INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
УЦУВЧИЛАРНИНГ МАНТЩИЙ ФИКРЛАШ КУНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ТАРИХИЙ ПЕДАГОГИК МАНБАЛАРИ ВА
ОМИЛЛАРИ Р.Г.Сафарова
УзПФИТИ "Узлуксиз таълим педагогикаси ва психологияси" булими мудири, педагогика фанлари доктори, профессор https://doi. org/10.5281/zenodo.7077041 Аннотация. Ушбу мацолада мантщий фикрлашнинг инсон уаётида тутган урни, уни ривожлантиришнинг маданий, тарихий йуналишлари, мантиций фикрлаш куникмасининг ауамиятини очиб берган манбалар, мантиций фикрлашни омиллари баён этилган. Мантиций фикрлашга ургатишнинг тарихий манбаларини яратган аллома аждодларимизнинг ацлий-маънавий тарбия уацидаги царашлари таулил цилинган. Ренесанс давридаги мутафаккирлар томонидан илгари сурилган комил инсонни тарбиялаш моделининг мантиций фикрлашга ургатишдаги урни изоуланган. Бу мацола кенг педагогик жамоатчилик, илмий тадцицотчилар, булажак педагоглар учун педагогик илмий манба сифатида хизмат цилади.
Калит сузлар: шахс, мантиций фикрлаш, мантиций фикрлаш даражаси, мантиций фикрлаш усуллари, тарихий манбалар, тасаввуф таълимоти, рационал билиш назарияси, алломалар мероси, ацлий-маънавий тарбия.
ИСТОРИКО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИСТОЧНИКИ И ФАКТОРЫ РАЗВИТИЯ НАВЫКОВ ЛОГИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ Аннотация. В данной статье излагается роль логического мышления в жизни человека, культурные, исторические направления его развития, источники, выявившие значение навыка логического мышления, факторы логического мышления. Проанализированы взгляды наших предков на умственно-духовное воспитание, создавшие исторические источники обучения логическому мышлению. Объяснена роль модели воспитания совершенного человека, выдвинутой мыслителями эпохи Возрождения в обучении логическому мышлению. Данная статья служит педагогическим научным ресурсом для широкой педагогической общественности, научных исследователей, будущих педагогов.
Ключевые слова: личность, логическое мышление, уровень логического мышления, логические способы мышления, исторические источники, мистическое учение, теория рационального познания, наследие предков, умственные воспитание. HISTORICAL PEDAGOGICAL SOURCES AND FACTORS OF DEVELOPMENT OF
STUDENTS' LOGICAL THINKING SKILLS Abstract. This article describes the role of logical thinking in human life, cultural, historical directions of its development, sources that revealed the importance of the skill of logical thinking, factors of logical thinking. The views of our ancestors on mental and spiritual education, which created historical sources of teaching logical thinking, are analyzed. The role of the model of education of a perfect person, put forward by Renaissance thinkers in teaching logical thinking, is explained. This article serves as a pedagogical scientific resource for the general pedagogical community, scientific researchers, future teachers.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Keywords: personality, logical thinking, level of logical thinking, logical ways of thinking, historical sources, mystical teaching, theory of rational cognition, ancestral heritage, mental education.
КИРИШ
Шахснинг узликни англаш туйгуси, унинг мантифкий фикрлаш жараёни билан бевосита боглик. Шунинг учун хам шарк мутафаккирлари томонидан яратилган тарихий маданий ёндашувлар, концепциялар ижтимоий-маданий, ижтимоий-педагогик моделларда шахсда узликни англаш туйгусини шакллантириш оркали колган барча маънавий ахлокий, интелектуал сифатларни риожлантириш мумкинлигига устувор ахамият картилган. Бундай сифатлар ва хулк-атвор меъёрлар, сирасига биринчи навбатда, миллий гурур, фукаролик, халкпарварлик, миллатпарварлик, толерантлик, фидоийлик, жомардлик, илм севарлик кабиларни киртиш мумкин. Маълумки мутафаккир аждодларимиз инсоннинг мантикий фикрлаш фаолиятини ривожлантириш оркали унда узликни англаш туйгусини шакллантиришнинг фундаментал асосларини яратишга муваффак булганлар. Мутафаккирлар биринчи навбатда, хар бир шахснинг фикрлаш даражасини ривожлантиришга эътибор каратганлар. Соглом тафаккур инсоннинг хатти-харакатлари, яшаш тарзи, эзгу амалларининг мазмун мохиятини белгилайди. Узликни англаш туйгусига эга булмаган ёшларни мантикий фикрлаш куникмасига эга булмаган манкуртларга айлантириб, истаган йусинда харакатланишга ундаш мумкинлигини аждодларимиз чукур англаганлар. Шунинг учун хам улар узликни англаш туйгусини асосини инсоннинг акл-заковати ташкил этишини англаб етганлар.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Шахснинг мантикий фикрлаш даражасини ривожлантиришга хизмат киладиган асосий манбалар эса уларни уйлаш, мулохаза юритишга хизмат киладиган, туртки берадиган халк огзаки ижоди хамда ёзма бадиий адабиёт намуналари ва мутафаккирлар томонидан яратилган дидактик характердаги асарлардир. Инсонда фикрлаш фаолиятининг ривожланиши баробарида унинг дунёкарашида хам ижобий угаришлар руй бериб, узини ураб турган моддий-маънавий мухитга ижобий нуктаи назардан ёндаша бошлайди. Таълим олувчиларда фикрлаш фаолиятини динамик тарзда ривожланишини яхши англаган мутафаккир аждодларимиз, биринчи навбатда, мактаб ва мадрасаларда уларни мантикий фикрлаш, уйлаш, мушохада килишга ундовчи укув материаллари сифатида турли хиссалар, достонлар, солномалар, пандномалар, мерожномалардан фойдаланганлар. Айникса, мерожномалар таълим олувчиларни фикрий ва маънавий юксалишга ундаганлигини куриш мумкин. мутафаккирлар инсонни фикрлаш фаолияти таълим жараёнида тизимли тарзда ривожланиши, унга муайян омиллар таъсир курсатишини яхши билганлари холда китоб мутолааси ва укилган асарлар асосида ташкил этиладиган мунозара ва мушоираларга хам алох,ида эътибор каратганлар. Бундай дидактик вазиятлар таълим олувчиларда мантикий фикрлаш фаолиятининг тараккиётига хизмат килиши билан бир каторда уларда х,озиржавоблик, зукколик, сузларнинг маънолари ва матн устида ишлаш, асар мазмунини танкидий тах,лил килиш ва бах,олаш, уз карашларини баён килиш, асар кахрамонларига хос булган маънавий сифатларни ижодий узлаштириш, билимларни когнитив идрок этиш, асар кахрамонлари ички кечинмаларини англаш, куникмаларини шакллантиришга харакат килганлар. Таълим олувчиларнинг мантикий фикрлаш
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
фаолиятини ривожлантирувчи дидактик топширикларининг, биринчи навбатда, уларни изланишга ундаши, мантилий фикрлаш операцияларини бажаришга нисбатан мотивация хосил килишга алохида эътибор каратганлар.
Бу жараёнда таълим олувчиларнинг фикрлаш харакатлари ва усулларини кай даражада бажарганликларини тахлил килиш мухим ахамиятга эга. Таълим олувчиларнинг фикрлаш хдракатлари узининг муйян даражаларига эга булишига мутафаккирлар алохида эътибор картаганлари холда хар бир даражани ривожлантириш учун алохида дидактик материалларни иерархик тарзда такдим этганлар. Бу сохада мадрасаларнинг мударрислари алохида жонбозлик курсатганлар.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Мантикий фикрлаш усуллари ёрдамида укувчи талабалар узларини кизиктирган билимларни излаш ва когнитив узлаштиришга эришадилар. Таълим олувчиларнинг фикрлаш жараёнларини ривожлантиришда хиссий билиш усуллари, сезгилар хам самарали таъсир курсатади. Укувчилар урганаётган материалларининг мазмун-мохиятини тулик англаган холда улар билан боглик булган фикрлаш оперцияларини муваффакиятли бажариш куникмасига эга булишлари учун хиссий билш усуллари: идрок ва тасаввурлар кумаклашади. Шунинг учун хам педагогик таълимотлар тарихида инсоннинг хиссий билиш имконияти идроки ва тасаввурларини бойитишга алохида эътибор каратилган. Укувчилар томонидан узлаштирган барча тушунчалар, илмий ахборотлар, билимлар, ижтимоий тажрибалар уларда мантикий фикрлаш фаолиятини ривожлантирувчи манба булиб хизмат килади, чунки мантикий фикрлашни асосини рационал билиш ташкил этади. Шунинг учун хам мутафаккир аждодларимиз шахснинг рационал билиш имкониятини кенгайтиришга алохида эътибор каратиб рационал билиш назариясини ривожланитиришга хисса кушганлар (Мухибиддин ибн Арабий, Жалолиддин Румий, Имом Мотрудий, Абу Наср Фаробий, Азизидин Насафийлар). Аждодларимизнинг фалсафий педагогик таълимотлари бунга яккол мисол була олади.
Таълим олувчиларнинг мантикий фикрлаш фаолияти узлаштирилган назарий материллар, илмий хакикатлар хулосаларга таянилган холда вужудга келади. Мантикий фикрлаш лаёкатига эга булган укувчилар укув жараёнида интелектуал фаоллик курсата оладилар. Шунинг учун хам укувчиларнинг мантикий фикрлаш фаолиятини тизимли тарзда имконини берадиган эврестик топширикларни танлаш такдим этишга алохида эътибор каратишлари лозим. Лойиха таълим технологиялари укувчиларни фикрлашга ургатишга мухим ахамиятга эга.
Тасаввуф таълимоти намоёндалари толибнинг фикрлаш фаоллиги, фикрларни тиниклиги, акл идрокнинг етуклиги билан боглаганлар. Шунинг учун хам аклий тарбияга алохида эътибор каратганлар. Ёшларнин аклий хамда маънавий-ахлокий жихатдан тарбиялашнинг турли воситалари, йуллари ва усулларини таклиф килганлар. Мутафаккирлар томонидан 1Х-Х1 асрлар, яъни Биринчи Ренесанс даврида илгари сурилган комил инсонни тарбиялаш моделида уз ифодасини топган булса, ХП-Х1У асрлар, яъни Иккинчи Ренесанс даврда ота-боболаримиз куп сонли мактаб ва мадрасаларда таълим олувчиларнинг акл-идрокини пешлашга хизмат киладиган усулларни куллаш оркали аждодлари илгари сурган моделнинг жорий этилишини таъминлаганлар. Мактаб ва мадрасаларда тахлилий характерга эга булган сухбатлар ва мунозара вазиятларга доимий тарзда урин ажратилган, пиру-комил ва мурид мулокоти
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
катта маърифий-таълимий ахдмият касб этиб, ушбу мулокотлар шогирдлар ва уларнинг ихлосмандлари орасида мунозарага асосланган мулокотлар шаклида давом этган. Шу тарика пиру-комил устозлар томонидан кулланилган таълим методлари кенг таркалиб, аклий тарбия куролига айланган.
Аклий маънавий тарбияни амалга оширишда санъат ах,ли х,ам катта х,исса кушган уша даврда х,ам санъаткорлар катта педагогик функцияни бажарганлар. Улар дастлаб хддисларни куйга солиб одамлар орасида х,ам, отликда х,ам, пойи-пиёда юриб куйлаганлар. Бундай кушиклар сувора кушиклари булиб, инсонларнинг аклий тараккиёти, мантикий фикрлаш куникмаларини жадаллаштиришга хизмат килганлар. Куриниб турибдики, сара санъат намуналари инсонни аклий-мантикий камолотига хизмат килар экан. Шунинг учун Узбекистон Республикаси Президенти мумтоз меросимизни кенг оммалаштириш максадида бир катор карорларни кабул килди. Мазкур карорлар мумтоз санъатимиз намуналари, бахшичилик санъати намуналари, Хоразм макомлари, Бухоро шашмакомлари, Тошкент ва Фаргона маком йуллари шахс онгига таъсир курсатиб, уларни ижтимоий интелектуал жихдтда ривожлантириши, мантикий фикрлаш, уйлаш ва чукур мушохдда килишга ундаши алох,ида таъкидлаган. МУ^ОКАМА
Мутафаккир аждодларимиз акл, фикр ва нафс тарбиясини узаро алокадорликка талкин килганлар. Акл, фикр ва нафс тарбиясида пандномалар, хикматлар мух,им ахдмият касб этган булиб, улар бугунги кунда х,ам таълим олувчиларни мантикий фикрлашга ундашга мух,им педагогик манба булиб хизмат килади. Таълим олувчиларда мантикий фикрлаш куникмасини шакллантиришда хиссий билишнинг асосини ташкил этадиган идрок ва назарий тафаккур х,ам катта ахдмиятга эга. Инсон фаолиятининг турли боскичларида мантикий фикрлаш фаолияти муайян манбалар ва омиллар ёрдамида ривожланиб муракаблашади ва индуктив-дедуктив характер касб этади.
Укувчиларнинг мантикий фикрлаш фаолиятини ташкил этишда муаммоли вазиятлар хосил килиш, мантикий фикрлаш жараёнида фойдаланиш учун кулай булган уйин, мунозара мух,окама методлардан фойдаланишни назарда тутиш лозим. Укувчилар мантикий фикрлаш куникмасини ривожлантиришда мутафаккирлар методларидан самарали фойдланганлар, улар: эвристик изланиш, мустакил ишлаш, киёслаш, уз-узини назорат килиш уз-узини танкидий бах,олаш, уз фикрларини аник далилалардан фойдаланган х,олда химоя килиш, уз нуктаи назарини х,имоя килиш, гурухдорларнинг ишларини такризлаш ва бах,олаш кабилар шулар жумласидандир.
Накшбандийлик тарикати намоёндалари мантикий фикрлашнинг асосини орифликда курганлар. Орифликнинг туб илдизлари эса сукротона савол-жавоб ва орифона сух,батлар, пиру-комил устозлар ва шогирдлар мулокотида узининг ёркин ифодасини топган. Улар мантикий фикрлаш асосида узлари ва атрофдагиларнинг холидан хабардаор булган. ^иёслаш, ибрат олиш, бошкаларнинг ахволидан хулоса чикариш асосида уз нафсларини тарбиялаганлар ва уз хулосаларига таянилагн холда нафс тарбиясига оид карашларини жамият аъзолари орасига таргиб килганлар. Таълим олувчиларнинг мантикий фикларш фаолиятини ривожлагтириш максадида укув муассасаларида махсулдор ижодий изланишга асосланган мухит вужудга келтирилган. Уларни турли укув операциялари: тахлил мутолаа, киёслаш, умумлаштириш, фаразларни илгари суриш, мантикий асосланган хулосалар чикариш, моделлаштириш, хукмлар чикариш,
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 5 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
конструкциялаш, тажрибалар утказиш кабиларни бажартиришга алохида эътибор каратганлар. Мажбур тажрибалардан келиб чиккан холда укувчиларни мантилий фикрлашга узргатиш учун дастлаб уларни интелектуал сохалари ривожлантириш назарда тутилади. Бунинг учун укувчиларда мавжуд булган мотивларни аниклаш лозим. Укувчиларнинг мантикий фикрлаш даражаларини мунтазам рефлексиялаш хам мухим ахамиятга эга.
ХУЛОСА
Укувчиларини мантикий фикрлаш фаолиятларини ривожлантиришда уларнинг аналтик-тахлилий куникмаларини ривожлантиришга алохида эътибор каратиш талаб этилади. Бунинг учун укув дастурлари дарсликларнинг мазмунини тархий педагогик тажрибалар асосида таълим олувчиларнинг мантикий фикрлаш куникмаларини тизимли тарзда ривожлантиришга хизмат киладиган мавзулар укув материаллари ва интелектуал характеридаги топшириклар билан бойитиш алохида педагогик ахамият касб этади.
REFERENCES
1. Мусаев Ж.П. Укувчиларнинг мустакил фикрлаш компетенциясини ривожлантириш стратегиялари. -Т.: 2022, 248 б
2. Нишонова С. Комил инсон тарбияси. - Т.: Истиклол, 2003. - 224 б.
3. Нишонова С. Шарк уйгониш даври педагогик фикр тараккиётида баркамол инсон тарбияси. Пед.фан.докт. дисс. - Т.: 1998, - 288 б.
4. Педагогика:энциклопедияси. II жилд/ тузувчилар: жамоа. - Т.: Узбекистон миллий энциклопедияси Давлат илмий нашриёти, 2016. - 480 б.
5. Сафарова Р.Г, Джураев Р.Х. ва бошк. Укувчи-ёшларни "оммавий маданият" хуружларидан химоя килишнинг назарий-методологик асослари. Т.: - Тафаккур каноти. 2016 - 400 б.
6. Форобий Абу Наср. Фозил одамлар шахри. -Т.: АДодирий ном. Халк мерос нашр, 1993. - 224 б.
7. Газзолий Абу Х,омид. Кимиёи саодат. Туркий. 2 томлик. -Тошкент: Адолат, 2005. Т.2. Б. 121-22.