Научная статья на тему 'ҚИШЛОҚ ХЎЖАЛИК ФАНЛАРИНИ ЎҚИТИШ МЕТОДИКАСИНИНГ ПЕДАГОГИКА ВА БОШҚА ФАНЛАР БИЛАН БОҒЛИҚЛИГИНИНГ ИЛМИЙ-АМАЛИЙ АҲАМИЯТИ'

ҚИШЛОҚ ХЎЖАЛИК ФАНЛАРИНИ ЎҚИТИШ МЕТОДИКАСИНИНГ ПЕДАГОГИКА ВА БОШҚА ФАНЛАР БИЛАН БОҒЛИҚЛИГИНИНГ ИЛМИЙ-АМАЛИЙ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

353
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
озиқ-овқат хавфсизлиги / структура / ресурс / услуб / қишлоқ хўжалиги / коллеж / техникум / экология / маҳсулот / кимё / деҳқончилик / ўсимлик / food safety / structure / resource / style / agriculture / college / technical school / ecology / product / chemistry / agriculture / plant.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Ш Ш. Қурбонов, Б Р. Рамазонов

Ушбу мақолада ҳозирги кунда илмий-техника тараққиёти халқ хўжалигини ривожлантиришнинг асосий омилларидан бири эканлиги, мамлакатимизда озиқовқат хавфсизлигини таъминлашда қишлоқ хўжалиги ва биология фанларининг, шу билан бирга биология ва қишлоқ хўжалик фанларини ўқитиш методикасининг педагогика ва бошқа фанлар билан чамбарчас боғлиқлиги, фаннинг моҳияти ва энг асосий вазифаларидан бири мамлакатда озиқ-овқат хавфсизлигини таъминлаш, мамлакат аҳолисини озиқ-овқат маҳсулотларига бўлган талабини қондириш, қишлоқ хўжалиги маҳсулотларидан юқори, экологик тоза маҳсулотлар олишда умумий биология ва қишлоқ хўжалиги фанларининг боғлиқлиги тўғрисида фикр юоитилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article discusses the current scientific and technological progress as one of the key factors in the development of the national economy, the close connection of agricultural and biological sciences, as well as methods of teaching biology and agricultural sciences with pedagogy and other disciplines in ensuring food security in our country. One of the main tasks is to ensure food security in the country, to meet the demand of the population for food products, to consider the interdependence of general biology and agricultural sciences in obtaining high-quality, environmentally friendly products from agricultural products.

Текст научной работы на тему «ҚИШЛОҚ ХЎЖАЛИК ФАНЛАРИНИ ЎҚИТИШ МЕТОДИКАСИНИНГ ПЕДАГОГИКА ВА БОШҚА ФАНЛАР БИЛАН БОҒЛИҚЛИГИНИНГ ИЛМИЙ-АМАЛИЙ АҲАМИЯТИ»

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

;ишло; ХУЖАЛИК ФАНЛАРИНИ у;итиш методикасининг педагогика ва бош;а фанлар билан боглщлигининг

ИЛМИЙ-АМАЛИЙ А^АМИЯТИ Ш. Ш. бурбонов

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика института, мустакил тадкикотчиси

Б. Р. Рамазонов

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика института укитувчиси, б.ф.ф.д. (PhD)

ramazonov [email protected]

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада хозирги кунда илмий-техника тараккиёти халк хужалигини ривожлантиришнинг асосий омилларидан бири эканлиги, мамлакатимизда озик-овкат хавфсизлигини таъминлашда кишлок хужалиги ва биология фанларининг, шу билан бирга биология ва кишлок хужалик фанларини укитиш методикасининг педагогика ва бошка фанлар билан чамбарчас боFликлиги, фаннинг мохияти ва энг асосий вазифаларидан бири мамлакатда озик-овкат хавфсизлигини таъминлаш, мамлакат ахолисини озик-овкат махсулотларига булган талабини кондириш, кишлок хужалиги махсулотларидан юкори, экологик тоза махсулотлар олишда умумий биология ва кишлок хужалиги фанларининг боFликлиги туFрисида фикр юоитилади.

Калит сузлар: озик-овкат хавфсизлиги, структура, ресурс, услуб, кишлок хужалиги, коллеж, техникум, экология, махсулот, кимё, дехкончилик, усимлик.

ABSTRACT

This article discusses the current scientific and technological progress as one of the key factors in the development of the national economy, the close connection of agricultural and biological sciences, as well as methods of teaching biology and agricultural sciences with pedagogy and other disciplines in ensuring food security in our country. One of the main tasks is to ensure food security in the country, to meet the demand of the population for food products, to consider the interdependence of general biology and agricultural sciences in obtaining high-quality, environmentally friendly products from agricultural products.

Keywords: food safety, structure, resource, style, agriculture, college, technical school, ecology, product, chemistry, agriculture, plant.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

КИРИШ

Бугунги кунда фан ва техника ютукдари асосида давлатимиз иктисодий жихатдан хар томонлама ривожланиб, халкимизнинг маънавий ва маиший хаёти янада яхшиланиб бормокда. Хрзирги кунда илмий-техника тараккиёти халк хужалигини ривожлантиришнинг асосий омилларидан бири булиб, кишлок хужалигида илмий-техника тараккиёти аграр сохада жадал кириб бориб, фан-техника илгор ютукларидан фойдаланган холда ерлардан юкори, сифатли, экологик тоза махсулотлар олиш энг долзарб муаммолардан булиб колмокда.

Халкимизнинг озик-овкат, кийим-кечакка ва саноатнинг хом-ашёга булган талабини тула кондириш максадида кишлок хужалик махсулотлари етиштиришни купайтириш, унинг имкониятларини кидириб топиш; ишлаб чикарилаётган махсулотларнинг сифатини, физик, технологик ва бошка курсаткичларини яхшилаш; кишлок хужалиги ишлаб чикаришининг самарадорлигини таъминлаш учун комплекс механизациядан фойдаланиш; махсулотларни саклаш ва кайта ишлаш, тупрок стурктурасининг бузилишини олдини олиш; сув ресурсларидан тулик фойдаланиш; шунингдек кишлок худалигида илмий техника тараккиётининг асосий масалаларидан бири - мехнат унумдорлигини ошириш, махсулотларнинг таннархини пасайтириш ва ишлаб чикаришнинг рентабеллигига эришиш асосий масалалалардан хисобланади.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Х,ар бир фан узининг мазмуни, мохияти, тузилиши жихатидан бошка фанларнинг ютукларидан, натижаларидан фойдаланмаса, бошка фанлар билан чамбарчас богликликни таъминламаса деярли ривожланмайди. Шу нуктаи назардан, кишлок хужалик фанларини укитиш методикасининг педагогика ва бошка фанлар билан богликлиги, хусусан ушбу услубий фаннинг педагогик фанлар каторига киритилганлиги боис, биринчи навбатда педагогика фани билан чамбарчас богланган холда олиб борилади. Демак, услубий фанларнинг барчаси педагогик конуниятларга, методларга, услубларга, тамойилларга асосланади. кишлок хужалиги фанларининг психология фанига богликлиги шундан иборатки, берилаётган билимлар, амалий куникма ва малакалар талабаларнинг ёш ва индивидуал психологик хусусиятларига таянмасдан иш кура олмайди. Аслида хеч бир фан тингловчилар калбига психологик билимларсиз етказилмайди. Шуни хисобга олган холда, услубий билимларни укувчилар онгига етказиш вактида уларнинг диккатларининг жамланишига, дарсга

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

тайёргарлик холатига, уларнинг умумий рухий тайёргарлигига эътибор бериш зарур.

Услубий билимларни баён килиш жараёнида, таълим конунларига, конуниятларига, таълим методларига, таълим тамойилларига ва таълимни ташкил этиш шаклларига алохида урFу бериш таълим сифатининг яхшиланишига олиб келади. Ушбу билимлар асосидагина булажак мутахассисларда фан хакида бир бутун тушунча ва тасаввурлар пайдо булади. Кишлок хужалик фанларини укитиш методикасининг асосларини укитиш бошка фанлар сингари ижтимоий ва табиий фанлар билан хам чамбарчас боFлик. Бу фан ёшларни онгли тарбиялашда ва давлатимизнинг бугунги кундаги адолатли, узок келажакни кузлаб олиб бораётган адолатли сиёсатини хаётга татбик килишда мухим ахамиятга эга.

Давлатимизнинг аграр сиёсатини тула англаган холда, кишлок хужалик асослари фанларини укитиш ва ёшларни юкори савияда тарбиялаш катта ахамият касб этади. Кишлок хужалик фанларини укитишда табиат ва жамиятнинг ривожланиш конуниятларини, табиатни диалектик асосда тушунтириш, усимликлардан олинадиган мул ва сифатли хосил диалектик конуниятлар асосида вужудга келишини тушунтириш керак. Табиатда конуниятларидан микдор ва сифат узгаришлари, инкорни-инкор ва бошка диалектик конунларни билиш асосида усимлик ва хайвонларда буладиган биологик жараёнларни илмий асосда тушунтириб бериш талабаларнинг билимларини ошириб боришда катта амалий ахамият касб этади. Бунда айрим мисоллар оркали талабаларнинг дунёкараши шакллантирилади ва ривожлантириб борилади. Масалан: Fалла экинлари усиши ва ривожланиши давомида микдорий узгаришларига учрайди, бунинг учун зарур харорат, намлик, озука моддалари талаб этилади. Ана шу хаётий омиллар таъсирида Fалла усимликлари усади ва ёруFлик таъсирида киска ёки узок кунлар келиши билан сифат узгаришларига учраб, Fалла экинлари поя ва бошок чикаради, гуллайди ва мева хосил килади. Дехкончиликнинг ривожланиши жамият тараккиёти билан хам узвий боFлик Ижтимоий тузумнинг узгариши ва ахолининг дехкончилик махсулотларига булган талаби ортиб бориши билан дехкончилик хам ривожлана боради. Табиат конунларини илмий асосда тушунтириш усимликларда буладиган биологик жараёнларни тартибга солишга ва улардан мул хосил олишга имкон беради.

Укувчиларнинг билиш жараёни ва аклий ривожланиш психологияси кишлок хужалик фанларини укитиш, укув-тажриба участкасида ва укув ишлаб

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

чикариш бригадаларида утказиладиган тажриба ишлари жараёнида такомиллаштириб борилади. Х,ар бир дарс лаборатория иши ва амалий машгулотларни утказишда талабаларнинг психологиясини хисобга олиш зарурдир. ^ишлок хужалигининг биологик асослари фанини укитиш табиий фанлар билан хам чамбарчас богликдир. Аввало, кишлок хужалик фанларини укитиш биология фанларидан олинган назарий ва амалий билимга асосланади. Табиатшунослик фанларини урганишда мактаб укувчилари маданий ва ёввойи усимликларнинг хилма-хилигини урганадилар. Мактаб, коллеж, лицей атрофига экскурсияга чикишганда укувчилар жамоа, ширкат ва бошка турдаги хужаликларда экиладиган экинлар билан танишадилар. Ботаника курсида усимликларнинг асосий кисмлари ва уларнинг вазифалари билан танишадилар. Усимликларнинг генератив ва вегетатив органлари - илдиз, барг, поя, гул, мева, уруг ва уларнинг тузилиши, функциялари хакида маълумотлар берилади.

Кишлок хужалигининг биологик асослари фанини укитишда кимё фани маълумотларидан фойдаланиш. кишлок хужалик асослари дастурида тупрокнинг умумий физик, физик-механик ва кимёвий хоссалари, энг мухим минерал угитларнинг таркиби ва хоссалари, бегона утларга, зараркунанда ва касалликларга карши ишлатиладиган кимёвий препаратлар, минерал угитлар билан тажрибалар талабаларни келажакда илмий-тадкикотлар олиб боришлари учун замин хозирлайди.

Бундан ташкари олий укув юрти талабалари кишлок хужалик мехнати фанини укитиш жараёнида минерал угитларни аниклаш ва уларни дехкончиликда куллаш, ерга минерал угитлар солиш меъёрини белгилаш ва усимликларга таъсир этувчи кимёвий моддалар, чорвачиликда ишлатиладиган антибиотиклар, витаминлар ва бошкалар билан танишадилар.

Бу масалаларни хал килишда олий укув юртларида кимё курси материалларидан кишлок хужалигининг биологик асослари фанини укитишда куйидаги жадвалдан фойдаланишлари мумкин.

1-жадвал

Кишлок хужалигининг биологик асослари фанини укитишда кимё курси

материалларидан фойдаланиш

Кимёфанига оид мавзулар Кишлок хужалигининг биологик асослари фанидан фойдаланиш

Бошлангич кимёвий тушунчалар ^ишлок; хужалигида кимёнинг роли

Кислород. Оксидлар. Ёниш. Кислороднинг усимликлар ва хайвонлар хаётидаги роли. Х,авони О2 билан таъминланишида усимликларнинг роли.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

Сув ва эритмалар. Сув ва эритмаларнинг усимлик хдётидаги роли. Тупрокни агрокимёвий тах,лил килиш.

Асослар ва кислоталар. Кислотали тупрокларни яхшилашда нейтралланиш реакцияларидан фойдаланиш. Минерал угитлардан фойдаланиш.

Д.И.Менделеевнинг кимёвий элементлар даврий системаси. Моддаларнинг тузилиши. Д.И.Менделлевнинг Элементлар даврий системаси жадвалидан фойдаланиш. Усимликлар хдётида макро ва микро элементларнинг зарурлиги. ^ишлок хужалигида биологик тадкикотлар утказишда радиоактив изотоплардан фойдаланиш.

Формулалар ва тенгламалар буйича х,исоблаш. Формулалар ва тенгламалардан фойдаланиш, моддаларни кимёвий формуласидан фойдаланиб угит таркибидаги озука элемент микдорини х,исоблаб топиш.

Галогенлар. Галогенли тузлардан кишлок хужалигида фойдаланиш. Захдрли кимёвий моддалар тугрисида тушунча, кимёвий моддалардан кишлок хужалигида фойдаланиш.

Кислород группаси Кислород ва олтингугуртдан фойдаланиш. S ва унинг бирикмаларидан кишлок хужалигида зараркунанда ва касалликларга карши курашда фойдаланиш.

Электролитик диссоциланиш. Агрокимёвий тах,лилларда алмашиниш реакцияларидан фойдаланиш. Водород курсаткичи (рН) дан тупрок реакциясини аниклашда фойдаланиш. Агрокимёда фотокалориметрик усулдан фойдаланиш.

Азот ва фосфор N ва Р нинг айланиши. Аммонификация, нитрификация ва денитрификация. Минерал угитлардан фойдаланиш.

Углерод ва кремний. Табиатда С ва S нинг роли, тупрокнинг х,осил булишда уларнинг роли.

Металлар Айрим металларнинг усимлик ва хдйвон организмидаги роли.

Кишлок хужалиги коллежлари ва техникумларида кишлок хужалигининг биологик асослари фанларини укитишда олиб бориладиган синфдан ташкари ишлар, дарсдан ташкари ишлардан фарк килиб, барча укувчилар ихтиёрий хдсобланади. Синфдан ташкари дарсларга катнашиши укувчиларнинг

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

кизикиши, хохиши ва истаги билан амалга оширилади. Кишлок хужалиги фанларидан олиб бориладиган синфдан ташкари ишларда куйидаги таълим-тарбиявий вазифалар хал этилади:

1. Укувчилар билимини хар томонлама кенгайтириш ва уларга билим бериш, уларда фан ва кишлок хужалигининг инсон хаётидаги урни тугрисида маълумот бериб бориш билан бирга, уларнинг фанга булган кизикишлари ошириб борилади.

2. Укувчиларнинг фан асосларини урганишга булган кизикишларини орттириш, мустакил фикр юритиш асосида билим олиш куникмаларини шакллантириш.

3. Укувчиларни илмий-текшириш ишлари методлари билан таништириш ва уларнинг кузатувчанлик кобилиятини ривожлантириш.

4. Укувчиларнинг назарий билимларини ишлаб чикариш билан боглаш.

5. Кишлок хужалик фанларини укитиш асосида уларни ватанга мухаббат рухида тарбиялаш.

Кишлок хужалигига доир синфдан ташкари машгулотлар укувчиларга пухта ва хар томонлама билим беришга каратилади. Чунки дарс жараёнида хозирги замон фан ва техника тараккиётидаги ютукларни хар томонлама ёритиб булмайди. Хрзирги кунда ерни ишлаш, угитлар ишлаб чикариш ва улардан фойдаланишнинг янги технологияси, усимлик ва хайвонларни парвариш килишдаги фан ютуклари, кишлок хужалигида ишлатиладиган машиналар, хосилни йигиш ва уни саклашдаги фан янгиликлари ва шу каби масалаларнинг хаммасини дарс жараёнида тулик камраб олиб булмайди. Чунки бунга вакт етишмайди. Шунинг учун бундай масалаларни хал этишда синфдан ташкари олиб бориладиган ишлар мухим роль уйнайди.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Кишлок хужалик дарсларида синфдан ташкари машгулотлар тугри ташкил этилса, укувчиларнинг фанга булган кизикишлари ортади ва уларда мустакил билим олиш учун зарур булган малака шаклланади. Укувчилар синфдан ташкари ишлар билан шугулланганларида изланаётган мавзусига оид китоблар, кундалик газета ва журналлар укийди, радио, телевидение маълумотларидан фойдаланади. Уларни кундалик турмушда кулланаётган ишлар билан таккослайди. Укувчиларнинг фанга булган кизикишини синфдан ташкари машгулотлар оркали кучайтиришда укитувчининг роли жуда хам мухимдир. Укувчиларни мактаб олди участкаси, укувчилар ишлаб чикариш ташкилотлари, фермер

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

жужаликлари ва ишларида катнаштириш, фан ютукларини ифодаловчи кинофильмлар курсатиш, кечалар уюштириш, мустакил укиш учун адабиётлар тавсия килиш, илмий-тадкикот институтлари ва тажриба станцияларига экскурсиялар уюштириш, кишлок хужалик илгорлари ва фан намоёндалари билан учрашувлар ташкил этиш каби тадбирлар уларнинг фанларга булган кизикишини янада оширади, уларда илмий иш олиб бориш куникмаси ва

V> T~1 W Г-1 W

малакаси хосил булади. Бу эса шахсни ураб тарган оламни тугри тушунишга, кузатаётган объектларни хар томонлама идрок этишга ургатади.

Укувчилар билан синфдан ташкари машгулотларни олиб бориш эстетик, жисмоний ва ахлокий томондан тарбияланиб боради, кишлок хужалик фанларига доир синфдан ташкари ишларни ташкил килиш натижасида дунёнинг моддий бирлиги хакидаги таълимот изчиллик билан шаклланади, кишлок хужалик усимликлари ва хайвонлари ташки мухит факторларининг таъсирида доимо узгариб туриши ва ривожланишини, бу узгариш инсонлар томонидан бошкарилишини укувчилар уз кузлари билан куриб илмий дунёкараш таркиб топади.

Шунингдек, кишлок хужалик фанларига доир синфдан ташкари машгулотлар туфайли, айникса кишлок хужалик хоналарини жихозлаш, дид билан утказиладиган хосил байрами кечалари, мактаб олди участкаси ва укувчилар ишлаб чикариш бригадаларида утказиладиган тажриба ва кузатиш ишлари укувчиларни эстетик жихатдан завк ва гузалликка ургатади. Улар кишлок хужалик ишлаб чикаришида эришилаётган ютуклар, олимлар, илгор ишчи ва фермерлар ватанимизнинг равнаки ва моддий техника базасини мустахкамлаш учун олиб бораётган ишлар билан танишадилар ва баъзи ишларда хам катнашиб, ватанпарварлик рухида тарбияланиб борадилар.

ХУЛОСА

Кишлок хужалик фанларини укитиш методикасининг педагогика ва бошка фанлар билан богликдигининг илмий-амалий ахамияти шундан иборатки, биология ва кишлок хужалиги фанларини укитишда замонавий, инновацион педагогик технологиялардан фойдаланиш, ресурс тежамкор технологиялардан фойдаланиш, мактаб, коллежлар, техникумлар укувчилари ва олий укув юрти талабаларига бу фаннинг мохияти ва энг асосий вазифаларидан бири мамлакатда озик-овкат хавфсизлигини таъминлаш, мамлакат ахолисини озик-овкат махсулотларига булган талабини кондириш, кишлок хужалиги махсулотларидан юкори, экологик тоза махсулотлар олишда умумий биология ва кишлок

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

хужалиги билан богли; булган бошка фанлар билан чамбарчас богликлигини англаган холда барча фанлардан фойдаланиш катта илмий ва амалий ахдмият касб этади.

REFERENCES

1. Алимова, Х. Б., & Рамазонов, Б. Р. ИНТЕРФАОЛ ТАЪЛИМ ЁРДАМИДА МАКТАБ УКУВЧИЛАРИНИНГ КОБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ.

2. ЛН Эгамбердиева, МА Хуррамова, БР Рамазонов ПРОБУДИТЬ У МОЛОДЕЖИ ЧУВСТВО ЛЮБВИ К ПРИРОДЕ ОДНА ИЗ АКТУАЛЬНЫХ ЗАДАЧ - Academic research in educational sciences, 2021m.

3. BR Qurbonov, S. S., & Ramazonov TUPROQSHUNOSLIK VA QISHLOQ XO'JALIGININIG BIOLOGIK ASOSLARI FANINING MAQSADI, VAZIFALARI HAMDA ILMIY VA AMALIY AHAMIYATI ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES 2 (4), 326-333.

4. TTTTTT Рамазонов, Б. Р., & Курбонов ФОРМИРОВАНИЕ КОМПЕТЕНЦИИ У СТУДЕНТОВ БИОЛОГИЧЕСКОГО НАПРАВЛЕНИЯ ВУЗОВ В ОБУЧЕНИИ ПРЕДМЕТА ПОЧВОВЕДЕНИЕ И БИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ СЕЛЬСКОГО ХОЗЯЙСТВО ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES319-325. 2 (4), 319-325.

5. DОQ Ergasheva, BR Ramazonov ARTISHOK-CYNARA SCOLMYMUS L. O 'SIMLIGINING DORIVORLIK XUSUSIYATLARI VA QO'LLANILISHI Academic research in educational sciences 2 (Special Issue 2)/

6. БР Рамазонов, РК Кузиев, НЮ Абдурахмонов СОСТОЯНИЕ ЗЕМЕЛЬНЫХ РЕСУРСОВ НИЗОВЬЕВ АМУДАРЬИ И МЕРЫ ПО ИХ РАЦИОНАЛЬНОМУ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ Почвоведение-продовольственной и экологической безопасности страны, 388-389.

7. БР Рамазонов, АК Рахимов, КА Муталов РАЙОНИРОВАНИЕ СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННЫХ КУЛЬТУР НА ТЕРРИТОРИЯХ ПРИАРАЛЬЯ ИХ ЭФФЕКТИВНОСТЬ И УЛУЧШЕНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО СОСТОЯНИЯ АРАЛЬСКОГО РЕГИОНА Биология ва экология электрон журнали 4 (2).

8. КА Муталов, БР Рамазонов, МК Гулматова КЕЙРЕУКОВАЯ ФОРМАЦИЯ ЮГО-ЗАПАДНОГО КЫЗЫЛКУМА Биология ва экология электрон журнали 4 (2).

9. БР Рамазонов СЕЛЬСКОХОЗЯЙСТВЕННЫЕ КУЛЬТУРЫ И ИХ ПРОДУКТИВНОСТЬ В НИЖНЕ АМУДАРЬИНСКОМ РЕГИОНЕ Academic Research in Educational Sciences 2 (1), 1001-1006.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES VOLUME 2 | ISSUE 9 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-9-51-59

10. КС Баракаевич, БР Рамазонов, ХР Журакулович СУВ РЕСУРСЛАРИНИНГ ТАЩИСЛИГИ-ГЛОБАЛ ЭКОЛОГИК МУАММО Биология ва экология электрон журнали 4 (2).

11. БР Рамазонов ПРОЦЕССЫ ЭРОЗИИ, ОПУСТЫНИВАНИЕ В ПРИРОДЕ И ИХ ОСНОВНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ACADEMIC RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES 2 (386-396), 386-396/

12. КА Муталов, БР Рамазонов ТРАВЯНИСТАЯ РАСТИТЕЛЬТОСТЬ ФОРМАЦИЯ ОДНОЛЕТНИХ ГАЛОФИТОВ-HALOPOJA ANNUA Academic research in educational sciences 2 (Special Issue 2).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.