CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES
(CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda. ЭЛЕКТРОН УЦУВ УСЛУБИЙ ЦУЛЛАНМАЛАРИНИНГ ТАЪЛИМ
ЖАРАЁНИДАГИ АХДМИЯТИ
Шодиева Нодира Нормаматовна
Низомий номидаги ТДПУ укщувчиси Абдусамикова Сарвиноз, Жалолова Наргиза
Хорижий тиллар факултети талабаси. Телефон: +99897 807-10-07
АННОТАЦИЯ
Бугунги кунда олий таълим муассасалари профессор-укитувчиларининг педагогик фаолияти уларнинг нафакат билим ва куникмаларга эгалигидан, балки сохага оид маълумотларни талабаларга турли хил усулларда педагогик махорат билан етказишдан иборатдир.[1]
Калит сузлари: мохият, тизими, рейтинг асосида бахолаш, янги педагогик технологиялар, тест синовлари.
Республикамизда руй бераётган иктисодий-ижтимоий ислохатларнинг туб мохияти халкимиз фаровонлиги, осойишталигини, соглом авлодни муккамал етиштиришга каратилган. Ана шу максад йулида олий таълим муассасаларида юксак маданияли ва уз сохасини мохир мутахассисларини тайёрлашга катта эътибор берилмоги зарур. Буни учун хар бир профессор-укитувчилар утилаётган хар бир дарсларида замонавий илмий-инновацион технологиялардан фойдаланган холда илмий-назарий билимларни талабаларга етказиб бера олиши лозим. Ахборот тезлиги ривожланган айни пайтда, XXI аср ёшларининг атроф-мухит билан мулокотга киришиши, билимларни узлаштириши хамда баркамол шахс булиб етишишида унинг психик жараёнлари билан бир каторда психологик холатларини бошкара олиши хам мухим ахамият касб этади. Шундай экан, хар бир психик жараён атроф-мухитни англашга, шахснинг индивидуал психологик хусусиятларини шаклланишига таъсир этади. Ана шу конуниятларни хам назарий, хам амалий жихатдан тахлил этиш асосида шахсни индивидуал ;ирралари урганилиб борилади. Шу уринда талаба ёшларга таълим-тарбия бериш, уларни маънавий-маърифий, ахлокий, аклий, жисмоний хамда психологик жихатдан ривожлантириш тизимини шакллантиришни такозо этмокда. Таълим тизимига кириб келаётган янгиланишлар унинг мазмуни ва тузилишини урганиш, замонавий усулларини куллаш, мукаммаллаштириб бориш зарурати юзага келмокда. Айни вактда олий таълим тизимида кенг кулланилаётган модул тизими, рейтинг асосида бахолаш, янги педагогик технологиялар, тест синовлари шулар жумласидандир.
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda.
Хозирги давр талабаси дунёкараши кенг, эркин фикрловчи, вокеликка адекват-тугри бахо бера олувчи, уткир зехнли, мустахкам иродали, киска килиб айтганда, юксак интеллектуал кучга эга булмоги лозим. Бунинг учун эса таълим тизимида янги инновацион технологиялардан фойдаланиш зарур ва шартдир. Талаба пассив тингловчи объект булмай, таълим жараёнининг фаол иштирокчиси-субъектига айланиши зарурдир. Ушбу жараёнда интеграцияларнинг роли кандай? Психологик-педагогик нуктаи назардан караганда, интеграция ижтимоий-психологик аспект булиб, бирор-бир янгиликни ижтимоий сохага тезкорлик билан тадбик этишда таълим жараёнини жадаллаштириш демакдир.
Инновациялар эса фаолият жараёнида турли ижтимоий-психологик тусикларни енгиш учун шарт-шароит яратиб беради. Бу жараёнда максади, вазифаси ва кизикишлари турлича булган ижтимоий гурухлар иштирок этади. Мотивациялар характернинг типи хам инновацион фаолият мазмунига ва сифатига таьсир утказади. Бундан ташкари, инновацияларни татбик этиш жараёнида установкалар, шахснинг йуналиши ва маънавий-ахлокий сифатлари хам маълум даражада ахамият касб этади.
Хозирги замон укитувчиси илмий билим берувчи булибгина колмай узи мустакил равишда дарс беришни оптимал стратегиясини танлай олиши,замонавий таълим ва ахборот технологияларини куллай олиши, талим жараёнида ижодий, интерфаол мухитни ташкил кила олиши керак. Таьлим тизимига электрон таьлимни жорий этиш биринчи навбатда жамиятнинг интеллектуал салохиятига, жумладан, таьлим сохасининг ахборотлашувига, ахборот таьлим ресурсларини ишлаб чикишга боглик. Электрон таьлимни ривожлантириш, унинг самарадорлигини ошириш йуллари изланмокда. [2,3] Жумладан талабаларни дарсдан буш вактларида хам фанга тегишли ведио-электрон укув кулланмлари билан таминлашни хам уз урни каттадир.
Низомий номидаги ТДПУ Педагогика ва психология факултети Психология фанидан талабаларни келажакда хозирги замон талаблари даражасида юкори малакали мутахассис этиб тайёрлаш ва укув сифатини ошириш максадида ведио-электрон укув услубий кулланмаларини сифати ва самародорлигини ошириб бормокда. Бундан ташкари Низомий номидаги ТДПУ да барча фанлардан аудио дарслар ташкил этилганлиги кузи ожиз талабалар хам фанларни мукаммал тарзда узлаштириб боришларида асос булиб хизмат килади.
Хрзирги даврда талабаларда Психология фанига нисбатан кизикиш уйготиш, уларнинг билимларини чукурлаштириш назарий ва амалий куникмаларни узлаштириш, келажакда турли муаммоли вазиятларда ечим топиш ва тугри карор кабул кила олишда пойдевор булишлигини талабаларга уктириш лозим. Таълим усулларини танлашнинг асосий коидаси таълим бериш максадига
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda. мос келишидир ва бунда натижа берадиган замонавий педагогик технология
усулларидан фойдаланиш лозим. Низомий номидаги ТДПУ 1- курс талабаларига
анатомия фанига тегишли ведио-электрон укув услубий кулланмаларни таёрлаб
берилганида талабаларда фанни узлаштиришга булган сифат курсаткичига
ижобий тасир курсатди.
Талабаларда хар бир утиладиган дарс мавзуси юзасидан куникма ва малака хосил килиш учун янгича илмий-инновацион таълим технологияларидан фойдаланиш зарур. Жумладан: Хорижий тиллар факултети 1-талабаларига Психология фанидан семинар машгулоти вактида ФСМУ техналогияси ёрдамида бир вактнинг узида бир неча талабани бахолаш имконияти яратилди. Бу техналогия талабаларга уз фикрини баён эта олиш, сабаб, мисолар келтириш ва охирида барча фикрларини умумлаштириб маълум хулосага кела олишида туртки булади.
Тажрибада Низомий номидаги ТДПУ Хорижий тиллар факултети 105, 106 гурух талабаларига дарсдан сунг уйда мустакил таёрланишлари учун Ёш даврлари ва педагогик психология фанига талукли мавзулаштирилган ведио-электрон укув услубий кулланмалар берилганида талабаларимизда келгуси дарсларда таёргарлик даражалари, мавзуга тегишли муаммоли-вазиятларда саволларга жавоб беришда, мавзуга тегишли чукур фикр мулохазалар шаклланганлиги яккол кузга ташланди .Бундан ташкари хар бир олий таълим муассасаси профессор-укитувчилари ривожланган давлат олийгохлари билан хамкорликда иш олиб бориши, ведио-информатцион фикр-тажриба алмашиши шарт.
Демак, илмий-инновацион технология усулларидан ведио-электрон укув услубий кулланмалардан фойдаланиш, талабаларнинг фан буйича билимларини чукурлаштиради, талабаларнинг фаоллигини оширади. Уларни фикрлаш кобилиятини ривожлантиради муаммоли вазиятларни хал этишга йуналтиради. Буниг натижасида эса касбий фаолиятига кизикиш уйготишга, шунингдек мавзу асосида билим, малака ва куникмаларни шакллантиришни кенгайтиришга ва мустахкамлашга эришилади.
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda. Фойдаланилган адабиётлар:
1.Узлуксиз маънавий тарбия концепсияси Уз.Рес.Вазирлар Махкамасининг 1059-Карори.31 декабр 2019 й.
2. Шумакова Н.В. Инновационные технологии в системе профессиональной подготовки студентов. Молодой ученый, № 5. 2013.
3.Аделъбаева.Н.А. Инновационные технологии обучения.Уралъск-2005. 4.Олий тиббий таълим: фан ва таълим интеграция масалалари. Республика укув-услубий жумани.Тошкент-2019.
5. Васила Каримова. Психология. Тошкент 2002 йил.
6. Saloydinov, S. Q. (2021). Paxta tozalash zavodlarida energiya sarfini kamaytirishning texnik-iqtisodiy mexanizmini yaratish. "Academic research in educational sciences", 2(9), 886-889. https://doi.org/10.24412/2181-1385-2021-9-886-889
7. Saloydinov, S. Q. (2021). Creation of feasibility studies to reduce energy costs in ginneries. "Экономика и социум", 9(88), 147-149.
8. Caлойдинов, C. К. (2021). Образовательные кредиты в Узбекистане. "Экономика и социум", 12(91), 470-472.
9. Caлойдинов, C. К. (2021). Спрос на рынке дифференцированных продуктов. "Экономика и социум", 12(91), 473-476.
10. Салойдинов, С. К. (2022). С паровой турбиной 471 МВт на Талимарджанской ТЭЦ расчет электрических режимов при максимальной зимней нагрузке. "Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS)", Special issue, 116-121.
11. Сaрдoржoн ^д^жт Ynm Сaлoйдинoв. (2022). Иннoвaциoннoе решение для пoлyчения биoгaзa. "Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS)", 2(3), 280-285. https://doi.org/10.24412/2181 -2454-2022-3-280-285
12. Astanaliev E. T. O. The Process Of Electronic Document Management In The System Of Railway Automation And Telemechanics //The American Journal of Interdisciplinary Innovations Research. - 2021. - Т. 3. - №. 05. - С. 76-80.
13. Astanaliev E. The formalization of the electronic document in railway automatics and telemechanics on the basis of simulation modeling //European Scholar Journal (ESJ). - Т. 2. - №. 3.
14. OGLI A. E. T. Software for Electronic Document Management System of Technical Documentation on Railway Automation and Telemechanics //JournalNX. -2021. - Т. 7. - №. 1. - С. 204-209.
15. Astanaliev E. ELECTRONIC MODEL OF TECHNICAL DOCUMENT MANAGEMENT PROCESS /Жрник наукових праць ЛОГОХ. - 2021.