TECHNOLOGIES FOR IMPROVING MEDIA COMPETENCE OF STUDENTS IN UNIVERSAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Бойматов Б.
таянч докторант, А.Авлоний номидаги Миллий тадцицот институти https://doi.org/10.5281/zenodo.11173599 Бугунги кунда мамлакатимизнинг янада тараккий этиши, жахоннинг етакчи ривожланган давлатлари каторидан урин олиши куп жихатдан усиб келаётган ёш-авлодларга боглик. Шундай экан, таълим тизимида фаолият олиб бораётган хар бир педагог бугунги кун ёшларига таълим ва тарбия беришдек масъулиятли вазифасини сидкидилдан бажариши, таълим жараёнларини замонавий медиатехнологиялар асосида сифатли ва самарали ташкил этиши устуворлик касб этмокда. Зеро, Узбекистан Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев 2017 йил 22 декабрда Олий Мажлисга килган мурожаатномасида "Бугун биз давлат ва жамият хаётининг барча сохаларини тубдан янгиланишига каратилган инновацион ривожланиш йулига утмокдамиз
Бу бежиз эмас, албатта, чунки замон шиддат билан ривожланиб бораётган хозирги даврда ким ютади? Янги фикр, янги гояга ва инновацияга таянган давлат ютади. Инновация, бу- келажак дегани. Биз буюк келажагимизни барпо этишни бугундан бошлайдиган булсак, уни айнан инновацион гоялар, инновацион ёндашув асосида бошлашимиз керак" [1] - деб таъкидлаган эдилар. Хусусан, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида"ги ПФ-4947-сонли [2], 2019 йил 29 апрелдаги "Узбекистон Республикаси Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5712-сонли
3], 2022-йил 28-январдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг Тараккиёт стратегияси тугрисида"ги ПФ-60-сонли Фармон [4]ларида таълим жараёнларини замон талабларига мос ташкил этиш борасида асосий вазифалар белгилаб берилган.
Мавзуга оид адабиётларнинг тахлили. Куплаб адабиётларда медиа тушунчасига бир канча таърифлар берилган. Жумладан, "Медиа - оммавий ахборот воситалари, хам кенг, хам махсус аудиторияга мулжалланган кунгилочар таклифларни тавсия этувчи, янгилик, ахборот ва реклама ахборотини таркатишга йуналтирилган куп сонли хамда серкирра функцияларни амалга оширувчи коммуникация каналларидир" [5].
Я.Маматова, С.Сулаймановалар замонавий медиаларнинг асосий жихатлари сирасига креативлик (яратувчанлик, ижодкорлик) ва инновацияларни киритадилар [6]. Рус олими А.В.Шариков медиатаълим тушунчасига тухталиб, "Бугунги кунда медиатаълим буйича ундан ортик концепциялар яратилган булса-да, унинг турли йуналишдаги педагогик тажриба тупланмасини яхлит холга келтирувчи ягона назарияси мавжуд эмас"- деб таъкилайди [7]. Инглиз олими А.Доррининг фикрича, медиатаълим медиани урганиш оркали медиасаводхонликни оширишга хизмат килади [8]. Ушбу таърифга ухшаш фикрни ЮНЕСКО ташкилоти томонидан келтирилган таърифда хам куриш мумкин, унда "Медиатаълим замонавий оммавий ахборот воситалари буйича билимнинг назария ва амалиётини урганишдир"- тарзида талкин килинади [9]. Россиянинг "Педагогик комусий лугат"да келтирилишича, "Медиатаълим мактаб укувчиларига оммавий коммуникацияни ургатувчи педагогиканинг бир йуналиши" - деб таърифланган [10].
Медиатехнологияларни такомиллаштириш боскичи бевосита медиатаълим билан богликдир. Республикамизда А.Саидакбаров, Н.И.Тайлаков, Ш.Н.Тайлакова, Д.Э.Тоштемиров, С.К.Турсунов, О.Х.Туракулов, Ж.Г.Йулдошев каби олимлар компьютерлаштирилган укув жараёни, замонавий педагогик таълимда ахборот технологияларини жорий этишга доир тадкикот ишларини амалга оширганлар.
Таълим сохасига "медиатехнологиялар асосида укитиш" тушунчасини олиб кириш зарурати масалаларини А.А.Журиннинг илмий ишларида куришимиз мумкин [11]. Олимнинг фикрича, медиатехнологиялар таълимнинг таянч тушунчасини аниклаб олишда яккол кузга ташланади. Муаллифнинг фикрича, медиатехнологиялар таълимнинг ОАВ ларини маданият ва ахборот дунёсини тушунишдаги билимни берувчи ва медиаахборотлар билан самарали ишлаш куникмасини такомиллаштирувчи кисмидир. Ж.Гонне медиатехнологияларни тахлил килар экан бутунлай янгича фикрларни олга сурди. Унинг фикрича, таълим жараёнига ахборот воситаларини самарали жорий этишда таълим муассасалари педагогларига ёрдам берувчи медиатехнологиялар марказини ташкил этиб, унда укитувчи уз илмий-методик таъминотини такомиллаштиришда 5 турдаги методик тавсияни бирлаштирган, яъни турли ахборот манбаларини таккослаш, тинглай олиш, фикрлар хилма-хиллиги ва уларнинг нисбийлиги турли медиаахборотлардан фойдалана олиш махоратини уз ичига олса, бошка томондан эса фаннинг турли сохаларни ташкил этиш тамойиллари хакидаги
таълим мазмунини аникдаш махорати хамда турли ходисалардаги ухшашликларни аниклаш, ташхислаш каби билимлар назарда тутилади
Медиатехнологиялар асосида медиатаълим вужудга келган булиб, рус олими А.Журин медатаълимни уч турга ажратади:
1. Оммавий ахборот воситаларининг болалар ва усмирларга таъсирини урганувчи ва назарий масалаларини ишлаб чикувчи, таълим олувчиларни ОАВ дунёси билан учрашувга тайёрловчи педагогик фан;
2. Болалар ва усмирларни оммавий ахборот воситаларидан фойдаланиш, медианинг дунёдаги ролини тушунишга тайёрловчи укитувчи ва укувчиларнинг биргаликдаги амалий фаолияти;
3. Таълимнинг ОАВларини маданият ва дунёни тушунишдаги роли хакида билим берувчи, медиа ахборотлар билан самарали ишлаш куникмасини шакллантирувчи кисми. Медиатехнологиялар уз хусусиятига кура куйидагича таснифланади: аудиовизуал технологиялар (магнитофон, кино, телевизор, видео ускуналар); мультимедиа технологиялари (компьютер, видеокуз, проектор, динамиклар, мультимедиа технологиялари); гиперматнли технологиялар (интернет сайтлари, электрон дарсликлар, электрон кутубхоналардаги курсаткичли ва изохли лугатлар, энциклопедиялар); холографик технологиялар (волуметрик ва чукур акс эттирувчи, кайта тикланадиган - келажак технологиялари). Медиатехнологияларнинг бу гурухи мураккаб усулда купгина бошка технологиялар гурухларига кириб боради. Юкори аникликдаги бу гурухнинг асосий кисми медиатехнологиялар интеграциялашган мураккаб технологик тузилмаларни ташкил этади.
Умумтаълим муассасаларида укувчиларнинг медиакомпететнтлигини ривожлантиришда медиатехнологиялар асосида яратилган электрон таълим воситаларидан фойдаланиш оркали куйидаги афзалликларга эришилади:
1. Электрон ахборот таълим ресурслари асосида укитиш укувчиларнинг фанларни узлаштиришларида ахборот саводхонликлари такомиллашишига шароит яратади.
2. Медиатехнология ресурслари замонавий ахборот технологияларидан фойдаланишни ургатади, мустакил холда билим эгаллаш эхтиёжини кучайтиради.
3. Фанларни укитишнинг ижодий мухити яратилади.
4. Медиатехнологиялар асосида укувчилар сифатли ва замонавий укув материаллари билан таъминланади;
5. Фанлар буйича илм-фан, техника ва технологияларнинг энг сунги ютукларидан хабардор булади.
Замонавий медиатехнологиялар ривожланиб бораётган бугунги кунда таълим тизимига, жумладан, география дарсларида олиб бориладиган амалий машгулотларни бажаришда медиатехноогиялардан фойдаланиш уларнинг медиакомпетентлик даражасининг ошишига олиб келади. Амалий машгулотларни бажаришда интернетнинг имкониятларидан кенг фойдаланиш укувчиларнинг амалий машгулотларни бажариш жараёнида уларнинг фанга булган кизикишини орттириш билан бир каторда компьютер саводхонлигини, медиасаводхонлигини, медиакомпетентлигини оширади хамда медиамаданияти такомиллашади.
1982 йилда машхур француз медиапедагоги Ж.Гонне (J.Gonnet) Франция таълим вазирлигига турли O'zMU xabarlari Вестник НУУз ACTA NUUz FALSAFA 1/8/1 2022 - 89 - типдаги оммавий ахборот воситаларини укув жараёнига самарали жорий этишда укув муассасалари педагогларига ёрдам берувчи миллий медиатехнологиялар таълим марказини ташкил этади, П.Вандевурд (P.Vandevoorde) билан "Медиатаълим марказ" нинг максадлари билан бирга медиатехнологиялардан фойдаланишнинг медиатаълим методларини ишлаб чикади. Булар куйидагилар [13]:
1) турли ахборот манбаларини таккослаш методи оркали медиатаълимни такомиллаштириш;
2) тинглай олиш, фикрлар хилма-хиллиги ва уларнинг нисбийлигини тушуниш;
3) мазкур методик инновацияни таълим муссасаларининг укув жараёнига жорий этиш;
4) медиа изоляциясидан мактабни чикариш, реал хаёт билан муносабат урнатиш;
5) жамиятдаги босма ва аудиовизуал маданиятнинг устунлик ва кулайликларидан фойдаланиш.
Таълим амалиётида медиатехнологиялардан фойдаланишга оид илмий тадкикотлар, амалий ёндашувларнинг хорижий манбалари, тажрибаларини урганишлар натижалари шуни курсатдики, медиатехнологиялар, асосан, миллий ахамиятга молик фанлар, устувор тарзда махаллий тилларни урганиш жараёнида фойдаланилган. Шунингдек, Россияда медиатехнологиялар таълим жараёни хозирги кунда куйидаги йуналишларда ривожланмокда:
1) таълим муассасаларини замонавий АКТ билан таъминлаш ва улардан таълим жараёни самарадорлигини оширувчи янги методик курол сифатида фойдаланиш;
2) замонавий ахборот, телекоммуникация воситалари ва маълумотлар базасидан таълим жараёнини ахборотлаштириш, куллаб-кувватлаш, илмий, укув_методик ахборотлар билан таъминлашда фойдаланиш;
3) таълим жараёни ва мустакил таълимни реализация килишнинг янги шакллларини кенг ривожлантириш, таълим жараёни микёсини кенгайтириш, ахолининг Дунё мамлакатлари таълим ресурсларига кириш имкониятини таъминлаш;
4) укувчиларни факат информатика буйича тайёрлаш эмас, постиндустриал ахборот шароитига тайёрлаш учун зарурий малакани шакллантириш.
Хулоса ва таклифлар: Демак, медиатехнологияларнинг ривожланган давлатлар таълим жараёнида интегратив татбик этилиши таълим жараёнининг самарали кафолатланган натижага эришишидир. Шу маънода республикамизда хам умумтаълим муассасаларида фанларни укитиш методикасини такомиллаштиришда медиатехнологиялар мухим ахамият касб этади. Укувчиларнинг медиасаводхонлигини ривожлантириш оркали уларни замонавий, хар томонлама етук, ривожланган мамлакатлар ёшлари билан ракобатлаша оладиган даражага етказа оламиз
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий мажлисга муроржаатномаси "Халк сузи", №261 (6955) 2017 йил, 27 декабрь.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги ПФ-4947-сонли Фармони.
3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 29 апрелдаги "Узбекистон Республикаси Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5712-сонли Фармони.
4. 2022-йил 28-январдаги "2022-2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг Тараккиёт стратегияси тугрисида"ги ПФ-60-сонли Фармони.
5. UNESKO (1999) Recommendations Addressed to the United Nations Educational Scientific and Cultural Organization UNESCO. In Education for the Media and the Digital Age Vienna pp 273-274.
6. Маматова Я., Сулайманова С Узбекистан медиатаълим тараккиёти йулида. Укув кулланма. -Т.: Extremum-press, 2015. 60-64-б.
7. Шариков А.В. Так что же такое медиаобразование? // Медиаобразование. 2005. № 2. - С. 77.
8. Педагогический энциклопедический словарь / Гл. ред. Б.М. БимБад; Редкол.: М.М. Безруких, В.А. Болотов, Л.С. Глебова и др. - М.: Большая Рос. энцикл., 2002. -138 с.
9. UNESCO, 1984. Media éducation. Paris: UNESCO. P. 8.
10. Педагогический энциклопедический словарь / Гл. ред. Б.М. БимБад; Редкол.: М.М. Безруких, В.А. Болотов, Л.С. Глебова и др. - М.: Большая Рос. энцикл., 2002. -138 с.
11. Журин А.А. Медиаобразование школьников на уроках химии. - М. : Изд-во Российской Академии образования, 2004. - 184 с.
12. Gönnet, J. (1997).Educationetmedias.Paris: Pressuniversitairede France. 13. CLEMI (1996).L'Actualite' et les medias л a l'ecole primaire, au College et au licee. Paris: CLEMI, 120 p p. 12.