УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ БУЙИЧА СИНФДАН ТАШЦАРИ ИШЛАРНИ МОНИТОРИНГИНИ ТАШКИЛ ЭТИШ
УлуFбек Муроджон yFли Зокиров Шерали Махмудович Жураев
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти
АННОТАЦИЯ
Маколада умумий урта таълим мактабларида жисмоний маданият буйича синфдан ташкари ишларни ташкил этиш усуллари ва жисмоний маданият укитувчиларининг фаолиятига куйиладиган талаблар куриб чикилади.
Калит сузлар: Синфдан ташкари ишлар, мактаб жисмоний маданият жамоаси, спорт тугараги, спорт кунлари, кувноклар ва зукколар, югурувчилар куни, сакровчилар куни.
ORGANIZATION OF MONITORING OF EXTRACURRICULAR ACTIVITIES ON PHYSICAL CULTURE IN SECONDARY SCHOOLS IN
GENERAL
Ulugbek Murodjon ugli Zokirov Sherali Makhmudovich Juraev
Teacher of Chirchik State Pedagogical Institute
ABSTRACT
The article reviews the methods of organizing extracurricular work on physical culture in secondary schools in general and the requirements for the activities of teachers of physical culture.
Key words: extracurricular activities, School Physical Culture Team, Sports Circle, Sports days, cheerful and witty, day of runners, day of suckers.
КИРИШ
Узбекистон Республикасида умумий урта таълим мактабларида хдфтасига 2 соат жисмоний маданият дарси куйилган, укувчиларнинг жисмоний тайёргарлиги ва ривожланганлигига, соFлом турмуш тарзи жисмоний маданиятини шакллантириш талабларига ижобий таъсир курсатаолмаслиги мана катор йиллар давомида узининг исботини топиб улгурди. Асримиз касаллиги "гиподинамия" ва "гипокенизия" нинг оммалашиши
(укувчиларимизнинг энг катта фойизи кам харакатланишни афзал кураётганлиги) булажак жамиятимиз аъзоларининг жисмоний имкониятларига салбий таъсирини енгиш учун мактаб жисмоний маданиятининг синфдан ташкари ишларни идеал тарзда ташкиллаш зарурлиги мухим касб этади.
Тадкикотларимиз учун танланган тажриба ва назорат мактабларимизнинг аксариятининг синфдан ташкари ишлар учун берилган шароитлар бир бирига якин, педагогларининг иш стажи, педагогик тажрибаси етарли, нимаси биландир ута устун мактабларни танламадик. Уларда олиб борилаётган оммавий мактаб спорт - соFломлаштириш ишларининг мазмуни, методлари ва ташкиллашни такомиллаштирмай туриб укувчилар жисмоний маданиятини шакллантириш буйича давлат буюртмасини бажариб булмаслигини мактабларнинг мамурияти бирдек тушунишларини социологик тадкикотларимиз оркали ургандик.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Олинган тадкикотлар натижасида жисмоний маданият буйича синфдан ташкари ишларни ташкил этишда укитувчилардан суровномалар олинди. Тадкикот давомида ФарFOна вилояти мактабларида олиб борилаётган жисмоний маданият буйича синфдан ташкари ишларнинг хозирги кундаги холатини урганиш максадида халк таълим бошкармаларига карашли 10 дан ортик умумий урта таълим мактаблариларини жисмоний маданият буйича синфдан ташкари ишларни хамда укув тарбиявий жараён урганилди.
Олинган тадкикот буйича 4 та тажриба ва 4 та назорат гурухидаги мактабларнинг жисмоний маданият таълим ва тарбияси учун 70% укитувчиси соханинг "кичик мутахасислари", колган 30% жисмоний маданият бакалаврларидан иборат булди.
Утган 2019 - 2020 укув йиллар давомида биз урганган 10 мактабнинг айтари 67% да синфдан ташкари ишларни ташкил этишда факат мактабнинг спорт турлари буйича спорт тугаракларини режалаштирмаган, 80% холатда тайёргарликсиз, киска вакт ичида мактаб мамурияти курсатмаси билан уюштириладиган, утказиладиган мактаб спорт мусобакаларини тушунилиши, 33% укитувчиларда мактаб укувчилари ва мактабларнинг жисмоний маданият укитувчилари билан утказилгананкета саволларининг суровлари оркали ургандик.
Мактаб жисмоний маданият фани укитувчиларининг анкета саволларини мазмуни асосан мактабда уз сохасининг синфдан ташкари ишлар мазмуни, уни ташкиллаш методлари, машFулотларнинг асосий вазифаларини хал килишда
кулланилаётган замонавий методларни амалда кулланишини самарадорлигини тадкик килишга йуналтирилиб тузилди.
Суровда иштирок этган укитувчиларнинг (30 нафари) 69% мактабнинг жисмоний маданият жамоасининг кенгаши фаолиятининг мазмуни хакида "коникарли" бахога яраша назарий билимга эга эканлигини; мактаб жисмоний маданият жамоаси фаолларини классификацияси хакидаги саволга 79% укитувчи факат синфларнинг жисмоний тарбия ташкилотчилари деган туFри деб булмайдиган жавобларни бердилар. Уларнинг 80% дан ортоти жисмоний маданият фаолларидан фойдаланиш тажрибасига эга эмаслар деб айта оламиз.
Биз урганган умумий урта таълим мактаблари жисмоний маданият жамоаларининг фаолиятини самарадорлигига таъсир этувчи мактаб жисмоний маданият жамоасининг иш режалари (синфдан ташкари ишларни олиб борувчи жамоанинг йиллик иш режаси (62%), синифдан ташкари вактда олиб бориладиган мактаб спорт мусобакаларининг календар режаси (8 4%)), мактаб спорт тугаракларининг асосини терма жамоа аъзолари(спорт турлари буйича факат терма жамоа аъзолари)дан бошка тугарак укув гурухларининг мавжуд эмаслиги суровда иштирок этган мактаб жисмоний маданият фани укитувчиларнинг 65% жавоблари оркали аникланди.
НАТИЖАЛАР
Назорат ва тажриба мактабларининг айтарли 80% га якини саволларга жавобларида жисмоний тарбия укитувчилари синфдан ташкари ишларнинг мазмуни, мактаб жисмоний маданият жамоасининг фаолияти ва унинг структураси хакида катта тушунчага эга эмасликлари, жамоатчи фаоллардан синфдан ташкари ишлар давомида умуман фойдаланмасликларини, бу сохада узларининг касбий назарий ва касбий амалий малакалари пастлигини (60,2%)ни ташкил этди.
Мактабнинг оммавий спорт тадбирларининг асосий максади ва вазифаларига оид саволларнинг 25%, жамоатчи йурикчиларни тайёрлаш ва уларнинг фаолиятидан синфдан ташкари ишлар давомида фойдаланиш 21% мактабларда, спорт турлари буйича жамоатчи хакамларни фаолиятидан фойдаланиш 11%, уларни мактаб укувчиларидан тайёрлаш факат 6% назорат мактабларида амалга оширилаётганлиги синфдан ташкари ишларни самарадорлигига таъсир киладиган воситалардан тулик фойдаланилмаганлиги хакида далолат беради.
Педагогик кузатишларимиз давомида спорт байрамлари, спорт кечаларини, оммавий спорт кунлари югурувчилар, сакровчилар,
улоктирувчилар, жисмоний маданият кунларини утказиш анъанаси 60% дан ортик мактабларда йулга куйилмаган.
МУХОКАМА
Кувноклар ва зукколар тадбирлари утказганликларига оид далил буладиган баённомалар, фото стендлар, лавхалар берилган теле, радио интерьвюларнинг хужжатларини топмадик. Биз танлаган мактабларнинг бирортасида укувчиларни "Алпомиш" ва "Барчиной" саломатлик тести нормаларини топширганлиги синфлар буйича кайд килииб мактаб жисмоний маданият бурчагига илинган, барча узининг жисмоний таёргарлик курсаткичларини назорат килиб турадиган руйхати илинган доскани, мактаб спорт рекордларидоскаларини курмадик, мактабнинг рекордлар доскаси ёки мактаб жисмоний маданият жамоасининг рекордчилар, мактабнинг таникли спортчиларини фамилияси, сурати ёзилган фахрий китобларини мактабларда юритилишини учратмадик.
К,айд килинганлар тажриба ва назорат мактабларимизда жисмоний тарбиядан укув тарбиявий ишларининг умумий самарадорлигида синфдан ташкари ишларнинг таълимий ва тарбиявий мохиятидан тулик фойдаланилмайётган деб хулоса чикаришимизга туFри келади. Юкорида кайд килинганларга караб мактабларнинг синфдан ташкари ишлар мактаблар педагогика кенгаши назоратидан ташкарида, мактаб жисмоний маданият жамоаси узининг таълимий ва тарбиявий фаолиятида хал килиши лозим булган функцияларини тулик бажармаётган деган хулосага олиб келади.
Юкоридаги фикрларимизни мактаб укувчиларининг соFлом турмуш тарзи жисмоний маданиятига оид суровномамиздаги куйилган саволларга берган (2 илова) жавобларининг мазмунида куришимиз мумкин жисмоний маданият буйича "Югурувчилар куни" (6%), "Сакровчилар куни" (3%), "Футболчилар куни" (7%), "Саломатлик куни (11%)", "Спорт мусобакалари" (13%) ва бошка тадбирлар утказиладими? деб куйган саволларимизга суровда иштирок этганлардан оммавий тадбирлар хакида тасаввурлари катта эмаслигини курсатди.
ХУЛОСА
Умумий урта таълим мактабларида жисмоний маданият буйича синфдан ташкари ишларни амалга ошириш учун мавжуд муаммолар, жумладан спорт жихозлари, анжомларни такчиллиги, уларни сотиб олиш учун маблаFни муаммолиги, мактаблар директорларининг муаммони хал килишда
жонбозликлэрини, мaктaб жисмоний мaдaният фaни укитувчилэрининг тaшaббуслaрининг пaстлиги синфдaн тэшкэри ишлaрнинг сaмaрaли шaкллaридaн фойдaлaнишгa уринишни кучли эмaслиги, колэверсэ, муaммо бyйичa бой тaжрибaни оммaлaштирилмaётгaнлиги сэлбий yзгaришлaрнинг сaбaби деб курсэтилмокдэ. Спорт иншоэтлэри - стэдионлэр, сув ^вз^^ри, спорт зaллaри, мaнежлaр, турли хилдэги комплексли спорт мэйдонлэри кошидэ оммэвий соFломлaштириш спорти мaшFулотлaрини режaлaштириш, ностэндэрт спорт жих,озлэрини куриш, мэвжудлэрини жэмоэтчилик эсосидэ тэъмирлэш вэ улэрдэ спорт секциялaрини фэолиятини тэшкиллэш дэвр тaлaби экэнлигини унутмэслигимиз, улэрни кошидэ "Умид ни^оллэри"нинг биринчи вэ иккинчи боскич мусобaкaлaрининг уткэзиш синфдэн тэшкэри ишлэр экэнлиги Узининг исботини топиб булгэнлиги мухим эхэмият кэсб этэди.
REFERENCES
1. Achilov, T., & Zufarov, T. (2019). Improvement Of Combined Actions Of Greco-Roman Style Wrestlers Taking Into Account The Specifics Of Competitive Activity. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(12), 1913-1917.
2. Choriyev, I. (2019). Efficiency Of The Model Of Formation And Development Of Readiness For Pedagogical Design In The Conditions Of Information And Communication Technologies. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 7(12), 624-629.
3. Karaev, V. S. (2020). Competence And Competent: Different Approaches And Interpretations. International Journal for Innovative Engineering and Management Research, 9(9), 202-206.
4. Mamatkulov, R. S., Khudoyberganov, J. S., Yusupbaeva, A. S., & Umaralieva, D. U. (2020). Features of formation of readiness of future teachers for innovative activity by means of information technologies. International Journal for Advanced Research in Science & Technology, 10(06), 1-3.
5. Атaбеков, Ф. У., Худойбергэнов, Ж. С., & Шукурллaев, Ж. M. (2020). Жисмоний тэрбия дэрслэридэ волейбол спорт турини ургатишдэ хэрэкэтли уйинлэрдэн фойд^ганиш. Manara ошириш тизимидэ спорт буйичэ мутэхэссислэрнинг кэсбий компетентлиги мехaнизмини тэкомиллэштириш: муэммолэр вэ ечимлaр, 212-214. 2.
6. Ачилов, Т. С. (2020). Оздоровительный бег, принципы сэмостоятельной тренировки. Maktab va hayot, 4(152), 43-44.
7. Караев, В. (2020). Физкультурно-спортивная деятельность как средство оптимизации подготовки профессионально-педагогических кадров. ACTA NUUz, 1(4), 79-81. 11.
8. Караев, В. Ш. (2020). Педагогические условия как фактор повышения профессиональной компетентности педагога физической культуры. Проблемы современной науки и образования, 6(151), 55-58.
9. Караев, В. Ш. (2020). Развитие профессиональной компетенции тренера в образовательном пространстве повышение квалификации. The World Of Science And Innovation, 1(1), 236-241.
10. Musurmanov, P., & Shermatov, M. (2020). Innovative Approaches To Developmant Of The Professional Competence Of Future Teachers. A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 1(1), 557-560
11. Зокиров, У. М. (2020). Эркин курашчиларнинг умумий ва махсус жисмоний тайёргарликларини такомиллаштириш усуллари. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 306-314
12. Хабибуллаев, С. Х., & Зуфаров, Т. У. (2020). Профилактика заболеваний средствами физической культуры. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 315-324
13. Хонкелдиев, Ш. Х., Закиров, У., & Меликузиев, А. А. (2020). Эффективность разработанной методики повышения физической подготовленности юных борцов вольного стиля. Наука сегодня вызовы и решения, 1(1), 114-115
14. Нурматов, Ф. (2019). Пути преодоления стресса спортсменами в спортивной соревновательной деятельности. ACTA NUUz, 1(2), 36-39.
15. Нурматов, Ф. А. (2020). Использование средств профессионально -прикладной физической культуры для улучшения уровня подготовки студентов вузов. Мугаллим, 2(1), 165-169.
16. Султанов, А. И., & Исламбоев, С. А. (2020). Вариативность физической подготовки дзюдоистов на этапе углубленной специализации. Вестник науки и образования, 10(88), 82-85.
17. Abdulaxatov, A. R., & Sultonov, A. I. (2020). Bo'lajak jismoniy tarbiya o'qituvchilarida kasbiy-madaniy munosabatlarni shakllantirish (kurash misolida). Maktab va hayot, 3(151), 20-21.
18. Чориев, И. Р., & Караев, В. Ш. (2020). Педагогическое проектирование физкультурно-спортивной деятельности будущих специалистов. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 333-341.
19. Шукурллаев, Ж. М. (2020). Укувчи-ёшларни волейбол спорт турига танлаб олишнинг методик хусусиятлари. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 342-348.
20. Shukrullayev, J. M. (2019). 7-14 yoshli maktab o'quvchilarini voleybol sport turiga tanlab olishning metodik xususiyatlari. Мугаллим, 2(1), 153-156.
21. Shermatov, M. (2020). Bo'lajak jismoniy tarbiya o'qituvchilarini tayyorlashda innovatsion yondashuvlar. Xalq ta'limi, 1(3), 78-83
22. Musurmanov, P., & Shermatov, M. (2020). Innovative Approaches To Developmant Of The Professional Competence Of Future Teachers. A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 1(1), 557-560
23. Akhatov, L.K., Rasulov, A.N., Mirzorakhimov, O.K., Sharipov, M.L., & Ibrokhimov, F.A. (2020). The Outlookings of Religious and Sufism in Teaching of Abdurakhman Jami. Journal of Critical Reviews, 7(17), 112-116