ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДА АХБОРОТ ТЕХНООГИЯЛАРИ ВА ИНТЕРФОАЛ
МЕТОДЛАР ИНТЕГРATSIЯСИ
А. Х .Боймурдов
Тошкент вилояти Чирчиц педагогика институти [email protected]
АННОТAЦИЯ
Мацола ахборот техноогиялари ва интерфоал методлар интегрatsiяси ёрдамида рацамли-таълимни ривожлантириш мудити сифатининг узига хос хусусиятларини, уцув жараёнида ахборот технологияларидан фойдаланиш муаммоларини урганишга багишланган. Ушбу мацоланинг мацсади - уцувчи -талабалрни дарс машгулотлари жараёнида дастурий таъминотлар ва техник воситалардан фойдаланишнинг энг самарали усулларини аницлаш; таълим муассасалари уцув фанларини уцитиш жараёнида рацамли манбалардан фойдаланишнинг психологик ва педагогик жидатлари; дар бир уцитувчи ва талабанинг шахсий таълим содасини бойитиш учун энг янги рацамли технологиялар билан педагогик технологияларни бирлаштиришнинг мацбул шакллари ёритиб берилган.
Калит сузлар: интерфоал, рацамли таълим, интегрaция, тармоц, метод.
INTEGRATION OF INFORMATION TECHNOLOGIES AND INTERFOOL METHODS IN THE EDUCATIONAL PROCESS
A. Kh. Boymurdov
Chirchik Pedagogical Institute of Tashkent region [email protected]
ABSTRACT
The article is devoted to the study of the peculiarities of the quality of the environment for the development of digital education through the integration of information technology and interactive methods, the problems of using information technology in the educational process. The purpose of this article is to identify the most effective ways for students to use software and hardware in the classroom; psychological and pedagogical aspects of the use of digital resources in the teaching of educational subjects by educational institutions; the optimal forms of combining pedagogical technologies with the latest digital technologies to enrich the personal education of each teacher and student are highlighted.
Keywords: interfoal, digital learning, integration, network, method.
КИРИШ
Ислохатлар y40F^a айланган янгиланаётган давлатимиз барча сохаларни тезкорлик билан ривожланишни амалга оширмокда. Республикамиз Президендининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сонли фармонига асосан Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича харакатлар стратегияси президентининг 4.4-банди "Таълим ва фан сохасини ривожлантириш" деб номланиб бунда узлуксиз таълим тизимини янада такомиллаштириш, сифатли таълим хизматлари имкониятларини ошириш, мехнат бозорининг замонавий эхтиёжларига мос юкори малакали кадрлар тайёрлаш сиёсатини давом эттириш,умумий урта таълим сифатини тубдан ошириш, чет тиллар, информатика хамда математика, физика, кимё, биология каби бошка мухим ва талаб юкори булган фанларни чукурлаштирилган тарзда урганиш кузда тутилган .
Ахборот технологияларининг укув жараёнига кушилиши - бу юкори касбий таълим тизимини модернизатсия килишнинг зарурий шартидир. Сунгги йилларда Интернет технологияларининг жадал ривожланиши кузатилмокда, бу эса таълим жараёнида Интернетдан фойдаланишнинг янги усулларини ишлаб чикиш ва жорий этиш зарурлигини келтириб чикармокда, уларнинг максади нафакат урганиш самарадорлигини ошириш, балки шунингдек, талабаларнинг касбий, ахборот ва интеллектуал ваколатларини шакллантириш учун шароит яратиш. Таълимда интрфаол методлардан фойдаланишда ахборот технологияларни куллаш укувчи талабаларни фанга тегишли манбалардан фойдаланишга булган кизикишнинг ортиши маълумотларга очик кириш, таълим фаолияти субъектларининг тармок билан узаро алокаларини ташкил этиш машFалотларда кам вакт сарфлашга аолиб келади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Олимлар Т.С. Панина ва Л.Н.Вавилова интерфаол укитиш усуллари амалий муаммоларни хал килишда билимларни англаш, узлаштириш ва ижодий куллаш жараёнини фаоллаштиришга имкон беради. Самарадорлик талабаларни нафакат билим олиш, балки тугъридан-тугъри фойдаланиш жараёнига фаолрок жалб килиш оркали таъминлайди деган умумий натижалари ва таъсирини ажратиб курсатадганлар.
МашFулотларда компьютер тармоклари технологиясидан фойдаланиб дарс машFулотларини ташкил этиш ва дарс ишланмалари ишлаб чикишдир. Дарс машFулотларида укувчилар зарур билим ва куникмаларга эга булиш учун
компьютер синфхоналарида ташкил этилган локал тармокдан фойдаланган холда аник ва тезкор эга булишади. Локал тармокда ишлайдиган компьютер синфларида утказиладиган дарс машFулотларида укувчиларга дарс мавзусига доир берилган топшириклардан ташкари, бошка дастурлардан самарасиз фойдаланишга йул куйилмайди. Мавзуга оид маълумотларни веб сервер дастури урнатилган компьютердаги маълумотлар базасидан олиши, таълим муассасасининг ички интеранет тармоFи оркали мурожат этиши ва тармок оркали янги ахборотларни олиши мумкин.
Интерфаол методлар ва ахборт технологиялари интеграцияси жараёнида албатта, укитувчидан ижодкорлик, замоновий дастурий таъминотлардан дабардор булиш, билим ва тажриба талаб этилади. Ушбу жараёнда ахборот коммуникация воситалари ва дастурий таъминотдан бевосита фойданишни инобат олган холда куйидагилар зарурий восита дисобланади;
Техник таъминот
• Компьютер ва локал тормок.
Дастурий таъминот
• Веб сервер пакети (XAMP);
• локал тармок компьютерларга масофавий кириш маълот алмашиниш дастури (NetSupport).
У^ув методик таъминот
• электрон дарсликлар;
• Ведио ва аудио материаллар;
• Тест саволлари;
• Фанга доир кушимча адабиётлар.
Дарс жараёнида ишлаб чикилган инновацион кластер методикасини кенг функционаллиги, уни машFулотда жорий этилиши куйидагича:
- дарс жараёни ташкилий кисми бевосита компьютер тармоFи оркали ахборот алмашинуви ва саклаш, коммуникация воситалар, дастурларни ишга тушириш (сервер пакети) ;
- машFулот бошлаетич босикичи янги мавзуни тушунтиришда фан доирасида яратилган электрон дарслик укувчилар компьютери экранида жорийлаштириш, мавзуга тегишли такдимотлар намойиш экранига чикариш, мавзуга тегишли таълим сайтлари ва дакозолар билан таништириш;
- укувчилар билан амалий машFулотларда индеведуал шуFулланиш шароитини яратиш учун махсус дастурлардан фойдаланиш;
- утилган мавзуни мустахкамлаш боскичида, мавзу юзасидан укувчилар билмини назорат ишлаб чикиш боскичларида тест топшириклари компьютер тест дастури оркали тармокда такдим этилади;
- такрорлаш боскичида тест топшириклари, кроссвордларни тулдириш ёки яратиш, диаграмма, жадваллар, аудио ва видео материаллар билан ишлаш имкониятларини мавжудлиги уларни амалий жихатдан фойдаланиш мумкинлиги юкоридагилар билан асосланади.
Дарс машFулотларида фанларни укитишда укитувчи учун кулай булган укитиш усулларини яратиш максадида ахборот коммуникация технологиялари яъни компьютер техникаси, дастурий таъмиоти ва компьютер тормоFи оркали ташкил этиш шакли куйидагича.
Веб сервер (укитувчи компьютери)
Электрон дарсликлар
Ведио, аудио материаллар
Фанга доир кушимча адаиётлар
Дарсликлар
электрон версиялари
А V
Л V
V
Назорат дастури
Мижоз (укувчилар компьютерлари)
1- расм. Дарс сашFулотида нновацион кластери методикаси шакли
Мазкур усул таълим муассасаларида фанларни укитишда инновацион технологиялар оркали мавзуни узлаштиришлари учун укитишнинг илFор ва замонавий усулларидан фойдаланиш, янги информацион педагогик технологияларни тадбик килиш мухим ахамиятга эгадир. Фан буйича утказиладиган назарий ва амалий машFулотлари педагогик ва ахборот технологиялар асосида ташкил етилиши ва утказилиши, тормок оркали укитиш усулларидан самарали фойдаланиш ахамиятлидир.
Мазкур интеграцияда укитувчи ва укувчилар узларини фан доирасидаги ахборот маконида хис килиши, тармок оркали алокада булишида, хамкорликда коммуникатив масалаларга кушилади, яъни компьютерлар ва компьютер тармоFи таълим жараёнида мухим урин тутиши шунингдек, бу метод укувчилар тармокда ишлаш куникмасини ошириш вазифасини хам утайди.
Методика амалга ошириш тартиби:
• укитувчи машFулотга кадар мавзунинг асосий тушунчалари мазмуни ёритишга мулжалланган манбаларни тармокда яратилган шарт-шароитларни дисобга олган тарзда тайёрлайди;
• янги мавзу модиятини ёритувчи ахборотлар, матн, расмлар ва бошка манбаларни таълим олувчиларга сервер базасидаги электрон дарсликлар ва такдимотлар тармокдаги дар бир компьютерда намойиш этилади;
• таълим олувчилар назарий машFулотларда индивидуал тарзда компьютер оркали ахборотлар, матн, расмлар ва бошка маълумотлар билан танишиб чикиб, уз шахсий карашларини, амалий машFулотларда дастурий таъминот билан ишлашда бажарган ишларини махсус тормокда маълумот алмашиш дастурлар оркали укитувчи компьютерига юборади. Укувчилар маълумотлари укитувчига махсус дастурлардан фойдаланиш тавсия этилади:
1- жадвал.
Веб сервир пакети Тармокда маълумот алмашиш ва назорат дастури Укув услубий таъминот Билимларни назорат боскичи
XAMP, Openserver сервер пакети NetSupport Фан доирасида элетрон дарсликлар, ведио ва аудио манбалар, MyTest компьютер тест дастури
Дарс жараёнида локал компьютер тармоFи ташкил этилган компьютер хоналарида фойдаланиш тулик куламда амалга оширилади.
Дарс охирида гурудларнинг кичик масалаларини ечимлари асосида берилган масала ечишини ташкил килиш лозим. Бунинг натижасида битта дарс давомида мураккаб масалани ечиш ва унга купрок укувчиларни жалб килиш мумкин булади.
НАТИЖАЛАР
Мисол тарикасида Swot- тадлили методидан фойдаланиган булсак мавжуд назарий билимлар ва амалий тажрибаларни тадлил килиш, таккослаш оркали муаммони дал этиш йулларни топишга, билимларни мустадкамлаш, такрорлаш, бадолашга, мустакил, танкидий фикрлашни, ностандарт тафаккурни шакллантиришга хизмат килади.
S - (strength)
W - (weakness)
О - (opportunity)
кучли томонлари
заиф, кучсиз томонлари
* имкониятлари
Т - (threat)
* тусикдар
Намуна: Мавзуни SWOT тахлилини ушбу жадвалга тушириш. Тавдим этиллаётган методика учун фойдалинадиган методларни электрон холатдаги матереаллари.
2- жадвал
S-(strength)
W-(weakness)
O-(opportunity)
T-(threat)
2- жавал электрон шаклда тармок дастури оркали укувчиларга юборилади ва тулдирилган жадваллари укитувчи томонидан йиFиб олинади.
"KWL/KWHL креатив" методи.
Типик KWL-диаграммасида учта устунча бор: К - —Мен нимани биламан11; W - Мен нимани билишим керак; L - Мен нимани билдим?. Мажбурий булмаган «Н» устунча (Н - —Мен кандай укийман?!) хам бор, бунда KWHL-диаграммаси хосил булади
2.3-жадвал
К Мен нимани биламан? W Мен нимани билишим керак? W Мен нимани билишим керак?
ХУЛОСА
Таълим жараёнида интерфаол методлар ва ахброт технологиялари яъни, компютернинг функциялари укитувчи фаолиятининг воситаси сифатида фойдаланиш, фактларни аник руйхатдан утказиш, катта хажмдаги маълумотларни саклаш ва узатиш, маълумотларни гурухлаш ва статистик кайта ишлаш имкониятларига асосланади. Бу машFулотда укитувчини таълим жараёнини бошкаришни оптималлаштириш, укув жараёнининг самарадорлиги
ва объективлигини ошириш, шу билан бирга мавзуга тегишли маълумотларни таркатиш, тааълим параметрларни диогностика килиш, укув матереаллари билан ишлаш (маълумотларни кидириш, тадлил килиш, танлаш), жамоа билан ишлан, масофадан укитишни ташкил килиш жараёнлардаги укитувчининг вактини тежаш имконини беради:
REFERENCES
1. Рахимов О.Д. & ТурFунов О.М. & Мустафаев К,.О. 2012. Замонавий таълим технологиялари. Тошкент.
2. Гончарук Н. П., & Хромова Е. И. (2018). Интеграция педагогических и информационных технологий в образовательном процессе. Казанский педагогический журнал, 4 (129), сс. 32-36.
3. Боймуродов А.Х. (2020). Integration of general educational schools and higher education institutions in the innovative cluster of pedagogical education. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences". Vol. 8 No. 8, pp. 1-5 p.
4. Султанов, Р. О. (2020). Idea блокли шифрлаш алгоритмини такомиллаштириш методлари. Academic Research in Educational Sciences, 1(3), 397-404.
5. Боймуродов А.Х. 2020. Педагогик таълим инновaцион кластерида онлайн тизимидан фойдаланиш. "УзМУ хабарлари" -№1/2/1. 72-75 б.
6. Хуррамов, А. Ж., Комолов, Э. Р., Разработка алгоритма управления с учетом трудноформализуемой информации // Academic research in educational sciences, (2020). Volume 01, Issue 03, -pp: 240-247.
7. Лобанова. Е. Ю. (2015). Эффективность использования интерактивных методов обучения в техническом вузе. Молодой ученый. № 8 (88). С. 971-974.
8. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон республикасини янада ривожлантириш буйича даракатлар стратегияси туFрисида"ги ПФ-4947-сонли фармони. https://lex.uz/docs/3107036#undefined