Научная статья на тему 'УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ИНТЕРФАОЛ ЎҚИТИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ'

УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ИНТЕРФАОЛ ЎҚИТИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
23
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
малака ошириш

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Namazov Shuxrat

Ушбу мақолада сунгги йиллардаги таълим-тарбия мазмуни, шакли, восита ва методларини янгилашга эътибор бериш, узликсиз таълимга оид инновацияларни излаш, уни таълим-тарбия жараёнига, ўқитувчининг педагогик фаолиятига киритиб боришда малака ошириш тизимининг энг муҳим эканлиги кўрсатиб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ИНТЕРФАОЛ ЎҚИТИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ»

"RAQAMLI TA'LШNШG ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI УА ^АИШ TA'LIM-TARBIYA

JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI

25-оИаЬг 2023-уИ

УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА ИНТЕРФАОЛ УЩТИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИНГ

А^АМИЯТИ Namazov Shuxrat

Т^^оп Niyoziy nomidagi O'zbekiston pedagogika fanlari ilmiy tadqiqot instituti stajyor-

https://doi.org/10.5281/zenodo.10035982

Аннотация. Ушбу мацолада сунгги йиллардаги таълим-тарбия мазмуни, шакли, восита ва методларини янгилашга эътибор бериш, узликсиз таълимга оид инновацияларни излаш, уни таълим-тарбия жараёнига, уцитувчининг педагогик фаолиятига киритиб боришда малака ошириш тизимининг энг мууим эканлиги курсатиб утилган.

Аннотация. В данной статье показано, что самое главное в последние годы обратить внимание на обновление содержания, формы, средств и методов образования, найти инновации, связанные с непрерывным образованием, внедрить его в учебный процесс, педагогическая деятельность учителя.

Бугунги кунга келиб, таълим тизимида укитишнинг хилма-хил усул ва воситалари амалиётга жорий этиб келинмокда. Бу янгиликларнинг максади таълим олувчиларга кулай таълим шароитини яратиш оркали уларга сифатли таълим беришни белгилаб беради. Охирги вактларга келиб, дунё буйлаб таълим олишнинг них,оятда куп усуллари яратилди. Бу албатта, барчаси укувчиларнинг эркин билим олишига каратилган десак, муболага булмайди. Кичик ёшдаги болаларни укитишда, уларнинг аклий салох,иятига, кобилиятига, кизикишига, укув фаоллигига эътибор бериш талаб этилади. Айникса, 1-синфга кабул килинган бошлангич синф укувчиларининг ижтимоий мослашуви жараёни секинрок кечади. Бунинг учун бошлангич таълим укитувчилари х,ар бир укувчини мактабда самарали ижтимоий мослашувига кумашлашиб, уларни укув машгулотига жалб этиши зарурдир.

Замонавий таълимни ташкил этишга куйиладиган мух,им талаблардан бири ортикча рух,ий ва жисмоний куч сарф этмай, киска вакт ичида юксак натижаларга эришишдир. Бугунги кунда бир катор ривожланган мамлакатларда укувчиларнинг укув ва ижодий фаолликларини оширувчи хдмда таълим-тарбия жараёнининг самарадорлигини кафолатловчи педагогик технологияларни куллаш борасида катта тажриба тупланган булиб, ушбу тажриба асосларини ташкил этувчи методлар интерфаол методлар номи билан юритилади [1].

Бошлангич таълим укувчиларини укитишда интерфаол методлардан фойдаланиш оркали таълим олувчиларнинг кизикишларини, фаоллигини хдмда узаро хдмкорлигини оширишимиз мумкин. Бошлангич таълим укувчиларига таълим беришда, уларга мос булган кулай интерфаол методларни танлаш асосида таълимнинг кизикарли хдмда самарали мух,итини таъминлаш зарур.

Интерфаол укитишнинг мох,ияти (инглиз тилидан "интерактив" - узаро таъсир) укув жараёни шундай ташкил этилганки, деярли барча укувчилар укув жараёнига жалб килинган булиб, улар нимани тушуниш ва уйлаш имкониятига эга. Бундан ташкари, тингловчиларнинг фаоллиги укитувчига караганда юкори булади. Укув материалини урганиш, узлаштириш жараёнида укувчиларнинг биргаликдаги фаоллиги х,ар ким уз шахсий х,иссасини кушишини, билим, гоя, фаолият усуллари алмашинишини билдиради. Бундан ташкари, бу хайрихох,лик ва узаро куллаб-кувватлаш мух,итида руй беради, бу

"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA

JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI

25-oktabr 2023-yil

нафакат янги билимларни олишга, балки когнитив фаолиятни узи ривожлантиради, уни хдмкорлик ва хдмкорликнинг юкори шаклларига айлантиради [2]. Бошлангич таълим укувчиларини интерфаол методлар ёрдамида укитишда укитувчилар куйидагиларга эътибор бериши зарур:

1. Бошлангич таълим укувчиларига таълим беришда уларга кулай булган интерфаол методларни тажрибадан утганлигини хдмда самарадорлигини аниклаш.

2. Бутун синф укувчиларини укув фаоллигига ижобий таъсир этувчи укитиш методларини танлаш.

3. Танланган самарали интерфаол методлар оркали укувчилардаги мух,им куникмаларни шакллантириш.

4. Интерфаол методлар асосида укувчиларни дарсга булган кизикишини урганишини диккат ва эътиборини янада ошириш.

Интерфаол метод - таълим жараёнида укитувчи ва укувчилар уртасидаги фаолликни ошириш оркали уларнинг узаро хдракати таъсир остида билимларни узлаштиришни кафолатлаш, шахсий сифатларни ривожланишига хизмат килади. Ушбу усулларни куллаш дарс сифати ва самарадорлигини оширишга ёрдам беради. Унинг асосий мезонлари -норасмий бах,с-мунозаралар утказиш, укув материалини эркин баён этиш, мустакил укиш, урганиш, семинарлар утказиш, укувчиларни ташаббус курсатишларига имкониятлар яратилиши, кичик гурух,, катта гурух,, синф жамоаси булиб ишлаш учун топширик, вазифалар бериш, ёзма ишлар бажариш ва бошкалардан иборат [3].

2022-2023 укув йилида бошлангич синф укувчиларини укитишда кичик гурух,ларда ишлаш методини, 2-синф укувчиларида она тили ва укиш укув машгулотларида амалиётда куллаганда, 30 нафар укувчилар 6 та кичик гурух,ларга булиниб, утилган мавзулар буйича гурух,ларга саволлар карточкасини ташкил этилди. Х,ар бир гурух,нинг сардори, ёрдамчиси, назоратчиси тайинланиб, гурух,ларнинг узаро хдмкорлиги таъминланди. ^изикарли рухда ташкил этилган ушбу дарс машгулотларида синфнинг барча укувчилари фаол иштирок этгани бизни кувонтирди. Келгусида укувчиларга мос булган яна шундай "Дидактик уйинли" методлардан максадли фойдаланган х,олда укувчиларнинг хдракатли фаоллигини оширишимиз мумкин. Шундай экан, х,ар бир педагог таълим олувчига кулай таълим шароитини яратиш оркали узининг касбий мах,оратини ошириши мумкин. Бундан ташкари, бошлангич таълим укувчиларига таълим беришда кулай таълим воситаларидан самарали фойдаланиш оркали таълимнинг сифат жихдтидан бойитилишида, болаларнинг билим доираси кенгайишига хизмат килади.

Хулоса килиб айтганда, жамиятимизда ёш авлоднинг соглом баркамол булиб вояга етиши озод ва обод Ватаннинг келажаги равнак топишида бекиёс х,исса кушади. Бунинг учун х,ар бир таълим олувчини акл-заковатли, фах,м фаросатли хдмда етук маънавиятли этиб тарбиялашимиз мух,им.

REFERENCES

1. Камбарова Д.А. Интерфаол методлар ва улардан дарс жараёнида фойдаланиш ахдмияти /"Замонавий таълим тизимини ривожлантириш ва унга каратилган креатив гоялар, таклифлар ва ечимлар" мавзусидаги республика илмий-амалий конференцияси, Фаргона, 2020. - Б. 128.

"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA

JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI

25-oktabr 2023-yil

2. Финько Е.В. Использование интерактивных методов обучения на уроках в начальной школе// https://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/materialy-mo/2015/11/18/ispolzovanie-interaktivnyh-metodov-obucheniya-na-urokah-v

3. Алшеров О.А. Бошлангич синфларда интерфаол усуллардан фойдаланиш / "Замонавий таълим тизимини ривожлантириш ва унга каратилган креатив гоялар, таклифлар ва ечимлар" мавзусидаги республика илмий-амалий конференцияси. Фаргона, 2020. - Б. 161.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.