Научная статья на тему 'ТУРИЗМ СОҲАСИДА ИҚТИСОДИЙ САЛОҲИЯТДАН ФОЙДАЛАНИШДА СИНЕРГЕТИК ТАЪСИРНИ БАҲОЛАШ'

ТУРИЗМ СОҲАСИДА ИҚТИСОДИЙ САЛОҲИЯТДАН ФОЙДАЛАНИШДА СИНЕРГЕТИК ТАЪСИРНИ БАҲОЛАШ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
38
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
синергетика / синергетик таъсир / вертикал интеграция / горизонтал интеграция / ижтимоий самарадорлик / иқтисодий самарадорлик / туризм кластери. / синергетика / синергетический эффект / вертикальная интеграция / горизонтальная интеграция / социальный эффект / экономический эффект / туристический кластер.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Халбаев Шахриёр Абдуллаевич

Мазкур мақолада туризм соҳасида иқтисодий салоҳиятдан фойдаланишда синергетик таъсирни баҳолаш мазмун моҳияти очиб берилган. Ўзбекистонда туризм соҳасидаги синергик таъсирларни баҳолаш масалалари ҳозирча фақат тадқиқ қилишнинг дастлабки босқичида амалга оширилмоқда. Синергетикага бағишланган илмий манбаларни ўрганиш, айниқса, ушбу соҳада, туристик йўналишдаги ички ва горизонтал интеграциядан синергик самарадорликни баҳолашнинг оптимал методологияси ҳали ҳам мавжуд эмаслигини кўрсатди. Тақдим этилган усулларнинг таҳлили шуни таъкидлашга имкон берадики, улар асосан соф иқтисодий (миқдорий) синергик таъсир ва иқтисодий самарадорликни ҳисоблашга қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОЦЕНКА СИНЕРГЕТИЧЕСКОГО ЭФФЕКТА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА В СФЕРЕ ТУРИЗМА

В данной статье раскрывается сущность содержания оценки синергетического эффекта от использования экономического потенциала в сфере туризма. Вопросы оценки синергетических воздействий в сфере туризма в Узбекистане в настоящее время проводятся только на начальном этапе исследований. Изучение научных источников, посвященных синергетике, показало, что до сих пор не существует оптимальной методологии оценки синергетической эффективности, особенно в туристической области, от внутренней и горизонтальной интеграции. Анализ представленных методов позволяет отметить, что они в основном направлены на расчет чисто экономического (количественного) синергетического эффекта и экономической эффективности.

Текст научной работы на тему «ТУРИЗМ СОҲАСИДА ИҚТИСОДИЙ САЛОҲИЯТДАН ФОЙДАЛАНИШДА СИНЕРГЕТИК ТАЪСИРНИ БАҲОЛАШ»

Халбаев Шахриёр Абдуллаевич,

Шароф Рашидов номидаги Самарканд давлат университети тадкикотчиси

ТУРИЗМ СО^АСИДА ИКТИСОДИЙ САЛО^ИЯТДАН ФОЙДАЛАНИШДА СИНЕРГЕТИК ТАЪСИРНИ БАДОЛАШ

УДК: 338.48

ХАЛБАЕВ Ш.А. ТУРИЗМ СО^АСИДА ИКТИСОДИЙ САЛОЦИЯТДАН ФОЙДАЛАНИШДА СИНЕРГЕТИК ТАЪСИРНИ БАЦОЛАШ

Мазкур маколада туризм сох,асида иктисодий салох,иятдан фойдаланишда синергетик таъсирни бах,олаш мазмун мох,ияти очиб берилган. Узбекистонда туризм сох,асидаги синергик таъсирларни бах,олаш масалалари х,озирча фак,ат тадкик килишнинг дастлабки боскичида амалга оширилмокда. Синергетикага баFишланган илмий манбаларни урганиш, айникса, ушбу сох,ада, туристик йуналишдаги ички ва горизонтал интеграциядан синергик самарадорликни бах,олашнинг оптимал методологи-яси х,али х,ам мавжуд эмаслигини курсатди. Такдим этилган усулларнинг тах,лили шуни таъкидлашга имкон берадики, улар асосан соф иктисодий (микдорий) синергик таъсир ва иктисодий самарадорликни х,исоблашга каратилган.

Калит сузлар: синергетика, синергетик таъсир, вертикал интеграция, горизонтал интеграция, ижти-моий самарадорлик, иктисодий самарадорлик, туризм кластери.

ХАЛБАЕВ Ш.А. ОЦЕНКА СИНЕРГЕТИЧЕСКОГО ЭФФЕКТА ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА В СФЕРЕ ТУРИЗМА

В данной статье раскрывается сущность содержания оценки синергетического эффекта от использования экономического потенциала в сфере туризма. Вопросы оценки синергетических воздействий в сфере туризма в Узбекистане в настоящее время проводятся только на начальном этапе исследований. Изучение научных источников, посвященных синергетике, показало, что до сих пор не существует оптимальной методологии оценки синергетической эффективности, особенно в туристической области, от внутренней и горизонтальной интеграции. Анализ представленных методов позволяет отметить, что они в основном направлены на расчет чисто экономического (количественного) синергетического эффекта и экономической эффективности.

Ключевые слова: синергетика, синергетический эффект, вертикальная интеграция, горизонтальная интеграция, социальный эффект, экономический эффект, туристический кластер.

KHALBAEV SH.A. ASSESSMENT OF THE TOURISM SPHERE ECONOMIC POTENTIAL'S SYNERGETIC EFFECT

It the article is discussed content of the essence of assessment the synergetic effect of economic potential use in the field of tourism. The issues of assessing synergy impacts in the tourism sector of Uzbekistan are currently being conducted only at the initial stage of research. The study of scientific sources devoted to synergetic has shown that there is still no optimal methodology for assessing synergetic efficiency, especially in the tourist area, from internal and horizontal integration. The analysis of the presented methods allows us to note that these are mainly aimed at calculating the purely economic (quantitative) synergetic effect and economic efficiency.

Key words: synergetic, synergetic effect, vertical integration, horizontal integration, social effect, economic effect, tourist cluster.

Кириш. Инновацион иктисодиёт шаро-итида туризм сохаси корхоналарини ракобатбардошлигини таъминлаш, самарали фаолиятни такомиллаштиришнинг турли усул ва йуналишларини топиш ва уни амалга оши-ришни такозо килмокда. Шунингдек, туризм кор-хоналари фаолиятида синергетик таъсирларнинг булиши сохалар фаолиятида самарадорликни сифат жихатдан яхшилаш имконини берди.

Синергия атамаси юнонча суздан олин-ган булиб, - «syn» - «биргаликда», «ergeia» -«иш» ва бир гурух омилларнинг узаро таъсири оркали эришилган махсус таъсирни англатади. Иктисодиётдаги синергия тизимли таъсир ёки пайдо булиш деб аталадиган, яъни пайдо булган тизимнинг янги хусусиятлари пайдо булиши туфайли алохида кисмларни бирлаштириш, боFлаш, бирлаштириш, ягона тизимга бирлаштириш натижасида фаолият самарадорлигининг ошиши сифатида намоён булади1.

Инновацион иктисодиёт амалиётида синергия, синергизм хар кандай йуналишда икки ёки ундан ортик омилларнинг биргаликдаги, бир-бирини тулдирувчи ва узаро боFлик харакати сифатида каралади. Шу билан бирга, синер-гетиканинг хозирги боскичидаги долзарблик бекарорлик шароитида, бекарор позиция, муво-занат сохасида ва шунга мос равишда уларнинг узини узи ташкил этиш динамикаси билан жуда мураккаб тизимларнинг махсус холати билан белгиланади.

1 Рубцова Н. В. Методические аспекты оценки эффективности сетевого взаимодействия в сфере туристско-рекреационных услуг региона // Вестник Волгоградского государственного университета. Экономика. - 2020. - Т. 22, № 1. - С. 68-82. - DOI: https://doi.org/10.15688/ek.jvolsu.2020.1.7

Илмий муаммонинг к,уйилиши. Страте-гик менежмент сохасидаги етакчи мутахассис-лар Девид А. Аакер ва Жерри Жонсон «синергия» мохиятини аникладилар - у бутун кисмлар йиFиндисидан каттарок булади. Яъни, компа-ниянинг икки ёки ундан ортик стратегик бизнес булинмаларининг узаро таъсири уларнинг хар бирининг алохида фаолиятидан купрок, нар-сани беради. Шу билан бирга, натижада синергия нафак,ат истеъмолчи учун махсулот ёки хиз-мат кийматини, балки умуман сотиш хажмини хам ошириши, шунингдек ташкилотдаги ишлаб чик,ариш харажатларининг сезиларли даражада пасайишига ёрдам бериши мумкин. Ушбу нашр «синергия»ни узи аникламайди, лекин «синергия» тушунчасини аввалги номутаносиб холатга нисбатан компанияларни бирлаштириш оркали юкори самарадорликка эришиш натижасида куриб чикади.

Синергетика атамаси илк бор 1999 йилда А.Н.Азрилиян рахбарлигидаги жамоа томони-дан тайёрланган «Катта иктисодий луFат»2да баён этилган. 2007 йилги нашр эса «синергетик самара»3ни белгилайди. Ушбу лугатга кура, синергетик таъсир - бу алохида кисмларни ягона тизимга сингдириш таъсири оркали иш самарадорлигининг оширилишидир.

Синергетик таъсир - бу бир катор асосий жихатларни уз ичига олган универсал категория булиб, улардан бири иктисодий категория булиб, иктисодий тизим элементларининг жамо-авий харакатлари натижаларининг (умумий нати-жаларининг) уларнинг индивидуал харакатлари

2 Большой экономическийсловарь. - М.: Институт новой экономики,1999, 906 с.

3 Большая экономическая энциклопедия. - М.: Эксмо, 2007, 581с.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 3(151)

натижадорлик йиFиндисидан ортишини белги-лайди1.

Э.Кемпбелл эътироф этишича, агар фаолият ёки жараён бир-бирини тулдирса, умумий таъсир компонентларнинг оддий йиFиндисидан ошиб кетса, синергиянинг афзаллиги пайдо булади2. Майкл Портернинг3 таъкидлашича: «синергия муваффаккиятсизлигининг сабаби бу - ушбу концепциянинг камчилигида эмас, балки ком-панияларнинг унинг мохиятини тушунмаслиги ва хаётга жорий эта олмаслигидадир».

Узбек олимлари М.К. Пардаев, О.М. Пардаев, А. Холикулов ва С. Бобоназаровалар4 узларининг дарсликларида синергия - олдинги таркалган холатга караганда юкори самарадорликка эри-шиш учун хужалик юритувчи субъектларнинг бирлашиши натижасида хосил булган бир катор кучларни бирлаштирган бирлашма эканлигини таъкидлаганлар.

Узбекистонда туризм сохасидаги синерге-тик таъсирларни бахолаш масалалари хозирги кунда факат дастлабки мухокама боскичида турибди. Синергияга баFишланган илмий ман-баларни урганиш, айникса ушбу сохада, тури-стик йуналишда ички ва горизонтал интеграция-нинг синергетик самарадорлигини бахолашнинг макбул методологияси х,али мавжуд эмасли-гини курсатди. Такдим этилган усулларни тахлил килиш таъкидлашимизга имкон беради: акса-рият холларда улар соф иктисодий (микдорий) синергетик самара ва иктисодий самарадор-ликни хисоблашга каратилган. Шунингдек, такдим этилган усуллар амалий фойдаланиш жихатидан сезиларли чекловларга эга, бу, хусу-

1 Абдокова Л.З. Синергетический эффект как результат эффективного управления // Фундаментальные исследования. - 2016. - № 10-3. - С. 581 -584;URL: https://fundamental-research.ru/ru/article/ view?id=40899 (дата обращения: 05.01.2022).

2 Кемпбелл Э. Саммерс Лачс К. Стратегический синергизм. СПб.: Питер, 2004. - 416 с. ISBN 5-94723127-1

3 Портер, М. Конкурентная стратегия : Методика анализа отраслей и конкурентов / М. Портер ; пер. с англ. И. Минервина. - М. : Альпина Бизнес Букс, 2005. - 464 с.

4 Пардаев М.К., Пардаев О.М., Холикулов А.Н. Баба-

назарова С.А. Рак,обатбардошликни мустахкамлашда кластер ва синергетик самарадорлик тахлили. Ук,ув кулланма. - Самарканд СамИСИ, 2021. - 196 бет.

сан, улар доирасида ишлаб чикилган воситалар-дан, шу жумладан худуддаги туристик ва рекре-ацион хизматлар сохасига нисбатан фойдала-нишни кийинлаштиради.

Асосий тахлил ва натижалар.

Ривожланишнинг хозирги боскичида куплаб синергетик хусусиятлар намоён булмокда. Шунинг билан, шуни таъкидлаш керакки, мене-жерлар хар доим хам керакли синергия самара-сини ололмайдилар, чунки улар вазиятни объектив бахолай олмайдилар ва турли тадбир-ларни утказиш, аник бошкарув карорини кабул килишнинг хакикий самарасини аник хисоблай олмайдилар. Ташки мухитдан келиб чикиши мум-кин булган хатарларни ва ташкилотнинг узида юзага келиши мумкин булган хавф манбала-рини хисобга олиш мухимдир, бу эса бошкарув карорларини амалга оширишнинг самарали жараёнига тускинлик килиши мумкин.

Маълумки, ташкилотни бошкаришда "нафдор-лик" нуктаи назардан ёндашув синергия таъси-рини сифатли бахолаш учун энг мос ва самарали жараён хисобланади. Шунга кура, бу холатдан келиб чикиб бахо беришда синергетик таъсир-нинг катталигини белгиловчи асосий омиллардан бири сифатида, аввало, даромад биринчи уринга куйилади. Шу муносабат билан, бахолаш объекти канча куп даромад келтирса, ташкилот кисмлари бир-бири билан узаро алокада булади, колган барча нарсалар тенг булади. Шу билан бирга, потенциал даромад олиш даврининг давомий-лиги, ушбу жараёнга хамрох буладиган хатарлар даражаси ва тури хам мухимдир.

Туристик ва рекреацион хизматлар сохасига нисбатан уюшмалараро тармок (Кластер) нинг синергетик таъсирини бахолашнинг ихтисос-лаштирилган методологиясини ишлаб чикишга каратилган бир нечта уринишлардан бирини А.А.Гармидернинг5 иши деб аташ мумкин. Гарми-дер томонидан такдим етилган ёндашувга кура, туризм ва рекреация сохасидаги тармок узаро

5 Гармидер, А. А. Подход к оценке синергетиче-ского эффекта от кластеризации туристической сферы региона / А. А. Гармидер // Теория и практика общественного развития. - 2015. - № 14. - С. 54-56.

таъсирининг синергетик таъсири куйидаги формула билан бах,оланади:

1ст = УЙ^ х 1экол х 1ижт

Бу ерда 1ст-синергетик таъсирнинг умумлашти-рувчи интеграл коэффициенти; 1икт, 1экол, 1ижт - максаднинг иктисодий, экологик ва ижтимоий сох,аларидаги синергетик таъсирларни тавсиф-ловчи интеграл коэффициентлар.

Синергетик иктисодий, экологик ва ижтимоий таъсирларнинг интеграл коэффициентлари шунга ухшаш тарзда - учта курсаткичнинг кубик илди-зини чикариш оркали х,исобланади.

Шу билан бирга, иктисодий синергетик таъ-сирни х,исоблашда куйидаги дастлабки маълу-мотлар талаб этилади:

Ст.п. - пул окимларини купайтириш;

Ст.с.- солик туловлари;

Ст.ик.- инсон капиталига инвестициялар таъ-сири.

Экологик синергетик таъсирни х,исоблаш таъ-сирни х,исоблашда куйидаги дастлабки маълу-мотлар талаб этилади:

Ст.с.- сув сарфини камайтириш;

Ст.чи.- чикиндиларни ишлаб чикариш;

Ст.ер.- ер ресурсларини тежаш окибатлари.

Ижтимоий синергетик таъсирни х,исоблаш таъсирни х,исоблашда куйидаги дастлабки маъ-лумотлар талаб этилади:

Ст.сс.- соFломлаштириш сифатини ошириш;

Ст.ид.- ижтимоий дастурларни амалга ошириш;

Ст.мм.- ходимларни моддий раFбатлантириш самаралари.

Ушбу ёндашувларнинг афзаллиги уларнинг минтакадаги туристик ва рекреацион хизматлар сох,асидаги синергетик таъсирини куп киррали бах,олашга каратилганлигидир. Бирок, бу услуб, бизнинг фикримизча, бир катор мух,им камчи-ликларга х,ам эга. Мазкур ёндашувда комплекс жих,атдан бах,оланган булсада, туристик хизмат реализациясидан тушган тушум ва туристик мах,сулот ва хизматларнинг таннархи омиллари эътибордан четда колган.

Миллий туристик мах,сулотнинг иктисодий самарадорлигини мах,аллий ва хорижий

ю

сайёх,ларга саёх,ат хизматларини сотадиган йирик туроператорларнинг расмий маълумот-лари ва х,исоботлари асосида х,исоблаш мум-кин. Иктисодий самарадорликни белгиланган жойда ишлайдиган барча сайёх,лик агентликла-рининг молиявий х,исоботининг 2-шакли асосида х,исоблаш ва, бунда куйидаги формуладан фой-даланиш мумкин.

_ Тури сти к хиз мат реа л иза ция си да н ту шгал ту шу и и Туристик магцсулотларки яратиш харажатлари

Максадли туризм мах,сулотини яратиш хара-жатларига нафакат ташкилотнинг узи, балки мах,аллий х,амжамият, мах,аллий х,окимият орган-лари, идоралар ва илмий жамиятлар каби миллий туризмни ривожлантиришдан манфаатдор булган учинчи томон ташкилотларининг хара-жатлари х,ам киради.

Синергетик самарадорлик йирик интеграция лойих,аларини амалга оширгандан сунг аникланади ва интеграция вертикал ва гори-зонтал булиши мумкин. Дарх,акикат, х,ар кандай интеграция жараёни капитал куйилмаларни талаб килади, бу келажакда х,ам иктисодий, х,ам ижтимоий, х,ам экологик синергетик самарадорликни белгилайди.

Иктисодий самарадорлик компаниянинг рен-табеллиги, ликвидлиги, ракобатбардошлиги, солик тушумларининг интеграцион чора-тадбирларни амалга оширишдан олдин бир хил курсаткичга нисбатан усишида намоён булади.

Ижтимоий самарадорлик х,удудда кушимча иш уринларини яратиш, янги касблар, куникмаларни кайта йуналтириш дастурларини ишлаб чикиш ва компаниянинг ижтимоий пакетларини диверсификация килишда узини намоён килади.

Худудда мах,аллий ах,олининг бандлиги ички туризмни х,ам фаоллаштириш имконини беради, чунки мах,аллий туристларнинг хорижий турист-ларга нисбатан харид кобилиятининг пастлиги х,озиргача халкаро туризмнинг устуворлиги ва рентабеллигини белгилаб келмокда. Бирок, инкироздан кейинги даврда куплаб мах,аллий туроператорлар уз ресурсларини ички бозорга утказишга мажбур булишди. Бу куплаб туропе-раторларга бозорда уз позицияларини саклаб

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 3(151)

колишга имкон берди, ички туризм захирала-рини очиб берди.

Инк,ироздан кейинги даврда кучли иктисодий ва ижтимоий таъсирга эга булган туризм кла-стерини яратишда худудда хам, Республикада хам хали тулик фойдаланилмаган ички захира салохияти хисобга олиниши керак. Республика ахолиси фаровонлиги даражасининг ошиши, иккиламчи эхтиёжлар, вирусли касалликлардан кейин соFлик1ни тиклашга булган эхтиёжларнинг купайиши бир вактнинг узида ички ва халкаро бозорларда фаолият юритадиган сайёхлик кла-стерларини ривожлантириш дастурларини яратишга олиб келади. Шунга кура, иктисодий сохадаги синергетик таъсирларни куйидаги формула оркали тавсифлаш мумкин:

/ик;. =

И к; сам. 1 И к- сам. о

- ик,тисодий сохадаги синергетик таъсирларни тавсифловчи интеграл коэффициент;

Ик,. сам.1 - Синергетик чора-тадбирлар амалга оширилгандан сунг миллий туристик махсулотнинг иктисодий самарадорлиги;

Ик,.сам.0 - Синергетик чора-тадбирлар амалга оширилгандан сунг миллий туристик махсулотнинг иктисодий самарадорлиги.

Ик.сам. =

Дс

Хташ.+Хб.тэ-ш

, бу ерда

Дс -Туристик махсулотларни сотишдан олин-ган даромад;

Х.таш - ташкилотнинг туристик махсулотларини яратиш харажатлари;

Хб.таш -бошка ташкилотлар хизматлари учун харажатлар.

Ижт.сам. = бу ерда

Ижт.сам. - ижтимоий самарадорлик;

З ва ИФ - туристик ташкилотлар захиралари ва ижтимоий фондлари;

ТМ - тушум микдори.

Х - туристик махсулотларни яратиш харажат-лари.

Ижт.сам. ±

/ижт.=

Ижт.сам. 0

1ижт - ижтимоий сохадаги синергетик таъсирларни тавсифловчи интеграл коэффициент;

Ижт.сам.1 - Синергетик чора-тадбирлар амалга оширилгандан сунг миллий туристик махсулотнинг ижтимоий самарадорлиги;

Ижт.сам.о - Синергетик чора-тадбирлар амалга оширилгандан сунг миллий туристик махсулотнинг ижтимоий самарадорлиги.

Купгина туризм лойихаларининг синергетик тадбирлари асосан давлат хусусий шерикчилик асосида амалга оширилади, бу уларнинг ижтимоий йуналишини таъминлайди. Аммо шуни таъ-кидлаш керакки, синергия ижтимоий йуналишга эга булиб, ички бозорда иш уринларини яратади.

Яратилган иш уринлари таркибини куриб чикадиган булсак, коида тарикасида компа-нияларнинг юкори менежменти ишчи кучи импорти оркали шаклланади, бу эса мамлакат-дан капиталнинг чикиб кетишига олиб келади. Бунга махаллий мехнат ресурсларининг мала-каси етишмаслигиги, ва чет эл туристик компа-ниялари билан алок,алари сустлиги сабаб булади. Шу муносабат билан махаллий университетларда топ-менежерларни тайёрлаш ёки юкори дара-жадаги менежерлар учун кайта йуналтириш ва кайта тайёрлаш дастурларини ташкил этиш дол-зарб масала булмокда.

Хулосалар. Коида тарикасида, сайёхлик таш-килотлари, синергетик натижаларга эришиш ва уни максималлаштириш учун мак,садида фойда, ракобатбардошликни ошириш, кейин ижтимоий нафакалар, кейин эса атроф-мухит самарадор-лигига эътибор каратишлари лозим.

Аммо, сайёхларнинг ноёб табиий ресурс-ларга талаби юкори булган экотуризм ривож-ланган худудларда экологик самарадорликни таъминлаш масаласи асосий уринни эгаллайди. Ушбу курсаткични туристик ташкилотларда статистик ва молиявий хисоботлар асосида хисоблаш мумкин эмас. Бу борада синергетик натижани хисоблаш учун, махаллий хокимликлар, худудий экология ва атроф-мухитни мухофаза килиш бошкармалари иштирокида алохида намунавий кузатув олиб боришлари зарур булади.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2022, 3(151)

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Большая экономическая энциклопедия. - М.: Эксмо, 2007, 581с.

2. Абдокова Л.З. Синергетический эффект как результат эффективного управления // Фундаментальные исследования. - 2016. - № 10-3. - С. 581-584;URL: https://fundamental-research.ru/ru/article/view?id=40899 (дата обращения: 05.01.2022).

3. Барчуков И.С. Методы научных исследований в туризме. М.: Академия, 2008. 224 с.

4. Гармидер, А. А. Подход к оценке синергетического эффекта от кластеризации туристической сферы региона / А. А. Гармидер // Теория и практика общественного развития. - 2015. - № 14. - С. 54-56.

5. Dwyer L., Forsyth P., Rao P. The price competitiveness of travel and tourism: a comparison of 19 destinations //Tourism Management. 2000. Vol. 21. Iss. 1. P. 9-22

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

6. Морозов М.А., Бубнова Г.В., Щедловская М.В. Применение математических моделей для оценки конкурентоспособности туристской дестинации Наро-Фоминского муниципального района // Современная конкуренция. 2012. № 6. С. 131-141.

7. Портер М.Ю. Конкурентная стратегия: методы анализа отраслей и конкурентов. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. 464 с.

8. Ritchie J.R.B., Crouch G.I. The Competitive Destination: A Sustainable Tourism Perspective. Wallingford, Oxon, GBR, CABI Publishing, 2005, 290 p.

9. Кемпбелл Э. Саммерс Лачс К. Стратегический синергизм. СПб.: Питер, 2004. - 416 с. ISBN 5-94723-127-1

10. Усманова Д.К. «Особенности формирования туристского продукта и перспективные направления его развития» Диссертация на соискание ученой степени кандидата экономических наук по специальности 08.00.05- Экономика отраслей сферы обслуживания -С.:СамИСИ.2009. - 162 с.

11. Сафарова Н.Н. Анализ национальной конкурентоспособности туризма и путешествий: выводы для стран СНГ. Экономический анализ: теория и практика. 30(2015), 54-64.

12. Пардаев М.К,., Пардаев О.М., Холикулов А.Н. Бабаназарова С.А. Рак,обатбардошликни мустах,камлашда кластер ва синергетик самарадорлик тах,лили. Укув кулланма. - Самарканд СамИСИ, 2021. - 196 бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.