Валиханова Нигора Абдук,аххоровна,
Андижон давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш худудий маркази "Мактабгача, бошланFич ва махсус таълим методикалари" кафедраси укитувчиси
БОШЛАНГИЧ СИНФ У^ИТУВНИЛАРИНИ АХБОРОТ КОММУНИКАЦИОН КОМПЕТЕНТЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ
УДК:002.716.4
ВАЛИХАНОВА Н.А. БОШЛАМИЧ СИНФ УЦИТУВЧИЛАРИНИ АХБОРОТ КОММУНИКАЦИОН КОМПЕТЕНТЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ
Ахборот-коммуникация технологияларидан (АКТ) фойдалана олиш х,озирги давр таълимида долзарб масала х,исобланади. Маколада бошланFич синф укитувчиларини ахборот коммуника-цион компетентлигини ривожлантириш масалалари очиб берилган.
Таянч сузлар ва иборалар: коммуникатив компонент, когнитив компонент, мотивацион киймат компоненти, техник ва технологик компонент.
ВАЛИХАНОВА Н.А. РАЗВИТИЕ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ
Использование информационно-коммуникационных технологий является актуальной проблемой современного образования. В статье рассматриваются вопросы развития информационно-коммуникативной компетентности учителей начальных классов.
Ключевые слова и понятия: коммуникативный компонент, когнитивный компонент, компонент мотивационной ценности, технико-технологическая составляющая.
VALIHANOVA N.A. DEVELOPMENT OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS
The ability of information and communication technologies implementation is a topical issue in modern education. The article addresses the development of information and communication competence of primary school teachers.
Keywords and concepts: communicative component, cognitive component, motivational value component, technical and technological component.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
Кириш.
Мамлакатимизнинг таълим тизимида олиб борилаётган кенг камровли ислохотлар илFор хорижий таълим тажрибасини урганиш, тахлил этиш хамда таълим муассасалари шароитига мослаштиришнинг ижтимоий-педагогик ва дидактик хусусиятларини ишлаб чикишни такозо этади. Бугунги кунда янги ахборот коммуникация технологияларини куллаб бошланFич фанларини укитиш, шу билан бирга, таълим олувчиларни уларнинг мураккаб оламига олиб кириш ва ахборот маданиятини шакллантиришга кобилиятли укитувчиларни тайёрлаш долзарб масалалар-дан хисобланади. Улар укувчилар психология-сини яхши билиши, укитишнинг методик услу-бларига эга булиши ва ахборот коммуникация технологияларини яхши эгаллаган булиши керак. Укитувчининг касбий фазилатлари куп жихатдан уларнинг уз фаолиятида янги усул-лар, методлар, ахборот коммуникация техно-логияларига асосланган билимлардан фойда-ланишга тайёрлиги ва таълим самарадорли-гини ошириш учун уларни уз касбий тажри-баси билан уЙFунлаштиришига боFликдир.
Мавзунинг долзарблиги.
Таълимни жамият маданиятини узлаштириш асосида таълим олувчиларда фаолиятнинг турли сохаларида шахсий ва ижтимоий ахамиятга эга булган муаммоларни мустакил хал этиш кобилиятини ривожлан-тиришнинг махсус ташкил этилган жараёни сифатида караш мумкин. Таълим максадини бундай тушуниш эса, компетентли ёндашувни руёбга чикариш учун асос яратади.
Илмий манбаларда компетентликнинг куйидаги таърифини учратиш мумкин: компе-тентлик - шахснинг муайян таълим йуналиши ёки мутахассислиги буйича олган, билим, малака ва куникмалари хамда шаклланган шахсий хислатларини мехнат фаолиятида муваффакиятли куллай олиш кобилиятидир1.
Компетентли ёндашувнинг асосий максади таълим берувчиларда бугунги ахборотлашган жамиятга муваффакиятли мослашишга асос була оладиган асосий компетенциялар маж-муасини шакллантириш ва уларни ривожлан-тиришдан иборат.
1 Елдашева Г., Каримова Г. Таълим-тарбия технология-лари ва жахон тажрибаси // Укув-услубий мажмуа. - Т.: ТДПУ 2018. 121 б.
Янги авлод стандартларининг асо-сий максади замонавий педагог ими-жини яратишдир. Бу муаммони хал килиш учун укитувчининг узи таълимнинг куп масалаларида жуда малакали булиши керак: максадларни белгилаш, таълим йуналишларини лойихалаштириш, маълу-мотни излаш, тахлил килиш, узгартириш киритиш, куллаш кобилиятлари ва хоказо. Шу сабабли бошланFич синф укитувчиларини ахборот коммуникацион компетентлигини ривожлантириш ва такомиллаштириш таълим тизимидаги энг мухим вазифалардан биридир.
Юкоридагиларни хисобга олган холда, тадцицотимизнинг максади этиб бошлан-гич синф укитувчиларини ахборот коммуникацион компетентлигини ривожланти-ришда уларнинг билим даражаси (функционал саводхонлиги) ва фаолият даражасини урганишни белгиладик.
Ушбу максадга эришишда куйидаги вазифа шакллантирилди: бошланFич синф укитувчиларини ахборот коммуникацион компетентлигини ривожлантиришнинг модел-ларини урганиш ва амалиётга жорий этиш-нинг усулларини аниклаш.
Ахборот коммуникацион компетентлик -ахборот мухитида зарур, мухим, керакли, фой-дали маълумотларни излаш, йиFиш, саралаш, кайта ишлаш ва улардан максадли, уринли, самарали фойдаланиш кобилиятидир2.
Мавзу буйича илмий изланишларнинг цисцача та^лили.
Укитувчиларнинг ахборот коммуникацион компетенцияларининг таълим-даги роли В.Ф.Бурмакина, М.А.Зайцева, М.Б.Лебедева, О.Б.Лобанов ва бошка куплаб тадкикотчиларнинг асарларида уз ифодасини топган.
М.Б.Лебедова ва О.Н.Шилова "ахборот коммуникацион компетенция шахснинг ахборот, коммуникация технологияларидан фой-даланган холда таълим, кундалик касбий вазифаларни хал килиш кобилияти"3 сифатида белгилайди.
2 Елдашева Г., Каримова Г. Таълим-тарбия технология-лари ва жахон тажрибаси // Укув-услубий мажмуа. - Т.: ТДПУ 2018. 123 б.
3 Лебедева М.Б., Шилова О.Н. Что такое ИКТ- компетентность студента педагогического университета и как ее формировать? // Информатика и образование. 2004. - №3. с. 95-101.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
Е.В.Мельник "ахборот ва алока компе-тенцияси" тушунчасини "мустакил равишда излаш, керакли маълумотларни танлаш, тах,лил килиш, ташкиллаштириш, такдим этиш, узатишнинг кенг камровли кобилияти"1 деб изох,лайди.
Асосий к,исм.
Бизнинг нуктаи назаримизча, ахборот ва коммуникацион компетенция замонавий инсоннинг асосий малакаларидан бири булиб, биринчи навбатда, шахсий компьютер ва ком-пьютерни кайта ишлаш билан боFлик турли хил муаммолар ва вазиятларни х,ал килишда узини намоён килади.
Фикримизча, ахборот ва коммуникацион компетентлик сох,асида укитувчининг функционал саводхонлиги (билим) даражаси куйидаги билим ва куникмаларни уз ичига олади:
- укитиш ва ривожлантиришда компью-тердан фойдаланиш имкониятларини билиш;
- бошланFич таълимни укитишни таш-кил этишда ахборот коммуникация технологи-ялари воситаларидан фойдаланиш усулларига эга булиш;
- урганилган мавзунинг узлаштирилганлик даражасини аниклаш ва уз-узини назорат килишни ташкил этишда компьютерни куллашни билиш;
- укитишнинг ахборотли ва анъанавий технологияларини оптимал мослаштиришни билиш;
- укувчиларнинг ижодий фаолиятини ташкил этишда ахборот коммуникация техно-логиялари воситаларини куллаш ва бошкалар.
Шубх,асиз, факат укитувчининг функционал саводхонлиги таълим тизимидаги нати-жаларнинг сифат жих,атидан узгаришига олиб келмайди. Фаолият даражаси юкори натижа-ларга эришиш учун таълим фаолиятида АКТ сох,асида билим даражасидан самарали ва тизимли фойдаланиш керак.
Фаолият даражаси: амалга ошириш - маъ-лум бир фаннинг мазмуни ва методоло-гиясига куйиладиган талабларга мувофик ишлаб чикилган ихтисослаштирилган медиа-ресурсларни укув фаолиятига киритиш; ижодий - узларининг электрон таълим восита-
1 Мельник Е.В. Содержание коммуникативной компетентности педагога // Психология и школа: науч. - практ. Журнал. 2004. - №4. с. 65.
ларини ишлаб чикиш х,амда АКТ кобилияти -каби шакллардан иборат.
Е.К.Хеннер2 томонидан таъкидланганидек, маълум билим ва куникмаларнинг аник эле-ментлари билан бир каторда, АКТ кобилияти фаолият кобилиятлари ва куникмаларини белгилайдиган фаолиятга оид индивидуал кобилият ва фазилатларни уз ичига олади. Булар каторида:
• мустакил равишда маълумот кидириш, туплаш, тах,лил килиш, такдим этиш, узатиш;
• объектлар ва жараёнларни, жумла-дан узининг шахсий индивидуал фаолиятини моделлаштириш ва лойих,алаш;
• жамоавий ишларни таклид килиш ва лойих,алаш;
• юзага келган муаммоларни ижодий ва самарали х,ал этиш, туFри карор кабул килиш, ишлаб чикариш фаолияти жараёни;
• замонавий маълумотларга асосланиб ташкилий мух,итда саёх,ат килиш ва алока тех-нологиялари;
• замонавий ахборот воситаларидан мох,ирона фойдаланиб, уз режаларини масъ-улиятли амалга ошириш ва алока технология-лари;
• касбий фаолиятида таълим жараёни-нинг самарадорлигини таъминловчи замонавий ахборот-коммуникация технологияларини уз амалиётида куллаш.
Юкоридагиларни х,исобга олган х,олда, бошланFич синф укитувчисининг ахборот-коммуникацион компетентлиги фаолият даражаси мух,итида куйидаги таркибий кисмларни ажратиш керак: мотивацион-киймат компо-ненти, когнитив компонент, коммуникатив компонент, техник ва технологик компонент х,амда, акс эттириш компоненти.
Мотивацион-киймат компоненти
укитувчининг укув жараёнида ва дарсдан ташкари тадбирларда АКТдан фойдаланишга булган кизикишини, замонавий АКТга мос келадиган педагогик технологияларни излаш истагини акс эттиради; замонавий укув жараёнида АКТдан фойдаланишнинг максадга мувофиклигига, тармокдаги педагогик жамоа-ларда фаол иштирок этиш истагига ишонишни билдиради.
2 Хеннер Е.К.: Формирование ИКТ компетентности учащихся и преподавателей в системе непрерывного образования. - М.: БИНОМ. Лаб. Знаний.- 2008. с.188.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
Когнитив таркибий кисм, АКТга бой мухитда, бошланFич синф укитувчиларининг касбий фаолияти учун зарур булган билим-ларни акс эттиради; таълим фаолиятида АКТдан фойдаланиш ва уни куллашнинг услу-бий максадга мувофиклигини, шунингдек, ахборотни танлаб олиш, этика ва одоб-ахлок нормаларини билиш кобилиятини аниклайди.
Коммуникатив компонент деганда, укув жараёни катнашчилари уртасида, шу жумла-дан Интернет оркали масофавий алокаларни ташкил этиш, бошланFич синф укитувчилари ва укувчилари уртасида педагогик жихатдан муносиб муносабатларни урнатиш учун таъ-лимни бошкариш вазифаларини хал килиш учун укув жараёнида хосил булган маълумот-лардан фойдаланиш кобилияти назарда тути-лади. Телекоммуникация (махаллий тармок ва Интернет) ташкил этилган укув мухити, компьютерлардан фойдаланиш билан яхши муносабатлар мухитини яратади, шунингдек, укитувчининг шахсий ва касбий ривожлани-шида илFор педагогик технологияларни алма-шиш ва таркатиш учун АКТдан фойдаланган холда укитувчиларга профессионал равишда алока килиш имкониятини яратади.
Техник ва технологик таркибий кисм касбий фаолиятнинг узига хос хусусиятларини хисобга олган холда, ахборот окимлари билан ишлашнинг технологик куникмалари ва кобилиятларини, хусусан, ахборот-коммуникация технологиялари воситала-ридан фойдаланиш, турли хил вазифаларни бажариш ва турли хил махсулотларни яратиш кобилиятини акс эттиради. Ракамли шаклда куйидаги тадбирларни амалга ошириш мум-кин:
• укув жараёнини режалаштириш;
• укув жараёни материалларини жой-лаштириш ва саклаш;
• укув жараёни ва натижаларини белги-лаш;
• бошланFич умумий таълимнинг асосий таълим дастурини узлаштириш;
• укув жараёни катнашчиларининг Интернетдаги маълумот, ахборот манбала-рига киришини назорат килиш.
Акс эттирувчи компонент, бошланFич синф укитувчисининг ахборот ва алока кобилиятини бахолаш ва уни такомиллашти-
риш учун шарт-шароитларни ишлаб чикиш кобилиятини курсатади.
БошланFич синф укитувчиларини ахборот-коммуникацион компетентлигини ривожлан-тиришнинг асосий йуналиши уларда ахборот-коммуникацион таълим мухитини шаклланти-риш хисобланади.
Ахборот-таълим мухитига баFишланган куплаб тадкикотлар мавжуд булиб, уларда бу тушунча турлича талкин килинган. Е.В.Мельник уни куйидагича таърифлаган: "Ахборот-таълим мухити - бу таълим олув-чилар уртасида узаро ахборот алмашинувига имкон берувчи психолого-педагогик шарт-шароитлар ва турли аппаратли таъминот тизими"1.
Бизнинг фикримизча, ахборот-таълим мухити - бу зарурий психолого-педагогик шарт-шароитлар, таълим олувчиларнинг билиш фаолияти ва ахборот ресурсига кири-шининг зарурий таъминотини такдим этувчи, замонавий ахборот технологияларига асос-ланиб курилган замонавий технологиялар ва укитишнинг техник воситалари мажмуа-сини таъминловчи куп жихатли, яхлит ижти-моий-психологик борлик. Кискача айтганда, ахборот-таълим мухитини замонавий ахборот воситалари ва ресурслари ташкил этади.
Ахборот-коммуникацион таълим мухити инсон ёки инсонлар гурухи томонидан яра-тилади. Унга кирувчи субъектлар унга мос-лашади, узини эхтиёжтга уни мослаштиради, яъни муайян тартибда уни узгартиради.
Илмий адабиётларда келтирилишича, ахборот-коммуникацион таълим мухити куйидаги бир катор функцияларни бажа-ришни англатади2:
- таълим жараёнини илмий-методик таъминлаш (укув дастурларини, дарсни утказиш буйича методик тавсияларни, дарс сценарийсини ва дарсдан ташкари тадбирларни, дидактик материалларни ишлаб чикиш, саклаш ва улардан фойдаланиш);
- таълим сифати мониторинги натижа-ларини, таълим олувчилар электрон кундали-гини, электрон журналларни уз ичига олган
1 Мельник Е.В. Содержание коммуникативной компетентности педагога // Психология и школа: науч.- практ. Журнал. 2004. - №4. с. 74.
2 Большакова З.М., Тулькибаева Н.Н. Компетенции и компетенность // Вестник ЮУрГУ. - 2009. С.16-19.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
1-жадвал. Респондентларнинг "Шахсий компьютердан, интернетдан ва мультимедиа ук,ув к,улланмалардан фойдаланасизми?" деган саволга жавоблари
№ Шахар/туман Респондентлар Жавоблар: АКТ дан уртача
сони компью-тердан интер-нетдан мульти-медиадан фойда-ланиш %
1 Андижон ш. 22 18 16 17 77%
2 Андижон т. 18 6 5 8 35%
3 Асака т. 20 7 7 8 37%
4 Балик,чи т. 16 5 4 6 31%
5 Булок,боши т. 14 5 3 4 29%
6 Избоскан т. 10 3 2 3 27%
7 Олтинкул т. 10 2 3 4 30%
8 Пахтаобод т. 15 4 6 5 33%
9 Хужаобод т. 11 3 4 4 33%
10 Шахрихон т. 14 4 6 5 36%
Изох,: фоиз устунида курсаткич х,исобланиши: 18+16+17=51. 51:3 = 17. 17:22x100%= 77% х,олатда уртача арифметик натижаси олинган.
таълим муассасаларининг маълумотлар база-сини яратиш;
- таълим олувчиларни укитиш жараё-нини педагогик куллаб-кувватлаш (укув мате-риалини, кизикувчилар учун кушимча ахбо-ротни ва бошкаларни такдим этиш);
- таълим муассасаси аъзолари жамоа-сининг виртуал мулокотини (таълим олувчи-ларнинг ота-оналари билан, укитувчиларнинг бир-бири билан, таълим олувчилар билан, таълим олувчилар бир-бири билан) ташкил этиш;
- педагогик тажрибаларни туплаш ва оммалаштириш, педагоглар малакасини оши-риш;
- жамоатчилик билан алока, таълим муассасаларининг ижобий имиджини (макомини) шакллантириш.
Ахборот-коммуникацион таълим мух,итида АКТдан фойдаланиш укитувчига куйидаги имкониятларни беради1:
• индивидуал таълим йуналишлари ва индивидуал укув режалари асосида укитишни амалга ошириш;
• укув фаолиятининг янги турларини, масалан, укитишнинг муаммоли, тадкикот ва дизайн усулларини амалга ошириш;
• укувчиларда танкидий фикрлашни шакллантириш;
• укитишнинг интерфаол усулларини куллаш;
1 Шамшурина А.А. Модель формирования информационно-коммуникационной компетентности будущего учителя // Известия РГПУ имена А.И.Герцена .- СПб. -2009. - №112. - с. 216.
• замонавий алока воситаларини куллаш;
• урганилаётган жараёнларнинг компьютер моделларидан фойдаланиш.
Хозирги кунда укитувчилар АКТ буйича билим даражасига эгадирлар, аммо фаолият-лари борасида камчиликлар мавжуд.
Айтиш мумкинки, бошланFич мактаб таъли-мининг даражаси ва ахборотлаштириш х,амда сифатли таълим олиш имкониятлари бир хил эмас. 2019 йил февраль ойида Андижон дав-лат университети х,узуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлашлаш ва малакасини ошириш худудий марказида "БошланFич таълим укитувчилари" курси 150 нафар тин-гловчилари уртасида укитувчиларни АКТ дан фойдаланиш ва уларни таълим жараёнида кай даражада куллашини аниклаш максадида "БошланFич синф укитувчиларини малакасини оширишда ахборот коммуникацион компетентлигини ривожлантириш" мавзу-сида тадкикот олиб борилди. Олиб борилган тадкикотлар оркали шу аникландики, шах,ар укитувчилари уз касбий фаолиятида ахборот технологияларидан туликрок фойдала-нар экан, кишлок укитувчилари энди ахборот технологияларидан фойдаланишни бошлади-лар. Тадкикот "Шахсий компьютердан, интернетдан ва мультимедиа укув кулланмалардан фойдаланасизми?" сурови асосида утказилди. Унинг натижалари 1-жадвалда келтирилган.
Шунингдек, тадкикотларда респондентларнинг аксарияти, яъни 73%, уз ишларида АКТ дан фойдаланишларини, 75% укитувчилар компьютер ва Интернет дарсларда ишла-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
2-жадвал. Респондентларнинг "Ахборот-коммуникация технологияларини к,ай даражада биласиз?" деган саволга жавоблари
№ Шахар/туман Респондентлар сони Жавоблар:
Тулик, биламан Кисман биламан Маълумотга эга эмасман
1 Андижон ш. 22 5 15 2
2 Андижон т. 18 4 11 3
3 Асака т. 20 3 14 3
4 Балик,чи т. 16 3 11 2
5 Булок,боши т. 14 1 10 3
6 Избоскан т. 10 1 7 2
7 Олтинкул т. 10 - 9 1
8 Пахтаобод т. 15 1 11 3
9 Хужаобод т. 11 - 9 2
10 Шахрихон т. 14 2 11 1
150 20-13% 108-72% 22-15%
тилмаслигини таъкидлашди. Бу натижа шуни курсатадики, укитувчилар АКТ дан асо-сан уз касбий фаолиятларида фойдалана-дилар: дарсларга тайёргарлик жараёнида улар Интернетда кушимча маълумот изла-шади, тармоклар билан ишлашади, лекин укув жараёнида АКТ дан жуда кам фойда-ланадилар. Респондентлар билан "Ахборот-коммуникация технологияларини кай даражада биласиз?" сурови асосида утказилган тадкикот натижалари 2-жадвалда келтирил-ган.
Бугунги кунда компьютер технология-лари буйича укувчилар укитувчилардан кура купрок маълумотларга эга булиб бормокдалар. Болалар х,амма нарсани тезда урганадилар, катталарда эса одатда бунинг учун купрок вакт талаб килинади. Ахбо-рот технологияларининг моддий-техник базаси х,ар 3 йилда узгаришини х,исобга олсак, укитувчиларда буни тезда ва мустакил узлаштиришга вакт йук. Демак, укитувчиларни АКТ саводхонлиги ва ахборот-коммуникацион компетентлигини ривожлантириш буйича укитиш учун вактни купайтириш керак. Тадкикотларимиз натижасида аникланишича, укитувчиларга янги технологияларни, ахбо-рот ва алока воситаларини янада кенгрок ва интенсив равишда ишлатишга асосий тускинликлар куйидагича:
- барча укитувчилар таълим жараёнида ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланиш учун психологик жих,атдан тайёр эмас;
- муайян мавзуни урганишда укитувчининг педагогик вазифаларини етарли даражада х,ал килишга кодир булган электрон воситаларнинг етишмаслиги;
- укитувчи узининг электрон дидактик материалини яратиш, шунингдек, компью-терда укитишнинг янги усулларини урганиш, ишлаб чикиш ва жорий этиш учун вакт етишмаслиги.
Шахсий компьютерга эга ва Интернетга уланган куплаб укитувчилар уз ишларида АКТ дан мунтазам фойдаланадилар. Афсуски, барча мактабларда юкори тезликда Интернетга уланиш имконияти мавжуд эмас ва бу замонавий технологияларни укув жараёнига жорий этиш учун катта тусикдир.
Таълимни ахборотлаштириш, аввалам-бор, уч асос, яъни техник тузилмалар, дасту-рий таъминот ва укув-услубий таъминот-дан иборат ахборот-коммуникацион таълим мух,итидаги дидактик жараённинг укув таъ-минотини ишлаб чикишни назарда тутади. Айнан улар компьютерли укитиш технологи-яси жараёнини аниклайди ва белгилайди.
Ахборот жамиятининг ривожла-ниш динамикаси аник дастурий восита-ларни урганишни эмас, балки бошланFич синф укитувчилари томонидан ахборот-коммуникация технологияларининг ривожла-ниш истикболлари ва имкониятлари, уларни куллашнинг психологик-дидактик асосларини узлаштиришни талаб этади. Таълим жараёнида укитувчидан билим даражаси ва фао-лият даражасини уЙFунликда акс эттиришни талаб этади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)
БошланFич синф фанларини укитиш жараё-нида укитувчиларни ахборот коммуникацион компетентлигини ривожлантиришнинг ама-лий тавсияларини келтириб утамиз:
1) укувчиларга мавзуларни электрон такдимотларини яратиш, амалий машFулотлар учун машклар туплами ва тестлар ишлаб чикиш;
2) укувчиларни мустакил ишларини таш-кил этиш (оnline дарслар ва дарсликлар яратиш);
3) таълим жараёнини замонавий холатда ташкил этиш ва куйидаги янги укув-методик материалларини куллаш: урганилаётган мате-риалнинг мобилли, графикли, мультимеди-али тизимлари; электрон ва тармокли укув кулланма ва укув-методик мажмуа; мульти-медиали курслар, видеомаърузалар; билим-ларни тестдан утказиш ва бахолаш тизим-лари; интеллектуал тренажёрлар ва электрон машклар туплами; интерактив доскалар хамда виртуал укув хоналари ва бошкалар;
4) интернет технологияларидан фойдала-ниш (интернет ресурслари билим бериш фао-лиятини фаоллаштиради, ахборот маданияти ва тадкикот куникмаларини шакллантиради);
5) ракамли тасвирда матн, товуш, графика, фотосуратлар, анимация, видео имко-ниятларини бирлаштирадиган ва шу билан объектларни ва жараёнларни визуализация, таклид килиш, намойиш килиш имкониятла-рини кенгайтирадиган мультимедиа манбала-рини яратиш ва улардан фойдаланиш;
6) укувчиларга маълумотларни етка-зишда MS Power Рот^да тайёрланган электрон презентациялар шаклида дастурий махсулотларни яратиш.
Юкоридагиларни хулоса килсак, узлук-сиз таълим тизимида бошланFич синф укитувчиларининг ахборот коммуникацион компетенциясини ривожлантириш бу бошланFич синф укитувчисига педагогик фао-лиятни АКТга бой мухитда самарали амалга ошириш имконини берадиган жараёндир.
Адабиётлар руйхати:
1. Елдашева Г., Каримова Г. Таълим-тарбия технологиялари ва жахон тажрибаси // Укув-услубий мажмуа. - Тошкент: ТДПУ, 2018.
2. Мельник Е.В. Содержание коммуникативной компетентности педагога // Психология и школа: науч.- практ. журнал. 2004. - №4.
3. Лебедева М.Б., Шилова О.Н. Что такое ИКТ- компетентность студента педагогического университета и как ее формировать?// Информатика и образование. - 2004. - №3. с. 95-101.
4. Большакова З.М., Тулькибаева Н.Н. Компетенции и компетенность // Вестник ЮУрГУ. - 2009. с.16-19.
5. Хеннер E.K.: Формирование ИКТ компетентности учащихся и предподавателей в системе непрерывного образования. - М.: БИНОМ. Лаб. Знаний.- 2008. с.188.
6. Шамшурина А.А. Модель формирования информационно-коммуникационной компетентности будущего учителя // Известия РГПУ имена А.И.Герцена .- СПб. -2009. -№112. - с. 216.
7. http://www.1dpu.uz
8. http://www.edupor1al.uz
9. http://www.ziyonet.uz
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)