Научная статья на тему 'Управление процессом формирования картографической компетентности студентов'

Управление процессом формирования картографической компетентности студентов Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
32
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
образовательная цель / практическая лидерская цель / образовательные и развивающие цели. / educational goal / practical leadership goal / educational and developmental goals.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Уткир Ибрагимов

В данной научной статье описаны результаты исследования по формированию картографической компетентности студентов, определение целей обучения, определение практических, образовательных, педагогических и развивающих закономерностей, связанных с формированием картографической компетентности, и решение каждой из них. Эти задачи в рамках изучаемой проблемы.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Management of the process of formation of the cartographic competence of students

This scientific article describes the results of research on the formation of cartographic competence of students, the definition of learning objectives, the definition of practical, educational, pedagogical and developmental laws related to the formation of cartographic competence, and the solution of each of these objectives within the studied problem made.

Текст научной работы на тему «Управление процессом формирования картографической компетентности студентов»

Жaмият вa иннoвaциялap -Общeствo и иннoвaции -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Management of the process of formation of the cartographic competence of students

Utkir IBRAGIMOV1

Karshi Engineering- Economics Institute

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received January 2021 Received in revised form 15 January 2021 Accepted 20 February 2021 Available online 7 March 2021

Keywords: educational goal practical leadership goal educational and developmental goals

This scientific article describes the results of research on the formation of cartographic competence of students, the definition of learning objectives, the definition of practical, educational, pedagogical and developmental laws related to the formation of cartographic competence, and the solution of each of these objectives within the studied problem made.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Taлaбaлapнинг кapтoгpaфик шaкллaнтиpиш жapaëнини бoшкapиш

кoмпeтeнтлигини

Кялит сузл^:

Ta^HM мaксaди aмaлий eтaкчи мaксaд тapбиявий вa pивoжлaнтиpyвчи мaксaдлap

АННОТАЦИЯ

Ушбу илмий мaкoлaдa тaлaбaлapнинг кapтoгpaфик кoмпeтeнтлигини шaкллaнтиpишгa oид, ypгaниш мaксaдлapини aниклaш, укув мaксaдлapини бaтaфсил кypиб чи;иш билaн бoFлик aмaлий, тaълимий, тapбиявий вa pивoжлaнтиpyвчи, кapтoгpaфик кoмпeтeнцияни шaкллaнтиpишгa йyнaлтиpилгaн кoнyниятлapни aниклaш вa ушбу мaксaдлapнинг x,ap биpини ypгaнилaëтгaн MyaMMo дoиpaсидa eчиш мaсaлaлapи юзaсидaн тaдкикoт нaтижaлapи бaëн килингaн.

1 Lecture, researcher of Karshi Engineering- Economics Institute, Karshi, Uzbekistan, E-mail: utkir.ibragimov.92@mail.ru

Управление процессом формирования картографической компетентности студентов

АННОТАЦИЯ_

В данной научной статье описаны результаты исследования по формированию картографической компетентности студентов, определение целей обучения, определение практических, образовательных,

педагогических и развивающих закономерностей, связанных с формированием картографической компетентности, и решение каждой из них. Эти задачи в рамках изучаемой проблемы.

Укитишни ташкил этиш билан боглик; холда технологик ёндашувни танлаш асосий восита сифатида узини о;лаганлиги сабабли, биз ушбу жараённинг тузилишини олий укув юрти талабаларининг картографик компетенциясини шакллантириш жараёни моделини тули; акс эттиради деб уйлаймиз. Унинг тузилиши куйидаги таркибий кисмларнинг мавжудлиги билан ани;ланади: ма;садли, мотивацион, моддий, назорат ва бахолаш, бу ОТМ талабаларининг картографик компетенциясини шакллантириш жараёнини бош;ариш бос;ичларига мос келади.

АСОСИЙ КИСМ

Таклиф этилаётган технологияда урганиш ма;садларини ани;лаш бос;ичини та;симлаш укув ма;садларини батафсил куриб чи;иш билан богли; -амалий, таълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи, бу картографик фанларни узлаштиришга ва шу билан бир ва;тда картографик компетенцияни шакллантиришга йуналтирилади.

Таълим макксадини амалга ошириш талабаларнинг картографик фанларни профессионал жихатдан мухим мавзулар сифатида тугри тушунчаларини шакллантиришни назарда тутади. Картография ва топография сохасидаги билимлар ва куникмалар талабаларнинг харита билан ишлашга ;изи;ишини шакллантиришга, математик фикрлашни ривожлантиришга, картографияда нафа;ат билим, балки тарбиявий ахамиятга эга булган ишни ва илмий тад;и;от ишларини о;илона ташкил этиш куникмаларини шакллантиради. Картографик компетенцияни ривожлантириш ма;сади биринчи уринга чи;ади.

Таълим ма;садларига эришишда картографик фанлар ижодий шахсни тарбиялашга хисса кушади. Уларни урганиш географик фикрлашни шакллантиришга, тад;и;от фаолияти услубларини узлаштиришга, уз-узини тарбиялашнинг маълум кобилиятларини эгаллашга, махсус "картографик" дунё;арашни шакллантиришга хисса кушади ва узини такомиллаштириш воситаси сифатида картографик фанларга муносабатни тарбиялайди. Таълим максадлари танланган касбга нисбатан ижобий муносабатни шакллантириш боскичида мухим булиб, талабаларни боскичма-боскич ва огриксиз равишда мустакил таълим

Ключевые слова:

образовательная цель практическая лидерская цель образовательные и развивающие цели

КИРИШ

фaoлиятигa кушилишига ëpдaм бepaди вa кapтoгpaфик кoмпeтeнцияни шaкллaнтиpиш вoситaси xисoблaнaди.

TАДKИKOT НАтаЖАЛАРИ ВА МУ^ОКАМАСИ

Pивoжлaнтиpyвчи мaксaдлapгa эpишиш учун тaлaбa шaхсининг уйгун pивoжлaнишини aнглaтaди, бу кyйидaгилapни уз ичига oлaди:

❖ тaълим фaoлияти;

❖ интeллeктyaл тaшaббyснинг нaмoëн булиши;

❖ кapтoгpaфик мoдeллaштиpиш вa хapитaнинг oбpaзли-гpaфик тилини билиш билaн бoFлик xoлдa ижoдий кoбилиятлapни pивoжлaнтиpиш;

❖ кapтoгpaфия сoxaсидaги дyнëкapaш мyaммoлapини, тaдкикoт вa ижoдий вaзифaлapни xaл килиш;

❖ мyстaкил paвишдa мaнтикий вa тaнкидий фикpлaш кoбилияти; хoтиpa, диккaт, тaсaввypнинг бapчa тypлapини pивoжлaнтиpиш вa тaкoмиллaштиpишдaн ибopaт.

Kapтoгpaфик фaнлapни укитиш тeхнoлoгиясини лoйиxaлaшдa eтaкчи мaк;сaд тaлaбaлapнинг кapтoгpaфик кoмпeтeнциясини шaкллaнтиpишдиp. Ушбу мaксaдгa эpишиш кapтoгpaфик фaнлap сoxaсидa билим, кyникмa вa мaлaкaлapнинг мaвжyдлиги, шyнингдeк, укув вa кaсбий фaoлиятни aмaлгa oшиpиш учун yлapнинг умумийлигини сaфapбap килиш ^балияти вa тaйëpлиги билaн тaсдиклaнaди. Kapтoгpaфик фaнлapни укитишнинг пpoфeссиoнaл йyнaлтиpилгaн тeхнoлoгиясини лoйиxaлaшдa eтaкчи мaксaд тaлaбaлapнинг кapтoгpaфик кoмпeтeнциясини шaкллaнтиpишдиp. Ушбу мaксaдгa эpишиш кapтoгpaфик фaнлap сoxaсидa билим, кyникмa вa мaлaкaлapнинг мaвжyдлиги, шyнингдeк, укув вa кaсбий фaoлиятни aмaлгa oшиpиш учун yлapнинг умумийлигини сaфapбap килиш Koбилияти вa тaйëpлиги билaн тaсдиклaнaди.

Укув мaксaдлapини бaтaфсил кypиб чикиш OTM тaлaбaлapининг кapтoгpaфик кoмпeтeнциясини шaкллaнтиpишдa yлapгa эpишиш жapaëнининг aйpим кoнyниятлapини aниклaш учун aсoс яpaтaди. Шу сaбaбли, OTM тaлaбaлapининг кapтoгpaфик кoмпeтeнциясини шaкллaнтиpишгa кapaтилгaн укув мaксaдлapининг узига хoс хyсyсиятлapини вa тeхнoлoгиясини бapчa тapкибий Kисмлapи билaн yзapo aлoкaлapини диккaт билaн кypиб чикиш зapyp.

Aсapлapдa кypсaтилгaндeк [3, 5], пeдaгoгикa фaнлapини pивoжлaнишининг зaмoнaвий шapoитлapи aсoсидa тaнлaш вa укитиш жиxaтлapи мaксaдгa мyвoфикдиp. Kapтoгpaфик фaнлapни укитишни тaшкил этишгa тeхнoлoгик ëндaшyв дoиpaсидa ушбу нaзapиягa тaяниш укитувчи тoмoнидaн бeлгилaнгaн мaксaдли пapaмeтpлapни aмaлгa oшиpишгa ëpдaм бepaди.

"Toпoгpaфия", "Kapтoгpaфия" вa "ГАТ' фaнлapи тapкибини кyйидaги мeзoнлapгa aсoслaниб, дaвлaт тaълим стaндapтлapигa мyвoфик тaнлaш мaксaдгa мyвoфик:

- xap тoмoнлaмa pивoжлaнгaн шaхсни шaкллaнтиpиш вaзифaлapини тaълим мaзмyнидa яхлит aкс эттиpиш;

- тapкибнинг юкopи илмий вa aмaлий axaмияти;

- мaзмyн мypaккaблигини тaлaбaлapнинг xaкикий тaълим имкoниятлapигa мyвoфиклиги;

- ушбу фaнлapни ypгaниш учун aжpaтилгaн вaкт мaзмyнининг мoслиги;

- мавжуд техник ва моддий-техника базаси таркибига мувофиклиги.

Картографик фанлар буйича машгулотларнинг мазмунини танлаш

жараёнида таълим ва касбий фаолиятнинг айрим турларини амалга оширишлари учун зарур булган билим, куникма ва малакаларнинг туплами булган картографик компетенцияни аниклашга ургу берилади.

Картографик фанларни укитишнинг мазмунига асосан мавзулар ва вазифалар талабаларнинг бошка фанлардан кейинги муваффакиятли укишлари учун тегишли билим ва куникмаларга эга булиш зарурлигини хисобга олган холда киритилди.

Укув материали таркибини тизимлаштириш учун асос - бу тизимли ёндашув. "Топография", "Картография" ва "ГАТ" укув фанларининг таркибий ва мантикий схемаси тузилади. Талабаларни идрок этиш ва эслаб колиш имкониятларига мувофик, укув материаллари машгулотларнинг турли боскичларида ортикча юкламаларни хисобга олмаган холда тегишли булимлар, модуллар, мавзулар хамда укув машгулотларига булинади.

Кейинги, процессуал таркибий цисм ОТМ талабаларининг картографик компетенциясини шакллантиришга каратилган, укитиш усуллари, шакллари ва воситаларини танлаш ва асослашни уз ичига олади.

Куп тадкикотлар укитиш услубларини тахлил килишга багишланган, аммо хозирги кунга кадар мавжуд укитиш усулларини тизимли нуктаи назардан такдим килишда хам терминологик муаммолар, хам кийинчиликлар мавжуд. Бу ушбу концепциянинг мураккаблиги, ноаниклиги ва куп кирралилиги билан боглик.

Фикрларнинг барча хилма-хиллигини етказишга уринмасдан, биз И.Я. Лернер ва М.Н. Скаткин томонидан таклиф килинган ёндашувни танлаймиз [6, 10]. Унга мувофик укитиш услуби дидактик восита сифатида тушунилади, бу укитувчи ва талабалар уртасидаги узаро муносабат нормалари тизими тугрисида назарий гоя беради, бу даврда талабалар фаолиятини ташкил этиш ва тартибга солиш, уларнинг мазмунини узлаштиришни таъминлаш билан укув максадларига эришилади.

Картографик фанларни укитиш усулларини танлашда куйидаги омиллар хисобга олинган:

- талабаларга таълим бериш, тарбиялаш ва ривожлантиришнинг умумий максадлари;

- картографик фанларни укитиш методикасининг хусусиятлари;

- муайян дарс материалининг максадлари, вазифалари ва мазмуни;

- маълум бир мавзуни урганиш учун ажратилган вакт;

- талабаларнинг тайёргарлик даражаси;

- моддий жихозланиш даражаси, жихозларнинг, кургазмали куролларнинг, техник воситаларнинг мавжудлиги;

- тайёргарлик даражаси ва шахсий фазилатлари.

ОТМ талабаларининг картографик компетенциясини шакллантиришга каратилган фанларни укитишда кулланиладиган усуллар талабанинг шахсиятига, унинг узини узи ривожлантиришда фаол иштирок этишига, юкори сифатли билим, махоратга эга булишига ва аник муаммоларни ижодий хал килишга каратилган. Улар картографик компетенцияни шакллантиришга ривожланишига хисса кушадилар.

Етaкчи мeтoдлap - тaлaбaлapнинг билим фaoлиятини фaoллaштиpишгa имкoн бepaдигaн фaoл укитиш yсyллapи. Шyнгa мyвoфик, кaсбий мyaммoлapни xaл Kилишдa фaoлиятнинг тулик сyбъeктлapи булган укитувчи вa тaлaбaлapнинг фaoлият тypи вa poли yзгapaди. Kapтoгpaфик фaнлapни yкитишдa yлap кyйидaги нaтижaлapгa эpишишгa ëpдaм бepaди:

- тaлaбaлapнинг фикpлaш, идpoк вa хyлк-aтвopини oшиpишдa энг юкopи oнг дapaжaси;

- укув жapaëнигa юкopи дapaжaдa жaлб килингaнлиги вa тaлaбaлapнинг биp-биpи билaн yзapo aлoкaси;

- ypгaнишдa юкopи мoтивaция вa ижoдкopлик дapaжaси;

- кис^ вaкт ичидa кaсбий aмaлий кyникмa вa кyникмaлapни pивoжлaнтиpиш сaмapaдopлигини уз ичигa oлaди.

Олий укув юpтидaги укув жapaëнининг aжpaлмaс кисми тaлaбaлapнинг мyстaкил ишидиp. Бу билaн биз тaлaбaлapнинг тoпшиpик бyйичa вa укитувчи paxбapлигидa, лeкин унинг бeвoситa иштиpoкисиз бaжapaдигaн peжaли ишлapини тушутамиз. Taлaбaлapнинг ушбу тypдaги ишлapининг yлapнинг билиш фaoлиятидaги ypни ниxoятдa ra^a. Бу тaлaбaлapнинг нaзapий вa aмaлий билимлapни yзлaштиpишлapигa oнгли мyнoсaбaтини тapбиялaшгa, интeллeктyaл мexнaт oдaтини сингдиpишгa кapaтилгaн. Шу билaн биpгa, тaлaбaлap нaфaкaт билимлapни эгaллaбгинa кoлмaй, бaлки уни oлиш yсyллapини xaм yзлaштиpиши мyxимдиp, яъни. тaлaбaлapгa кaндaй килиб ypгaнишни ypгaтиш кepaк, бу кyпинчa yлapни aник мaълyм билимлap билaн жиxoзлaшдaн ^pa мyxимpoкдиp.

Kapтoгpaфик фaнлapни ypгaниш билимлapни yзлaштиpишнинг ëзyвлapни ëзиш, aбстpaкт, ypгaнилaëтгaн мyaммo бyйичa aдaбиëтлapни кypиб чикиш, укув вa ижoдий мyaммoлapни eчиш, мaшк бaжapиш, xисoблaш вa гpaфик вaзифaлapни бaжapиш вa бoшкaлap кaби шaкллapини нaзapдa тyтaди.

Шyндaй килиб, тaлaбaлapгa кapтoгpaфик фaнлapни укитиш yсyллapи вa шaкллapи жyдa хилмa-хил булиб, фaкaт биpдaмликдa, биp-биpи билaн oкилoнa кoмбинaциялaшгaн xoлдa, yлap мyвaффaкиятли paвишдa кapтoгpaфик кoмпeтeнцияни шaкллaнтиpишлapи мумкин.

Koммyникaтив вaзиятлapнинг бapчa тypлapи (гypyxли вa индивидyaл) кaсбий йyнaлтиpилгaн тeхнoлoгиялap дoиpaсидa кapтoгpaфия, тoпoгpaфия вa гeoдeзия укитиш жapaëнини фaoллaштиpишгa ëpдaм бepaди.

Ишнинг гypyxли шaкли вaзифaлapнинг бaжapилиши yстидaн нaзopaтни тaъминлaш вa мyлoкoт учун шapoит яpaтишгa имкoн бepaди. Бyндaй иш жapaëнидa yзapo мaслaxaтлaшyвлap, нaтижaлapни мyxoкaмa килиш мaксимaл дapaжaдa Kyллaнилaди вa бyлapнинг бapчaси интeнсив мyстaкил иш билaн биpгa кeлaди. Aммo шуни тaъкидлaш жoизки, ушбу шaклнинг мухим кaмчиликлapи гypyxлapни ëллaш вa yлapдaги ишлapни тaшкил килишнинг кийинлигидиp, чунки гypyxлapдaги тaлaбaлap xap дoим xaм мypaккaб укув мaтepиaлини мyстaкил paвишдa бaжapa oлмaйдилap.

Укитишнинг индивидyaл шaкли xap биp тaлaбaнинг укитиш вa тaълим Koбилиятлapигa мyвoфик узи учун мaхсyс тaнлaб oлингaн мyстaкил paвишдa бaжapиш учун тoпшиpик oлишини нaзapдa тyтaди. Бyндaй вaзифaлap дapслик, хapитa билaн ишлaш, xисoблaш вa гpaфик вaзифaлapни бaжapиш булиши мумкин. Аyдиaтopиядa xap биp тaлaбaнинг имкoниятлapини xисoбгa oлгaн xoлдa укитувчи

томонидан тузилган турли хил характердаги таркатма материаллар ёрдамида индивидуал иш шаклини ташкил этиш максадга мувофикдир. Бундай фаркланган индивидуал вазифалар механик ишлардан озод булиб, кам вакт сарфлаш билан самарали мустакил иш хажмини сезиларли даражада оширишга имкон беради.

ОТМ талабаларининг картографик компетенциясини шакллантиришга каратилган картографик фанларни укитишнинг шахсга йуналтирилган

технологиясини амалга ошириш белгиланган дидактик максадларга эришиш учун турли хил укув ккулланмаларидан фойдаланишни уз ичига олади. Воситаларнинг асосий максади укув материалларини талабалар томонидан узлаштириш жараёнини тезлаштиришдир.

ХУЛОСА.

Замонавий педагогика фанида укув кулланмаларининг катъий таснифи мавжуд эмас. Ушбу муаммони хал килишда турли муаллифларнинг ёндашувлари маълум:

-биз П.И. Пидкасистонинги илмий ишида баён килинган коидаларни асос килиб олишни таклиф киламиз [8]. Уларга мувофик, ушбу тадкикот доирасида укитиш воситаси ёрдамида биз картографик фанлар буйича машгулотларни утказиш учун яратилган, укув маълумотларининг манбалари булиб хизмат киладиган ва укитувчи томонидан дидактик максадларга эришиш учун фойдаланиладиган объектларни (моддий ва идеал) тушунамиз;

-картографик фанларни укитиш жараёни укитувчи ва талабаларнинг маълум микдордаги дидактик вазиятлари билан ифодаланиши мумкин, улар таркибига режалаштириш холати, мустакил иш холати, укитиш ва куллаш холати киради, бу ерда нафакат укув материаллари, кулланмалар ва ишланмалар, балки махсус билимлар ва укитувчининг техникаси, талабаларнинг билим ва куникмалари киради.

Картографик фанлар сохасидаги билим, куникма ва малакалар тупламини куйидаги таълим турларини амалга ошириш учун сафарбар килиш кобилияти ва тайёрлиги:

> хар хил турдаги ва мураккаблик даражасидаги картографик асарларни яратиш;

> уларни тахлил килиш ва амалий фойдаланиш;

> картографик манбалардан тавсифларни тузиш ва хар хил улчовларни бажариш;

> худуднинг топографик тадкикотларини утказиш.

Картографик компетенциянинг шаклланишига ушбу жараён самарадорлигини оширадиган ва шу билан ОТМ талабаларининг картографик тайёргарлиги сифатини оширадиган педагогик шароитларни ишлаб чикишда хисобга олиниши керак булган бир катор омиллар таъсир курсатади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:

1. Аллаёров И.А. Дидактические основы активного обучения. АДД. — Т.: 1994. - 173 б.

2. Беспалько В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения. - М.: 1995. - 250 с.

3. Буга П., Карпов Б. Технология обучения в высшей школе // Вестник высшей школы. - 1991. - № 11. - С. 15-17.

4. Бeспaлькo В.П. Cлaгaeмыe пeдaгoгичeскoй тeхнoлoгии. — M.: Пeдaгoгикa, 19В9. - 180 с.

5. Tихoмиpoв O.K. Психoлoгия мышлания. - M.: Акaдeмия, 2005. - 288 с.

6. Tихoнoвa А.Ю. Poль кapтoгpaфичeскoгo мeтoдa в изyчeнии кyльтypных пpoцeссoв peгиoнoв Poссии //Гeoгpaфия в шкoлe. - 2007. -№7. - С. 48-50.

7. Умaн А.И. Teхнoлoгичeский пoдхoд к oбyчeнию: тeopeтичeскиe oснoвы. - Moсквa -Opeл: Mill У им. В.И. Лeнинa, OГУ, 1997. - 208 с.

В. Умaн А.И., Фeдopoвa M.А. Moдeльный пoдхoд к пpoцeссy oбyчeния / / Oбpaзoвaниe и oбщeствo - Ope^ 2008. - №5. - С. 37-42.

9. Унт И.Э. Индивидyaлизaция и диффepeнциaция oбyчeния. - M.: Пeдaгoгикa, 1990. - 188 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.