ТЕХНИКА ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ БИТИРУВЧИСИНИНГ РАКОБАТБАРДОШЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ.
PhD. Н.А. Ниязова
Наманган мухандислик-курилиш институти
Ш.Ш. Назарова Наманган мухдндислик-курилиш институти https://doi.org/ 10.5281/zenodo.70100001
Аннотация: Ушбу маколанинг максади битирувчиларни ОТМда касбий таълим олиш жараёнида ракобатбардошлигини ривожлантириш муаммосининг мохиятли жихатларини мухим урганиш, ОТМ битирувчиларининг ракобатбардошлигини ривожлантириш жараёнига мамлакатимиз олий таълимида бахо берилиши муаммосини урганиш хисобланади. Олий таълимнинг хозирги кундаги ривожланишида ракобатбардош ОТМ битирувчиларини ривожлантиришда айтиб утилган конун-коидалар ва ёндашувларнинг киёсий тахлили амалга оширилади.
Калит сузлар: Олий таълим муассасалари, ривожлантириш, битирувчи, ракобатбардош, профессионал, стратегик.
РАЗВИТИЕ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ ВЫПУСКНИКА ТЕХНИЧЕСКОГО ВУЗА.
Аннотация: Целью данной статьи является исследование сущностных аспектов проблемы развития конкурентоспособности выпускников в процессе профессионального образования в ВУЗах, исследование проблемы оценки процесса развития конкурентоспособности выпускников высшего образования. нашей страны. Проведен сравнительный анализ указанных закономерностей и подходов в развитии конкурентоспособности выпускников высших учебных заведений в условиях современного развития высшей школы.
Ключевые слова: ВУЗы, развитие, выпускник, конкурентоспособный, профессиональный, стратегический.
DEVELOPMENT OF COMPETITIVENESS OF TECHNICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS' GRADUATES.
Abstrackt: The purpose of this article is to study the essential aspects of the problem of developing the competitiveness of graduates in the process of vocational education in higher education, to study the problem of evaluating the process of developing the competitiveness of graduates in higher education. In the current development of higher education, a comparative analysis of the above-mentioned principles and approaches in the development of competitive higher education graduates will be carried out.
Keywords: Higher education institutions, development, graduate, competitive, professional, strategic.
КИРИШ
Х,алкаро педагогик тажрибаларга кура, техник олий таълим муассасалари битирувчиларини ракобатбардошлигини ривожлантиришда таълимнинг узвийлиги-узлуксизлиги, таълим тизими фаолиятининг самарадорлиги, таълим олувчининг педагогик-психологик, иктисодий-ижтимоий, социологик, индивидуал кобилиятларини инобатга олган холда билим беришнинг турли хилдаги усул, воситаларини куллаш оркали, унинг яширин кобилиятларини тулик руёбга чикариш учун техник-технология, ижодий мухит яратиш билан узвий богликдир. Шу сабабли, узлуксиз профессионал таълимда укитишнинг
узвийлигини таъминлаш, укув-билув жараёнларини ривожлантириш ва ихтисослик фанлар мазмунини амалий куникмаларга йуналтириш, мутахассис кадрларда хдётий ва касбий фаолиятини ташкил этиш учун зарур амалий билимларни изчил ва максадли ривожлантириш, "профессионал - олий таълим" муассасаларининг ижтимоий-иктисодий, услубий-методик, илмий-педагогик хдмкорлигини янги боскичга кутариш, таълим тизимида илгор педагогик, ракамли технологиялар ва укитишнинг кредит-модул тизими каби замонавий ёндашувлар асосида битирувчиларнинг ракобатбардошлилигини таъминлаш тамойилларини ва методикаларини илм-фан тараккиёти тенденциялари асосида такомиллаштиришни талаб этмокда.
Таълим ислох,отлари доимий равишда узгариб турган хдмда бозор иктисодиёти шароитида жамиятнинг х,ар бир ишчи аъзосининг ракобатдошлиги мух,им ахдмият касб этади. Жамият алох,ида шахслардан иборат булганлиги боис, алох,ида шахсларнинг ракобатбардошлигини ривожлантиришга алох,ида эътибор бериш зарур.
ТАДЦЩОТ МЕТОДЛАРИ
Ракобатбардош ОТМ битирувчисини ривожлантириш муаммосини бугунги кундаги х,олатини илмий-назарий ва услубий киёсий тахлил килиш бизга шахснинг узига хос тараккиётга мойиллиги, муайян жамиятда узгарувчан хдёт фаолияти, шунингдек касбий сохд шароитида шахсга узига хослигини аниклашга имкон бор деган хулоса килиш мумкин. Шу сабабли, "ракобатдош олий таълим битирувчиси" - булажак мутахассис тушунчасини куриб чикиш биз томонимиздан инсон шахсининг узини такомиллаштириш, шунингдек, унинг касбий фаолияти муаммоларини амалга ошириш нуктаи назаридан алокани саклаб колиш оркали амалга оширилади.
ОТМнинг ракобатбардош битирувчисини ривожлантириш муаммосининг олий таълим назарияси ва амалиётидаги долзарб шароитини куриб чикиш, бугунги кунга кадар мамлакатимиз олий таълимининг бир катор профессор - укитувчилари "ОТМнинг ракобатбардош битирувчиси" тушунчасига атрофлича таъриф бериш, замонавий ижтимоий-иктисодий шароитда юкори касбий таълим битирувчисини ривожлантириш учун асосий категория сифатида унинг назарий жихдтларини ишлаб чикишга хдракат килмокдалар.
Биз томонимиздан утказилган ракобатбардош ОТМ битирувчисини рикобатбардошлигини ривожлантириш буйича тадкикот психологик-педагогик ва иктисодий муаммо х,исобланади. Ракобатбардош ОТМ битирувчисини ривожлантириш бир канча сабабларга боглик, улар: олий таълим мох,иятан инертлиги; ОТМ дипломларининг кадрсизланиши; иш берувчи томонидан талабларнинг усиб бораётганлиги; замонавий мех,нат бозорининг узгартириши ва бошкалар.
Ракобатбардош ОТМ битирувчисини ривожлантириш муаммосининг мох,ияти бугунги кунда ёш мутахассислар мех,нат салох,ияти тараккиётининг бозор иктисодиёти мезонларига мос эмаслиги, мавжуд замонавий мех,нат шароитида битирувчилар мех,нат салох,иятининг пастлиги - буларнинг барчаси, умуман олганда, ОТМ битирувчиларининг ички мех,нат бозорида ракобатдошлик даражасини сезиларли даражада пасайтиради.
Олий таълим муассасалари уртасида ракобатнинг кучайиши нуктаи назаридан алох,ида ахдмият - мехнат бозорида битирувчиларини ракобатбардошлигига, бандлик муаммоларининг кучайиши, лавозим буйича усишда ОТМнинг талабалар касбий карьерасига таъсир килиши хисобга олинади. Х,озирги вазият иш берувчилар орасида ёш мутахассисларга булган талабни пасайтириши, ОТМда мутахассисларни тайёрлашга
булган талабларни узгартириши, иш берувчи билан муносабатларини заифлаштирилиши битирувчиларнинг диплом олиш имкониятини ва мехнат билан таъминланиши имкониятини пасайтиради. Ракобат мухитида битирувчиларнинг харакат килиш ва яшаб кетиш имкониятининг чекланганлиги мамлакатимиз касбий тайёргарлик амалиётига стратегик режалаштиришнинг долзарб муаммаоларини киритишни талаб килади.
Бундай холда, олий таълим амалиётида битирувчининг ракобатбардошлигини ривожлантиришни стратегик режалаштириш муаммосини хал килиш хакида гапиришимиз мумкин. ОТМ битирувчининг ракобатбардошлигини шакллантиришни стратегик режалаштириш муаммоси муайян касбий фаолиятнинг билим ва куникмаларини туплаш ва ривожлантириш жараёнидан бевосита бозор иктисодиёти шароитида амалга ошириладиган мутахассисларни тарбиялашда уз аксини топган булиб, у ёш дипломли мутахассисларга муайян талабларни белгиловчи уз конунларига буйсунади.
Талабанинг ракобатбардошлигини ривожлантириш жараёнини стратегик режалаштириш муаммосини хал килиш зарурати мутахассисларнинг эътиборини талабанинг касбий ёндашувини ривожлантиришга каратади, бунда келажакдаги касбий фаолиятининг мазмуни, шу жумладан, иш жойлари учун ракобат билан боглик булган касбий муаммоларни хал килиш вариантлари ва усулларини мустакил равишда белгилашга йуналтирилган булиши керак. Бунда битирувчининг ракобатбардошлиги мутахассисларнинг шахсий-субъектив натижалари нуктаи назаридан куриб чикилиши зарур.
Ушбу тадкикотнинг негизида битирувчиларнинг ракобатбардошлигини ривожлантиришнинг муаммосини хал килишнинг йулларини яратиш ва ривожлантиришдан иборат яна бир муаммоси - мехнат бозорини хар томонлама диагностика килиш ва укув таълим хизматларини курсатишни узатиш масаласини хал килишдир.
Мехнат муносабатлари сохасидаги максадга эришишда ёш мутахассис ракобатбардош устунлигига эга булиши зарур булиб, у ОТМ битирувчисининг мавжуд ракобатчилари олдида муайян устунликка эгалигини англашга имкон беради. Бу холда, талабанинг уз ракобатбардошлигини мустахкамлашга уриниши стратегик ва тактик ахамиятга эга омиллар гурухига таяниши зарур. Шуни алохида кайд этиш керакки, стратегик хатти-харакатлари омили стратегик ва тактик максадга эришишнинг омили, яъни битирувчининг мехнат бозорида ракобатлаша олишга тайёр булиш керак деган маънони билдиради.
Стратегик хулк-атвор омилларига куйидагилар киради.
- талабанинг хам укишда ва келгусидаги касбий фаолиятида узлуксиз муваффакиятга интилишини билдиради;
- таълим жараёни мобайнида эгалланган уз-узини бошкариш куникмаларини хамда хаётдаги интилишларни мустакил бошкариш куникмаларига эга булиши;
- узининг келажакдаги мутахассислигини тулик узлаштиришга интилиш;
- талаба томонидан шахсий ишчанлик кобилиятининг юкори даражасини намойиш
этиш.
Талабанинг олий укув юртида укиш пайтида тактик хатти-харакатлари омилларига талаба узининг стратегик максадларига эришиш учун амалга оширадиган хакикий кадамлари киради:
- талаба ОТМ дастури буйича укишни бошлаганидан бошлаб билимларни интенсив узлаштириши;
- режалаштириш тизимидан уз хаёти ва укишида фойдаланиш;
- уз тайёргарлигини доимий назорат килиш ва уни тайёрлаш натижалари жараёни.
Бизнинг фикримизга кура, нафакат укувчиларнинг интеллектуал ва ижодий
кобилиятларини урганиш, балки мехнат бозорида муваффакиятли ракобатлашиш кобилиятига асосланиб, профессионал таълим амалиётига стратегик режалаштиришни жорий этишнинг долзарблиги туфайли сунги йилларда жадал равишда ракобатбардош шахсни ривожлантириш янги ёндашувлар ва таълимда инновацияларни жорий этиш зарурлигини курсатмокда.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
ОТМ профессор - укитувчилари олдига долзарб вазифа куйилган, у хам булса, таълим шаклларини ракобатбардош ОТМ талабасини ривожлантириш буйича метод ва воситаларни хамда замонавий укув назариясини ишлаб чикиш. Бундан ташкари, ОТМ битирувчиларининг ракобатбардошлигини ривожлантириш ушбу жараёнда иштирок этган барча куйи тизимлардаги ишларни кайта куриб чикиш заруратини фаоллаштиради, яъни максадли, функционал-мазмунли, ташкилий-услубий, бахолаш, амалиётга йуналтирилган ва информацион фаолиятлар.
Мазкур муаммога турли фикрларни сархисоб килган холда таъкидлаш мумкинки, анъанавий зарурий билим, куникма ва малакалардан ташкари иш берувчиларнинг асосий эътибори мутахассисларнинг касбий эхтиёжларига, уларнинг мехнатга мотивацияси, шахснинг ижобий кадриятлари, берилган максадли йуналишларга эришиш кобилияти, касбий дунёкарашни доимий равишда кенгайтириш истаги, мустакил такомиллашиш ва мустакил ривожланиш.
ОТМ битирувчиларнинг ракобатбардошлигини стратегик режалаштириш нуктаи назаридан нафакат ёш мутахассисларда ракобатбардошлик хусусиятларини ривожлантириш билан бир каторда битирувчиларнинг мехнат бозорида мавжуд булган иш жойларига кизикиши каби сифатларини ривожлантиришга алохида ахамият берилади.
Бунда замонавий жамиятда юкори малакали мутахассис сифатида битирувчининг ракобатбардошлиги уларнинг касбий фаолияти сохасидаги чукур билимлари, ривожланган касбий ва шахсий хусусиятлар, узгарувчан ижтимоий-иктисодий вазиятга мослашувчанлик кобилиятига эга булиш, олдига куйилган вазифаларни бажаришда шахсий жавобгарлик даражасида уз аксини топади. Шу боис, ОТМнинг ракобатбардош битирувчиси шахсий тавсифларга эга булиши керак булиб, улар касбий жихатдан яхширок ривожланиш, мехнат бозори муайян сохасида янада кулай ва муваффакиятли жойга эга булиш, унинг мутахассис сифатида талаб ва эхтиёжга эга булишга интилиши зарур.
Шубхасиз, ОТМ битирувчисининг ракобатбардошлигини ривожлантиришни стратегик режалаштириш натижасида юзага келадиган ходиса ва жараёнларни урганиш, битирувчининг ракобатбардошлиги стратегиясини амалга ошириш механизмларини излаш ва шарт-шароитларни ишлаб чикишда ифодаланади.
Куп жихатдан бу фундаментал узгаришлар охирги йилларда иш берувчилар ва ОТМлар орасидаги узаро таъсир тизими хусусияти, шунингдек давлат ва нодавлат ОТМларнинг юкори малакали мутахассисларни тайёрлашда хамкорлик тизимининг табиатидан келиб чикади. Аслида, иш берувчи томонидан узининг кадрлар салохиятини ривожлантириш ва оптималлаштириш учун малакали мутахассисларни жалб килиши куп
борада унинг бозорда яшаш кобилияти ва иктисодий суръатларини ривожланишининг мухим омили булиб хисобланади. МУ^ОКАМА
Биз томонимиздан олий таълимда юзага келган вазиятни тахлил килиш курсатишича, битирувчиларнинг касбий узини узи ривожлантириш имкониятларини камайтирувчи асосий омиллар, уларнинг касбий усиши секинлаштирувчи хамда мехнат бозорида ёш мутахассислар ракобатбардошлигини оширишига сабаб булиши омиллар хисобга олишга мухтож булади. ОТМ амалиётида ракобатдош шахсни ривожлантириш унинг касбий ривожланиши имкониятларини камайтирувчи салбий омилларни бартараф этишга имкон беради.
Бугунги кунда ОТМлар томонидан уз талабаларининг ракобатбардошлигини ошириш буйича чора-тадбирлари, технологиялари, усуллари ва бошкаларни самарали деб булмайди. Шу боис ОТМ талабаларини тайёрлаш сифатини ривожлантириш оркали ишлашга ургатишнинг янги моделини яратиш, уларнинг ракобатдош устунликларини мустахкамлашга хисса кушиши зарур. Ушбу муаммонинг ечимини биз ракобатбардош ОТМ битирувчисини ривожлантиришнинг стратегик режалаштириш амалиётини жорий килишда таълим стратегиясини ишлаб чикиш ва ракобатбардошликни шакллантиришда курамиз.
ХУЛОСА
Ракобатбардошликни ривожлантириш сохаси муаммолари- битирувчиларнинг кобилиятларини урганиш оркали, у назарий таркиб нуктаи назаридан тафовутларга эга деган хулосага келдик: консепциянинг таркибини тушуниш, уни услубий асослашга турли хил ёндашувларнинг мавжудлиги; мазкур педагогик феноменни жараён сифатида талкин килиш, шахснинг мазкур сифати ривожланганлигини умумий, янада мухим шартларнинг йуклиги; шахсдаги мазкур сифатларнинг ривожланганлигини аниклаш ва шу муносабат билан бир катор ухшаш муаммоларни узида мужассамлаштиради.
Шундай килиб, шахснинг мураккаб физиологик, интеллектуал ва бошка таълим ресурсларини акс эттирувчи мураккаб хусусиятлари кесимида "ОТМнинг ракобатбардош битирувчиси" атамасини талкин килишда унинг ахлокий-этик жихатлари, ракобатбардошликнинг асосий унсурлари касбий мохирлик, ОТМ битирувчисининг мехнат бозоридаги ракобатга рухий тайёрлиги каби омилларни хисобга олиш зарур.
Шундай килиб, ушбу маколада асосий максад, яъни ракобатбардош ОТМ битирувчисини ривожлантириш муаммосига булган асосий ёндашувларни аниклаш, тизимлаштириш ва тахлил килиш билан боглик вазифага эришилган.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ.
1. Руднева Е.Л. Теоретические основы формирования жизненных и профессиональных ценностных ориентаций студентов. - Кемерово: Н-Университет, 2002. - 300 С.
2. Портер М. Конкуренция. - М.: Изд-во «Вильямс», 2005. - 602 C.
3. Friedrich A. Hayek. Individualism and Economic Order. 3rd ed. MISES, 2011.
4. Эргашев Б.Б. Педагогик стратегия - олий таълим муассасаси битирувчисининг ракобатбардошлигини шакллантиришнинг концептуал асоси. Наманган Давлат Университети Илмий Ахборотномаси. - Наманган. - 2019. - №12. - Б. 229 - 234.
5. Ниязова Н.А. Касб таълими укитувчиларини педагогик фаолиятида узлуксиз ривожланиш боскичлари //pedagogs jurnali. - 2022. - Т. 6. - №. 1. - С. 326-337.
6. Niyazova N.A. Advantages of the use of information and communication technologies in education //Scientific Bulletin of Namangan State University. - 2019. - Т. 1. - №. 12. - С. 234-237.
7. Ниязова Н.А. Касб таълими укитувчиларини педагогик фаолиятида узлуксиз ривожланиш боскичлари //pedagogs jurnali. - 2022. - Т. 6. - №. 1. - С. 326-337.
8. Niyazova N. Creation of mathematical models for the management of development of gas fields in the water pressure //Теория и практика современной науки. - 2017. - №. 3. -С. 3-7.
9. Niyazova N. Decision which is providing of effective moving of limit of water and gas in northern nish an mine //Теория и практика современной науки. - 2016. - №. 3. - С. 57.
10. Naima N. The oil mines which is the determination of indication automated chain of the construction of mathematical models //Теория и практика современной науки. - 2016. - №. 2. - С. 10-12.