазаларни Россиялик хизмат курсаткан мураббий А.Кузнецов "Весник спортивной науки" илмий амалий журналда "Эмоционал куйиш: онглими ёки физиологикми?" деган саволга жавоб топиш мумкин. Унинг таъкидлашича, "эмоционал куйиш" муаммоси бола учун туFмa эмас, балки спорт машFулотлари жараёнида юзага келадиган вазият булиб, уни хал килиш мумкинлигини такитлаб утади. Мураббийнинг позитсияси унга шундай харакат килиш имконини берадики, муайян максадга эришишда ёш велосипедчи доимо ижобий "психологик мустахкамланиш" ни хис килади (мактов ёки маъкуллаш шаклида). Танбех, жазо, норозилик салбий рол уйнайди.
Мураббий уз шогирдини яхши урганган булиши ва унинг "психологик холати", характери, кайфиятини доимо хисобга олиши керак. Мураббийлар эътиборини ана шу мухим холатга каратган Россииялик хизмат курсаткан мураббий А.Кузнетсов шундай ёзади: "Маълум бир вактда тегишли мустахкамлашни таъминлаб, психологияни яхши тушунадиган мураббий болани хеч качон спортдан чарчамайдиган мухитни яратиши мумкин. Шундай килиб, психологик тамойилларни туFри куллаш билан сиз велосипедчининг спорт карерасини узокрок вактга узаишига хизмат килишингиз мумкун. Куринишидан, "Эмоционал куйиш" сабаби спортчининг куп вактини спортга бaFишлaгaнлигидир деб тушуниш мумкун, бирок, бу умуман унака эмас. Чунки велосипедчи тушкунликка тушиши, спортга кетаёткан этобидан келадиган ижобий холатларнинг камаишида ва ижобий мустахкамлашни амалга ошмаётканидадир.
Купинча умидсизлик велосипедчининг узи кодир булмаган курсаткичка эришишга жуда куп умид килишидан келиб чикади. Бу умид ота-оналар, мураббийлар ва жамоадошлар томонидан таъсирланади ва ижобий ёки (купинча) салбий булиши мумкин. Ёш велопойгачи уз олдига куйган максадларига доимо реалист муносабатда булиши жуда мухимдир. Мураббий, ота-она ёки дустини спортчига кила олмайдиган курсаткични бажариш кераклигига масъулиятсизлик билан ишонтириш ёш велосипедчига зарар келтиради.
А. Кузнетсов турли хил рaFбaтлaнтиришгa катта ахамият беради. Велосипедчиларни спортда ушлаб туриш учун, хам ташки, хам ички
мукофотлардан муваффакият билан фойдаланиш мумкин. Ташкиларга нафакат медаллар ва совринлар, балки турли спорт учрашувлари ва саёхатлари хам киради. Ушбу турдаги рaFбaтлaнтириш спортни тарк этиш ёки давом еттириш тyFрисидa карор кабул килишда катта ахамиятга эга.
Бирок, ташки мукофотлар моддий бойликлар мавжудлиги билан чекланади. Ички рaFбaтлaнтириш иктисодий жихатдан самарали ва пировардида велосипедчиларни тайёрлашда энг самарали воситадир. Мураббий уз ишини шундай ташкил этиши керакки, хар бир бола велосипеда юриш узи учун фойдали эканлигини хис килсин. Мураббий фитнеснинг ахамияти ва мaшFулoтлaрнинг афзалликлари хакида гапириши мумкин. Бола велосипед хайдашни бошлагандан сунг, мaшFулoтлaргa бориш унинг учун ички мукофот булиши хам мумкин. Аммо муаллиф велосипедчининг муваффакиятини энг кимматли мукофот деб билади.
Демак, мураббий учун, дейди А.Кузнецов, шогирдларини яхши билиш, уларнинг хар бирига индивидуал ёндашиш жуда мухим. Бир вактнинг узида малакали велосипедчиларнинг катта гурухлари билан ишлаш индивидуаллаштиришга халакит беради ва укитиш сифати паст булади. Максимал юкламаларга тулдирилган умумий жамоавий машFулот режаси буйича мaшFулoтлaр айникса хавфлидир. Бундай холларда, маълум микдордаги велосипедчилар учун бу индивидуал тайёргарликка мос келмайди. Шиддатли ракобат ва унинг натижасида "толикиб колиш" спортчиларнинг " хиссий чарчаши" куп холларда юзага келади.
ХУЛОСА
Хулоса килиб, ушбу масалада велоспорт буйича Узбекистон миллий терма жамоаси мураббийлари Г.Гройсман ва Л.Маркеловаларнинг 2024 йил Париж Олимпия уйинларига тайёргарлик куриш бошланишидан олдин сузлаган баёнотларини такитласак, "МашFулотдa мураббий бир хил малакадаги велосипедчиларнинг кичик гурухлари билан ишлаши керак. Спортчилар сони куп булган гурухларда ташкил этилган мaшFулoтлaр спортчининг малакасини оширишга ва мураббийнинг тарбияланувчилар билан алокасига тускинлик килади, бу эса уз навбатида спорт курсаткичларининг усишига халал беради.
REFERENCES
1. Oktamovna, S. Z., & Nasriyevich, G. N. (2021). Terminology as a structural element of the language. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(9), 724731.
2. ФОЗИЛОВ, Х. К., & РАХМАНОВА, М. М. (2021). Гандболчи талаба кизларнинг махсус жисмоний тайёргарлик даражасини аниклаш ва тахлил килиш. Fan - sportga, 41-43.
3. Рустамов, Д. У., & Кенжаева, С. Х. (2021). Значение ролевых игр в формировании коммуникативных компетенций студентов изучающих иностранный язык. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
4. Иброгимова, Н. М., & Абдумаликова, Г. Х. (2021). Организация правильного питания юных спортсменов. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
5. Egamnazarova, F. A., & Mukhamedova, M. S. (2021). Improving english language listening skill. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
6. Ли, Т. Г., & Ходжиев, Р. М. (2021). Толкование терминов узбекской национальной борьбы «кураш». Academic Research in Educational Sciences, 2.
7. Tursunboyeva, L. T., & Ashirova, M. F. (2021). Positive teacher-student relations. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
8. Насирова, Б. Т., & Халалов, З. А. (2021). Изучение иноязычных слов латинского происхождения на занятиях по русскому языку в высших учебных заведениях. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
9. Тураев, А. И., & Ёкубов, И. К. (2021). Эффективные приёмы обучения чтению на уроках английского языка. Academic Research in Educational Sciences, 2.
10. Aliyeva, S. B., & Achilov, O. Q. (2021). Xorijiy tillarni o'qitishning samarali usullari (nemis va ispan tillari misolida). Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
11. Abdurashitovna, A. S. (2020). The influence of motivation in the foreign language learning process. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 37-38.
12. Норбоева, Ф. Р. (2020). Процесс преподавания иностранного языка в неязыковом вузе. Интернаука, 20(149 часть 2), 74.
13. Suyunovna, M. S. (2020). Interactive teaching methods in the process of foreign language communicative competence development. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 35-36.
14. Akhmedovna, A. M., Olimjonovna, A. K., & Khamidovna, D. K. (2020). Enhancing student's writing through pre-writing activities. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(2), 3118-3130.
15. GAZIEV, S. (2020). Improving the speed-strength preparedness of sambo wrestlers at the stage of sports improvement. Фан^портга, (1), 56-60.
16. Tashkenbayevna, S. K., Rozikovich, S. I., Vladimirovna, L. L., Sotivoldiyevich, O. M., Mukhammadjonovich, B. A., Omonboyevich, A. B., & Valikhojayevich, S. Z. (2020). Pedagogical technologies and interactive methods as a factor of increasing special knowledge of students. Journal of Critical Reviews, 7(6), 42-46.
17. Roziqovich, S. I. (2019). Functional training level of runners student-athletes sprinters. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).
18. Солиев, И. Р. (2018). К,иска масофаларга югуришда спортчиларни техник тайёргарлик даврида старт реакцияларини такомиллаштиришни тахлил килиш. Фан-Спортга, (2), 56-61.
19. АРСЛАНОВ, Ш. А., АДИЛОВ, С. К., ЛЮЛИНА, Е. С., & ТАШМАТОВ, А. Р. (2021). Эффективность применения педагогической технологии совершенствования координационных способностей дзюдоистов 13-14 лет. Fan - sportga, 51-53.
20. СОЛИЕВ, И. Р. (2021). Токио (япония) шахрида булиб утган xxxii олимпия уйинларида спортнинг енгил атлетика тури буйича утказилган мусобакаларнинг тахлили. Fan - sportga, 13-15.
21. Usmonova, R. B. (2021). SEMANTIC FEATURES OF MODAL VERBS IN ENGLISH GRAMMAR. Scientific progress, 1(4).
22. Имяминова, Ш. С., Ачилова, Н. М., & Комолова, Ш. А. (2019). Проблемы переводА фразеологических единиЦ С немецкОгО языкА нА узбекский. World Science, 4(11 (51)), 27-32.
23. Имяминова, Ш. С., & Маджитова, Х. Т. (2016). К вопросу классификации фразеологических единиц в немецком и узбекском языках. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (9-2), 13-15.
24. Имяминова, Ш. С., & Маджитова, Х. Т. (2016). Роль семантики и устойчивости фразеологических единиц в развитии фразеологии немецкого и узбекского языков. Наука, техника и образование, (8 (26)).
25. Имяминова, Ш. С. (2015). К вопросу о сопоставительном изучении фразеологии немецкого и узбекского языков. In ИА Бодуэн де Куртенэ и мировая лингвистика (pp. 152-154).
26. Имяминова, Ш. С. (2015). Фразеологические единицы немецкого и узбекского языков в сопоставительном аспекте (на материале немецко -русско-узбекского фразеологического словаря ми умарходжаева и кн назарова). In Современная филология: теория и практика (pp. 47-51).
27. Sh, A. (2021). Research Of The Physical Education Of Students Of The MilitaryTechnical Lyceum" School Of Temurbeks" Taking Into Account The Influence Of
Regional Factors. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(11), 7009-7011.
28. Солиев, И. Р., Смурыгина, Л. В., Олимов, М. С., Расулова, Т. Р., Иванова -Тюрина, В. В., & Каримов, Ф. М. (2021). УРТА МАСОФАГА ЮГУРУВЧИЛАРНИ МУСОБАКДЛАРГА ТАЙЁРЛАШ ТЕХНОЛОГИЯСИ. Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS), 1(2), 100-109.
29. Абдусаматова, Ш. С., & Султанкулова, Г. (2020). ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ОРИЕНТАЦИЯ ШКОЛЬНИКОВ ВЫПУСКНИКОВ К ПСИХОЛОГИИ. Scientific progress, 1(2).
30. Абдусаматова, Ш. С., & Исматов, И. И. О. (2020). Межличностные отношения к проблеме влияния человеческого темперамента. Высшая школа нучно-практический журнал, 1, 36-39.