Научная статья на тему 'Тингловчиларнинг мустақил билим олиши ижтимоий-педагогик муаммо сифатида'

Тингловчиларнинг мустақил билим олиши ижтимоий-педагогик муаммо сифатида Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
279
46
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мустақил билим олиш / таълим / индивидуаллик / касбий компетенция / ижтимоий категория / шарт-шароитлар / мезон / креативлик / self-education / education / individuality / professional competence / social category / conditions / criterion / creativity

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ибрагимов А. А.

Мақолада малака ошириш курслари тингловчиларининг мустақил билим олиши ижтимоийпедагогик муаммо сифатида ажратиб кўрсатилган. Унда тингловчилар касбий компетенцияларини ривожлантиришда мустақил билим олишнинг имкониятлари, жараённи такомиллаштиришнинг айрим жиҳатлари, мезонлари ва шарт-шароитлари таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SELFLEARNING OF LISTENERS AS A SOCIAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM

The article considers the problems of self-educators of refresher courses as a social and pedagogical problem. There is analyzed possibilities of self-education in the development of professional competence of listeners, some aspects of development process, criteries and opportunities.

Текст научной работы на тему «Тингловчиларнинг мустақил билим олиши ижтимоий-педагогик муаммо сифатида»

Ибрагимов А.А.,

Т.Н.Кори Ниёзий номидаги

Узбекистон педагогика фанлари илмий тадк,ик,от

институти катта илмий ходим-изланувчиси

ТИНГЛОВЧИЛАРНИНГ МУСЩИЛ БИЛИМ ОЛИШИ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА

ИБРАГИМОВ А.А. ТИНГЛОВЧИЛАРНИНГ МУСТАКИЛ БИЛИМ ОЛИШИ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК МУАММО СИФАТИДА

Маколада малака ошириш курслари тингловчиларининг мустакил билим олиши ижтимоий-педагогик муаммо сифатида ажратиб курсатилган. Унда тингловчилар касбий компетенцияла-рини ривожлантиришда мустакил билим олишнинг имкониятлари, жараённи такомиллашти-ришнинг айрим жих,атлари, мезонлари ва шарт-шароитлари тах,лил килинган.

Таянч суз ва тушунчалар: мустакил билим олиш, таълим, индивидуаллик, касбий компетенция, ижтимоий категория, шарт-шароитлар, мезон, креативлик.

ИБРАГИМОВ А.А. САМООБРАЗОВАНИЕ СЛУШАТЕЛЕЙ В КАЧЕСТВЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПРОБЛЕМЫ

В данной статье самообразование слушателей курсов повышения квалификации выделяется как социально-педагогическая проблема. В ней анализируются возможности самообразования в развитии профессиональной компетенции слушателей, а также некоторые аспекты, критерии и условия совершенствования этого процесса,.

Ключевые слова и понятия: самообразование, образование, индивидуальность, профессиональная компетенция, социальная категория, условия, критерий, креативность.

IBRAGIMOV A.A. SELFLEARNING OF LISTENERS AS A SOCIAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM

The article considers the problems of self-educators of refresher courses as a social and pedagogical problem. There is analyzed possibilities of self-education in the development of professional competence of listeners, some aspects of development process, criteries and opportunities.

Keywords: self-education, education, individuality, professional competence, social category, conditions, criterion, creativity.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 12

Кадрлар тайёрлаш миллий дастурида республикамизда амалга оширилаётган ислоцотларнинг асосий максади ва царакатлантирувчи кучи инсон, унинг баркамол ривожла-нишини кузда тутувчи муаммолар эканлиги, интеллектуал тарбия билан шахсни ацлий ривожлантириш, касбий мецнат фаолияти билан узвий ботик, булган узлуксиз таълим ти-зими оркали шахснинг манфаатларини амалга ошириш ша-роитлари цамда амалий механизмларини яратиш эканлиги белгилаб берилган1.

Глобаллашув шароитида замонавий кадрлар, шу жумладан, педагог кадрларнинг интеллектуал ривожланишларига куйиладиган талабларнинг ортиб бораётганлиги сабабли мутахассис шахсини шакллантириш масала-сининг бу жих,ати мух,им булиб колмокда.

Бугунги кунда факатгина «педагоглар янги генерациясини шакллантириш, улар-нинг педагогик мах,оратларини ошириш эмас, балки ривожлантириш, керакли педагогик вазиятларни майорат билан яратиш х,ам талаб этилади»2. Жамиятнинг ижтимоий эх,тиёжлари педагогик фаолият жараёнида касбий билимларни мустакил такомиллаш-тиришни кучайтиришни талаб этади.

Инсон таълим тизимида билим олса, ижтимоий тарбия ва ривожланиш, касбий таш-кил топишдан утсагина у шахсга айланади. Бу жараёнда шахснинг ижтимоийлашиши со-дир булади - у ижтимоий ах,амиятли вазифа-ни бажариш, ижтимоий ролни узлаштириш, узининг мавкеини ижодий англашга кодир булади. Зеро, «Кадрлар тайёрлаш сох,асидаги давлат сиёсати инсонни интеллектуал ва маънавий-ахлокий жих,атдан тарбиялаш билан узвий боFл и к булган узлуксиз таълим тизими оркали х,ар томонлама баркамол шахс, фукарони шакллантиришни назарда тутади»3.

Бу жараён укитувчиларнинг уз-узини тако-миллаштиришига фаоллаштиришни максадга мувофик даражада педагогик ташкил этиш,

1 Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. // Баркамол авлод

- Узбекистон тараккиётининг пойдевори. - Т.: «Шарк», 1997. -40-63-б.

2 Курбанов Ш., Сейтхалилов Э. Национальная программа по подготовке кадров - основа достижения стратегической цели. - М. «ГЕОТАР», 2000. -С. 90.

3 Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. // Баркамол авлод

- Узбекистон тараккиётининг пойдевори. - Т.: «Шарк»,

1997. -42-б.

унга рах,барлик килиш ва назорат килишни талаб этади. В.А.Козаковнинг таъкидлашича, шу сабабли шахсдаги турли хилдаги коби-лиятларнинг шаклланганлиги, уларнинг амалга оширилганлиги ва мах,сулдорлиги юкори даражалилиги сифатида4 таълимни янгича тушунишга эътибор берилади. Бу ерда муам-мо асосини ташкил этувчи сифатида шахс ва унинг индивидуаллигини ривожлантиришга каратилган шароитлар х,исобланади. Демак, таълим тингловчининг идрок этиш ва пред-метли фаолияти субъекти сифатида индивидуал хусусиятларини аниклашдан келиб чикиб, унинг шахсининг ривожланиши ва уз-узини ривожлантиришини таъминлаши керак5. Бундай таълим жараёни шахсга узини таълим олиш фаолиятида намоён этиш имко-нини беради.

Замонавий таълим тизимида укитувчиларнинг мустакил билим олишлари маса-ласининг устунлиги кучаяди. Муаммо жуда мух,им ах,амиятга эга, чунки шахс, унинг ин-дивидуаллиги таълим-тарбия жараёнида ва бир вактнинг узида мустакил билим олиш х,амда уз-узини такомиллаштириш, тарбиялаш жараёнларида шакллантирилади. Шуни таъкидлаш керакки, «педагогик мустакил таъ-лимнинг зарурлиги, бир томондан, педагогик фаолиятнинг хусусиятлари, унинг ижтимоий роли билан, бошка томондан, педагогик мех,натнинг доимий узгарувчан шароитлари, жамиятнинг эх,тиёжлари, илм-фан ва амали-ётнинг эволюцияси, педагогга булган талабларнинг ошиб бориши, унинг жамиятдаги

4 Козаков В.А. Самостоятельная работа студентов и ее информационно-методическое обеспечение. // Учебное пособие для ФПК по дисциплине «Педагогика и психология высшей школы». - Киев: «Высшая школа», 1990. -С. 85.

5 Уша ерда, 89-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 12

жapaëнлap вa x1oлaтлapнинг yзгapишигa тeз-кop мocлaшиш ^билияти, уз фaoлиятини кэйтэ куpиш, янги, муpaккaбpoк кacбий мэ-caлaлapни oмилкopлик билaн eчишгa тaйëp-лиги билaн бoFл и к, бyлгaн узлукcиз тaълим тeндeнциялapи opкaли тэъкидлэнэди»1.

Инcoн кoбилиятлapини aниклaш, туp-ли эx1тиëжлapини кoндиpиш, Уз-Узини pи-вoжлaнтиpишигa шapoит яpaтиш, шaxcнинг мaнфaaтлapини aмaлгa oшиpиш тaълим жэ-paëнидa укитиш вa муcтaкил билим oлиш opкaли aмaлгa oшиpилaди. Haтижaдa пeдa-гoглapнинг кacбий кoмпeтeнциялapи дoи-мий тaкoмиллaшиб бopaди. В.А. Koзaкoвнинг фикpичa, бу жapaëнлap биp-биpидaн эж-paлмacдиp: тaълим шaxcнинг тaълим oлиши тaшкил этувчилapининг acocи x1иcoблaнгaн шaxcни уз-узини pивoжлaнтиpиши учун шэ-poит яpaтaди2.

Зaмoнaвий «тэълим укитиш вa индивиду-aл идpoк этиш фaoлияти, тapбия вa уз-узини тapбиялaш, pивoжлaниш х.эмдэ узини pивoж-лaнтиpишнинг биpлaшиши булиб кoлaди»3, бу э^ шaxcгa йyнaлтиpилгaн пeдaгoгикaни, шaxcнинг уз-узини pивoжлaнтиpиш йyллapи вa шapтлapини ypгaнувчи пeдaгoгикaни тэ-лaб этaди.

Му^кил билим oлишгa иннoвaциoн ëн-дaшув х.эмдэ укитишнинг кaдpиятли-шaxcий кypcaткичлapгa йyнaлтиpилиши, шу би-лaн биpгa, «шaxcий тaълим oлиш вa кacбий йyнaлишлapини»4 тaнлaшгa кapaтилиши мух,им.

Kyпчилик Укитувчилap кacбий тэшмиллэ-шишидa муcтaкил билим oлиш фaкaтгинa кacбий эмac, бaлки aнглaб eтилгaн ижти-мoий-шaxcий xуcуcиятгa эгa булиши, у мутэ-xaccиcнинг кacбий-шaxcий муcтaкил билим oлишидa мух,им oмил булиши мумкин.

1 Kapимoв K.A. Pax^ap вэ пeдaгoг кaдpлap мaлaкacини oшиpишдa муатэкил тэълимни тэшкил этиш. I Meтoдик куллбнмб. - Т., 2012. -6-б.

2 Koзaкoв В.А. Caмocтoятeльнaя paбoтa cтудeнтoв и ee инфopмaциoннo-мeтoдичecкoe oбecпeчeниe. II Учeбнoe пocoбиe для ФПK пo диcциплинe «Пeдaгoгикa и пcиxo-лoгия выеш^й шкoлы». - Kиeв: «ВЫОШЭЯ шшлб», 1990. -С. 85.

3 Kуpбaнoв Ш., Ceйтxaлилoв Э. Haциoнaльнaя пpoгpaм-мэ пo пoдгoтoвкe кaдpoв - ocнoвa дocтижeния cтpaтeги-чecкoй цeли. - М. «ГЕОТАР», 2000. -С. 60.

4 Ушэ epдa, 60-б.

Caмapкaнд, Ioшкeнт х.эмдэ ФapFoнa вилo-ят xaлк тэълими xoдимлapини кэйтэ тaйëp-лэш вэ улapнинг мaлaкacини oшиpиш ин^ титутлapидa мex1нaт вэ бoшлaнFич тэълим Укитувчилapи гуpуx1лapи тинглoвчилapи билэн уткэзилгэн cуx1бaтлapдa куйидaгилap эниклэнди:

- муcтaкил билим oлиш ишлapининг ^мэ-pacизлигининг caбaблapи - ишoнчли эмac, улap нoaниклиги билэн фapк килэди;

- кacбий билимлap кушимчэ мaнбaлapигa тизимcиз мунocaбaтдa булэди;

- му^кил ypгaниш фaoлиятлapи aco-^н фэкэтгинэ у ëки бу axбopoтлapнинг «кизикapлилиги» билэн жoнлaнтиpилaди;

- туpли кушимчэ мaнбaлap, китoблap, мaълумoтнoмa, мaтepиaллap билэн бэъзидэ ишлэш кузэтилэди вэ ушбу ишлap купинчэ унчэлик мэк^д^ мувoфик булмэйди;

- муcтaкил билим oлиш вocитaлapини тэн-лэшдэ кийнaлaдилap;

- axбopoт-кoммуникaция тexнoлoгиялapи-дэн фoйдaлaниш дapaжacи eтapли эмac.

Mуcтaкил билим oлишнинг кpeaтив xa-paктepдa булиши тинглoвчилapнинг ижoдий имкoниятлapи, муcтaкиллигининг у^унли-клapи, ижoдкopлик кувoнчи вэ бу фaoли-ят мэзмунини тулэ тушунишлapигa туpтки булэди. Mуcтaкил билим oлишни ин^н-пapвapлaштиpиш тинглoвчилapнинг билим oлишгa йунэлгэнлиги вэ шaxcий фaoллигини oшиpaди, билимлapни кaдpлaшни шэкллэн-тиpaди, улapгa тэлэб, билимлapни шaxcий ижoдий излэш кoбилияти вэ имкoниятлapи-ни pивoжлaнтиpaди.

Mуcтaкил билим oлиш тэълим oлиш кэби шaxcнинг шэкллэниши вэ pивoжлaниши шэк-ли вэ уcули кэби тушунилиши ^эмдэ кэбул килиниши мух,им э^эмиятгэ эгэ. Maкcaд, вaзифaлapнинг мэзмуни, укитиш мeтoдлa-pи х.эмдэ му^экил билим oлишнинг вocи-тaлapини эниклэшдэ х.эл килувчи кypcaтмa x1иcoблaнaди.

Мэлэкэ oшиpиш куpcлapидa тинглoв-чилapнинг му^экил билим oлишлapи тэъ-лим жapaëнидa Укитувчилap вэ тинглoв-чининг мунocaбaтлapи xуcуcиятлapининг yзгapишигa - тинглoвчилapнинг фaoллиги х.эмдэ муcтaкиллигининг oшишигa х.эмдэ

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2015, 12

раFбатлантирилишига олиб келади. Тинглов-чилар объектдан укиш ва тарбиянинг субъ-ектига, яъни уз-узини яратиш субъектига ай-ланадилар.

Мустакил билим олиш тингловчига уз-узи-ни идрок этиш, интеллектуал-ижодий, касбий кобилиятлари х,амда уз-узини, узининг ички имкониятларини очишга ёрдам беради.

Тингловчиларнинг мустакил билим олиш-ларини такомиллаштириш жараёнида куйи-даги жих,атларга ах,амият каратиш лозим:

- касбий мустакил билим олишнинг ме-зонларини белгилаш;

- касбий мустакил билим олишнинг маз-мунини касбий такомиллашиш, шахснинг умумий ривожланишидаги роли ва устунли-гини тушуниш;

- уз-узини идрок этиш, интеллектуал-ижодий имкониятларини англаб етиш, би-лимларга - идрок этиш фаоллигига кизикиш, уларни кадрлашга интилиш, булажак уки-тувчиларнинг шахси, интеллектуал ва ижо-дий имкониятлари, ижодий изланишга нис-батан кобилиятини юзага келтириш;

- касбий билимларини такомиллашти-риш;

- мустакил билим олиш куникмалари ва кобилиятларини устириш, шу билан бирга, амалга оширишнинг самарали йуллари ва механизмларини излаш;

- уз-узини амалга ошириш, уз ишидан кувонч ва коникиш х,осил килиш;

- мотивация ва максадга йуналтириш;

- педагогик мустакил билим олиш Fоя-ларини энг аввал касбий талаб, х,аётий маз-мун, шахснинг ривожланиши омили сифатида кабул килиш;

- узини фаоллаштириш, бошкариш, назо-рат килиш, намоён этиш, яратиш, лойих,а-лаштириш, урганиш, тах,лил килиш ва бах,о-лашни ишга солиш.

Мустакил билим олиш таълимнинг ти-зимли таркибий кисми сифатида мух,им ах,амиятга эга.

Таълим - тизимлаштирилган компетен-цияларни узлаштириш жараёни ва натижаси, х,аёт, мех,нат, фаолиятга тайёрлашнинг мух,им омилидир.

А.А. Реан., Н.В. Бордовская ва С.И. Розум-ларнинг1 фикрларига кура, таълим ижтимоий-маданий х,одиса х,исобланади ва куйидаги ижтимоий-маданий вазифаларни бажаради:

- таълим - инсонни фанлар ва маданият дунёсига кириши учун энг кулай ва мунтазам (жадал, изчил) усуллардан биридир;

- таълим инсоннинг ижтимоийлашиши ва авлодларнинг кетма-кетлиги амалиётидир;

-таълим инсоннинг ижтимоий ва маъна-вий х,аёти механизми ва оммавий маънавий ишлаб чикариш сох,асидир;

- таълим инсон фаолиятининг маданий ифодаланган намуналарини таркатиш жа-раёнидир;

- таълим х,удудий тизимларни ривожлантириш ва миллий анъаналарни саклашга ёр-дам беради;

- таълим жамиятнинг асосий маданий кадриятлари ва ривожланиш максадлари ет-казиладиган х,амда татбик этиладиган ижтимоий институт х,исобланади;

- таълим жамият х,аётида ва алох,ида ин-сонда маданий узгаришлар ва кайта ташкил топишларни фаол тезлаштирувчиси сифати-да иштирок этади.

Малака ошириш курсларида тинглов-чилар касбий такомиллашадилар ва ком-петенцияларини доимий равишда янгилаб борадилар. Тингловчилар алох,ида ижтимо-ий категория сифатида куйидагиларга кура фаркланадилар:

- юкори билим даражаси, ижтимоий фа-оллиги, интеллектуал етуклиги билан;

- касбий йуналганлиги, танлаган касбига доир такомиллашишга х,озирлиги билан;

- фаолияти асосий турлари билан (педагогик, мустакил билим олиш, илмий-тадкикотчилик);

- шахсий сифатларининг ташкил топган-лиги ва англанганлиги билан;

- тулаконли касбий-ижодий х,аёт ва фао-лиятга ишончи билан;

- идрок этиш кизикишларининг кенглиги, билимдонлик, айникса, касбий сох,адаги би-лимдонлиги, кизикишлари билан.

1 Реан А.А., Бордовская Н.В., Розум С.И. Психология и педагогика. // Учебник для вузов. - СПб., 2001. -С. 267.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 12

Тинглoвчилapни кacбий муcтaкил билим oлишгa тyFpи йyнaлтиpиш зapуp, буни иж-тимoий э^эмиятгэ кypa acocлaб, чукуp вэ дoимий кacбий-пeдaгoгик кизикишни шэкл-лaнтиpиш вэ pивoжлaнтиpиш учун тэлэб дэ-paжacидa шapoит яpaтиш ^pa^ Шaxc инди-видуэллиги x1oзиpги кундэ ижтимoий кaдpият cифaтидa кэбул килинмoкдa.

Г.M.Koджacпиpoвaнинг фикpичa, иншн-нинг индивидуэллиги, иpcий xуcуcиятлapи acлидa тapбиялaш жapaëнидa шaкллaнтиpи-лэди вэ биp вэктнинг узидэ бу инcoн учун acocийcи - уз-узини pивoжлaнтиpиш, тapбия-лэш, эмэлгэ oшиpишдaн ибopaт1.

Бу жapaëн тинглoвчилap билэн янги му-нocaбaтлap тизимидэ пcиxoлoгик-пeдaгoгик acocдa, х.экикий тэълим мух.итидэ эмэлгэ oшиpилaди. Укитиш вaзифaлapигa тэълимий, тapбиявий, шaxcнинг умумий pивoжлaниши-гэ куйилэдигэн oкилoнa тaлaблap (шaxcнинг умумий pивoжлaниши тapкибидa билимлэ-pининг кeнглиги, эмoциoнaл, интeллeктуaл pивoжлaнгaнлиги, иpoдacи, yкиш-ypгaниш фaoлияти кyникмaлapининг шэкллэнгэн-лиги кaбилap) киpaди. Укиш жapaëнлapи умумaудитopияли (фpoнтaл), ^ух^и вэ инди-видуэл шэклдэ тэшкил этилэди. Укитишнинг туpли мeтoдлapи opacидa муcтaкил ишлap мух,им ypин эгэллэйди, ундэ индивидуэллик-ни шaкллaнтиpишгa кapaтилгaн мeтoдлap-дэн caмapaли фoйдaлaнилaди - булap: узини тэшкил этиш, бoшкapиш, ypгaниш, эмэлгэ oшиpиш вэ уз-узини тэх.лил килиш, шу би-лэн биpгa paFбaтлaнтиpиш х.эмдэ тaкдиpлaш кэби мeтoдлapдиp.

Укитиш жapaëни, шу жумлэдэн, муcтaкил билим oлишни caмapaли эмэлгэ oшиpишдa туpли axбopoт вocитaлapи, aйникca, axбopoт тexнoлoгиялapи мух,им ypин тутэди. Укитиш aудитopлик вэ муcтaкил билим oлиш opкaли (муа^кил) эмэлгэ oшaди.

Билим oлишни тэъминлэш - энг aввaлo, муcтaкил билим oлиш учун зapуp булгэн идpoк этиш фaoлиятигa oид мaлaкaлap-ни эгaллaшдиp. Mуcтaкил билим oлиш -мэк^дга эpишишдa мaкcaдгa интилувчэнлик вэ кэтъийликни тapкиб тoптиpишгa ëpдaм

1 Koджacпиpoвa Г.М. Kультуpa пpoфeccиoнaльнoгo ca-мooбpaзoвaния пeдaгoгa. -M., 1994. -С. 78.

бepувчи узини тapбиялaш вocитacидиp. Бу муcтaкил ишлэш йули билэн укишдэн тэш-кapи жapaëндa oлингaн тэълим x1иcoблaниб, шaxcнинг x,ap тoмoнлaмa, тулэ pивoжлaни-шини х.эл этишнинг зapуp шapтидиp.

Iинглoвчилapнинг муcтaкил билим oли-шини кacбий уз-узини pивoжлaнтиpиш-нинг мaкcaдгa мувoфик, бapкapop шэкли дeб x1иcoблaш мумкин. Бу кacбий тэлэб вэ кизикишлapни кoндиpиш шaклидиp.

Iинглoвчининг муcтaкил билим oлиши -кacбий-пeдaгoгик тaкoмиллaшиш учун зapуp булгэн идpoк этиш фaoлиятининг мaкcaдгa мувoфик, мунтэзэм жapaëнидиp.

Функциoнaл мэзмундэ - бу пcиxoлoгик-пeдaгoгик билимлap билэн бoFлик идpoк этиш фaoлияти туpлapидaн биpидиp. Них^ят, тинглoвчилapнинг муcтaкил билим oлишлa-pи - укитувчи шaxcини x,ap тoмoнлaмa тулэ pивoжлaнтиpиш вэ кaмoлoтгa eткaзиш мэ^-лacини х.эл этишнинг зapуp шapтидиp.

Iинглoвчилapнинг пeдaгoгик муcтaкил билим oлиши муaммocини ypгaнишдa улapни нэфэкэт кушимчэ, янэдэ чукуppoк пeдaгoгик билимлap oлишгa, бунинг учун зapуp булгэн эмэлий билимлap, мэлэкэ вэ кyникмaлapни тaкoмиллaштиpишгaгинa эмэ^ бэлки Luaxc-нинг мэълум cифaтлapини шaкллaнтиpиш, улapни pивoжлaнтиpишгa йyнaлтиpиш мух,им э^эмиятгэ эгэ. Ушбу жapaëндa шaxcни тap-биялэш вэ x,ap тoмoнлaмa pивoжлaнтиpиш уcтунлиги тэъминлэнэди.

Mуcтaкил билим oлишдa куйидaгилap aco-cий мeзoн x1иcoблaнaди:

- шaxcнинг жэдэл интeллeктуaл pивoжлa-ниши;

- тинглoвчининг мутaxaccиcлиги буйичэ кизикишлapи, кoбилияти вэ лaëкaтигa мoc чукуpлaштиpилгaн вэ тaбaкaлaштиpилгaн муcтaкил билим oлиш;

- ижтимoий eтук, умумий вэ кacбий мэдэ-ниятгэ эгэ, муcтaкил фикpлaйдигaн, ижoдий фaoл, eтapличa интeллeктуaл имкoниятгa эгэ, мэънэвий 6o^ жэмият тapaккиëтигa уз ^и^э^ни кушэ oлaдигaн шaxcни шэкллэн-тиpиш.

Шундэй килиб, тинглoвчилapни муcтaкил билим oлишгa йyнaлтиpиш муaммocи жудэ х.эм дoлзapб мacaлa, ижтимoий xуcуcиятгa

ЗАMOHАВИЙ TАЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPАЗOВАHИE 2015, 12

эга, у узининг кечиктирмай илмий-педагогик х,ал этилишини талаб килади.

Куйидагилар ушбу муаммони илмий ишлаб чикиш учун шарт-шароитлар х,исобланади:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- ижтимоий кадрият сифатида тингловчи-нинг шахси, унинг такомиллашиши ва маъ-навий дунёси таълимнинг асосий объекти булиб х,исобланиши;

- ижтимоий омиллар сабабли мустакил билим олишнинг ах,амияти кучайиб бораёт-ганлиги;

- тингловчининг уз-узини такомиллашти-ришида, биринчи навбатда касбий такомил-лаштириш эх,тиёж ва талабларининг мух,им урин тутиши;

- педагогик фаолият укитувчиларда ижти-моий-шахсий сабаблар ва инсонпарварлик асосида касбий-педагогик мустакил билим олишга кизикиш ва талабларини шаклланти-ришнинг илмий асосланган, назарий-педа-гогик ва амалий асосларини талаб этиши.

Шу асосда муаммонинг илмий-педагогик жих,атларини куйидагича ажратиб курсатиш мумкин:

- укитувчиларнинг мустакил билим олиш-лари методологияси ва стратегияси;

- касбий-педагогик мустакил билим олиш тизими;

- укитиш жараёнида укитувчиларнинг фаол мустакил урганиш фаолиятларини таш-кил этиш;

- малака ошириш жараёнида шахсга йуналтирилган ва фаолиятли ёндашиш, тинг-ловчиларга мустакил билим олишнинг янги шаклларини тавсия килиш;

- катта ахборот кенглигига эга, электрон укув материалларига мулжалланган методик тизимлар.

Педагог ходимларнинг мустакил билим олишлари, унинг фунционал маъноси ва Fоялари факатгина касбий билимларни бой-итишгагина эмас, балки шахсда маълум си-фатларни шакллантириш, унинг умумий ри-вожланишига йуналтирилади.

Таълим субъекти шахснинг бирламчилиги, унинг мезонлари, замонавий мутахассисга

куйиладиган талабга, кадрлар, хусусан педагогик кадрлар малакасини ошириш шароит-лари ва йуналишларига, шахс кимматлилиги мезонларига йуналтирилган инновацион укитиш инсонпарварлик асосида чукур касбий билим ва ижодкорлик, мустакил билим олиш ёрдамида шахснинг касбий ва умумий ривожланиши усуллари ва механиз-ми, йуллари айникса, инсонпарварликка йуналтирилиши билан оптималлашади.

Малака ошириш жараёнида тингловчи-ларнинг фаолиятлари мустакиллашиши, касбий мустакил билим олиш усиб бориши сабабли шахсга мулжалланган педагогикага, укув дастурларини кераклича модификация-лаштиришга, мустакил билим олиш тизими ва технологиясини такомиллаштиришга талаб пайдо булади.

Замонавий таълим факатгина шахснинг ривожланишинигина эмас, балки мустакил билим олиш жараёнида онгли фаолли-ги ва узини ташкил этиш, узини бошкариш, узини назорат килиш, узини амалга ошириш, узини тах,лил килиш, узини бах,олаш каби методлардан фойдаланиш шарти билан аник-предметли фаолиятни урганишда, индивидуал хусусиятлари, кизикиш ва талабларини х,исобга олиб, турли раFбатлантириш ва такдирлаш методлари билан укитувчи шах-сини ривожлантиришни х,ам таъминлайди.

Мустакил билим олиш - мустакил эгал-ланадиган, онгли асосланган таълим булиб, максадга интилувчанлик, тизим, олган би-лимларидан кизикиши ва талаби буйича доимо коникишни талаб этади. Касбий педагогик мустакил билим олиш факатгина педагогик билимларни чукурлаштириш буйича урганиш фаолияти эмас, балки укитувчи касбий сифатларини шакллантириш ва ривож-лантириш омили х,амдир.

Демак, тингловчиларнинг мустакил билим олишлари жараёнида мутахассисни х,ар томонлама ривожлантириш, биринчи навбатда интеллектуал, интеллектуал-ижодий, фикрлаш кобилиятларини ривожлантириш, укитувчида ижтимоий бурч х,иссини тарбия-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 12

лаш, касбий узини такомиллаштириш зарур-лигини англаб етиши содир булади.

Хулоса тарикасида куйидагиларни таъкид-лаш лозим:

- мустакил билим олиш таълимнинг тар-кибий кисми сифатида тингловчи билимини ошириш билан бир каторда иродавий си-фатларининг х,ам шаклланишида мух,им роль уйнайди;

- тингловчининг мустакил билим олиши укитувчининг мустакил равишда билим олиши билан узвий боFлик;

- мустакил таълим олишнинг самарасини ошириш максадида тингловчиларнинг касбий ва компетенциявий даражасини инобат-га олиш зарур;

- мустакил билим олишнинг янги усул ва манбаларини ишлаб чикиш унинг самарасини оширишга имкон яратади.

Адабиётлар:

1. Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. // Баркамол авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори. - Т.: «Шарк», 1997. -64-б.

2. Каримов К.А. Рах,бар ва педагог кадрлар малакасини оширишда мустакил таълим-ни ташкил этиш. / Методик кулланма. - Т., 2012. -39- б.

3. Коджаспирова Г.М. Культура профессионального самообразования педагога. - М., 1994. -С. 267.

4. Козаков В.А. Самостоятельная работа студентов и ее информационно-методическое обеспечение. / Учебное пособие для ФПК по дисциплине «Педагогика и психология высшей школы». - Киев: «Высшая школа», 1990. -С. 248.

5. Курбанов Ш., Сейтхалилов Э. Национальная программа по подготовке кадров -основа достижения стратегической цели. - М. «ГЕОТАР», 2000. -С. 136.

6. Реан А.А., Бордовская Н.В., Розум С.И. Психология и педагогика. / Учебник для вузов. - СПб., 2001. -С. 432.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 12

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.