УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИ УЦУВЧИЛАРИДА КРЕАТИВЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ НАЗАРИЙ ЖИХАТЛАРИ
М. Ю. Якубова
Чирчик давлат педагогика институти укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Ушбу макола умумтаълим мактаблари укувчиларида креативликни такомиллаштиришнинг зарурлиги масалалари, умумтаьлим мактабларида умумтаьлим мактабларида илмий-амалий билимларини шакиллантиришниннг назарий жихатларини чукурлаштириш таьлим- тарбия самарадорлигини сифат боскичига кутариш фикрлари баён этилган.
Калит сузлар: Креативлик, иктидорлилик, такомиллаштиришни, рухий тасаввурида, концепцияси технология, миллий хунармандчилик, кобилият, меъёрий холат, ёндошиш, халк амалий санъат, фикрий изланиш, махсули, жараённинг, касбий-инновацион компетентлиги.
THEORETICAL ASPECTS OF CREATIVITY FORMATION IN STUDENTS
OF SECONDARY SCHOOLS
M. Y. Yakubova
Teacher of Chirchik State Pedagogical Institute
ABSTRACT
This article discusses the need to improve creativity in secondary school students, the deepening of the theoretical aspects of the formation of scientific and practical knowledge in secondary schools, the idea of raising the effectiveness of education to a qualitative level.
Keywords: Creativity, talent, perfection, mental imagination, concept technology, national craftsmanship, ability, normative status, approach, folk applied art, intellectual research, product, process, professional-innovative competence.
КИРИШ
Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 17 ноябрдаги "Хунармандчиликни янада ривожлантириш ва хунармандларни хар томонлама куллаб-кувватлаш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5242-сон Фармони, Узбекистон Республикаси Президентининг "Халкаро
хунармандчилик фестивалини утказиб боришга оид чора-тадбирлар т^рисида"ги 2019 йил 3 октябрдаги ПФ-5841-сон Фармони, "Хунармандчиликни янада ривожлантириш ва хунармандларни куллаб-кувватлаш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида" ги 2019 йил 28 ноябрь, ПК,-4539-сонли карорларида мамлакатимизда миллий хунармандчилик, халк бадиий ва амалий санъатини ривожлантириш, шу оркали халкимизнинг бой маданий мероси ва тарихий анъаналарини тулик саклаб колиш, хунармандчилик йуналишлари буйича илмий-тадкикот ишларини амалга оширишга кумаклашиш ва кадрлар тайёрлашни тизимли йулга куйиш каби вазифаларни белгилаб берилган.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 29 апрель -Узбекистан Республикаси Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясиИ туFрисидаги ПФ-5712-сонли Фармони ва -Умумий урта, урта махсус в касб-хунар таълими тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисидаlги ПФ-5313- сонли карорлари умумтаълим мактабларида укитиш самарадорлигини ошириш, жумладан, умумтаълим мактабларининг 8-9-синф укувчиларида халк хунармандчилиги асосида укувчиларда креатив фикрлаш куникмасини шакллантириш ва ривожлантиришнинг амалдаги методлари ва воситаларини такомиллаштиришни такозо этади. Албатта, юртимизда инновацион ва креатив фикрлайдиган замонавий кадрлар тайерлаш, ёшларни ватанпарварлик рухида, юксак маънавият эгалари этиб тарбиялаш, шу максадда таълим тизимини такомиллаштириш масалаларига алохида эътибор каратилмокда. Умумтаълим мактабларида укитиш жараёнининг вазифаси таълим, тарбия ва ривожланиш бирлигини таъминлашни назарда тутади. Чунки, бугунги кунда таълим олувчиларнинг кобилияти, онг ва куникмаларини устириш, илмий-амалий билимларини чукурлаштириш муаммоси бундан хам мухимрок. Бу хусусиятлар келажакда таълим олувчиларда креативлик кобилиятини ривожлантиришга, уз касбларига кизикиш ва масъулиятни ошишига ёрдам беради. Умумий урта таълим мактабларда дарс жараёнларининг ташкил этилиши, бу жараёнда асосан педагогнинг роли мухим килиб белгилаб куйилди. Одатда утилган мавзу укувчилардан сураб мустахкамланади, янги мавзу укитувчи томонидан тушунтирилади, янги мавзуни мустахкамловчи амалий машклар бажарилади ва уйга вазифа берилади. Бир караганда утилган мавзу янги мавзунинг тушунтирилиши укувчи онгида янги билим ва куникмаларнинг пайдо булиши
меъёрий холат булиб куринади. Аслини олганда бу бир томонлама ривожланишдир, негаки укитувчи ва укувчининг маълум бир режа асосида иш олиб борилаётгани кузга ташланади. Бу колиб укувчи ва укитувчининг рухий тасаввурида баркарор булиб урнашиб колган, гуё укитувчи уз олдига куйган максадга эришган, яъни янги мавзуни укувчига етказган ва укувчида хам худди шундай тушунча шаклланади, яъни укувчи хам янги мавзуни тушунганидек коникма хосил килади.
НАТИЖАЛАР
Масалани бошка томондан кузатадиган булсак бу холат билим бериш ва билим олишнинг котиб колган куринишидир. Энди масалага бошка томондан ёндошиш усулини куриб чиксак, яъни дарс жараёнида укитувчининг ролини бироз оширсак. Масалан: дарснинг утилган мавзуни мустахкамлаш ва урганган билимларини сузлаб бериш жараёнини урганилган мавзу ва унга якин булган бошка бир хали урганилмаган, аммо бироз уйлашга мажбур киладиган мавзуни ёнма-ён куйиш, укувчидан бу иккала мавзу юзасидан фикр-мулохазаларини айтишни сураб, укувчида киёслаш, тахмин-фараз ва уз фикрини эркин билдириш вазиятини юзага келтирамиз. Синф укувчиларининг хар бирида турли FOя ва фикрлар пайдо булади. Х,ар бир укувчининг фикри инобатга олиниб, фикрлар узаро киёсланади. Саралаб олинган фикрлар укувчилар мухокамасига куйилади. Ана шу вактда хар бир укувчи онгида изланиш ва ижодий ёндашиш холатлари юзага келади. Укувчи тасаввурида янги бир холат ва бу тушунчанинг турли кирралари намоён булади. Уз-узидан укувчиларни бир-бири билан мулокотга киришиш, фикр алмашиш ва уйлаб куриш жараёни юзага келади. Энди дарснинг кейинги боскичи янги мавзуни тушунтириш жараёнида бевосита фикрларни утилган мавзу билан боFлаш, янги мавзу хакида бирламчи маълумотларни бериб, мавзунинг асосий мазмунини очиб берувчи кулминацион нуктасида укувчилардан уз фикрларини сураш, вазиятга кириб боришнинг 3-4 усули мисол тарикасида келтирилади.
Масалан: укувчи технология дарсида халк амалий санъат турларидан бири зардузлик асосида дастурхонда юмшок салфеткалар куйиладиган колипларни тикиш усули мисолида куриб чиксак. Масалан, ушбу колипларнинг безаги сифатида куза, анор, калампир, минора ва хоказо суратларни куямиз. Укувчи узининг топкирлиги ва диди оркали ушбу колипларни тайёр холатини куз олдига келтириб, ушбу суратлардан бирини колипга безак сифатида танлайди. Энди укувчи бошлаган ишини тез нихоясига етказиш ва натижасини куришга шошилади. Албатта бу жараёнда укитувчи четда колмаслиги керак. Укитувчи
укувчининг танлови канчалар тyFрилигини ёки кайсидир жойларида мавзудан бироз четга чикиш холатларини айтиб, уз фикрини билдириб турмоFи керак. Энди укувчи жараённинг асосий иш олиб борувчиси сифатида узини хис килиб излана бошлайди. Изланиш жараёнида укувчи янги маълумотларга дуч келади. Ушбу маълумотлар бевосита укувчи олдин утган мавзулар билан боFлик булиши, утилган мавзуларга доир янги фикр ва FOялар пайдо булганлигини хам хисобга олмок лозим.
МУ^ОКАМА
Энг мухими укувчида узига булган ишонч бир карра ошади, онгидаги айрим уйкудаги йуналишлар аста-секин уЙFOна бошлайди. Укитувчи ва укувчи хамкорлиги махсули булмиш колиплар тайёр булганда махсулотнинг афзаллиги, ижобий хусусиятлари, хато ва камчиликлари дарров кузга ташланади. Укувчи уз ижодининг махсулидан завкланади, рухиятида яратувчанлик хусусияти риавожлана бошлайди. Уз ишидан коникиш, ижодий махсули асносида янги FOя ва фикрлар пайдо була бошлайди. Мана шу вазият энг мухим вазият саналади. Биринчидан, укувчида узига булган ишонч ортади, дунёкарашида кизиккан сохасига мехр уЙFOнади. Бу хатти-харакати туфайли укувчилар уртасида соFлом ракобат пайдо булади. Бошка укувчиларда хам фикрий изланиш, нимадир яратиш ва бундан эстетик завкланиш хисси пайдо булади. Энг мухими , энди укувчи оддий укувчидан ижодкор укувчига айланади. Энди у атрофидаги хар бир нарсага ижодий назар ташлай бошлайди. Оддий нарсалардан узгача, узига хос янгиликлар ярата бошлайди. Юмшок салфетка колипларининг бошка вариантлари куз унгида гавдалана бошлайди. Изланиш жараёнида укувчи фаолиятида уз-узидан фанлар аро боFлик юзага келади. Математик хисоблар математика фани билан, турли чизмалар, расм ва чизмачилик фани билан рангларни танлаш жараёнида биология ва география фанларига оид маълумотларни урганишга тyFри келади. Укувчининг эстетик диди ошади. Дарс жараёнида укувчи узи яратган нарсасини тарифлаш вактида унинг бир неча хусусиятлари юзага чикади.
1. Уз фикрини баён килиш.
2. Уз иктидорини намойиш кила олиш.
3. Узининг шахсий фикрлари ва карашлари борлигини айта олиш.
4. Ушбу ишлари оркали узгаларга таъсир килиш.
5. Энг асосийси уз ишидан коникиш ва завкланиш.
ХУЛОСА
Хулоса сифатида айтадиган булсак, укитишга креатив ёндашув масаласи бу педагогик жараённи шахс имкониятларига йуналтирилган хрлда ташкил этиш, таълим олувчиларнинг ижодий ва мустакил фикрлашига имкон берувчи зарурий укитиш технологияларини танлаш ва амалга оширишда, шунингдек, укитувчининг касбий-инновацион компетентлиги билан асосланадиган укитишга нисбатан замонавий ёндашув шаклларидан саналади. Ушбу хусусиятлар аста секин ривожлана бориш жараёнида укувчи дарсни оддий бир сабок ёки урганиш вакти деб эмас, ижодий вазият деб кабул килишга олиб келади.
REFERENCES
1. Abduxamidov, S. M., & Shadiyev, A. Y. (2020). Milliy qadriyatlar qadr topgan maskan. Maktab va hayot, 2(1), 25-26.
2. Achilov T., Shadiyev A., & Hayitboyeva S. (2019). Activities in Decision of Healthy Life. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 17(2), 140-143.
3. Eraliyevich, S. X., Orinbayevna, A. S., & Shavkatovich, X. R. (2020). THE IMPORTANCE OF EXHIBITIONS AND COMPETITIONS IN ORGANIZING FINE ART CLUBS IN SCHOOLS. JOURNAL OF CRITICAL REVIEWS, 7(15), 25192523.
4. Ergashev M., Butunov J., & Xumoyun M. (2020). International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology. The Experience of Using Polymer Coolant in Electrical Contact Baking, 7(6), 14116-14119.
5. Khamidov, J. A., & Sayidova, M. X. (2020). About Some Forms, Methods Of Labor Education Of Younger School Children. International Journal of Research, 07(04), 375-378.
6. Lukhmanov, D. B., & Khaydarov, M. E. (2019). People's Labor Traditions in The Process of Labor Preparation for Schoolchildren. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(09), 2405-2412.
7. MATYOKUBOV K. (2020). Using-IT-Technologies and Reseources and in the Teaching OF the school Course in General Physics. International Online Conference on Economics and Social Sciences, 9(1), 84-89.
8. Umaraliyeva D., Nurmatov F., & Atabekov F. (2020). THE PROBLEM OF GENDER EQUALITY IN SPORTS: STAGES OF DEVELOPMENT OF WOMEN'S SPORTS IN UZBEKISTAN. KONSENSUS, 3(1), 106-116.
9. Yakubova M. (2020). TA'LIM-TARBIYA JARAYONIDA KREATIV YONDASHUVNING DOLZARBLIGI VA UNING AHAMIYATI. Xalq ta'limi, 3(1), 84-88.
10. Абдувалиевич, А. У., & Рузщулович, Б. Ж. (2020). КОМПЛЕКСНАЯ УБОРКА ХЛОПКА-СЫРЦА МЕХАНИЗИРОВАННЫМ СПОСОБОМ. ПРОЦЕССЫ И МАШИНЫ АГРОИНЖЕНЕРНЫХ СИСТЕМ, 7(70).
11. Халмухамедова, М. А. (2020). Накшбандия тарщати воситасида талабаларнинг касбий компетентлигини такомиллаштириш (технологик таълим мисолида). Музаллим, 7(1).
12. Шадиев А. (2020). СОЦИАЛЬНО -КУЛЬТУРНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ, СПОСОБСТВУЮЩИЕ РАЗВИТИЮ УСПЕШНОСТИ СТУДЕНТОВ ВУЗА ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ. Pedagogik mahorat, 2(6), 29-31.
13. Шермухамедов Р., & Бурханов А. (2020). СУЩНОСТЬ ВОСПИТАНИЯ И ЕГО МЕСТО В ЦЕЛОСТНОЙ СТРУКТУРЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА. XALQ TA'LIMI, 3(1), 120-123.