Научная статья на тему 'ТАЪЛИМГА ИННАВАЦИОН ЁНДАШУВНИНГ ЎЗИГА ХОС ТОМОНЛАРИ'

ТАЪЛИМГА ИННАВАЦИОН ЁНДАШУВНИНГ ЎЗИГА ХОС ТОМОНЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Социальные науки»

CC BY
33
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим / инновация / инновацион ёндашув / таълим технологиялари. / образование / инновации / инновационный подход / образовательные технологии.

Аннотация научной статьи по социальным наукам, автор научной работы — Сиддикова Юлдуз

Мақолада таълим жараёнида янги педогогик технологияларни қўллаш ва уни ривожлантириш муаммолари ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

в статье показана новые иннавационные педагогические технологии в учебном процессе, новые информации по сфере образование и эффективно использовать их в творческой работе.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМГА ИННАВАЦИОН ЁНДАШУВНИНГ ЎЗИГА ХОС ТОМОНЛАРИ»

ТАЪЛИМГА ИННАВАЦИОН ЁНДАШУВНИНГ УЗИГА ХОС

ТОМОНЛАРИ

Сиддикова Юлдуз

СамДУ Ургут филиали укитувчиси

Аннотация: Маколада таълим жараёнида янги педогогик технологияларни куллаш ва уни ривожлантириш муаммолари урганилган.

Калит сузлар: таълим, инновация, инновацион ёндашув, таълим технологиялари.

Аннотация: в статье показана новые иннавационные педагогические технологии в учебном процессе, новые информации по сфере образование и эффективно использовать их в творческой работе.

Ключевые слова: образование, инновации, инновационный подход, образовательные технологии.

Жамиятнинг хар томонлама равнак топиши, тараккий этиши таълимнинг ривожланишига ва мазмунан такомиллашиб боришига боглик.

Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномасида таъкидлаганидек, "...таълимнинг барча боскичларида халкаро андозаларга тулик жавоб берадиган ахборот технологиялари жорий этилиши шарт". Шунинг учун ёш авлодни хар томонлама камол топишлари учун харакат килишимиз лозим.

Укитувчининг фаол, самарали фаолият курсатишига йуналтирилган таълим жараёнининг методик дарс ишланмасидан фаркли равишда, таълимнинг педагогик технологияси таълим олувчиларга каратилади, шунингдек, уларнинг шахсий ва укитувчи билан биргаликдаги фаолиятини хисобга олган холда укув материалини узлаштиришга шароит яратади.

Таълим технологияларининг хар бири узида укув машгулотини утказиш шарт-шароити тугрисида ахборот материалларини, педагогик максад, вазифалар ва кузланган натижалар, укув машгулотнинг режаси, укитишнинг усул ва воситаларини мужассамлаштиради. Шунингдек, бу укув машгулотининг технологик харитасини, яъни укитувчи ва укувчининг мазкур укув машгулотида эришадиган максади буйича хамкорликдаги фаолиятнинг боскичма-боскич таърифланишини хам уз ичига олади.

Таълим жараёнига укитишнинг янги инновацион таълим технологиялари, замонавий усул ва воситалари кириб келмокда ва самарали фойдаланилмокда. Укитувчи билим олишнинг ягона манбаи булиб колмасдан, балки укувчилар мустакил ишлаши жараёнининг ташкилотчиси, маслахатчиси, укув жараёнининг бошкарувчиси булиши керак. Инновацион таълим технологиясини ишлаб чикиш асосида айнан шу гоялар ётади.

Инновaцион тaълим технологиялaри элементлaридaн фойдaдaниш aсосидa тaълим сaмaрaдорлигини ошириш, мyстaкил фикрлaйдигaн, aсл мyтaхaссислaрни ярaтиш - тaълимнинг aсосий мaксaди

Хрзирги дaвр тaълим тaрaккиёти янги йyнaлиш-инновaцион педaгогикaни мaйдонгa олиб чикди. «Инновaцион педaгогикa» термини Ba унта хос бyлгaн тaдкикотлaр Faрбий Еврота Ba AKШдa, 60-йиллaрдa пaйдо бyлгaн.

Инновaция (инглизчa innovation) - янгилик киритиш, янгиликдир. Инновaция дегaндa, мyaйян ижтимоий бирликкa - янги, нисбaтaн тyрFyн yнсyрлaрни киритиб 6орувчи мaксaдгa мувофик yзгaришлaрни тyшyнилaди. Бу инновaтор фaолиятидир.

Укув мaшFyлотлaрини тaшкил этишнинг сaмaрaди шaкдлaри сифaтидa мaърyзa (мyaммоли мaърyзa, мaърyзa-семинaр, виртyaд-технологик мaърyзa, визyaл мaърyзa, бинaр мaърyзa, кириш мaърyзaси, мaърyзa-конференция, aхборотли мaърyзa, мaърyзa бaxс-мyнозaрa, шaрхдовчи мaърyзa, on-Line мaърyзa) тренинг, видеотренинг, вебинaрлaр, интернет конференциядaр, инновaцион укитиш методлaри сифaтидa эсa мyaммоли методлaр, интерфaол методлaр, aмaдий yйинлaр, укув лойих1aдaри, портфолиолaр, грaфик оргaнaйзерлaр, aхборот-коммyникaция технологиялaридaн фойдaдaниш зaрyрaтини юзaгa чикaрaди.

Мaълyмки, педaгогик технология - тaълим жaрaёнидa олдиндaн режaдaштирилгaн вa тyлaдигичa лойих1aдaштирилгaн, мyaйян вaктгa мyлжaллaнгaн, тaълим жaрaёни купрок тaълим олувчи шaхсигa M^am^a^ фaоллaштирилгaн yсyллaр вa зaмонaвий тaълим воситaдaридaн фойдaдaнгaн холдa укув мaксaдигa эришишни кaфолaтлaйдигaн тaълим бериш жaрaёнидир.

Педaгогнинг жонли нутки, шaхслaрнинг yйинлaри, жaмоaтчилик х1aрaкaтлaри тaрбия воситaси вaзифaсини бaжaрaди. Аммо тегишли тaрбиявий вaзифaдaрни х^ этиш учун yлaрни aдбaттa мyрaббий педaгог ишининг мyaйян системaсигa киритиш керaк. Тaрбия нaтижaсининг сaмaрaди булиши тaрбиявий жaрaённи тaшкил этиш yсyллaри, воситaдaри вa шaкллaридaн мохдрота фойдaдaнишгa вa yлaрнинг yЙFyнлигини тaъминлaшгa боFлик.

Технологиялaрни кУллaгaндa, укувчи билимини кyзaтиш, yлaрнинг yсишидaги мухдм нaрсaдaрни жaмиятдa вyжyдгa келган aсосий FOялaр билaн тaккослaш, yлaрнинг ривожлaниш йyллaри вa yсyллaрини aникдaш, мосини тaнлaш, турли воситaдaр, тaрбиявий тaъсир кyрсaтиш yсyллaрининг yзaро бир-биригa утиши диaдектикaсини чукур тaхлил килиш ишлaригa aхдмият беришимиз керaк.

Хозирги кyндa тaълим технологиялaри кyйидaги йyнaдишлaргa бyлинaди:

1. Зaмонaвий -aнъaнaвий укитиш элементлaридaн фойдaдaнилaдигaн педaгогик технологиялaр;

2. Педaгогик жaрaёндa шaхсгa йyнaдтирилгaн педaгогик технологиялaр;

3. Укyвчилaр фaолиятини фaоллaштириш вa жaдaдлaштириш aсосидaги педaгогик технологиялaр;

4. Укув жараёнини самарали бошкаришга асосланган педагогик технология;

6. Ривожлантирувчи таълим технологиялари;

7. Хусусий Укув предметларига тегишли технологиялар.

Инновацион таълим технологиялар кулланганда, укувчилар

кизикишининг ортишига, билимларнинг куникмага айланишига, билим сифат-самарадорлигининг ошишига сабаб булмокда.

Маълумки, бошлангич таълим укувчиларнинг аклий ривожланишлари, маънавий фазилатларини ривожлантириб боришга асос яратади. Бу даврда болага бериладиган билимлар воситасида шахснинг онги, тафаккури, дунёкараши ва маънавий дунёсини устириб ривожлантириб бориш - таълимда боланинг ривожланиш жараёнини ташкил этишнинг асосий куринишларидан биридир.

Бошлангич таълимда амалий фаолият ва турли кизикарли воситалар асосида керакли билимлар сингдирилиб борилади. Бу фаолият жараёнида укувчи бирон бир натижага эришиши, образлар оркали тасаввур килиши, уз кули билан бирон нарсаларни яратиши, ижод килиши оркали ривожлантирилиб борилган бола уз менини англай бошлайди.

Демак, замонавий шароитда таълим амалиётида лойиха хамда муаммоли таълим технологияларининг кулланилиши укитиш жараёнини самарали кечишини таъминлаш билан бирга укувчиларда мустакил, танкидий ва ижодий фикрлаш кобилиятини ривожлантиради. Таълим сифатини яхшилаш ва самарадорлигини оширишга нисбатан куйилаётган ижтимоий талаблар укитувчилардан лойиха ва иннавацион таълим технологияларини укитиш жараёнида максадли, самарали куллашни талаб этади.

Таълим технологияси инсонийлик тамойилларига таянади. Фалсафа, педагогика ва психологияда бу йуналишнинг узига хослиги укувчининг индивидуаллигига алохида эътибор бериш оркали намоён булади.

Таълим беришда замонавий таълим методларининг инновацион ривожланиш хусусиятларини хисобга олган холда куйидаги тамойилларга алохида эътибор каратиш максадга мувофик:

- таълим беришнинг таркибий-функционал кайта шакллантиришга асосланганлик тамойили;

- таълим жараёнида иктисодий ва ижтимоий максадларининг узаро мувофиклигини таъминлаш тамойили;

- таълим беришни молиялаштиришда натижавийлик тамойили;

- мехнат ва таълим хизматлари бозори уртасидаги ижтимоий-иктисодий ривожланишининг узига хос хусусиятларини хисобга олиш тамойили.

Шундай килиб, таълим жараёнида инновацион таълим методларидан фойдаланишнинг узига хос жихатлари буйича юкорида келтирилган ёндашувларга асосланган холда инновацион таълим метолларилан самарали фойдаланишга каратилган куйидаги тавсияларни ишлаб чикдик;

1. Замонавий таълим методларидан фойдаланишда таълим олиш

даражасини хисобга олган ташкилий-технологик мезонларга алохида эътибор каратиш, таълимнинг турли хил шакллари ва усулларига таъсир этувчи омилларни алохида гурухларга ажратган холда таълим бериш жараёнини ташкил этиш;

2. Таълим беришда фаолият иштирокчиларини кушма манфаатларига асосланган талабларни хисобга олган холда инсоннинг муайян билим даражасини олишда ривожлантирувчи таълим методларидан фойдаланишнинг боскичлилигини таъминлаш

3. Таълим беришда таълим олувчининг муайян ривожланиш хусусиятларини узида акс эттирган, айрим холларда таълим тизими ривожланишини чегараловчи ва унинг жамиятдаги ролини очиб берувчи, тарбиявий ва касбий мослашувчанлик хисобга олиш;

4. Таълим жараёни натижасида шахснинг ижтимоий роли шаклланишини курсатувчи; психологик, касбий билимлар табакаланишига олиб келувчи омиллар таъсирида булмаган таълим методларидан фойдаланиш.

5. Таълим бериш жараёнига ассиметрик ахборотлар базаси сифатида караш мумкин, чунки таълим жараёни сифатини реал бахолаш муайян давр утгандан кейин амал килади. Ушбу холатдан келиб чиккан холда купрок ривожлантирувчи таълим методларидан фойдаланиш максадга мувофик.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг Олий Мажлисга Мурожатномаси. https://uza.uz/oz/politics/zbekiston-respublikasi-prezidenti-shavkat-mirziyeevning-oliy-25-01 -2020

2. А.Эрназаров. Укув машгулотларини лойихалаш". Укув-услубий кулланма. -Т.: Тафакур бустони. -2015

3. Маттиев И. Б. Культура здорового образа жизни: взгляды прошлых цивилизаций (на примере Узбекистана) //Педагогика: традиции и инновации. -2011. - С. 49-51.

4. Маттиев И. Б. Некоторые направления государственной политики здоровьесбережения как педагогический фактор формирования здорового поколения //Бюллетень науки и практики. - 2016. - №. 10 (11). - С. 358-363.

5. Mattiev I. B. THE IMPORTANCE OF SETTING GOALS AND OBJECTIVES IN THE CLASSROOM, STUDENTS'WORLDVIEW AND METHOD OF SETTING LEARNING OBJECTIVES. - 2022.

6. Mattiev I. B. INNOVATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION SYSTEM AND THEIR USE //Conference Zone. - 2022. - С. 167-168.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.