Научная статья на тему 'УМУМИЙ ЎРТА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТЕХНОЛОГИЯ ФАНИ БЎЙИЧА ФАКУЛЬТАТИВ ДАРС МАШҒУЛОТЛАРНИ ТАШКИЛ ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ'

УМУМИЙ ЎРТА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТЕХНОЛОГИЯ ФАНИ БЎЙИЧА ФАКУЛЬТАТИВ ДАРС МАШҒУЛОТЛАРНИ ТАШКИЛ ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
122
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
Концепция / ташаббус / тамойил / технология / Concept / initiative / trend / technology.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Дониёрбек Абдулманнопович Қодиров

Ушбу мақолада Ўзбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг бешта муҳим ташаббуси асосида юртимиздаги сунги йилларда халқ таълими тизимига катта эътибор берилишининг долзарб муаммолари ёритилган. Шунингдек, хозирги техналогия фанини хозирги даврида ривожланиши ва техналогияни ўқитишнинг замонавий тизимидаги аҳамияти, ўзига хослиги баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

OBJECTIVES OF ORGANIZATION OF OPTIONAL COURSES ON TECHNOLOGY IN GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS

This article, based on five important initiatives of the President of the Republic of Uzbekistan Sh.M.Mirziyoev, highlights the urgent need to pay more attention to the system of public education in recent years in our country. It is also noted that the development of modern technology in the modern era and the importance and uniqueness of the modern system of teaching technology.

Текст научной работы на тему «УМУМИЙ ЎРТА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТЕХНОЛОГИЯ ФАНИ БЎЙИЧА ФАКУЛЬТАТИВ ДАРС МАШҒУЛОТЛАРНИ ТАШКИЛ ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ»

УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ТЕХНОЛОГИЯ ФАНИ БУЙИЧА ФАКУЛЬТАТИВ ДАРС МАШГУЛОТЛАРНИ ТАШКИЛ ЭТИШ

МАСАЛАЛАРИ

Дониёрбек Абдулманнопович ^одиров

ТДПУнинг Профессионал таълим методикаси кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада Узбекистан Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг бешта мухим ташаббуси асосида юртимиздаги сунги йилларда халк таълими тизимига катта эътибор берилишининг долзарб муаммолари ёритилган. Шунингдек, хозирги техналогия фанини хозирги даврида ривожланиши ва техналогияни укитишнинг замонавий тизимидаги ахамияти, узига хослиги баён этилган.

Калит сузлар: Концепция, ташаббус, тамойил, технология,

OBJECTIVES OF ORGANIZATION OF OPTIONAL COURSES ON TECHNOLOGY IN GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL

INSTITUTIONS

ABSTRACT

This article, based on five important initiatives of the President of the Republic of Uzbekistan Sh.M.Mirziyoev, highlights the urgent need to pay more attention to the system of public education in recent years in our country. It is also noted that the development of modern technology in the modern era and the importance and uniqueness of the modern system of teaching technology.

Keywords: Concept, initiative, trend, technology.

Узбекистон Республикаси Президентининг бешта мухим ташаббуси асосида юртимизда сунги йилларда халк таълими тизимига катта эътибор берилиши натижасида техналогия сохасида бир катор ислохотлар амалга оширилмокда.

Бу ислохотларнинг давоми сифатида умумий урта таълим муассасаларида техналогия фанларини укитишни янада такомиллаштириш ва юкори мехнат самарадорлигига эришаётган укитувчиларни куллаб-кувватлашга алохида эътибор каратилди.

2020-2021 укув йилидан бошлаб умумий урта таълим муассасаларида техналогия фанлари буйича факультатив дарс машгулотларини ташкил этилиши режалаштирилди.

Ушбу факультатив дарс машгулотларини утишга ОТМдан махоратли профессор, юксак ютукларга эришган укитувчи ходимларини бириктирилиши максадга мувофикдир.

Ушбулар оркали техналогия фанларига укувчиларнинг кизикиши ортади, уларнинг кобилияти ва иктидори барвакт аникланади ва ривожлантирилади.

Умумий урта таълим мактабларида техналогия фанлари турлари буйича факультатив дарсларни ташкил этиш мухим урин эгаллайди. Хрзирги кунда ушбу масалалар долзарб булиб турибди, уларни хал этиш учун техналогиянинг куйидаги турлари буйича амалга ошириш максадга мувофикдир яъни мехнат турлари буйича ёш технолог, робота техника турлари буйича тугараклар ташкил этиш мумкин. Тугаракларни учта гурухларга тахсимлаш лозим булади, улар куйидаги кичик гурухлар (1-4 синфларда), урта гурухлар (5-8 синфларда), катта гурухларга (9-11 синфларда) булиниб тугараклар ташкил этиш максадга мувофикдир. Укувчилар синфдан ташкари буш вакитларида талаб этиладиган вазифаларни бажариш технологияларини узлаштирадилар. Технология факультатив дарс машгулотлари ташкил этилиши у ёки бу тури технология асосида хам ташкил этилиши мумкин. Бу факультатив дарс машгулотларининг турлари уларга ажратилган соатлар хажмидан ва таълим мазмуни укувчиларнинг истаклари ва мактаб имкониятлари, болаларнинг ёшлик хусусиятларидан келиб чикиб белгиланади.

Умумий урта таълим муассасаларида технология фанларидан тугаракларни ташкил этишнинг асосий максади ва вазифалари асосан укувчиларда технология фанига булган кизикиши ортади, шунингдек уларнинг иктидори барвакт аникланади, ижодий кобилиятларини ривожлантириш ва шакиллантириш хисобланади, уларни катъий режа асосида мунтазам олиб борилиши талаб этилади.

Узбекистон Республикасининг «Таълим тугрисида»ги ^онуни ва «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури»да узлуксиз таълим тизими олдига хар томонлама камол топган, жамиятда турмушга мослашган, таълим ва касб-хунар дастурларини онгли равишда танлаган ва кейинчалик, пухта узлаштириш учун ижтимоий-сиёсий, хукукий, психологик-педагогик ва бошка тарздаги шароитларни яратиш, жамият, давлат ва оила олдидаги уз жавобгарлигини хис этадиган фукароларни тарбиялаш каби давлат буюртмаларини куяди ва мазкур буюртмаларни бажариш учун куйидаги вазифаларни бажариш назарда тутилган:

- тугарак машгулотларида укувчиларни маънавий-ахлокий тарбиялаш ва маърифий ишлариинг самарали шакллари ва усулларини ишлаб чикиш ва жорий этиш;

- тугарак машгулотларида укувчиларни янги педагогик ва ахборот технологиялари, фойдаланган холда укитишни жадаллаштириш;

- укувчиларни халкнинг бой маънавий ва интеллектуал мерослари хамда

умумбашарий кадриятлар асосида ватанпарварлик рухида тарбиялаш;

- тугарак машгулотлари жараёнига дидактик ва ахборот таъминотининг янги авлодини ишлаб чикиш ва жорий этиш;

- тугарак машгулотлари жараёнини юкори сифатли укув адабиётлари ва илгор педагогик технологиялар билан таъминлашни амалга ошириш;

- тугарак машгулотлари жараёнида укувчиларга миллий-мустакиллик тамойилари ва халкнинг бой интеллектуал мероси хамда умумбашарий кадриятлар устуворлиги асосида таълимнинг барча даражалари ва бугинларида таълим олувчиларнинг маънавий ва ахлокий фазилатларини фаоллаштириш;

- тугарак машгулотлари жараёнида укувчиларга таълим беришнинг барча даражаларида таълим олувчиларни бадиий таълим ва нафосат тарбиясини такомиллаштириш;

- тугарак машгулотлари жараёнида укувчи-ёшлар онги ва калбига миллий истиклол мафкурасини сингдириш, таълим муассасаларида мафкуравий тарбияни бугунги кун даражасига кутариш;

Юкорида кайд этилган вазифаларни муваффакиятли амалга ошириш учун, аввало, таълим тизимида барча укув фанлари катори, технология буйича таълим-тарбия жараёнини ташкил этишнинг илмий-назарий асослари булган укитиш тамойилари ва конуниятларини аниклаш лозим. Мазкур тамойилар ва конуниятларни аниклашда мамлакатимизнинг таълим сохасидаги давлат сиёсатига оид асосий йуналишларини тахлил килиш зарурдир. Факультатив дарслар хар бир мактабда технологиянинг турлари, буйича битта ёки бир нечта булиши мумкин. Умумий урта таълим мактабларида технология фанлари буйича факультатив дарсларни ташкил этувчи тугарак рахбарининг асосий эътибори куйидагиларга каратилади:

- технология фани буйича тугаракга укувчиларнинг кизикиши ва кобилиятига караб кабул килиш;

- тугаракда укувчиларнинг сони 10-12 нафар этиб белгилаш. Акс холда улар билан олиб бориладиган ижодий ишларнинг самарадорлиги ва сифати пасайиб кетади;

- технология тугаракларига укувчиларнинг кдзикдши, идроки, ижодий кобилиятлари урганилиб ва маълум вакт мобайнида синовдан утказилиб, кабул килиш;

- технология тугараклари машгулотларини утишга ОТМдан махоратли профессор, юксак ютукларга эришган укитувчи ходимларни бириктирилиши хамда илмий салохиятга эга булган олимларни жалб килиш максадга мувофикдир;

-мактабда технология факультатив дарс машгулотлари учун алохида махсус хона ажратиш ва тегишли жихозлар билан таъминлаш.

-умумий урта таълим муассасалари таълим мазмунининг тугри белгиланиши факультатив дарс машгулоти ишини муваффаккиятини таъминлаш.

Шунингдек тугарак рахбари мавжуд дастурларни урганиб чикиши ва шу асосида узининг махаллий шароитларидан келиб чикиб мослаштириши, укувчиларнинг тайёргарлиги ва имкониятлари, мактаб моддий-техникавий бъазаси асоснинг мавжудлигига караб таълим мазмунига оид уз режаси ва дастурини ишлаб чикади, мактаб педагогик кенгаши томонидан куриб чиклади ва тасдикланади.

Технология факультатив дарс машгулотларинг кайси тури булмасин улардан катъий назар, у амалий ва назарий кисмлардан ташкил топади1.

Технологиядан амалий ишлар бажаришда бевосита, макетларнинг узига караб тасвирлар ишлашни амалга оширадилар ва мустакил равишда мавзули иноватция тузади, технологлар томонидан яратилган деталлар намуналаридан нусха тайёрлаш технологияларини урганадилар. Технология тугарак машгулотларида укувчилар технология фанига уз хиссасини кушган

Узбекистон халк рассомлари У.Тансикбаев, Р.Ахмедов, Р.Чориев, З.Иногомов, Ж.Умарбеков, А.Мирзаев, Б.Жалалов, И.Жаббаров, С.Рахметов, Р.Худойберганов, Я.Салпинкиди, А.Нуриддинов ва бошка рассомларнинг ижодий асарларидан якиндан таниш булади. Шунингдек юксак ютукларга эришган тасвирий санъат сохаси олимларидан М.Набиев, Р.Хасанов, С.Булатов, А.Иногомов, Г.Абдурахманов, Б.Бойметов, А.Сулайманов, С.Абдирасилов, Н.Толипов, Р.Ражабов, У.Нуртаев, К.Гулямов ва бошкаларнинг илмий ишларидан таниш булади.

Технология тугарак машгулотларида ижододий ишлашга катта ахамият берилади. Укувчилар технологиянинг барча турлари (чилангарлик, ёгочга ишлов бериш, либослар дезайнери, мошинасозлик технологияси) буйича мустакил ишлашни узлаштиради, таникли технологлар томонидан яратилган техникалардан намуналар курсатилиб нусха ясаш билан шугулланадилар ва уларнинг технологияларини тахлил килади. Укувчилар технология тугарак машгулотлари жараёнида техникаларнинг узига караб тасвирлашда, укувчиларнинг ёшлари ёки гурухларига караб вазифалар белгиланади, улар техника махсулотларидан роботатехника, уй-рузгор буюмларидан ташкил топган техника ва электротехника жихозларини кайта таъмирлашни урганадилар.

Бундай факультатив дарс машгулотларида, полителин турбалар ёрдамида хонани сув йулларини монтаж килиш ишлари, уй-рузгор буюмларни ва синган мебелларни кайта таъмирлаш, дазмол ва ортехникаларни таъмирлаш куйилган максадга эришишни енгиллаштиради. Юкорида кайд килинган буюм ва нарсалар

TonfflHpHKHHHr Ba3H$acnra Kapaö anoKnga skh ®:aMnaHraH xonga, xapaKaTga ökh xapaKarcro xonaraapga TaMnpnam MyMKnH.

PoöoTOTexHHKa TyrapaK MamFynoTnapnga yKyBHnnap poöoTOTexHnKa önnaH AKHHgaH TaHnmagn Ba poöoTOTexHHKaga MycTaKnn nmnam TexHonornanapHHH y3namTHpagnnap.

^nnaHrapnnK Tyraparn MamFynoTnapnga yKyBHnnap khhhk xa^Mgarn öywMnapHH acamHn ypraHagn, TexHonornaHnHr ymöy coxacnga TacBnpnaHa- gnraH HapcaHH y3yHnnK, KeHrnnK Ba öanaHgnnKKa эгa kh-hö aKC эттнpнm пpннцнпнгa acocnaHraH TexHonorna TypnHn maKHnaHTHpagn. AcocaH öyHga yKyBHH acaraH geTanHHH Kafiepra, KaHgafi kh-hö, KaHnannK öanaHnnKga ^ofinamHn ypraHagn.

TyrapaK MamFynoTnapnga yKyBHnnap pecnyönnKaMroHnHr Typnn maxapnapnga aparnnraH TexHonornanapn Ba ннoвaтцнanapн önnaH a^KHgaH TaHnmagn

YKyBHnnapra SepnnagnraH Ba3n$anap, TonmnpnKnap, MaB3ynap Ma3MyHn ^MxaTgaH yкyвннпapнннг emnra HncöaraH, n^ognH Ba нктнgopн,

TexHonornara кнзнкнmн нмкoннaтnapнгa apama öynagn. TexHonorna TaHnoBnga KyHngarn MaB3ynap yKyBHnnapga KaTTa KronKnmnap yfiroTagn, MacanaH;

20 acp KopoKHnnapn KeMacn, ^ynn TnKgnM nnaKnapn TnnnogaH, ArnnKBap aBToMoönn, MexHaTKam yfi-py3Fop öywMn, öaöpaMnapra öarnmnaHraH öaxopnfi rynnap acam, o-thh Ky3 ^acnnra aTaö gapaxT-ap acam, poöoTOTexHnKa SyfinHa y3n xapaKaTnaHagnraH TexHnKanapHn aparam MyMKnH, TaHnoB ynyH KaTTa rypyxgarn yKyBHnnapra эpкнн MaB3ynapHn TaBcna этca xaM öynagn.

fflynap önnaH 6np KaTopga yKyBHnnap ToMoHngaH TafiepnaHraH TexHonorna n^ognH nmnapn TyMaH, maxap, BnnoaT, PecnyönnKa Ba xanKapo KypnK TaHnoBnap Kypra3Manapnga nmTnpoK этнm ynyH aMnara omnpnagn. Bynap ^aKyntTaraB gapc MamFynoTnapn, TaHnKnn TexHonornap önnaH ynpamyBnap, TexHnKa Kypra3Manapn, TexHonorna SyfinHa KypnK-TaHnoBnap, Kenanapn Kaön KaTop fiyHannmnapga yткaзнnagн Ba ynap yкyвннnapнн n^ognö эxтнe^napннн KoHgnpnm Ba n^ognö Ko6нnнaтnapннн p^o^am^nm, ynapgarn ннgнвнgyaпnнк Ba ncTetgogHn pyeöra nnKapnmra xn3MaT Knnagn. ffly önnaH önpra y yкyвннnapнннг SagnnH Ba эcтeтнк ^nxaTgaH gyHe Kapamnpn ^^anT^agn xaMga n^ognö кo6нnнaтннн pнвo^naнтнpagн2.

Xynoca kh-h6 mynapHn afiTnm MyMKnHKn TexHonorna TyrapaKnapn y^yB^napHn MycTa^nn nmnamra ypraragn, ynapHnHr 6h-hm gonpacnHn кeнгaнтнpagн. By TyrapaKnapHnHr HaTn^acnga yKyBHnnap y3napn TafiepnaraH öywMnapn önnaH KypnK-TaHnoBnapga KaTTa кнзнкнm önnaH nmTnpoK этagнnap. YKyBHnnap poöoTaTexHnKa Ba TexHonornaHn Typnapn önnaH a^nHgaH TaHnmagn, BywK TexHonornap ToMoHngaH apaTnnraH aHrn TexHonornanap önnaH a^KHgaH

танишадилар. Укувчилар технологларнинг устахоналарига ташриф буюрадилар натижада укувчилар технологиянинг асл нусхалари билан танишадилар, уларнинг яратилиш жараёнининг шохиди буладилар. Укувчиларни технологлпрни устахонасига саёхатлар уюштирилганда технологлар узларининг хаётлари ва ижодлари, келажак режалари хакида атрофлича гапириб берадилар, узи яратган техникалари билан таништирадилар ва техникаларни кандай килиб яратилиши тарихи хакида хикоя килиб берадилар. Технологнинг жонли нутки ва унинг хикояси укувчиларни хаяжонлантиради, уларнинг хотирасида учмас из колдиради, келажакда ёшларимиз касб танлашда бир хулосага келадилар.

REFERENCES

1. Мирзиёев Ш.М. Нияти улуг халкнинг - иши хам улуг, хаёти ёруг ва келажаги фарован булади. 3-жилд. - Т.: Узбекистон, 2020. - 3-булим.

2. Нуртаев У.Н. Методика изущения изобразительного искусства Узбекистана в системе подготовки будущих учителей, Автореф. дис. ... кпн. - Т.: 1994. - 48 с.

3. Толипов УД. Олий педагогик таълим тизимида умуммехнат ва касбий куникма ва малакаларни ривожлантиришнинг педагогик технологиялари: Дис. ... пед. фан. док. - Тошкент: 2004. - 314 б.

4. http: //www.istedod.uz/

5. http: //www.pedagog. uz/

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.