Научная статья на тему '“THE DIAMOND GENERATION” AS A CULTURAL ASPECT OF REBIRTH:BASED ON THE ARTICLE “NEW WORD” OF THE DOCTOR OF PHILOSOPHY, WRITER GARIFOLLA YESIM'

“THE DIAMOND GENERATION” AS A CULTURAL ASPECT OF REBIRTH:BASED ON THE ARTICLE “NEW WORD” OF THE DOCTOR OF PHILOSOPHY, WRITER GARIFOLLA YESIM Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

90
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
GARIFOLLA YESIM / DIAMOND GENERATION / NEW WORD / CULTURAL VALUES / YOUTH POLICY / GENERATION EDUCATION / SOURCES OF THE FUTURE / SOCIAL PROBLEMS / SENSE OF IDENTITY / METANATION / STATEHOOD / NEW ERA / UNFAVORABLE FAMILY / ҒАРИФОЛЛА ЕСіМ / БРИЛЛИАНТ ұРПАқ / ЖАңА СөЗ / МәДЕНИ құНДЫЛЫқТАР / ЖАСТАР САЯСАТЫ / ұРПАқ ТәРБИЕСі / БОЛАШАқ КөЗДЕРі / әЛЕУМЕТТіК -қОғАМ МәСЕЛЕЛЕРі / ТүЙСіК БОЛМЫСЫ / МЕТАНАРАЦИЯ / МЕЛЕКЕТ / ЖАңА ЗАМАН / қОЛАЙСЫЗ ОТБАСЫ / ГАРИФОЛЛА ЕСИМ / БРИЛЛИАНТОВОЕ ПОКОЛЕНИЕ / НОВОЕ СЛОВО / КУЛЬТУРНЫЕ ЦЕННОСТИ / МОЛОДЕЖНАЯ ПОЛИТИКА / ВОСПИТАНИЕ ПОКОЛЕНИЯ / ИСТОЧНИКИ БУДУЩЕГО / СОЦИАЛЬНО-ОБЩЕСТВЕННЫЕ ПРОБЛЕМЫ / ЧУВСТВО ИДЕНТИЧНОСТИ / ГОСУДАРСТВЕННОСТЬ / НОВАЯ ЭРА / НЕБЛАГОПРИЯТНАЯ СЕМЬЯ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Naizabayeva G.A.

In one of the valuable, noble dictum inherited from the ancient ancestors of the Kazakh people - «A person who is not able to bring up himself, will not be able to set a worthy example to others» lies a deep meaning. As we know, we have come to a century in which there are aspects of violence, cruelty and hostility. Someone leaves huge palaces and money to their descendants, someone builds houses and gives all their wealth, and then who gets wisdom and intelligence, gifts, customs, traditions, beliefs, treasures of knowledge? Analyzing the past experience of our ancestors, we wonder how our generation was able to lose all the legacy that we got. Today, the urgent problem is that advice from father to son, from mother to daughter, from brother to brother, from mentor to student, from mother-in-law to the bride, from citizen to people, from ancestors to offspring and advice on other relationships are not passed on from generation to generation. To date, the processes in which members of society share tips, listen to each other are stopped, the unity of the generation is exhausted, the stagnation of family relations. What to do right and what not, how to start and live life? Let’s try to nd answers to such questions as how to live this life and safely go to another world.The most important thing is to try to restore the lost heritage that was transmitted to us from our ancestors. The main goal is to follow the same honest path as our ancestors, a path with thousands of obstacles.In this regard, the article by Doctor of Philosophy, Professor Garifolla YesimNew Word”, published on the political arena of our country after the message of the new president Tokaev Kasym-Zhomart Kemelovich, became a reference material for studying this urgent and large-scale topic.“The Diamond Generation” implies the correct upbringing of the new generation and the desire for Kazakh-speaking. In his article, the professor noted what methods should be used to modernize our country in the national style, to embody the forms of Kazakh spiritual and cultural development in the modern era

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «“THE DIAMOND GENERATION” AS A CULTURAL ASPECT OF REBIRTH:BASED ON THE ARTICLE “NEW WORD” OF THE DOCTOR OF PHILOSOPHY, WRITER GARIFOLLA YESIM»

IRSTI 13.11.22

G.A. Naizabayeva

L.N. Gumilyov Eurasian National University Nur-Sultan, Kazakhstan (E-mail: [email protected])

"The Diamond Generation" as a cultural aspect of rebirth: based on the article "New Word" of the Doctor of Philosophy, writer Garifolla Yesim.

Abstract. In one of the valuable, noble dictum inherited from the ancient ancestors of the Kazakh people - «A person who is not able to bring up himself, will not be able to set a worthy example to others» lies a deep meaning. As we know, we have come to a century in which there are aspects of violence, cruelty and hostility. Someone leaves huge palaces and money to their descendants, someone builds houses and gives all their wealth, and then who gets wisdom and intelligence, gifts, customs, traditions, beliefs, treasures of knowledge? Analyzing the past experience of our ancestors, we wonder how our generation was able to lose all the legacy that we got. Today, the urgent problem is that advice from father to son, from mother to daughter, from brother to brother, from mentor to student, from mother-in-law to the bride, from citizen to people, from ancestors to offspring and advice on other relationships are not passed on from generation to generation. To date, the processes in which members of society share tips, listen to each other are stopped, the unity of the generation is exhausted, the stagnation of family relations. What to do right and what not, how to start and live life? Let's try to find answers to such questions as how to live this life and safely go to another world.

The most important thing is to try to restore the lost heritage that was transmitted to us from our ancestors. The main goal is to follow the same honest path as our ancestors, a path with thousands of obstacles.

In this regard, the article by Doctor of Philosophy, Professor Garifolla Yesim "New Word", published on the political arena of our country after the message of the new president Tokaev Kasym-Zhomart Kemelovich, became a reference material for studying this urgent and large-scale topic."The Diamond Generation" implies the correct upbringing of the new generation and the desire for Kazakh-speaking. In his article, the professor noted what methods should be used to modernize our country in the national style, to embody the forms of Kazakh spiritual and cultural development in the modern era.

Keywords: Garifolla Yesim, diamond generation, new word, cultural values, youth policy, generation education, sources of the future, social problems, sense of identity, metanation, statehood, new era, unfavorable family.

DOI: https://doi.org/10.32523/2616-7255-2019-128-3-68-74

Instill in the child first - kindness, then intelligence, as well as useful science, love for work.

Great Abay.

The Kazakh language - a national idea!

Academician, writer Garifolla Yessim

One of the topical issues of today is the existence of a large state, its longevity, past and future, the continuation of national traditions through generations, begins with our little angels. Not in vain it is said that the Motherland begins with the family, because the upbringing of children by Citizens who will benefit society is directly related to the upbringing of parents. Our main goal for today is to preserve the Kazakh people and the state and make it eternal. Is there a higher idea?

We need not national education, but the education of a single people with deep roots, the education of citizenship and morality. Education of young generation by citizens is a direction of

preparation of the Kazakh patriots.

The word «Azamat» (citizen) has a deep meaning for Kazakhs. To be a citizen is to lead your country to personal independence and to connect it with the interests of the state. That is why our forefathers give the name «Azamat» for their sons.

The Kazakh language preserves our history, life, system of thinking, dreams and grief, faith and fantasy, past, present, future, in short, the tradition and practice of the country. The idea of being a Kazakh means uniting the interests of our state.

In order for the Kazakh people to be eternal, we need to be a Kazakh, said the Academician, writer Garifoll Yesim, one of the most pressing topics at the present time [1]. According to the great teacher, in order to preserve the Kazakh people, it is necessary to kazakhify the younger generation, since only the Kazakh can absorb the qualities that are peculiar to the sacred Kazakh people, instilled in our blood and absorbed by the whole body. If to inculcate our national myths and stories, fairytales, a set of the literary and philosophical books saturated with spirit of the people to children since a cradle, the present generation will grow with the Kazakh spirit. In our case, these are parents, various social institutions, classes, society. There is a popular saying - «Fish goes rotten by the head». It will be a big downturn for us if a marginal society starts educating the younger generation. In this regard, we believe that if the «Brilliant generation», that is, the growing generation of which the teacher speaks will be kazakhified and instilled with the true Kazakh spirit and literacy we will be able to change our mindset, politics, culture, knowledge, education, mentality that we have from the Soviet Union. And then, in fact, everything will change and as the Great Abai said: «the words of God are True and God himself», we, the Kazakhs, will turn into a real nation who has not lost their values. And what measures are being taken today to solve these problems? What gaps do we allow on the part of the state, society, social institutions, and the family?

As our teacher Garifolla Yesim said, the fourth wave includes from newborn babies to young people under the age of twenty. They will be the «diamond generation.» Their efficiency is very high. This generation will grow up, take control of the country, and then the Kazakh people will live a beautiful life and enter the era of unprecedented prosperity.

We, the representatives of the older generation, who are over sixty, have a task, our duty is not to demand too much from today's youth, but to instill in them especially important values that will be useful in the future [1]. Let us consider this common truth in more details...

In our country, the professions of the socio-cultural sphere are highly valued, social, cultural, pedagogical, psychological and spiritual work carried out with the family is of particular importance. This was the original cell of society. It forms the basis of society, playing an important role in its social development.

The family is a source of love and respect; therefore it is an extremely necessary part of humanity, our holiness. In a message to the people, the President of the Republic of Kazakhstan drew attention to the importance of accustoming the people to a healthy lifestyle and, first of all, the importance of striving to change people's thinking, that is, modernization and transformation of consciousness. In particular, he emphasized the importance of family and family traditions.

In the message, the President addresses the paramount importance of children's rights, emphasizing: "Children are the most defenseless and weakest part of our society, and they should not be powerless." In addition, the President expressed his indignation at the current trend in the increase in the number of single-parent families in our country: "I am against divorce. Young people need to be educated in the spirit of family values, inculcated in them rejection of divorce, since as a result, children suffer primarily. As the saying goes, a father who does not know how to graze sheep, his son does not know how to graze lambs. The burden of raising children should not only fall on the shoulders of the mother - this is the responsibility of both parents, "-the President reasonably addressed his people [2].

At present, the family seems to be a "haven for the soul," a bulwark of support and protection so necessary for everyone. Family bonds contribute to the restoration of performance and are the primary condition for a full spiritual life. The family is a kind of world, an institution characterized by close ties between its members. It allows you to combine into one whole all areas of human activity. Family is a relationship, unanimity, feelings of loved ones, a great cultural path.

The family is the first step on the way of education, through which a person goes through life. This is the place where formed the foundations of humanity, culture of behavior, opens the inner world of the child, and honed his personal qualities and abilities. The family influences the self-perception of the child, appears as a support in his social and creative life. The process of primary socialization of the child begins in the family. The well-being of the family, including social status, the activities that family members are engaged in, material security and the level of education of parents, all this in most cases determines the life path of the child [3].

In the family, the individual acquires his first life experience; therefore, it is of great importance whether the younger generation was brought up in favorable or unfavorable conditions of the family. Unfortunately, today the number of families that do not meet established social norms has increased. Such families contribute to the appearance of children with characters that contradict them. Wrong choice of forms of influence, methods and means of training usually lead to the emergence of incorrect relationships between children, society, the formation of negative habits and needs.

Such surrogate education may satisfy parents, although often the benefits of such education are not at all, sometimes it can even be dangerous [4]. Modern pedagogy, including literature, philosophy and culture, gives the wrong education, since all these areas are in decline. To understand how to better approach the correction of the situation, it is necessary to turn to the writings of Abay, Shakarim, Mukhtar and Balasagun, moreover, first of all, it is necessary to embark on the path of faith, live the idea of love for Allah. We must start with ourselves and teach the younger generation.

Ordinary behavior of parents in front of children, their character is one of the features of family education. The child, imitating his parents, copies their good and bad habits, learn the rules of relationships that are not accepted in society. In the end, it contributes to the formation of antisocial and illegal forms of behavior. The peculiarities of family education, the difficulties faced by parents, the mistakes they make, affect the education, the formation of the personality of children. Questions of development and formation of the child's personality, first of all, depend on the style of family education, determined by the individual views of parents on these issues. Now, when the lifestyle is put above individuality, during the development of technology, the decline of human values, a lot of families adopting foreign family traditions and values, not alien to instill such traditions and values in their children, raising a child in a style far from our mentality, have become a scourge of society and in general for the Kazakh people. The environment has an impact on the socialization of the younger generation. According to A.B. Mudric «A social pedagogue is a person who is not only engaged in social education in the context of socialization, that is, education within specially created institutions, but also a specialist who pays attention to the education of the social category of all age groups and people outside their circle of responsibilities» [5].

Cultural degradation occurs in families with low social status in one particular direction or in several that do not cope with the duties assigned to them. Their ability to adapt is low, and there are great difficulties in family education, the results are low.

Work carried out with families belonging to social groups includes three main components: education, psychological and mediation. Education includes assistance in training and education. The psychological component is divided into socio-psychological support and correction. The aim of the support is to create a favorable microclimate in the family during the period of short-term crisis. Correction in the form of establishing interpersonal relationships is mainly applied in

the case of mental violence in the family over the child, which can lead to neuropsychiatric and physiological disorders. This type of violence may include intimidation, humiliation, insulting honor and dignity, mockery of the feelings of the child.

Now more than ever relevant the question of the growth of the number of disadvantaged families in society. This is a consequence of the lack of highly qualified specialists in this field, especially such as cultural studies, social educators and psychologists. The underdevelopment of the social sphere and the lack of qualified personnel capable of solving difficulties in the family have a negative impact on the state of society.

The main duty of participants of cultural and social processes in work with families is the solution of a question of an exit from a crisis situation. It should be noted the need for timely prevention and neutralization of such families. These specialists, working with families, find solutions not only to cultural and social problems, but also to social, economic, medical and psychological problems. The main goal of all social spheres is to direct the internal forces of the family to overcome the crisis. For this, first of all, it is necessary to discuss the problem. Secondly, the specialist develops recommendations for the family, and thirdly, the search for a way out of the crisis.

The state carries out a large amount of work aimed at supporting the institution of the family. With economic growth there are increases in the incomes of residents, the size of pensions and benefits aimed at protecting the mother and child, children, large families and the disabled.

In addition, today, in Kazakhstan, as elsewhere in the world, the institution of the family is in crisis. The number of single-parent families and children born out of wedlock is growing, since a significant part of citizens, especially young people, imitating the imposed Western way of life; do not seek to register a marriage in a relationship. These processes often contribute to the growth of negative social problems such as violence, crime, and morbidity. Considering the hypothesis that became the basis for my research, I would like to make my proposal: it is necessary to amend the legislation of Kazakhstan regarding the age of marriage and consider measures to strictly prevent divorces at the legislative level; for this reason, to adopt new views on the family by replacing the old family model with a new one, work to improve the quality of psychological, cultural and spiritual education regarding crises that arise in the life cycle, respectively, to create family-marriage institutions.

As A. S. Makarenko noted, the education of children is the most important area of our life. Children are future citizens who will write new pages in the history of our country, they are future parents. The right upbringing of children will ensure us a happy old age, and bad upbringing generates sorrows and difficulties, making us guilty before other people and the country. Teacher Yessim said: we must enter the civilization of the Kazakhs, for this we need to remember the civic consciousness, that is, commitment to their country, remember the religious consciousness and the issue of wealth and poverty. The prosperity of the Kazakh people depends on these three factors.

New proposals are based on these three questions. A modern approach to these three factors will be a new proposal [1] It is now required of us that we correctly convey these new thoughts, comprehend the heritage of the Kazakh people, adhere to the individual Kazakh lifestyle. Each of us should strive to raise children in the Kazakh spirit, thereby raising Kazakh life to a new level. Only then will we become a diamond generation and will be able to proudly carry this title!

Reference

1 1. EciM F. Жаца сез // ««Казак; YHi» газет1, 2019, 8-9 б.

2 Казакстан Республикасыньщ Президентi Н.Э. Назарбаевтыц 2014 жылгы жолдауы. [Электр. ресурс] URL: http://www.akorda.kz/kz/addresses/addresses_of_president/kazakstan-respublikasynyn-prezidenti-nenazarbaevtyn-kazakstan-halkyna-zholdauy-2014-zhylgy-17-kantar (карастырылган KYHi: 10.10.2019)

3 Шелег Л.А. Неблагополучная семья как объект социальнопедагогической деятельности // Тез. Второй всероссийской науч. конф. «Психологические проблемы современной российской семьи» (25-27 октября 2005г.) Ч.3/Под общ. ред. д-ра психол. наук В.К. Шабельни-кова и канд. психол. наук А.Г. Лидерса: В 3 ч. М., 2005

4 Василькова Ю.В. Методика и опыт работы социального педагога: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Академия, 2001. — 160 с.

5 Степанов В.Г. Психология трудных школьников: Учеб. пособие для учителей и родителей. - М. - Академия. - 1997. -320 с.

Г.А. Найзабаева

Л.Н.Гумилев атындагы Еуразия улттыцунжерситет1, Нур-Султан, Казахстан

«Бриллиант урпак» улт жацгыруындагы мэдени мацыздылыгы: Академик, жазушы Гарифолла Еамнщ «Жаца сез» макаласыныц нетшде

Ацдатпа. Атам казактыц багалы асыл сез мурасы болып урпакка жеткен «бзш тэрби-елей бшмеген, езгеге енеге керсете алмайды» - деген осы б1р сезшде Yлкен б1р астарлы терец ой бар. Баршамызга мэл1м болгандай халыктыц зарына айналган, атында зорлык пен зом-былыктыц, капгездш пен жауыздыктыц зары бар гасырга да келш жетпк. Б1реулер урпагына зэутм сарай, акша калдырса, енд1 б1реулер1 Yй салып, дуниеш Yйiп-тегiп берш жатыр, ал сонда аталы сез жэне акыл, даналык-даралы; сара жол, салт-дэстYP, ырым-тыйымдар, казыналы бiлiм кайда калды? Сонау ата- бабаларымыздыц бастан кешiп еткен тэжiрибелерiн саралай, кейiнгi ур-пак танып бiлсiншi деп калдырган мураларын бiз кайда жогалттык. БYгiнгi ^ннщ езекп мэселесi экенщ баласына, анасыныц кызына, аганыц iнiсiне, муFалiмнiц шэкiртiне, ененщ келiнiне, елшщ басшысына, азаматтыц елше, молдалардыц мYмiндерге, атасыныц урпаFына осындай кос-костан тiзiле беретiн катынастардыц езара айта алмай жYрген акылдары, ойлары кайда. БYгiнгi кYнi коFам мYшелерi бiрiне-бiрi акыл айтып, бiрiн -бiрi тыцдап, акылдасып айтар эцпмелер, урпактар ынты-маFы таусылып, отбасы эцпмес токыраган заманFа ие болдык. Ана курсаFындаFы сэби мен ец-кейген аксакалдыц ненi iстеп, ненi ютемегеш дурыс, Fумырды калай бастап калай аяктаган жен. Бул дYниеден калайша дурыс етiп, о дYниеге калайша дурыс жетуге болатыны туралы кептеген сурактарFа жауабын табуFа бiрге тырысып керейiкшi. Ец мацыздысы кейiнгi урпак кумдай шашып алFан ата-баба есиеттерш езегiне урпакты буруFа тырысайык. ОFан апаратын мыц сокпакты бiр сара жолFа, ата-бабамыздыц тете жолына салуды кездеу керек. Осы орайда философия Fылымда-рыныц докторы, профессор Fарифолла Есiм устаздыц, елiмiздiц саяси аренасында жаца сайланFан Президентiмiз Токаев Касым-Жомарт Кемелулыныц жолдауынан кейiн жарык керген «Жаца сез» атты макаласы маFан аркау болып, осы езектi, аукымды такырыпты зерттеуге ынталандырды.

«Бриллиант урпак» деп жаца есш келе жаткан буынды дурыс тэрбиелеуге, казактандыру-ды колFа алуды кездейдi. Осы сара жолда кандай эдiстердi колдану керекпгш, елiмiздiц улттык накышта жацFыруын, казактану, рухани - мэдени дамудыц, заманауи жаца Fасырында iске асыру формаларын профессор деп тYсiрiп айтты.

ТYЙiн сездер: Fарифолла Есiм, бриллиант урпак, жаца сез, мэдени кундылыктар, жастар са-

ясаты, ^рпа^ тэрбиеа, болаша^ кездер^ элеуметпк -^огам мэселелер^ тYЙсiк болмысы, метанара-ция, мелекет, жаца заман, ^олайсыз отбасы.

Г.А. Найзабаева

Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева, Казахстан,

Нур-Султан

«Поколение Бриллиант» как культурный аспект возрождения: на основе статьи «Новое слово» доктора философских наук, писателя Гарифолла Есим

Аннотация. В одном из ценных, благородных изречении доставшееся от древних предков казахского народа - «Человек не способный воспитать себя, не сможет показать достойный пример другим» кроется глубокий смысл. Как известно, мы пришли к веку, в котором есть аспекты насилия, жестокости и вражды. Кто-то оставляет своему поколению громадные дворцы, деньги, кто-то строит дома и отдает все богатство, а тогда кому достались мудрость и ум, дары, обычаи, традиции, поверья, сокровища знаний? Анализируя прошлый опыт наших предков, мы задаемся вопросом, как наше поколение смогло потерять все наследие, которое нам досталось. На сегодняшний день актуальная проблема заключается в том, что советы от отца к сыну, от матери к дочери, от брата к брату, от наставника к ученику, от свекрови к невесте, от гражданина к народу, от предков к потомству и советы по другим взаимоотношениям не передаются от поколения к поколению. Также процессы, в которых члены общества делятся советами, выслушивание друг друга прекращены, единство поколении истощено, застой семейных отношении. Что делать правильно, а что нет, как нужно начинать и проживать жизнь? Давайте постараемся найти ответы на такие вопросы как правильно прожить эту жизнь и благополучно отправиться на иной свет. Самое главное попробуем восстановить потерянное наследие переданное нам от наших предков. Главной целью является идти по тому, же честному пути что и наши предки, путь с тысячами преград. В связи с этим, статья доктора философских наук, профессора Гарифоллы Есима «Жаца сез», опубликованная на политической арене нашей страны после послания нового президента Токаева Касым-Жомарта Кемеловича, стала опорным материалом для изучения этой актуальной и масштабной темы.

«Бриллиантовое поколение» предполагает правильное воспитание нового поколения и стремление к казахоязычию. В своей статье профессор отметил, какие методы необходимо использовать на пути, модернизации нашей страны в национальном стиле, воплощать в современную эпоху формы казахского, духовно-культурного развития.

Ключевые слова: Гарифолла Есим, бриллиантовое поколение, новое слово, культурные ценности, молодежная политика, воспитание поколения, источники будущего, социально-общественные проблемы, чувство идентичности, метанарация, государственность, новая эра, неблагоприятная семья.

References

1 Esim G. Zhana soz [New word], «Kazak uni» [The Kazakh tone] newspaper, 2019, p. 8-9

2 Kazakstarn Rerspublikasynyn Prezidenti N.A. Nazarbaevtyn 2014 zhylgy zholdauy [President of the Republic of Kazakhstan NA Nazarbayev The Address of the President of the Republic of Kazakhstan in 2014] [Electronic resource]. Available at: http://www.akorda.kz/kz/addresses/ addresses_of_president/kazakstan-respublikasynyn-prezidenti-nenazarbaevtyn-kazakstan-halkyna-zholdauy-2014-zhylgy-17-kantar (Accessed: 10.10.2019)

3 Sheleg L.A. Neblagopoluchnaja sem'ja kak ob'ekt social'nopedagogicheskoj dejatel'nosti [Dysfunctional family as an object of social pedagogical activity], Tez. Vtoroj vserossijskoj nauch. konf. «Psihologicheskie problemy sovremennoj rossijskoj sem'i» (25-27 oktjabrja 2005g.)

["Psychological problems of the modern Russian family" (October 25-27, 2005) Part 3], Pod obshh. red. d-ra psihol. nauk V.K. Shabel'nikova i kand. psihol. nauk A.G. Lidersa: V 3 ch. [Under the total. ed. Dr. Psychol. sciences V.K. Shabelnikova and Cand. psychol. sciences A.G. Leaders: At 3 h.] (Moscow, 2005)

4 Vasil'kova Ju.V. Metodika i opyt raboty social'nogo pedagoga: Uchebnoe posobie dlja studentov vysshih uchebnyh zavedenij [Methodology and work experience of a social educator: Textbook for students of higher educational institutions] (Moscow, Academy, 2001, 160 p.)

5 Stepanov V.G. Psilhologiya trudnyh shkolnikov [Psychology of difficult students], Uchebnoe posobie dlya uchitelei i roditelei[Textbook manual for teachers and parents] (Academy, Moscow, 1997, 320 p.)

Автор туралы мэл1мет:

Naizabayeva G. A. - 1-year doctoral student of the department of «Philosophy» of the Specialty «Cultural Studies», L.N. Gumilyov Eurasian National University, Nur-Sultan, Kazakhstan.

Найзабаева Г. А. «Философия» кафедрасыньщ «Мэдениеттану» мамандыгыныц 1 курс докторанты, Л. Н. Гумилев атындагы Еуразия ултты; университет^ Нур-Султан, ^азакстан.

«Л.Н. Гумилев атындагы Еуразия улттык университетшщ Хабаршысы. Тарихи гылымдар. Философия. Дштану» сериясы журналында макала жариялау ережес1

1. Журнал максаты. Мукият тексеруден еткен, гылыми кундылыктары бар тарих, археология, антропология, философия жэне дштану салаларыньщ барлык багыттары бой-ынша материалдар жариялау.

2. Журналда макала жариялаушы автор макаланыц кол койылган бiр дана кагаз нускасын Гылыми басылымдар белiмiне (редакцияга, мекенжайы: 010008, ^азакстан Республикасы, Нур-Султан каласы, Сэтпаев кешесi, 2, Л.Н. Гумилев атындагы Еуразия улттык университет^ Бас гимарат, 402 кабинет) жэне [email protected] электрондык поштасына Word форматындагы нускасын жiберу кажет. Макала мэтЫнщ кагаз нускасы мен электронды нускалары бiрдей болулары кажет.

3. Макалалар казак, орыс, агылшын тiлдерiнде кабылданады. Сонымен катар, ав-тор(лар) шеспе хат усынуы керек.

Автордыц колжазбаны редакцияга жiберуi макаланыц Л.Н. Гумилев атындагы Еуразия улттык университетшщ хабаршысында басуга келiсiмiн, шетел тш-не аударылып кайта басылуына келiсiмiн бiлдiредi. Автор макаланы редакцияга ж1беру аркылы автор туралы мэлiметтiц дурыстыгына, макала кешiрiлмегендiгiне (пла-гиаттыц жоктыгына) жэне баска да зацсыз кешiрмелердiц жоктыгына кепiлдеме бередi.

4. Макаланыц келемi 18 беттен аспауга тшс (10 беттен бастап).

Макаланыц курылымы

5. ХГТАР http://grnti.ru/ - бiрiншi жолдыц сол жактауында;

Автор(лар)дыц аты-женi - жолдыц ортасында;

Мекеменiц толык атауы, каласы, мемлекет (егер авторлар эртYрлi мекемеде жумыс жасайтын болса, онда эр автор мен оныц жумыс мекемес касында бiрдей белгi койылу керек) - жолдыц ортасында;

Автор(лар)дыц E-mail-ы - жакша iшiнде, курсивпен, жолдыц ортасында;

Макала атауы - жолдыц ортасында;

Аннотация (100-200 сез; макаланыц атауын мейшнше кайталамауы кажет; эдеби-еттерге сiлтемелер болмауы кажет; макаланыц курылысын (кiрiспе, макаланыц максаты, мiндеттерi, карастырылып отырган сурактыц тарихы, зерттеу эдiстерi, нэтижелер/талкы-лау, корытынды) сактай отырып, макаланыц кыскаша мазмуны берiлуi кажет).

ТYЙiн сездер (6-8 сез не сез тсркеа). ТYЙiн сездер макала мазмунын керсетiп, мей-лiнше макала атауы мен аннотациядагы сездердi кайталамай, макала мазмунындагы сез-дердi колдану кажет. Сонымен катар, акпараттык^здеспру жYЙелерiнде макаланы жецiл табуга мYмкiндiк беретiн гылым салаларыныц терминдерш колдану кажет.

Негiзгi мэтiн макаланыц максаты, мшдеттер^ карастырылып отырган сурактыц тарихы, зерттеу эдютер^ нэтижелер/талкылау, корытынды белiмдерiн камтуы кажет - жола-ралык интервал - 1, азат жол «кызыл жолдан» - 1,25см, беттеу жолагы - енше сай жасалады.

Таблица, суреттер - аталганнан кейiн орналастырылады. Эр таблица, сурет касында оныц аталуы болу кажет. Сурет айкын, сканерден етпеген болуы керек.

Жалпы колданыста бар аббревиатуралар мен кыскартулардан баскалары мшдетп тYPде алгаш колданганда тYсiндiрiлуi берiлуi кажет.

^аржылай кемек туралы акпарат бiрiншi бетте керсетiледi.

Эдебиеттер тiзiмi. Мэтiнде эдiбиеттерге сiлтемелер тiкжакшаFа алынады. Мэтiндегi эдебиеттер тiзiмiне сiлтемелердiц номерленуi мэтiнде колданылуына катысты жYргiзiлiде: мэтшде кездескен эдебиетке алFашкы сiлтеме [1] аркылы, екiншi сiлтеме [2] аркылы т.с.с. жYргiзiледi. Кiтапка жасалатын сштемелерде колданылFан бетттерi де керсетiлуi керек (мысалы, [1, 45 бет]). ЖарияланбаFан ецбектерге сiлтемелер жасалмайды. Сонымен катар,

рецензиядан етпейтш басылымдарга да сiлтемелер жасалмайды (эдебиеттер Ti3iMiH, эдеби-еттер т1з1мшщ агылшынша эзiрлеу Yлгiлерiн журнал http: // bulhistphaa.enu.kz сайтындагы макаланы рэамдеу Yлгiсiнен карацыз).

6. Макала соцындагы эдебиеттер тiзiмiнен кейiн библиографиялык мэлiметтер орыс жэне агылшын тiлiнде (егер макала казак тшнде жазылса), казак жэне агылшын тiлiнде (егер макала орыс тшнде жазылса), орыс жэне казак тшнде (егер макала агылшын тшнде жазылган болса).

Авторлар туралы мэлiмет: автордьщ аты-женi, гылыми атагы, кызметi, жумыс орны, жумыс орныныц мекен-жайы, телефон, e-mail - казак, орыс жэне агылшын тшдерш-де толтырылады.

7. ^олжазба мукият тексерiлген болуы кажет. Техникалык талаптарга сай келмеген колжазбалар кайта ецдеуге кайтарылады. ^олжазбаныц кайтарылуы оныц журналда ба-сылуына жiберiлуiн бiлдiрмейдi.

Редакцияга тYCкен макала жабык (анонимдi) тексеруге жiберiледi. Барлык рецензи-ялар авторларга жiберiледi. Автор (рецензент макаланы тYзетуге усыныс берген жагдайда) ецдеп кайта, колжазбаныц тYзетiлген нускасын редакцияга кайта жiберуi кажет. Рецензент жарамсыз деп таныган макала кайтара карастырылмайды. Макаланыц тYзетiлген нускасы мен автордыц рецензентке жауабы редакцияга жiберiледi.

Пiкiрi макулданган макалаларды редколлегия алкасына талкылап, басуга келiседi.

8. Телемакы. Басылымга руксат етiлген макала авторларына телем жасау туралы ескертiледi. Телем келемi 4500 тенге - Л.Н. Гумилев атындагы Е¥У кызметкерлерi Yшiн жэне 5500 тенге баска уйым кызметкерлерiне.

Реквизиттер:

1)РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева МОН РК АО «Банк ЦентрКредит»

БИК банка: KCJBKZKX ИИК: KZ978562203105747338 Кбе 16 Кнп 859

2) РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева МОН РК АО «Bank RBK»

Бик банка: KINCKZKA ИИК: KZ498210439858161073 Кбе 16

Кнп 859 - за статьи

3)РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева МОН РК АО «ForteBank»

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

БИК Банка: IRTYKZKA ИИК: KZ599650000040502847 Кбе 16 Кнп 859

4)РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева МОН РК АО «НародныйБанкКазахстан»

БИК Банка: HSBKKZKX ИИК: KZ946010111000382181 Кбе 16, Кнп 859.

Provision on articles submitted to the journal "Bulletin of L.N. Gumilyov Eurasian National University. Historical Sciences. Philosophy. Religion Series"

1. Purpose of the journal. Publication of carefully selected original scientific works in the direction of history, anthropology, archeology, philosophy, religious studies.

2. An author who wishes to publish an article in a journal must submit the article in hard copy (printed version) in one copy, signed by the author to the scientific publication office (at the address: 010008, Republic of Kazakhstan, Nur-Sultan, Satpayev St., 2. L.N. Gumilyov Eurasian National University, Main Building, room 402) and by e-mail [email protected] in Word format. At the same time, the correspondence between Word-version and the hard copy must be strictly maintained. And you also need to provide the cover letter of the author(s).

3. Language of publications: Kazakh, Russian, English.

Submission of articles to the scientific publication office means the authors' consent to the right of the Publisher, L.N. Gumilyov Eurasian National University, to publish articles in the journal and the re-publication of it in any foreign language. Submitting the text of the work for publication in the journal, the author guarantees the correctness of all information about himself, the lack of plagiarism and other forms of improper borrowing in the article, the proper formulation of all borrowings of text, tables, diagrams, illustrations.

4. The volume of the article should not exceed 18 pages (from 10 pages).

Structure of the article (page - A4 format, portrait orientation, page margins on all sides - 20 mm. Font: type - Times New Roman, font size - 14)

5. GRNTI http://grnti.ru/ - first line, left

Initials and Surname of the author (s) - center alignment, italics Full name of the organization, city, country (if the authors work in different organizations, you need to put the same icon next to the name of the author and the corresponding organization) -center alignment, italics

Author's e-mail (s)- in brackets, italics

Article title - center alignment,bold Abstract (100-200 words, the article title should not repeat in the content, it should not contain bibliographic references, it should reflect the summary of the article, preserving the structure of the article - introduction, problem statement, goals, history, research methods, results /discussion, conclusion).

Key words (6-8 words/word combination. Keywords should reflect the main content of the article, use terms from the article, as well as terms that define the subject area and include other important concepts that make it easier and more convenient to find the article using the information retrieval system).

The main text of the article should contain an introduction, problem statement, goals, history, research methods, methodology, results / discussion, conclusion - line spacing - 1, indent of the "red line" -1.25 cm, alignment in width.

Tables, figures should be placed after the mention. Each illustration should be followed by an inscription. Figures should be clear, clean, not scanned.

All abbreviations, with the exception of those known to be generally known, must be deciphered when first used in the text.

Information on the financial support of the article is indicated on the first page in the form of a footnote.

References. In the text references are indicated in square brackets. References should be numbered strictly in the order of the mention in the text. The first reference in the text to the literature should have the number [1], the second - [2], etc. The reference to the book in the main

text of the article should be accompanied by an indication of the pages used (for example, [1, 45 p.]). References to unpublished works are not allowed. Unreasonable references to unreviewed publications (examples of the description of the list of literature, descriptions of the list of literature in English, see below in the sample of article design).

6. At the end of the article, after the list of references, it is necessary to indicate bibliographic data in Russian and English (if the article is in Kazakh), in Kazakh and English (if the article is in Russian) and in Russian and Kazakh languages (if the article is English language).

Information about authors: surname, name, patronymic, scientific degree, position, place of work, full work address, telephone, e-mail - in Kazakh, Russian and English.

7. The article must be carefully verified. Articles that do not meet technical requirements will be returned for revision. Returning for revision does not mean that the article has been accepted for publication.

Work with electronic proofreading. Articles received by the Department of Scientific Publications (editorial office) are sent to anonymous review. All reviews of the article are sent to the author. The authors must send the proof of the article within three days. Articles that receive a negative review for a second review are not accepted. Corrected versions of articles and the author's response to the reviewer are sent to the editorial office. Articles that have positive reviews are submitted to the editorial boards of the journal for discussion and approval for publication. Periodicity of the journal: 4 times a year.

8. Payment. Authors who have received a positive conclusion for publication should make payment (for ENU employees - 4,500 tenge, for outside organizations - 5,500 tenge). Requisites are posted on the journal's website.

Requisites:

1) РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева МОН РК АО «Банк ЦентрКредит»

БИК банка: KCJBKZKX ИИК: KZ978562203105747338 Кбе 16 Кпн 859

2) РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н. Гумилева МОН РК АО «Bank RBK» Бик банка: KINCKZKA ИИК: KZ498210439858161073 Кбе 16 Кнп 859

3)РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н АО «ForteBank» БИК Банка: IRTYKZKA ИИК: KZ599650000040502847 Кбе 16 Кнп 859

4)РГП ПХВ «Евразийский национальный университет имени Л.Н АО «НародныйБанкКазахстан» БИК Банка: HSBKKZKX ИИК: KZ946010111000382181 Кбе 16, Кнп 859.

. Гумилева МОН РК

. Гумилева МОН РК

Положение о рукописях, представляемых в журнал «Вестник Евразийского национального университета имени Л.Н.Гумилева. Серия: Исторические науки. Философия. Религиоведение»

1. Цель журнала. Публикация тщательно отобранных оригинальных научных работ и обзоров книг по направлениям: история, антропология, археология, философия, религиоведение.

2. Автору, желающему опубликовать статью в журнале необходимо представить рукопись в твердой копии (распечатанном варианте) в одном экземпляре, подписанном автором в Отдел научных изданий (по адресу: 010008, Казахстан, г. Нур-Султан, ул. Сатпаева,

2. Евразийский национальный университет им. Л.Н.Гумилева, Учебно-административный корпус, каб. 402) и по e-mail [email protected]. При этом должно быть строго выдержано соответствие между Word-файлом и твердой копией. Также авторам необходимо предоставить сопроводительное письмо.

Язык публикаций: казахский, русский, английский.

3. Отправление статей в редакцию означает согласие авторов на право Издателя, Евразийского национального университета имени Л.Н. Гумилева, издания статей в журнале и переиздания их на любом иностранном языке. Представляя текст работы для публикации в журнале, автор гарантирует правильность всех сведений о себе, отсутствие плагиата и других форм неправомерного заимствования в рукописи, надлежащее оформление всех заимствований текста, таблиц, схем, иллюстраций, а также дает согласие на проверку уникальности текста статьи.

4. Объем статьи не должен превышать 18 страниц (от 6 страниц).

5. Схема построения статьи (страница - А4, книжная ориентация, поля со всех сторон - 20 мм. Шрифт: тип - Times New Roman, размер (кегль) - 14):

МРНТИ http://grnti.ru/ - первая строка, слева. Инициалы и Фамилию автора(ов)- выравнивание по центру, курсив Полное наименование организации, город, страна (если авторы работают в разных организациях, необходимо поставить одинаковый значок около фамилии автора и соответствующей организации). Е-mail автора(ов) - в скобках, курсив.

Название статьи - выравнивание по центру полужирным шрифтом Аннотация (100-200 слов; не должна содержать формулы, по содержанию повторять название статьи; не должна содержать библиографические ссылки; должна отражать краткое содержание статьи, сохраняя структуру статьи - введение, постановка задачи, цели, история, методы исследования, результаты/обсуждение, заключение/выводы).

Ключевые слова (6-8 слов/словосочетаний). Ключевые слова должны отражать основное содержание статьи, использовать термины из текста статьи, а также термины, определяющие предметную область и включающие другие важные понятия, позволяющие облегчить и расширить возможности нахождения статьи средствами информационно-поисковой системы).

Основной текст статьи должен содержать введение, постановка задачи, цели, история, методы исследования, результаты/обсуждение, заключение/выводы - межстрочный интервал - 1, отступ «красной строки» -1,25 см, выравнивание по ширине.

Таблицы, рисунки необходимо располагать после упоминания. С каждой иллюстрацией должна следовать надпись. Рисунки должны быть четкими, чистыми, несканирован-ными.

Все аббревиатуры и сокращения, за исключением заведомо общеизвестных, должны быть расшифрованы при первом употреблении в тексте.

Редактор:

Шыгарушы редактор: Дизайн:

Е.Б. Сыдыков Ж. Жумабекова Ж. Жумабекова

Л.Н. Гумилев атындагы Еуразия улттык университетшщ Хабаршысы. Тарихи гылымдар. Философия. Дiнтану сериясы. -2019. - 3(128). - Нур-Султан: Е¥У 86 б. Шартты б.т. -5,7 Таралымы - 20 дана

Мазмунына типография жауап бермейЫ.

Редакция мекенжайы: 010008, Нур-Султан к., Сатпаев кeшесi, 2. Л.Н. Гумилев атындагы Еуразия улттык университет Тел.: +7(7172) 709-500 (шю 31-357) Л.Н. Гумилев атындагы Еуразия улттык университетшщ баспасында басылды

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.