"RAQAMLI ТА'ЫМЧГге ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI ТА'ЬГМ-ТАКЫУА
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARГ' MAVZUSIDAGI КЕБРЦБЫКА 1ЬМХУ-АМАЬ1У KONFERENSIYASI
25-оМаЪг 2023-у11
ТИНГЛОВЧИЛАРНИНГ РАЦАМЛИ САВОДХОНЛИК ДАРАЖАСИНИ БАХОЛАШ
Жуманазаров Сирожиддин Салайдинович
Техника фанлари номзоди, доцент Тошкент шахар педагогларни янги методикаларга ургатиш миллий маркази, sj pochta@mail.ru https://doi.org/10.5281/zenodo. 10036652
Аннотация. Ушбу макрлада малака ошириш жараёнида тингловчиларнинграцамли компетентлигини шакллантиришда рацамли саводхонлик даражасини бахолаш масаласи царалган
Калит сузлар: рацамлаштириш, рацамли технологиялар, ахборот саводхонлиги, медиасаводхонлик, коммуникатив саводхонлик.
Кириш. Бугунги кунда хаётимизнинг барча сохаларини рацамли технологияларсиз тасаввур цилиш цийин. Рацамли технологияларни инсон фаолиятининг барча сохаларига, жумладан таълим сохасига тадбици мазкур сохада туб узгаришларнинг тез суратларда ривожланишига туртки булмоцда.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 5 октябрдаги "Рацамли Узбекистан - 2030" стратегиясини тасдицлаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 6079-фармони билан маъцулланган "Рацамли Узбекистон-2030" стратегияси доирасида ахолининг барча цатламларида рацамли куникмаларни ривожлантириш мацсадида муайян тадбирлар белгиланган [1].
Таълим тизимига рацамли технологияларни кенг жорий цилиниши ва ундан самарали фойдаланиш орцали таълим самарадорлигини таъминлаш мазкур тизимда фаолият курсатаётган педагоглардан хам рацамли технологиялардан фойдаланиш куникмасини шаклланганлигини талаб этади.
Бундан умумтаълим мактаблари педагог-ходимларининг малакасини ошириш жараёнида уларнинг ииновацион педагогик фаолиятини шакллантиришнинг устувор йуналиш лари дан бири рацамли технологиялардан самарали фойланиш куникмаларини шакллантириш масаласининг долзарблигини келтириб чицаради.
Тадкицот методологияси. Мазкур мацолани ёзишда малака ошириш жараёнида тингловчиларнинг рацамли компетентлигини шакллантиришнинг асоси булган рацамли саводхонлик даражасини бахолаш хамда тахлилий натижалар асосида малака ошириш жараёнидаги уцув модуллари мазмунига янгича ёндашувларни аницлаш мацсади цуйилган.
Тадцицот усуллари сифатида малака ошириш тизимида тингловчиларни рацамли компетентлигини шакллантириш буйича олиб борилаётган илмий тадцицотларнинг тахлили ва мавжуд булган амалиётни урганиш, тизимлаштириш ва умумлаштиришдан фойдаланилди.
Та^лил ва натижалар. "Рацамли Узбекистон-2030" стратегиясида белгиланган вазифаларни амалга ошириш хамда малака ошириш жараёнида тингловчиларнинг рацамли компетентлигини шакллантириш учун дастлаб уларнинг ракамли саводхонлик даражасини бахолаш зарурати пайдо булади.
Бунинг учун тингловчиларнинг цуйидаги цобилиятларига эътибор царатиш лозим
[2,3,4]:
• ахборот саводхонлиги;
• компьютер саводхонлиги;
N
РЭ
Ю
Й рэ X
5 $
-а
к
ю
ю
Кс К
о\
ы о
КС
к
о\ о
КС
к
о
ю
о\
Математика
Она тили
00
Технология
ю
о\
о\
ю
00
о\
о\
00
ю 00
ю
ю
ю
ю
о\
Р3
о
Ьй -Н Я рз
3 3
я
Узбек тили
Бошлангич таълим
Инглиз тили
Мусикд
Жами
рэ Й СИ РЭ Й
ег> н к
43
к к
к к к
рэ рз рз
^ ^ ^
43 43 43
1 §
РЭ Р2 43 43
О Й к
РЭ О
рэ
СИ О Й
ё к
к я
3 £
I в
« I
О ' —
|1! § Р < К. г > 3
•м — ^ 1г Ё"
ев £ §
«а
к> С
О М К» |
ы >
^ г ы ч 1 £ х >
Чада
§
2
и ы
2 2
сл —
£
К11 м
н >
< >
"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-oktabr 2G23-yll
Тaълим жapaёни - бoшкapyвнинг мypaккaб Ba yзигa xoc тypи xиcoблaнaди. Бу эсa пeдaгoгик тaдкикoт пpeдмeти 6Ули6, уни тyFpи oлиб бopиш, укитиш Ba тapбиялaшнинг псиxoлoгик-пeдaгoгик нaзapиялapигa тaянишни уз ичигa oлaди. Тaълимгa зaмoнaвий paкaмли тexнoлoгиялapни жopий этиш xaмдa yндaн фoйдaлaниш сaмapaдopлигини oшиpишдa Укитyвчилapнинг paкaмли сaвoдxoнлигини бaxoлaш xaмдa oлингaн нaтижaлapни тaxлили aсoсидa paкaмли кyникмaлapини pивoжлaнтиpиш мухим axaмиятгa эгa. БУ эсa зaмoнaвий укитувчининг кaсбий фaoлиятидa paкaмли тexнoлoгиялapдaн сaмapaли фoйдaлaниши учун узига xoc бyлгaн oмиллapдaн биpи xисoблaнaди.
REFERENCES
1. '^^мли Узбекисшн-2010" cтpaтeгияcини тacдиклaш Ba уни caмapaли aмaлгa oшиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa. УзР Пpeзидeнтининг Фapмoни ПФ -6079. 05.10.2020 й.
2. Дaвыдoв С.Г., Лoгyнoвa О.С. Пpoeкт «Индекс цифpoвoй гpaмoтнocти»: мeтoдичecкиe экcпepимeнты. Жypнaл «Сoциoлoгия: мeтoдoлoгия, мeтoды, мaтeмaтичecкoe мoдeлиpoвaниe». - 2015. - № 41. - С. 120-141.
3. С.С.Жyмaнaзapoв. Тинглoвчилapнинг paкaмли тexнoлoгиялapдaн фoйдaлaниш кyникмaлapини pивoжлaнтиpиш. FIZIKA, MATEMATIKA va INFORMATIKA// ilmiy-uslubiy jurnal.. T.N.Qori Niyoziy nomidagi O'zbekiston Pedagogika fanlari ilmiy tadqiqot instituti. 2023.№2. 97-101 б.
4. Жyмaнaзapoв C.C., Хaликoвa Н.М. Тaълимдa paкaмли caвoдxoнлик дapaжacини бaxoлaш//"Ta'lim tizimida fan, innovatsiya va raqamli texnologiyalarni rivojlantirish istiqbollari: muammo va yechimlar" mavzusidagi xalqaro ilmiy-amaliy konferensiyasi. Guliston, Sirdaryo viloyati XTXQTMOHM. 2022 y.