Научная статья на тему 'УМАР ТЕРМИЗИЙНИНГ “ТАФСИРИ СУРАТИ ИХЛОС” АСАРИДА ИХЛОС СИФАТИ ВА МУХЛИСЛАР ДАРАЖАСИ БАЁНИ'

УМАР ТЕРМИЗИЙНИНГ “ТАФСИРИ СУРАТИ ИХЛОС” АСАРИДА ИХЛОС СИФАТИ ВА МУХЛИСЛАР ДАРАЖАСИ БАЁНИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
24
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Умар Термизий / “Тафсири сурати ихлос” / Ихлос. / Umar Tirmidhi / "Tafsiri surati ikhlos" / Ikhlos

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Чориев, Мухиддин

Мазкур тадқиқот жараёнида “Тафсири сурати ихлос” асарида ихлос масаласи таҳлил қилиб ўтилди. Ихлос амаллар мағзидир ва Аллоҳга етиш учун энг яқин йўлдир. Ихлоссиз амал жонсиз жасадга, мевасиз дарахитга, насабсиз одамга, ўсмас донга ўхшайди. Жонсиз жасад эса дафн этилишдан, самарасиз дарахт эса ўтин бўлишдан бошқасига ярамайди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

STATEMENT OF THE QUALITY OF IHLOS AND THE LEVEL OF FANS IN THE WORK OF UMAR TERMIZIY'S "INTERPRETATION OF SURAT IHLOS"

In the course of this research, the issue of sincerity was analyzed in the work "Tafsiri Surati Ikhlos". Sincerity is the essence of deeds and the closest way to reach Allah. A deed without sincerity is like a dead body, a tree without fruit, a person without lineage, and a grain without growth. A dead body is good for burial, and a fruitless tree is good for firewood.

Текст научной работы на тему «УМАР ТЕРМИЗИЙНИНГ “ТАФСИРИ СУРАТИ ИХЛОС” АСАРИДА ИХЛОС СИФАТИ ВА МУХЛИСЛАР ДАРАЖАСИ БАЁНИ»

YMÄP TEPMH3HHHHHr "TA^CHPH CYPATH HX.AOC" ACAPH^A HX^OC CH^ATH BA MYX.tfHC.tfAP ^APA^ACH EAEHH

HOPHEB MyxnggHH

mmom tepmu3uü xan^apo unmuü-maö^u^om

mapka3u unmuü xoöumu

d https://doi.org/10.24412/2181-2993-2022-2-323-329

MasKyp maö^u^om wapaenuöa "Ta^cupu cypamu uxnoc" acapuöa

*uüf»TAima uxnoc Macanacu ma^nun yunuö ymunöu. Mxnoc aMannap Massuöup ea AННOTAЦHм

Ännoysa emurn ynyn энг H^un üynöup. Mxnoccus aMan woncm wacaösa, Meeacrn öapaхumгa, Hacaöcm oöaмгa, ycMac öoma yxrnaüöu. Moncm wacaö эсa öafin эmunumöaн, caMapacm öapaxm эсa ymun öynumöan öorn^ac^a HpaMaüöu. Kanum cymap: VMap TepMusuü, "Tatycupu cypamu uxnoc", Mxnoc.

f

\ i ~. i ii /

In the course of this research, the issue of sincerity was analyzed in ABSTRACT the work "Tafsiri Surati Ikhlos". Sincerity is the essence of deeds and the

closest way to reach Allah. A deed without sincerity is like a dead body, a tree without fruit, a person without lineage, and a grain without growth. A dead body is good for burial, and a fruitless tree is goodfor firewood.

Key words: Umar Tirmidhi, "Tafsiri surati ikhlos", Ikhlos.

KHPHm (Introduction)

TyeKH eMFHpcro öynyT ^ofiga öeMaraHugeK, Hacaöcro ogaM xaM MepocgaH MaxpyMgup. Arap MampuKgaH MaFpuörana uöogaT una TaHunraH KHmHHHHr ^acaguHH ga^H этмacgaн pyxcro Tyraö Typum, oxup-oKuöaT cacuö uraapra, KypT KyMypcKanapra eM öynraHH Kaöu HHcoHHHHr xaM uxnoccro Kunuö ropraH aMMannapu pyxcu3 ^acagra yxmafigu.

OgaM öonacu TyFunuö aBBano öup Kapun ^ohhh эгannaнgн, cyHrpa ogaMnap yHra KyH cafiuH Mym^HK öynuö öopaBepagH. YHHHr ^KHHnapu rygaKnurugaHoK Kena^aKga ynyF ogaM öynHmnurHHH op3y Kunagu. Karra öynraH capu öona y3HgaH 3apapKyHaHganapHH xafigaö öopaBepagH. ^yHKH yHga pyx öynraHnurH ynyH öyHgan y3rapumnap y3-y3ugaH nango öynagu.

YMap TepMH3HH "Ta^cupu cypaTH Hxnoc" acapuga uxnoc öem maKnga

öynumuHH TatKugnafigu. Munnaraap unuga энг TyFpucHHH a^paTuö onum

uxnocgup. KypuHMac, ho3hk, gaKHK o^araap unugaH TyFpu guHHH a^paTum

323

> www.birunijournal.uz

ux^ocgup. Eexyga, öe^ofiga ranrap unugaH MaH^aarau ranrapHH a^paTum ux^ocgup. Än^ox Tao.ro po3H öy^aguraH ax.ro»; öh.toh xyn^aHHm xaM Hx^ocgnp.

MY^OKÄMÄ BA HÄTH^Ä^ÄP (Discussion and results)

Äcapga ux^ocHHHr Kyöugaru KypuHum^apu Tax^u^ KH^HHraH:

jjvt liii

BHPHHHH KypHHHm

ämmo aBBanru Ba^x öapna MHttraraap opacugaH öup MH^^aTHH a^paTuö o^umgup. ryHOx^apHH öepKHTyBHH CaTTop öy^raH 3ot Ohh Hmpoh cypacuHH 95-oaTuga myHgafi gegu: Än.rox pocT afiTgu: HöpoxuMHHHr öyngaH TofiMaraH MH^^aTura эpгamннг. y MympuKnapgaH öy^MaraH эgн. Höh Äööoc po3ua.n.roxy aHxy afiTagu^ap: ^HH^ap omu xun öynuö yrapHHHr öemTacu öomngHp. ^xygufi, HacpoHufi, Ma^ycufi, coöuuH^ap (ro.ngy3ra cuFHHyBHu), BacaHua (öymapacraap) öyrap öomn guH^ap. X,aK guH эca aroHa hotom guHugup.

ijjjuiLLll ja aj^H ^ J^J ^i* ö^ jf- ¿JJ ü*j : Jl* ^ Jla

— jlill ^ji — jjill Ij^Jt ^jSa i lji!ü.li jp Je a^lj Axl ^Aill Jla j

Än^ox Tao.ro O^h Hmpoh cypacuHHHr 85-oaTuga myHgafi gegu: Khm HoroMgaH öom^a guHHH xox^aca, öac, yHgaH öy xaprro ^aöyn ^u^HHMac Ba y oxupaTga 3ueH KypryBHH^apgaH öynyp. Eat3H y^aMo^ap afiTgu: ÄBBanga ogaM^ap öapnacu öuTTa hotom guHuga öynumraH, cyHr uxTH^o^^ap caöaö ^up^arapra öy^HHuö KeTumgu. Eup ^aBM Hypra uöogaT ^u^gu, öup ^aBM 3y^MaTra, öup ^aBM ^apumTanapra, öup ^aBM Tomra uöogaT ^u^gu. Eup ^aBM y3afip anafixuccanoMHH Än^oxra mepuK ^u^gu. Eac, yrap axygufi geö hom oggu. ^Ha öup ^aBM Hco anafixuccanoMHH Än^oxra mepuK ^u^gu. Eac, yrap Hacopo geö hom oggu. CyHr öup KaBM aroHa Än^oxra xen HapcaHH mupK Ke^TupMacgaH, Myx^uc öynuö uöogaT

1 O^h Hmpoh cypacu 85 oaT.

324

килди. Гарчи кофирлар карих курсалар хам. Ихтилофларнинг боши "насл куни" Аллох таолонинг Мен сизларнинг раббиларингиз эмасманми? деган кундан бошланди. Насл кунида Аллох таоло наслни йукдан бор килди, сунг уни зулматга ташлади. Сунг уларга уз нуридан бир нур сочиб, учта неъматни хадя этди. Рухнинг зехни, аклнинг фахми, калбнинг заковати.

Бас, улар эшитадиган, курадиган, фахмлайдиган ва гапирадиган булиб колишди. Сунгра буларга хужжат койим булди. Кейин Аллох таоло уларни бир-бирларини ёлFиз Аллохга ибодат килишга чакирадиган килиб куйди.

^11 JJjJl ул ^3 з .SJfc.11 АлШЛ ^11 ул АаМк*

-¿¿^ ^11 J3з11 ул ^^з JлV1 -¿¿^

<¿1 ¿л А^ДО*! ААО^11 ^2 А^2 Jз'11 ул

-12 ЦАаЛ -631С з 1з1с узл11^11 ^з^з 1.с з ^^¿с ул из^з^З

з А^з^Ь lJJлli JJjJlJ^j ^11 JJa1lJ JJ311 ул lJJ^j С ¿31. з ¿^13 ^11 lJJ¿jJ

.уз^ИЛ а^ з1 з урЛ А <¿1 . Аз^з0*-1Ь

Бас, бир тоифа нурдан зулматга карашди, чалкашиб колиб зулматга ибодат килиб колди. Яна бир кавм нурдан малоикаларга карашди, чалкашиб колиб малоикаларга ибодат килиб колди. Бир кавм нурдан аршга карашди, чалкашиб тошларга ибодат килиб колди. Яна бир кавм узларининг нурига карашди ва чалкашиб ташбех денгизига Fарк булди. Натижада Аллохнинг ибодатида ширк келтирди. Яхудий ва насоролар Узайр ва Исо алайхиссаломларни шерик килганидек ширк келтирди. Аллох таоло, золимлар айтаётган гаплардан Олий ва Покдир. Сунг Аллох ёрдам берган кавм чикди ва улар Аллохдан бошка бирор бир нарсага эътибор килмади нурнинг нурига карашди. Улар ёлFиз Аллохнинг узига ихлос ила ибодат килишга буюрилди. Ва Аллохга хакикий мухлисларча ибодат килди гарчи кофирлар карих курсалар хам.

<_]1л V J¿uж С3 з з ¿¿^11 з (_ЗJ¿11 ул уиН зд

Сд1 ^11*3 ^ з А]^л11сЛо]1 з ул -¿1"' "'. '1*а*.' ^ ^^ ул V) Уз^

1з31£ьз уЗ^И (У : Ал' ус .¿3^11 ^з■ ^^ * з Ал^1 J36 з а1ат ул

е^зД ус з Ал1с <¿1 <¿1 Jз'J ' : 163с ^ А^1с '13 Е ^а -6'л 1

з ^36^1 '^21 : -А' з Ал1с <¿1 з -д з 131 -а

A.2Ji у¿*0' з ^^^ (JJSiJ' з A.2Ji з '2Jl2l з A.2Ji

узс^з 1б1£ 4JlзJ ^2 з Jlз11 ЯJlзJ ^2 з

з А.а^13у11 А^ 1б1^ з з JJ¡11 ^¿^'З ^ ^13 з ^1з11

JJi з 'aJ2a1 з .АJJ3J^11 з А¿^2lзJj1 з А¿Jт■Jл11 з з

АJJзJ^11 з А2Ji А¿^21зJl1 з А2J2 ^3^1 А¿т■JлJl з ¿О' АJJJSЗl з

: ^ А.лл.J з^1 з А3J2 узхО' з ^313^1 А3J2 уJJ^lC з (^.лл.

325

HKKHHHH KypHHHm

^hhhh öugtaT Ba xypo^oTgaH, mua Ba Typ.u ^H^anapgaH KyTKapumgup. Än.rox Tao.o fflyapo cypacuHr 88-89 oaT.apuga myHgafi geö MapxaMaT KH.agu: y KyHga Ha mo. MaH^aaT öepap Ba Ha öo.a.ap. Marap, khm Än.rox xy3ypura To3a Ka.ö u.a Ke.ca, (MaH^aaT Tonap). Cax. afiTagu: To3a Ka.ögaH Mypog, 3a.o.aTra öom^oBHH öugtaT Ba ^acogra o.uö öopyBHH xaBogaH fiupoK öy.Hmgup.

Baxo.aHKH, Än.rox Tao.o ax.u öugtaTHH Mycy.MoH.ap ^aMoaragaH, yMMaT.ap ^aMuaTugaH, guH coxacugaH HH^apgu. EyHHHr TacguFH cu^aTuga Än^ox Tao.ro ÄHtoM cypacu 159-oaTuga myHgafi gegu: ^HH^apuHH Ta^pu^a Kh.hö, y3.apu rypyxöo3.HK KH.raH.ap öu.aH xen öup aro^aHr fiyK....!

Ofima p.a afiTagu: Ey.ap xaKuga nafiFaMöap a.afixucca.oMgaH cypaguM. y Kumu afiTgu.ap: y.ap öugtaT ax.u y.ap MeHgaH fiupoK, MeH y.apgaH fiupoKMaH. Ba aHa nafiFaMöap anafixuccaroM afiTgu.ap: ^xygufi.ap eTMum öup ^upKara, Hacopo.ap eTMum hkkh ^upKara Ba MeHHHr yMMaTHM эca eTMum yn ^upKara öy.HHuö, my.apgaH öuTTacu Ha^oT TonyBHugup. EomKa öup puBoaTga, $aKaT caBogu. at3aM (KaTTa ^aMoaT) gaH öomKacu gy3axga gegu.ap. ^Ha öup puBoaTga agamraH Ba agamTupyBHH ^upKanapHHHr öapnacu gy3axra öom.afigu gegu.ap.

Äöy. Ochm afiTagu.ap: EugtaT Ba ^upKanapHHHr ac.u ornwra öy.uö, 3HHguK.ap, ^axMufi.ap, Kagapua.ap, Myp^uanap, paBo^H3.ap Ba xapypufi.apgup.

3uHguK.ap эca öem ^upKara öy.HHagu, ^axMHfi.ap caKKH3 ^upKara, Kagapufi.ap erra ^upKara, Myp^uanap yH caKKH3Ta ^upKara, paBo$H3.ap yH öem ^upKara, xapypufi.ap fiurupMa öem ^upKara öy.HHagu Ba ^aMH eTMum hkkh ^upKa öy.gu.

ffly.apHHHr öapnacu xaroKaTgagup. Äöy To.uö MaKKufi afiTagu: EugtaT.apHHHr öapnacu ryHoxgup, .eKHH yHHHr Kaira-KHHHKnapH öopgup.

326

www.birunijournal.uz

Катталарининг бештаси накл ва асарлар асосидан кофирлигига уламолар иттифок килишган.

Кддариялар умматнинг мажусийсидир, муржиалар умматнинг насороларидир, жахамийлар умматнинг яхудийсидир. Сахобаларни кофирга чикарган равофизлар умматнинг мушрикларидир, зиндиклар эса умматнинг кофирларидир.

Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам айтилар: Эргашинглар, узларингдан бир янгилик чикарманглар, башорат беринглар нафратлантирманглар, енгил килинглар OFир килманглар, бидъатдан сакланинглар. Бас хар бир янглик бир бидъатдир ва хар бир бидъат залолатдир ва барча залолат дузахдадир, бидъат килишдан ва динда Fулу кетишдан сакланинглар. Бас, бандаларнинг ёмонлари Fулу кетган вайсакилардир. Кимда ким жаннатнинг боFларини хохласа, жамоатни лозим тутсин, кимки жамоатдан ажраси дузахдадир. Яна Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам айтилар: Бидъат ахли дузах итларидир. Оиша розияллоху анхога Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам айтдилар: Х,ар кандай гунохни тавба ювади факат ахли бидъатнинг гунохи тавба билан хам ювилмайди, мен улардан йирокман, улар мендан йирокдир.

Иблис алайхи лаънат айтади: Мен одам боласига бир гунохни зийнатлаб курсатсам, у ист^фор билан белимни синдирди, шундан кейин мен уларга истигфор айтиш хаёлига келмайдиган гунохни зийнатлаб курсатаман, у хаво билан бидъатдир. Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам айтдилар: Аллох таоло мени танлади ва менга асхобларни берди ва улардан киёвлар ва сахобалар килиб берди, охир замон якинлашганда уларнинг камчилликларини топмокчи булган кавмлар пайдо булади. Ундай кавмлар билан бирга утириб овкатланманг, касал булса бориб курманг, вафот топса жанозасига хозир булманг.

Jx»li AJ ¿1ll j4jj (jlS ö^ä JjVI jiVl Jla Jl*ll UÜ j Cili^l ^JtL jx J**ll jA Jx*jli Ixll ^jj jjj ^llxll ^li jx aj^i ^i Ja 2 liki ajj tjlSJ Vj !>Lc.

®JJJA ^^l je J ^l^^l jx likl ajj1 aj&i^j ^jj V j tj^j V j ^Ixlll j ^^^i^l ^if Je l^ll^ ^xe aajjij ^J^^Jl ^JJ Je Axblll ^jJ Jijxll ^^Ijj ^l' J Ajle <¿1 <¿1 Jj'j Jla Jla Aje <¿1 ^^J

jxx ^xllli ^аЫ j^j j '^j*'" J^ ^ll^ Ь jil£ Ь j^lb Ь j^li Ь a1 jUj l^jll ', '"'"'j plx^l

1*i je 'Ui j 'jjj Vj J**ll ^i ^^i^l ^jj V ll Jla j .j'li ь a1 ja*j

Учинчи куриниш

2 Кахф сураси 110 оят.

327

Hx^oc aManHH энг ho3HK Ba ga^u»; H^araapgaH ca^amgup. ryë, Ämox

Tao.ro Kax$ cypacuHHHr 110-oaTHga MapxaMaT KHOTaHHgeK: ......Eac, khm Poôôura

pyöapy KeiHmHH yMug KH.roa, axma aMan kh.tohh Ba Poööh HÖogaTura öupopTaHH mepuK KH^MacHH", geruH. ÄömragHKH, o^rgaru MatHo, a^hh khm PoôôucHHHHr ynyF Ma^oMHgaH ^ypKca, xen HapcaHH Än.roxra mupK KernupMacgaH ux.roc H^a corax aMan kh^chh. Ä6y Xypaöpa po3HOT.roxy aHxygaH Pacy^y^^ox co.nnannoxy anaöxH BacamaM aÖTgu^ap: PuëKop KHëMaT KyHH Typira hcm ÖH^aH na^Hpu^HÔ, эн эн xohh, эн Ko^up, эн 3o^hm ceHHHr aMamapuHr öoTH^gup, Öop ceH khmhh mepuK ^H^raH öy^caHr myHgaH a^puHH cypa.

^yHaög EaFgoguH aÖTagu^ap: ËMOH ogaraapuHrau Hy^oTHÖ, a^uHrau um^aTum u^a aMangaru ux.roc MyKaMMan Ôyragu.

jx j pljx j^i ^jJLj ^^üjl j ^ÛXJLJ ûlûjj jx j pljx j^i ljj < _ jx Jjâ j

^jâ ylx^^l j^l ^i ùj^ j 4A1& ^ ^ mjr. Jla j pljx j^i p^^Jl J^iS j p^xJl

AHmraguku: khmhhkh aËôu aHTu.roa, ^axra nu^ca 6ac, y puëKopgup, ôup KHmHKH ôhpobhh TaH^ug Kuram ypHura Ma^Taca 6ac, y puëKopgup. Ba ôup KHmuKH ogaM^ap HHuga ^yga Fafiparau 6y.roa, y3H ëraro KoraaHga gaHraca ôyroa 6ac, y puëKopgup.

XY^OCÂ (Conclusion)

Xyroca cu^aTuga aÔTum MyMKHHKH, YMap TepMH3HHHUHr Hx.roc cypacu Ta^cupura ôaFum^aHraH ymôy acapu xap ôup MyMHH-Mycy^MOHHHHr ^pairaHra caMHMHH ux.roc ^unum ôopacugaru 6н^нм^apннн roKcarrapumra xu3Mar ^u^agu.

REFERENCES

1. YMap Pu30 Kaxxo^a. Mat^aM an-MycaHHu^ an-Kyryô an-apaôua. - Eafipyr. 1406/1986.

2. YMap TepMroufi. KuTaô yH-Huôa. - Kpxupa: "An-XugaHBua" KyryôxoHacu. 2/173, 17945 pa^aM^u K;yro3Ma.

3. YMap TepMroufi. Ta^cupu cypaTyn ux.roc. - Kpxupa: "An-XugaHBua" KyTyôxoHacu. 2/173, 17945 pa^aM^u Ky^ë3Ma.

4. Saidov, S. (2021). Ibn al-Muqaffaning islom tarjima san'atiga qo 'shgan hissasi. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 7(1), 334-337.

5. Saidov, S. A. O. G. L. (2021). IBN AL-MUQAFFANING HAYOTI VA ILMIY FAOLIYATI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 7(7), 8-14.

328

www.birunijournal.uz

6. Saidov, S. (2022). TARIXIY MANBALARDA KELTIRILGAN IBN AL-MUQAFFA BORASIDAGI MA'LUMOTLAR TAHLILI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(2), 525-528.

7. Saidov, S. (2022). "TADBIR UL-MANZIL" RISOLASI-OILAVIY MUNOSABATLAR UCHUN DASTURULAMAL. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(5-2), 894-897.

329

-\

www.birunijournal.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.