PPSUTLSC-2024
PRACTICAL PROBLEMS AND SOLUTIONS TO THE USE OF THEORETICAL LAWS IN THE SCIENCES OF THE 2IST CENTURY
tashkent, e-8 may 2004 www.in~academy.uz
УКУВЧИЛАРНИНГ ИЖОДИЙ ФАОЛЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ВА
бошкариш муаммолари
Рахимов Минхожиддин
И.Каримов номидаги Тошкент Давлат техника университети таянч (ПхД) доктаранти https://doi.org/10.5281/zenodo.13304413 Аннотация: Ихтисослашган мактабларда укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш ва бошкариш таълим олувчиларнинг ижодий фаолиятини бошкарув менежменти, дидактика, шунингдек, методика фанлари интеграцияси асосидаги янги, замонавий йуналишга йуналтиради. Бу фаолият укувчиларнинг иктидори ва креатив фаолиятини таджик килиш, анъанавий мавзуларни урганишга нисбатан бирмунча мураккаб кечади. Мазкур бошкарув укувчиларнинг кобилиятларини шакллантириш технологиясидан асл ривожлантирш мохиятига утиш булиб, унда янги тажриба хусусиятлари, ишлатилган ва тадбик этилган технология, усул, восита, риоя килинган тамойиллар ва мезонлар асосида таълимни янги боскичга кутаради ва тизимли бошкариш имконини беради.
Калит сузлар: шахс, тарбия, таълим (укитиш, укиш), ижодкорлик, билим, куникма, малака, компетенция, маълумот, шакллантириш, ривожлантириш.
Мамлакат мактабларида укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш ва бошкариш илмий-педагогик муаммо сифатида таълим олувчиларнинг ижодий фаолиятини бошкарув менежменти, дидактика, шунингдек, методика фанлари интеграцияси асосидаги янги, замонавий йуналиш булиб, укувчиларнинг иктидори ва креатив фаолиятини шакллантиришни тадкик килиш анъанавий мавзуларни урганишга нисбатан бирмунча мураккаб кечади. Агар эътибор берилса, анъанавий мактабларда ва мавзуларда илмий тадкикот утказиш йуллари, воситалари, илмий жамоатчилик тан олган принциплар маълум даражада аникланган, сайкалланган булса, ихтисослашган ва ижод мактабдарида укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш ва бошкаришда кулланиладиган тадкикот усуллари ва воситалари тадкикот объекти сифатида етарли урганилмаган, уларни аниклаш, жорий килиш тамойиллари тулик тахлил килинмаган. Бундай мактабларда укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш ва бошкариш илмий-педагогик муаммоси укувчиларнинг ижодий фаолиятини долзарблик муаммосида - билимларни, эмпирик карашларни "таълим", "ижодий фаолият", "бошкарув", "иктидор" каби категориялар воситасида баён килиш "мохиятдан вокеликка", "вокеликдан мохиятга" утишни такозо килади. Бу борада мохиятдан вокеликка утиш - бу кобилиятли укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш буйича мавжуд билимлар, фаолиятда ишлатиладиган тажрибалардан янги билимларга, укувчиларнинг ижодий фаолиятини янада ривожлантиришнинг такомиллашган тажрибасига караб боришни англатади. Мазкур курсатмадан -биз таклиф килаётган ихтисослашган ва ижод мактабларида укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш ва бошкариш таълимида укувчиларнинг кобилиятларини ривожлантириш технологиясидан мохиятга утиш булиб, унда янги тажриба хусусиятлари, ишлатилган ва тадбик этилган технология, усул, восита, риоя килинган
тамойиллар ва принциплар асосида таълимни янги боскичга кутаради ва тизимли бошкариш имконини беради.
Тадкикотлар ва олиб борилган тажрибалар шуни курсатадики, бизнингча, ижодкорлик, ижодий фаолият - укувчиларни фаоллаштирувчи булиб колмасдан, ана шундай ижодкор, иктидорли укувчилар таълим олаётган билим масканларини хам янги, тамомила оригинал ва амалда маълум бир кимматга эга булган бошкарув имкониятлари кенг менежер рахбарлигида ишлаб чикилган ва бажариладиган укув жараёнига эхтиёж сезади.
Ихтисослашган мактабларда укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш ва бошкариш таълимда уларнинг ижодий фаолиятини ривожлантириш муаммоси тугрисидаги
тасаввурларни умумлаштириш оркали юзага чикади. Бунда укувчиларнинг ижодий фаолияти, узлаштиришнинг таркиби, бошкариш
технологиялари, педагогик амалиётдаги урни, уни хал этиш каби катор муаммоли, мухим саволлар мазкур мавзунинг урганилишига илмий асос вазифасини утайди.
Укувчиларнинг ижодий фаолиятини
шакллантириш ва бошкариш муаммоси ташкилий тизим булиб, узига хос катор сифатларга эга: энг аввало, ихтисослашган, ижод мактаблари таълимида укувчиларнинг ижодий фаолиятини тизимли бошкариш, дидактика ва хусусий методика фанлари сохасида утказиладиган тадкикотлар билан узвий богликдир.
Укувчиларнинг ижодий фаолиятини боскичма-боскич ривожлантириб бориш ва таълим муассасасини бошкариш ташкилий тизим сифатида тадкикотчининг метин иродаси, назарий ва амалий махорати, соха буйича эгаллаган билимлари, фаолиятда орттирган тажрибасига боглик.
Ихтисослашган ва ижод мактабларида укувчиларнинг ижодий фаолиятини, кобилиятини доимий ривожлантириш учун укув материалларини урганиш тизими, хар бир фанга, мавзуга оид укув элементлари ажратилади, укувчиларнинг уз ёшига
PRACTICAL PROBLEMS AND SOLUTIONS TO THE USE OF THEORETICAL LAWS IN THE SCIENCES Of THE 2IST CENTURY
TASHKENT. О-в MAY 2024
мутаносиб холда реал билиш имкониятлари урганилади. Шу асосда укувчиларнинг ижодий фаолиятини, кобилиятини янада ривожлантириш хусусиятлари аникланиб, таълим муассасаси имкониятлари, бошкариш механизмлари уларни яратишда, фаолиятини ташкил этишда, бошкаришни, назорат килиш меъёрлари, технологиялари, усуллари, воситалари, тамойиллари ишлаб чикилади.
Укувчиларнинг ижодий фаолиятини
шакллантириш ва бошкариш таълимнинг ижтимоий, педагогик максадларга таянган холда педагогик жараённи акс эттирувчи умумий келажак стратегияси хисобланади. Мазкур жараён боскичма-боскич, тизимли ва максадли амалга оширилади. Юртимизда бундай ижодкор, ихтидорли болаларни укитишга ва тарбиялашга йуналтирилган мактабларда укув режаси, дастурлари, дарслик, методик тавсиялар ва бошка укув кулланмалар мухим манба булиб хизмат килади. Педагогик вазиятни тулаконли англаш хамда вазифаларнинг аник ва тугри белгиланиши педагогик жараённи самарали хал этишнинг мухим шарти хисобланади.
Ихтисослашган ва ижод мактабларни бошкаришда ва ижодкор укувчиларни тарбиялашда педагогик максад, педагогик жараённи ташкил этишга тайёрланиш боскичида педагогик вазифа кутилган натижа сифатида кабул килинади. Укитиш жараёнида педагогик фаолиятнинг муваффакияти турли бошкарув технологиялари ва вазифаларининг мохияти билан белгиланади. Тизимни амалга ошириш жараёни бир йула ёки биринкетин англанишига, кабул килинишига боглик.
Маълумки, педагогик фаолият учун умумий булган вазифалар куйидагилардир: (1-расм) Бунда ихтисослашган ва ижод мактабларини бошкариш тизимига алохида ургу берилади. Айникса, укувчиларнинг дарслардаги фаоллиги, янги мавзуни узлаштиришига ажратиладиган вакт, мавзуни тушуниш, мустакил англашларига кумаклашиш, кайта алокага чикиш, муносабат билдириш кабилар мухим саналади. Асосий бошкарув укитувчи ва айрим холатларда укувчи фаолиятида акс этади.
Ихтисослашган мактаблариии бошкариш ва ижодкор укувчиларни укитишда вазифаларнинг белгиланиши
f s
1-ка
дам
V
Умумий бошкарувдаги педагогик вазифалар
(педагогик жараён хусусиятларини яхлит .холда инобатга олиш
f \
2-ка
дам
4 /
Боскичли педагогик вазифалар
(маълум боскич хусусиятларини инобатга олган холда
f \
3-ка
дам
4 /
Вазиятли педагогик вазифалар
(муайян вазиятларни инобатга олган холда белгиланувчи)
1-расм. Ихтисослашган мактабларни
бошкаришда педагогик максад ва уни ташкил этишга тайёрланиш боскичидаги педагогик вазифа.
Агар ихтисослашган ва ижод мактабларида педагогик вазият ва бошкарув жараёни етарли даражада тугри англанмаса, у холда педагогик вазифаларни хал этиш йуллари хам тугри белгиланмайди. Мазкур таълим муассасасида касбий фаолиятни бошлаган укитувчи педагогик вазиятни тугри англаши, вазифаларни тугри белгилаш малакасига эга булсагина, фаолият тизимли ривожланади. Ижодкор укувчилар билан ишлаш жараёнида хар доим хам укитувчи хак булавермайди. Баъзан улар узларича йул тутадилар ва педагогик вазифани дархол хал этмокчи буладилар, натижада жиддий хатога йул куйилади. Аммо айрим холатларда тажрибали педагоглар хам педагогик вазиятни тугри англашга эътиборсиз карайдилар. Натижада, педагогик фаолиятда номутаносиблик вужудга келади: педагог уз фаолиятининг педагогик максадларнинг хал этилишини таъминлай олиш-олмаслигини уйлаб утирмай, укувчиларни фаоллаштиради, кургазмали куроллардан фойдаланади ёки турли креатив йуллар оркали билимларни назорат килади. Педагогика фанининг асосий категориялари. Бизга яхши маълумки, хар бир фан узининг таянч тушунчалари,
. -.(¡.¿if.I PRACTICAL PROBLEMS AND SOLUTIONS TO THE USE OF THEORETICAL LAWS IN THE SCIENCES Of THE 2IST CENTURY
TASHKENT. 0-8 MAY 2024
конуниятлари, тамойиллари, коидалари тизимига эга. Айнан мана шу холат унинг фан сифатида эътироф этилишини кафолатлайди.
Фаннинг мохиятини очиб берувчи энг мухим, асосий тушунча - категория деб аталади.
Сохага оид муаммонинг долзарблиги ва мавзунинг аник белгиланганлиги юзасидан дарсда ва бошкарувда куйидагиларга:
илмий фаразларнинг тугри
шакллантирилганлиги;
вазифаларнинг тадкикот максади хамда бошкарув механизми асосида тугри белгиланганлиги;
тадкикот методлари ва бошкарув тизимига нисбатан объектив ёндашув;
тажриба-синов ишлари жараёнига жалб этилувчи респондентларнинг ёш, психологик ва шахсий хусусиятлари, шунингдек, шахс ривожланиши конуниятларининг тугри хисобга олинганлиги;
тадкикот натижаларини олдиндан ташхислаш ва унинг натижаларини айтиб утиш;
тадкикот натижаларининг кафолатланганлиги.
Ушбу бошкарув жараёнида педагог фаолиятининг яна бир номутаносиблик томони шундаки, купчилик педагоглар педагогик вазифаларини иккинчи даражали, функционал, уткинчи вазифаларга алмаштирадилар ва факат айрим жихатларигагина диккатларини каратадилар бундай фаолият тури эса амалиётда узини окламайди.
Таълим жараёнида айникса, бошкарув педагогикасининг асосий категориялари, фаннинг таянч тушунчалари, конуниятлари, тамойиллари, коидалари тизимига эга. Айнан мана шу холат унинг тизимли ривожланишида мухим ахамият касб этади, эътироф этилишини кафолатлайди.
Биламизки, бошкарув ёхуд хар кандай фаннинг мохиятини очиб берувчи энг мухим, асосий тушунча категория деб аталади.
Педагогика фанининг асосий категориялари шахс камолотини таъминлаш экан, унинг ижодий кобилиятини шакллантириш, таълим ва тарбия самарадорлигига эришишга каратилган
жараёнларнинг умумий мохиятини ёритади. Энг мухим категориялар сифатида куйидагиларни ажратиш мумкин: шахс, тарбия, таълим (укитиш, укиш), ижодкорлик, билим, куникма, малака, компетенция, маълумот, шакллантириш,
ривожлантириш. Ушбу категориялар укувчи шахсини ижодий ривожланишида мухим булганлиги сабабли уларга тухталиб утамиз.
Энг мухим категорияларга шарх бериб, ижодкор укувчи фаолияти учун мухим булган куйидагиларга эътибор каратдик:
Шахс - рухий жихатдан тараккий этган, шахсий хусусиятлари ва хатти-харакатлари билан бошкалардан ажралиб турувчи, муайян хулк-атвор ва дунёкарашга эга булган, ижтимоий субъект, жамият аъзоси.
Тарбия - муайян, аник ва реал максад хамда ижтимоий-тарихий тажриба асосида ёш авлодни хар томонлама шакллантириш, устириш, унинг онги, хулк- атвори ва дунё- карашини таркиб топтириш жараёни.
Таълим - укувчиларни назарий билим, амалий куникма ва малакалар билан куроллантириш, фаолият компетентликни таркиб топтириш, уларнинг билиш кобилиятларини устириш ва дунёкарашларини шакллантиришга йуналтирилган боскичли жараён.
Ижодкорлик - бирор бир вокеликка мавжуд билим ва хис -туйгулар оркали креатив ёндашув.
Билим - шахснинг тафаккур ва онгида тушунчалар, умумлашмалар, маълум образлар куринишида акс этувчи борлик хакидаги тизимлаштирилган илмий маълумотлар мажмуи.
Куникма - шахснинг муайян фаолиятни ташкил эта олиш лаёкати.
Малака - муайян харакат ёки фаолиятни бажаришнинг автоматлаштирилган шакли.
Компетенция - эгалланган билим, куникма ва малакаларни кундалик ва касбий фаолиятда куллай олиш лаёкати, кобилияти.
Маълумот - таълим-тарбия натижасида узлаштирилган ва тизимлаштирилган билим, хосил килинган куникма ва малакалар хамда таркиб топган дунёкарашлар мажмуи.
Шакллантириш - шахсда баркарор хусусият ва сифатларни белгиланган талаб ва меъёрлар асосида таркиб топтириш жараёни.
Ривожланиш - шахснинг физиологик ва интеллектуал усишида намоён буладиган микдор ва сифат узгаришлар мохиятини ифода этувчи мураккаб жараён.
Юкорида берилган категориялар хар бир фаннинг ривожланиш боскичида бошка-бошка ёндош фанлар билан алокага киришади ва фаннинг мазмун-мохиятини изохлайди.
Маълумки, ижтимоий тарбия мохиятини илмий жихатдан асослаш маълум педагогик ходисанинг муайян вазиятларда намоён булиш конуниятларини билишни такозо этади. Шу уринда ихтисослашган ва ижод мактабларини бошкаришда ва ижодкор укувчиларни тарбиялашда педагогик бошкарув ходисаси мураккаб тузилмага эга булиб, унинг умумий мохиятини тулаконли англаш учун бир катор фанларнинг имкониятларига таянилади. Ана шу нуктаи назардан бошкарув педагогикаси билан куйидаги фанлар уртасида якин алокадорлик мавжуд, улар:
Фалсафа - шахс ривожланиши жараёнининг диалектик хусусиятлари, вакт, замон, макон, муайян педагогик гоя, караш хамда таълимотларнинг фалсафий жихатлари каби масалаларни тахлил этишга имкон беради.
Этика - шахс маънавиятини шакллантириш, унда энг олий инсоний сифатлар, кадриятлар, ахлокий онг ва маънавий - маърифий маданиятни тарбиялашда мухим урин тутувчи назарий гояларни
. -.(¡.¿if.I PRACTICAL PROBLEMS AND SOLUTIONS TO THE USE OF THEORETICAL LAWS IN THE SCIENCES Of THE 21ST CENTURY
TASHKENT. 0-8 MAY 2024
педагогик жараёнга татбик этишда алохида урин тутади.
Эстетика - шахс томонидан гузалликнинг идрок этилиши, уни яратишга интилиши, шунингдек, эстетик дидни камол топтириш ва тарбиялашда мухим йуналишларни аниклашга хизмат килади.
Иктисод - таълим муассасаларининг фаолиятини йулга куйиш, укув биноларини куриш, таълим-тарбия жараёнларини замонавий ташкил этиш ва уларни моддий-техника ва нана технологиялар билан жихозлаш каби масалаларнинг иктисодий жихатларини англашга хизмат килади.
Социология - ижтимоий муносабатлар мазмуни, уларни ташкил этиш шартлари хусусида маълумотларга эга булиш асосида таълим-тарбия жараёни иштирокчиларининг узаро
муносабатларини самарали ташкил этиш учун имконият яратади.
Физиология - укув-тарбия жараёнида болаларнинг физиологик, анотомик хусусиятларини инобатга олиниши учун бошлангич асосларни урганишга ёрдам беради.
Гигиена - укувчиларнинг саломатлигини мухофазалаш, уларни жинсий жихатдан тугри шакллантиришга назарий ва амалий гояларни такдим этади.
Психология - шахсда маънавий-ахлокий, рухий-интеллектуал, хиссий- иродавий сифатларни таркиб топтириш учун замин яратади.
Тарих - педагогика фани тараккиёти, таълим-тарбия жараёнларининг динамик, диалектик хусусиятларини инобатга олиш, шунингдек, тарихий тажрибани ёш авлодга ургатиш учун манба булиб хизмат килади.
Маданиятшунослик - укувчиларда инсоният томонидан яратилган моддий ва маънавий мерос хамда маърифий асослари хакидаги тасаввурни шакллантириш, уларда маданий хулк-атвор хислатларини таркиб топтириш учун хизмат килади.
Тиббий фанлар - шахснинг физиологик-анатомик жихатидан тугри ривожланишини таъминлаш, унинг организмида намоён булаётган айрим нуксонларни бартараф этишга амалий ёндашув, шунингдек, нуксонли болаларни укитиш хамда тарбиялаш муаммоларини урганишда кумаклашади.
Педагогика фанлари тизими - шахс камолотини таъминлаш, унинг интеллектуал, маънавий-ахлокий хамда жисмоний жихатдан ривожланишига эришишда турли ёш даврлари, хар бир даврнинг узига хос жихатлари, шунингдек, боланинг физиологик, психологик холатини инобатга олиш максадга мувофик эканлигини далиллайди. Шу боис яхлит педагогик жараён муайян туркумни ташкил этувчи педагогик фанлар томонидан урганилади. Улар куйидагилардир:
Умумий педагогика - педагогиканинг контцептуал масалалари ва амалий жихатларини тадкик этади.
Педагогика назарияси - педагогиканинг умумназарий масалалари, конуниятлари ва
тамойиллари хамда таснифлашга оид масалаларни урганади.
Педагогика тарихи - педагогик фикрларнинг тараккий этиши, мактаб ва таълим турларининг даврий хусусиятлари, узига хос жихатлари ва ахамиятини тадкик этади.
Педагогик махорат - укитувчиларни педагогик фаолиятга самарали тайёрлаш тактикаси, педагогик кобилиятларни шакллантириш, педагогик маданият ва техникани таркиб топтириш хамда нутк техникасини эгаллаш йулларини урганади.
Мактабгача таълим педагогикаси - мактабгача таълим ёшидаги болаларни тарбиялаш, уларни интеллектуал, маънавий-ахлокий ва жисмоний жихатдан камолотга етказиш масалаларини урганади.
Бошлангич таълим педагогикаси - бошлангич синф укувчиларини тарбиялаш, уларга таълим бериш, уларнинг узига хос психологик хамда физиологик хусусиятларини тадкик этиш, шунингдек, уларни интеллектуал, маънавий-ахлокий ва жисмоний жихатдан камолотга этказиш масалаларини урганади.
Коррекцион (махсус) педагогика - жисмоний ёки рухий ривожланишида нуксони булган болаларни тарбиялаш ва укитиш билан боглик муаммоларни урганади.
Методика - хусусий фанларни укитиш мазмуни, конуниятлари, ташкилий шарт-шароитларини тадкик этади.
Педагогик технология - таълим ва тарбия жараёнида замонавий педагогик технологияларни куллаш, технологик ёндашув асосида таълим ва тарбия жараёнининг самарадорлигини ошириш муаммоларини урганади.
Таълим менежменти - таълим муассасаларининг фаолиятини ташкил этиш, бошкариш, назорат килиш хамда истикболларини белгилаш масалаларини урганади.
Ижтимоий педагогика - шахс ижтимоийлашуви, ижтимоий меъёрдан огишишнинг педагогик диагностикаси, коррекцияси ва реабилитацияси хамда ижтимоий-педагогик фаолиятни ташкил этиш масалаларини тадкик этади.
Оила педагогикаси - оилавий таълим-тарбия, оилада болаларни юксак маънавий-ахлокий сифатлар асосида тарбиялаш, ота-оналарнинг педагогик маданиятини ошириш масалаларини урганади.
Халк педагогикаси - халк огзаки ижоди, урф-одатлар, маросимлар, миллий ва болалар уйинлари, уйинчоклари кабиларда сакланиб колган педагогик маълумотлар ва миллий тарбияга доир тажрибалар мажмуидир.
Киёсий педагогика - киёсий аспектда турли давлат, худуд, умуман дунё микёсида, турли тарихий даврларда педагогика назарияси ва амалиётининг мавжуд холати, ривожланиш тенденциялари ва конуниятларини урганадиган педагогик фан сохаси.
PPSUTLSC-2024
PRACTICAL PROBLEMS AND SOLUTIONS TO THE USE OF THEORETICAL LAWS IN THE SCIENCES OF THE 2IST CENTURY
TASHKENT.MM.Y20M WWW.in-aCademy.UZ
Педагогик инноватика - педагогик инновацияларнинг юзага келиши ва ривожланиши конуниятларини урганадиган, шунингдек педагогик анъаналар билан истикболдаги таълим лойихаларининг узаро алокадорлигини
таъминлайдиган фан.
Педагогик аксиология- таълим олувчи ва таълимни кадрият деб эътироф этган холда, таълимий кадриятларни урганиш хамда таълим -тарбияга аксиологик ёндашувни карор топтиришга хизмат килувчи педагогик билимлар сохасидир.
Нейропедагогика - бу бош мия (унг ва чап мия ярим шарлари) фаолияти ва тузилишидаги функционал тафовутлар тугрисидаги билимлар хамда мазкур билимларни таълим-тарбия жараёнида куллай олиш хакидаги амалий фан сохаси.
Музей педагогикаси - педагогика, психология ва музейшуносликнинг узаро уйгунлиги натижасида шаклланган фан сохаси булиб, музей мухитида таълим-тарбия бериш йулларини тадкик этади. Музейдаги мазкур маърифий йуналиш билан шугулланадиган ходим музей педагоги деб аталади.
Педагогик антропология - фалсафий, ижтимоий, психологик антропология конуниятларига асосланган холда таълим олувчи учун кулай ва индивидуал шарт-шароитларни яратиш хамда таълимнинг антропологик модели ва технологиясини урганувчи фан сохаси.
Педагогик акмеология - барча ёш даврлари психологияси билан богликликда жадал ривожланаётган шахснинг етук ривожланиш чуккиси - «акме шахс» даражасига етказиш конуниятлари, техника ва технологиясини тадкик этади.
Педагогиканинг методологияси. Педагогика фани ривожи муайян педагогик муаммоларни тадкик этиш максадида олиб борилган тадкикот ишларининг гояси, мазмуни хамда натижалари хисобига таъминланади. Ижтимоий ва ишлаб чикариш жараёнининг кескин ривожланиши шахсни хар томонлама камол топтириш имконини берувчи омил хамда педагогик шарт- шароитларни аниклаш, жамият ва шахс маънавиятига зиён етказувчи холатларни бартараф этишни такозо килади. Тарбия жараёнларининг мохиятини англаш уларни кенг ёки тор доирада урганиш, мавжуд курсаткчлар воситасида уларнинг содир булиш сабабларини урганиш, зарур чора-тадбирларни белгилаш илмий изланишларни ташкил этиш заруриятини юзага келтиради. Педагогик изланишларнинг самарали кечиши бир катор объектив ва субъектив омилларга боглик. Мазкур жараёнда максадга мувофик келувчи, макбул, айни вактда самарали булган методларни танлай олиш хам мухцмдир.
Педагогик илмий-тадкикот методлари шахсни тарбиялаш, унга муайян йуналишларда чукур, пухта илмий билимларни бериш тамойиллари, объектив ва субъектив омилларини аникловчи педагогик жараённинг хакикий мохияти, алока ва
конуниятларини махсус текшириш ва билиш усулларидир.
Айни вактда, Узбекистон Республикасида педагогик йуналишда олиб борилаётган илмий изланишлар диалектик ёндашувга асосланади. Педагогик ходиса, вокелик ва уларнинг конуниятларини аниклашга, бундай ёндашувли педагогик ходиса ва жараёнларнинг умумий алокаси, уларнинг изчил, узлуксиз ривожланиши, боланинг ёши, унинг физиологик ривожланиши унинг психологик, интеллектуал жихатдан такомилаштириб боришини таъминлаши, карама-каршиликларнинг шахс камолотини таъминлашдаги урни ва роли, шунингдек, диалектика категорияларининг ахамиятини эътироф этади.
Педагогик илмий тадкикотларни амалга ошириш мураккаб, муайян муддатни такозо этувчи, изчиллик, узлуксизлик, тизимлилик хамда аник максад каби хусусиятларга эга булган жараён булиб, унинг самарали булиши учун бир катор шартларга риоя этиш зарур. Улар куйидагилардир:
муаммонинг долзарблиги ва мавзунинг аник белгиланганлиги;
илмий фаразларнинг тугри
шакллантирилганлиги;
вазифаларнинг тадкикот максади асосида тугри белгиланганлиги;
тадкикот методлар тизимига нисбатан объектив ёндашув;
тажриба-синов ишлари жараёнига жалб этилувчи респондентларнинг ёш, психологик ва шахсий хусусиятлари, шунингдек, шахс ривожланиши конуниятларининг тугри хисобга олинганлиги;
тадкикот натижаларини олдиндан ташхислаш ва унинг натижаларини тадбик килиш;
тадкикот натижаларининг кафолатланганлиги ва жорийланганлиги.
АДАБИЁТЛАР:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг "Таълим сифатини назорат килиш тизимини такомиллаштириш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги П^-4119-сон карори, 2019 йил 16 январь.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг "Ёшларнинг интеллектуал ва ижодий салохиятини ривожлантириш, иктидорли болаларни куллаб-кувватлаш ва рагбатлантириш максадида "Президент мактабларини очиш" тугрисида"ги ПК|-4199-сон карори 2019 йил 29 феврал.
3. Косарев Р.А. Управление качеством обучения как педагогическая проблема // Материалы VII Международной студенческой научной конференции "Студенческий научный форум" 2015.
4. Котова Т. А. Условия повышения качества обучения в школе // Молодой ученый. - 2017. № 15.2. - С. 95-97.
5. Кривых С.В. Кластерный подход в прфессиональном образовании / С.В.Кривых // академия профессионального образования. -2014. -№ 3-4. - С. 7-13.
6. Мусурманова А., Педагогик технологиялар-таълим самарадорлиги омили: монография., Т: "Ёшлар нашриёт уйи". 2020. -184 б.
PPSUTLSC-2024
PRACTICAL PROBLEMS AND SOLUTIONS ID THE USE OF THEORETICAL LAWS IN THE SCIENCES OF THE 2IST CENTURY
tashkent.mm.y2o« www.in~academy.uz
7. MycypMaHOBa O., ApnnoBa M., TatJHMHHHr maxcra HyHaOTHpuOTUH, puBo^raHTHpyBHH Ba TaH^HgHH ftuKpnamra HyHarrapHOTaH TexHono-rnanapH. -T: 'HaBpy3" HampnëTH, 2019.-89 6.
8. MyxaMegoB F.H, Xy^aM^y^OB y.H., TomTeMupoBa C.A. negaroruK TarnHM нннoвaцнoн K^acrepH / MoHorpa^na -T.: yHHBepcHTeT, 2020. 280 6.;.