Научная статья на тему 'Ўқувчиларда тасвирий саводхонликка оид ўқув компетенцияларини шакллантиришнинг педагогик- психологик жиҳатлари'

Ўқувчиларда тасвирий саводхонликка оид ўқув компетенцияларини шакллантиришнинг педагогик- психологик жиҳатлари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
785
113
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тасвирий санъат / тасвирий саводхонлик / компетенция / хотира / ирода / кўриш хотираси / изобразительное искусство / изобразительная грамотность / ком- петенция / память / воля / зрительная память

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шавдиров С. А.

Мақолада умумий ўрта таълим ўқувчиларида тасвирий санъатга бўлган қизиқишни шакллантириш, тасвирий саводхонлик компетенцияларини ривожлантиришнинг педагогикпсихологик жиҳатлари илмий-амалий жиҳатдан асосланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ФОРМИРОВАНИЯ У УЧАЩИХСЯ УЧЕБНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЙ ГРАМОТНОСТИ

В статье обоснованы педагогико-психологические и научно-практические аспекты формирования у учащихся общеобразовательных школ интереса к изобразительному искусству и развития компетенций по изобразительной грамотности.

Текст научной работы на тему «Ўқувчиларда тасвирий саводхонликка оид ўқув компетенцияларини шакллантиришнинг педагогик- психологик жиҳатлари»

V_/

Шавдиров С.А.,

Навоий давлат педагогика институти «Тасвирий санъат назарияси ва методикаси» кафедраси катта укитувчиси

УКУВЧИЛАРДА ТАСВИРИЙ САВОДХОНЛИККА ОИД УКУВ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИКЖИЩЛАРИ

ШАВДИРОВ С.А. УК.УВЧИЛАРДА ТАСВИРИЙ САВОДХОНЛИККА ОИД УК.УВ КОМПЕТЕНЦИЯЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ЖИЦАТЛАРИ

Маколада умумий урта таълим укувчиларида тасвирий санъатга булган кизикишни шакл-лантириш, тасвирий саводхонлик компетенцияларини ривожлантиришнинг педагогик-психологик жих,атлари илмий-амалий жих,атдан асосланган.

Таянч суз ва тушучалар: тасвирий санъат, тасвирий саводхонлик, компетенция, хотира, ирода, куриш хотираси.

ШАВДИРОВ С.А. ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ФОРМИРОВАНИЯ У УЧАЩИХСЯ УЧЕБНЫХ КОМПЕТЕНЦИЙ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЙ ГРАМОТНОСТИ

В статье обоснованы педагогико-психологические и научно-практические аспекты формирования у учащихся общеобразовательных школ интереса к изобразительному искусству и развития компетенций по изобразительной грамотности.

Ключевые слова и понятия: изобразительное искусство, изобразительная грамотность, компетенция, память, воля, зрительная память.

SHAVDIROV S.A. PEDAGOGICAL-PSYCHOLOGICAL ASPECTS TO DEVELOP TEACHING COMPETENCIES IN VISUAL LITERACY

There is discussed in the article pedagogical-psychological scientific and practical aspects of formation among pupils of high schools of interest to visual arts and the development of competencies in visual literacy.

Keywords: fine art, visual literacy, competence, memory, will, and visual memory.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6

Республикамиз умумий урта таълим мактабларида тас-вирий санъат буйича таълим берадиган уцитувчилар уцувчиларда санъатга цизицишни фаоллаштириш, уларда санъатнинг %ар хил турларида иштирок этиш эцтиёжини шакллантиришнинг самарали педагогик усулларини ярат-моцдалар.

Бугунги кунда умумий урта таълимда ук,и-тиладиган фанлар каторида тасвирий санъат фани укитувчилари олдига хам машFулотларни мукаммал андоза асосида лойихалаш, мазкур лойихалардан оптимал равишда фойдалана олиш, тахсил олувчилар томонидан назарий билимларни чукур узлаштирилиши, уларда фан йуналишлари буйича куникма ва малака-ларнинг хосил булиши ва амалиётга куллай олиш лаёкатларини шакллантириш каби вази-фалар куйилмокда.

Бу эса, уз навбатида, укувчиларнинг билим даражасини кенгайтириш, ижодий тафаккур сохибларини шакллантиришни маънавий ва интеллектуал меросларимизга туFри муноса-батда булишларини талаб килиш билан бир каторда фан укитувчиларидан укувчиларда тасвирий саводхонликка оид укув компетен-цияларини шакллантиришнинг педагогик-психологик жихатларига кенгрок эътибор каратишларини талаб этади.

Тасвирий санъат - «куриб кабул килинган хакикатни кайта такрорловчи бадиий ижод-корлик турлари гурухи»1; сурат, графика, хайкалтарошлик, булар каторига тасвирий-ифодали шаклга эга булган архитектурани хам киритиш мумкин. Борлик ва бадиий масала-ларни курсатиб бериш усуллари тасвирий санъат турлари хусусиятларини белгилаб беради. Масалан: сурат чизишда - дунё образ-лари, ранглар бойлиги билан; графикада -расм чизиклари, штрихлари, ранг туслари оркали; хайкалтарошликда - пластик образ-ларни ифодалаш оркали.

Санъатнинг тасвирийлиги - ушбу санъат воситалари билан борлик ходисаларини акс эттиришдир. Бадиий образни яратишнинг сузсиз шарти сифатида унга тасвирийлик ва маънодорлик хосдир. Тасвирийлик асосида ушбу санъатда асарнинг эмоционал-тасви-

1 Орипов Б. Болаларни тасвирий санъатга кизикишини устириш. // «Халк таълими» журнали, 2000, 4-сон. -19-б.

рийлик ва Fоявий-мазмунли имконияти таш-кил топади.

Сураткашлик, рассомчилик узига хос имко-ниятларга эга: дурдона картина - бу мустакил мавжуд булган бадиий дунё, хакикий ва унинг бутун мохияти билан хакконий, шу жумладан инсоннинг ички дунёси, табиат холати хамдир. Сураткашлик ижтимоий, этик, маънавий, фал-сафий Fояларни акс эттиради. Мана шу сабабли тасвирий санъат инсон, жамиятнинг маънавий хаётида мухим роль уйнайди.

Тасвирий санъат узига хос функцияларга эга. Бадиий кимматли санъатнинг - тасвирий санъатнинг узига хос вазифаси - эстетик эхтиёжларни кониктириш, кувонч, рохат баFишлаш, маънавий бойитиш, эстетик фаоли-ятга хохиш уЙFотишдан иборат; бундан ташкари, идрок этиш ва албатта тарбиявий вазифасини инобатга олиш зарур.

Тасвирий санъат бадиий кимматли асар-лари билан «мулокотда» булишда бадиий кадриятларни узлаштириш содир булади. Эстетик-кадриятли йуналишлар оркали эстетик фикрлаш шаклланади - буларнинг хаммаси идрок этувчи инсон шахсига маълум тарзда таъсир курсатади ва уни таъсирлантиради, максадга мувофик йуналтирилган ва бошка-риладиган бадиий-эстетик кабул килиш жараёнида, айникса, тасвирий санъат асар-лари хакида мулокотлар, сухбатлар, диалог-лар натижасида ижобий кечади. Коммуника-тив фаолиятда куйидагилар содир булади:

- бадиий ахборот олиш, хусусан бадиий образлар тизими ёрдамида бадиий ахборот-нинг узига хослиги очиб берилади;

- тасвирий санъат тили ёрдамида тасвир-ланаётган объектлар мохияти очиб берилади;

- муаллифнинг дунёкараши ва шахси; рас-сомнинг махорати, унинг эстетик сезгирлиги намоён булади;

- асарни кабул килиши, тузатилиши, яъни мантикий-бадиий ва эстетик-потенциал маз-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6

мундa ypгaниш, тax1лил килиш, тушуниш мунo-caбaти, бax1oлaши aмaлгa oшиpилaди.

Умумий ypтa тaълим мaктaблapидa укити-лaдигaн «Tacвиpий caнъaт» пpeдмeти укувчи-лapнинг пcиxик жихэтдэн: мэнтикий вa aбcтpaкт фикpлaш; тaхлил, cинтeз, тaккocлaш; aбcтpaкциялaш; умумлaштиpиш; тacaввуp вa xoтиpa, ижoдкopлик вa фaнтaзияни pивoжлaн-тиpишдa бoшкa фaнлapдaн aлoхидa aжpaлиб туpaди.

Tacвиpий caнъaт мaшFулoтлapидa укув-чилap биp мacaлaни биp нeчa йул билaн eчa-дилap. Бу cyзcиз улapни фикpлaшгa, ижoдий yйлaшгa йyнaлтиpaди. Бу хэкдэ С.Булaтoв «Tacвиpий caнъaт acapлapини тoмoшa K^ap экaнcиз, улap унcиз cyзлaйди. Улapдa биp дунё мaънoлap яшиpингaнлигигa ^ox бyлacиз. Лeкин улapни укиш вa aнглaш учун инcoн бaдиий эcтeтик мaълумoтгa эгa булиши кepaк. Аcapлapни тaxлил килиш мaълум мeзoнлap acocидa aмaлгa oшиpилaди»1, дeгaн фи^-лapни билдиpгaн.

Xaкикaтaн xaм, yкувчилap у ёки бу xaётий ёки aфcoнaвий мaвзулapдa кoмпoзициялapни тoмoшa килиш, ишлaш жapaёнидa, мaвзу билaн бoFлик булгэн вoкeaни эcлaшгa xapaкaт Kилaдилap. Бундa «вoкea кaйcи дaвpдa вa кэй^ мaкoндa, yзгa caйёpaлapдaми, cув ocrn-дaми, тaбиaт кУйнидa ёки уй ичидaми, pacмдa oдaмлap тacвиpлaнaдими ёки xaйвoнлapми, тacвиpлaнaдигaн мaвжудoтлapнинг тузилиши, шaкли, paнглapи, yлчoвлapи кaнaкa бyлaди?» кэби caвoллapгa жaвoб излaйдилap.

Энг мухими, кoFoз юзacидa pacм мaзмун, кoмпoзиция жиxaтдaн кaндaй жoйлaштиpи-лиши кepaклиги тyFpиcидa фикpгa эгa булэ-дилap. Шунингдeк, тacвиp вapиaтивлик, шм-бинaция вa бoшкaлap acocидa ишлaнaди. Укувчилap pacм ишлaшдa тacвиpий ^нъэт-нинг нaзapий acocлapи ёpуF-coя, paнгшунoc-лик, пepcпeктивa, кoмпoзициянинг кoнун вa Koидaлapини тacaввуp килишaди вa кУллaшaди. Улap уз pacмлapини ижoдий, янги, Kaйтapилмac мaзмундa бyлишигa xapaкaт Kилaдилap. Дeмaк, тacвиpий caньaт укув мaшFулoтининг мухим вaзифaлapидaн биpи, бoлaлapдa кузaтувчaнликни ycтиpиш, 6OP-

1 Булaтoв С. Сэнъэт acapлapининг мюхиятини энглэш пcиxoлoгияcи. I Мoнoгpaфия. - T.: «Iqtisod-moliya», 2013. -57-б.

ликни кypa билиш, кoлaвepca шу opкaли xo™-paни pивoжлaнтиpиш xиcoблaнaди.

Укувчи узи чизгэн pacмлapи, яcaгaн уйин-чoклapи, мoдeллapини тэхлил килиш opкaли улapнинг мэнтикий xo^pac^ тaфaккуpи, тex-ник, бэдиий вэ эдэбий кoбилияти, ижoдий xaёли pивoжлaнтиpилaди.

Инcoннинг кypиш xoтиpacи пcиxoлoгиядa энг мухим xиcoблaнaди, acocaн paccoмликни ^c6 килиб oлaётгaнлap учун бу янэдэ мухим-poкдиp. Xap кэндэй ин^н aтpoфни кузaтap экэн ундэн узичэ тaъcиpлaнaди, кypгaнлapидaн зэвклэнэди, xулocaлap чикapиб вoкeликлapни энглэш^ xapaкaт килэди. Вэкт утиши билэн xoтиpacидa caклaниб кoлгaнлapини кэйтэ xoтиpaдa жoнлaнтиpиш хэм кepaк булэди. Ким кyпpoк, муxимpoк вoкeaлap, нapca вэ буюм-лapни aникpoк эcлaб кoлиши мухим ypин тутэди.

Шунингдeк, xoтиpa тacвиpий caнъaт дapc-лapидa yкувчилap учун мухим хигаблэнэди. Tacвиpий caнъaт фэни Укитувчилapи укув-чилapгa тacвиpий caвoдxoнликкa oид кoмпe-тeнциялapни шaкллaнтиpишдa кэндэй килиб Укувчилapнинг кypиш xoтиpacини кучaйтиpиш xуcуcидaги билимгэ эгэ бyлишлapи хэм мухим хигоблэнэди.

Билэмизки, ypгaнгaн шeъpимиз, чизгэн нapcaмизни тaкpop вэ тaкpop ёдгэ oлмacaк, эмэлдэ куллэшдэ дaвoм этмacaк, вэкт утиши билэн ypгaнгaнлapимиз унутилэди.

Шундэй экэн, paccoм xoтиpacи хэм дoимий cepмaшaккaт мaшклap, мexнaт туфэйли кучэйиб, шэкллэниб бopaди. Аввaлpoк эйтиб yтгaнимиздeк кypиш, кузэтиш xoтиpacини тинимcиз мэшк килдиpиб бopиш мaкcaдгa eтишнинг эш^й йyлидиp.

Tacвиpий caнъaт фэни Укитувчилapи укув мaшFулoтлapини oлиб бopиш жapaёнидa уз Укувчилapининг чизгэн pacмлapини кузэтиш, тэхлил килиш opкaли улapнинг paccoмчи-ликкэ oид aлoxидa жиxaтлapини пэйкэй бoш-лaйдилap. Мacaлaн, yкувчилapгa кaйcидиp укувчи мaнзapaлapни яxши чизca, кимдиp пopтpeт чизишдэ мoxиp вэ унгэ тeнг ^лэди-гэни йук. Янэ кимдиp xaйвoнлapни aжoйиб килиб чизэди, бoшкa биpи эpтaк кaxpaмoнлapи pacмини яxши чизэди. Мэнэ шу кэби ёш Уpгaнувчи хэм мэълум биp туp вэ жaнpдa яxши pacм чизувчи булишини укитувчи энглэй oлиши лoзим.

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2017, б

Тасвирий санъат укув машFулоти хар бир укувчи учун зарур булган бадиий маданиятга доир элементар билим ва малакалар беради. Чунки хар бир укувчи келажакда кайси сохада ишлашидан катъий назар, у ишдан ташкари вактларида дам олиши, хордик чикариш, иш вактида сарфланган кувватини тиклаши керак булади. Бунга у юксак бадиий савияда ишлан-ган санъат асарлари билан музей, кургазмалар ва бошка жойларда танишиш, уларни идрок этиш, улардан завк олиш оркали эришади. Шунингдек, купчилик укувчилар узларининг келажак хаётларида маълум микдорда расм ишлашларига туFри келади. Расм чизишни билиш факат рассомлар, дизайнерлар, меъ-морлар учунгина эмас, тарбиячилар, инже-нерлар, медиклар, курувчилар, агрономлар, харбийлар, олимлар учун хам зарурдир. Улар-нинг хар бири уз фаолиятларида расм, схема-лар, диаграммалар, эскизлар оркали суз билан тушунтириб булмайдиган уз Fоя ва фикрла-рини тасвирлаб, лойихалаб курсатишга хара-кат киладилар. Шундай экан, укувчилари-мизнинг келажакда кайси сохада фаолият юритишидан катъий назар уларда тасвирий санъатга булган кизикишларини мунтазам ошириб боришимиз керак экан.

Укувчиларнинг тасвирий санъатга булган кизикишларини мунтазам ривожлантириб боришнинг самарали йулларидан бири уки-тувчи, укувчи, ота-она хамкорлигини йулга куйишдир.

Бадиий педагогика тарихидан маълумки, тасвирий фаолият укувчиларда уларнинг боFча ёшдаги даврида кузатилади, яъни бола узининг дастлабки тасвирий санъат намунаси шаклидаги «асар»лари билан узига хос тарзда фикр юрита бошлайди. Бу жараёнга ота-оналар фарзандларининг шахс сифатида шаклланиш боскичининг алохида эътиборла-рини каратишлари лозим булган даври сифатида карашлари ва болаларнинг бу фаолия-тига жиддий муносабатда булишлари ижобий натижанинг педагогик кафолатидир. Шунинг учун хам бу жараёнда боланинг тасвирий фаолиятига педагогик рахбарлик килиш, жараённинг самарали кечиши учун кулай мухит ва шароит яратиш лозим.

Ота-она ва укитувчи орасидаги педагогик хамкорликни йулга куйиш учун нима ишлар амалга оширилиши лозим?

Биринчи навбатда, фан укитувчилари ота-оналар билан утказиладиган йиFилишларда фарзандларининг чизган расмлари ва эриш-ган ютукларини алохида таъкидлаб, укувчи-нинг «ижод» килиши учун кулай шароит яра-тишлари ва сифатли анжом (иш столи, кулай ва мос стул, калам ва муйкаламлар ва б.), материаллар (буёк, ко*оз, фломастер ва б.) билан таъминлашлари лозимлигини уктириш-лари мухим ахамият касб этади.

Умумий урта таълим мактабларининг тасвирий санъат фани укитувчилари укувчиларнинг тасвирий саводхонликка оид компетен-цияларини ривожлантиришда самарали нати-жаларга эришишларида хамкорлик тизимида «хамкорлик педагогикаси» деб аталувчи тамойил асосида ишлашга алохида эътибор каратиш тавсия этилади. Бу фаолиятнинг бир неча методик ёндашувлари, жумладан, укувчилар билан биргаликда, лозим булганда, кулини ушлаб хар бир харакат мантиFини шархлаган холда расм чизиш, укувчиларнинг мустакил тарзда чизган расмига тузатиш ва кушимчалар киритиш каби методик ёндашув-ларни тавсия этиш мумкин.

Шуни алохида таъкидлаш жоизки, бу жара-ёнда ута эхтиёткорлик ва педагогик технологиям амал килиш керак. Зеро, укувчи узи яратган расмни узича тугалланган «асар» хисоблайди. Шунинг учун бу жараёнга бево-сита укувчининг эътиборини жалб килиб, ундан чикадиган янги Fояни куллаб-кувватлаб, ишончи ва кизикишини ошириш талаб этилади. Fоя - бадиий мазмунни, муаллифнинг асосий фикрини жамлаш (кучайтириш). Бадиий кимматга эга булган санъат асари узига кабул килаётган, идрок этаётган укувчига ижобий таъсир курсатади.

Укувчиларга расм чизишлари мобайнида уларга чизиши лозим булган расмларга узгартириш киритиб, янги Fояларни боскичма-боскич янада купайтиришга даъват этиш, уларнинг фаол харакатларини куллаб-кувват-лаш оркали укувчиларнинг расм чизиш куник-маларини шакллантириб бориш хам педаго-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6

гик xaмкopликнинг мухим кoмпoнeнтидиp. Бу йунэлишдэ xaмкopликнинг туpли вapиaнтлa-pини тэклиф этиш мумкин. Мэ^лэн, биpop биp шэкл чизиб, уни дaвoм эттиpиш, мэзмун вэ кoмпoзиция нуктэи нaзapидaн якунлэшни Уpгaтиш yкувчилapнинг мэнтикий pacм чизиш мaлaкaлapини шaкллaнтиpиш жapaёнини жaдaллaштиpaди. Мacaлaн, тacвиpий фaoлият-нинг энг ocoн coxaлapи - пopтpeт (бу жaнp, acлидa жудэ пpимитив тapздa тacвиpлaнca-дa, бoлaлapдa кyпpoк кизикиш уЙFoтaди) ёки мaнзapa чизиш opкaли муaммoли вэ кизи-Kapли тacвиpий фaoлият мaшFулoтлapини тэшкил этиш мумкин.

Taъкидлaнгaнидeк, укувчи тacвиpий фao-лият вocитacидa муэйян фи^ни бэён этэди. Шунинг учун укитувчи yкувчилapгa yзлapи чизгэн pacмни шapxлaб бepишни, янги Foя-лapини xимoя килишни ypгaтиш мухим дидэк-тик тaдбиp xиcoблaнaди. Бу бopaдa йунэл-тиpувчи caвoллap билэн кумэклэшиш лoзим булэди.

Укувчилapнинг тacвиpий caнъaт дapcлapи, тyгapaклapдa чизгэн pacмлapини жэмлэб бopиш, мэълум вэкт утгэндэн кeйин ушэ pacмни биpгaликдa тэхлил килиш вэ шapxлaш, дacтлaбки шapxлapгa ниcбaтaн кУшимчaлap киpитилишигa эpишиш укувчининг мэнтикий фи^лэш мaлaкaлapини тaкoмиллaштиpиб бopишигa зэмин яpaтaди. Шунингдeк, бу pacм-лapни кэйтэ ишлэш, тaкoмиллaштиpиш уcтидa хэм xaмкopликдa ишлэш мумкин.

«Tacвиpий caнъaт» дapcлapидa caнъaт aca-pини муxoкaмa килиш укувчи шaxcигa йунэл-тиpилгaн тaъcиp кypcaтиш, бэдиий кaдpият-лapгa кизикишни фaoллaштиpиш вэ нэтижэдэ тacвиpий caвoдxoнлигини шaкллaнтиpиш муxимдиp. Шу мaкcaддa тacвиpий caнъaт фэни Укитувчиcи эътибop кapaтиши мухим булгэн куйидэги жиxaтлapни aжpaтдик:

• yкувчилapнинг мaкcaдгa йyнaлтиpилгaн муегэкил идpoк этиш фaoлиятлapи, кизикиш-лapини фaoллaштиpиш;

• улapни юкcaк дapaжaли бэдиий acap-лapгa «жэлб этиш»;

• yкувчилapдa тacвиpий caвoдxoнлик элe-мeнтлapини мукэммэл yзлaштиpишгa кизикиш уЙFoтиш;

• тacвиpий caвoдxoнлик (paнг, тушь, гуэшь, тeмпepa билэн ишлэш вэ бoшкaлap) куник-мaлapини шaкллaнтиpиш, бэдиий acapлapни Уpгaниш нaтижacидa эcтeтик эхэмият вэ бэдиий киммэтгэ эгэ булгэн тacвиpий caнъaт acapлapини бaxoлaш мeзoнлapи шэкллэнэди.

Укувчилapнинг тacвиpий caнъaт acapлa-pини идpoк этишлapи, улapни бэдиий-тэх-лилий тэлкин килэ oлишлapи хэм мухим axa-мият кacб этэди. Бундэ тacвиpий caнъaт acap-лapини тушуниш эмoциoнaл-ижoбий мунoca-бaтлap, кизикиш, тacвиpий caнъaт туpлapи, улapнинг узигэ xocликлapи вэ xуcуcиятлapини тacвиpлaш; вocитaлapни - cуpaт, гpaфикa, Xaйкaлтapoшлик вэ apxитeктуpa, бэдиий-эcтeтик тэхлил килиш, мэнтикий (кэбул килиш - тэхлил - cинтeз, умумлaштиpиш - бaxoлaш -мунocaбaти) билиш; oбpaзли фи^лэш, ижo-дий тacaввуp; ниxoят, acap билэн мэънэвий мулoкoт вэ элбэттэ, эcтeтик эхэмият, бэдиий киммэт вэ Foявий-мaънoли мэзмунгэ эгэ бул-гэн тacвиpий caнъaт acapлapини бaxoлaш мeзoнлapини билишни тэлэб этэди.

Айнэн мэнэ шу мeзoнлap тacвиpий ^нъ-этдэ кypилaётгaн acapнинг киммэтлилиги хэкидэги тacaввуp учун дacтлaбки тэянч нуктэ, paccoмнинг ижoдини бэдиий бaxoлaш учун улчэм xиcoблaнaди.

Укувчилapнинг тacвиpий кyникмaлapини шaкллaнтиpиш вэ тaкoмиллaштиpишдa пpo-фeccиoнaл paccoмлap тoмoнидaн яpaтилгaн кapтинaлapни axбopoт-кoммуникaция тexнo-лoгиялapи вocитacидa биpгaликдa тoмoшa килиш вэ улapгa мунocaбaт билдиpиш куник-мaлapини шaкллaнтиpиб бopиш хэм укувчи шaxcини тapкиб тoптиpишнинг мухим iuap™a-pидaн биpи cифaтидa yкувчилapдa тacвиpий фaoлиятгa кизикишни oшиpaди, кoлaвepca, узидэги ижoдий cифaтлapни pивoжлaнтиpишгa интилишини бapкapopлaштиpaди.

Tacвиpий caнъaт acapлapи yкувчилap тoмo-нидэн caнъaтнинг мaъpифaтпapвapлик, пpoг-нocтик, гepoниcтик, эвpиcтик, бaxoлaш, шм-муникэтив, ижтимoий-йyнaлтиpувчи, ижтимo-ийлaштиpувчи, тapбиявий тaъcиp функциялэ-pидaн фoйдaлaнилгaндa тyлaкoнли идpoк эти-лэди.

Укувчилар билан тасвирий фаолият восита-сида педагогик хамкорлик килишнинг энг кизикарли шаклларидан бири, шубхасиз, ижтимоий-маданий, маънавий-маърифий ах,а-миятга молик булган ва куп йиллар давомида миллий бойлик булиб келган халкимизнинг маданий ва маънавий хаётига кенг татбик этилган тасвирий санъат асарларини тахлил килиш таълимий, айникса, тарбиявий жихат-дан кенг имкониятларга эга. Зеро, ижтимоий-маданий, маънавий-маърифий ахамиятга молик булган ва куп йиллар давомида миллий бойлик булиб келган халкимизнинг маданий ва маънавий хаётига кенг татбик этилган тасвирий санъат асарлари мазмунига монанд тарзда яхшилик, эзгулик, мардлик, ватанга мухаббат ва хоказо мотивлар тасвирланган. Укувчиларнинг тасвирий фаолиятида хамкорлик килишнинг мухим томонларидан бири -уларнинг интилишларини раFбатлантиришдан иборат, яъни укувчиларнинг тасвирий фаоли-ятидаги ижобий жихатларни раFбатлантириб бориш, айни пайтда бу ишнинг меъёрида булишига хам эътибор каратиш лозим.

Шу маънода тасвирий санъат укитувчиси таълим жараёнини укувчининг хукуклари ва эркинликларини химоя килиш асосида ташкил килиши керак. Укитувчи билан укувчи ора-сида узаро хамкорлик мухити яратилганда барча укувчиларнинг имкониятлари ва эхтиёжларини хисобга олиш оркали уларда тасвирий санъатнинг ифода воситалари хакида чукур маълумотга эга булиш имкони яратилади.

Демак, Умумий урта ва урта махсус, касб-хунар таълимининг давлат таълим стандартла-рида укувчиларда тасвирий саводхонликка оид куйидаги компетенцияларнинг шакллан-тирилиши белгилаб берилган:

- Натуранинг характерли жицат-ларини куриш, тахлил цилиш компетен-цияси - натуранинг характерли жихатлари (шакли, ранги, улчами, нисбатлари, конструктив тузилиши, фазовий холати)ни кузатиш; кузатилганларни амалий ишда ифодалашда тасвирий санъат конунлари (ёруг-соя, ранг, перспектива)ни туFри ифодалаш; натуранинг

характерли жихатларини тушунтириш, тахлил килиш.

- Тасвир ёки цайкалнинг босцичларини кетма-кетликда тугри бажариш компе-тенцияси - амалий иш бажаришда топ-ширикнинг мазмунига караб ко*оз турлари, тасвирлаш техникасини туFри танлаш, иш куролларидан фойдаланиш; амалий иш бажариш жараёнида ва уни якунлагандан сунг бажарилгандан сунг иш куролларини (муйка-ламлар, буёклар, палитра ва б.) буёклардан тозалаш; буёклардан унумли фойдаланиш тар-тибларини туFри белгилаш; эскиз чизишда тасвирни ко^оз сатхига туFри жойлаштириш (компоновка), улчам белгилашда нисбатларни туFри белгилаш, буёклар ва калам чизгилари (штрих) ёрдамида сояни белгилаш, блик (шуъла, буюмнинг ялтирок жойи) ва ранглар ритмини саклаб колиш коидаларига амал килган холда боскичли кетма-кетликда туFри бажариш1 каби компетенциялар шаклланти-рилиши кузда тутилган.

Умумий урта таълим жараёнида укувчиларда ушбу компетенцияларни ривожланти-ришда куйидаги педагогик жихатларга эътибор бериш тавсия килинади:

- дарс жараёнида оFзаки баён этиш, савол-жавоб, амалий ишларни ташкил этиш, кур-газмалилик ва интерфаол методлардан кенг фойдаланиш:

- тарбиявийлик, илмийлик, изчиллик, кетма-кетлик, кургазмалилик, назариёт билан амалиётнинг бирлиги каби тамойилларга амал килиш;

- тасвирий санъатнинг хар бир дарс маш-Fулотини бошка предметлар билан боFлаб амалга ошириш. Бу укувчиларни бошка фан-лардан олган билим ва малакаларидан тасвирий санъат дарсларида фойдаланишга урга-тади ва укув материалини осонрок узлаш-тиришга эришилади;

- укитувчининг дарс услубини туFри тан-лаши ва ундан унумли фойдаланиши лозим;

1 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 6 апрелдаги «Умумий урта ва урта махсус, касб-хунар таълимининг Давлат таълим стандартларини тасдиклаш туFрисида»ги 187-сон карори. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 14-сон, 230-модда.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 6

- укитувчи укув мaтepиaлини укувчигэ ocoн, киcкa, илмий вэ тушунapли килиб e™a-зиши ^pa^

Умумий ypтa тэълим жapaёнидa укув-чилapдa тacвиpий caвoдxoнликкa oид кoмпe-тeнциялapни pивoжлaнтиpишдa куйидэги п^-xoлoгик жиxaтлapгa эътибop бepиш тэв^я килинэди:

- yкувчилapни тaбиaт-жaмиятдaги нapca вэ Xoдиcaлapни кузэтиш, кypиш, улapни илмий acocдa идpoк этишгэ ypгaтиш;

- yкувчилapни бэдиий диди, эа^тик тушун-чacи, мaтepиaлиcтик дунёкapaши, гузэллик

oлaми вэ ижoдий иcтeъдoди, ижoдкopлик Koбилиятини тapбиялaш;

- нapca, вoкea, xoдиcaлap тacвиpи, pac-мини чизэ билиш, улapни ижoдкopлик aco-^дэ бaжapиш буйичэ мaлaкa-кyникмaлap Xocил килиш;

- paccoмчиликнинг бapчa туp вэ жaнpлa-pидaги caнъaт acapлapини ^pa билиш, идpoк этиш, тacaввуp килиш, тушуниб, улapни пacт caвиядaги, кэлбэки pacмлapдaн фapклaй oлишгa ypгaтиш.

Aдабиётлар руйхати:

1. Узбeкиcтoн Рecпубликacи Вaзиpлap Мaxкaмacининг 2017 йил б aпpeлдaги «Умумий ypтa вэ ypтa мaxcуc, кacб-xунap тэълимининг Дэвлэт тэълим cтaндapтлapини тacдиклaш тyFpиcидa»ги 187-coн Kapop^ II Узбeкиcтoн Рecпубликacи кoнун Xужжaтлapи туплэми, 2017 й., 14-coн, 230-мoддa.

2. Оpипoв Б. Бoлaлapни тacвиpий caнъaтгa кизикишини ycтиpиш. II «Хэлк тэълими» жуpнaли, 2000, 4-coн, -19-б.

3. Булaтoв С. Сэнъэт acapлapининг мoxиятини энглэш пcиxoлoгияcи. I Мoнoгpaфия. - T.: «Iqtisod-Moliya», 2013. -144-б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.