Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
В. Р. ПОТТЕРНИНГ ГЛОБАЛ БИОЭТИКА КОНЦЕПЦИЯСИ
Умирзакова Наргиза Акмаловна, (PhD), Тошкент давлат стоматология институти Ижтимоий фанлар биоэтика курси билан кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ
Биотиббиёт фани ва биотехнологияларнинг жадал ривожланиши ахлоций нуцтаи назардан ута мураккаб ва зиддиятли булган масалаларни кун тартибига цуйди. Биотиббиёт соуасида техника ва технология уз ривожида шундай даражага етдики, врач илгари улиши муцаррар булган беморларнинг уаётини эндиликда сунъий равишда сацлаб тура олиш имкониятига уам эга булди. Бундай шароитда инсон уаёти ва улими чегараларига оид янги саволлар пайдо булди ва уларга жавоб излаш зарурияти янги фан - биоэтика фанини пайдо булишини тацозо этди. Маълумки, биоэтика фалсафа ва тиббиётнинг цушилиши натижасида юзага келди, моуир врачга уаёт ва мамот масалаларини уал цилишда катта муваффациятларга эришиш имконини берадиган амалий фалсафага айланди. Биоэтика, классик тиббиёт этикасидан фарц цилувчи янги йуналиш сифатида, XX асрнинг иккинчи ярмида пайдо булди ва жадал ривожлана бошлади.
Калит сузлар: биотиббиёт, тиббиёт, технологиялар, этика, биоэтика, клонлаш, холизм, глобал биоэтика, инсонпарварлаштириш парадигмаси, инсоний цадриятлар.
ABSTRACT
The rapid development of biomedical science and biotechnologies has put on the agenda issues that are extremely complex and controversial from an ethical point of view. Techniques and technology in the field of biomedicine have developed to such an extent that the doctor now has the opportunity to artificially preserve the life of patients who would have otherwise died. In such conditions, new questions about the limits of human life and death arose, and the need to find answers to them required the emergence of a new science - the science of bioethics. It is known that bioethics arose as a result of the fusion of philosophy and medicine, becoming a practical philosophy that allows a skilled doctor to achieve great success in solving life and death issues. Bioethics, as a new direction different from classical medical ethics, appeared in the second half of the 20 th century and began to develop rapidly.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Key words: biomedicine, medicine, technologies, ethics, bioethics, cloning, holism, global bioethics, humanization paradigm, human values.
Биотиббиёт ва биотехнологияларнинг жадал ривожланиши ахлокий нуктаи назардан ута мураккаб ва зиддиятли булган масалаларни кун тартибига куйди. Инсон хужайра ва тукималарини клонлаш, узак хужайралардан фойдаланиш, сунъий уруFлантириш, ирсий инженериянинг ривожланиши ва унинг ютукларини амалга жорий этилиши, инсон аъзолари ва тукималарини трансплантация килиш шулар жумласидандир. Биотиббиёт сохасида техника ва технология уз ривожида шундай даражага етдики, врач илгари улиши мукаррар булган беморларнинг хаётини эндиликда сунъий равишда саклаб тура олиш имкониятига хам эга булди. Техника сохасидаги ютуклар бемор, улим тушагида ётган ва ногиронларнинг хукукларини юридик жихатдан асослашнинг янги-янги шакллари ва усулларини пайдо булишига олиб келмокда. Бундай шароитда инсон хаёти ва улими чегараларига оид янги саволлар пайдо булди ва уларга жавоб излаш зарурияти янги фан - биоэтика фанини пайдо булишини такозо этди. Маълумки, биоэтика фалсафа ва тиббиётнинг кушилиши натижасида юзага келди, мохир врачга хаёт ва мамот масалаларини хал килишда катта муваффакиятларга эришиш имконини берадиган амалий фалсафага (амалий этикага) айланди. Биоэтика фан сохаси сифатида социология, психология, ижтимоий психология, мантик, хукукшунослик, менежмент, педагогика хамда бошка тиббий ва нотиббий фанларнинг ютукларини узида жамлади, амалий тиббиётнинг ахлокий муаммоларини, врач ва пациент муносабатларининг ахлокий жихатларини уз объекти деб олди.
Биоэтика ривожида В.Р.Поттер шахси ва FOяларининг ахамияти мухим, чунки у замонавий фанлараро йуналиш хисобланган биоэтиканинг дунёкараш ва метаэтик шарт-шароитлари, тамойил ва нормаларини ифодалади, шу оркали уларни амалиётга татбик этиш учун назарий ва услубий замин яратди.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДЛАР
Биотиббиёт ва унга асосланган технологик инновациялар сохасидаги илмий тараккиётнинг жамият хаётидаги самарасини туFри таъминлаш учун клиник тибббиётда янги назарий билимларни куллашдан олдин уларнинг инсон соFлиги ва хаётига таъсирларини оптимал прогнозлаш, хар томонлама холис бахолаш зарурияти кун сайин ортиб бормокда. Илмий тадкикотларни
КИРИШ
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
ижтимоий бахолаш хилма-хил, куп киррали ва ута зиддиятли жараён булиб, фаннинг ижтимоий-маданий ходиса сифатида ривожланишининг узига хос хусусиятларининг ранг-баранглиги билан белгиланади. Тиббий ахлок хакидаги карашлар мохиятан тиббиётни инсонпарварлаштириш масаласига мос булиб, илк бор Гиппократ, Гален маънавий меросида содда шаклда ифода этилган. Шарк мутафаккирлари Исхок ибн Ал-Руховий, Закариё ал-Розий, Абу Али Ибн Синолар «Одоб ал-табиб» ахлокий кадриятлар тизимини яратдилар. Гарб мутаффакирлари биоэтиканинг назарий асосларини урганиб, унинг эволюциясини тахлил килишган. Америкалик Д.Каллахан, Э.Пеллегрино, У.Т.Райх, Т.Энгельгарт, германиялик Х.Йонас, франциялик Д.Грасиа, англиялик М.Чарльзворт, италиялик Э.Сгречча, В.Тамбоне каби хориж олимлари биоэтика буйича фундаментал тадкикот ишларини олиб боришган [1]. Гарбда биоэтиканинг инсоният томонидан узлаштирилган ва маълум бир даврнинг ижтимоий-маданий ривожланишининг узига хос хусусиятлари биоэтика фанини юзага келиши ва шаклланишида хам акс этган.
Биоэтика, классик тиббиёт этикасидан фарк килувчи янги йуналиш сифатида, XX асрнинг иккинчи ярмида пайдо булди ва жадал ривожлана бошлади. «Биоэтика» атамасини америкалик машхур онколог врач, олим ва инсонпарвар Ван Ранселер Поттер (1911-2001) илмий муомалага киритди. Иккинчи жахон уруши арафасида у Жанубий Дакота (Брукингс ш.) университетининг биология факультетини (биохимия ихтисослиги буйича), сунг - Висконсин университети (Мэдисон ш.)да магистратурани тамомлади. Докторлик илмий даражасини олганидан сунг, Поттер Стокгольм биохимия институтида проф. Х.А. Кребс билан хамкорликда Шеффилд университетида, сунгра - Чикаго университетида илмий тадкикотлар олиб борди. Дастлаб Поттер узок йиллар Висконсин университетида онкология профессори, сунгра - Мак Ардел лабораторияси директорининг ассистенти булиб ишлади. 50-йилларда Поттер саратон касаллигини даволашда хужайра устириш ингибиторлари ва кимёвий даволаш комбинациясининг мусбат терапевтик самарасини биринчилардан булиб намойиш этди.
Уз илмий фаолияти давомида Поттер жуда куп илмий жамиятлар: Америка гуманитар ва табиий фанлар академияси, Америка илм-фанни ривожлантириш уюшмаси, Миллий фан академиясига аъзо булди, Америка саратон касаллигини тадкиккилиш уюшмасининг Президенти этиб сайланди ва х к. Биохимия, саратон касаллиги муаммоларини тадкиккилиш ва биоэтикани ривожлантириш
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
сохаларида эришган ютуклари учун у Пол-Левис, Бертнер, Клоус, Нобел фонди, Бристол-Мейр, Биоэтика халкаро жамияти мукофотларига сазовор булди.
Поттер биохимия хамда саратон касаллигини тадкик килиш сохаларида 350 дан ортик асарларнинг ва биоэтика сохасида 50 дан ортик макола ва китобларнинг муаллифидир. Асосий китоблари: «Ферментлар, хужайраларнинг усиши ва саратон касаллиги» (1950), «Биоэтика -келажакка куприк» (1971), «ДНК тузилиши модели» (1959), «Ресурслар ва ечимлар» (хаммуаллифликда) (1974), «Нуклеин кислота хакида маколалар» (1960), «Глобал биоэтика» (1988). Уз асарларида Поттер нафакат биохимияга, балки физиология, экология, фалсафа ва социологияга хам оид кенг муаммоларни камраб олган. «Биоэтика -келажакка куприк» китобини бугунда мумтоз асарлар каторига киритиш мумкин. Узининг машхур «Биоэтика» атамасини Поттер айнан шу китобида биринчи маротаба куллаган, биоэтика хакидаги замонавий карашларнинг асосларини яратган, бугунги кунда халкаро амалиётда кенг кулоч ёйган этика буйича фанлараро кумиталар ташкил этиш FOясини илгари сурган. Поттернинг асосий FOясига кура, ер юзида хаётни саклаб колиш муаммосини хал килиш учун гуманитар фанлар ва биология фанининг саъй-харакатларини бирлаштириш, (айникса, биотиббий технологиялар сохасидаги) фан-техника тараккиётининг узок муддатли окибатларини эътиборга олиш зарур [2].
НАТИЖАЛАР
Нормал ва баркарор цивилизацияда инсоннинг тур сифатида узок муддат яшаб колиши этика нормалари тизимини ривожлантириш ва куллаб-кувватлашни такозо этади. Этика нормаларининг мазкур тизимини В.Р. Поттер глобал биоэтика деб номлади. Глобал биоэтика тиббиёт этикаси, биоэтика, атроф мухит этикаси нормалари тизимини уз ичига олади. Поттернинг фикрига кура, биоэтика инсониятнинг яшаб колишини таъминлаш ва бутун кишилик жамиятининг соFлиFини саклаш учун тиббиёт этикаси билан атроф мухит этикаси (экоэтика)ни жахон микёсида бирлаштирувчи куприк булиши лозим.
Биоэтика утган асрнинг 70-йилларида Ван Ранселлер Поттер томонидан яратилган таълимот булиб, у биотиббий фактлар ва ахлокий кадриятлар уртасида боFловчи буFин сифатида талкин этилди.
ХХ асрнинг иккинчи ярмидан бошлаб, «Биология фанлари уз билимлари ва техник имкониятлари доирасини тобора кенгайтириб бораётган бир пайтда, унинг тараккиёти хаётий кадриятлар мохиятига таъсир курсатаяпти, бу эса
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
бутун тириклик келажагига хавф туFдираяпти»[3], деб В.Р.Поттер куюниб изохлади.
В.Р.Поттер (1911-2001) - биокимё, фан этикаси ва биоэтика сохалари буйича 300 дан ортик илмий ишлар муаллифи. Унинг «Биоэтика - келажакка куприк» (1971) ва «Глобал биоэтика» (1988) номли монографиялари ХХ аср экологик харакатларининг жонкуяри Альдо Леопольд томонидан илгари сурилган FOяларига асосланган холда яратилган.
В.Р.Поттер FOяларининг меросхурлари хисобланган олимларнинг фикрича, «биоэтика» атамаси В.Р.Поттер томонидан шотландиялик эмбриолог ва зоолог олим К.Уаддингтон таъсири остида таклиф этилган. «Инсониятнинг хар бир янги авлодига назария ёки фалсафий мушохадага таянган этика эмас, балки «биологик донолик» зарур, чунки у бизга ахлокий коидаларни танлашимизга кумаклашади. Шунингдек, доноликни излаш жараёнининг узи хам ахлокдир»[4], деб ёзади В.Р.Поттер.
1970 йилда В.Р.Поттер узининг «Биоэтика - омон колиш илми» маколасида инсониятнинг макбул яшаши максадини илгари сурадиган, мураккаб фанлараро билимларни узида жамлаган «биоэтика» тушунчасини таклиф килди. У «Биоэтика - келажакка куприк» монографиясида янги илмий ва амалий йуналиш хисобланган биоэтиканинг келиб чикиши ва табиатини тушуниш учун мухим булган мавзулари максад ва вазифалари хамда асосий коидаларини белгилаб берди[5].
Унинг асосий FOяси шундан иборат булдики, инсоний кадриятларни биологик вокеликдан ташкарида деб билиш нотуFри, чунки инсон борлоти доимо хаётий биологик эхтиёжларга жуда карам; «Агар усимликлар куриб улса, хайвонлар купая олмаса, демак, инсон насли тез орада касал булиб улади ва уз турини давом эттира олмайди, деган оддий хакикатни унутган «мухандис, технолог ва сиёсатчилар» дунёсида инсон жуда ожиздир»[6], деб ёзади.
В.Р.Поттер инсоннинг хаётий эхтиёжлари амалга ошириладиган турли хил жихатларни урганади: «Ер этикаси, ёввойи табиат этикаси, популяция этикаси, истеъмол этикаси, шахар ахлоки, халкаро этика, гериатрик пик ва бошкалар». У куриб чиккан муаммолар кадриятлар ва биологик далилларни билишга асосланган харакатга чорлайди. У «Инсон фаолиятининг куплаб сохаларини узида жамлаган, метаэтика вазифаларини бажарувчи, ушбу этикаларнинг барчасини бирлаштирувчи биоэтикани, яхлит холдаги алгоритм, схема, фундаментал ахлокий тамойиллар ва кадриятлар тизими»[7] сифатида таклиф этади.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
МУХОКАМА
Бугунги кунда инсониятнинг омон колишини кафолатлаш учун инсоннинг табиий инстинктларининг умумий й^индиси етарли эмас. Табиат конунлари таъсирини минималлаштириш шароитида одамга индивидуал хаётни саклаб колиш ва ривожлантириш учун янги ёндашув ва усуллар керак, олимлар, шифокорлар, психологлар, файласуфлар ахоли ва индивидуал хаётнинг янги тушунчаларига мухтож.
Инсоният инкирозни енгиши учун экологик ва ахлокий холизм (яхлитлик) - табиат ва жамият оламини яхлит борлик деб биладиган карашга, «мавжуд билимларни кандай ишлатишни билиш»га каратилган янги доноликка, эхтиёж ортади. «Омон колиш илми булган биоэтиканинг максади инсон, умуман, жамият хаёти сифатини яхшилаш, одамларга жамият хаёти тарзига мос моделларни таклиф килиш, янги ижтимоий сиёсатни шакллантиришга хисса кушишдан иборат булиши керак. Ушбу фан фанлараро ёндашувга асосланиши керак: унинг доирасига биологиянинг энг мухим элементлари, шунингдек, ижтимоий ва гуманитар фанлар киритилган булиб, улардан «доноликни севиш» деб таъриф берилган фалсафага алохида ахамият тегишли»[8], деб урFу беради В.Р.Поттер. Дархакикат, бугунги инкилобий кашфиётлар даврида илм-фан янгиликларининг инсониятга фойдаси, шу билан бирга, зарар ёки хавфи фалсафий мушохадани талаб килади.
В.Р.Поттернинг сузларига кура, икки маданият - табиий-илмий ва гуманитар сохаларнинг бирлашиши туфайли ахлок янада амалий ва самарали, фан эса ахлокий булиши мумкин. Унингча, «Агар ... икки маданият -табиатшунослик ва гуманитар билимлар» мавжуд булса, улар, эхтимол, мулокот килишга кодир була олмаса, бу келажак булишига шубха уЙFOтадиган сабаблардан бири булса, унда ушбу янги фан - биоэтика ёрдамида биз икки маданиятни боFлайдиган куприк - «келажакка куприк» куришимиз мумкин»[9].
Инсониятнинг омон колиши ва хозирги инкироздан чикиш йулида турган муаммолардан бири - «хавфли билимлар» деб аталадиган ходиса билан курашдир. Унинг таъкидлашича, табиатшунослик фанларининг тобора ривожланиши купрок янги билимларни юзага келтиради, бинобарин, куплаб хавф-хатарларнинг манбаи булиб хизмат килади. Бунда «хавф» ва «олдиндан башорат килиб булмаслик» тушунчаларини фарклаш лозим.
Янги билимларнинг хавфлилиги уни куллаш жараёнида юзага келади, аникрок илмий башоратлар ёрдамида бартараф этилиши мумкин; олдиндан башорат килиб булмаслик эса маълум бир фикрлаш усули, назария ва
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
амалиётни рационаллаштириш, шунингдек, ушбу вазиятни узгартириш учун бирон-бир кадамлар куйилмаётганлиги, харакатнинг йуклиги билан боFлик жараён саналади. Олдиндан башорат килиб булмаслик асосида тасодиф омили ётади, у нафакат биологик, балки маданий эволюциянинг мухим лахзаси хисобланади. Х,ар бир инсон узига хослиги туфайли, уз хаёт тарзида тартиб ва коидаларни яратадиган инсон хаётида тартиб ва тасодифийлик комбинацияси намоён булади. Инсон зотига тегишли бир хил жихатлар борлиги туфайли у тирикликнинг бошка шаклларидан фаркланади (онг, нутк ва х к.), хаётда узлаштирилган одатлари туфайли индивидуал равишда инсон атроф-мухитга осон мослашади. Худди шу конунлар инсоннинг турли хил жамоавий фаолиятига, жамият ва универсумга хосдир. Маданият ва тамаддун эволюцияси учун зарур булган «тартибли тартибсизлик» каби универсум факат такрорланиш, тасодиф ва тартиблилик (тартиб ва тартибсизликлар)нинг алмашинуви сифатида мавжуд булиши мумкин.
Олдиндан башорат килиб булмаслик, тасодиф ва тартибсизликка карши курашиш учун одамнинг тасодифий, олдиндан башорат килиб булмайдиган бузFунчи хатти-харакатларини хавфсиз томонга йуналтирадиган муайян механизмлар керак, чунки «техник жихатдан мумкин булган хамма нарса хар доим хам ахлокий нуктаи назардан тугри эмас; табиат ва атроф-мухитга, шу жумладан, ёввойи табиат ва одамлар табиатига бизнинг аралашувимизни назорат килиш керак»[10].
В.Р.Поттер янги технологияларни биоэтикавий экспертизасини утказиш учун махсус орган, алохида ижтимоий институт, келажак ва истикбол масалалари буйича фанлараро кенгаш яратишни таклиф килади: «Мен янги билимларни амалда куллаш натижасида юзага келиши мумкин булган окибатларни олдиндан айтиб берадиган ташкилот яратишни таклиф киламан. Ушбу ташкилот сиёсатдан четда булиши керак, фанлараро сохаларни бирлаштирган булиб, «бегоналардан эмас», балки табиий фанлар ва гуманитар фанлар сохасидаги турли уюшмалар, ташкилотлар ва муассасаларнинг манфаатдор вакилларидан иборат булиши керак»[11].
Асосий илмий дастурлар натижаларини куриб чикиш ва миллий эхтиёжларга мувофик зарур тавсияларни ишлаб чикиш учун тузилган бундай кенгаш хукуматнинг туртинчи тармоFига айланиши мумкин. В.Р.Поттер конун чикарувчи органлар ва хукуматга энг янги технологияларга оид таклиф ва тавсиялар ишлаб чикди хамда давлат ва жамият сиёсатини шакллантиришга амалий ёрдам берди.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
,3yHera xogucTHK, öнoэтнкaвнн Kapam hhcohhat oggugaru pe^agapra öapnara TatguM onam hmkohhothhh TatMHHgam, HHcoHgapHH axgoKHH ^uxaTgaH KaMog TonTupum, hhcoh xaeTH mapouraapuHH Toöopa axmunam, TaöuaT Ba hhcohhh caKgaö Kogum, Kega^aK xaKuga KaHFypum, HHcoHHaTHHHr rgoöag MyaMMogapuHH xag Kugumga ogaMgap ypTacugaru y3apo agoKagapHH axmuiam Kaöu «y3OK Myggargu MaKcaggapHH» KupuTumHu xaM Ha3apga Tyragu.
Matpu^araapBapgap FoagapuHH puBo^gaHTupraHugeK, B.P.norrep axogu ynyH TaöuHH ^aHgap Ba ryMaHHTap öuguMgapgaH hmkoh Kagap KeHr ^oögagaHum KepaK, geraH xygocara Kegagu, ygapcu3 hhcoh y3H xaeTHH MaKcaggapuHH эpкнн TaHgaH ogMaögu, aTpo^-MyxuT öugaH öapKapop MyHocaöaTgapHH ypHaTa ogMaögu. YHHHr Foagapu Kyn ^uxaTgaH B.H.BepHagcKHÖ Foagapura akhh öyguö, yHra Kypa, «hhcohhat y3 puBo^HHHHr cu^aT ^uxaTugaH aHru öockhh - Hooc^epara yTgu. YHga öuogoruK эвogroцнflнннг KgaccuK KoHyHgapu umgaMaanTH, Ha3opaT Ba y3HHH y3u öomKapumHHHr MagaHuaT Ba unMui $HKp KypHHumugaru Hooc^epuK KoHyHgapu Kynra KupMoKga»[12]. HeKHH y3 эtтнöopннн TaöHHH-ugMHH gaguggapura KapaTraH, «m^muh $HKp caöepa xogucacu» MaB^ygguru geö эtтнpo$ этгaн B.H. BepHagcKHHgaH ^apKgu ygapoK, y yMyMHHcoHHH Kagpuaraap,
ryMaHHTap öuguMgap, axgoKHH MexaHH3M Ba TaMoHuggapra Mypo^aar Kuguö, epgaM cypagu[13].
B.P.noTTepHHHr XX acp 80-HuggapHHHr oxupuga apaTraH KeHHHru acapgapuga, yHHHr cy3gapu öugaH amraHga, öнoэтнкa «180 gapa^ara öypuggu» -y «öuogoruK goHoguK» geö Tatpu^garaH öнoэтнкa TatguMoTHHH rgoöag öнoэтнкa кoнцeпцнacнгa ysrapTHpgu. hhcohhat цнвнgнзaцнacннннг omoh Kogumu ynyH ^aH Ba TexHogoruagapHH öaxogam KepaKguru öyHga acocuH Foa öyggu. EyHH aMagra omupum ynyH ^aHgapapo aHru eHgamyB - öнoэтнкa KepaK, öHp-öupHgaH y3ugraH hammh ogaMgap - TaöHHH-ugMHH Ba ryMaHHTap öugHMgapHH öupgamTupMaca öygMaHgu[14], geö эtтнpo$ этgн oguM.
EyryHru xaeTHMH3ga öhothööhh TexHogoruagapHHHr Toöopa phbo^h Ba ygapHH aMagueTga Kyggam KyrugMaraH xyKyKHH Ba axgoKHH MacagagapHH ro3ara KegTupuö HHKapMoKga, aHru, aBBag öygMaraH, Hurag MyaMMogapHH nafigo KugMo^ga. ^eMaK, öyryHru KyHga ^agca^HH MyaMMogapHHHr gog3apö oHTogoruK Ba rHoceogoruK MyaMMogap eHHMHHu Tonum HuxoaTga gog3apö Basu^a caHagagu, öy Ba3H$aHH эca öнoэтнкa öa^apagu. 3aMoHaBHH TatguMga yKyB ^apaeHura öhothööhh ^aHgap öugaH öup KaTopga, h^thmohh ^aHgapHHHr y3apo agoKacu,
XY^OCÄ
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
боFликлиги ва диалектикасини таъминлаш, инсонпарварликни шакллантириш ва сингдириш, айникса, бугунги кунда зарур хисобланади.
Таълим сохасини инсонпарварлаштириш учун табиий фан парадигмасининг мутлаклаштириш FOясидан воз кечиб, узгартириш талаб этилади ва биотиббий парадигмадан инсонпарварлаштириш парадигмасига, шифокор - бемор уртасидаги патерналистик деонтологик моделдан биоэтик хамкорлик моделига утиш талаб этилади.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ: (REFERENCES)
1. Умирзакова Н.А. Таълимни инсонпарварлаштириш контекстида биоэтиканинг онтологик ва гносеологик жихатларининг методологик тахлили: фалс. фанлари ... доктори дисс... - Тошкент: УзМУ, 2022, - 133 б. (Umirzakova N.A. Methodological analysis of ontological and epistemological aspects of bioethics in the context of humanization of education: Philosophical sciences ... doctor's diss... -Tashkent: UzMU, 2022, - 133 p.).
2. Umirzakova N.A. The Roles of Bioethics in the Formation of Professional Competence of Students of Medical Universities in Uzbekistan // Eubios journal of Asian and international ejaib. Vol. 31(5). July. 2021. - P. 258-260. (№3; SCOPUS); (№40, ResearchGate).
3. Potter V. R. Bioethics, science of survival / V. R. Potter I I Persp. biol. med.,1970. - № 14.-P. 127-153
4. Potter, V. R. Global bioethics. Building on the Leopold Legacy / V. R. Potter. -Michigan: Michigan State University Press, 1988. - 203 p.
5. Поттер, В. Р. Биоэтика - мост в будущее / В. Р. Поттер; ред. С. В. Вековшинина, В. Л. Кулиниченко; пср. Т. Г. Будковская, С. В. Вековшинина. -К.: Вадим Карпенко, 2002. -215 с.
6. Potter, V.R. Global bioethics. Building on the Leopold Legacy / V.R. Potter. -Michigan: Michigan State University Press, 1988. - 203 p.
7. уша манба. - 203 p.
8. Potter, V. R. Global bioethics. Building on the Leopold Legacy / V. R. Potter. -Michigan: Michigan State University Press, 1988. - 203 p.
9. Поттер В. Р. Биоэтика - мост в будущее / В. Р. Поттер; ред. С. В. Вековшинина, В. Л. Кулиниченко; пер. Т. Г. Будковская, С. В. Вековшинина. -К.: Вадим Карпенко, 2002. - С.215.
10. Potter, V. R. Global bioethics. Building on the Leopold Legacy / V. R. Potter. -Michigan: Michigan State University Press, 1988. - 203 p.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
11. Поттер, В. Р. Биоэтика - мост в будущее / В. Р. Поттер; ред. С. В. Вековшинина, В. Л. Кулиниченко; пер. Т. Г. Будковская, С. В. Вековшинина. -К.: Вадим Карпенко, 2002. - С.215.
12. Поттер В. Р. Биоэтика - мост в будущее / В. Р. Поттер; ред. С. В. Вековшинина, В. Л. Кулиниченко; пер. Т. Г. Будковская, С. В. Вековшинина. -К.: Вадим Карпенко, 2002. - C.215.
13. Умирзакова Н.А. Биоэтиканинг пайдо булиши, фан сифатида шаклланиши ва урганадиган муаммоларининг фалсафий-методологик тах,лили // Фалсафа ва хдёт. - Тошкент, 2020. - №1(8). - Б. 56-69. (Umirzakova N.A. Philosophical-methodological analysis of the emergence of bioethics, its formation as a science and the problems it studies // Philosophy and life. - Tashkent, 2020. - № 1(8). - P. 56-69.).
14. Potter V. R. Bioethics, science of survival / V.R. Potter I I Persp. biol. med.,
1970. - № 14.-P. 127-153.