Научная статья на тему 'АЗИМИЙ ИЖОДИДА ИҚТИБОС САНЪАТИ'

АЗИМИЙ ИЖОДИДА ИҚТИБОС САНЪАТИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
88
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
иқтибос / Қуръон / ҳадис / девон / тасаввуф / шариат / маърифат / тариқат / иймон / тақво / диёнат. / quote / Qur'an / hadith / devon / mysticism / sharia / enlightenment / teachings / faith / piety / religion.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Сарвиноз Азизхонова

Мазкур мақолада Хожа Аҳмад Яссавийнинг издошларидан бўлган, ХVIII аср охири – ХIХ аср биринчи ярмида яшаб, ижод қилган Азимхўжа Эшоннинг шеърларида иқтибос санъатидан фойдаланганлиги, Қуръон ва ҳадис оятларидан иқтибослар келтиргани, мазкур шеърларнинг таҳлили, Қуръондан суралар ёки дуолар ўқиб ибодат қилиш тўғрисида маълумотлар берилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ART OF QUOTATION IN AZIMI'S WORK

This article provides information about the use of the art of quotation in the poems of Azimkhoja Eshan, a follower of Khoja Ahmad Yassavi, who lived and wrote in the late XVIII early XIX centuries, quotes from the Qur'an and hadith, analysis of these poems, recitation of surahs or prayers from the Qur'an.

Текст научной работы на тему «АЗИМИЙ ИЖОДИДА ИҚТИБОС САНЪАТИ»

SCIENCE AND INNOVATION 2022

№ 3

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

АЗИМИЙ ИЖОДИДА ЩТИБОС САНЪАТИ Сарвиноз Азизхонова

УзР ФА Алишер Навоий номидаги Давлат адабиёт музейи таянч докторанти https://doi.org/10.5281/zenodo.6780312 Аннотация. Мазкур мацолада Хожа А^мад Яссавийнинг издошларидан булган, XVIII аср охири - XIX аср биринчи ярмида яшаб, ижод цилган Азимхужа Эшоннинг шеърларида ицтибос санъатидан фойдаланганлиги, Куръон ва %адис оятларидан ицтибослар келтиргани, мазкур шеърларнинг та^лили, Куръондан суралар ёки дуолар уциб ибодат цилиш тугрисида маълумотлар берилади.

Калит сузлар: ицтибос, Куръон, %адис, девон, тасаввуф, шариат, маърифат, тарицат, иймон, тацво, диёнат.

ИСКУССТВО ЦИТИРОВАНИЯ В ТВОРЧЕСТВЕ АЗИМИ Аннотация. В данной статье приведены сведения об использовании искусства цитирования в стихах Азимходжи Эшана, последователя Ходжи Ахмада Яссави, жившего и писавшего в конце XVIII - начале XIXвв., цитаты из Корана и хадисов, анализ эти стихи, чтение сур или молитв из Корана.

Ключевые слова: цитата, Коран, хадис, девон, мистика, шариат, просвещение, учение, вера, благочестие, религия.

THE ART OF QUOTATION IN AZIMI'S WORK Abstract. This article provides information about the use of the art of quotation in the poems of Azimkhoja Eshan, a follower of Khoja Ahmad Yassavi, who lived and wrote in the late XVIII - early XIX centuries, quotes from the Qur'an and hadith, analysis of these poems, recitation of surahs or prayers from the Qur'an.

Keywords: quote, Qur'an, hadith, devon, mysticism, sharia, enlightenment, teachings, faith, piety, religion.

КИРИШ

Мумтоз адабиётшуносликда назмий асарларда куръон ва хадисдан фойдаланиш мустакил бадиий санъат - ицтибос санъати номи билан кайд килинади. Замонавий адабиётшуносликда иктибосга "куръон оятлари ва пайгамбар хадисларини шеър ичида келтириш ёки уларнинг мазмунини шеърда ифодалаш санъати" деб таъриф бериш хамда хадисларга багишлаб ёзилган "Арбаъин"ларга хам иктибос санъатининг намунаси сифатида караш мавжуд.

Асрлар давомида ижодкорлар иктибос санъатидан кенг фойдаланиб келганлар. Шу уринда иктибос санъати хакида кискача тухталамиз. Иктибос, араб тилида "о5" сузидан олинган булиб, лугатда "илм узлаштирмок", "цитата келтирмок" ва "ут олмок" маъноларини билдиради. Иктибос куръон ёки хддисдан керакли кучирмани айнан олиб, олинган манбага ишора килмаган тарзда куллашдир. Бундан максад, биринчидан, келтирилаётган фикрни диний асослаш булса, иккинчидан, уни мукаддас калом нури билан зийнатлаш булган.

Адабиётшунос олим О.Журабоев бу санъат хакида: "Маънавий санъатлар сирасига кирувчи "иктибос" санъати иштирок этган асарларда, узига хос жилвакорлик билан бирга

фалсафий мушохада хам чукур акс этган булади. Иктибосни куллай билиш юксак савия ва махоратни талаб киладиган ижод услубидир", - дейди. Шунингдек, Атоуллох Хусайнийнинг куйидаги фикрларини келтиради: "Иктибос" машхур кавлга кура ^уръон ёки хадисдин бир ниманининг олинганига ишора булмаган тарзда каломга киритмактин ибораттур".

Шеърларига нур ва зиё багишлаган ижодкорлардан бири XVIII аср охири - XIX аср биринчи ярмида ^уконда яшаб, ижод килган Азимийдир.

Бузрукхужа (баъзи манбаларда отасининг исми Камолиддинхужа) угли Азимхужа эшон (Азимий) тасаввуф илмининг билимдони, суфий шоир сифатида шариат ахкомларининг асосини ташкил этувчи иймон, салот, хаж амалларини бажариш вожиблиги билан бирга манъ килинган ишлардан тийилиб яхши хул; эгаси булиш, суннатларни бажариш, тарикатда эса тавба килиш, пир йул-йуриклари асосида иш куриш, ^уръондан суралар ёки дуолар укиб ибодат килиш, тажрид ва тафридда (хилват ва ёлгизланиш) булиш, маърифатда эса, дарвешликни кабул килиш, халолликни тилаш, маърифатли булиш, шариат ва тарикат макомларига риоя килиш, яхшини ёмондан фарклай олиш, беозор булиб факирлик йулини тутиш, сир-асрорни пинхон тутиш, шариат, тарикат, маърифат, хакикат макомларини билиш ва уларга амал килиб Аллохнинг вахдатига интилиш каби гояларни куйлаган.

Унинг 4000 минг мисрадан ортик шеърлари жамланган "Мурод-ул-ошикин" номли девони мавжуд булиб, ундан хикмат, мусаддас, газал, наът, муножот, мухаммас, мураббаъ, мустахзодлари урин олган. Уларнинг орасида иктибос санъати билан бирга тасаввуфий-ирфоний охангда ёзилган газал ва бошка лирик жанрларга оид асарлар катта кисмини ташкил килади.

Азимий девонида ^уръондан келтирилган иктибослардан мисоллар келтирсак.

Шоир Расулуллох с.а.в.га багишлаган наътнинг иккинчи бандида келтирилган:

Бу ердаги ¿¿alUU j сузи "Анбиё" сурасининг 107 оятига ишора беради. Яъни, Ц}

(Эй, Мухаммад!) Биз Сизни (бутун) оламларга айни рахмат* килиб юборганмиз. Ушбу оятдаги рахмат* сузи жуда кенг маънони англатади. Уларни билиш учун Мухаммад (а.с.)нинг ахлок-одоблари, сийрат ва шамоиллари, шариатларининг багрикенглиги, хатто, куфр ва ширк ахлига хам зулмни раво курмаслиги, мехр-окибат, эзгулик каби фазилатлар манбаи эканидан хабардор булиш зарур. Ушбу наътнинг учинчи бандида:

ТАДЦЩОТ МЕТОДИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

(bv) ¿Juli iaij vj ¿HiLj!

jj ü^ ÜiJ^J^ l^jjjj^i ^Jjtjjl ^^jt

SCIENCE AND INNOVATION

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

2022 № 3

ljm ^^¿l ^^mlj ¡sljlliall

Ymöy öaHggaru j^jll cy3H "Ha:®M" cypacHHHHr 17 o«Tura xaMga j.1' j^ ' cy3napu ^aMap" cypacHHHHr o«Tnapura ganonaTgup. ^tHH,

"Ha^M" cypacH 17 o«t: (W) ^¿L lij J^jll £lj li

naÖFaMÖapHHHr Ky3H neTra OFraHH xaM äyK, xaggugaH omraHH xaM äyK.

TA^H^OT HATH^ACH

"^aMap" cypacHHHHr o«Tnapura ganonaT: Cypaga oäHHHr HKKura öynuHHÖ, Myt^roa ro3 öepraHH xaKuga o«Tnap öynraHH ynyH homh myHgaä aTanraH. "^ueMaT «KHHnamgu. (MaHa, unox My^H3a cu^araga) Oä xaM öynHHgu.

ffloup Ma3Kyp öaHgga Hkkh onaM capBapu öynMum naäFaMÖapHH ynyFnaö, yHHHr xaeT Tap3ura oug My^roanap opKanu Ca.rao.noxy anaäxu BaccanaMra öynraH neKcro TyäFynapuHH u^oga этгaн.

6 öaHguga эca:

^lß. l£ aj^jl fllc- 4-^.js ^Ij^jlj ^^j. t i^j^jm

ljm ^^jl 4-^-lj-^ ^l sljl^äall

Ha^M cypacu 9 o«t: jI ¿¿mjä Lii jlü

Ta^cupnapga öy o«t naäFaMÖap anaäxuccanoM Ba ^aöpoun anaäxuccanoM opacugaru ynpamyB xaKuga экaнnнгн aäTunagu: "^^hh ^aöpoun ^apumTa «Ha xaM nacTpoKKa Tymumga gaBOM этнö, naäFaMÖap anaäxuccanoMra hkkh KaMOH MHKgopuna, öanKH yHgaH xaM «KHHpoKKa Kengunap. EyHgaä «khh.hk HaTH^acuga BaxuäHH eTKa3um ocoHnamraH".

^oöa KaBcaäH eTKypyö pyxuHH opoM aänagu

Mucpacugaru "KaBc" cy3H KaMOHHHHr un TopTunraH hkkh ynu MatHocuHH aHrnaTumura эtтнöоp KapaTcaK, "KOÖa KaBcaäH" öupuKMacuHH moup KaMOHHHHr HKKana ynu «KHHnamuö "pyxuHH opoM" aänaraHnurHra umopa Kunagu. "EyHga moup KaMOHHHHr hkkh ynu MatHocuga Hc.om TatnuMOTHHH HHcoHH«Tra eTKa3HÖ öepraH hkkh ynyF 3OT - MyxaMMag Ba ^aöpoun anaäxuccanoMnapHH Ha3apga TyTraHnuru, ynap "Metpo^" TyHuga öup-öupu öunaH «yga «KHHgaH Typuö ynpamraHnapura umopa KunraH öynumu xaM MyMKHH".

HatTHHHr 7 öaHgugaru ^^Vl jj^ cy3H "Onu HMpoH cypacHHHHr 110 o«Tura umopa.

^jij jjJ ^IflA aJj^'nn« ^^ ^l

^lj^ü jl Jmj^ ^^JJ

^^Vjj^ ^ ^jjjj »jtj 4 L^J^aJl jjJjjJ jm ^i^l ljm ^^jl ^^.lji ^l ^^^j sljl^äall

"Onu hmpoh cypacu 110 o«t": (jjji^j!2^ ^fill (jp jjijüj i_ij_j*.ijlj L^ljll J^ ^

jjqinliil fA^J^i^ f 3'' i l^J^ (jl^l ' . 'l^^ll ^^ (ji^

OgaMnapra HHKapunraH (MatnyM öynraH) yMMaTHHHr энг «xmucu öyngHHru3, (эä, MycynMOHnap!) 3epo, ch3 aMpu Matpy^, Haxäu MyHKap Kunacu3 Ba Annoxra hmoh KenTupacu3. Arap axnu KHTOÖnap (xaM) hmoh KenTupraHnapuga эgн, y3napu ynyH «xmu öynyp эgн. Ynap opacuga (MyxaMMagra hmoh KenTupraH) MyMHHnapu xaM öop, Kynnunuru эca ^ocuKnapgup.

SCIENCE AND INNOVATION

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

2022 № 3

Ymöy öaHgga moup öapna yMMaraap unuga Mycy.nMoH.nap y^yF^uruHH, y x,aM Mycy^MOH yMMaTH экaн.пнгннн, hkkh onaM capBapu öy^raH naHFaMöap (c.a.B.)ra ca.noBaT.nap aHTHmHH KaHga ;H.nMac.nHrH KepaK.nurHHH mapxgaraH.

ffloHpHHHr KyMugaru MycaggacuHHHr öupuHHH öaHguga Ke.nTHpH.nraH Uaj£ cy3H "Hcpo" cypacuHHHr 70 oaTura umopagup.

-st j^j <_ijjjl ^j^ ¿jsjijsä ^

¡j ÖJ^ä Jj ¿y-l^-ja ^'j^1

^jjlj j^ ja aiaa lsjj (^^Ijä -j"^* ^-iajl '. "j' (jjli-a ^l^al ¡äj ^jj.l ' jjt jij a »j'jjj

¡a ^^jjä atjüij -ji ^jj uaj£

Hcpo cypacu 70 oaT:

V« ijlli ¿-a Jt ¡Aufcalj il^l ja ¡Aljäjjj j^lj j^' ¡AliLkj ^jj Ha^jS sUj

^apxa^HKaT, (eh3) OgaM $ap3aHg.napuHH (a3H3 Ba) MyKappaM ;H.ngHK Ba ynapHH Kypy;.nHK Ba geHrrora (oT-y.noB Ba KeMa.napra) MHHgupuö KyMgHK x,aMga y.napra noK Hapca^apgaH pro; öepguK Ba ynapHH y3hmh3 apaTraH Kyn «orooTnapgaH a$3a.n khotö KyMgHK.

MY^OKAMA

Ymöy o^TH^HKga ä3hmhh Ä.n.nox,HHHr öyroK.nHruHH, öapna MaB:®ygoT.napHH apaTraHH x,aMga y.nap opacuga hhcohhh apaTuö y^yr ;H.nraH.nHrHHH u^oga этгaн.

Ä3HMHHHHHr ymöy Fa3a.nugarH öaHTga Ke.nTHpu.nraH vjäl ¿pj cy3H ^yptoHH KapuMHHHr "^o^" cypacu 16 oaTuga Ba "BoKea" cypacuHHHr 85 oaTuga Ke.nTHpu.nraH.

A mrt^l ja vjOa Ojjj Jjl

j-majl jlje. l^jl vjäl ¿pj jlj^l

"^o^" cypacu 16 oaT:

JJJJJI J. ja j—j ^ (j.ujLujj Ii jUujVl1 JÜj

hhcohhh (eh3) apaTraHMH3, (geMaK) yHHHr Ha^cu BacBaca ;H.nagHraH (KyHraugaH yTaguraH) Hapca^apHH x,aM öu.nypMH3. eh3 yHra öyHHH ToMupugaH x,aM a;HHpoK;gHpMH3.

"BoKea" cypacu 85 oaT: (A°) du^^i V ^jj ¡¡^ ili^Jal (j^^

eh3 yHra cu3^apgaH Kypa aKHHpo;gHpMH3, neKHH cu3^ap (öyHu) KypMaccu3.

Bo;ea-KHeMaTHHHr HoM^apugaH öupu. Ma3Kypga ;ueMaT kohhm öy^raHga pyM öepaguraH Myg^um xoguca^ap öaeHugaH öom^aö, oxupaTga MyMHH öaHga^apra öepunaguraH MyKo^oT^ap, atHH «aHHaT HetMaT^apu, myHHHrgeK, Ko^upnapHHHr «a3ocu, atHH, y^apra öepunaguraH gy3axgaru a3oö-y;yöaT^ap öaeH этнпaAн.

fflyHHHrgeK, Ke^Tupu^raH ymöy x,HKMaTgaru ^j^l' ^la cy3H Ca^ga cypacHHHHr 11 oaTura umopa.

jjL£ l£jjj jj jjji ^jjj J^l

jjljj jljJ j^^jl jJOj A^ljj jjlj^ jjl ji Aijla jjij ^ljjJ jjJjjjjA ojjjjJl^ jjll jJjl^ ^ j^ll

Ca^ga cypacu 11 oaT:

(jj*^ J1 jlj ¡¡^ i^J^j-all «¿Sli ¡Sl!^ (JJä

Айтинг: "Сизларга вакил килинган улим фариштаси жонларингизни олур, сунгра Раббингиз хузурига кайтарилурсиз". (жон олувчи фаришта, яъни Азроил алайхиссалом)

Ушбу хикматда шоир насихат тарзида дустларга Аллох хузурида шарманда булмаслик учун такво ва тоатда мудом булишлигини, улим хар бир дакикада келиши мумкинлиги, улим фариштаси жон олиш вактида бу хаётнинг барча ишлари ортда колиши тугрисида баён этган.

Яна бир газалда келтирилган сузи ^уръондаги "Кахф" сурасининг

оятларига ишорадир.

Балки, "Кахф" (гор) ва "Раким"* (битик) эгаларини бизнинг мужизаларимизнинг энг ажойибидан, деб хисоблагандирсиз?

Будпарастликдан кочиб, Аллохнинг розилигини истаб, юртини тарк этиб бир итлари билан тогдаги бир торга кочиб бориб яширинган бир гурух ёш йигитлар тарихда "Асхоби Кахф" ("Гор кишилари") ёки "Асхоби раким" ("Битик эгалари") деган номлар билан машхур булганлар.

Тахлил жараёнида шу нарса маълум булдики, Азимий ^уръон оятлари ва хадислар мазмунини шеърда сингдиришда, асосан, талмих ва ишора санъатларидан фойдаланган. У шеърларида ^уръоннинг ундан ортик сураларига мурожаат килган. Девондаги айрим байтларда оят ва хадислар мазмуни узбек тилида хам берилган. Шоирнинг шеърларда фойдаланган иктибосларига кура унинг ^уръонга мохир эканлиги, у келтирилган иктибосларни мазмун ва мохиятларини тулик очиб беролганини кузатиш мумкин. Яна шуни айтиш жоизки, ^уръон ва хадисдан келтирилган иктибослар туфайли асарларнинг кадр-киммати юксак бахоланаётгани куплаб янги кирраларни очиб беради.

1. ^уръони карим: маъноларининг таржима ва тафсири/Таржима ва тафсир

муаллифи: А. Мансур. -Т.: "Тошкент ислом университета", 2007. - 624 б.

2. Давлатов О. Алишер Навоий шеъриятида ^уръон оятлари ва хадисларнинг

бадиий талкини. Филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Самарканд. 2017.

3. Х,ожиахмедов А. Шеър санъатлари ва мумтоз кофия. - Т.: Укитувчи, 1999. - 96

Кахф сураси 9 оят: (Ч) Uab ¿н1 IjjIS ^jltj ¿jLllJ ¿1 ^

ХУЛОСА

Фойдаланилган адабиётлар

б.

4. Журабоев О. ^азиний Тура. -Т.: 2007. "Фан". - 135 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.