Научная статья на тему 'ТУРКИСТОНДА ИСЛОМ ДИНИ ЁЙИЛГАНДАН СЎНГ НИКОҲ ВА ОИЛА МУНОСАБАТЛАРИНИНГ ТАРТИБГА СОЛИНИШИ'

ТУРКИСТОНДА ИСЛОМ ДИНИ ЁЙИЛГАНДАН СЎНГ НИКОҲ ВА ОИЛА МУНОСАБАТЛАРИНИНГ ТАРТИБГА СОЛИНИШИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
137
24
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Ключевые слова
никоҳ / “Авесто” / Фитрат / “Адаб дурдоналари” / “Ҳидоя” / мусулмон ҳуқуқи манбалари / миллий эпослар. / marriage / “Avesto” / Fitrat / “Masterpieces of Literature” / “Hidoya” / sources of Muslim law / national epics.

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — И Холиқова

Мақолада ислом дини шариати асосида оилавий-ҳуқуқий муносабатларининг тартибга солиниши, оила масаласига исломий нуқтаи-назаридан ёндашув ҳамда бунга бошқа эътиқодий қарашлар вақилларнинг муносабатлари, алломаларимизнинг оилавий муносабатларга бағишланган фикрлари таҳлили баён қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MARRIAGE AND FAMILY RELATIONS AFTER THE SPREAD OF ISLAM IN TURKEY

Тhe article describes the regulation of family and legal relations on the basis of Islamic law, the Islamic approach to the family and other religious views, the analysis of the views of the representatives of our scholars on family relations.

Текст научной работы на тему «ТУРКИСТОНДА ИСЛОМ ДИНИ ЁЙИЛГАНДАН СЎНГ НИКОҲ ВА ОИЛА МУНОСАБАТЛАРИНИНГ ТАРТИБГА СОЛИНИШИ»

ТУРКИСТОНДА ИСЛОМ ДИНИ ЁЙИЛГАНДАН СУНГ НИКОХ ВА ОИЛА МУНОСАБАТЛАРИНИНГ ТАРТИБГА СОЛИНИШИ

И. Холикова

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти 4 курс талабаси

xoliqova [email protected]

АННОТАЦИЯ

Маколада ислом дини шариати асосида оилавий-хукукий муносабатларининг тартибга солиниши, оила масаласига исломий нуктаи-назаридан ёндашув хамда бунга бошка эътикодий карашлар вакилларнинг муносабатлари, алломаларимизнинг оилавий муносабатларга багишланган фикрлари тахлили баён килинган.

Калит сузлар: никох, "Авесто", Фитрат, "Адаб дурдоналари", "Хддоя", мусулмон хукуки манбалари, миллий эпослар.

MARRIAGE AND FAMILY RELATIONS AFTER THE SPREAD OF ISLAM IN

TURKEY

I. Kholikova

4th year student of Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region

xoliqova [email protected]

ABSTRACT

The article describes the regulation of family and legal relations on the basis of Islamic law, the Islamic approach to the family and other religious views, the analysis of the views of the representatives of our scholars on family relations.

Keywords: marriage, "Avesto", Fitrat, "Masterpieces of Literature", "Hidoya", sources of Muslim law, national epics.

КИРИШ

Туркистонда ислом дини ёйилгунга кадар никох ва оила хукукий масалалари тугрисида бир оз тухталиб, сунг Туркистонда ислом дини ёйилгандан сунг никох ва оила муносабатларининг одат ва шариат коидалари билан тартибга солинишига этибор каратсак.

Узбек халки Туркистоннинг кадимий халкларидандир. Бу жумхурият худудларида утказилган кадимшунослик (археологик) тадкикотларида исботланган ва тасдикланган[1].

Узбек халкининг вужудга келиши, ривожланиши ва унинг купайишини урганиш мухим ахамиятга эга. Халклар купайишининг бирдан-бир асоси уларнинг никох ва оила муносабатларида булишидир.

Жуда кадим вактларда хозирги тушунчадаги никох ва оила муносабатлари булмаган. Дастлабки вактларда гурухий никох, яъни бир гурух аёллар билан бир гурух эркаклар уртасида умумий эр-хотинлик, якин кариндошлар уртасида жинсий алокалар булган.

Зардуштийлик динининг асосчиси ва Марказий Осиё, Озарбайжон, Эрон хамда якин ва Урта Шарк, айникса, Хоразм халклари куп асрлик ижодининг махсули, бир канча элатларнинг ижтимоий-сиёсий, ахлокий-нафосат ва ахлокий-таълимий карашларининг вужудга келиши ва ривожланиши тарихини урганишда кимматли манба булган «Авесто» китобининг муаллифи Спитама Зарадуштра оилавий турмуш масалаларида жуда кизик маълумотларни беради[2].

АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

"Авесто"да инсоний бурч факат ахлокий йул-йурикларни узлаштиришдан иборат булибгина колмай, балки инсон оилавий турмуш, яхши ёр ва фарзанд тугрисида хам уйлаши зарурлиги таъкидланади. Уша даврда эркаклар роппа-роса 16 ёшидан уйланиб, бир нечта хотин олиш хукукига эга булган. Хдмма вакт биринчи хотин бошкаларига бош булган"[3]. "Авесто"да кайд этилишича, эркак киши аввало уйланиш учун моддий ва маънавий томондан тук ва жисмонан бакувват булиши лозим. Бунинг учун уз вактида овкатланиши зарур, акс холда эркак киши уз хизмат ва ахлокий бурчларини бажара олмайди. "Еб ичмайдиган инсоннинг тоат-ибодат килишга кучи булмайди, эр-хотинлик вазифасини адо этишга куввати етмайди, бола тугдира олмайди"[4].

Умуман, зардуштийликда оилавий бурч ва фарзанд тарбияси алохида урин тутади. Бу уринда "Авесто" тадкикотчиси ^.^омидовнинг фикрини келтириб утиш уринлидир: "Эркак зурёд колдириш кобилиятига эга булса-ю, аммо уйланмаса, унга тамга босишар ёки белига занжир боглаб юришга мажбур килишарди. Баъзан бундай эркакни копга солиб калтаклашган. "Авесто"да кариндошларнинг узаро оила куриши маън этилган. ^авм ва уруг конини тоза, авлодни бенуксон саклаш учун шундай килинган. Куп болали оилаларга давлат хисобидан нафака тайинлаш лозимлиги кайд этилган, бир йула 2-3 та туккан аёллар мукофот олишга сазовор, деб уктирилади"[5].

Патриархал оила Марказий Осиё халкларида оиланинг энг дастлабки тарихий шакли хисобланган. Бу оила айни замонда жамиятнинг асосий ишлаб чикариш жамоаси хам булган. Шунинг учун оилавий муносабатларга, хар бир оила аъзоларининг хатти-харакатларига алохида эътибор берилган. Марказий Осиёда патриархал оила эрамиздан олдинги биринчи минг йилликларда вужудга келган.

Унинг энг ривожланган даври эрамизнинг биринчи асрларига тугри келади. Оиланинг булиниб кетиши, урнига кичик-кичик оилаларнинг таркиб топиши эрамизнинг биринчи минг йиллиги урталаридан бошланади ва деярли ХХ асрларгача давом этди[6].

Кичик оилаларнинг вужудга келиши билан бирга никохнинг шарт-шароитлари хам узгариб боради. Патриархал оила мавжуд шароитларда никох шартлари анча катъий ва чекланган эди.

Никох - бу эркак билан аёл уртасидаги муайян иттифокнинг ва бу иттифокнинг жамият, давлат томонидан тан олиниши ва маъкулланишининг тарихий шаклидир.

Буюк аллома Абу Райхон Берунийнинг фикрича, биронта хам халк никохдан холи эмасдир.

Жамият никох воситаси билан эркак ва аёл уртасидаги табиий муносабатларни тартибга солиб туради, эр-хотин, ота-она ва фарзандлар уртасида ахлокий, хукукий мажбуриятлар урнатади. Никох жинсий эхтиросни махфийлик пардасига урайди, эр-хотин орасидаги табиий муносабатга ахлокий, маънавий гузаллик, андиша бахш этади.

Никох (арабча - кушилиш) сузи узбек тилига араблардан кириб келган. Араб истилочилари ислом дини коидаларини урнатиш максадида Марказий Осиё халкларининг исломдан олдинги дини билан боглик битикларни, маълумотларни йук килиб юборганлар. Бу билан маданиятимиз ривожланишига салбий таъсир курсатганлар. Буюк бобокалонимиз Беруний узининг "Кадимги халклардан колган ёдгорликлар" асарида берган хабарига караганда, Марказий Осиёни фатк этган араб лашкарбошиси Кутайбанинг буйругига кура Хоразм ёзувини яхши биладиган ва уни бошкаларга ургатадиган кишилар улдирилган[7].

Шунинг учун булса керак, айрим тадкикотлар исломгача бизда эркак ва аёл уртасида никох деган тушунча булмаган, деб эътироф этадилар. Бу фикр хакикатга тугри келмайди. Кадимги грек тарихчиси Страбоннинг (милоддан ав. 64-63-мил. 23-24 йиллар) ёзишича, хар бир массагетнинг уз хотини булган[8]. Ана шу тарихчининг фикрига караганда, эркаклар ва аёллар жинсий хаётда муайян эркинликларга хам эга булганлар.

Умуман олганда, Марказий Осиёда аёлларга кадимдан катта хурмат билан каралган. Улар жамиятда эркаклар билан тенг хукуклардан фойдаланишган. Геродотнинг "Тарих" номли асарида ватанпарвар аёл Тумарис хакида келтирилган тарихий маълумот бунга ёркин мисол була олади. Бунга кура, Турон ахолиси Тумарис бошчилигида боскинчи Кайхусрав армиясига какщаткдч зарба беради.

Бошка бир кадимги грек тарихчиси - Элион колдирган маълумотга кура, Марказий Осиёдаги йирик кабилалардан бири булган сакларнинг одатлари буйича

yfigaHumHu ucTaraH xap öup HuruT y3u yfigaHMoKHu öygraH ku3 öugaH ep octu yfiuga Kypam TymnmH mapT öygraH. Hurar Kypamga Fagaöa KugraH TaKgupgaruHa yfigaHum xyKyKura эгa öygraH. Akc xogga yHuHr y3u Ku3HuHr acupura afigaHraH. ^eMaK, 6y epga Kypam y3ura xoc Tap3ga hukox Ba3H^acHHH öa^apraH.

HATH^ATAP

MapKa3Hfi Ocue xagKgapuHuHr Mamxyp gocToHgapu - "Yry3HOMa", "AgnoMum" Ba "MaHac"gapga hukox öugaH öofhhk ogargapga fiHrHTHHHr ^hcmohhh KOÖHnHaTnapnra Ba yHH cuHaö Kypumra agoxuga axaMu^T öepugraH. HuruTHuHr KH3ra MyHOCHÖ eKH MyHocuö эмacgнгннн aHuKgam ynyH TagaöropgapHuHr y3apo ot nofiracu, KaMOHga HHmoHHH ypumu, y30KKa yK y3umu, Kypam Tymumu Kaöu paKOÖaTHHHHK maKggapugaH xaM ^ofigagaHugraH. fflyHHHrgeK, öy TaHgoB "Ku3 KyBgam", "TopTHmManoK" cuHrapu KypuHumga xaM y3 u^ogacuHu TonraH, ygapHuHr KogguKgapu xo3uprana eTuö KegraH. ^eKHH aHa my Kypamgap, KH3 KyBgamgap HoFuga KaHgafi cy3gap, gyogap umgaragraHguru xaKugaru xaöapgap örorana eTuö KegMaraH eKH Tapuxnugap öyHra эtтнöop öepumMaraH. .HeKuH cyFg e3Ma egrapguKgapugaH öy xycycga aHHa MatgyMoTgap Tonum MyMKuH.

3paMu3 öomgapugaH to X-XI acapgapra Kagap e3ugraH aHa myHgafi Hoeö cyFg e3Ma egropguKgapu örorana eTuö KegraH. naH^MKeHT AKuHugaru MyF tofu Tenacugaru KaguMru Kacp xapoöacugaH 80 ra akuh cyFg xy^^araapu TonugraH. VII acp oxupu VIII acp öomgapura oug öy xy^^araap CyFg apxuBu geö wpuTunagu. Ygap opacuga TagKuKoTHugap ToMoHugaH mapTgu paBumga "Nov.3" (HaBeKaT homhu maxapga Ty3ugraH xy^^ar öygraHu ynyH) geö öegrugaHraH cyFgna hukox ryBoxHoMacu, "Nov.4" geö öegrugaHraH KyeBHuHr KeguH tomoh oggugaru Ma^öypuaTnapu öaeH этнgгaн ukku xy^^ar öop[9]. Ma3Kyp xy^^aTnap KaguM Ba ugK ypTa acpgapgaru Y3öeKucToH xagKgapuHuHr HuKox-ouga Ba y öugaH öofhuk MygKHuguK Ba öomKa ^m^MouS MyHocaöargapu TyFpucuga xukoa KugyBHu MyxuM egropguKgup [10].

MYXOKAMA

HcgoM guHu TypKucTOH ygKacuga efiugraHgaH KefiuH HuKox-ouga xyKyKufi MyHocaöaTgapu KyptoHu KapuM, fflapuaT Ba Ogar Kougagapu, myHuHrgeK MyxaMMag nafiraMöap (c.a.B.)HuHr xagucgapu öugaH TapTuöra coguHraH.

fflapuaT - öy Kumugap aMag Kugumu ynyH HcgoM guHu Tapa^ugaH öywpugraH xyKMgap Ba Hu3oMgapgup. fflapuar xyKMgapuHu öuguö ogum xap öup MyMuH MycygMoH ynyH $ap3 xucoögaHagu.

OgaT Kougagapu acocaH KyHMaHHu xagKgapra TagöuK этнgгaн.

OgaT TypKucToH ygKacuga KyHMaHHu xagKgap (Ko3oKgap, KupFu3gap)ga hukox-ouga MyHocaöaTgapuHuHr acocu xucoögaHraH. Kp3oKgapga öup xug xyKyKufi

Macananap Ma3MyHura Kypa xap xun acocga xan KunuHumu öyfiuHa ogaT mapuaT HopManapugaH a^panuö TypraH. OgaT xyKyKHga Typnu TymyHnanap öynraH. MacanaH, "BapaHTa" By KenuHHHHr ora-oHacura Terumnu öynraH nopBa MonnapHH 3yp0B0HnHK öunaH xafigaö KeTumgup. "AneHrepnuK" - ko3ok xanKUHHHr ogaT xyKyKura acocaH ^yga orup aMan. AneHrepnHK - 6y 6eBa KonraH xoTHHHHHr эpннннг aKa-yKanapugaH öupura, KapuHgomnapura eKH ypyrura эpгa HHKum Ma^öypHtfrn. BeBanuK öomnaHraHgaH KefiHH öup fiun yTran, Ma3Kyp öeBara yfinaHum xyKyKura эгa öynraH H0M30g y3 xyKyKugaH ^ofiganaHumra Kupumumu MyMKHH öynraH. AneHrepnuK ogaTHHH öa^apumgaH öom TopTraH öeBa öonanapugaH, nopBacugaH, Mon-MynKugaH MaxpyM этнnнö, myHgaH cyHrruHa y y3 xoxumu öyfiHHa эpгa Terumu MyMKHH öynraH. By Kouganap yTpoK axonu ypracuga KeHr TapKanMaraH.

fflapuaT KouganapuHHHr y3ura xoc xycycuaraapu myHgaH uöopaTKH, yHga ucnoM guHH Kouganapu gaBnaT xyKyKufi HopManapuga My^accaMnaHagu.

MycynMoH xyKyKHHHHr xaMMa coxanapu my öunaH öupra hhkox, koh-KapuHgomnuK, TanoK MacananapuHH KaMpaö onraH MaHöanapgaH öupu "Xugofl" (TynuK homh "Xugoa $H-$ypytHn-$HKx" - "Oukx coxanapu öyfiuHa mapuaT KynnaHMacu ) gup.

By KynnaHMa TypT ^ungnu 53 KHToögaH uöopaT öynuö, yHHHr Myannu^u Anu höh Aöy BaKp an-PomugoHufi BypxoHugguH MapFHHoHHfigup. y 3ot 1197 fiunga Ba^oT этгaн öynuö, yHHHr Ma3Kyp acapuga ucnoMHHHr KaTop Macananapu öunaH xyKyKufi Ba axnoKufi Metepnap, hhkox Ba ouna Macananapu öunaH öornuK öynraH Kouganap xaMga ^mhoot Ba ^a3ora oug TagöuK этнm no3HM öynaguraH nopanap öara^cun epuranraH. BynapgaH TamKapu, öy KoHyH-Kouganap Ma^Myacuga MynKufi Ba MonuaBufi MyHocaöaTnap, ^yKaponuK xyKyKura, ^yKaponuK ®;apaeHH xyKyKura Ba öomKa Macananapra ypuH öepunraH.

X,aHa$HA Ma3xaöu xynocanapura acocnaHraH öy acapgaru Kouganap xaM my Ma3xaö KoHyHnapu Kaöu HucöaraH WMmoKpoK Ba KynafipoKnuru, xanKnapHHHr Maxannufi aHtaHanapu эtrнöopгa onuHraHnuru caöaönu, y aKcapuaT MycynMoH gaBnaraapuga KeHr efiunraH, nyHoHHH ko3h (cygta)nap, MyoMana MyHocaöaraapugaH Kenuö HHKaguraH (^yKaponuK, hhkox, ouna) Ba öomKa HH3onu umnapHH Kypuö xan этнmga öomKa MaHöanap öunaH öup KaTopga "X,ugofl"gaH xaM yHyMnu ^ofiganaHumraH. fflapuaT H3oxnapuHHHr TynnaMH "Myxracap-yn BuKoa" xaM Karra эtrнöopгa эгa öynraH. "MyxTacapHHHr mapxu" geö myxpaT TonraH öy ^HKxufi acap wpTgomuMH3 MaHcypxy®;a yrnu MaKcygxy^a KanaMura MaHcyö öynuö, Kapufiö W3 fiun unrapu e3unraH. By acap MoBapoyHHaxpHHHr TypKHfi-y3öeK Tunuga cy3noBHH xanKnapu ypTacuga y3HHHHr KaTTa oöpycu Ba axaMuaTH öunaH xu3MaT Kunuö KenMoKga. 3HgunuKga öy acap öupuHHH Maporaöa y3öeK Tunura Tap^HMa эrнngн.

HuKox-ouna MyHocaöaTnapuHH TapTuöra conumga XII acp gaBoMuga TypKucToH xygyguga aManga öynraH guHufi xyKyKufi Tu3uM - mapuaT, MycynMoH xyKyKu

нормалари, хадисларнинг роли жуда катта булган. Имом ал-Бухорийнинг "Ал-Адаб ал-Муфрад" ("Адаб дурдоналари") номли хадислар туплами шулар жумласига киради. Унда олти юзта хадис икки юз олтмиш етти бобга жамланган булиб, унда ота-онани эъзозлаш, каттага хурматда, кичикка иззатда булиш, кушничилик, инсонийлик ва мехр-шафкатлилик, сахийлик ва бахиллик, алдамчилик, чакимчилик ва махтанчоклик, исрофгарчилик ва жохиллик, шарму хаё ва уятчанлик каби катор хусни одоб ва гузал хулк коидалари ёритилган.

ХУЛОСА

Маърифатчи олим Ризоуддин ибн Фахруддин утган асрнинг охирларидан бошлаб Шарк тарихи ва маданияти хамда таълим-тарбияга оид унлаб асарлар ёзган. У мусулмон конуншунослиги - фикхга оид асар хам ёзган. Бу борада унинг "Кавоиди фикхия" Фикх коидалалари" асарини (Козон 1910) эслаб утишнинг узи кифоя. Асримизнинг бошларида ёзилган "Оила" асарида ахлок, одоб, оила масаласига куп эътибор килади. Маълум булишича, у таълим-тарбия сохасида анчагина бош котирган; унинг бу асарида ота-онанинг вазифаси, муаллим бурчи, айникса, хотинлар вазифаси кенг ёритилиб, бола тарбиясида хотинларнинг урни мухим эканлигига муаллиф катта ахамият беради. Унинг мулохазасига кура, яхши хотин болаларини хам яхши тарбиялай олади. У: "Хотинлар биринчи навбатда мураббийдирлар, хотиннинг оила тебратиши мураббийлик хамиридан патир килишу, унинг тандирида уша патирни ёпиш деган суз", - дейди.

"Оила" асари уз вактида бир неча бор кайта нашр этилган ва купчиликнинг диккатига сазовор булган.

Никох-оила муносабатларини тартибга солишда олим Ахмадхожи Максудийнинг 1912 йилда мактаб-мадрасалар талабалари ва барча муъмин-мусулмонлар учун кулланма сифатида чоп этилган "Шаръий хукмлар туплами" мухим ахамиятга эга. У татарча китобдан таржима килинган. Ал-Х,аким Термизий хам ахлок, никох ва оила масалаларига багишлаб бир катор асарларни яратган. Унинг "Солнома", "Нажот" ("Тугри йул"), "Наводирул усул", "Китоб ал-фурух" сингари улмас асарлари шулар жумласидандир. Бу манбалар уз даврида никох-оила муносабатларини тартибга солишга каратилган коидалардан иборат булиб, диний акидаларга асосланган эди.

REFERENCES

1. Ахмедов Б. Узбек улуси. -Т.: Абдулла Кодирий номидаги халк мероси нашриёти, 1992, 121-бет.

2. Йулдошев Ж. Хдсанов С. Авестода ахлокий-таълимий карашлар. Т., "Укитувчи", 1992, 21-бет

3. Маковельский А.О. Авесто. Изд-во АН Азербайджанской ССР, Баку, 1960, 80-81-бетлар.

4. Ясна 33-3-боб.

5. Хрмидов Х. "Шохнома"нинг шухрати. Т., "Узбекистон", 1991, 93-94-бетлар.

6. Кисляков Н.А. Очерки по истории брака у народов средней Азии и Казахстана. Ленинград, 1969, 16-бет.

7. Беруний. Танланган асарлар., I том, Т., "Фан", 1968. 72-бет.

8. История народов Узбекистана. Т., "Фан", 1950, 56-бет.

9. М.Исхоковнинг "Унутилган подшоликдаги хатлар" . Т. "Фан", 1992

10. Ф.М.Отахужаев.Ш.Р.Юлдашева.Оила хукуки.Тошкент.2007.36-40-б.

11. Lutfillo AKHATOV, A Rasulov, O Mirzorakhimov, M Sharipov, F Ibrokhimov. The Outlookings of Religious and Sufism in Teaching of Abdurakhman Jamiy.ECLSS Online 2020a

12. SI Doniyev, FA Ibrakhimov, IS Joldasov. Trends int the development of primary education (an example of the finnish system of primary education. Journal of innovatsions in pedagogy and psychology. 2020. 387-39

13. FAO Ibrohimov. Ta'lim muassasalarida huquqiy ta'lim-tarbiyaning zarurati. Academic Research in Educational Sciences. 2020.

14. M Mamatov, A Isomiddinov, S Yuldashev. Factors of Developing the Intellectual Abilities of the Youth. International Journal of Progressive Sciences and Technologies 16 (2), 311-313

15. S Yuldashev. Socio-Cultural Technologies in Uzbekistan: History and Now. International Journal of Progressive Sciences and Technologies 18 (1), 171-173.

16. SU Yuldashev. THE ROLE OF SOCIO-CULTURAL TECHNOLOGIES IN SOCIETY. Scientific Bulletin of Namangan State University 1 (10), 187-192.

17. Ibrohimov, F. A., & Fayziyev, I. S. (2021). SHAXS MA'NAVIY-RUHIY BEGONALASHUVINING SHAKLLARI. Scientific progress, 1(5).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.