Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784
educational, natural and social sciences www.oriens.uz
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(2), Feb., 2023
УКУВЧИЛАРДА МАНТЩИЙ ФИКРЛАШНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ДИДАКТИК АСОСЛАРИ
Эгамберган Худойназаров Мадрахимович
Урганч давлат университети "Бошлангич таълим методикаси" кафедраси доценти Авезова Дилноза Гуламбек кизи Урганч давлат университети Бошлангич таълим йуналиши талабаси.
AННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада таълим жараёнининг мууим компонентларидан бири булган уцувчиларда мантиций фикрлашни ривожлантиришнинг дидактик асослари ва уни узига хос жиуатлари, куплаб тадцицотчиларнинг бу уусусдаги мулоуазалари таулил цилинган. Мацола якунида муаллиф томонидан куплаб хулосавий фикрлар келтирибутилган.
Калит сузлар: мантиц илми, мантиций фикрлаш, мантиций таулил, дидактик жараён, аргументлаш, ривожлантириш.
ABSTRACT
This article analyzes the didactic foundations of the development of logical thinking in students, which is one of the important components of the educational process, and its specific aspects, as well as the opinions of many researchers in this regard. At the end of the article, the author made many concluding remarks.
Key words: science of logic, logical thinking, logical analysis, didactic process, argumentation, development.
КИРИШ
Инсоннинг дунёкарашини ривожланишида унинг тили ва нуткининг ривожланган булиши жуда мухимдир. Чунки, топширикнинг ечилиши жараёнида укувчи топширикни ечиш йулларини уз нутки оркали баён килиши, топширикнинг асосий элементларини айта олиши, график чизмаларни чиза олиши ва билиши- укувчи ижодий тафаккурини ривожлантиришда катта роль уйнайди. Укувчи канчалик даражада куп суз бойлигига эга булса, унинг ички, аклий имкониятлари хам юкори даражада ривожланади ва шаклланади. Ижодий жараёнда укувчи аввал топширикни хаёлий тасаввури, яъни акли оркали бажаради, режа тузади, кейин эса бу режа ташки имкониятлар асосида амалга оширилади.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
А. Савенков [2] укувчиларда мантикий фикрлашни ривожлантиришнинг
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
куйидаги тамойилларини санаб утади:
- муаммони куйиш ва уни ечишнинг дивергент ва конвергент типларини куллаш, яъни фикрлашда укув машгулотларини олиб бориш бир текисда эмас, балки масалада муаммонинг куйилишини ривожлантириб бориш;
- укув материали охирги мухим ахборотлар билан янгиланганлиги муаммонинг куйилиши ва ечилишини узлуксиз ривожлантириб бориш;
- укувчининг мантикий фикрлаши доирасининг кенгайиб бориши билан унинг уз билим ва куникмаларини амалиётда куллай олиш малакасининг уйгунлиги;
- укувчи уз хатти-харакатлари, амалиётида янги билимларни узлаштирганлигини ифодалай олиши;
- интеллектуал ташаббус курсата олиш ва масалани ечишда чамалай олишни билиш; бунда «интеллектуал ташаббус»- укувчининг турли укув ва ижодий масалаларнинг ечилишида муаммони чукуррок кура олишга, оригинал ва мукобил ечимларни топишга мустакил равишда интилишида намоён булади.
- конформизмга йул куймаслик, яъни нотугри ечимга олиб келувчи гоя ва холатларни йук килиш;
- гояларни тахлил килишда танкидий ёндашув кобилиятлари шакллантирилади;
- муаммони чукуррок тадкик килишга интилиш;
- укув-билув фаолиятида хурфикрлиликка эришиш, яъни муаммони тадкик килишда ва ечишда мустакил изланишга эришиш;
- индивидуаллаштиришга эришиш - таълим жараёнида иштирок этаётган укувчиларнинг шахс сифатларини ривожлантириш ва хар бир укувчини жарённинг субъекти сифатида узини тула намоён эта олиш учун шароит яратиш;
- муаммоли вазият хосил килиш - укувчилар уртасида муаммоли вазият хосил килишни уйлаб топиш ва йуналтира олиш.
Шунга асосан, биз юкорида таъкидланган тамойиллардан максадли фойдалансак, укувчиларнинг мантикий фикрлаши юкори даражада шаклланади.
Шарцда уам инсон фикрлаши муаммоси уилма-уил царашлар негизида таулилга тортилган. Инсон ва борлиц муносабатларига, фикрлашнинг турли уил фанлар асосида таулилига Форобий кенг тухталади. Унинг фикрича, инсон маънавиятининг олий даражаси ацл, руу ва фикрлаш булиб, улар инсоннинг билиш фаолиятига мос булган шаклларда намоён булади.
1. Форобий «Акл тугрисида»ги китобида ахлокли кишининг «ун икки тугма хислати»ни таърифлаб, одамнинг фикрлаш кобилиятига тухталиб утади.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
Oopoöufi ^HKpnam koSh^hath MKopu 6ynraH hhcoh 6apna TonmupuKgap M3acugaH yraasunaguraH TaxnunnapHH Te3 Ba TynuK TymyHaguraH, yHHHr MatHOCHHH y3namTHpu6, cy3naëTraH maxcHHHr MaKcagu Ba 6aëH Kn^HHraH ^HKpuHHHr pocTnnrHHH TymyHaguraH, KyBBafiu xo^roacu Ky^nu, SopnuKgaH Kaöyn KHnraH MatnyMoraapHHHHr ôapnacuHH эcпa6 KonaguraH, xoTupacuga caKgaô KonagnraH, 3exHH ce3umu 6unaH, 6y anoMar HHMaHH aHraarnmuHH Te3ga aHHKgaô onaguraH, $HKpu Ba afiTMOKHH 6ynraH Mynoxa3anapHHH TynuK Ba h3hhh 6aëH этa onaguraH, SunuMnapHH ocoh, Te3 y3namTHpa onaguraH ôynumHHH Kypcarnô yTagu
[3].
A6y Ann höh Chho «YpTa Ocuëga negaroruK $HKp TapaKKHëTugaH naBxanap» homhh acapga ^HKpnam ^apaëHH ôunaH ôofhhk ôynraH MatnyMoraapra Sara^cnn TyxTannô yTraH. OnuMHHHr «Tagôupu MaHo3un» («EonaHH Tapônanam Ba yKHTum») acapuga yKyBHunapHHHr ^HKpnamuHH axmunam, ôhhhm öepum caMapagopnuruHH omupumga $aH MTyKgapuHH эraмamra KH3HKnm W3ara Kenumu Ba paKoôaraamnm hmkohhathhh aparamga yKyBHunapHH öupra yKHTum 3apypnurHHH TatKugnafigu.
Ohhm cyxôargomura xypMar ôunaH MyHocaôarga Synumura TyxranHÔ, myHgafi gefigu: «CeHHHr ^HKpuHr (ôonaHHHr) roparura eTHÖ öopuö, yHra yfinaô, $HKp wpHTHÔ Kypumra hmkoh öepcuH... Arapga ceHHHr cyxôargomuHr ëKH gycTHHr ceHHHr cy3napuHrra Ba HacuxaraapuHrra эtтн6op ôepMaëTraHHHH ce3caHr, cyxöaTHH öomKa BaKTra Kynup» [3].
KafiKoByc HnMHH-Ha3apHH önnuMnapra xaMuma Ta^HMacgaH, hhcoh y3HHHHr xaëTHfi Ta^pHÔanapngaH Kenuô hhkhö, MaKcagra fiyHarrapHnraH Foanapu acocuga ^HKpnamn MyMKHHnHrHHH yFnura HacuxaT Tap3ugaru «^oôycHoMa» acapnga Kyfiugaruna ë3agu: «3fi $ap3aHg, SunrunKH, ôapna xyKMHH khtoö Syfiuna KH^MacgaH, y3 ^HKpnapu ôunaH xaM xyKM KH^ypnap Ba öyHgafi Tagôupnap ôunaH xaM umHH ôhhhô onypnap» [3].
Hhcoh $HKp, aKg, ce3runapu BocuTacuga SunuMnapHu эraмaннmн TyFpucuga KoMycufi onuM Aöy PafixoH EepyHHfi Mynoxa3anapuHH 6aëH KH^ap экaн, myHgafi geö ë3agu: «OaKar ce3ru opKanu, ce3ru opraHnapu ôunaH эpнmнпraн SunuMnap xaronapra onuô Kenumu MyMKHH. Arap hhcoh ce3runapgaH ^HKpnam Ba xynoca HHKapnmga ^ofiganaHca, aHa my ce3runap ëpgaMuga ugpoK KH^HHaguraH HapcanapHH ypraHumga ^yga KaTTa WTyKgapra эpнmнmн MyMKHH. HcTaKnapra MexHaT Ty^afinu эpнmнпagн» [3]. YHHHr TatKHgnamuna, xaëTHfi Ba3Htfraapga, MaB^yg MyaMMonapHH enum ®;apaëHHga ce3ru opraHnapu opKanu Kaôyn KH^HHraH MatnyMoraap TyFpugaH-TyFpH ugpoK KunuHMacgaH, ôanKH $HKp TynuK
o
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
TamxucnaHca Ba Terumnu xynocanap nuKapunca, aHa my SunuMruHa xaKuKuH Ba MycTaxKaM Synagu.
Cy3 Ba Ta^aKKypHH Sup-Supura naMÔapnac ôofhhk ôupnuKnap cu^araga KypraH Änumep HaBouH y3 acapnapuga ^uKpra MactynuaT öunaH Kapam MyaMMOCH xaKuga "Cy3Hu KyHrynga numKopMaryHHa, Tunra KenrapMa, xapHaKuM KyHrynga öynca Tunra cypMa", Tap3uga y3 KapamnapuHu 6aëH Kunagu. fflonpHHHr «Max6y6-yn-Kyny6» acapuga xaM öhhhm onraH, aMMO TyFpu $uKp ropura onMaöguraH hhcohhh «HnMura aMan KunMaraH ohhm ycTura khtoö opranraH эmaк Kaöugup» gea yHgaönapHH «HogoH» geö araHgu.
Äögynna ÄBnoHHH «TypKuH TynHCTOH ëxyg axnoK» acapuga öagaH Ba $HKp TapSuacura anoxuga axaMuaT öepagu. YHuHr TatKugnamuna, $HKp Tapöuacu «MyannHMHHHr ëpgaMura cyHr gapa^aga MyxTO^gup» Ba hhcoh xaëTuga MyxuM axaMuaTra эгa.
TagKHKOTnapHH Taxnunu Hara^acuga öomnaHFHH chh$ ëmugaru öonanapHHHr aKgufi ^aonuaraHu ypraHum KyHugaru xynocaHH TacguKgagu: $aKar yKyBHHHHHr y3 aKgufi ^aonuaTu, u^ogufi TonmupuKgapHu enumga HyKyp yfinaHumu Hara^acuga anoKanapHuHr paHr-SapaHrauru By^ygra Kenagu. Ymöy aKgufi ^aonuarauHr WKopu, ronun gapa^acuHu u^oganafigu. fflyHra acocaH yKyB-öunyB ^aonuarauHr ^agamamyBu TatMuHnaHagu.
Eup HenTa ncuxonoraap u^ogufi ^uKpnam Ba u^ogufi ^aonuaT MyaMMonapuHu ypraHraHnap.
H^ogHH (|)HKp.iam - 1. эpкнн ^uKpnam Ba u^ogKopnuK TaMofiunu ycTyBop öynraH Ta^aKKyp maKnu. 2. Hhku aKgufi Sup-Supura öofhuk öynraH oMunnap acocugaru aHru Ta^aKKypra эгa SynumHuHr MaHTuKuH ronunnuru Maxcynugup.
H^ogufi ^uKpnam BoKeanapHu Taxgun этнm, Kuëcnam, TaKKocnam, acocuga $uKpHu TaKoMunnamTupum, yHuHr aHru KuppanapuHu Tonum, my TapuKa SunuM Ba TacaBByp gyHëcuHu SonuTumHu Ha3apga Tyragu. H^ogufi ^uKpnam - uHcoHra xoc ôynuô. Ey xycycuaTgaH MaxpyM öynraHnap SaMuconu xaMMa umHu Kyp-KypoHa öa^apaguraH Ky^ra afinaHuS öopagu. H^ogufi ^uKpnamr эгa maxc y3 MycTaKun ^uKpura эгa. Y xaëTra, ogaMnapra эpкнн MyHocaöarga ôynuô, xap KaHgaH BoKea W3acugaH y3 ^uKpuHu SaëH Kuna onagu. H^ogufi ^uKpnam - uHcoHnap ^aMoacuHu MatHaBuH aHrunam, ogaMnapHuHr Ta^aKKypuHu KeHraHTupum, эзгy Foanap TaHTaHacuHu TatMuHnamHuHr MyxuM mapTugup.
H^ogHH ^ao^HHT - MyaHaH coxaga um-^aonuaT öunaH myFynnaHyBHu uHcoHHuHr aHuK öup MaKcagra ннтнпyвнaнпнгн, Maxcyc xuccuh xonaTu -unxoMnaHumu, pyxuH KenuHMacu, myHuHrgeK, MyaMMoHu TynuK xan этнm ucTaKnapuHu My^accaMnamTupraH ^aonuaT Typu [3].
Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784
educational, natural and social sciences www.oriens.uz
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(2), Feb., 2023
Укитиш жараёнида фикрлашни ривожланиши муаммоларини хал килишнинг кейинги боскичида кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг фикрлаш жараёнларини бошкариш масаласи юзага келди. Бунда укиш фаолиятида фикрлаш бир томондан тайёр билимлар устида амаллар бажариш, иккинчи томондан янги соф асл тизимни яратишга лойик ижодий кобилият сифатида намоён булади. Махсулдор жараёнлар укувчилар томонидан фикрлаш лаёкатини ривожлантирувчи омил - муаммоли холатларни ечиш давомида кечади. Укувчиларда фаол, мустакил, ижодий фикрлаш лаёкатини ривожлантириш укитишнинг максадга мувофик йуналтирилганлиги, унинг олдига куйилган муаммога боглик. Укитувчи укувчиларга факат тайёр билимларни бериб колмасдан, уларда мустакил равишда укиб урганиш, узига хос изланишга иштиёк уйготиши максадида лозим таълим технологияларидан уринли фойдаланишлари зарур деб хисоблаймиз.
Энди биз томонимиздан куйилган муаммолар билан боглик айрим изланишлар тахлилига тухталамиз:
Укувчилар билан огзаки машклар устида ишлашни ташкил этишнинг баъзи масалалари Пышкало А.М., Ибрагимов Р., Зайниддинова М.А., ^осимов Ф.М. ва бошкаларнинг ишларида маълум даражада уз аксини топган, аммо курсатиб утилган муаллифлар огзаки ишларни укувчиларнинг хисоблаш куникма, малакаларини шакллантириш ва ривожлантириш билан боглаганлар.
М.А.Зайнитдинованинг илмий изланишларида огзаки хисоблашлар укувчиларни хисоблаш малакаларини шакллантириш воситаси сифатида каралган. Бунда асосан "хисоблаш малакаси" тушунчасининг мазмун-мохиятини очиб беришга харакат килинган ва огзаки топшириклар укувчиларнинг хисоблаш малакаларини такомиллаштириш воситаси сифатида каралган. Аммо огзаки хисоблашлардан фойдаланиш укувчиларнинг мантикий фикрлашини ривожлантирувчи омил сифатида тадкик этилмаган.
Ф.МДосимовнинг "Бошлангич синф математика дарсларида ижодий топшириклар ва улар устида ишлаш методикаси" номли номзодлик диссертациясида огзаки машклар ва улардан фойдаланиш муаммоси тадкикот предмети сифатида каралмаган, аммо ушбу илмий тадкикот ишида бошлангич синфларда "топшириклар назарияси" махсус урганилиб, бошлангич синф математикадан ижодий топширикларнинг турлари ва уларнинг таснифи, математикадан ижодий топширикларни яратиш усуллари ва тамойиллари, математика дарсларида ижодий топшириклардан фойдаланиш методикаси каби жихатлар урганилган.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
Р.Ибрагимовнинг "Бошлангич синф укувчиларининг билиш фаолиятини шакллантиришнинг дидактик асослари" номли докторлик диссертациясида математика курси материаллари асосида бошлангич синф укувчилари билиш фаолияти мазмуни ва уни эгаллашнинг технологик шарт-шароитлари, "Бошлангич синф укувчилари билиш фаолияти" илмий тушунчасининг мазмуни ва узига хос хусусиятлари очиб берилган, бошлангич синф укувчилари билиш фаолиятини шакллантириш тизимининг асослари келтирилган, бошлангич синф укувчилари билиш фаолиятини шакллантиришнинг дидактик тизими, шарт-шароитлари, боскичлари ва укувчиларнинг билиш фаолиятини шаклланганлик курсаткичлари белгиланган ва илмий-методик тавсиялар берилган.
О.Розиковнинг илмий-педагогик тадкикотларида укув машки укув материали билан ёнма-ён тахлил килинган. Муаллиф укув машкларининг куйидаги хусусиятларини кайд этган: 1) куриш мумкинлиги; 2) таълим жараёни актлари, боскичларига мослиги; 3) у укув материалининг шакли эканлиги; 4) куриш ва кайта куриш имкониятининг мавжудлиги; 5) бир машк урнида бошкасини куллаш имкониятининг борлиги; 6) бир-бирини тулдириши; 7) билим ва фаолият усулларини урганиш хамда такомиллаштириш талабларига мослиги; 8) очик тизим эканлиги; 9) таълим шароитида укиш ва урганиш эхтиёжини кондириши.
Голиков А. И. илмий-педагогик тадкикотларида бошлангич синф укувчиларини укув фаолиятида математик ривожланишининг методикасини ишлаб чиккан, хамда математик фикрлаш фаолияти ривожланишининг мезонлари ва даражаларини белгиланган, укувчиларида математик фикрлаш фаолиятини ривожлантиришнинг методикасини баён килган. Методик тизимни кенгайтириш масаласи ва унда огзаки машклардан фойдаланишни объект сифатида каралмаган.
Липатникова И.Г. илмий-педагогик тадкикотларида огзаки машклардан фойдаланиш мавжуд методик тизимни асоси ва тулик камраб олишини курсатиб берган, аммо укувчиларни мантикий фикрлашини ривожлантиришнинг асосий воситаси эканлигига ва методик тизимни такомиллаштиришга тухталмаган.
Фридман Л.М. укув машкларининг дидактик хусусиятларини тахлил килиб, уларни аклий ва амалий машкларни бажаришдаги «тусикни» бартараф этиш деб караб, уни онгда хосил булган муаммоли холатнинг нутк воситасида берилган модели деб тахлил килган.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
Пономарев Я.А. тадкикотларида машклар назарияси катор категориялар, жумладан, субъект ва объектнинг узаро таъсиридан укув холатининг юзага келиши, укув холатида субъектнинг фаол катнашиши, фаол хатти-харакатнинг билимларни эгаллаш ва такомиллаштиришга йуналганлиги шархланган.
Мавжуд тадкикотлар биз куйган муаммонинг йуналишларини маълум даражада акс эттирсада, бошлангич синф дарсларида шахсни шакллантиришга йуналтирилган таълим технологиялари даражасида тахлил килинмаган. Шунингдек, дарсларда таълим технологияларини куллаб огзаки машклардан фойдаланиш укувчиларнинг мантикий фикрлашини ривожлантирувчи омил сифатида тадкик этилмаган.
Айрим олимлар фикрича мантикий фикрлаш назарий фикрлашнинг узи эканлиги, у эмпирикдан аналитик, режалаштирувчи, рефлексив фикрлашгача булган даврни муайян изчилликда босиб утади (Атаханов Р., .Давыдов В.В, Ле Тхи Кхань Кхо, Максимов Л.К. ва б.).
Математикани ургатиш жараёнида укувчиларда шаклланиши лозим булган математик фикрлашни Фридман Л.М. [4], умумий фикрлаш маданиятининг таркибий кисми деб хисоблайди. Маданий фикрлаш - шундай фикрлашки, бунда фикрлашнинг турли усуллари ва амалларининг кулланиши маълум бир тартибда, катъий тизимда, ечилаётган фикрлаш масаласи характерига тула мос равишда амалга оширилади дейди.
Шу тарика биз "фикрлаш" тушунчасига нисбатан бир нечта ёндашувларни таълил килдик. Фикрлаш шахснинг фаоллигини тавсифловчи жараён булиб, унинг узлуксиз ривожланаётганлиги фаолиятда намоён булади. Бу фаолият фанларни урганиш жараёнида укув масалаларини ечиш фаолиятида намоён булади.
Мантикий фикрлаш назария ва амалиётни, фикрлашнинг конвергент ва дивергент турларини уйгунлаштиради хамда узига хос топкирлик билан тавсифланади.
Конвергент фикрлаш муаммонинг ягона ечимини топишга каратилган, дивергант фикрлаш эса масаланинг мумкин булган барча ечимларини излашга йуналтирилган фикрлаш тарзидир.
Биз изланишларимизда бошлангич синф укувчилари мантикий фикрлашни ривожланишининг эвристик, мантикий алгоритмик услубларидан фойдаланишга харакат килдик [5]. Эвристик услублар реал ходисаларнинг математик моделларини куришнинг асосли эканлигини курсатди, мантикий услублар эса унинг "катъий" талаблари билан математик модел ичидаги масалани ечишга хизмат килди.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
ХУЛОСА
Фикрлаш жараёни топширикни ечиш тартиби билан чегараланганлиги сабабли фанларни ургатишда укувчиларнинг фикрлаш ходисасига нисбатан турлича карашлар мавжуд. Мураккаблик даражасига эга булган топширикларни ечишда, укув курсининг кушимча булимларини узлаштиришда, укитишнинг муаммоли-изланиш услубидан фойдаланиш талаб килинади.
Мухдм масалалардан яна бири укув жараёнида фанлардан синфдан ташкари ишларни ташкил килиш имкониятларини аниклаш, максадга йуналтирилган огзаки савол ва машкларнинг дидактик асослари, улардан укувчиларнинг мантикий фикрлаш лаёкатини ривожлантиришда фойдаланиш йуллари ва шарт-шароитларини ишлаб чикишдан иборат. Бунинг учун куйидаги муаммоларни хал этиш талаб килинади: бошлангич синф укувчиларида мантикий фикрлаш фаолиятини ривожлантиришда синфдан ташкари ишларни ташкил килишнинг методик имкониятларини аниклаш зарурияти мавжуд.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида»ги ПФ-4947-сонли Фармони / www.lex.uz.
2. Савенков А.И. Маленькие исследователи в реальной жизни // Дошкольное образование. № 7-2004. С. 6 -19.
3. Худойназаров Э.М. Бошлангич синф укувчиларининг мантикий фикрлашини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш. Фал. ф. д...дисс. - Термиз., 2022. -152 б.
4. Khudoynazarov E.M. An active approach to education as a methodological basis for the study of problems of practical task // International Scientific Journal Theoretical & Applied Science e-ISSN: 2409-0085, 2021, P. 764 - 767
5. Худойназаров Э.М. Математика укитиш методикаси /Укув кулланма/ - Т: Нодирабегим, 2020. - 199 б.
6. Masharipova G. Kasbiy ma'naviyat //Scienceweb academic papers collection. -2022.
7. Masharipova G. K. "DINSHUNOSLIK" FANINI O „QITISHNING DOLZARB MUAMMOLARI //Academic research in educational sciences. - 2022. - Т. 3. - №. NUU Conference 2. - С. 812-816.
8. Masharipova G. K. The scientific heritage of the scholars of Khorazm Mamun Academy who made great inventions of the Middle Age //Europaische Fachhochschule. - 2013. - №. 9. - С. 13-14.
o
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
9. Kamilovna, M. G. (2021). OYBEK'S HOUSE-MUSEUM IS AN EDUCATIONAL CENTER FOR YOUNG PEOPLE. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 1(02), 68-72.
10. Kamilovna, M. G., & Bakridinovna, K. S. (2021, January). GREAT DISCOVERIES OF THE MIDDLE AGES-SCIENTIFIC RESEARCH OF ENCYCLOPEDIC SCIENTISTS IN THE FIELD OF EXACT SCIENCES. In Euro-Asia Conferences (Vol. 1, No. 1, pp. 71-74).
11. Kamilovna M. G. et al. Interesting Events From The Life Of Famous Scientist Oybek //Euro-Asia Conferences. - 2021. - T. 3. - №. 1. - C. 15-17.
12. Kamilovna, M. G. (2021, March). The View Of Eastern Thinkers On Youth Education. In E-Conference Globe (pp. 336-338).
13. Kamilovna, M. G. (2022, February). THE PLACE OF SCIENTIFIC HERITAGE AND TRANSLATED WORKS OF AYBEK IN YOUTH EDUCATION. In Conference Zone (pp. 273-276).
14. Kamilovna, M. G. (2022, March). SPECIAL CHARACTERISTICS OF AYBEK'S HISTORICAL NOVEL «SACRED BLOOD» IN YOUTH EDUCATION. In Conference Zone (pp. 16-19).