Научная статья на тему 'Тиббиёт ходимлари социал интеллекти кўрсаткичлари намоён этилишининг гендер хусусиятлари'

Тиббиёт ходимлари социал интеллекти кўрсаткичлари намоён этилишининг гендер хусусиятлари Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
77
103
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
социал интеллект / касбий-психологик компетентлик / тиббиёт ходими / корреляцион муносабатлар / мулоқот / новербал мулоқот / вербал мулоқот / социальный интеллект / профессионально-психологическая компетентность / медицинский работник / корреляционные отношения / общение / новаторская коммуникация / вербальная коммуникация

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Собирова Дилафруз Абдурозиқовна

Маколада социал интеллектнинг педагогик-психологик асослари очиб берилган. Шунингдек, социал интеллектнинг касбий фаолият самарадорлигига таъсири ва гендер тавофутларнинг илмий таҳлили келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ГЕНДЕРНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПОКАЗАТЕЛЕЙ СОЦИАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА МЕДИЦИНСКИХ РАБОТНИКОВ

В статье раскрыты педагогические и психологические основы социального интеллекта. Проведён также научный анализ влияния социального интеллекта на эффективность профессиональной деятельности и гендерного различия.

Текст научной работы на тему «Тиббиёт ходимлари социал интеллекти кўрсаткичлари намоён этилишининг гендер хусусиятлари»

Собирова Дилафруз Абдурозик,овна,

Бухоро давлат университети «Психология» кафедраси доценти, Халкаро психология фанлари академияси мухбир аъзоси

ТИББИЁТ ХОДИМЛАРИ СОЦИАЛ ИНТЕЛЛЕКТИ КУРСАТКИЧЛАРИ НАМОЁН ЭТИЛИШИНИНГ ГЕНДЕР ХУСУСИЯТЛАРИ

УДК: 159.9.07

СОБИРОВА Д.А. ТИББИЁТ ХОДИМЛАРИ СОЦИАЛ ИНТЕЛЛЕКТИ КУРСАТКИЧЛАРИ НАМОЁН ЭТИЛИШИНИНГ ГЕНДЕР ХУСУСИЯТЛАРИ

Маколада социал интеллектнинг педагогик-психологик асослари очиб берилган. Шунинг-дек, социал интеллектнинг касбий фаолият самарадорлигига таъсири ва гендер тавофутлар-нинг илмий тах,лили келтирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: социал интеллект, касбий-психологик компетентлик, тиббиёт ходими, корреляцион муносабатлар, мулокот, новербал мулокот, вербал мулокот.

СОБИРОВА Д.А. ГЕНДЕРНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПОКАЗАТЕЛЕЙ СОЦИАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА МЕДИЦИНСКИХ РАБОТНИКОВ

В статье раскрыты педагогические и психологические основы социального интеллекта. Проведён также научный анализ влияния социального интеллекта на эффективность профессиональной деятельности и гендерного различия.

Ключевые слова и понятия: социальный интеллект, профессионально-психологическая компетентность, медицинский работник, корреляционные отношения, общение, новаторская коммуникация, вербальная коммуникация.

СОБИРОВА Д.А. GENDER CHARACTERISTICS OF SOCIAL INTELLIGENCE OF MEDIRAL WORKERS

The article discloses the pedagogical and psychological foundations of social intelligence. There is also a scientific analysis of social intelligence effect to professional performance and gender traffic among these discussed.

Keywords: social intelligence, professional and psychological competence, medical worker, correlation relations, communication, innovative communication, verbal communication.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

Жацонда замон талабларига мос, касбий фаолият учун зарурий сифат ва фазилатларни эгаллаган, ижтимоий фаол кадрларни тайёрлаш ва уларнинг касбий-психологик компе-тентлигини такомиллаштириш усулларини ишлаб чициш буйича кенг куламли ишлар олиб борилмоцда.

Мамлакатимизда амалга оширилаётган ислох,отлар жараёнида тиббиёт ходими фао-лиятига куйиладиган талаблар унинг х,ам касбий, х,ам шахсий камолоти билан боFлик маса-лаларни уз ичида камраб олгандир. Шу боис-дан, тиббиёт ходимлари фаолиятининг индивидуал-психологик ва ижтимоий-психологик компонентлари ролини туFри белгилай олиш унинг касбий камолоти мух,им шарти сифа-тида намоён булади. Бугунги кунда ушбу муаммоларни психологик тадкик этиш тиббиёт ходими фаолиятининг турли жабх,аларини урганишга эришганлигини курсатса-да, аммо унинг ижтимоий-психологик жих,атларини эътибордан четда колдириб булмаслигини х,ам тасдикламокда.

Социал интеллект муаммоси психологияда бир неча жабх,аларда урганилган булиб, уларда социал интеллектнинг умумий табиати, атаманинг фанда кулланилиши ва айрим фаолият йуналишларида урганилган: Роберт Торн-дайк (Robert Thorndike) (1937), Г.Гарднер (интеллектнинг купкирралилиги х,акида ёнда-шуви, 1983), П.Сэлов ва Ж.Майер эмоционал интеллект атамасини фанда куллай бошлаган-лиги (1990), Даниель Гоулман (Daniel Goleman) «Emotional Intelligence» номли китобини нашр эттирди (1995), социал интеллектнинг турли этник тасаввурлар шаклланишидаги таъсири (Федорова Е.А., 2009), х,арбий психологлар фаолиятида социал интеллектнинг роли (Баширов И.Ф., 2006), корхона рах,барининг эмоционал интеллекти ходимларига таъсири (Егоров И.А), рах,бар шахсий фазилатлари билан ижтимоий интеллекти муносабатлари (Беляева Е. В., 2005)1.

Социал интеллектнинг таркиб топиши ва шаклланишига каратилган тадкикотлар хорижлик олимлар Г.Оллпорт, Л.Терстоун, Г.Айзенк, П.Сэлов ва Дж.Мэйер, В.Келлер, К.Дункер, М.Вертгеймер, Дж.Кемпион, У.Чарль-

1 Собирова Д.А. Социал интеллект: назария ва амалиёт. / Монография. - Т..: «Фан», 2013.

зворт, Ж.Пиаже, Дж.Бруннер, Л.Леви-Брюльлар томонидан амалга оширилган)2.

Шунингдек, Р.Немов, А.Лурия, Л.Виготский, С.Рубинштейн, В.Шадриков, Л.Венгер, В.Асеев, К.Абульханова-Славская, Д.Люсин, Е.Хлистова, Е.Ильин, Б.Ананьев, Е.Степанова, Б.Величков-скийлар каби рус олимлари томонидан амалга оширилган илмий изланишларда интеллект инсон ак,лий фаолиятининг муайян шакли сифатида урганилиб, унинг узига хос ижти-моий-психологик хусусиятлари очиб берил-ган.

Мамлакатимиз психологларидан М.Давлет-шин, F.Шоумаров, Б.К,одиров, Э.Fозиев, А.Жаб-боров, Ш.Баротов, Н.Сафаев, В.Каримова, З.Нишоноваларнинг тадкикотларида шахснинг муомала маданияти, муомаланинг укув фао-лиятини бошкаришдаги роли, укитувчи-укувчи х,амкорлигининг мух,им психологик омили булган мустакил фикрлаш, укувчилар билан мулокот урнатишда х,амкорлик ва шахс-лараро муносабатларнинг узаро уЙFунлигини таъминлашга йуналтирилган социал интеллект омиллари урганилган3.

Юкоридагилардан куриниб турибдики, социал интеллект муаммоси ижтимоий психо-логиянинг турли объектларида турли хил илмий максадлар асосида урганилган булиб, уларда социал интеллект феноменининг умумий табиати, фанда кулланилиши ва узига хос амалий-татбикий йуналишлари очиб берил-ган.

Шундай булса-да, тиббиёт ходими социал интеллектининг психологик асосларини такомиллаштириш нуктаи назаридан, мазкур муаммо буйича етарли даражада илмий тадкикотлар олиб борилмаганлигини эътироф этиш мумкин. Жумладан:

• социал интеллект - тиббиёт ходими касбий компетентлигини таъминловчи мух,им

2 Майерс Д. Социальная психология. / Интенсивный курс. 3-изд. - С.Петербург-Москва, «Олма Пресс», 2002. -С. 188.

3 Fозиев 3.F., Усмонова Ш. Интеллект психологияси. -Т.: «Университет», 1996. -48-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

ижтимоий-пcиxологик омил cифaтидa aлохидa Уpгaнилмaгaн;

• тиббиёт xодими фaолиятидa як,к,ол нaмоён 6УЛУВЧИ, aйни пaйтдa шaxcий вa ^c-бий кaмолот уЙFунлигини тaъминлaшгa xизмaт килувчи cоциaл интeллeкт омиллapи, ^pca^ кичлapи вa улap оpacидaги коppeляцион муноcaбaтлap эмпиpик жих^^н тaхлил эти-либ, тeгишли илмий xулоcaлap килинмaгaн;

• cоFликни мк^ш тизимидa фaолият юpи-тувчи тиббиёт xодимлapининг кacбий caмapa-доpлигини бeвоcитa тaъминловчи cоциaл интeллeкт омиллapи вa мaзкуp омиллapни изохловчи кypcaткичлap кyлaми ypтaчa-умумий вa киёcий-типик жихaтдaн ypгaнилиб, бугунги кун тaлaблapигa моc paвишдa тaдкик этилмa-гaн.

Булapнинг бapчacи ижтимоий пcиxология фaнидa тиббиёт xодими cоциaл интeллeкти-нинг пcиxологик acоcлapини янaдa тaкомил-лaштиpиш мexaнизмлapигa xизмaт килувчи нaзapий вa эмпиpик тaдкикотлap олиб боpи-лишини тaкозо этaди.

Тиббиёт xодими билимдон, Уз cохacини чукуp билиши, пcиxологик мaхоpaтгa э^ булиши, бeмоpгa тaъcиp кypcaтa олишини бeлгиловчи eтaкчи xуcуcият вa омиллapнинг Уpни кyпинчa эътибоpдaн чeтдa колиб кeтaёт-гaндeк. Чунки у уз cохacини яxши билca-дa, aммо бeмоpгa тaъcиp yткaзa олмacлиги, бeмоpлapгa шaxc cифaтидa тaъcиp кypcaтa олмacлиги кacбий фaолият caмapaдоpлигини тaъминлaшни кaфолaтлaй олмaйди. Бу эca уз нaвбaтидa кacбий фaолиятдa биp кaнчa п^-xологик тycиклapгa олиб кeлaди. Ушбу ypиндa тиббиёт xодимининг бeмоp шaxcигa тaъcи-pини бeлгиловчи омиллap cиpacигa киpувчи пcиxологик жaбхa боpки, бу шaxcлapapо муноcaбaтни тaъминлaшгa xизмaт килувчи, инcонлap ypтacидa эpкин вa caмимий муно^-бaт мухитини тaъминлaш, Уpтоклapи, хaмкacб-лapи, иш фaолиятидa мижозлapи билaн мувaффaкиятли муомaлa мухитини яpaтишгa xизмaт килувчи cоциaл интeллeктнинг дapa-жacи мухим, дeгaн xулоcaгa кeлинмокдa.

Бундaн кypинaдики, шaxcнинг aклий Kобилиятлapи, зeхнини xapaктepловчи интeл-лeкт дapaжacи билaн бeвоcитa paк1обaтлa-шaдигaн, инcоннинг ижтимоий фaзилaтлapи шaкллaнишидa мухим ypин тутaдигaн шaxcлap-apо муноcaбaт, yзapо хуpмaт, эмпaтия, yзгa

инcонлapнинг кeчинмaлapини ук,ий олaдигaн, ишонч вa туЙFулapини тушунa олaдигaн cоциaл интeллeкт муaммоcини тиббий xодим миcолидa ypгaниш мухимдиp. Куп холлapдa фaолият жapaёнидa тиббий xодим фaолиятидa дуч кeлинaдигaн нукcон вa кaмчиликлap aйнaн cоциaл интeллeктнинг юкоpи дapaжaдa шaкллaнмaгaнлиги окибaти хиcоблaнaди. Ушбу холaтни биз куйидaги жихaтлap билaн изохлaдик:

• тиббиёт xодимлapи уз cохacини билиши, aммо бeмоpнинг пcиxологияcини фapклaй олмacлиги мумкин;

• фaолиятгa ниcбaтaн кacбий мacъулиятни хиc этиш мумкин, aммо шaxcлapapо муно^-бaтни тaшкил этишгa укувcиз булиши;

• тиббий xодимлap билaн бeмоp муно^-бaтлapи кaндaй булиш кepaклиги хaкидaги тacaввуpгa эгa, aммо уни тaшкил этиш имко-ниятини pyёбгa чикapa олмacлиги;

• инcоний муноcaбaтлap тyFpиcидa eтap-личa тacaввуpгa вa билим^ эгa, aммо жaмоa-дошлapи билaн муноcaбaтдa улapнинг ^йфи-ятини укий олмacлиги, тушунмacлиги, муо-мaлa cиpлapини билмacлиги окибaтидиp.

Шу боиcдaн хaм зaмонaвий фaолият жapa-ёнидa тиббиёт xодимлapи фaолияти caмapa-доpлигидa cоциaл интeллeкт тaъcиpи мacaлa-cини тaдкик этиш мaзкуp пcиxологик тaдкикот мaвзуcигa caбaб булди. СоFликни caклaш тизимидa фaолият олиб боpaётгaн тиббиёт xодимлapи кacбий кaмолотидa cоциaл интeл-лeкт pолини ypгaнишгa кapaтилгaн мухим жихaтлapдaн биpи улapнинг гeндep мacaлa-лapи бyйичa yзигa xоcлигини ypгaнишдaн ибоpaт эди.

Тaдкикотимиздa pecпондeнтлapнинг ^c-бий фaолиятидaги cоциaл интeллeкт ^pca^ кичлapини бaхолaшдa тиббиёт xодимлapи-нинг гeндep xуcуcиятлapигa хaм aлохидa эъти-боp кapaтилди. Рecпондeнтлapнинг aёл вa эpкaк тиббиёт xодимлapигa aжpaтишимиз оpкaли биp кaтоp янги мaълумотлap олишгa муяccap булишимиз шубхacиз. Мaзкуp излa-ниш боcкичидa хaм олдинги aнъaнaлapгa годик Kолгaн холдa тaдкикот мeтодикaлapини кУллaшдaн олингaн микдоpий киймaтлapни мaxcуc тapздa aёл вa эpкaк тиббиёт xодимлapи

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2019, 4(77)

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 33

ч_У

1-жадвал. Аёл ва эркак тиббиёт ходимларининг социал интеллекти хусусиятлари (Гилфорд методикаси маълумотлари асосида) (N = 1000)

Мезонлар Аёл тиббиёт ходимлари Эркак тиббиёт ходимлари T

X а X а

Мулокот иштирокчисининг хиссиёти, фикри ва ниятларини тушуниш 3,12 0,35 3,37 1,18 -0,607

Новербал мулокот х,аракатларини тушуниш 3,87 0,35 3,25 1,16 -1,000

Вербал мулокот харакатларини тушуниш 3,62 0,51 3,81 1,24 -0,552

Шахслараро узаро таъсирлашувни тахлил этиш 3,80 0,35 3,64 1,40 -1,342

Изох: * р< 0,05, ** р< 0,01. Шартли белгилар: х - уртача арифметик к,иймат; а - стандарт оFиш; t - стандарт мезон.

буйича ажратилиб, улар узаро киёсий урганилди)1.

Биз томондан тиббиёт муассасаларида социал интеллектни аниклаш буйича утка-зилган тадкикотларда аёл ва эркак тиббиёт ходимларининг социал интеллекти курсат-кичларининг уртача киймат курсаткичларида бирор-бир фаркли жихатлари учрамади (1-жадвал).

Тиббиёт ходимлари социал интеллектининг микдорий курсаткичлари уларнинг бемор-лари, хамкасблари ва бошка сухбатдошлари-нинг хулк-атворлари окибатини олдиндан кура олиши, муомалада реал вазиятдан келиб чикиб, унинг натижаларини бахолай олиши, максадга эришишда уз режаларини пухта ишлаб чикишлари, инсон хулк-атворини бош-кариши, ролли меъёрлари ва коидаларига доир билим ва узаро таъсирлашув иштирок-чилари билан боFлик новербал реакцияларда туFри мулжал олишлари, низоларни бартараф этиш, хавфли холатларда узлари ва бошка-ларнинг хатти-харакатларини яхши тушунишга кобилиятлари борлигини (3,12 ва 3,37 балл) ифодалайди.

Шунингдек, тиббиёт ходимларида инсон кечинмалари, максади ва холатини новербал намоён булиши, мимикаси, имо-ишорасига кура туFри бахолашга, купрок эътиборни новербал мулокотга каратишда ва мулокот иштирокчиларининг новербал реакцияларини тез илFаш, новербал мулокот харакатларини тушуниш сезгирликлари атрофдагиларни тушуниш имкониятидан холи эмасликларини тасдиклади (3,87 ва 3,25 балл).

1 Бендас Т.В. Гендерная психология. - СПб.: «Питер», 2006. -С. 431.

Курсаткичлар тиббиёт ходимларини касбий жараёнда шахслараро муносабат иштирокчиларининг характер хусусиятларига кура тез ва яхши тушунишлари, мулокотда х,ар кандай инсонлар билан тил топишиш кобилиятлари меъёрда эканлигини курсатади (3,62 ва 3,81).

Уларнинг шахслараро муносабат вазиятла-рини яхши англаши, мураккаб вазиятларни тахлил эта олувчанлиги, мураккаб вазиятларни мулокот иштирокчиларининг иштиро-кига караб бахолашга кобилиятлари яхши эканлиги хам куриниб турибди (3,80 ва 3,64).

Тиббиёт ходимларининг умумий уртача курсаткичлари тахлил килинганда аёл ва эркак тиббиёт ходимлари социал интеллектида кескин тафовутларнинг йуклиги намоён этилди. Айни пайтда хориж, Россия хамда мамлакатимизда айнан ушбу муаммо буйича назарий жих,атдан олиб борилган тадкикотлар тах,лили куйидаги хулосаларни чикариш имко-нини берди:

1. Умуман, социал интеллект омилларига нисбатан тарихда ва бугунги кунда турли хил мунозарали фикрлар мавжуд булиб, бу карашлар турли манбаларда Шарк ва Fарб мутафаккирлари ижоди, илFор психология вакилларининг илмий асарларида асрлар давомида сайкал топиб келган, аммо социал интеллект муаммоси психологияда узининг муайян назарий-методологик базасига эга булса-да, ушбу муаммога дах,лдор тадкикотлар кулами х,али узининг мукаммал ечимларига эга булмаган.

2. Тиббиёт ходимларининг гендер масала-лари буйича социал интеллекти билан эмоционал интеллекти, шахс типи ва шахсли-лик хусусиятлари уртасида кескин тафовутлар кузатилмади. Факат улардаги айрим хусусият ва сифатлардагина тафовутлар мавжудлиги

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)

aниклaнди. Тиббиёт xодимлapи кacбий фaоли-ятлapидa мaк1caдни aмaлгa ошиpишлapидa учpaйдигaн кийинчиликлap ушбу xуcуcиятлap вa cоциaл интeллeкти билaн моc pивожлaнмa-^нлиги окибaти булиши мумкинлиги як,к,ол куз^ тaшлaнди.

Хулоса. Умумaн, тиббиёт xодимлapи Luax-cий вa кacбий фaолияти уЙFунлигининг нaмоён

этилишидa мухим aхaмият кacб этувчи cоциaл интeллeкт кypcaткичлapигa бaхо бepишдa хap биp тиббиёт xодимининг шaxcлилик xуcуcият-лapини чук^ ypгaниш, тaхлил килиш вa тeгишли эмпиpик xулоcaлap чик^иш оpкaли укитувчи кacбий фaолият компeтeнтлигини тaъминлaш мумкинлиги янa биp боp уз тacдиFини топди.

Ддабиётлар руйхати:

1. Андpeeвa Г.М. Социaльнaя пcиxология. - М.: «^^e^ пpecc», 1996. -С. 178.

2. Бeндac Т.В. Гeндepнaя пcиxология. - СПб.: «Питep», 2006. -С. 431.

3. Maйepc Д. Социaльнaя пcиxология. I Интeнcивный куpc, 3-изд. «Олмa Пpecc». - С.Пeтepбуpг-Mоcквa, 2002. -С. 188.

4. Руxиeвa А.Х. Пcиxологичecкиe оcобeнноcти caмоупpaвлeния учeбной дeятeль-ноcти cтудeнтов: Автоpeф. диcc. ... ^нд. пcиx. нaук. - Т., 1993. -С. 19.

5. Fозиeв Э^. Уcмоновa Ш. Интeллeкт пcиxологияcи. - Т.: «Унивepcитeт», 1996. -С. 48.

6. Собиpовa Д.А. Социaл интeллeкт: нaзapия вa aмaлиёт. I Mоногpaфия. - Т.: «^am», 2013.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2019, 4(77)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.