Уразов А. эркин изланувчи Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат узбек тили ва адабиёти университеты Узбекистан, Тошкент
ТОГАЙ МУРОД АСАРЛАРИДА ТИЛ ВА УСЛУБНИНГ УРНИ
Аннотация.Ушбу мацолада Тогай Мурод циссалари ва романларида миллий характер, цадриятлар ва урф-одатларимизнинг ёритилишини тадциц этилади.
Туй удумлари, купкари беллашувининг тартиблари, кураш утказиш билан боглиц одатлар, мавсумий маросимларга боглиц удумларни асарларида этнограф олимдек тасвирлаган. Тогай Мурод асарларининг услубий бетакрорлиги шундаки, у жимжимадор сузлардан фойдаланиб, нозик келишимли иборалар билан цаурамонлар циёфасини бузмайди. Нимаики булса халц тили билан ифодалайди. Шунингдек, адиб уз асарларида мардлик, ор-номус, севги ва нафрат, жасурлик, адолат ва ноуацлик, жисмоний ва рууий баркамоллик, шахс ва халц манфаатларининг туцнашуви, мангулик ва фонийлик, хуллас инсоният уаётининг деярли барча цирраларини ишонарли ва узига хос тарзда тасвирлаб берган.
Таянч сузлар: миллий характер, миллий циёфа, услуб бетакрорлиги, урф-одатлар, образ, удумлар, мардлик, ор-номус, севги ва нафрат, халцона.
UrazovA. free seeker
Tashkent state named after Alisher Navoi University of Uzbek Language and Literature
Uzbekistan, Tashkent
THE ROLE OF LANGUAGE AND STYLE IN THE WORKS OF TOGAY
MURAD
Abstract. This article examines the coverage of our national character, values and traditions in Togay Murad's stories and novels.
In his works, the ethnographer described the wedding rituals, the rules of the kopkari competition, the customs related to the wrestling, and the rituals related to the seasonal ceremonies. The stylistic uniqueness of Togay Murad's works is that he uses quiet words and does not spoil the image of the heroes with subtle concordant phrases. If anything, he expresses it in the language of the people. Also, in his works, the writer convincingly and uniquely described bravery, honor, love and hatred, courage, justice and injustice, physical and
mental perfection, conflict ofpersonal and public interests, eternity and mortality, in short, almost all aspects of human life.
Key words: national character, national image, uniqueness of style, traditions, image, traditions, bravery, honor, love and hatred, folk.
ХХ аср адабиётида миллий кадриятлар ва урф-одатларни ёритиш адабиётшуносликнинг энг долзарб ва кизикарли, шу билан бирга, энг мураккаб мавзуларидан бири булган. Бунинг узига хос сабаблари бор, албатта. Чунки мустабид тузум мафкураси хар бир ижодкорнинг ёзганларини каттик назорат остига олар, миллий кадриятлар ва урф-одатларнинг каламга олинишини нотугри талкин этар, бундай ижодкорларга "миллатчилик" тамгаси босилиши хеч гап эмасди.
Бир умр уз халки хаётидан айри тушмаган, унинг дардларини асарларида ошкора баён этган, хакикат ва адолатга садокат билан хизмат килиб келган ана шундай ёзувчилардан бири, шубхасиз, Тогай Муроддир.
Шу маънода олиб караганда, ХХ асрнинг иккинчи ярмида узбек адабиётига шиддат билан кириб келган Тогай Муроднинг дастлабки киссаларида узбек халкининг миллий кадриятлари ва урф-одатлари янада жозибали ва тушунарли тасвирланиши адибнинг катта жасорати эди, дейиш мумкин.
Шундай экан, Тогай Мурод киссалари ва романларида миллий кадриятлар ва урф-одатларимизнинг ёритилишини тадкик этиш бу истеъдодли ёзувчининг ижодига янгича назар ташлашга, унинг асарларини чукур тушунишга, шунингдек, миллий характер назариясини ишлаб чикишга хисса кушишга кумаклашади.
Олимлар тугри таъкидлаганидек, "Х,ар бир санъаткор уз бадиий яратмаларида энг аввало эстетик карашларини, эстетик гоя ва эстетик идеалини илгари суради. Шунинг учун санъаткор ижодини унинг эстетик карашлари билан боглаб урганиш объектив илмий хулосалар чикаришга имкон беради"1.
Бусиз асар укувчини ишонтира олмайди, унда бадиий-эстетик тасаввур уйгота олмайди.
Бадиий адабиётнинг узига хос хусусияти шундаки, у инсон калбининг энг яширин катламларигача кириб бора олади, одамларга олам хакида билим бера олади, инсонларнинг дунё хакидаги тасаввурларини чукурлаштира олади, хаётни ислох килишнинг энг кучли куроли була олади. У ижтимоий онгнинг бошка шакллари булмиш фалсафа, фан, ахлок, сиёсат, хукук кабилар билан узвий алокада.
Зеро ёзувчилик - худо берган истеъдоддир, бу касб билан хамма хам шугулла олмайди. Буни касб сифатида бирор жойда укитиб, ургатиб булмайди. Ёзувчиликнинг мактаби - бир умр хаётнинг ичида булиш. Ана
1 Назаров Б. Ойбек эстетик карашларининг шаклланишига доир //Узбек тили ва адабиёти.
шундагина унинг ёзганларини халк севиб укийди, шундагина унинг кахрамонлари миллий характер сифатида тарих сахифаларидан жой олади.
Маколани ёзиш давомида шунга ишонч хосил килдикки, ХХ асрнинг охири ва XXI асрнинг бошлари узбек адабиётидаги кисса ва романлар устида олиб борилган тадкикот ишларида адибларнинг ижтимоий-фалсафий карашлари, кахрамон ва унинг рухияти муаммоси хамда баён усули кабилар хакида куп фикрлар баён этилган1.
"Бадиий асарда характер яхлитлиги факатгина хаётдаги кучли, яхлит шахсларни поэтиклаштиришнинг айнан узи эмас, балки ахлокий изланишлар, инсон кобилиятига ишонч туфайли юзага келадиган интилишлардан тугиладиган мураккабликни хам уз ичига олади"2.
Тогай Мурод асар ёзишда, кахрамонлар характерини белгилашда уларнинг максад ва интилишларини таъминловчи вокеа-ходисаларни асарнинг марказига куяди. Адиб яратган кахрамонлар характеридаги узига хос индивидуал хусусиятлар ва уларнинг дунёкарашига хос умумий жихатлар узаро мутаносиб холда намоён булади.
Тогай Мурод яратган кахрамонларнинг характери узимизга ухшаши, яшаш тарзимизга мос келиши, хатти-харакатларининг табиийлиги, жонлилиги билан бошкалардан ажралиб туради. Ёзувчининг "Отамдан колган далалар" асарида бир образ бор. Бу образ асарда бир бора тилга олинади ва мана шу кичкинагина лавхада унинг кимлиги, ички олами, хис-туйгулари тула-тукис намоён булади: "Оппок соч одам Кизил Байрокни директоримизга кайтариб беради. Кулларини корин ковуштириб-корин ковуштириб туради.
- Болаларим, - дейди, - бизнинг юртга Амир Темурлар керак. Бизнинг юртга Бобурлар керак. Бизнинг юртга Улугбеклар керак. Жуда, жуда керак! Аммо сизлар Темур булолмайсизлар, сизлар Бобур булолмайсизлар, сизлар Улугбек булолмайсизлар. Лекин юртга турт мучали бус-бутун одамлар керак. Лекин юртга соглом-соглом одамлар керак. Шундай экан, узларингизни-узларингиз авайлангизлар, болаларим!"1.
Асардаги бу кахрамон район халк маорифи булими мудири Дадабоевдир. Дадабоев айтмокчики, сиз Амир Темур, Бобур ва Улугбек авлодисиз. Утмишда шундай буюк аждодларимиз утган. Улар каби буюк булиш учун эса аввало саломатлик керак.
Тогай Мурод учун ижоднинг асосий мавзуси бахтни моддий бойликдан эмас, турли такдирлар, мураккаб инсоний муносабатлар
1 Каранг: Рахимов А. Узбек романи поэтикаси: филол. фан. док. дисс. ... автореф. - Т., 1993; Имомова Г. М. Типик миллий характер яратишда бадиий нуткнинг урни. филол. фан. ном. ... дисс. автореф. - Т., 1993; Тураев Д. Хозирги узбек романларида бадиий тафаккур ва махорат муаммоси (60-80-йиллар). филол. фан. док. ... дисс. автореф. - Т., 1994; Нурматов А. Бадиий асарда полифонизм. филол. фан. ном. ... дисс. автореф. - Т., 1996; Солижонов Й. XX асрнинг 80-90-йиллари узбек насрида бадиий нутк поэтикаси. филол. фан. док. ... дисс. автореф. - Т., 2002.
2 Бекмуродов Ю. Характер яхлитлиги // Узбек тили ва адабиёти. 1971 № 4. - Б. 3. 1 Тогай Мурод. Отамдан колган далалар. - Т.: Шарк. - 1994. - Б. 62.
асосидан кидиришни англатади. Оддий одамлар хаётини, характерини очиб бериш - Тогай Мурод ижодий махоратининг етакчи киррасидир. Бу уз-узидан булгани йук. У ана шу фазилатларни эгаллашга, ижодининг асосий йуналишига айлантиришга интилди. "Оддий", "халкдан чиккан" одамлар мехри билан тасвирлаш ва "эскирган услублар"га содик колмаслик унга дунёни аник куришда ёрдам берди.
Одам уз Ватанида унинг гузалликлари, узгаришлари билан, уз халки ичида унинг ташвишлари, орзулари билан яшайди. Тогай Мурод ижодида худди мана шундай кахрамонлар гавдаланган. Адиб уларнинг маънавий киёфасини, характерини, рухиятини баён килиб бермайди, балки бу фазилатларни жонли тасвирлар оркали курсатади.
"Тогай Мурод ижоди, - деб ёзади профессор К. Йулдошев уз тадкикотларида, - узбек насри тараккиётида узига хос ахамиятга эга. Ёзувчи шахсиятининг асарларига тулик кучиши, миллий рухни теран англаш, ифода узгачалигини ташкил эта билиш, жонли тил тароватидан уринли фойдаланиш ва колоритли юморга эгалик хусусиятлари адиб ижодининг узига хослигини белгилаган"1.
Дархакикат, Тогай Мурод туй удумлари, купкари беллашувининг тартиблари, кураш утказиш билан боглик одатлар, мавсумий маросимларга боглик удумларни асарларида этнограф олимдек акс эттириб бера олган. Аммо бу тасвирлар асарларининг хеч бир жойида шунчаки фон учун ёки юзаки келтирилган эмас, балки хар доим асар кахрамонлари рухиятига хос булган бирор жихатнинг очилишига каратилган булади.
Тогай Мурод тип, характер яратиш, уткир конфликт ва ихчам сюжет туза олиш каби хусусиятларни пухта узлаштирган ижодкор хисобланади. Колаверса, унинг асарлари халк эртакларига хос содда, ихчам тасвир хамда ифода воситаларидан ижодий озиклана олган ижод намуналаридир.
Маълумки, бадиий асарда озми-купми тафсилот билан тасвир этилган персонаж образ ёки характер деб аталади. Характер (образ) инсоннинг типиклаштирилган ва индивидуаллашган тасвиридир.
"Аёлимиз даладан бош олиб кетайин, деди - кетолмади.
Бола азиз булди, гуза боладан-да азиз булди!"2.
Ушбу жумлада жуда кучли кочирим бор. У юзда табассум, дилда гам-алам билан ифодаланган. Узбек аёллари азалдан болажон ва болапарвар булганлар. "Бола азиз одоби ундан азиз" ибораси ана шу миллий гоя, миллий туйгуни ифодалайди. "Гуза боладан-да азиз" ибораси эса, ана шу миллий гоя ва туйгу устидан урнатилган социалистик мехнат, пахта сиёсатининг якка хукмронлигига киноядир.
Муаллиф хаёт хакида нима демокчи булса, шунинг хаммаси пировардида бадиий асарда тасвир этиладиган образларнинг туриш-турмушида, хулк-атворида, психологияси, ишлари, интилишлари ва
1 Йулдошев К. Теранлик // Шарк юлдузи. - Т., 2008. - 3-сон. - Б. 149.
2 Тогай Мурод. Отамдан колган далалар. - Т.: Шарк. - 1994. - Б. 187.
уйларида уз ифодасини топади.
"Отамдан колган далалар" романида Дехконкул хаёти асардаги бошка кахрамонлардан ортикрок килиб тасвирланади. Аёли, онаси, раис каби кишиларга камрок эътибор берилади, аммо адиб максадини баён килишда, уларнинг хам "хизматидан" етарлича фойдаланади. Бу асарда Тогай Мурод миллий характер сифатида узининг эстетик идеалини ифодаловчи Дехконкулдан фойдаланади. Асар бошидан Жамолиддин кетмоннинг сахнага чикиши Дехконкул кисматининг бошланиши саналади. Чунки кетмон бу дехкончилик рамзи. Жамолиддин кетмоннинг давомчиси эса Дехконкул. "Дехкон" дея бош кахрамонга ном берилиши эса иккиламчи маънони ташийди. Одатда биз дехкон деганда файз баракали, кули гул, ок яктакларда, кулида кетмон кутариб, луппиллаган ерда савлат тукиб ишлаётган инсонни тушунамиз. Уша пайтларда йигитларга Дехконбой, Дехконбек каби исмлар куйилган. Лекин бу имсга "кул" кушимчасининг кушилиши асар кахрамони характеридан келиб чикмаган. Дехконкул узбек дехкон халкининг типик вакили. ^исмат узбек халкини кулга айлантиргани ва кулдек эзиб ишлатгани, хурлагани ёзувчи томонидан рамзийлаштирилган. Шунинг учун асар кахрамони номига -бек, -бой эмас, балки -кул кушимчаси кушилган. Тогай Мурод Дехконкул сиймосида узбек дехконининг миллий характерини мужассамлаштирган. Ундан кейин бирин-кетин, Акраб курбоши, генерал Скобелев, мактаб директори, Зиёдга ухшаш куп характерларнинг укувчи куз олдида шаклланиш жараёнини хикоя килади ва шу восита билан адибнинг гоявий максади юзага чика бошлайди. Асар давомида хар бир образнинг характери аста-секин ёритиб борилади, натижада, характернинг миллий куриниши бадиий аксини топади.
Адабий мулокотга киришаётган ижодкор тингловчига маълумот, янгиликни етказибгина колмай, унга таъсир этиш, хаётий ёндашувга чорлаши лозим. Тасвирдаги кизикарли, тасодифий, кескин жараёнлар ижросидаги узгаришни яккол намоён этади.
Ёзувчи бирор хаётий материални аник, изчил ривоят асосида бир-бирига боглаб, вокеаларни узаро уюштириб олиб боради. Ёзувчи асарни укувчига баён килар экан, унда укувчининг сузларни хазм килиш жараёни асосий планда туради. Асарнинг мазмуни ишонарли ва кизикарли булса-ю, ёзувчи буни баён килишда дагалликка йул куйса, у вокеа уз таъсирини йукотади. "Бадиий сюжет хаётий вокеалардан танлаб, териб олинади. Бу ишда ёзувчининг дунёкараши, асарда изхор этмокчи булган фикри - асар гояси ва уни ифодаловчи характерлар хамда уларнинг мантиги хал килувчи роль уйнайди"1.
Х,ар бир ижодкорнинг тил воситаларидан узига хос фойдаланиш услуби мавжуд булади. Шу жихатдан олиб караганда, унинг индивидуал услубини урганиш мураккаб жараён булиб, у хам адабий, хам лингвистик
1 Адабиёт назарияси. Ж.1 - Т.: Фан, 1978. -Б. 263.
тахлил имкониятларини узида мужассамлаштиради ва шу тарзда ижодий тафаккурнинг юзага чикиш имкониятларини белгилайди.
Х,ар бир асар, албатта, уз мазмун-мохиятига кура бошкаларидан ажралиб туради. Аммо, асар сюжетини бойитиш, композицион тузилишида вокеа-ходисаларни уз урнида келтира олиш асарнинг бадиий етуклигини таъминлайди.
Ёзувчи Тогай Мурод ижодининг асосини ташкил киладиган аксарият асарлари ана шундай бадиий пишик асарлар дейиш мумкин. Бу фикримизни Тогай Мурод ижодига багишланган тадкикотлар натижалари хам тасдиклайди.
Шу уринда, адиб услубини шакллантиришда иштирок этувчи бадиий тасвир воситаларининг лисоний омиллари, вокеалар табиийлигини таъминлашдаги урни, ёзувчи услубидаги оханг характери тугрисидаги фикрлар диккатга сазовордир. Бу фикрларда ёзувчи адабий услубининг узига хос жихатлари очиб берилган.
М. Косимова: "Аввало ёзувчи кисса ва романларидаги оханг характери хакида фикр юритиш керак булади. Боиси адиб асарларида насрий баён поэзия билан шу даражада якинлашадики, "От кишнаган окшом", "Ойдинда юрган одамлар" киссалари хамда "Отамдан колган далалар" романида ритм, охангдорлик энг мухим омиллардан бири булиб колди"3, деган фикрни илгари сурса, Й. Солижонов "Хдтто шеър ритми, архитектоникасига путур етказмаслик учун Тогай Мурод Дехконкул нуткида келишик, шахс-сон ва эгалик кушимчаларини хам ташлаб кетаверади"4, деб ёзган.
Бу эса "ёзувчи шеърий асарларга хос булган техник воситалар - ритм, вазн, турок кабилардан кенг фойдаланади"1, деган фикрни исботлайди.
Демак "адибнинг узига хос ифода усули, индивидуал баён тарзи хам айнан ана шу охангдорликда куринади. Шу сабабли бу хусусият алохида тадкикот манбаи була олади"2.
Тогай Мурод адабиётга бамисоли бир эпкин олиб кирган ва куп жихатдан халк достон ва термалари, макол ва наклларига ухшаш шакли ихчам, мазмуни теран суз-ибораларга бой булган охангдор тил ва туркона услубда ижод килган. Чунки у адабиётда мана шу услуби оркали миллий кахрамонлар яратди ва бахшиёна тасвирлаш махоратини аник намоён эта олди.
Баъзи адабий танкидчилар томонидан узгача услуб дея эътироф этилган Тогай Мурод асарлари хакида "сузлари бежизга шеърдаги каби тагма-таг жойлаштирилмайди, суз-гапларни куп ишлатмайди. Асарларида
3 Косимова М. Бадиий нутк индивидуаллигининг лингвистик хусусиятлари (Тогай Мурод асарлари асосида). Филол. фанлари номзоди ... дисс. автореф. - Т., 2007. - Б. 7-8.
4 Солижонов Й. ХХ асарнинг 80-90-йиллари узбек насрида бадиий нутк поэтикаси: филол.фан.ном. ... дисс.автореф. -Т., 2002. -Б. 14.
1 Косимова М. Бадиий нутк индивидуаллигининг лингвистик хусусиятлари (Тогай Мурод асарлари асосида). Филол. фанлари номзоди ... дисс. автореф. - Т., 2007. - Б. 8.
2 Тулаганова У Тогай Мурод насрида ритм: Филол. фанлари номзоди ... дисс. автореф. - Т., 2005. - Б. 7.
ундов белгилари ва уч нукталарнинг мул-кул кулланиши хам бекорга эмас"3 дея тариф берилади.
Адиб жумла тузишда инверсия, ассонанс, аллитерация, такрор усулларидан кофиядош, маънодош, антоним, омоним сузлардан махорат билан фойдаланади. Бугинлар тенг булмаган уринларда хам ритм мавжудлиги, факат мисралар талаффузи жараёнида кисман киска ё узун талаффуз килинишида фаркланиш кузатилади.
Баъзи холларда ритм сатр бошидан охирига кадар аста-аста кутарилиб борса, баъзан мисраларда, охангдаги бир хиллик сакланади. Бу жараёндан бахшилик санъатида хам уринли фойдаланилади.
"Давлатинга болама-а, шодя шолтон урайман,
Ок юзима саргайиб жаханнамга карайман.
Ажал келса боламай, менам бир кун нурайман
Мени десанг кулок солгин боламай-ай-ай-ай"2.
"Отамдан колган далалар"даги мана бу мисралар фикримиз исботидир:
"Кун олис бошим айланди.
Кун олис кузим ёшланди.
Кун олис ичак-корним томогимда булди.
Гарра-гарра кусишдан армоним колмади"1.
Ушбу сатрларни хам думбира журлигида бахшиёна хассос нолалар билан ижро этса, бир дардли достондай наво бериши шубхасиз.
Оддий сузлар. Анаъанавий тарзда ёзиладиган сузлардан адиб уз услубида - бахшилик айтимлари усулидан фойдаланган. Мисралар тенглиги, кофиялар жойлашуви, укилишдаги ритми билан адиб махорати юзага чиккан.
Тогай Мурод уз асарлари учун материал туплаганда, асарнинг кайси жанрда ёзилишини куз олдига келтирган булса, ажаб эмас. Зеро, Тогай Муроднинг ёзганларини бошкача тасаввур килиш хам мумкин эмас. Сабаби, укувчиларни бир хилликдан чалгитиш максадида адиб мана шу йулни танлаган булса керак. Унинг асарларини машхур килган нарса хам худди мана шу - унинг узига хос халкона услубидир.
Ёзувчи уз асари материалини шу даражада билиши керакки, лозим булса, мутахассис хам ундан фойдалансин. Тогай Мурод асарлари ана шундай кулланма була олди. Зеро, баъзи адабий танкидчилар Тогай Мурод асарларида кераксиз маълумотлар (деталлар, жой номлари, урф-одатлар)га жуда куп таърифлар берилган, кераксиз уринларда фойдаланилган дея эътироз билдиришса-да, адибнинг китобхонга айтмокчи булган гапларини шу йул билан юзага чикариши унинг узига хос услуби оркали силликланиб
3 Йулдошов К. Теранлик //Шарк юлдузи, 2008. - 3-сон. - Б. 149.
2 Шоберди бахши тилидан ёзиб олинган "Авазхон" достонидан парча.
1 Тогай Мурод. Танланган асарлар. От кишнаган окшом. - Т.: Шарк, 2008. -Б. 111.
кетади. Чунки адибнинг хар бир асари узига хос санъатни узига хос махорат билан ёритиб бера олган.
Тогай Мурод асарларининг услубий бетакрорлиги шундаки, у жимжимадор сузлардан фойдаланиб, нозик келишимли иборалар билан кахрамонлар киёфасини бузмайди. Нимаики булса халк тили билан ифодалайди. Шунингдек, адиб уз асарларида мардлик, ор-номус, севги ва нафрат, жасурлик, адолат ва нохаклик, жисмоний ва рухий баркамоллик, шахс ва халк манфаатларининг тукнашуви, мангулик ва фонийлик, хуллас инсоният хаётининг деярли барча кирраларини ишонарли ва узига хос тарзда тасвирлаб берган.
Тогай Муроднинг асарлари услуб жихатидан халкона тилда битилганлиги унинг жозибадорлигини таъминлаган. Бу билан Тогай Мурод узидан олдинги ижодкорлар услубига зид бормади, у астойдил изланди, халкчил мазмунга халкчил ифода излади ва уни кашф этди.
Шуни алохида таъкидлаш керакки, Тогай Мурод услубининг узига хослиги факат унинг асарлари этнографик материаллар асосида яратилганида эмас, балки ёзувчининг бу материаллар устида ишлаш борасида узига хос йули борлигидадир.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Назаров Б. Ойбек эстетик карашларининг шаклланишига доир //Узбек тили ва адабиёти.
2. Рахимов А. Узбек романи поэтикаси: филол. фан. док. дисс.... автореф.
3. Имомова Г. М. Типик миллий характер яратишда бадиий нуткнинг урни. филол. фан. ном.... дисс. автореф. - Т., 1993
4. Бекмуродов Ю. Характер яхлитлиги // Узбек тили ва адабиёти. 1971 №
4. - Б. 3.
5. Тогай Мурод. Отамдан колган далалар. - Т.: Шарк. - 1994. - Б. 62.
6. Йулдошев К. Теранлик // Шарк юлдузи. - Т., 2008. - 3-сон. - Б. 149.
7. Адабиёт назарияси. Ж.1 - Т.: Фан, 1978. -Б. 263.
8. Косимова М. Бадиий нутк индивидуаллигининг лингвистик хусусиятлари (Тогай Мурод асарлари асосида). Филол. фанлари номзоди... дисс. автореф. - Т., 2007. - Б. 7-8.
9. Солижонов Й. ХХ асарнинг 80-90-йиллари узбек насрида бадиий нутк поэтикаси: филол.фан.ном.....дисс.автореф. -Т., 2002. -Б. 14.
10. Тулаганова У Тогай Мурод насрида ритм: Филол. фанлари номзоди... дисс. автореф. - Т., 2005. - Б. 7.
11. Йулдошов К. Теранлик //Шарк юлдузи, 2008. - 3-сон. - Б. 149.
12. Шоберди бахши тилидан ёзиб олинган "Авазхон" достонидан парча.
13. Тогай Мурод. Танланган асарлар. От кишнаган окшом. - Т.: Шарк, 2008. -Б. 111.