БОКСЧИ ЦИЗЛАРНИНГ МУВАФФАЦИЯТГА ЭРИШИШИДА МОТИВАЦИЯНИНГ АХДМИЯТИ
Зилола Хайруллаевна Назарова
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети "Спорт
психологияси ва педагогика" кафедраси I-боскичч таянч доктаранти
zilolanazarova05@gmail.com
Даврон Бахтиёр ^ли Назаров
Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети "Спорт психологияси ва педагогика" кафедраси стажёр - укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада "мотивация" тушунчаси, боксчи кизларнинг спорт билан шугулланишида мотивациянинг ахамияти, тадкикот натижалари, мусобака олди холатларда боксчи кизларимизнинг психологик холати хамда мусобака сунги холатларида мотивациянинг ахамиятлилиги, муваффакиятга эришиш мезонлари курсатилган.
Калит сузлар: Мотивация, бокс, спортчи цизлар, майорат.
ABSTRACT
This article describes the concept of "motivation", the importance of motivation in boxing girls in sports, the results of research, the psychological state of our boxers in pre-competition situations and the importance of motivation in post-competition situations, criteria for success.
Keywords: motivation, boxing, girls athletes, skill.
КИРИШ
Мамлакатимиз мустакилликка эришгач хар бир сохада тубдан ислохатлар амалга оширилиб келинмокда. Х,ар жабхада яъни спорт, илм-фан, техника ва бошка-бошка барча сохалар юксак даражада ривожланмокда. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сон "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги Фармони [1]сохалар ривожланишидаги эътиборни яккол курсатиб беради. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узбекистонда боксни ривожлантиришни куллаб-кувватлаш жамгармасини ташкил этиш тугрисида"ги 279 сонли ^арори [2] ва "Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва
оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-5924-сон Фармонлари[3] юртимизда спортга булган эътиборнинг юксак даражада эканлигини курсатади. "Соглом турмуш тарзини кенг татбик этиш ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2020-йил 30-октябрдаги ПФ-6099-сон фармони эса ахолининг хам жисмонан хам рухан соглиги мухим эканлиги хамда хар бир инсон спортга бефарк булмаслик кераклиги эътироф этилган. Яна шуни алохида айтишимиз жоизки, ёшларимиз учун берилаётган купгина имкониятлар хамда жамиятимизда хотин-кизлар фаолияти учун яратилаётган шарт-шароитларга давлатимиз рахбари Ш.М.Мирзиёев алохида эътибор каратиб келмокдалар.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Бундан ташкари Узбекистонда гендир тенглигини таъминлаш комиссияси аъзоси, миллий масс-медиани куллаб-кувватлаш ва ривожлантириш жамоат фонди Васийлик кенгаши раиси уринбосари Саида Мирзиёеванинг турли сиёсий давралардаги нуткларида хам хотин-кизларимиз фаолиятини хар бир жабхада юкори даражада кутаришимиз кераклигини куп бор таъкидламокдалар. Демакки, боксчи кизларимизни хам купайтириб, бокс фаолияти билан самарали ишлашлари учун хар томонлама куллаб-кувватлашимиз хамда уларга психологик мотивацияларни тугри ва аник беришимиз лозим. Зероки, кизларимиз бокс спорти ила узбегим байрогини жахонга юкори кутара олишсин.
Бокс спорт фаолияти билан шугулланиш жараёнида тренер хамда спорт психологлари боксчи кизларимизга муваффакиятга эришишида мотивацион жараёнларни самарали куллай олишлари энг мухим саналади. Чунки инсоннинг жисмоний соглиги хамда психологик саломатлиги узвий богликдир.
Спорт сохасида амалга оширилаётган ижобий ишлар ортида албатта мамлакатимиз рахбари томонидан олиб борилаётган сиёсатнинг ахамияти бекиёсдир.
Спорт, согломлаштириш тадбирлари хамда жисмоний тарбия инсонни жисмоний ва рухий ривожланишига ута кучли таъсир этувчи мухим омиллардир.
Олимларнинг фикрича, усмирлик ва успиринлик ёшида, киши кучли таъсирланиш хусусиятига эга булиб, бу даврда унинг хаётида юз берадиган салбий холатлар унга чукур рухий жарохат етказиши ва унинг таъсири умр буйи давом этиши мумкин. Организм жисмоний жихатдан вояга етган сари шахе хаётида гендер тенглик ва фарклар тобора купрок ахамият касб этади, йигит ёки кизнинг дунёкараши, атроф-мухитни идрок этиши узгаради.
Эндиликда успирин узгалар таъсирига бефарк карай олмайди, узининг мустакиллигини курсатишга интилади, уни тасдиклашга харакат килади, у таклид килишдан воз кечиб, уз хаёт йулини топишга, узлигини намоён этишга киришади, хаётда уз йулини топишга уринади. [4].
МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
«Мотив» тушунчасининг узи турли хил олимлар томонидан турлича талкин этилади. Масалан, А. Маслоу [5] мотивни эхтиёж билан богласа, С.Л. Рубинштейн [ 6] мотивни мазкур эхтиёжнинг хис килиниши ва кондирилиши деб хисоблайди, баъзи олимлар эса мотивни эхтиёжнинг предмети деб карашади. Маълумки, А.Н.Леонтьевнинг [7] фаолият назарияси марказида хам мотив тушунчаси ётади: у «мотив»ни нафакат эхтиёжларнинг хис килиниши деб карамайди, балки маълум шароитларга маълум эхтиёжни аниклаштирадиган, инсон фаолияти йуналган, уни кузгатадиган объективлик деб хисоблайди. Бу уринда мотивларнинг ташки томонига купрок эътибор каратилганини куриш мумкин. Шу боис Л.И. Божовичнинг фикри «мотив» тушунчасини кенгрок камраб олганлиги билан ахамиятлидир. Унинг фикрича, мотив нафакат ташки объектив омиллар, балки тасаввурлар, гоялар, хис-туйгулар, бир суз билан айтганда ички субъектив омиллар куринишида хам булиши мумкин [8].
Мотивацияга кенг маънода инсон хаётининг мураккаб, куп киррали бошкарувчиси деб каралади. Инсон хаёти англанган ва англанмаган холларда бошкарилиши мумкин. Шулардан олий даражадаги бошкарилиши англанган иродавий бошкарилиш хисобланади. Юкоридаги фикрларимизни янада аниклаштириб, мотивацияга куйидагича таъриф беришимиз мумкин:
Мотивация - инсонни фаолиятга ундашнинг мураккаб, куп даражали тизими булиб, у узида эхтиёжлар, мотивлар, кизикишлар, идеаллар, интилишлар, установкалар, эмоциялар, нормалар, кадриятлар ва х.к.ларни мужассамлаштиради. [9].
Бокс мусобакаларида юкори малакали боксчиларни тарбиялаш хар доим хам долзарб муаммо хисобланган. Юкори малакали боксчиларни жисмонан етук, техник-тактик томонлама тайёрлаш вояга етказиш, ёшликдан бокс спорт мактабларида, интернатларида укув машгулотларини тугри йуналтириш билан богликдир.
Мусобакалар организмга биринчи навбатда нерв системасига, катта нагрузка билан бажариладиган машгулотларга караганда хам юкорирок талаб куяди.
Боксда психологик тайёргарлик мухим ахамият касб этади. Бокс жанг санъати булганлиги боис у боксчидан жисмоний, тактик ва техник куникмалардан ташкари, жасурлик, куркувни ва огрикни енгиш хамда бошка шу каби психологик тайёргарликни хам талаб этади. [10].
Психологик тайёргарлиги паст булган боксчи куплаб мусобакаларда уз махоратини тулик намоиш эта олмаганлигининг гувохи буламиз. Шунинг учун муваффакият козонишда боксчидан юксак даражадаги психологик тайёргарлик талаб этилади.
Боксчи кизларнинг мотивацияси, узини хурмат килиши, спортга оид хусусиятлари, самарали мулокот ташкил эта олиши ва интизом каби хислатларни узида мужассам этган психологик тайёргарлик боксда сезиларли ахамият касб этади. Масалан, агар боксчининг мотивацияси кучли булса, у узининг спортдаги фаолиятини зур кизикиш ва истак билан давом эттираверади, бирок аксинча булса, боксчи спортни тарк этиши ёки ривожланиш даражасини сустлаштириб куйиши мумкин.
Шу билан бир каторда боксчи кизларга кучли хаяжонни енгишга ва ижро махоратига салбий таъсир курсатувчи стрессдан холи булишига хам имкон беради.
Демакки, спортчи кизларимиздан нафакат боксдаги билимлар балки психологик билим, мотивация энг мухим саналади. Биламизки, бокс махоратига эришиш учун куп вактни яъни йилларни талаб этади. Йиллар давомида шугулланиш учун эса хакикатда инсондан уз-узига мотивация бера олиши хамда ташки омиллар таъсиридан хам танлаган бокс спорт турига нисбатан суниш хисси пайдо булмаслиги учун узининг психологик билимларига эга булиши керак.
Спорт мотивациясини урганишда ихтисослашган хусусиятлардан келиб чиккан холда мотивлар гурухи кайд етилади. A. C. Пуни маълумотларига кура, спорт фаолиятининг куйидаги динамикаси аникланди:
1. Спорт фаолиятининг дастлабки боскичи мотивлари, спорт фаолиятига кушилишни рагбатлантириш. Буларга куйидагилар киради:
а) инсоннинг жисмоний фаолиятга булган табиий эхтиёжига асосланган жисмоний машкларнинг эмоционал жозибадорлиги мотиви;
б) жисмоний маданият ва спорт билан шугулланиш зарурлиги билан белгиланадиган бурч мотиви;
в) бошка бир катор мотивлар.
Бошлангич боскич мотивлари учун умумий булган эхтиёжларнинг етарли даражада англанмаслиги каби хусусиятлар: турли хил кондириш усулларининг бекарорлиги, ноаниклиги ва узаро алмашинувчанлиги.
2. Мотивларнинг янада ривожланиши танланган спорт турининг баркарорлиги, унда муайян ютукдарга еришиш махсус билим ва куникмаларни кенгайтириш билан боглик.
3. Спортчи энг юкори спортчилик боскичига етганда, собик мотивлар фонга тушади. Спортчининг доминант белгиловчи хатти-харакати "муваффакиятга еришиш" мотивига айланади. Спортчи ута жисмоний харакат, максимал рухий зурикиш холатини бошдан кечириш, ракибни, огирликни, вактни, узини енгиш ва енг мухими, юкори спорт натижаларига еришиш заруратини хис килади."[11].
Хулоса
Хулоса килиб айтишимиз мумкинки кизларимизнинг бокс спорт тури билан мунтазам, ижобий натижалар билан шугулланишида нафакат спорт билимлари балки психологик билимлар хам мухим. Айникса мотивациянинг ахамияти катта.
Мотивация инсоннинг хар томонлама юксакликка олиб чикиш учун омил булиб хизмат килади.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги ПФ-4947-сонли Фармони.
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "Узбекистонда боксни ривожлантиришни куллаб-кувватлаш жамгармасини ташкил этиш тугрисида"ги 279 сонли Карори, 01.06.1999й.
3. Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-5924-сон Фармон, 24.01.2020й
4. Oktamovna, S. Z., & Nasriyevich, G. N. (2021). Terminology as a structural element of the language. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(9), 724731.
5. ФОЗИЛОВ, Х. К., & РАХМАНОВА, М. М. (2021). Гандболчи талаба кизларнинг махсус жисмоний тайёргарлик даражасини аниклаш ва тахлил килиш. Fan - sportga, 41-43.
6. Рустамов, Д. У., & Кенжаева, С. Х. (2021). Значение ролевых игр в формировании коммуникативных компетенций студентов изучающих иностранный язык. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
7. Иброгимова, Н. М., & Абдумаликова, Г. Х. (2021). Организация правильного питания юных спортсменов. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
8. Egamnazarova, F. A., & Mukhamedova, M. S. (2021). Improving english language listening skill. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
9. Ли, Т. Г., & Ходжиев, Р. М. (2021). Толкование терминов узбекской национальной борьбы «кураш». Academic Research in Educational Sciences, 2.
10. Tursunboyeva, L. T., & Ashirova, M. F. (2021). Positive teacher-student relations. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
11. Насирова, Б. Т., & Халалов, З. А. (2021). Изучение иноязычных слов латинского происхождения на занятиях по русскому языку в высших учебных заведениях. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
12. Тураев, А. И., & Ёкубов, И. К. (2021). Эффективные приёмы обучения чтению на уроках английского языка. Academic Research in Educational Sciences, 2.
13. Aliyeva, S. B., & Achilov, O. Q. (2021). Xorijiy tillarni o'qitishning samarali usullari (nemis va ispan tillari misolida). Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
14. Abdurashitovna, A. S. (2020). The influence of motivation in the foreign language learning process. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 37-38.
15. Норбоева, Ф. Р. (2020). Процесс преподавания иностранного языка в неязыковом вузе. Интернаука, 20(149 часть 2), 74.
16. Suyunovna, M. S. (2020). Interactive teaching methods in the process of foreign language communicative competence development. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 35-36.
17. Akhmedovna, A. M., Olimjonovna, A. K., & Khamidovna, D. K. (2020). Enhancing student's writing through pre-writing activities. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(2), 3118-3130.
18. GAZIEV, S. (2020). Improving the speed-strength preparedness of sambo wrestlers at the stage of sports improvement. Фан^портга, (1), 56-60.
19. Tashkenbayevna, S. K., Rozikovich, S. I., Vladimirovna, L. L., Sotivoldiyevich, O. M., Mukhammadjonovich, B. A., Omonboyevich, A. B., & Valikhojayevich, S. Z. (2020). Pedagogical technologies and interactive methods as a factor of increasing special knowledge of students. Journal of Critical Reviews, 7(6), 42-46.
20. Roziqovich, S. I. (2019). Functional training level of runners student-athletes sprinters. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).
21. Солиев, И. Р. (2018). ^иска масофаларга югуришда спортчиларни техник тайёргарлик даврида старт реакцияларини такомиллаштиришни тахлил килиш. Фан-Спортга, (2), 56-61.
22. АРСЛАНОВ, Ш. А., АДИЛОВ, С. К., ЛЮЛИНА, Е. С., & ТАШМАТОВ, А. Р. (2021). Эффективность применения педагогической технологии совершенствования координационных способностей дзюдоистов 13-14 лет. Fan - sportga, 51-53.
23. СОЛИЕВ, И. Р. (2021). Токио (япония) шахрида булиб утган xxxii олимпия уйинларида спортнинг енгил атлетика тури буйича утказилган мусобакаларнинг тахлили. Fan - sportga, 13-15.
24. Usmonova, R. B. (2021). Semantic features of modal verbs in english grammar. Scientific progress, 1(4).