КУРОЛ-АСЛАХД ВА ХДРБИЙ ТЕХНИКАЛАРГА ТЕХНИК ХИЗМАТ КУРСАТИШ ТАДБИРЛАРИ СИФАТ ДАРАЖАСИНИ БЕЛГИЛОВЧИ КУРСАТКИЧЛАР
Рахмонов К.Б
Куролли Кучлар академияси цикл бошлиги
Annotatsiya: Ushbu maqolada qo'shinlardagi qurol-aslaha va harbiy texnikalarni marshga tayyorlash tadbirlari, ularga texnik xizmat ko'rsatish ishlari amalga oshirish hamda texnik xizmat ko'rsatish ishlarini sifat darajasini belgilovchi omillari ko'rsatib o'tilgan.
Kalit so'zlar: qurol-aslaha va harbiy texnika, texnik xizmat ko'rsatish, ekspluatatsiya, jangovar shaylik, diagnostika, monitoring, evakuatsiya, mexanizm, agregat, qism va detal, xizmat davri, dvigatel, ergonomiklik, transmissiya, texnologiya, yurish qismi.
Аннотация: В данной статье показаны мероприятия по подготовке вооружения и военной техники в войсках к маршу, выполнению работ по техническому обслуживанию на них и факторы, определяющие уровень качества работ по техническому обслуживанию.
Ключевые слова: вооружение и военная техника, техническое обслуживание, эксплуатация, боевая мобильность, диагностика, мониторинг, эвакуация, механизм, агрегат, деталь, срок службы, двигатель, эргономика, трансмиссия, технология, ходовая часть.
Abstract: This article shows the measures for the preparation of weapons and military equipment in the troops for the march, the performance of maintenance work on them and the factors determining the level of quality of maintenance work.
Keywords: armament and military equipment, maintenance, operation, combat mobility, diagnostics, monitoring, evacuation, mechanism, unit, part, service life, engine, ergonomics, transmission, technology, chassis.
КАХТ техник холати, бу техникаларни ишлатиш ва таъмирлаш жараёнида узгариб турадиган, маълум бир вактда ТХК хужжатларида белгиланган курсаткичлар ва (ёки) сифат белгиларининг кийматлари билан тавсифланган хусусиятлар тупламидир.
КАХТ ларга уз вактида сифатли ТХК эксплуатация килишнинг энг мухим элементларидан бири саналади ва улар КАХТ ларга техник хизмат курсатиш ва таъмирлаш тадбирлари сифат даражасини белгилаб берувчи куйидаги курсаткичлар таъминлаб беришлари шарт: КАХТ доимий шайлигини; харакатланиш хавфсизлигини; асосий кисм ва механизмларни муддатидан
International scientific journal "Interpretation and researches"
Volume 2 issue 19 (41) | ISSN: 2181-4163 | Impact Factor: 8.2 олдин ишдан чикишини олдини олишни; техникалар кисм ва деталларини эскириш ва емирилишига хамда асосий агрегатларда юзага келувчи носозликлари ва бузилишларига олиб келувчи сабабларни бартараф этилишини; белгиланган таъмирлараро ресурслар хдмда таъмирлаш ва хисобдан чикаришгача уларнинг хизмат муддатлари давомида ишончли ишлашини; ёкилги, мойлаш ва бошка эксплуатацион материалларнинг минимал микдорда сарфлашини.
^урол-аслаха ва харбий техникалардан фойдаланиш курсаткичлари КАДТ лардан фойдаланиш хусусиятлари уз вазифасига кура таянган холда жанговар тайёргарлик даражасини жанговар куллаш билан ифодаланади.
Асосий фойдаланиш курсаткичлар КАДТ нинг эксплуатацияга тайёрланиши, эхтиёт кисмлардан фойдаланиш тежамкорликни йулга куйилиши, КАДТ га ТХК имкониятларини амалга ошириш имкониятларини юкорилиги, экипаж аъзоларини техникага ТХК кулайлиги (эргономиклиги), техникани мустахкамлиги, ишончлиги, ундан турли шароитларда фойдаланиш фойдаланиш имкониятларини юкорилиги хисобланади.
Улар аникланган ТХК сифати даражасини белгиловчи асосий курсаткичлар булиб, улар хар бир техника учун техник ишлаши тавсифи деб аталадиган тупламда акс этган булиши мумкин.
Фойдаланиш курсаткичлари КАДТ ларнинг жанговар имкониятига бир катор курсаткичлар билан таъсир этади. Лекин улар машиналарнинг жанговар тайёргарлик ва юкори харакатланувчанлиги билан шартланади.
^урол-аслаха ва харбий техникаларни фойдаланишга тайёрлаш КАДТ ларни фойдаланишга тайёрлашда куйидаги тадбирлар амалга оширилади:
КАДТ лар текширилади ва текшириш давомида аникланган камчиликлар бартараф этилади;
КАДТ ларга навбатдаги ТХК тадбирлари амалга оширилади; КАДТ ларга зарур булган юриш захиралари яратилади; келгусида бажариладиган ишлар шароитидан келиб чикиб КАДТ ларга кушимча ишлар амалга оширилади.
^урол-аслаха ва харбий техникалар тежамкорлик курсаткичлари Тежамкорлик бу КАДТ ларнинг минимал эхтиёт кисмлари ва ёкилги мой махсулотларини сарфлаган холда, куйилган вазифаларни уз вактида ва сифатли бажариш кобилятидир. Аник шароитларда фойдаланилганда КАДТ лар юриш захирасини аникланади, тежамкорлик курсаткичлари эхтиёт кисмлари ва ёкилги мой махсулотлари сарфлаш жараёнларида хамда юриш захирасининг эксплуатацион курсаткичларидан намоён этилади.
Тежамкорлик курсаткичи КАДТ хар хил шароитларда эксплуатация килишда уртача ёкилги сарф килган холда босиб утган масофа буйича бахоланади:
qr= Qt /GS
QT - сарфланадиган ёкилгини захираси, л;
G - машиналарнинг огирлиги, т;
S - машинани босиб утган йули, км.
qT - курсаткичи биринчи навбатда двигателнинг турига, ростланишига, шунингдек трансмиссия ва юриш кисмини конструкциясига боглик
Масалан, оддий металл занжирни, резина металл шарнирли занжирга алмаштириш машинада тежамкорликни яхшилайди, юриш захираси ёкилги буйича 7-10% га усади. Машиналарнинг тежамкорлигини двигателнинг бир соат давомида ишлаганда ёки бир километр масофани босиб утган йулга сарф этилган ёкилги асосан аниклаш мумкин. Танклар бетон йулларда бир километр йулга уртача ёкилги сарфи 1,5-1,7 л/км, корли дала йулларида эса 5-6,5 л/км гача узгариши мумкин.
В-2 турдаги двигателлар узининг техник холатига кура 0,5-0,8 дан 7 л/соат гача мойни сарфлайди, бу холатлар танкни мой буйича юриш захирасини камайишига олиб келади (120-1000 км гача).
Танк двигателининг совутиш тизимидаги буг клапанининг босим пружинасини узгариши натижасида, совутиш суюклигини хар 5-6 соат харакатдан сунг тулдириш эхтиёжи тугилади. Эксплуатацион эхтиёт кисмларнинг меъёрий сарфи бошкарув хужжатларда белгиланади. Эксплуатацион эхтиёт кисмларнинг меъёрий сарфи машиналарни оралик таъмирлаш муддатида ишлашида, двигателларнинг оптимал ишлаш режимида, тизимларнинг уз вактида герметикланганлигини текширишда, зарур булган эксплуатацион ростлаш ишларини ва хаво тозалагичга тугри хизмат курсатишда, шунингдек турли шароитларда машиналарни мохирона бошкариш билан таъминланади.
Техник хизмат тадбирларини амалга ошириш имкониятлари курсаткичлари
ТХК тадбирларини амалга ошириш имкониятлари бу машинанинг шундай курсаткичики, КАДТ ларга ТХК ишларини утказиш имкониятларини ва эхтиёжини белгиловчи хусусиятидир. Хизмат курсатишнинг бахолаш курсаткичи, машиналарга назорат куриги ва кундалик техник хизмат курсатишнинг солиштирма давомийлигини йигиндиси билан таърифланади. Мехнат сарфини кискартириш бир катор кийин ишларни механизациялаштириш, машина техник холатини аниклашда заманавий масофавий диагностика усулларидан фойдаланиш, ТХК ишлари эхтиёжини
автоматик назорат килиш ва бошка тадбирларни кискартириш билан эришилади.
Машиналарга ТХК иш хажми ва давомийлиги уларнинг эксплуатацон технологияси билан боглик. Эксплуатацон технологияси курсаткичи сифатида вазифасига кура бир соат давомида техник хизмат курсатишга сарфланган вакт нисбати кабул килинган. Замонавий танк ва ПЖМ ларда ушбу курсаткичлар 0,3-0,5 га тенг.
^урол-аслаха ва харбий техникаларни эргономиклик курсаткичлари
Бу курсаткич машиналарнинг экипажлар билан узаро харакат вактида бир-бирига, жанговар ва техник имкониятларини амалга оширишга мослашиши ва гигиена меъёрлар ва хавфсизлик чораларига риоя килиш даражасини бахолаш хусусиятидир.
Эргономик курсаткичлар - гигиеник, антропометрик, психологик, физиологик ва психофизиологик турларга булинади.
Экипаж аъзоларининг нормал шароитда харакатланишини, талаб этилган шовкин микдори, ёруглик, хароратлар, босим, чангланиш, захарланиш, титраш, юклаш ва бошка гигиеник курсаткичларни таъминлаш билан эришилади.
Экипаж аъзоларининг чарчаши ва вазнини камайиши купинча антропометрик курсаткичларга боглик: объект ва унинг элементларининг улчамлари, одамнинг танасининг ва унинг кисмларининг форма ва улчамларига тугри келиши керак. Буларга ишчи жойларнинг улчамлари, уриндикларнинг кузатув асбобларининг жойлашиши ва шакллари киради.
Физиологик ва психофизиологик курсаткичлар машина ва унинг элементларини инсон тезлик ва куч имкониятларига тугри келиши билан характерланади. Мисол учун физиологик курсаткичлар бошкарув органларига ишчи куч йуналтириш, психофизиологик курсаткичлар тембр ва товуш сигналининг товуш кучи, йулларнинг жихозланиши билан характерланади.
Психологик курсаткичлар инсоннинг кабул килиш, уша олинган хабарларни тахлил килиш ва тезлик билан машиналарни урганиш имкониятлари билан характерланади. Бундай курсаткичлар машинада бажариладиган ишлар орасида ишчи харакатлар ва операциялар сони булиши мумкин.
Умумий холларда машиналарда ишлаш шароитлари куйидаги талабларга жавоб бериши керак:
уриндиклар етарли даражада юмшок ва экипаж аъзоларининг буйи буйича тугрилаш имкониятини бериш керак;
шовкин микдори 100- 110 дб гача рухсат этилади;
ричаклардаги кучлар 10-15 кг/куч, тепкиларда 30-35 кг/куч дан куп булмаслиги керак;
хавонинг углерод билан газланиши 0,2 мг/л дан ошмаслиги керак; экипаж аъзолари жойлашадиган булинмаларда харорат 5-25°С булиши керак;
механик - хайдовчининг куриш бурчаги 1800, колган экипаж аъзолари учун айланма 360° ни ташкил этиши керак.
^урол-аслаха ва харбий техникаларни турли шароитларда эксплуатация килишга мослашганлик курсаткичлари
Машиналарни уз вазифасига кура турли шароитларда эксплуатация килишга мослашганлик курсаткичлари, машиналарни турли шароитларда куллашнинг потенциал имконияти курсаткичларини ифода этиш билан тавсифланади.
Машиналардан турли шароитларда фойдаланганда бир хил булмаган иклим ва тупрокли рельефли омиллар, уларни иш кобилиятига кузда тутилмаган равишда кушимча ишлар йурикномаси ва махсус жихозлар, ашёлар ва куп вакт сарф килинишига олиб келмаслиги керак.
Машиналарни турли шароитларда эксплуатация килишга мосланганлигини аниклаш белгиларига куйидагилар киради:
машиналарни уз вазифаси буйича турли шароитларда фойдаланиш имкониятлари атроф мухитнинг 50°с дан -50° С булган оралигида чексиз фойдаланиш;
ёзги ва кишки мавсумда двигателни ишлаши бир хил харорат ва юкланиш режимида ишлаши;
тизимлар ва агрегатлардаги ишлатиладиган мой ва ёгларнинг мавсумийлиги;
машиналарни тузилиши, унинг эксплуатация килинишида географик районлардан катъий назар барча ТХК турларидаги ишларни бажариш даврийлиги ва бир хил хажмдалиги.
Машиналарни турли шароитларда эксплуатация килишга мослашганлиги куйидагича аникланади:
турли жойларда кушимча утишни кучайтириш воситаларидан фойдаланмасдан харакатланишни имкониятларидан; сувли тусикларидан утиш кобилиятидан; двигателни чангдан химоя килинганлигидан.
Двигателни чангдан химоя килиш двигатель цилиндрига келаётган хавони тозаланганлик даражаси ва хаво тозалагичга хизмат курсатиш даврийлиги билан бахоланади. Машиналарда кулланиладиган кассетали ва кассетасиз хаво тозалагичлар турли чангли хаволарни Ктоз = 0,998 коэффиценти билан
тозалаш кобилятига эга, лекин кассетали хаво тозалагичлар систематик тарзда хизмат курсатишни талаб этади. Унинг даврийлиги чангнинг таркибидаги турли тупрокларнинг дисперсли таркибига таянган холда 1500 дан 5000 км атрофида булиши мумкин.
Кассетасиз хавотозалагичлар эса машиналарни таъмирлаш оралиги даврида, двигателни узок муддат ишлашини таъминлаш учун техник хизмат курсатишни талаб этмайди.
Ёзги шароитларда машиналар двигателларидан чегаравий хароратларда киздириб куймасдан максимал кувватида эксплуатация килиш имконияти билан аникланади.
Олдин ишлаб чикарилган танк двигателлари атроф-мухит хароратининг 34°С дан юкори булмаган холларда максимал кувват режимида узок ишлаши мумкин эди. Машиналарнинг конструкциясига вентилятор ишини юкори режимларда таъминловчи махсус курилма киритилгач, атроф-мухит хаво хароратининг чегараси 38°С гача ошди.
Замонавий танклар ва БМП ларни турли шароитларда ишлашига мослашганлик даражасини бахолаб куйидагиларни кайд этиш мумкин. Янги айрим холларда машиналарга аник чекланишлар киритилади, бу чекланишлар машина тизимларининг конструктив хусусиятлари билан боглик. Бундай холатларда машиналарни барвакт сафдан чикишини олдини учун бир катор операциялар бажарилади:
кучланиш курилмасининг совутиш тизимидаги совутиш суюклиги алмаштирилади (масалан сув-Н0Ж-40 ёки 65 га);
машиналарни киш мавсумига тайёрлаш вактида ёзги русумли ёкилгилар кишки ёкилгиларга алмаштирилади;
машинанинг АКБ -300 С да ечилади ва иссик хоналарда сакланади; баланд тогли худудларда ёкилги юбориш бурчаги оширилади; двигателни яхши ишга тушишини таъминлаш учун поршенли двигателларни иситишда киздиричларга эхтиёж кучаяди.
Машиналарнинг фойдаланишдаги турли шароитларда мосланувчанлигига мавсумий факторлар таъсир этади.
Машиналардан кишки мавсумда фойдаланилганда таркибида сув элементларидан ташкил топган ёкилгилардан фойдаланилган холларда ёкилги кувурларида ва фильтрларда муз пайдо булади, бу эса уз навбатида ёкилги сарфини оширади ва АКБларни 25% купрок разрядланишига олиб келади.
Ёз мавсумида хаво таркибининг юкори даражада чангланиши кундалик техник хизмат курсатиш ишларининг давомийлиги ва хажми купаяди, шунингдек юкори харорат харорат таъсирида двигателнинг кизиб кетиш эхтимоли ошади.
Машиналарнинг агрегат ва тизимларини ишонч билан ишлаш характерларни нокулай иклим ва тупрокди худудларда фойдаланиш имкониятини хисобга олиш керак.
^урол-аслаха ва харбий техникаларни ишончлилиги
Ишончли ишлаш - бу КАХТ нинг белгиланган ёки талаб этилган вакт оралиги берилган чегарадаги курсаткичларнинг бажариш хусусиятидир. Машинанинг ишончли ишлаши - бу машинанинг техник тавсифи ва уни ишлатиш йурикносиси оркали белгилаб куйилган хужжатлари буйича ишлашга яроклилиги шарт килиб куйилган фойдаланиш курсаткичларини саклаш колиш кобилиятидир.
Бузилмаслик (безотказность) - бу машиналарнинг кайсидир вактгача ёки канчадир ишлаш муддати давомида ишлаш кобилиятини саклаб колиш курсаткичига айтилади.
Чидамлилик - бу машиналарнинг ТХК тизимларида белгиланган чегаравий холатга келгунга кадар уз кобилиятини саклаши курсаткичидир.
Машиналарнинг чегараланган холати машиналарни кейинчалик уз вазифаси буйича куллашга рухсат этилмаслиги ёки максадга мувофик эмаслиги тушинилади.
Таъмирлашга яроклилиги - бу машиналарни сафдан чикиш сабабларини аниклаш ва огохлантиришга мослашганлиги ва уларнинг иш кобилиятини ТХК йули билан тиклашга айтилади.
Тинчлик даврида меъёрдаги моторесурслар сарфи машиналардан фойдаланиш давомийлигини аниклаб беради, шунинг учун "ишончлилик" тушунчасини "сакланувчанлик" тушунчаси билан боглаш зарур.
Машиналарни сакланувчанлик хусусияти бу саклаш, саклашдан, транспортировка килингандан сунг тухтамай ишлаши, чидамлиги ва таъмирга яроклилиги тушунилади.
Кабул килинган ТХК тизимлари агрегат ва тизимларнинг доимий эксплуатацион кобилятини таъминлаш ва уларни муддатидан олдин сафдан чикишини олдини олиш учун йуналтирилган.
Шу вактни узида конструктив, ишлаб чикаришдаги катор омиллар ва машиналардан фойдаланишдаги бир катор сабаблар машиналарнинг сафдан чикиш холларини келтириб чикаради.
Сафдан чикиш деб машиналарни ишга яроклилик холатидаги бузилишга айтилади. Сафдан чикиш куйидаги белгилари билан классификацияланади:
Ишга яроклилик даражаси буйича таъсири - тула ёки кисман;
ишга яроклилигини тиклаш воситалари ва куч сарф этиш буйича - оддий ва мураккаб;
пайдо сабаблари буйича - конструкцион, ишлаб чикариш ва фойдаланиш;
конунга мувофик- систематик равишда ёки бехосдан;
характери буйича - боглик ва боглик эмас.
Тула бузилишлар - машиналарнинг иш кобилятини йукотиши ва уз вазифаси буйича куллаш имкониятини йукотишга олиб келадиган холат тушунилади. Бундай холларга занжирларнинг узилиши ва чикиб кетиши, шестерна тишларининг ейилиши ва бошка факторларни мисол килиб олиш мумкин. Куп холларда тула бузилишлар машиналарни бутунлай харакатини йукотишига олиб келади.
Кисман бузилишлар машиналарни ишга яроклигини кисман йуколишига ва фойдаланиш самарадорлигини камайиб кетишига олиб келади. Бундай бузилишларга торсион валнинг синиши, османинг гидроамортизатор ишдан чикиши мисол булади, одатда кисман бузилишлар, биринчи имкониятида (ТХК) бартараф этилади.
Оддий бузилишлар экипаж кучи ва эхтиёт кисм ва асбоб - ускуналар ёрдамида бартараф этиладиган ишлар хисобланади (шикастланган траклар, киздиргич шамини алмаштириш ва электр занжиридаги узилишлар).
Мураккаб бузилишларга ишларни бартараф килиш учун машина эхтиёт кисм комплектига кирмайдиган эхтиёт кисмлар ва таъмирлаш булинмаларнинг техник ёрдамида бажариладиган ишлар киради. Буларга булиб таянч гилдиракларнинг подшипниклари, чикариш коллекторлари-нинг куйиши мисол булади.
Тасодифий ишламай колишлар - машиналарни бир хил эхтимолликдан хар кандай ишлаш муддати интервалида пайдо булишига айтилади.
Бундай ишламай колишлар бир хил булиши (шундай ходисалар бошка объектларда кам уша ишлаш муддатида пайдо булиши мумкин эмаслиги) стационарлиги (ишлаш муддатини хохлаган интервалида пайдо булиш эхтимолига тенг) ва натижани йуклиги (объектга кирувчи бошка элементларни бир вактни узида тасодифий бошка ишламай колишини пайдо булишига олиб келмайди) богликмас ишламай колишда машиналарни шикастланишини ва бошка элементларини ишламай колиш сабаб булмайди (торсион осмасини емирилиши, ТВН-2 электрон-оптик айлантириб берувчи сонидан чикиши).
Боглик - ишламай колишларга бошка элементларни ишламай колиши натижасида пайдо буладиган (масалан; шамолпаррак юритмасини ишдан чикиши натижасида газни туташ зичламасини ёрилиши ) ишламай колишга айтилади.
ЗТКТлари объектларида ишламай колишдан ташкари шикастланиш булиши мумкин.
Шикастланиш - деб объектларни ишга яроклилигини саклаган холатда, соз холатини бузилишига айтилади (таянч катокларини резинали бандажларини
сезилмас даражада ёрилиши, ташки жойлаштириш махкамлагичларини бушаб кетиш ва хоказолар).
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1. Укув кулланма. т.ф.д. (PhD), доцент. подполковник Х.Сирожев. «Зирхли танк куроллари ва техникаларидан фойдаланиш». Узбекистон Республикаси Куролли Кучлари академияси Тошкент 2023 йил.
2. Учебник, профессор М.О.Соловьев: Эксплуатация бронетанковай техники. Военная Академия Бронетанковых войск имени маршала Советского Союза Р.Я Малиновского. Москва-1975.
3. Учебник. «Эксплуатации бронетанкового вооружения и техники». МО СССР, Главной бронетанковое управления. Москва-1989 год.