Научная статья на тему 'ОИЛА: КЕЛИБ ЧИҚИШИ, МАЗМУН-МОҲИЯТИ, ЖАМИЯТ ҲАЁТИДА ТУТГАН ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ'

ОИЛА: КЕЛИБ ЧИҚИШИ, МАЗМУН-МОҲИЯТИ, ЖАМИЯТ ҲАЁТИДА ТУТГАН ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
1359
93
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Область наук
Ключевые слова
Оила / жамият / урф-одат / оилавий муносабатлар / қадрият / миллат / ижтимоий ҳаёт / Family / society / customs / family relations / values / nation / social life

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Бобур Бахтиёр Ўғли Мамарасулов, Элмурод Дилмурод Ўғли Холдоров, Шамсия Пўлатовна Шумқорова

Ушбу мақолада оиланинг келиб чиқиши, унинг мазмун моҳияти, жамият ҳаётида тутган ўрни ва роли, оилавий муносабатларинг Шарқ халқлари ҳаётидаги ўрнига бағишланган. Оилавий қадриятларнинг жамият ҳаётидаги муносиб ўрни ва аҳамияти ҳақида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по истории и археологии , автор научной работы — Бобур Бахтиёр Ўғли Мамарасулов, Элмурод Дилмурод Ўғли Холдоров, Шамсия Пўлатовна Шумқорова

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FAMILY: ORIGIN, CONTENT, ROLE AND SIGNIFICANCE IN SOCIETY

This article is devoted to the origin of the family, the essence of its content, its place and role in the life of society, the place of family relations in the life of the peoples of the East. We are talking about the worthy place and importance of family values in society.

Текст научной работы на тему «ОИЛА: КЕЛИБ ЧИҚИШИ, МАЗМУН-МОҲИЯТИ, ЖАМИЯТ ҲАЁТИДА ТУТГАН ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ»

ОИЛА: КЕЛИБ ЧЩИШИ, МАЗМУН-МОХИЯТИ, ЖАМИЯТ ХАЁТИДА

ТУТГАН УРНИ ВА АХАМИЯТИ

Бобур Бахтиёр уFли Элмурод Дилмурод ^ли Шамсия Пулатовна

Мамарасулов Холдоров Шумкорова

Жиззах политехника институти

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада оиланинг келиб чикиши, унинг мазмун мохияти, жамият хаётида тутган урни ва роли, оилавий муносабатларинг Шарк халклари хаётидаги урнига багишланган. Оилавий кадриятларнинг жамият хаётидаги муносиб урни ва ахамияти хакида суз боради.

Калит сузлар: Оила, жамият, урф-одат, оилавий муносабатлар, кадрият, миллат, ижтимоий хаёт

FAMILY: ORIGIN, CONTENT, ROLE AND SIGNIFICANCE IN SOCIETY

Bobur Bakhtiyor ugli Elmurod Dilmurod ugli Shamsiya Pulatovna

Mamarasulov Kholdorov Shumkorova

Jizzakh Polytechnic Institute

ABSTRACT

This article is devoted to the origin of the family, the essence of its content, its place and role in the life of society, the place of family relations in the life of the peoples of the East. We are talking about the worthy place and importance of family values in society.

Keywords: Family, society, customs, family relations, values, nation, social life

КИРИШ

Оила ва оилавий муносабатлар кадимдан инсониятни кизиктириб келаётган ижтимоий-тарихий ходисалардан биридир. Шунинг учун хам улар билан фалсафа, социология, иктисод, хукукшунослик, этнография, психология, демография, педагогика, тиббиёт каби фанлар шугулланиб келади. Ушбу фанларнинг хар бири уз сохаси нуктаи назаридан оилани тадкик этади. Илм-фанда оила ижтимоий институт сифатида жамият билан бирга пайдо булган деган караш шаклланган. Илк тарихий боскич ибтидоий жамиятда оиладаги муносабатлар уруг ва кабиладаги урф-одатлар ёрдамида бошкарилган. Ахлок, илк диний тасаввурлар ва кейинчалик давлатнинг пайдо булиши билан, бу муносабатлар ахлокий, диний ва хукукий меъёрлар билан йулга куйила бошлаган.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Инсон нафакат ижтимоий, шу билан бирга, биологик мавжудот хамдир. Уни гохо бошка биологик мавжудотлар сингари, муайян инстинкт, хис-туйгулар бошкаради. Бу хис-туйгуларга аввало одамнинг жинсий эхтиёжлари киради. Улар асосида эса хар бир биологик мавжудотга хос булган авлод уз кетидан насл колдириш инстинкти ётади. Оилавий муносабатлар мана шу эхтиёжларни кондириш асосида шаклланган. Кейинчалик улар жамиятда юз берган узгаришлар ва тарихий шарт-шароитлар таъсирида мураккаблашиб борган.

Ижтимоий-иктисодий ва сиёсий муносабатларнинг ривожланиши билан расмий никох муносабатлари хам юзага келган. Албатта, расмий никох муносабатларининг шаклланиши узок давом этган. Барча мавжудотларнинг жуфт булиб яшаши табиат конунидир. Аммо инсон оила куриб яшаши, оилага онгли караши билан бошка мавжудотлардан тубдан фарк килади. Фарк шундаки, инсон жинсий муносабатларга онгли ёндашиб, уларга ахлокий тус берган, нафосат конунларига асосланиб, уларни табора такомиллаштириб борган. Шу тарика оилада аста секин иктисодий, хукукий ва маънавий муносабатлар юзага кела бошлаган. Натижада оила - кишиларнинг табиий-биологик, иктисодий, хукукий ва маънавий муносабатларига асосланган ижтимоий институт сифатида шаклланган. Оила аъзолари бир оилада яшар эканлар бир-бирлари билан иктисодий-мулкий, хукукий, ахлокий, эстетик, психологик ва хоказо алокаларда буладилар. Оила каби никох хам инсоният ижтимоий-тарихий тараккиётининг муайян боскичида пайдо булган муносабатлар натижасидир. Никох тарихан таркиб топган, жамият томонидан муайян тартибга солинган эркак ва аёл узаро муносабатларининг шаклидир.

Жамият никох ёрдамида жинсий хаётни, эр ва хотинлик, ота-оналик хукукларини, уларнинг бир-бирлари олдидаги бурчларини тартибга солади. Оила-никохга нисбатан мураккаб муносабатлар тизими булиб, у эр ва хотиндан ташкари, уларнинг болалари, якин кариндошларини хам бирлаштириб туради. Оила ижтимоий муносабатлар билан бирга узгариб турувчи, мураккаб ижтимоий-психологик муносабатлар мажмуидир. Ибтидоий жамоа тузумининг дастлабки боскичида, одам туда-туда булиб яшаётган даврда, жинслар орасидаги муносабатлар муайян тартиб-коидага эга булмай, тудадаги барча эркак ва аёллар бир-бирларга умумий эр-хотин хисобланган эди.

Ибтидоий жамоа тузуми даврида оилалар кон-кариндош оила, пуналуал оила, жуфт оила, монагам оила каби шаклларга эга эди. Кон-кариндош оила - бу оиланинг биринчи боскичи хисобланади. У узида никохнинг куйидаги гурухларини бугинларга ажратади: оила чегарасидаги барча бува ва бувилар, уларнинг фарзандлари, яъни ота ва оналар бир-бирларига кариндош булганликлари; шунингдек, кейингиларнинг болалари учинчи бугинга тегишли

yMyMufi эp-xoтннпapнн, SynapHuHr Sonanapu, atHu, SupuHnunapuHuHr эвapaпapн TypTHHHH öyrHHra MaHcyS эp-xoтннпapнн Tammn KunraHnuruHu Sungupagu. OnnaHHHr ymSy ma^u xy^poH SynraH gaBpga $aKaT a^gognap SunaH aBnognap, OTa-OHanap SunaH Sonanap ypiacuga эp-xoтннпнк xyKyKu Ba Mä^SypuaTnapu MaH этнпгaнпнгн rooxnaS Sepunagu. Yma gaBpga xonaBanna, ToraBanna, aMaKHBaHnanapHHHr y3apo HHKO^Hra pyxcaT этнпгaн.

MYXOKAMA

^aMuaT TapaKKHeTHHHHr cyHrru SocKu^napuga ounaBufi xaerauHr pHBO^naHHmn, axnoKHH TyrnyHnanapHHHr HopMannamyBH - xoTHH-KH3napHHHr Tyna эpкннпнгн exyg эpкaкпap SunaH TeHr xy^KgunuruHu, onnaHHHr 3aMoHaBufi maKHHHH By^ygra кeптнpгaн.

OnnaHHHr TapaKKHH этнmннн y Sa^apaeTraH Ba3u$anap MoxuaTura ^pa yn fiyHanumra a^param MyM^H:

1. OunaHHHr h^thmohh тapaккнeтн;

2. OunaHHHr uKTucogufi TapaKKueTu;

3. OunaHHHr geMorpa^rn тapaккueтн.

OunaHHHr h^thmohh TapaKKueTH - ouna at3onapuHHHr мatпyмoтпнпнк-suhum gapa^acu, h^thmohh MaBKeu, canoMaTnunuru, TatnuM-TapSua, yp^-ogaT, $aH Ba MagaHuaT, TaSuaT Ba ^aMuaira SynraH MyHocaSaraapuHuHr Ta^Mu^-namuS Sopumu SunaH rooxnaHagu. OunaHuHr o3uK-oBKaT, кнfiнм-кeнaк, yfi-^ofi Ba SomKa amam ynyH 3apyp SynraH BocuTanap SunaH TatMuHnaHumu gapa^acuHuHr y3rapuS Sopumu yHuHr uKTucogufi TapaKKueTuHu Senrunafigu.

HATH^A

OunaHuHr geмoгpa$нк TapaKKueTu geraHga эca, yHuHr Tam^n Tonumu, MuKgopu Ba geмoгpa$нк тapкнSн (ounaga amaeiraH ^mu^pHu^ coHura KapaS rypyxnapra SynuHumu), ^aonuaTu (ounaga $ap3aHgnap TyrunumuHuHr MatnyM gaBpnapga y3rapuS Sopumu) TymyHunagu. KefiuHru fiunnapga yraasunraH coцнoпoгнк TagKuKpraap ouna ^yH^uanapuHuHr кeнгaaeтгaнпнгннн кypcaтagн, nyrnu ^aMuaiga cogup SynaeTraH geмoкpaтнк y3rapumnap ounara xaM Tatcup этмafi KonMafigu. ffly HyKTau Ha3apgaH Su3HuHrna, ounaHuHr Kyfiugaru Basu^anapuHu кypcaтнm мyмкнн:

1. Ounaga $ap3aHgnapHuHr Tyrunumu, axonuHuHr aHrunaS TypunumuHu TatMuHnam;

2. Ounaga em aBnogHu ^ucMoHufi cofhom, MatHaBufi Sap^Mon, ax-ro^fi пoк этнS TapSuanam opKanu emnapHu н^тнмoнfiпamтнpyв, ^aMuarau MagaHufi ^MxaTgaH yзпyкcнзпнгннн TatMuHnam;

3. Ougaga xy^aguK umgapuHu ropuTum, ouga at3ogapu ynyH arnarn ^ohhhh Tafiepgam, ygapHuHr Moggufi mapouTuHu axmugam;

4. Ouga at3ogapuHu 3apyp SygraH an^oM Ba TexHuKa BocuTagapu SugaH TatMuHgam, ygapHu KufiuM-KenaK, o3uK-oBKaT, SuguM ogumu Ba SupoH uxTucocra эгa Sygumu, y3 ucTetgog Ba uMKoHuaTgapuHu pyeSra HuKapum ynyH uKTucogufi mapT-mapouT aparnm, MexHaTra apoKcro ouga at3ogapuHu (Boara eTMaraH Sogagap, Kapuagap) Moggufi ^uxaTgaH TatMuHgam;

5.OugaHuHr h^thmohh Ha3opaT Kugum Ba3u$acu, atHu ouga at3ogapuHuHr xygK-aTBopu, axnoKHHH Ha3opaT Kugum, эp-хoтнннннг ouga Ba ^aMuaT oggugaru, $ap3aHgnapHHHr oTa-oHagapu, oTa-oHagapHuHr $ap3aHggapu oggugaru MactyguaTuHu omupum;

6. Ouga at3ogapuHuHur MatHaBuaTuHu roKcagrapum;

7. Ouga at3ogapuHuHr ougagaru MaBKegapuHu эraggamgapн ynyH umkohmt apaTum;

8. Ouga at3ogapuHuHr gaM ogumgapuHu Tyrpu TamKug этнm;

9. OugaHuHr эмoцнoнag Ba3u$acu, atHu ouga at3ogapuga öup- Supugapura Mexp-MyxaSSaT, xypMaT xuc-TyfirygapuHu TapSuagam;

10. 3p-xotuhhu Sup-SupgapuHuHr ^mhcuh эxтнe:®gapннн KoHgupum xaMga yrug Ba Krogapra y3 ^MHcura oug TapSua Sepum, ygapHu ougaBufi xaeTra TafiepgaS Sopum.

XY.TOCA

OugaBufi MyHocaSaraapHuHr maKggaHumu umuMoufi MyHocaSaraap TaSuaTura, ^aMuaT MatHaBuaTu Ba MagaHufi TapaKKueTu gapa^acura, aMag KunuHaguraH yp^-ogaT, aHtaHa Ba ygyMgapra, KumugapHuHr guHufi эtтнкoggapнra SorguKgup. TypTuHHugaH, ougagapHuHr TamKug Tonumu Ba MuKgopufi y3rapumura Tatcup KunyBHu oMuggapgaH Supu yHuHr ^aMuaTga TyTraH ypHu, KumugapHuHr ougara SygraH MyHocaSaTugup. By MyHocaSaT Sapna xagKgapga Sup xug эмac. KaguMgaH ucgoM KeHr TapKagraH xagKgap opacuga ouga MyKaggac xucoSgaHuS KeguHagu. fflapKga ougaBufi MyHocaSaraap ogoS-axgoK, Muggufi, yMyMuHcoHufi Kagpuaraap, guHufi Me3oHgapra acocgaHagu. BemuHHugaH, pecnySguKaMu3HuHr MycTaKugguKKa эpнmнmн KaguMgaH MyKaggac xucoSgaHraH ougaHu MycraxKaMgam, corgoM, SapKaMog $ap3aHggapHu TapSuagam ynyH 3apyp SygraH umuMoufi, cuecufi, xyKyKufi Ba MatHaBufi mapT-mapouTgapHu apaTgu.

REFERENCES

1. O'zMe Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil

2. Avloniy A. "Turkiy guliston yoxud axloq", -T.: 1992-yil.

3. Sher A. Axloqshunoslik, -T.: 2012-yil.

4. N.Aminova.» Odamning ijtiomiylashyvida ma'naviyatning o'mi.»Toshkent Adabiyot ychqynlaqri. 2017.

5. M.Dehqonov.N.Aminova Obod tyrmysh mystahkam oila tayanchi.Tyron Zamin ziyo. 2015.

6. M.Tilavoldieva, Sh.Xolmatova, N.Aminova, M.Mamadjonova. Etika, estetika,va mantiq. Yasabiy qo'llanma. Toshkent 2014.

7. Rizouddin ibn Faxriddin, Oila, T., 1991.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.