Научная статья на тему 'ТАЪЛИМДА ЗАМОНАВИЙ АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ҚЎЛЛАШНИНГ АҲАМИЯТИ'

ТАЪЛИМДА ЗАМОНАВИЙ АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ҚЎЛЛАШНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
82
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ / АқЛИЙ / АХЛОқИЙ / ЖИСМОНИЙ / ПСИХОЛОГИК / АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / УЗЛУКСИЗ МАЛАКА ОШИРИШ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Абдуллаева Н., Маъмурова Ф., Тожимуродов Н.

Мақолада олий ўқув юртлари талабаларини ўқитишда ва уларни қўллашда ахборот технологияларининг аҳамияти таҳлил қилинган. Талабанинг таълимда ақлий, ахлоқий, жисмоний ва психологик жихатдан ривожланиш жараёнида компютер технологиялари, тармоқ, интернет ва мультимедияни ўрни ўрганилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE NEED TO APPLY MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION

The article analyzes the value of information technologies in teaching students of higher educational institutions and their application. The role in the mental, moral, physical and psychological development of a student is given in the application of computer technologies, the network, the Internet and multimedia in education.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМДА ЗАМОНАВИЙ АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ ҚЎЛЛАШНИНГ АҲАМИЯТИ»

UDK 037.1174

Абдуллаева Н. катта уцитувчи Маъмурова Ф. катта уцитувчи Тожимуродов Н.

талаба

Наманган мущандислик-курилиш институти Узбекистон Республикаси, Наманган

ТАЪЛИМДА ЗАМОНАВИЙ АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИНИ

КУЛЛАШНИНГ АХДМИЯТИ

Аннотация: Мацолада олий уцув юртлари талабаларини уцитишда ва уларни цуллашда ахборот технологияларининг ауамияти таулил цилинган. Талабанинг таълимда ацлий, ахлоций, жисмоний ва психологик жихатдан ривожланиш жараёнида компютер технологиялари, тармоц, интернет ва мультимедияни урни урганилган

Калит сузлар: таълим-тарбия, ацлий, ахлоций, жисмоний, психологик, ахборот технологиялари, узлуксиз малака ошириш

Abdullaeva N. senior teacher Mamurova F. senior teacher Tojimurodov N. student

Namangan Civil Engineering Institute Republic of Uzbekistan, Namangan

THE NEED TO APPLY MODERN INFORMATION TECHNOLOGIES IN

EDUCATION

Abstract: The article analyzes the value of information technologies in teaching students of higher educational institutions and their application. The role in the mental, moral, physical and psychological development of a student is given in the application of computer technologies, the network, the Internet and multimedia in education.

Key words: education, psychologist, ethicist, physical, psychological, information technology, continuous retraining.

Мустакил давлатимизда ахборот-телекоммуникация

технологияларининг жадал суратлар билан ривожланиб бориши глобал

ахборот жамятида Узбекистан Республикаси хам муносиб урин эгаллашига катта таъсир курсатмокда. Талаба ёшларга таълим-тарбия бериш, уларни аклий, ахлокий, жисмоний, психологик жихатдан ривожлантириш тизимини хал килишни такозо этмокда. Шу уринда халк тизими ва олий таълим сохасида олиб борилаётган бир катор ишлар ва жорий килинаётган янги йуналишларни таъкидлаб утиш жоиздир. Бунга биз бугунги куннинг долзарб масалаларидан бири булган таълим сохасидаги замонавий талабларига жавоб бера оладиган дарсларни ташкил этиш, таълимни компьютерлаштириш, кенг маънода эса уни ахборотлаштириб, урганиш учун зарур ахборотни танлаш , уни таълим шаклига солиш хамда бу ахборотни талабаларга урганиш, узлаштириш, тушуниш ва эслаб колиш учун бериш максадида ахборот технологияларидан фойдаланиш, мутахассисларнинг умумий маълумоти ва касбий тайёргарлигининг сифатини ошириш учун жахон андозаларига жавоб берувчи ахборот технологияларини таълим жараёнига тадбик этишимиз мухим ахамият касб этади. Замонавий информацион технологиялар бу ахборот устида бажариш мумкин булган замонавий технологиялардир. Замонавий информацион технологиялар: компьютер технологиялари, тармоклар, интернет, мультимедиялардир.

Таълим жараёнида ахборот технологияларидан фойдаланиш таълимнинг мазмуни, шакллари ва усулларини узгаришига кучли таъсир курсатади.Бу узгаришларнинг натижаларини куйидагича таърифлаш мумкин:

> Маълум фанлар туплами буйича билим куникмалар олишни назарда тутувчи анъанавий ёндашув урнини таълимга интеграцион ёндашув эгалламокда;

^ Дунёни билиш анъанавий урганиш йули билан эмас, балки унинг моделини тузиш оркали амалга оширилади.

> Шунчаки билим ва куникма олиш эмас,балки билим ва куникма олиш жараёнида талабанинг шахсини шакллантириш таълимнинг максадига айланади.

> Шахсга йуналтирилган ёндашув урнини талабага нисбатан индивидуал психологик ёндашув эгаллайди.

> Оммавий ахборот восталарида информацион технологияларни куйидаги гурухлари мавжуд:

> Нашриётда замонавий информацион технологиялар.

^ Радиода замонавий информацион технологиялар.

^ Телевидениеда замонавий информацион технологиялар.

Интернет технологияларининг яратилиши турли манбалардан тез ва осон йул билан ахборот олиш имкониятларини хамма учун оддий фукаролардан тортиб йирик ташкилотларгача мисли курилмаган даражада ошириб юборди.

Давлат муассасалари, фан-таълим муассасалари, тижорат корхоналари ва алохида шахслар ахборотни электрон шаклда яратиб саклай бошладилар.Бу мухит аввалги физикавий саклашга нисбатан ката кулайликлар яратади:саклаш жуда ихчам,узатиш эса бир зумда юз беради ва тармок оркали

бой маълумотлар базаларига мурожаат килиш имкониятлари жуда кенг.Ахборотлардан самарали фойдаланиш имкониятлари ахборот микдорининг тез купайишига олиб келди.Бу албатта оммавий ахборот ва хамма билиши мумкин булган ахборот хакида гап боганда ута ижобий хол хисобланади.

Таълим жараёнида ахбороттехнологиясидан фойдаланиш суръати,даражаси ва самародорлиги бу технологиядан таълим жараёнида окилона фойдаланишга укитувчиларнинг педогогик махорати хамда талабаларнинг компьютерни билишига,билим олиш,уни

тушуниш,узлаштириш ва эслаб колиш учун информатикадан фойдалана олиш интеллектуал имкониятларига боFлик булади.

Таълим тизимини кайта куриш,энг аввало,таълим ходимларини,укитувчиларни "кайта куриш"ни такозо этади. Ахборот жамиятига утилиши билан талабалар фаолияти янгича мазмун ва ахамият касб этади. Ахборот жамиятининг асосий бойлиги -билимнинг ахамияти,киммати ,унинг амалда кулланилишига туFри пропорционал булади.Билимларни узлаштириш таълим тизими оркали амалга оширилади.

Таълим жараёнида асосий фаолият курсатувчи шахс -укитувчи хисобланади.Укитувчи фаолияти Янги ижтимоий маъно касб этади. Бу фаолият ахборот жамиятини куп жихатдан белгилайди.

Уз ривожланишининг ахборот боскичига утишда жамият таълим олдига куйган вазифаларни амалга ошириш учун педагогик фаолиятни такомиллаштириш зарур.педагогик махорат ижодий фаолиятнинг энг мураккаб турларидан биридир.у хозирги илмий билимларнинг жуда катта тупламига таянади,мустакил фикрлаш ва хулк-атвор маданиятини такозо этади.Педагогик фаолиятда Фан ва маданиятни узлаштириш ва ундан фойдаланиш учун педагогнинг илмий-маданий салохиятини узлуксиз бойитиб бориш зарур. Шу боис укитувчилар малакасини узлуксиз ошириш уларнинг компьютер билимларини тизимли узлаштириш,чет тилларини урганиш,педагогик семинар ва тренингларниташкил этиш,укитувчилар фаолиятини такомиллаштириш масалалари юзасидан фикр алмашиш,даврв сухбати ва кенг муназаралар ташкил этиш хаётий мухим ахамият касб этади.

Шу билан биргаликда таълим тизимини узлаштиришга асосланган алока усули сифатида шакллантириш билан боFлик узгаришларни амалга ошириш зарур. Педагогик жараён марказига айнан билиш жараёнлари куйилиши лозим. Материални баён этиш эмас, балки мультимедия билан ишлашда туFри йуналишини белгилаш укитувчининг бош вазифасига айланади. Ахборот технологиялари олий укув юртларини маънавий-маърифий, маданий ва илмий марказлар билан бирлаштиради,таълимга индивидуал ёндашувни хамда фаолиятмаромин таъминлаган холда компьютер таълим дастурларидан фойдаланиш имконияти яратилади. Интернет тизими оркали турли маълумот базаларига -кутубхоналар, музейлар ва хоказоларга уланиш мумкин. Электрон дарсликлар, луFатлар ва комуслар

тузилди, масофадан туриб таълим олиш хамда билимларни текширишнинг компьютерлаштириш имконияти пайдо булди.

Таълимда замонавий ахборот технологияларини кулланилиши таълимнинг ахборотлашуви жараёнида педагогик махоратни ошириш зарурияти фаол ривожланаётган пелагогик информатиканинг шаклланишига туртки булди. Мазкур стратегик вазифалар билан бир каторда, педагогик информатика тактик йусиндаги вазифалар-таълимни ахборот билан таъминлаш, Янги технологиялар негизида индивидуаллаштирилган таълим методикасини ишлаб чикиш, укувчи ва талабаларнинг компьютер саводхонлигини шакллантириш ва такомиллаштириш вазифаларини хам хал килади.

Юкорида баён килганларимиздан маълум буладики, замон талабларига жавоб берадиган мутахассислар тайёрлашимиз учун биз таълим-тарбия жараёнида илFор педагогик технологиялар хамда замонавий ахборот технологиялардан фойдаланишни мустахкам узлаштирилишига эришмоFимиз даркор.

Адабиётлар:

1. Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятнинг кундалик коидаси булиши керак. -Т., 2017

2. Абдувалиева М.И. Касб-хунар коллежлари укувчиларининг касбий мослашувини шакллантириш ва ривожлантириш. Пед фан. номз. дис. автореф. Т.: 2008.

3. Абдуллаева К.М. Махсус фанларни укитишда булажак укитувчиларнинг касбий билим ва куникмаларини шакллантиришнинг методик асослари. Пед. фан. номз. дис. автореф. - Тошкент. - ТДТУ. - 2006.

4. Авезов Ш. Касб-щунар коллежларда амалий-касбий таълим методикаси. Укув методик кулланма.1,2,3 кисмлар. - Тошкент.: Урта махсус, касб-хунар таълими маркази, 2003 - 150

5. Азизхужаева Н.Н. Педагогик технология ва педагогик махорат. - Т.: ТДПУ, 2003.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.