Научная статья на тему 'ТАРКИБЛИ ҚИЯ ТИШЛИ УЗАТМАДА АМАРТИЗАТОРНИ ДЕФОРМАЦИЯ ҚИЙМАТЛАРИНИ ҲИСОБЛАШ'

ТАРКИБЛИ ҚИЯ ТИШЛИ УЗАТМАДА АМАРТИЗАТОРНИ ДЕФОРМАЦИЯ ҚИЙМАТЛАРИНИ ҲИСОБЛАШ Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
5
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Тишли узатма / қия тишлар / резинали втулка / ўқлар / деформация / айлантирувчи / радиал / ўқ йўлидаги куч / буровчи момент / диаметр / бикрлик / қиялик бурчаги / илашиш бурчаги / қопланиш диаметри / мустаҳкамлик. / Gear / bevel teeth / rubber bushing / axles / deformation / rotational / radial / axial force / torque / diameter / uniformity / pitch angle / engagement angle / coverage diameter / strength.

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Джураев Анвар Джўраевич, Абдувахобов Дилшод Абдувахидович, Хабибуллаев Давронбек Хикматулло Ўғли, Мадрахимова Муяссархон Боқижоновна

Мақолада тавсия этилган таркибли қия тишли узатмада қўлланилган резинали втулка илашишдаги ўқлари бўйича деформацияларини ҳисоблашнинг усули тавсия этилган ва ўқлар бўйича деформациялашнинг aниқлаш ифодалари олинган. Боғланиш графикларини таҳлили асосида параметрларининг тавсия қийматлари аниқланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по технике и технологии , автор научной работы — Джураев Анвар Джўраевич, Абдувахобов Дилшод Абдувахидович, Хабибуллаев Давронбек Хикматулло Ўғли, Мадрахимова Муяссархон Боқижоновна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CALCULATION OF THE DEFORMATION VALUES OF THE AMMORTIZER IN THE COMPOUND ANGLE GEAR TRANSMISSION

In the article, the method of calculating the axial deformations of the rubber bush used in the bevel gear with the recommended composition is recommended, and the formulas for determining the axial deformations are obtained. Based on the analysis of the connection graphs, the recommended values of its parameters were determined.

Текст научной работы на тему «ТАРКИБЛИ ҚИЯ ТИШЛИ УЗАТМАДА АМАРТИЗАТОРНИ ДЕФОРМАЦИЯ ҚИЙМАТЛАРИНИ ҲИСОБЛАШ»

УДК 621.01

ТАРКИБЛИ ЦИЯ ТИШЛИ УЗАТМАДА АМАРТИЗАТОРНИ ДЕФОРМАЦИЯ

ЩЙМАТЛАРИНИ ^ИСОБЛАШ

Джураев Анвар Джураевич Тошкент тукимачилик ва енгил саноат институты; т.ф.д., профессор Email: dj djurayev @gmail. com; тел: +998935374697

Абдувахобов Дилшод Абдувахидович

Наманган мууандислик-цурилиш UHcmumymu;PhD., доцент Email: [email protected]; тел: +998977071825

Хабибуллаев Давронбек Хикматулло угли

Наманган му^андислик-цурилиш институти; докторант; Email: davro nbekhabibullayev 1@gmail. com; тел: +998935374697

Мадрахимова Муяссархон Бокижоновна Наманган мууандислик-цурилиш институти; уцитувчи;

Email: m. b. madrahimova@gmail. com; тел: +998970501825

Аннотация. Маколада тавсия этилган таркибли кия тишли узатмада кулланилган резинали втулка илашишдаги уклари буйича деформацияларини хисоблашнинг усули тавсия этилган ва уклар буйича деформациялашнинг яниклаш ифодалари олинган. Богланиш графикларини тахлили асосида параметрларининг тавсия кийматлари аникланган.

Abstract. In the article, the method of calculating the axial deformations of the rubber bush used in the bevel gear with the recommended composition is recommended, and the formulas for determining the axial deformations are obtained. Based on the analysis of the connection graphs, the recommended values of its parameters were determined.

Калит сузлар: Тишли узатма, кия тишлар, резинали втулка, уклар, деформация, айлантирувчи, радиал, ук йулидаги куч, буровчи момент, диаметр, бикрлик, киялик бурчаги, илашиш бурчаги, копланиш диаметри, мустахкамлик.

Keywords: Gear, bevel teeth, rubber bushing, axles, deformation, rotational, radial, axial force, torque, diameter, uniformity, pitch angle, engagement angle, coverage diameter, strength.

КИРИШ

Технологик машиналар ишчи органларининг турли харакат конунларини амалга ошириши бирикмада уларга харакатни узатиш механизмларининг характеристикаларига боглик булади [1, 2]. Уларнинг ичида тишли гилдиракли механизмлар катта урин тутади [3]. Цилиндрик тишли узатмаларнинг асосий камчилиги копланиш конструкциясининг кичиклиги, яъни бир вактнинг узида илашаётган куч тишлар сонини камлиги хамда хдракат звенога дискрет узатилишидир [4].

Кия тишли цилиндрик узатмаларда бу камчилик етарлича бартараф этилган булса хам, кушимча илашиш уки буйлаб хосил буладиган кучларнинг пайдо булиши салбий окибатларга олиб келади [4, 5]. Мос равишда шеврон тишли узатмалар юкоридаги камчиликларни бартараф этади, лекин уларнинг улчамлари ортиши, массалари юкори, кувват сарфи каттадир. Шунинг учун янги симметрик кия тишли узатма конструктив схемаси тавсия этилди [6].

Кайишкок элементли таркибли кия тишли гилдиракли узатма схемаси ишлаб чикилди.

Тавсия этилган кия тишли резина втулкаси булган таркибли тишли гилдираклардан

иборат булган узатманинг кинематик схемаси 1-расмда келтирилган.

1-расм. Тавсия этилган тишли узатма кнематик схемаси.

Кинематик схемага асосан 1 ва 2 тишли гилдираклар тишларининг калинликлари а бурчагига тенг килиб олинган. Резинали втулка 5 ва 6 кесик конуссимон шаклда булиб, конуслик бурчаклари мос равишда тишлар киялик бурчаклари а га тенг килиб ва карама-карши томонга йуналгандир. Етакловчи тишли гилдиракда кия тишлар 9 тишли гилдирак 3 ни ва ички втулкаси 7 оралигига конуссимон резинали втулка 5 жойлаштирилган. Мос равишда етакланувчи тишли гилдирак 2 таркибли булиб 10 кия тишли ташки резинали втулка 4 ва ички втулка 8 оралигида конуссимон резинали втулка 6 жойлашган. Таъкидлаш лозимки тишли гилдираклар 1 ва 2 симметрия уклари буйлаб конуссимон резинали втулкалар 5 ва 6 га калинликлари Д2 ва Д1 мос равишда узатма узатиш нисбатига тенг килиб олинган, яъни:

и и12

А А.

(1)

Бунда, Ш , Ш2 - тишли гилдиракларнинг бурчак тезликлари.

1,6 1,4 1,2 1

А, 10-3 П0,8 0,6 0,4 0,2 0

С3, 104 Мш

1

2

5

6

1. Ду = f (c);

2. Ax = f (c);

3. Az = f (c);

Тишли гилдираклар резинали втулкасининг деформация кучларини аниклаймиз. Маълумки [7] кия тишли цилиндрик узатмаларда тишларнинг илашиш зонасида куйидаги кучлар х,осил булади:

j, _М

Айлантирувчи куч: F ау ~ - Т7 -Mt а

Ук буйлама кучи: 1 o q van fj

_М tanaw

Радиал куч: Fr ~ „

r cos р

F - М

Тишларни узаро босим кучи: Fау п

r cos^ cos р

бунда, М-буровчи момент ва асосий айланалар радиуси;

^-тишларнинг киялик бурчаги, 0СЮ - илашиш бурчаги.

^ия тишли узатмадаги кучларни узаро куйилганлигини 2-расмдаги схемадан куриш мумкин.

2-расм. Схемадаги кучларни куйилиш схемаси.

Таъсир килувчи кучларни х, y, z уклари буйича таъсирида резинали втулкалар мос равишда деформацияланади. Шунинг учун таъсир кучлари билан бикирлик кучлари мувозанатда булади, яъни [8]

Fay = F = Q AY ; Fo,q = F2 = C2 AX ;

Fr = F3 = C3AZ, (3)

бунда, С1, С2, С3-резинали втулканинг уклар йуналишидаги бикирлик коэффициентлари; ДХ, AY, AZ -резинали водилонинг уклар буйича деформацияланиш кийматлари.

Мос равишда (2) ни инобатга олган х,олда (3) дан резинали втулкалари уклар буйича деформацияланиш кийматларини аниклаш ифодаларини х,осил киламиз:

АХ =

АУ =

А1 =

2М§А

dC2 2М

dCl

dc3 соб а соб р

(4)

Ифодаларнинг сонли ечими ва катталиклар тахлили буйича тавсия килинган кия тишли таркибли, резинали втулкани тишли гилдиракли узатмада илашиш звеносидаги кучларни аниклашда шартли равишда ишкаланиш кучлари инобатга олинмади. Олинган (4) ифодаларни сонли ечимларини аниклашда параметрларнинг бошлангич куйидаги кийматлари х,исобга олинган [8]:

а^=20П°;

Р=(0-30)-10 grad;

с1=с2=сэ=(1,2-6,0)^104, кш;

М=(35-120), R=(24-36)•10"3, ш3;

N1=^00-700), ayl/min Амалга оширилган х,исоблашлар натижасида параметрларнинг богланиш графиклари курилди.

1. Ах = / (р);

2. Ау = / (Р);

3. А7 = /(р);

3-расмда Таркибли резинага втулкали кия тишли узатмада уклар буйича деформацияланиш микдорларини втулка кайишкоклик коэффициентига богликлик

графиклари келтирилган

^урилган графиклар асосан резинали втулкаларни бир жинсли деб, барча уклар

буйича бикрлик координаталари бир хил деб кабул килинди [9]

C=Ci=C2=C3 ... (5)

3-расмдаги графикларда кия тишли таркибли гилдиракларнинг резинали втулкаларини бошлангич кийматини 1,2^104 N/m дан 6^104 N/m гача ортирилганда Х уки

3 3

буйича деформацияланиш кийматлари 1,26^10- m дан 0,98^10- m гача чизикли богланишда хисоблаб борилди. Мос равишда Y уки буйича резинали втулкани

3 3

деформацияланиши 1,42^10- m дан 0,465^10- m гача чизикли богланишда келади (3-расм, 1, 2-графиклар). Резинали втулкани радиал йуналишдаги деформацияси уртача 1,21" 10-3 m дан 0,2Ы0- m гача камайиши кузатилди (3-расм, 3-график).

Курилаётган огма тишли таркибли гилдираклари булган механизмда етарли даражада кучларни амортизациялаш, хамда тиркиш масофаларни саклаш учун AX, AY, AZ

-3

кийматларни 1,0^10" m дан ошмаслигини таъминлаш учун конуссимон резинали втулкаларнинг бирлик коэффициентининг тавсия кийматлари (3,1^4,5)^ 104 N/m булиши максадга мувофикдир.

Кайд килиш керакки, кия тишли гилдиракли узатмада тишлар киялик бурчаги ß канча ката булса, шунча узатманинг копланиш коэффициенти ортади, харакат равонлашади.

4-расмда тавсия этилган таркибли кия тишли узатмадаги уклар буйича резинали втулканинг деформацияланиш микдорининг тишлар киялигига богликлик графиклари келтирилган. ^урилган графиклар тахлили шуни белгилайдики, узатма гилдираклари тишлари киялиги ß кийматлари 50 дан 300 гача ортирилганда AX кийматлари 0,14 mm дан 1,19 mm гача чизикли конуниятда купайиб боради. Таъкидлаш лозимки, уклар буйича таъсир кучлари кийматларини улчаб мос деформациялар олинади. Бунда бу кийматлар узгармас булади, чунки унинг узгаришига ß бурчак таъсир курсатмайди. Лекин радиал йуналишда деформация камайиб боради, чунки бунда угиш бурчаги коэффициентга боглик булиб AZ кийматлари 0,62^10-3 m дан 0,24^10-3 m гача чизикли конуниятда камаяди.

Тахлилларга асосан радиал йуналишдаги резинали втулканинг деформацияси тишларни учки кисмларидаги ишкаланишни кучайтиради, тишларни мустахкамлиги камаяди. Шунинг учун тиш киялик бурчаги тавсия кийматлари ß<(19^26) булиши максадга мувофикдир.

АДАБИЁТЛАР

1. И.И.Артоболевский Механизмлар ва машиналар назарияси. Ед. «Фан», М. 1988.

2. Джураев А.Дж. ва бошк. Машина ва механизмлар назарияси. Гофур Гулом номидаги нашриёт-матбаа уйи, Тошкен-2004.

3. Ривин Е.И. "Машина асбоблари драйвларининг динамикаси", М., Машинасозлик,

1966.

4. А.Джураев, Ж.Х.Бекназаров, Ш.Ш.Кенжабаев "Ресурсни тежайдиган самарали лойихани ишлаб чикиш ва аралаш гилдиракли тишли узатмалар параметрларини хисоблаш усуллари" 2019 й

5. А.Джураев, Ш.С.Худайкулов, А.С.Жумаев. "Эластик подшипникли Жинли арра цилиндрининг дизайни ва параметрларини хисоблашни ишлаб чикиш" 2020

6. Цилиндрсимон кия тишли узатма. Узбекистон Республикаси патенти. FAP№ 20230413.

7. М.Н.Иванов Машина Деталлари, 1976.

8. А.Жураев, Ш.Кенжабоев "Еластик елементлар ва егилувчан богламли дастаги механизмларини тахлил килишнинг структуравий схемалари ва илмий асосларини ишлаб чикиш. Технологик машиналарнинг узатувчи звенолари" Наманган 2019.

9. Джураев, А. Д., Мухамедов, Ж. М., Абдувахобов, Д. А., Махсудов, А. П., &

Хабибуллаев, Д. Х. Тишли борона тиши изларининг кенглигини аниклаш. Механика и технология, 2022.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.