ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИГА ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ЖОРИЙ ЭТИШ ЗАРУРАТИ
У. Ж. Содиков
УзМУ доценти, PhD
АННОТАЦИЯ:
Ушбу маколада олий укув юртлари фанларни укитишда талабаларнинг замонавий интерфаол усуллардан фойдаланилган холда мавзуни узлаштириши ва билимини мустахкамлашга каратилган булиб, инновацион таълим технологияларини жорий этишда зарур куникмалар ва омилларни билишни назарда тутади.
Калит сузлар: инновация, инновацион таълим, интерфаол методлар, педагогик фаолият.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье высшие учебные заведения нацелены на освоение темы и укрепление знаний студентов с использованием современных интерактивных методов в преподавании предметов, предусматривающих овладение необходимыми навыками и факторами внедрения инновационных образовательных технологий
Ключевые слова: инновации, инновационное образование, интерактивные методы, педагогическая деятельность.
ANNOTATION:
In this article, higher education institutions are aimed at mastering the topic and strengthening the knowledge of students using modern interactive methods in the teaching of subjects, providing for knowledge of the necessary skills and factors in the introduction of innovative educational technologies.
Keywords: innovation, innovation education, interactive methods, pedagogical activity.
^aMHOT H^THMOHH xaëraga eTaKHH ypHH TyTraH roa Ba Kapamnap HKTHCO,O,HH nrnnaô HHKapnrn pHBO^nra y3 TatcnpHHH yTKa3ca, y3 HaBÔarnga hkthco,O,HH ycnm axpnn MagaHHH TypMym Tap3HHHHr axmnnaHHrnnra onnô Kenagn.
HHCOHHAT цнвнпнзaцнaсннннг Kynn ôocKHHnapnga maxcHH Tapônanam, yHra TatnHM ôepnrnra HyHarrnpHnraH ^aonnaT cogga, ^yga oggnn Tanaônap acocnga TamKHn этнпгaн ôynca, ôyryHra KyHra Kennô TatnHM ^apaëHHHH yTa KaTtHH
May 2024
444
хамда мураккаб талаблар асосида йулга куйиш зарурати кун тартибига куйилмокда. Чунончи, мураккаб техника билан ишлай оладиган, ишлаб чикариш жараёни мохиятини тулаконли англай олган, фавкулотда руй берувчи вазиятларда хам юзага келган муаммоларни ижобий хал эта олиш салохиятига эга булган малакали мутахассисни тайёрлаш зарурияти таълим жараёнини хам технологик ёндашув асосида ташкил этиш лозимлигини такозо этмокда.
Шу боис ижтимоий тараккиёт билан узвий алокадорликда ривожланиб бораётган педагогика фанининг вазифалари доираси кенгайиб бормокда. Табиий равишда замонавий фан техника ютукларидан самарали ва унумли фойдалана олиш вазифаси намоён булмокда.
Инновацион таълим тушунчаси таълим самарадорлигини оширувчи омиллардан фойдаланиш, турли педагогик жараёнларни лойихалаш ва амалда куллаш оркали билим эгаллашни такомиллаштириш усулларини камраб олади.
Олий таълим тизимида интерфаол таьлим методлари дейилганда турли педагогик янгиликларни яратиш, кабул килиш, бахолаш, узлаштириш ва амалда татбик этиш жараёнини бошкариш тушунилади. Олий таълим муассасаларда яратилган шароит ва имкониятлар энг сунгги инновация намуналарини жорий этиш учун мослаштирилгани профессор - укитувчи ва талаба ёшларнинг ижодий фаоллигини кучайтириш учун хизмат килмокда.
Хрзирги давр таълим тараккиёти янги йуналиш - инновацион таьлим методлари фаолиятни майдонга олиб чикди. "Инновацион педагогика" термини ва унга хос булган тадкикотлар ХХ асрнинг 60-йилларида Гарбий Европа ва А^Ш да пайдо булган. Дастлаб инновацион фаолият Ф.Н. Гоноболин, С.М. Годнин, В.И. Загвязинский, В.А. Кан-Калик, Н.В. Кузмина, В.А. Слатенин, А.И. Шербаков ишларида тадкик этилган. Бу тадкикотларда интерфаол таьлим методлари ва илгор педагогик тажрибаларни кенг ёйиш нуктаи назаридан ёритилган.
Айни вактда республика ижтимоий хаётига кенг куламли ва шиддатли тезликдаги ахборотлар окими кириб келмокда. Ахборотларни тезкор суръатда кабул килиб олиш, уларни тахлил этиш, кайта ишлаш, назарий жихатдан умумлаштириш, хулосалаш хамда талабага етказиб беришни йулга куйиш таълим тизими олдида турган долзарб муаммолардан бири хисобланади.
Таълим-тарбия жараёнига инновацион педагогик технологияни татбик этиш юкорида кайд этилган долзарб муаммони ижобий хал этишга хизмат килади. Ижтимоий-иктисодий тараккиёт жараёнида руй бераётган узгаришлар натижасида халк хужалигининг турли сохалари учун малакали кадрларни тайёрлаб бериш эхтиёжи юзага келди. Ушбу эхтиёжни кондириш ишлаб чикариш сохалари томонидан турли мутахассислик ёки иктисослик буйича
May 2024
445
касбий маълумотга эга кадрларни тайёрлаш ишига масъул саналган таълим муассасаларига ижтимоий буюртма бериш хамда мазкур буюртманинг сифатли бажарилиши асосида хал этилади. Айни вактда Узбекистон Республикасида фаолият юритаётган таълим муассасалари зиммасига эркин, мустакил фикр юрита оладиган тафаккури ва дунёкараши кенг, билимли, шунингдек, мутахассислиги буйича чукур билим, юксак малакага эга булган кадрлар (мутахассислар) ни тайёрлаб беришдек маъсулиятли ижтимоий вазифа юкланган.
Ишлаб чикариш сохалари учун малакали кадрларни тайёрлаб бериш борасидаги ижтимоий буюртма мохияти уз-узидан таълим-тарбия тизимига таалукли. Ушбу тизим доирасида фаолият курсатувчи таълим муассасаларининг фаолияти мазмуни тубдан ёки кисман узгаради. Узбекистон Республикасида амалга оширилаётган таълимий ислохотлар хамда кадрлар тайёрлаш борасидаги ижтимоий буюртма мохиятига кура, Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида" ^онун (2020 йил 23 сентябрь) асосида узлуксиз таълим тизими яратилиб, аник вазифаларни бажарувчи боскичлар белгиланди. Шунингдек, янги турдаги таълим муассасалари фаолият юрита бошлади.
Узлуксиз таълим тизимининг шаклланиши уз-узидан кадрлар тайёрлаш жараёнининг янгича мазмун касб этишини таъминлайди. Баркамол шахс ва малакали мутахассисни тайёрлашга йуналтирилган узлуксиз таълим (шу жумладан, тарбия) жараёнининг янги мазмуни мазкур жараёнга илм фан, техника ва ишлаб чикариш сохаларида яратилган гоя, кашфиёт ва ютукларнинг татбик этилиши. Ушбу жараёнда демократик, инсонпарварлик тамойилларининг устувор урин тутиши, таълим ва тарбия жараёнини инсонпарварлаштириш (яъни, таълим-тарбия жараёнининг асосий субъектларидан бири булган талаба - таълим олувчи шахснинг хурмат килиниши. Унинг шаъни, ор-номуси, кадр-киммати ва хукуклари дахлсизлигининг таъминланиши), таълим олувчи (талаба) нинг педагогик жараёндаги фаол иштирокини юзага келтириш учун муайян шарт шароитларни яратиш, уларнинг хохиш-истаклари билан уртоклашиш, шахсий ташаббусларни куллаб кувватлаш, уларда мустакил фикр юритиш лаёкатини тарбиялаш, бу борада муайян куникма хосил килиш, хосил килинган куникманинг фаолият малакасига айланишга рагбат билдириш, укув (манбъалари ва курсатмали воситалар) мазмунида юкорида кайд этилган гояларнинг урин олишига эришиш, таълим олувчиларда билим олишга нисбатан ички эхтиёж, кизикиш, рагбатни юзага келтириш, шунингдек, онгли муносабатни карор топтириш ва хоказолар асосида яратилади.
May 2024
446
Таълим муассасаларининг фаолият жараёнига инновацион педагогик технологияларни татбик этиш бир катор шартларга мувофик амалга оширилади. Хусусан, булажак педагогик фаолиятни ташкил этаётган укитувчиларни инновацион педагогик технологиянинг мохиятини очиб берувчи назарий маълумотлардан хабардор этиш;
- булажак ёки фаолият олиб бораётган (педагог) ларни инновацион педагогик технология хамда унинг мохияти хусусида тулаконли маълумот бера олиш имконига эга булган укув манбъалари (укув дарслиги, кулланма, методик тавсиянома, шунингдек, муайян укув фанлари буйича машгулот лойихалари ва х.к.) билан етарли даражада таъминлаш;
- таълим муассасалари фаолиятида инновацион педагогик технологияларни куллаш борасида тупланган етакчи хорижий мамлакатлар, шу жумладан махаллий педагогларнинг илгор тажрибаларини оммалаштириш;
- булажак ёки педагогик фаолият олиб бораётган таълим жараёнидаги инновацион педагогик технология назарияси гояларидан самарали, уринли ва максадга мувофик фойдалана олиш куникмасини хосил килиш, ушбу куникмани амалий фаолият малакасига айлантириш учун зарур шарт-шароит яратиш (чунончи, назарий ва амалий конференция, семинар ва давра сухбатлари, махсус укув курсларини ташкил этиш, педагог ходимларнинг ривожланган мамлакатда тажриба орттиришларини йулга куйиш ва х.к.). Инновацион методли дарслар талабани ижодий фикрлашга, олинган ахборотларни фаолликда хал этишга, фикрни эркин баён этишга ташаббускорликка, гурухларда масалалар ечимини топишга, хамкорликда иш юритишга, фикрни ёзма равишда баён этишга чорлайди
REFERENCES:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 июндаги 3775-сон «Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохтларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар тугрисида»ги карори.
2. Ишмухамедов Р. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йуллари. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2005.
3. Ишмухамедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Таълимда инновацион технологиялар (таълим муассасалари педагог-укитувчилари учун амалий тавсиялар).- Т.: Истеьдод, 2008.
447
May 2024
4. m. O. CagHKOBa (2021). nE^ArOrHK OAO.HH£TrA TAHEP^Am^A mAXCrA HYHAHTHPHnrAH TEXHO.HOrH£.ftAPHHHr YPHH. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 377-380.
5. y. CogHKOB (2021). ^HTH Y3EEKHCTOH mAPOHTH^A nE^ATOrHKA OAHHHHHr TAPA^KHETH BA HHHOBAЦH£.ПAP. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 41-47.
448
May 2024