Научная статья на тему 'ТАСВИРИЙ САНЪАТ МУАММОЛАРИ ВА УНИ ҲАЛ ЭТИШ ЙЎЛЛАРИ'

ТАСВИРИЙ САНЪАТ МУАММОЛАРИ ВА УНИ ҲАЛ ЭТИШ ЙЎЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
10
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
тасвирий санъат / машғулот / классик санъат

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Ш Назирбекова

Ушбу маколада узлуксиз таълим тизимида тасвирий санъат машғулотларини ташкил этиш, уни ўтказиш ва бу жараёнда классик санъат намоёндаларининг асарлари ва уларнинг тажрибаларини ўсиб келаётган авлодга етказиб бериш муаммолари кўтарилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАСВИРИЙ САНЪАТ МУАММОЛАРИ ВА УНИ ҲАЛ ЭТИШ ЙЎЛЛАРИ»

"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / https://oac.dsmi-qf.uz Volume 4 Issue 5 / October 2023

ТАСВИРИЙ САНЪАТ МУАММОЛАРИ ВА УНИ ХДЛ ЭТИШ ЙУЛЛАРИ

Ш.Назирбекова

Аннотация: Ушбу маколада узлуксиз таълим тизимида тасвирий санъат машгулотларини ташкил этиш, уни утказиш ва бу жараёнда классик санъат намоёндаларининг асарлари ва уларнинг тажрибаларини усиб келаётган авлодга етказиб бериш муаммолари кутарилган.

Калит сузлар: тасвирий санъат, машгулот, классик санъат

FINE ART PROBLEMS AND THEIR SOLUTION WAYS

Sh.Nazirbekova

Abstract: In this article, the problems of organizing fine arts classes in the continuous education system, transferring them and, in this process, delivering the works of classical art representatives and their experiences to the younger generation are expected.

Keywords: fine art, training, classical art

Бадиий маконнинг узгариши, жамият дунёкарашининг узгариши жараёнига жавоб бериш ва янги композицион методлар, ифодавий воситалар, методлар ва бошкалар куринишида ифодаланган янги маданий тенденцияларнинг пайдо булиши, тасвирий санъат ривожида катта рол уйнади.

Антик давр, урта асрлар ва Уйгониш даври Европа маданияти учун жуда мухдм ахдмиятга эга. Антик даврда Европа фалсафаси ва маданиятининг тугилиши, Урта асрларда христианликнинг Европа цивилизациясининг маънавий ва диний асоси сифатида пайдо булиши, замонавий маданиятнинг (жумладан, "классик" расмларнинг куриниши) асосини ташкил етган Ренессанс маданиятининг кушилиши, шубхдсиз, санъатнинг маънавий маданият шакли сифатида ривожланишига таъсир курсатган му^им омиллар еди. ^адимги Юнонистон, Рим ва Византия санъатида визуал маконнинг шаклланиши ва ривожланиши масаласига келсак, биринчи навбатда ваза расмлари, монументаль-деворий расмлар ва иконография, бу даврларнинг санъат асарлари нафакат уз хусусиятларига, балки композицион ва техник даражада богликлигини таъкидлайдиган умумий хусусиятларга эга.

Х,ажми ва шаклларини моделлаштириш, ва режалари рангларнинг богланишлари, даврнинг расм тилини шакллантириш-Уйгониш маданиятининг асосий ютуги антик билан Уйгониш бирга ва тасвирий компонентларини

ПЙта^^Н 384 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

ривожлaнтириш зaрyрлигини сaбaб чизикли истикболли aсосий воситaлaридaн бири бyлгaн мaвжyдлиги фвзовий доирaсидa бир мухим кенгайтириш еди. УЙFOниш дaври рaнгтaсвири сaнъaтнинг кейинги тaрaккиётини, унинг мозмун Ba мохиятини, мaксaд Ba вaзифaлaрини белгатаб берди. Тaсвирий сaнъaтдaги мaкон турли тaрихий боскичлaрдa мyaйян жaмиятнинг мухим FOялaрини ифодaлaйди Ba тaсвирлaрнинг мохиятини ифодадовчи Ba тaсвирий моъно-мвзмунга эгa. Kyргaзмaнинг тaсвир-композицион курилиши кyрилaётгaн хор бир доврдо узига хос хусусиятлорни иФодологон холдо, ойни narn^a улорнинг чукур ^о^сини еткозоди, бу есо ухшош бадиий схемолор, оброзлор Ba ифодади Ba тaсвирий методлордо тамоён бутади.

Моктобдо тaсвирий сонъот yкитyвчиси энг aввaло уз фонидон yкyвчилaргa умумтоълим хороктеридоги фон сифотидо тоълим Ba торбия бериш вaзифaсини божороди. Шунингдек мокгаб тaсвирий сонъот yкитyвчиси yкyвчилaрни мозкур yKyB фонини укитиш ососидо трсморни эътибор билон куришга, предметлор шокли, ронги Ba мохиятини тохлил килишга ургатади.

Мокгаб тaсвирий сонъот yкитyвчиси тaсвирий сонъот дорси Ba мaшFyлотлaрни тошкил этади. Бу мaшFyлотлaрни тошкил этиш шунчолик муроккобки хор бир дорс учун кобинетдо 20-25 yкyвчи учун тута Укyв куроллори, дидоктик мотериоллорни тойёрлоши лозим. Турли мозмундо кургвзмвли куроллорни хозирлош керок. Чунки тaсвирий сонъот yкyв фонини мвзмунига куро yкyвчи идрок килган, курган тарсосини росмини чизиши зорур. Ята шуни ойтиш жоизким, мокгаб тaсвирий сонъот дорси 5 турдо, 5 хилдо, 5 хороктердо тошкил этилоди. Бундой хилмо-хил дорслорни тошкил этиш Ba уткозиш ончо кийинчиликтар яротоди. Уни иши жудо куп. Шу боисдон дорс мотериоллорни муроккоблиги дорслорго yкитyвчини пухто тойёргорлик куришини толоб этоди. Тожрибокор yкитyвчи хоммо иштарга вaкт тотади. Укитyвчи дорсни тошкил килишдон бошлоб, уни охиригачо уз фоолиги билон ом^га оширади. Укитyвчи дорсга тaйёргaрликдaн бошлоб уни yкyвчилaргa осон, киско, ососли етквзишга хорокот килоди. Укитyвчи дорс жороёнидо хор бир yкyвчи билон индивyдaл иш олиб бориши лозим. Укитyвчи яхши росм чизиши уни синф доскосидо ёки уйдо тaйёрлaгaн боскичли росмлоридо ифодолоб бериш курсотиши лозим. Укитyвчи дорсни тошкил этишдо борчо трсморта эътибор бериб, хоммо комчиликтарни дорсни бошлонишидонок тyFрилaб олиш керок. Дорсни олиб боришдо хор бир этопига тyFри омел килиши зорур. Ажротилгон хор бир минутлордон унумли фойдолониш лозим. Укyвчилaр билимини текширишдон бошлоб, уйга вaзифa беришгачо булгон дaврдaги хоммо yкyв-тaрбия ишлорини эришмой ш^га ошириш зорур.

Шунингдек, yкyвчини росм чизишдо мустокил ишлошга, ундон тaшaббyсгa Ba ундон ижодкорликко бошловчи педогогдир. Укитyвчи росм чизишга ургатиш

ПсТГта^^В! 385 ISSN 2181-063Х/ Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

билан бирга укувчиларга гузаллик-эстетик тарбия беради. Мехнатга, ижодга, уз улкасига, Ватанига, халкига мухаббатли булишига ургатади. Тасвирий санъат укитувчиси болаларга халол, пок, иймонли, тугри сузли, эътикодли булиш хис-туйгуларини сингдириб, уларни Буюк маънавият сари бошлайди. Буларни бажариш ва амалга оширишда укитувчи шахсий ташаббуси билан фаолият курсатади.

Миллий маданият ва миллий тарбияда миллий тарихни урганиш енг мухим рол уйнайди. ^алб бу тарихни бутун уз ичига олган, унинг инстинкт утмишдан бутун олади, шундай килиб, унинг халки, унинг тасаввури барча азалий масофани куради, шундай килиб, унинг юраги барча вокеаларни севиб хикоя килади. Укитувчи укувчига миллий куч ва шон-шухратнинг барча манбаларини курсатиб бериши керак. Укитувчи дарс беради маънавий ворислик ва фидоийлик, садокати ва уз халкининг утмиши ва келажаги уртасида турган богловчи, сиз унинг такдирини куриш, унинг йулини тушуниш, уни яхши кураман, ва унинг даъватига ишонишдир. Халкингиз тарихида алохида мантикни куришга эга, халкнинг тарихи мукаддас. Унинг одамлар уз бурчларини, конунларини ва буйрукларини кандай бажаришларига боглик. Рухий холатни солиштириш керак халк хаёти ва унинг дунёвий акси намоён булади.

^ар биримиз Узбекистон давлатининг аъзоси, фукаросимиз. Болалар ва ёшлар давлатнинг маънавий мохиятини англаб етиши. Давлат уз маънавий мохиятига кура Ватандан бошка нарса эмас, жамоат хукуки билан шаклланган ва бирлаштирилган, ёки бошкача: рухнинг жамоатчилиги билан боглик куплаб одамлар маънавий маданият ва хукукий онг асосида бирлашган кишилар такдиридир... ^албнинг хакикий холати кайфияти самимий ватанпарварликдан келиб чикади. Келажаги буюк давлат куриш, Узбекистон маънавиятини яхшилашга эътибор, йигирма биринчи асрда кадр-киммат билан яшаш ва унинг бир кисми булиш учун уз фукароларининг таълим ва маданий-маърифий даражаси жахон хамжамияти. Юкори малакали кадрлар тайёрлаш махсус миллий дастури зотан, ижобий натижалар беради. Ёшлар уз она тилини урганиш билан бирга хорижий тилларни хам урганмокда тиллар хорижий хамкасблари билан равон мулокот килиш. Касбий педагогик таълимда укувчининг йуналганлигини белгиловчи асосий педагогик кадриятлар ёритиб берилган: Вахоланки тасвирий санъат инсоният хаётининг шудай жабхасидирки, унга на тил билмаслик, на рангни тушунмаслик каби иллатлар унинг инсон калбига кириб боришига тускинлик кила олади. У умумбашарий тушунча, умумбашарий кадриятлар мажмуйидир.

386

ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

Фойдаланилган адабиётлар

1. Шавкат Мирзиёев Буюк келажагимизни мард ва олийжаноб халк; билан курамиз. -Тошкент:" Узбекистан" 2017 й.

2. Nazirbekova, S. B., Talipov, N. N., & Jabbarov, R. R. (2019). Described the Educational, Scientific, and Educational Institutions of the Miniature. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 15(2), 364-367. ISSN:2509-0119

3. Nazirbekova, S. (2021). THE IMPORTANCE OF FIELD PRACTICE IN FINE ARTS. Збгрник наукових працъ AörOZ.

4. Jabbarov, R. (2019). Formation of Fine Art Skills by Teaching Students the Basics of Composition in Miniature Lessons. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 17(1), pp-285-288.

5. Talipov Nozim Khamidovich, Talipov Nigmatjon Nozimovich; Yuldasheva Nilufar Ibrohimovna; Jabbarov Rustam Ravshanovich; Muratov Khusan Kholmuratovich. Development of students' creative abilities through teaching "landscape painting". Journal of Critical Reviews. ISSN- 2394-5125. Vol 7, Issue 6, 2020. -pp. 227-229.

6. Bulatov S.S; Jabbarov R.R. Philosophical and psychological analysis of works of fine arts (monograph). Science and Technology Publishing House, 2010.

7. Абдирасилов, С. (2021). ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЕ ИСКУССТВО УЗБЕКИСТАНА В ПАТРИОТИЧЕСКОМ И ЭСТЕТИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ ШКОЛЬНИКОВ. Зб1рник наукових працъ AöWZ.

8. Панофский Е. визуал санъатнинг маъноси ва талкини. Санъат тарихига оид маколалар. П. - Пб., 1999. П. 300.

387

ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.