УУК 656.222.3
Жумаев Ш.Б., Ахмедова М.Д., Зохидов М. F.
ВАГОНЛАР ОЦИМИ НОМУТАНОСИБЛИГИ ШАРОИТИДА ТЕЗКОР РЕЖАЛАШТИРИШ АСОСИДА СТАНЦИЯ ЮКЛАНГАНЛИГИНИ КАМАЙТИРИШ ЧОРА-ТАДБИРЛАРИНИ ИШЛАБ ЧЩИШ
Жумаев Ш.Б. - PhD, доцент в.б., Ахмедова М.Д. - катта укитувчи, Зохидов М. F. давлат транспорт университети)
магистрант (Тошкент
В данной статье представлены мероприятия и необходимые рекомендации по снижению загрузки станции, по эффективному использованию переработающей способности станций в условиях неравномерности вагонопотоков.
Ключевые слова: неравномерность вагонопотока, загрузка станции, «брошенный» поезд, эксплуатационные расходы, оперативное планирование.
This article presents the measures and necessary recommendations to reduce the load on the stations, making efficient use of the processing capacity of the stations in the conditions of unbalanced wagon-flows.
Key words: unbalanced wagon-flows, station overload, "aboned" train, operating costs, operational planning.
Х,озирги кунда "Узбекистон темир йуллари" АЖда юзага келаётган муаммолардан бири станцияларда юкланган ва буш вагонларнинг белгиланган меъёрдан ортикча туриб колиши хдмда бунинг натижасида станциялар юкланганлигининг ортиб кетишидир. Тадкикотлардан маълумки, станциянинг юкланганлиги канчалик ортса, станциянинг парк ва йулларини вагонлар билан банд булиш улуши ортади. Натижада, "ташлаб кетилган" поезд (брошенный поезд)лар сони х,ам ортиб боради. Бу эса юкларни етказиб бериш тезлигига салбий таъсир курсатади ва ташиш ишлари самарадорлиги тушиб кетишига олиб келади. Темир йул ривожланишининг барча даврларида бир канча олимлар станциялар юкланганлигини камайтириш муаммосини бартараф этиш чора-тадбирларини илмий томондан асослаш учун уз тадкикод ишларини олиб борган [1]. Бирок, вагонлар окимининг номутаносиблиги шароитида тезкор режалаштириш асосида станцияларда вагонларнинг туриб колиш вактларини меъёрлаштириш ва бу билан станция юкланганлигини камайтириш буйича тадкикотлар етарли даражада урганилмаган. Тадкикот иши давомида "УТЙ" АЖнинг станциялар кесимида юкларни юклаш ва тушириш курсаткичлари тахдили олиб борилди (1-2-расмлар).
1-расм. "УТЙ" АЖ станциялари кесимида юкларни юклаш курсаткичининг йиллар
кесимида узгариши
70 60 50 40 30 20 10 0
Техник станциялардан
| Оралик станциялардан
| Юк станцияларидан
Юкларни тушириш, %
лш
2016Й.
20.5
17,5
62
2017Й.
21,1
17
61.9
2018Й.
51.6
10.1
38.3
2019Й.
17.6
18.4
64
2020 й.
16.9
19.4
63.7
2-расм. "УТИ" АЖ станциялари кесимида юкларни тушириш курсаткичининг йиллар
кесимида узгариши
Юкоридаги расмларга кура, "УТИ" АЖда юкларни юклаш уртача 78 % оралик ва юк станцияларига ва юкларни тушириш уртача 74 % орали; ва юк станцияларига тугри келмокда. 2020 йилда охирги 5 йилликга нисбатан юкларни юклаш ва тушириш мос равишда 85,5 % ва 83,1 % орали; ва юк станцияларига тугри келган. Булар, уз навбатида, темир йул участкаларида махаллий вагонлар окимини тезкор ташкил этиш ва станциялар юкланганлигини камайтириш заруратини курсатади.
Вагонлар окимини тезкор режалаштириш максадида математик тадкикотлар асосида махаллий вагонларни уз манзилларига етказиб беришнинг вариантли графиги ишлаб чикилди (3-расм).
3-расмга кура, ток йуналишда харакатланиши мумкин булган вагонлар окимини Х билан, жуфт йуналишда харакатланадиган вагонлар окимини У билан белгилаш киритилди [2]. Ток ва жуфт йуналишларда харакатланувчи вагонлар окими тупламлари мос равишда (1) ва (2) ифодаларда келтирилган.
3-расм. Темир йул участкасидаги махдллий вагонларни уз манзилларига етказиб
беришнинг вариантли графиги
Ток йуналишида харакатланувчи вагонлар окими туплами (Х):
Х =
Сх0,1< х0,2< х0,3, ■ ■ ■, х0,п-1' х0,П' х0,п+1л х1,2' х1,3< ■ ■ ■, х1,п-1' х1,П' х1,п+1 х2,3' ■ ■ ■, х2,п-1' х2,П' х2,п+1
п-1,п> хп-1,п+1
(1)
хп-1,п+1
Жуфт йуналишида хдракатланувчи вагонлар окими туплами (У):
Т1,0< У2,0' Уз,0, ■ ■ ■, Уп-1,0, Уп,0< Уп+1,0Л У2,1'Уз,1' ■ ■ ■,Уп-1,1,Уп,1,Уп+1,1 у = У 3,2, ■ ■ ■, Уп-1,2, Уп,2, Уп+1,2
(2)
Уп,п-1, Уп+1,п-1 Уп+1,п
Станцияга кирувчи вагонлар окимини, улардан чикувчи вагонлар окимига нисбатини билдирувчи коэффициентлар (3)-(5) ифодаларда келтирилган. Биринчи станция учун:
(ход)+У2д+Узд+У4,1+"+Уп-1д+Упд+Уп+1д
Пл =
Иккинчи станция учун:
п - станция учун:
П7 =
(У 1,0)+х1,2 +х1,3 +х1,4+-+х1,П-1 +х1,П+х1,П+1
(х0,2 +х1,2 ) +Уз,2 +У4,2 +■■■ +Уп-1,2 +Уп,2 +Уп+1,2 (У2,1 +У2,0)+Х2,3 +х2,4+-+х2,П-1+х2,П+х2,П+1
(хо,п+х1,п +х2,п+хз,п+"+*п-2,п+Уп- 1,п) +Уп+ 1,п
(3)
(4)
(5)
^П с \
(Уп,о +Уп,1 +Уп,2 +Уп,з +■■■+Уn,n-2 +Уп,п-1)+хп,п+1
Х,ар бир станция учун ушбу коэффициентнинг киймати 1 га тенг булса, вагонлар окими самарали ташкил этиш ва темир йул участкасида жойлашган станцияларнинг юкланганлигини камайтириш буйича энг юкори даражага эришилади:
Пп = 1 (6)
Агар (6) формула буйича Пп коэффициентнинг киймати 1 га тенг булмаса, станция парк ва йулларидаги колдик вагонлар ва "ташлаб кетилган поезд"ларнинг йигилиб колиши х,исобига станциянинг юкланганлигини ошиб кетишига олиб келади. Шунингдек, бугунги кунга келиб "УТЙ" АЖнинг оралик станцияларида вагонларнинг туриб колишлари ортиб бормокда (4-расм). Тахдилларга асосан, оралик станцияларда энг куп туриб колишлар юк операцияси тугаллангандан сунг жунатишгача булган даврга тугри келмокда.
■ Кабул килишдан то узатишгача булган туриб колишлар
■ Юк оиерацияларидаги туриб колишлар
■ Юк операцияси тугаллангандан сунг жунатишгача булган туриб колишлар
4-расм. "УТЙ" АЖнинг оралик станцияларида вагонларнинг туриб колиш вактларининг
улуши
Вагонлар окими номутаносиблигини инобатга олган х,олда, уларнинг хджми ортган шароитларда станцияларда туриб колиш вактлари купайса, станциянинг юкланганлиги ортиб боради. Станция юкланганлигини камайтириш учун станцияга кабул килинувчи поезд (х^^лар имкон кадар перегонда кутиб колмаслигини таъминлаган х,олда станцияларга кабул килиниши керак. Станция юкланганлиги ва унинг кайта ишлаш
кобилияти бир-бирига тугри пропорционал ташкил этувчилардир. ^ачонки, станциянинг поездларни кабул килиш кобилияти станциянинг кайта ишлаш кобилияти дан
кичик ёки тенг булганида поезд (х^',) лар станцияга кабул килинади ва ушбу поездлар билан техник, тижорий хамда манёвр ишлари амалга оширилади. Яъни:
« < ^ (7)
Агар (7) шарт бажарилмаса, поездлар станциянинг кириш сфетофорида ортикча кутиб колади. Бу эса темир йул транспорти учун ортикча фойдаланиш ва иктисодий харажатларни келтириб чикаради.
Агар, станциянинг поездларни кабул килиш кобилияти (2^.) станциянинг поездларни жунатиш кобилияти (£Ж\) га хар доим катъий тенг булса (8-формула), ушбу станциядан поездни кабул килиб, жунатиш буйича муаммолар юзага келмайди:
_ 7Ж /о\
Лст. — Лст. V0/
Ушбу холатда (х^) поездлар станциядан тухтамасдан утказилиб юборилиши хам мумкин. (7) ва (8) формулаларни умумлаштириб куйидаги натижани олиш мумкин:
— 7Ж < 7«;.и (9)
сТ. сТ. сТ.
(9) шарт бажарилган булса, станциянинг умумий утказиш кобилияти шарти (поездни кабул килиш, унга ишлов бериш ва жунатиш шарти) бажарилган хисобланади.
Юкоридаги (7), (8) ва (9) формулалар буйича баён этилган фикрларни 5-расмдан куриш мумкин.
5-расм. Станциянинг кайта ишлаш кобилиятини кабул килиш ва жунатиш кобилиятларига
богликлиги схемаси
Х,озирги кунда юзага келаётган муаммолардан яна бири станция юкланганлигининг ошиб кетиши натижасида, кайта ишловга келаётган поездлар билан бажариладиган амаллар давомийлигини олдиндан башорат килинмаслигидир. Ушбу муаммо асосан техник станцияларда куп гурухли поездларни станцияда тузиш ва уларни поездлар харакат графигига жойлаштириш билан боглик булмокда. Куп гурухли поездларни техник станцияга кабул килишда таркибдаги вагонларнинг бориш манзиллари буйича бетартиб жойлашганлиги ва техник станцияларда ушбу турдаги поездларни йигиш учун куп вакт сарфланиши юкорида айтиб утилган муаммога сабаб булмокда.
Агар 5-расмда курсатилган (Х^) поездни куп гурухли поезд туркумига мансуб деб танланса, поезд таркибидаги вагонларнинг жойлашуви куйидагича булади.
Х™ — х!о + х12+х17+ х£+х£ + х£ + - + х1 (10)
бу ерда 10, 2, 7, ..., п - сонлари таркибдаги вагонларнинг бориш манзиллари;
"1" - мазкур поездни кайта ишловчи станция раками.
Биринчи станцияда кайта тузилиб, жунатилувчи (ХЖ) поезднинг таркибий тузилмаси куйидагича булади:
ХЖт. — х22+х1+х44 + х43+х1 + х* + - + х£, (11)
Сохада илмий фаолият олиб борган олимлар томонидан оптимал усуллардан фойдаланган холда, (3) формулада курсатилаган ифодадан (11) формула ифодасини хосил килиш ва уни поездлар харакати графигига энг макбул усулларда жойлаштириш масаласи комплекс даражада урганилмаган [3, 4].
Ушбу масалани комплекс ечимини аниклаш учун станциянинг кайта ишлаш кобилиятини оптималлаштириш зарурати юзага келади. (9) формулага кура станциянинг кайта ишлаш кобилияти учта курсаткичларни уз ичига олади. Булар:
- станцияга поездларни кабул килиш темпи (]*'*'');
- станцияда жойлашган саралаш тепалигининг темпи (7сар);
- станциядан поездларни жунатиш темпи (/Ж);
Станциянинг кайта ишлаш кобилиятини ушбу курсаткичлар йигиндисига тенг деб кабул килинади. Яъни:
— /КК + /сар + /ж, (12) Станциянинг кайта ишлаш кобилиятидан максимал фойдаланиш натижасида Х^ дан ХЖТ. га утиш муаммоларини сезиларли даражада хал килган булади.
^сти. — шах, (13)
(13) ифодани (10), (11) ва (12) формулаларга боглаймиз ва куйидаги ифодани хосил киламиз:
гуККл
Тст — Х^Г —> |Хж I - (14)
бу ерда Тст - кабул килинган поезднинг станцияда туриш вакти;
куйидаги диаграммадан станциянинг кайта ишлаш кобилиятини кабул килинган поезднинг станцияда туриш вактига богликлигини куриш мумкин.
Станциянинг кайта ишлаш кобилияти (поезд/сутка)
6-расм. Станциянинг кайта ишлаш кобилиятини кабул килинган поезднинг станцияда
туриш вактига богликлиги диаграммаси
Юкоридаги диаграммадан куриш мумкинки, агар станциянинг кайта ишлаш кобилияти канча юкори булса, поездларнинг станцияда туриш вакти шунча кам булади. Лекин, кабул килинувчи поездларнинг келиш давомийлиги узгарувчан булганлигини хисобга олиб, ушбу турдаги диаграмма хар доим хам узини оклай олмаслигини куриш мумкин.
Хулоса сифатида шуни айтиш мумкинки, вагонлар окимининг номутаносиблиги шароитида станция юкланганлигини камайтириш учун куйидаги таклифларни ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этиш мумкин:
- станциялар юкланганлигини камайтириш ва вагонларнинг станцияда туриб колмасилигини олдиндан бартараф этиш учун тезкор режалаштириш усулини амалиётга жорий этиш;
- станцияларда вагонларнинг туриб колиш вактларини меъёрлаштириш ва олдиндан башорат килишда ахборот технологияларини куллаш;
- юк поездларини жунатиш вактларини олдиндан белгилаш, яъни поездлар харакатини ташкил этишда узгармас графикни жорий этиш;
- оралик станцияларида жойлашган юк объектларида вагонларнинг туриш вактларини минималлаштириш буйича замонавий ахборот технологияларини татбик этиш ва х.к.
АДАБИЁТЛАР
1. Жумаев Ш.Б. Исследование среднего состава грузовых поездов при отправлении их с повышенной нормой состава в условиях твердого графика / Ш.Б. Жумаев // Международная студенческая научно-практическая конференция «Инфраструктура и эксплуатация наземного транспорта»: сб. науч. трудов / Научно-издательский центр «XXI век» - Н. Новгород.: филиал СамГУПС в г. Н. Новгороде, 2019. - С. 178-180
2. Sherzod Jumayev, Sakijan Khudayberganov, Oybek Achilov and Munira Allamuratova. Assessment criteria for optimization of parameters affecting to local wagon-flows at railway sites // E3S Web of Conferences 264, 05022 (2021). https://doi.org/10.1051/e3sconf/ 202126405022
3. Aripov N.M., Suyunbaev Sh.M., Jumaev Sh.B. and Rozhkov Alexandr Vladimirovich, "Rapid planning of mixed-structure train organization in the context of non-proportional wagon-flows", IJDIAS, vol. 1, no. 5, pp. 324-335, Nov. 2021. http://openaccessjournals.eu/index.php/ ij dias/article/view/5 62
4. Suyunbayev Shinpolat Mansuraliyevich, Khudayberganov Sakijan Kabildjanovich, Svetashev Aleksandr Aleksandrovich, Jumayev Sherzod Bakhromugli, Mikhayeva Dilyara Bakhromovna, Olimov Azamat Rakhimovich. Method of determining the minimum required number of sorting tracks, depending on the length of the group of wagons // Revista geintec-gestao inovacao e tecnologias (Management, Innovation and Technologies), Vol. 11 No. 2 (2021), pp. 1941-1960. https://doi.org/10.47059/revistageintec.v11i2.1810