ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-591-595
УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА КИМЁ ФАНИНИНГ
ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШДА, ЗАМОНАВИЙ МУКАММАЛ ДАРСЛИКЛАРНИ ИШЛАБ ЧЩАРИШГА ИННОВАТЦИОН
ЁНДАШУВ ДОЛЗАРБ ИЖТИМОИЙ - ПЕДАГОГИК МУАММО
Наргиза Исмагиловна Хасанова
Чирчик шахдр 8 -умумий урта таьлим мактаби кимё фани укитувчиси
xasanovanargizaa@gmail.com
АННОТАЦИЯ
Хозирги кунда укув дарсликлар ва укув дастурларининг замонавий авлодини ишлаб чикиш,яъни таълим сохдсининг барча иштирокчиларининг эх,тиёжларини кондирувчи булишини таъминлаш таълим сифатини оширишнинг ,замонавий ва самарадор таълим мух,итини яратиш энг асосий,долзарб иштимой -педагогик муаммо.
Калит сузлар: Дарслик ,ахборот-коммуникатцион технология , билим, куникма ва малака хдмда комретенция,таълим стандарт.
AN INNOVATIVE APPROACH TO IMPROVING THE QUALITY OF EDUCATION IN CHEMISTRY IN SECONDARY SCHOOLS OF GENERAL EDUCATION, THE PRODUCTION OF MODERN PERFECT TEXTBOOKS IS A TOPICAL SOCIO-PEDAGOGICAL PROBLEM
ABSTRACT
At present,the development of the modern generation of educational textbooks and educational programs ,that is,ensuring the satisfaction of the needs of all participants in the field of education, the improvement of the quality of education, the creation of a modern and productive educational environment is the most basic, urgent work-pedagogical problem.
Keywords: textbook ,information and communication technology, knowledge, skills and qualifications as well as command,education standard.
КИРИШ
Замонавий дунёда тараккиётни белгиловчи омилларнинг енг асосийсидеч шубх,асиз,илмдир.Инсон айни ушбу илмларни таълим муассасаларида олади.Дарс сифатини мухдм омили-бу дарсликдир.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-591-595
Бугунги кунда укув дарсликлар ва укув дастурларининг замонавий авлодини ишлаб чикиш,яъни таълим сохдсининг барча иштирокчиларининг эх,тиёжларини кондирувчи булишини таъминлаш таълим сифатини оширишнинг ,замонавий ва самарадор таълим мухдтини яратиш энг асосий,долзарб вазифаларидан эканлигини барчамиз биламиз.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Бизнинг дарсликларимиздаги хам бирканча камчиликлар бор.1999 йилдан 2019 йилгача тахлил килинганда куйидаги камчиликлар аникланди.
8-синф кимё 1999 укув йилидан-2019 укув йиллигача
№ МашFулотлар номи 1999 2006 2010 2013 2019
1 Мавзулар сони 50 54 51 50 44
2 Назорат иши сони 8 9 8 8 8
3 Амалий машгулот сони 8 5 5 5 5
4 Мисол ва тест ечиш 4 5
5 Такрорий мавзулар сони
6 Лаборатория сони
жами 68 68 68 68 68
2010 укув йилида Кимёвий мувозанат мавзуси йук.
52-дарс Сульфат кислота
54-дарс . Саноатда сулфат кислота ишлаб чикариш. 2013 укув йилида :
7-дарс.Кимёвий элементлар даврий конуни. 13-дарс. Кимёвий элементлар даврий жадвали.
16.Элементларнинг даврий жадвалдаги урнига ва атом тузилишига караб тавсиялаш.Даврий конунининг ахамияти.
9-синф кимё 1999 укув йилидан-2019 укув йиллигача
№ МашFулотлар номи 1999 2006 2010 2013 2019
1 Мавзулар сони 59 57 54 55 44
2 Назорат иши сони 8 8 8 8
3 Амалий машгулот сони 8 3 2 2 3
4 Мисол ва тест ечиш 4 3 11
5 Такрорий мавзулар сони 4 3 2
6 Лаборатория сони
жами 68 68 68 68
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-591-595
НАТИЖАЛАР 2010 укув йилидаги:такрорий мавзулар
1-дарс .Элементлар даврий системаси вадаврий конуни.Атом ядроси.
2-дарс.Кимёвий боFланиш турлари.
3-дарс.Элементлар валент имкониятлари ва уларнинг оксидланиш даражаси.
4-дарс.Электролитик диссотцияланиш назарияси. 2013 укув йилидаги: такрорий мавзулар
1-дарс .Элементлар даврий системаси вадаврий конуни. 57-дарс.Д.И.Менделиевнинг даврий конуни ва кимёвий элементлар даврий системаси. Изомерия ходисаси.
42-дарс.Органик бирикмалар тузилиш назарияси мавзусида ёритилган. 2019 укув йилидаги: такрорий мавзулар
1-дарс .Элементлар даврий системаси вадаврий конуни.
2-дарс.Кимёвий боFланиш турлари.
10-синф кимё 1999 укув йилидан-2019 укув йиллигача
№ МашFулотлар номи 1999 2004 2019
1 Мавзулар сони 27 36 36
2 Назорат иши сони 8 8 8
3 Амалий машFулот сони 7 8 6
4 Мисол ва тест ечиш 16 10 13
5 Такрорий мавзулар сони 10 6 5
6 Лаборатория сони
жами 68 68 68
Тахлиллардан куриниб турибдики мавзуларимиз йилдан йилга кискариб бушликлар пайдо булган.Укув режада йиллик соат 68 мавзулар сони эса 10 -синфларда 36 тани ташкил этади.Шунингдек ,дарсликдаги методологик аппаратнинг мукаммал эмаслиги .таълим олувчини мотивлаштириш элементларининг саёзлиги,укув материалларини такдим этиш бир хилдаги таълим олувчиларнинг фаолиятини самарасиз килмокда.
Шунинг учун бу каби муаммоларни бартарф этиш учун дарсликлар ва укув кулланмаларни ишлаб чикишнинг максад сифатида умумий урта таълим муассасалари учун замонавий фан ва техника ривожи хдсобга олган х,олда
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-591-595
компетенциявий ёндашув талаблари асосида укув материаллари мазмуни,мавзуларни кетма-кетлиги ва сифатини такомиллаштириш хамда ушбу сохадаги илгор хорижий тажрибани самарали тадбик этиш эьтироф этилади.
МУХОКАМА
Дарслик ва укув кулланмаларни ишлаб чикишнинг асосий вазифалари куйидагилардан иборат:
-дарслик ва укув кулланмаларнинг янги авлодини ишлаб чикиш принсиплари хамда уларнинг мазмуни ва сифатига куйиладиган талабларни белгилаш; -давлат таълим стандартлари талаблари асосида укувчилар томонидан билим,куникма ва малака хамда комретенцияларнинг тулик узлаштиришига эришиш;
-укувчиларда мустакил ва эркин фикрлашни хамда уларни ижодий кобилиятларини ривожлантириш;
-янги авлод дарсликларин ва укув кулланмаларини яратиш ва амалиётга жорий этиш;
-укувчиларда илмий дунёкараш ва глобал тафаккур юритиш компетентлигини шакиллантириш;
-кимё фанларини укитишнинг принсипиал янги методологияси асосида таълим -тарбия самарадорлигини ошириш. Илмий методик талаблар:
-фан -техниканинг сунгги ютукларини узида акс эттириш; -укув фани мавзуларининг мазмунан яхлитлиги таъминланган булиши; -мантикий кетма -кетликка ва изчилликка амал килиши; -савол ва топшириклар аник ифодаланган булиши;
-бир тушунчанинг икки хил ифодаланишига ,саналарни келтиришда мавхумликка йул куймаслиги керак.
Дарсликнинг максади-давлат таълим стандартлари ва тасдикланган укув режа дастури асосида,тизимлаштирилган дидактик-методик жихатдан мукаммал ишлаб чикилган укув материалларини такдим этиш оркали таълим мазмунини очиб беришдан иборат.
Ахборот -таълим мухитини яратиш таълимда ахборотлаштириш жараёнини ривожлантиришнинг обектив натижаси булиб хисобланади.Таълимнинг ахборотлаштиришнинг максади-ахборот-коммуникатцион технологияларни жалб килиш ва куллаш хисобига интеллектуал фаолиятни глобал жадаллаштиришдан иботат.
ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021
ISSN: 2181-1385
Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89
DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-591-595
ХУЛОСА
Хулоса сифатида таъкидлаш мумкинки,мазкур муаммоларни хал килиш доирасида замонавий дарслик ва укув -методик мажмуалар ва электрон дидактик воситаларни бир тизимга бирлаштиришнинг педагогик,методик ва технологик асосларини ишлаб чикишга йуналтирилган тадкикотларни амалга ошириш лозим.
REFERENCES
1. Мирзиёев Ш.М. Миллий таракиёт йулимизни катъият билан давом эттириб,янги боскичга кутарамиз.1-жилд-Т.:Узбекистон НМИУ,2017.592 б.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси туFрисида"ги Фармони.-Т.:Адабиёт,2017.112 б.
3. Sherzod Ibroim Oglu Ibroimov, & Xaytgul Omonboevna Begalieva (2021). БОШЛАНГИЧ ТАЪЛИМДА "ТАБИАТШУНОСЛИК" ФАНИНИ УКИТИШНИНГ АХДМИЯТИ. Academic research in educational sciences, 2 (Special Issue 1), 438-445.
4. Шерзод Иброим УFли Иброимов, & Актути Араповна Туйчибекова (2021). БОШЛАНГИЧ СИНФ УКДТУВЧИСИ ФАОЛИЯТИДА МУЛОКОТ МАДАНИЯТИ ВА ПСИХОЛОГИЯСИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ (ТАБИИЙ ФАНЛАР МИСОЛИДА). Academic research in educational sciences, 2 (Special Issue 1), 456-471.+
5. Sherzod Ibroim O'Gli Ibroimov, & Saida Zunnunovna Mirzarahimova (2021). GEOGRAFIK NOMLARNING YOZILISHI VA TRANSKRIPSIYASI. Academic research in educational sciences, 2 (1), 789-798. doi: 10.24411/2181-1385-202100100
6. Шерзод Иброим УFли Иброимов (2020). ГЕОГРАФИЯ ДАРСЛАРИДА ТАЛАБАЛАР БИЛИМИНИ НАЗОРАТ КДЛИШ УСУЛЛАРИ. Academic research in educational sciences, (4), 412-417.
7. Oybek Uralovich Abdimurotov (2021). "YEVROSIYO MATERIGI"NI O'QITISHDA "KEYS STADI" METODIDAN FOYDALANISH USULLARI. Academic research in educational sciences, 2 (1), 377-382. doi: 10.24411/2181-13852021-00048