Научная статья на тему 'Ижтимоий фаоллик шаклланишида амалиётнинг ўрни'

Ижтимоий фаоллик шаклланишида амалиётнинг ўрни Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
820
112
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
фаоллик / ижтимоий фаоллик / маънавият / қизиқиш / амалиёт / activity / social activity / spirituality / interest / practice

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Мажидов Н. М., Азизова Ш. В.

Ижтимоий фаоллик шахс фаолиятининг муҳим томонларидан бири ҳисобланади. У шахснинг сиёсий ва ахлоқий ўзликни англашига асосланган бўлиб, жамият ва жамоа ишларидаги иштирокида намоён бўлади. Мақолада шу нуқтаи назардан шахс ижтимоий фаоллигининг шаклланиш жиҳатлари очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE PRACTICE ROLE IN SOCIAL ACTIVITY FORMATION

We established an aim to make discussions and speculations over activity, which intensifies as a consequence of bringing these theoretical issues into appliance.

Текст научной работы на тему «Ижтимоий фаоллик шаклланишида амалиётнинг ўрни»

16 КАСБИЙ ТАЪЛИМ / ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч_/

Мажидов Н.М.,

Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистон Миллий университети «Психология» кафедраси мудири, психология фанлари номзоди, доцент; Азизова Ш.В.,

Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистон Миллий университети «Педагогика ва умумий психология» кафедраси доценти, психология фанлари номзоди

ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИК ШАКЛЛАНИШИДА АМАЛИЁТНИНГ УРЧИ

МАЖИДОВ Н.М., АЗИЗОВА Ш.В. ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИК ШАКЛЛАНИШИДА АМАЛИЁТНИНГ УРНИ

Ижтимоий фаоллик шахс фаолиятининг мух,им томонларидан бири х,исобланади. У шахснинг сиёсий ва ахлокий узликни англашига асосланган булиб, жамият ва жамоа ишларидаги иштиро-кида намоён булади. Маколада шу нуктаи назардан шахс ижтимоий фаоллигининг шаклланиш жих,атлари очиб берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: фаоллик, ижтимоий фаоллик, маънавият, кизикиш, амалиёт.

МАЖИДОВ Н.М., АЗИЗОВА Ш.В. РОЛЬ ПРАКТИКИ В ФОРМИРОВАНИИ СОЦИАЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ

Социальная активность - одна из основных сторон деятельности личности. Она проявляется в её общественных делах, основываясь на политическом и нравственном самосознании. С этой точки зрения в статье раскрываются аспекты формирования социальной активности личности.

Ключевые слова и понятия: активность, социальная активность, духовность, интерес, прак-

MAJIDOV N.M. AZIZOVA SH.V. THE PRACTICE ROLE IN SOCIAL ACTIVITY FORMATION

We established an aim to make discussions and speculations over activity, which intensifies as a consequence of bringing these theoretical issues into appliance. Social activity is one of the essential features of human activity and it's manifested during the participation in the procedures in which the society is involved. Moreover it's premised on self-realization on the ground of policy and behavioral commitments. Enhancing social activity is not only prerequisite to increase of society involvement, but it also enable us to determine the motives for behavioral direction of the glowing youth.

Keywords: activity, social activity, spirituality, interest, practice.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 3

г

Ч.

17 _>

Мустацилликнинг илк йиллариданоц мамлакатимизда юртбошимиз Ислом Каримов раубарлигида таълим ва тар-бия, илм-фан, касб-уунар ургатиш тизимларини тубдан ислоу цилиш ва уни замонавий жауон андозалари даражасига кутариш буйича изчил сиёсат олиб борилмоцда.

Юртбошимиз «Юксак маънавият - енгил-мас куч» асарида бу борада куйидаги фикр-ларни билдириб утган: «Шуни унутмаслигимиз керакки, келажагимиз пойдевори билим даргох,ларида яратилади, бошкача айтганда, халкимизнинг эртанги куни кандай булиши фарзандларимизнинг бугун кандай таълим ва тарбия олишига боFлик. Бунинг учун х,ар кайси ота-она, устоз ва мураббий х,ар бир бола тимсолида аввало шахсни куриши зарур. Ана шу оддий талабдан келиб чиккан х,олда, фарзандларимизни мустакил ва кенг фикрлаш кобилиятига эга булган, онгли яшайдиган комил инсонлар этиб вояга етказиш - таълим-тарбия сох,асининг асосий максади ва вазифаси булиши лозим, деб кабул килишимиз керак. Бу эса таълим ва тарбия ишини уЙFун х,олда олиб боришни талаб этади. Таълимни тарбиядан, тарбияни эса таълимдан ажратиб булмайди - бу шаркона караш, шаркона х,аёт фалсафаси»1.

Дар^акикат, келажак бугундан бошланади. Юртимизда ёшларнинг билим олиши, х,ар томонлама етук шахслар булиб етишиши учун барча шароитлар яратилган.

Ушбу маколада назарий жих,атдан эгал-ланган билимларни амалиётга татбик этиш натижасида шаклланадиган фаоллик борасида фикр-мулох,аза юритишни олдимизга максад килиб куйдик.

Ижтимоий фаоллик шахс фаолиятининг мух,им томонларидан биридир. У шахснинг жамият ва жамоа ишларидаги иштирокида намоён булади; маълум даражада сиёсий ва ахлокий узликни англашга асосланади.

Ижтимоий фаолликни тарбиялаш - бу нафакат жамоат ишларида иштирок этиш да-ражасининг ошиши, балки ёшларнинг ахлокий йуналганлигини аникловчи мотивларнинг шаклланиши х,амдир.

Талабалар жамоаси ва унинг х,ар бир аъзо-сида жамият ва замон талабларига жавоб берадиган ижтимоий муносабат - тажриба

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -61-62-б.

туплашни шакллантириш фаолликнинг асо-сий педагогик-психологик шарт-шароитлари х,исобланади.

Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Мил-лий университети «Ижтимоий фанлар» фа-культетининг «Психология», «Социология» ва «Ижтимоий иш» булимлари талабаларининг ижтимоий фаоллик даражаси муаллифлар иштирокида урганилди. Тадкикот жараёнида фа-культетнинг 300 дан ортик талабалари ишти-рок этди.

Тадкикот икки боскичда олиб борилди.

Тадкикотнинг биринчи боскичида тала-баларнинг умумуниверситет микёсида жамоат ишларидаги иштироки ва турли хилда-ги топширикларни бажаришга муносабати урганилди. Иккинчи боскичда эса талабалар-нинг узи укийдиган гурухдаги фаоллик даражаси тах,лил этилди.

Олинган натижалар шуни курсатдики, 1-курс талабаларининг аксарияти асосан факатгина топширилган жамоат ишларида иштирок этар экан. Буни 1-курс талабаларининг х,али олий таълимга тула мослашмаганлиги, уларда мос-лашув жараёни кетаётганлиги билан изох,лаш мумкин.

Жамоат ишларида 2-курс ва асосан, 3-, 4-курс талабалари иштирок этиши, ташаббус курсатиши ва фанларни аълога узлаштириши маълум булди. Шуни х,ам айтиб утиш керакки, айрим талабалар х,еч кандай жамоат ишларида иштирок этмайдилар. Бу курсаткичларга янада аниклик киритиш максадида анкета, иншо, якка ва жамоавий сух,бат методларидан фойдаланилди.

«Сизга жамоат ишларида иштирок этиш ёкадими, унинг киммати нимада?», деган са-волга олинган ёзма жавоблардан шуни куриш мумкинки, талабаларнинг ярмига якини жамоат ишларида иштирок этиш уларга кизиклиги, бажарилаётган ишлар уларнинг кизикишларига мос келишини курсатишган.

Иштирокчиларнинг туртдан бир кисми жамоат ишларига жалб этилмаётганликлари,

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 3

yлapгa номигaгинa топшиpик бepилaётгaни вa унинг бaжapилиши нaзоpaт килинмaёт-^нлигини кypсaтишгaн. бу тaлaбaлapдa жaмо-aт ишлapидa иштиpок этишгa мойиллик боp, унинг мохиятини тyшyнaдилap, лекин yлap мa-дaд, кyмaккa мyхтожлap.

Кол^н тaлaбaлap бу сaволгa жaвоб бep-мaдилap. Сyхбaт жapaёнидa шу нapсa aён 6улдики, бyндaй тaлaбaлap жaмоaт ишлapидa иштиpок этмaйдилap, унинг ax1aмиятини хис килмaйдилap.

«Жaмоaт ишлapини бaжapишдa кaндaй кийинчиликлapгa дуч келдингиз вa уни кaндaй бapтapaф этдингиз?» де^н сaволгa купчилик вaктнинг eтишмaслиги, укиш вa жaмоaт иш-лapини биpгaликдa олиб боpиш кийинлигини кypсaтишгaн. Бaъзи тaлaбaлap (бyлap 17 фоиз-ни тaшкил этди) эсa жaмоaт топшиpиклapини бaжapишдa тaжpибa вa мaлaкaлapининг етиш-мaслигини aйтиб yтгaнлap.

1-кypс тaлaбaлapининг жaвоблapидaн шу нapсa aён булдики, yлapнинг купчилиги (30%) жaмоaт ишлapини кaндaй олиб боpиш, уни мyвaффaкиятли бaжapиш йyллapини билмaй-дилap.

2-^с тaлaбaлapининг (40%) ёзишичa, куп x1оллapдa тaлaбa шaхсий кизикишлapи, Kобилиятлapи хисоб^ олинмaсдaн жaмоaт ишлapигa жaлб этилaди. Бу эсa, уз нaвбaтидa, ишлapнинг мyвaффaкиятсиз тyгaшигa сaбaб бyлaди.

Билдиpилгaн фикp-мyлохaзaлapдaн шун-дaй хyлосaгa келиш мумкинки, тaлaбaлapни жaмоaт ишлapигa жaлб этишдa, aввaло, укув фaолиятининг шapт-шapоитлapи вa жaмоaт ишлapидaги фaоллигини ошиpиш мaксaдидa yлapнинг кизикиш вa кобилиятлapини билиш кepaк экaн.

Тaлaбaлap х^ётининг энг мухим томонлapи-дaн биpи тaълим мyaссaсaсидaн тaшкapидaги paнг-бapaнг ижтимоий фaолияти хисоблaнaди. Шyндaй фaолият тypлapидaн биpи пeдaго-гик aмaлиётдиp. Амaлиёт Укyв-тapбия жa-paёнининг мухим кисми хисоблaниб, у кyйидaги мaксaдлapни aмaлгa ошиpишгa йyнaлтиpилгaн:

- мaксaд куя олиш мaлaкaлapини эгaллaш, яккa вa хaмкоpликдa ишлaш вaзифaлapини шaкллaнтиpиш;

- нaзapий билимлapни мyстaхкaмлaш вa yлapни aмaлиётдa кУллaш;

- aмaлий мaсaлaлapни ечиш кyникмaлapини Уpгaниш;

- ^сбий сифaтлap, дyнёкapaшни шaкллaн-тиpиш, ^сбий мaдaниятни эгaллaш.

Тaълим мyaссaсaлapи aмaлиёт бaзaси хи-соблaнaди. Куйилган мaксaдни aмaлгa оши-pиш учун кyйидaги вaзифaлap бaжapилaди:

- тaълим мyaссaсaси фaолиятини ypгaниш, унинг paхбapияти билaн тaнишиш;

- синф вa синфдaн тaшкapи олиб боpилa-дигaн укув, тapбиявий ишлap peжaлapи билaн тaнишиш;

- синф вa синфдaн тaшкapи олиб боpилa-дигaн укув вa тapбиявий ишлapни кyзaтиш, тaхлил килиш вa yлapни олиб боpиш мaлaкa-лapини шaкллaнтиpиш;

- укув, илмий, услубий aдaбиётлap билaн ишлaшни ypгaниш;

- дapс утиш, синфдaн тaшкapи тaдбиpлap yюштиpиш;

- Укyвчилap билaн мyлокотдa булиш усул-лapини шaкллaнтиpиш;

- мaълyмотлapни тингловчигa eткaзa олиш, нутк^ эътибоp бepиш.

Пeдaгогик aмaлиёт жapaёнидa тaлaбaлap-нинг олгaн нaзapий билимлapи чyкypлaшиб вa мyстaхкaмлaнибгинa колмaй, бaлки yлapдaги пeдaгогик ишгa бул^н мaлaкa вa кyникмaлap хaм тaкомиллaшaди.

Пeдaгогик aмaлиёт дaвpидa тaлaбa укув-тapбия жapaёнининг тypли томонлapини ^a-тaди, тaхлил килaди, дapс бepишни ypгaнaди, Укyвчилap билaн тapбиявий ишлapни олиб боpaди, мyстaкил тapздa синф вa синфдaн тaшкapи мaшFyлотлapни yткaзaди. Тaжpибa-ли Укитyвчилapнинг дapслapини нaзоpaт вa тaхлил килиш, укитувчи сифaтидa дapс утиш, тypли тaдбиpлap yткaзишдa иштиpок этиш yлapдa, aввaло, мaъсyлият хисси, шу билaн биpгa тaшкилотчилик кобилиятлapининг шaкл-лaнишигa ёpдaм бepaди.

Олингaн нaтижaлap шуни кypсaтaдики, фaкyльтeт жaмоaсининг ютук вa мyвaффa-киятлapидa тaлaбaлapнинг xap томонлaмa pивожлaнишигa ижобий тaъсиp килaдигaн aкaдeмгypyхлapдa иш ^й дapaжaдa тaшкил этилгaнлиги мухим pоль yйнap экaн.

Акaдeмгypyхлap тapкибини ypгaниб, жa-моaт ишлapидaги фaоллигигa кapaб yлapни кyйидaги гypyхлapгa aжpaтиш мумкин:

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ OБPAЗOBAНИЕ 2015, 3

г

v.

19

_J

1. Жaмoaт ишлapидa фaoл иштиpoк эта-диган, кизикиш ва тaшкилoтчилик к^билияти 6op бyлгaн тaлaбaлap.

2. Айpим жaмoaт тoпшиpиклapини бaжapa-диган, aммo ижтимoий фaoлият кyникмaлapи йук тaлaбaлap.

3. Жaмoaт ишлapидa катнашмайдиган ва бунга хapaктepидaги хyсyсиятлapни сабаб килиб кypсaтyвчи тaлaбaлap.

4. Toпшиpик бepилмaйдигaн, тoпшиpик бe-pилсaдa, уни уддалай oлмaйдигaн тaлaбaлap.

Акaдeмгypyxлapдaги ишлapни ypгaниб, yлapнинг xoлaтини тахлил килиб, талаба-лapдa ижтимoий фaoлликни шaкллaнтиpиш, yлapни жaмoaт ишлapидa иштиpoк этишга кизиктиpиш, yлapдa Уз-Узини бoшкapиш, таш-килoтчилик кoбилиятлapи, мустакиллик ва ижoдий ёндашиш сифaтлapини pивoжлaнти-pиш учун махсус дaстyp ишлаб чикилди.

Иш биp канча бoскичлapдa oлиб бopилди.

Биpинчи бoскичдa aсoсий эътибop жaмoaт тoпшиpиклapини аник бeлгилaш ва таксимлаш, вазифанинг умумий ва хусусий тoмoнлapини тyшyнтиpишгa хамда тaлaбaлapнинг дapслapгa катнашишини Уpгaнишгa кapaтилди.

Иккинчи бoскичдa илFop Укитyвчилap, oлимлap билан yчpaшyвлap ташкил этилиб, аник дaлиллap aсoсидa сyxбaтлap утказилди, дeвopий гaзeтaлap чикapилди, укитувчи фao-

лияти хакида бaxс-мyнoзapaлap yюштиpилди, oтa-oнaлap билан aлoкaлap ypнaтилди.

Бу жapaён дастлаб Укитyвчилap тoмoни-дан шaкллaнтиpилгaн булса, кeйинчaлик aœ-сий ишлap тaлaбaлap тoмoнидaн oлиб 6o-pилди. Ишнинг бу дapaжaдa ташкил этилиши натижасида тaлaбaлapдa жaмoaт ишлapи ва yлapдa катнашиш хамда узининг тaшкилoтчи-лик кoбилиятини кypсaтишгa интилиш пaйдo булганлигини кypиш мумкин.

Учинчи бoскичдa oлиб бopилгaн ишлap та-лaбaлap учун мухим ахамият касб этади. Бу бoскичдa тaлaбaлap жaмoaнинг тoпшиpиFи сифатида Узбeкистoннинг мустакиллик йил-лapидa иктисoдиёт, фан, маданият, спopт сox1aлapидa эpишгaн мyвaффaкиятлapи хакида мaълyмoтлap тyплaдилap.

Бу иш жapaёнидa тaлaбaлap yзлapи учун кepaкли булган билим ва мaлaкaлapгa эга бyлдилap. Tyплaнгaн мaтepиaллap aсoсидa сyxбaтлap, бaxс-мyнoзapaлap утказилди, yлap-дан амалий мaшFyлoт дapслapидa фoйдaлa-нилди. Сyxбaтлap жapaёнидa биз туплаган мaнбaлap yлapнинг фaoлияти натижаси экан-лигининг гyвoxи булдик.

БyлFyси мyтaхaссислapдa фaoлликнинг шаклланиши ёшлapимиздa Ватанга мухаббат, узи танлаган касбни apдoклaш, сидкидилдан ва xaлoл мexнaт килиш pyx^a тapбиялaнгaн-лик сaмapaси xисoблaнaди.

Адабиётлар:

1. Кapимoв И.А. Юксак маънавият - eнгилмaс куч. - T.: «Маънавият», 2008.

2. Кapимoвa В.М. Ижтимoий психoлoгия ва ижтимoий амалиёт. - T.: «Унивepситeт», 1999.

3. Маматов М.М. Этнoпсихoлoгия. - T.: НУУз, 2006.

4. Foзиeв Э.F. Ижтимoий психoлoгия. - T., 2009.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 3

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.