Акрамова Феруза Акмаловна,
Узбекистан Республикаси Вазирлар Мах,камаси х,узуридаги "Оила" илмий-амалий тадк,ик,от маркази лойих,а рах,бари, психология фанлари номзоди, доцент; Билолова Замира Бахтиёровна, Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камаси х,узуридаги "Оила" илмий-амалий тадк,ик,от маркази кичик илмий ходими
ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЁШЛАРНИ ОИЛАВИЙ ДОЁТГА ТАЙЁРЛАШ - ДОЛЗАРБ МУАММО СИФАТИДА
АКРАМОВА Ф.А., БИЛОЛОВА З.Б. ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЁШЛАРНИ ОИЛАВИЙ ЦАЁТГА ТАЙЁРЛАШ - ДОЛЗАРБ МУАММО СИФАТИДА
Мазкур маколада таълим тизимида ёшларни оилавий х,аётга тайёрлаш - долзарб муаммо эканлиги, бу уз навбатида оилаларда соFлом мух,итни таркиб топтиришга х,амда шу оркали оила мустах,камлигини таъминлашга замин яратиши, бу жараённи умумий урта ва олий таълим тизимларида жорий этиш буйича зарур чора-тадбирлар амалга оширилаётганлиги, утказилган ижтимоий-психологик тадкикот натижалари куриб чикилган.
Таянч суз ва тушунчалар: оила, ёшларни оилага тайёрлаш, оила мух,ити, соFлом мух,ит, оила психологияси, оилага оид тасаввурлар.
АКРАМОВА Ф.А., БИЛОЛОВА З.Б. ПОДГОТОВКА МОЛОДЕЖИ К СЕМЬЕ КАК АКТУАЛЬНАЯ ПРОБЛЕМА
В статье рассматриваются вопросы подготовки молодежи к семье как актуальной проблемы системы образования, решение кототой обеспечивает стабильность и прочность семьи. Обоснована необходимость подготовки молодежи к семье в ключевых звеньях системы образования: дошкольное, среднее и высшее образование. Также приведены результаты проведённых авторами социально-психологических исследований по данной проблеме.
Ключевые слова и понятия: семья, подготовка молодёжи к семье, климат семьи, здоровая среда, психология семьи, представления о семьи и семейных отношениях.
AKRAMOVA F.A., BILOLOVA Z.B. YOUTH EDUCATION FOR THE FAMILY LIFE -AS A CURRENT PROBLEM
The article deals with the issues of preparing young people for the family as an actual problem of the education system, the solution of which ensures the stability and strength of the family. The necessity of preparing youth for the family in the key parts of the education system is grounded: pre-school, secondary and higher education. Also, the results of the socio-psychological research carried out by the author on this issue are presented.
Keywords: family, preparation of youth for family, family climate, healthy family environment, family psychology, family and family relations.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9
Маълумки, азалдан шарк мамлакатлари цалцлари онгида оиланинг мукаддаслиги, эр ва цотин уртасидаги узаро цурмат муносабати, фарзанднинг сотлом тарбиясидаги оиланинг бекиёс роли асрлар давомида шаклланиб келган. Оилага нисбатан миллатнинг урф одат ва анъаналарини саклаш ва давом эттурувчи даргоц сифатида каралган.
Бу борада Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2018 йил 26 мартдаги "Оила институтини мустахкамлаш сохасида кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оши-риш буйича махсус укув курслари ташкил этиш туFрисида" 230-сон Карори1 да ёшларни оилавий хаётга тайёрлаш, оиладаги низоли холатларни хал килишнинг хукукий ва психологик асосларини ургатиш асосий долзарб вази-фалардан этиб белгиланган.
Ёшларни оилавий хаётга тайёрлаш факат шахсий, бошкаларга алокаси йукдек куринади, аммо бу караш миллатимиз равнакига, халкимиз одобига, келажагига, насли-насабига путур етказишдан сакловчи омилдир.
Тарихга назар соладиган булсак, оила-ларда уFил болаларга хос фазилатлар хамият, ор-номус туЙFуси сингдирилган, ота-онага, якинларига, Ватанига вафодор ва фидоий, Fайратли, мехнатсевар килиб тарбиялан-ган. Киз болаларга биринчи уринда иффатли ва хаёли булиш, хушфеъл, одобли, итоаткор, ширинсухан, сабрли булишдан сабок берилган.
Бу борада тарбия берувчиларнинг узлари намуна булишган, йигит ва кизлар ижобий хислатларни бобо-бувилари, ота-оналари ва бошка кариндошларидан куриб андоза олиш-ган. Оила бошлиFи - отага нисбатан хурмат эхтиромни фарзандлар оналаридан урганишган. Ота обрусини уз урнида тутиб, аёли ва фарзанд-лари билан муомалада оFир вазмин булган.
Хозирда баъзи ота-оналарда асосий муаммо УFил-кизининг ахлок одоби, илм-маънавияти эмас, балки уларнинг моддий жихатдан таъмин-ланганлиги деб хисобланмокда.
Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёев 2017 йил 15 июнда "Ижтимоий
1 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг Карори. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2018 йил 26 мартдаги "Оила институтини мустахкамлаш сохасида кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш буйича махсус укув курслари ташкил этиш туFрисида" 230-сон Карори. (Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 27.03.2018 й., 09/18/230/0951-сон) http://lex.uz/docs/3598026
баркарорликни таъминлаш, мукаддас динимиз-нинг софлигини асраш - давр талаби" мавзуси-даги анжуманда сузлаган нуткида таъкидлага-нидек "... турмуш курган ёшлар орасида хаётни енгил-елпи тасаввур килиш, оила мукаддас эка-нини тушуниб етмаслик холатлари хам, афсу-ски, учраб турибди. Ёш оилалар орасида арзи-мас сабаблар билан ажралишлар купайиб бормокда. Бегунох болалар етим булиб, мехр ва эътиборга энг ташна вактида ота-она тарбия-сидан четда колмокда"2.
Никохдан ажралишлар асосан 20-35 ёш ора-сидаги фукаролар томонидан амалга ошири-лаётганлиги уз навбатида, ёшлар онгида оила ва унинг мукаддаслиги хакидаги тушунчалар-нинг саёзлашиб бораётганлигини курсатмокда. Шунинг учун хам ёшларни оила-никох муно-сабатларига тайёрлаш мухим вазифа сифатида узини намоён этади. Бу борада таълим тизими-нинг барча буFинларида оилага оид тушунча-ларни ёшларга ургантиб бориш зарурдир.
Оилаларнинг мустахкамлиги жамиятнинг иктисодий, ижтимоий, сиёсий, миллий хавф-сизлигини, унинг равнаки, тараккиётини бел-гиловчи хал килувчи омил хисобланади. Хозирги вактда жамиятимиз учун жиддий хавф тугдираётган иктисодий, ижтимоий, сиёсий, экологик, ички ва ташки омилларнинг тахдиди ортиб бораётган айни вактда оила-лар мустахкамлигини таъминлашнинг асосий йули булган ёшларни оилавий хаётга тайёрлаш масаласи хеч кечиктириб булмайдиган, жиддий ёндошишни талаб этувчи давлат микёсидаги долзарб масаладир.
Бугунги кунда ёшларни никохга тайёрлаш фукаролик холати далолатномаларини ёзиш булимлари кошида ташкил этилган "Ёш
2 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мир-зиёевнинг «Ижтимоий баркарорликни таъминлаш, мукаддас динимизнинг софлигини асраш - давр талаби» мавзусидаги анжуманда сузлаган нутки. // http://uza.uz/ oz/politics/vatanimiz-ta-diri-va-kelazhagi-y-lida-yanada-ат^Ы-а^Ь-ПЬ--15-06-2017. (Электрон манба. 2018 йил 9 августда мурожаат этилган)
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9
оила курувчилар мактаби" ва "Оила дорилфу-нуни" машFулотлари доирасида амалга ошириб келинмокда. Ушбу машFулотларда шифокор-лар, хукукшунослар, хотин-кизлар кумиталари ходимлари, Узбекистон ёшлар иттифоки вакил-лари ёшларга никохгача тиббий курикдан утиш фойдалари, эрта турмуш ва якин кариндошлар уртасидаги никохнинг оFир окибатлари, оила саломатлиги мавзуларида тушунтиришлар бериб келмокдалар.
Бирок, ФХДЁ органлари бевосита никохни ва никохдан ажралганликни амалга оширувчи ва кайд килувчи орган булиб, бир вактнинг узида никохни ва никохдан ажралганликни кайд килиш, ажралишларни олдини олиш хамда ёшларни никохга тайёрлаш буйича "Ёш оила курувчилар мактаби" ва "Оила дорилфу-нуни" ушбу орган кошида ташкил этилганлиги бугунги кунда уз самарасини бермаётганлигини курсатмокда.
Шу билан бирга, мамлакатимизда ёшларни никохга тайёрлаш тартиби тизимли равишда йулга куйилмаганлиги, "Ёш оила курувчилар мактаби" ва "Оила дорилфунуни"нинг хукукий асослари ва аник бир методиканинг мавжуд эмаслиги хисоботлар учунгина йиFилишлар, давра сухбатлари ташкил этиш амалиёти юзага келганлигини курсатмокда.
Мутахассислар мазкур тадбирларда ёшлар асосан мажбурий тарзда иштирок этиш-лари, куп холларда аудитория худди маж-бурлаб бир жойга туплангандай туюлишини ва тадбирларнинг таъсирчанлиги камлигини билдиришмокда.
Жахон тажрибасига эътибор каратсак, таъ-лим олувчиларни оилавий хаётга тайёрлаш мактаб дастурларига киритилган. Хусусан, Шве-цияда 1942 йилдан, Чехия ва Словакияда 1960 йилдан буён "Оталик ва оналик тамойиллари", Японияда бошланFич таълимнинг узида "Оилавий хаётга тайёрлаш" курслари ва Польшада 1973 йилдан "Оиладаги хаётга мослашиш" мах-сус курслари мавжуд. Ушбу курслар ёшларни оила туFрисидаги конунлар, севги-мухаббат туFрисидаги тушунчалар, оилада фарзанд куриш психологияси хакидаги билимларга ургатади1.
1 http://makarenko-useum.ru "Материалы 8-х международных Макаренковских студенческих педагогических чтений" Екатеринбург, 7 апреля 2011 г 1лНр://такагепко-museum.ru/news/Ekat/2011/Ekat_2011_cont.htm
Шунинг учун хам бизнинг мамлакатимизда ёшларни оилага тайёрлаб боришни мактаб-гача таълимда оила хакида турли роликлар, мультимедиа махсулотларини намойиш этиш оркали, умумтаълим мактаблари юкори синф укувчиларига "Оила этикаси ва психологияси" дарсини киритиш, олий таълим тизимида эса "Оила психологияси" курсини укув дастурига киритиш максадга мувофикдир.
Бунинг учун объектив асос сифатида ёшлар-нинг оилавий хаёт хакидаги тасаввурларини илмий-амалий жихатдан ургандик. Жумладан, харбий тизимдаги аскарлар хамда курсантлар-нинг ва умумтаълим мактабларидаги юкори синфда тахсил олаётган кизларнинг оилавий хаётга оид тасаввурлари урганилди.
Биринчи ижтимоий - психологик тадкикот.
Жорий йилнинг июнь-июль ойлари даво-мида Узбекистон Республикаси Куролли Кучлар Академияси, Чирчик олий танк кумондонлик мухандислик билим юрти курсантлари хамда Самарканд, ФарFона, Андижон вилоятларида жойлашган муддатли харбий хизматни утаётган аскарларда йигитларни оилавий хаёт хакидаги тасаввур ва фикрлари урганилди.
Курсант ва аскарларни саралашда улар-нинг турли вилоятдан булиши, ёшлари хар хил булиши, уйланмаган булишига эътибор берилди. Тадкикот ишида жами 500 нафар йигитларнинг оилавий хаётга тайёргарлик дара-жасини аниклашга каратилган "Йигитларнинг оилавий хаёт хакидаги тасаввурлари" мавзусида ижтимоий-психологик суровнома утказилди, "Сиз оилавий хаётга тайёрмисиз?" мавзусидаги аник саволлар хамда оиладаги муаммоли вази-ятлар такдим этилди.
1-жадвал. "Оилавий ^аёт ^а^ида тасаввурларингиз ^ай даражада?" деган савол буйича олинган натижалар.
Жавоблар %
А Етарли 28,1
В Урта 60,8
С Саёз 5,5
й Билмайман 2,8
Е Жавоб берилмаган 2,8
Жами 100 %
Кузатилаётгандек, ёшларнинг 60,8 фоизи узларининг оилавий хаёт хакидаги тасав-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9
вурларини "урта" даражада бахолайдилар (1-жадвал). 28,1 фоизи "етарли" жавобини иккинчи уринда намоён этган. Бу холат уз навбатида ёшларнинг оилавий хаёт хакидаги тасаввурлари уртача даражада эканлигини узлари томонидан тан олинишини курсатади.
Маълумки, мустахкам оила куриш учун оилавий хаётда бир катор мухим жихатларга ахамият бериш зарур. Шунинг учун респон-дентларнинг бу борадаги фикрларини урганишни максад килдик. Респондент-ларнинг биз таклиф этган "Мустахкам оила куришда нималарга эътибор беришни истай-сиз?" саволи буйича олинган натижаларни кайта ишлашда таклиф этилган жавоб вари-антларини танланиши даражасига эътибор каратилди, яъни "саломатликка", "хукукий билимларга", "маънавий билимларга", "психологик билимларга", "диний билимларга" эътибор бериш истаклари такрорланиши даражаси инобатга олинди. Хар бир респондент учун катъий чегара куймаган холда оила куриш учун мухим жихатларни танлаш курсаткичини урин даражасида аникладик (2-жадвал).
2-жадвал. "Мустахкам оила куришда нималарга эътибор беришни истайсиз?" деган савол буйича олинган натижалар.
2-жадвалдаги натижаларга эътибор каратсак, ёшларнинг 77.4 фоизи оилавий муносабатлар учун саломатлик биринчи уринда эканлигини курсатса, иккинчи навбатда "маънавий билимларга", учинчи уринда эса "психологик билимларга" эътибор бериш зарур эканлиги куринади. Биз-нинг фикримизча, оила муаммосини тадкик килишда, аввало бугунги ёшларни оилавий хаётга тайёрлаш масаласига алохида эъти-борни каратиш лозим. Чунки айнан, куп холларда турмуш курган икки ёш уртасидаги узаро муносабатларнинг нозик жихатлари хакида етарли билимга, зарур куникма ва
малакага эга булмаслик, колаверса икки ёшнинг бир-бирлари хамда оилавий рол-ларнинг таксимланиши туFрисидаги адекват тасаввурларнинг шаклланмаганлиги уларнинг муносабатларини ижобий кечишига ва динамик жихатдан ривожланишига салбий таъсир курсатмокда.
Биламизки, оилавий хаётда бахтли оила учун мухим жихатларни билиш буйича хам узига хос ёндашув мавжуд. Бу масалада "бахтли оила учун нималарни билишни истайсиз?" саволига "пул топишни", "хулк -атвор коидалари", "хужалик юритишни", "низоларни бартараф этишни" ва "бошк." каби жаво-бларни танланиши рейтингини аниклаш вази-фасига нисбатан ушбу жавоблар олинди.
3-жадвал. "Бахтли оила учун нималарни билишни истайсиз?" деган савол буйича олинган натижалар.
Мухим жихатлар Урин даражаси
Хужалик юритишни 1-урин
Хулк - атвор коидаларини 2-урин
Низоларни бартараф этишни 3-урин
Пул топишни 4-урин
Бошкалар 5-урин
Оила кургач, ёшлар узларини бахтли хис этишни истайдилар, албатта. Бу борада улар учун биринчи уринда хужалик юритишни билиш (59,9 %), кейинги навбатда хулк-атвор коидаларини (47,0 %) ва низоларни бартараф этишни (43,3 %) белгилаб берилганлиги ёшларнинг бу масалага жиддий караганлигини янада исботлайди (3-жадвал).
Лекин буларнинг узи ёшларнинг кел-гуси хаётларининг фаровон булишлиги учун етарли эмас, балки уларга оилавий хаёт сабокларидан хам маълумотлар беришга туFри келади. Аскарлар ва курсантлар жаво-бларида тафовутларнинг кузатилиши айнан, курсантлар учун олиб бориладиган "Оила пси-хологияси" сабокларининг таъсири ахамиятли эканлиги тадкикотимизда куринди.
Аскарлар хамда курсантларнинг оилавий хаёт хакидаги тасаввурлари бир-биридан фаркланиши аникланди.
1. Курсантлар етук шахс, комил инсон ва оила муаммоларини хал килишда малакалари аскарларга караганда купрок эканлиги маь-лум булди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9
Мухим жихатлар Урин даражаси
Саломатликка 1-урин
Маънавий билимларга 2-урин
Психологик билимларга 3-урин
Хукукий билимларга 4-урин
Диний билимларга 5-урин
Бошкалар 6-урин
2. Курсантлар билан олиб борил-ган мух,окамадан х,амда Академияда таъ-лим берувчи тарбияловчилардан суралганда маълум булдики, курсантларда оила масала-лари ва оилага тайёрлаш буйича "Оила пси-хологияси" курси давомида таълим берилади. Уларда сабр-токат, ирода ва масъулиятни х,ис этиш каби шахс х,усусиятларини таркиб топи-шида жисмоний машFулотлар х,амда таълим жараёни бевосита таъсир килади.
3. Аскар йигитлар гурух,ида утказилган фокус гурух,нинг натижаларига кура йигит-ларнинг оилавий муносабатлар ва оила-нинг муаммоларини х,ал килишда деярли барча вазифаларни аёллар зиммасига ташлаб куйиш, онам ва хотиним х,аммасини эплайди деб караш мавжудлиги аникланди х,амда муаммоли вазиятларни ечишда оила буйича билим ва малакалари етишмаслиги маьлум булди.
Таклифлар:
1. Йигитларни оилавий х,аётга тайёрлаш-нинг сифатини оширишда х,арбийлашган олий таълим тизимидаги курсантлар укув режасига "Оила психологияси" укув курси соатларини купайтиришни амалга ошириш зарур.
2. Муддатли х,арбий хизматдаги аскар-ларда утказиладиган маънавият соатларини мунтазамлигини таъминлаш ва купайтириш, хусусан, оила ва оилавий муносабатларга баFишланган тарFибот таъсирчанлигини оши-риш зарур.
3. Харбийлашган олий таълим тизими х,амда муддатли х,арбий хизматдаги оила куриш арафасидаги йигитларда оила билан боFлик кадриятларни психологик тренинглар оркали мустах,камланишига эътибор каратиш лозим.
Иккинчи ижтимоий - психологик тадкикот.
Шу тарзда умумтаълим мактаблари-нинг юкори синф укувчи кизларининг оилавий х,аёт х,акидаги тасаввурлари илмий тадкик этилди. Тадкикот ишида жами 1400 нафар Узбекистон Республикаси Халк таъ-лими вазирлиги тасарруфидаги умумтаълим мактабларида тах,сил олаётган юкори синф укувчи кизларининг оилага оид фик-рлари, тасаввурлари урганилди. Тадкикот ишида KоракалпоFистон Республикаси, Тош-кент шах,ри ва барча 12 вилоятдан 100 нафар-дан кизлар танлаб олинди. "Ёшларнинг оила-
вий х,аёт х,акидаги тасаввурлари" мавзусида ижтимоий-психологик суровнома утказилди, "Сиз оилавий х,аётга тайёрмисиз?" мавзуси-даги аник саволлар х,амда оиладаги муаммоли вазиятлар такдим этилди.
Макола х,ажми чегараланлигини ино-батга олиб тадкикотнинг тулик натижала-рини келтириш кийин, лекин респондент-ларга берилган жами 20 та саволдан иккита саволга берилган жавоблардан куринадики, оила куришда кизларнинг х,ам оилага тайёр-лик даражалари кескин тафовутланади (4 ва 5 жадваллар).
4-жадвал. "Сиз узингизни оила ^ургандан сунг оналик масъулиятига тайёр деб х,исоблайсизми?" деган саволга олинган жавоблар.
Жавоблар %
А Х,а, тайёр деб х,исоблайман 14
В Бироз тайёр деб х,исоблайман 20
С Тайёр деб х,исобламайман 23
й Бу борада билимларим кам деб х,исоблайман 43
Жами 100%
5-жадвал. "Сиз узингизни аёл ролини бажаришга тулак,онли тайёр деб х,исоблайсизми?" деган саволга олинган жавоблар.
Жавоблар %
А Тайёр деб х,исоблайман 12
В Бироз тайёр деб х,исоблайман 25
С Тайёр деб х,исобламайман 33
й Бу борада билимларим кам деб х,исоблайман 30
Жами 100%
Утказилган бу ижтимоий - психологик тадкикотлар натижаларидан келиб чикиб, бугунги кунда ёшларни никох,га тайёрлаш сох,асида куйидаги муаммолар мавжудлигини кайд этиш мумкин:
Биринчидан, ёшларни никох,га тайёрлаш-нинг таълим билан боFлик тизими мавжуд эмас.
Иккинчидан, ёшларни никох,га тайёрлаш жараёни тизимли равишда йулга куйилмаган х,амда ёшларни оилавий х,аётга тайёрлашнинг аник методикаси ишлаб чикилмаган. Ёшлар асосан мажбурий тарзда иштирок этишлари, аксарият х,олларда аудитория худди маж-бурлаб бир жойга туплангандай туюлиши ва тадбирларнинг таъсирчанлиги камлигини билдиришмокда.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9
Учинчидан, маълумотларни ёшларга етка-зиш усули ва шакллари бугунги кун талабла-рига жавоб бермайди, бу борада ахборот тех-нологияларининг сунги имкониятларидан фойдаланиш талаб даражасида эмас. Мута-хассислар ёшларни фикр ва мулох,азаларини ешитмаётганлигини таъкидлашмокда.
Жамиятнинг асосий буFини х,исобланган оилалар ажримининг олдини олишда
ёшларни оилавий х,аётга туFри тайёрлаш мух,им ах,амият касб этади. Бу уз навбатида жамият миллий кадриятларининг асраб авай-ланишига х,измат килиб, келажак ёшлар-нинг туликсиз оилаларда тарбияланиши ва окибатида юзага келиши мумкин булган сал-бий х,олатларнинг олдини олишга хизмат килади.
Адабиётлар руй^ати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 2 февралдаги "Хотин-кизларни куллаб-кувватлаш ва оила институтини мустах,камлаш сох,асидаги фаолиятни тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида" ПФ-5325-сон фармони. - "Халк сузи" газетаси, 2018 йил 3 февралдаги сони.
2. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёев 2017 йил 15 июнда "Ижти-моий баркарорликни таъминлаш, мукаддас динимизнинг софлигини асраш - давр талаби" мавзусидаги анжуманда сузлаган нутки. - http://uza.uz/oz/politics/vatanimiz-ta-diri-va-kelazhagi-y-lida-yanada-amzhi-at-b-lib--15-06-2017 (Электрон манба. 2018 йил 9 августда мурожаат этилган).
3. 2018 йил 26 март куни Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг "Оила институтини мустах,камлаш сох,асида кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малака-сини ошириш буйича махсус укув курслари ташкил этиш туFрисида" 230-сон карори. - http://lex.uz/docs/3598026 (Электрон манба. 2018 йил 9 августда мурожаат этилган).
4. Анастази А., Урбина С. Психологическое тестирование. 7-е изд. - СПб.: "Питер", 2009. - 688 с.
5. Андреева Г.М. Социальная психология. - М.: Изд-во "Аспект Пресс", 2002. - 364с.
6. Каримова В.М. Оилавий х,аёт психологияси // Укув кулланма. - Т.: Низомий номи-даги ТДПУ, 2006. - 142 б.
7. Смехов В.А. Опыт психологической диагностики и коррекции конфликтного общения в семье // Вопросы психологии, 1985, № 4.
8. Шоумаров F^. ва бошкалар. Оила психологияси. Академик лицей ва касб-хунар коллежлари укувчилари учун укув кулланма. - Т.: "Sharq", 2008. - 296-б.
9. Adams, Gary A.; King, Lynda A.; King, Daniel W.Relationships of job and family involvement, family social support, and work-family conflict with job and life satisfaction. Source: Journal of Applied Psychology 81.4 (Aug 1996) 411-420.Impact factor: 3.8
10. Gilligan C. In a different voice: psychological theory and women development. Cambridge (Mass.). 1982, P. 18-19
11. Davila J. Marriage // Encyclopedia of Stress In 3 vol. / Ed. By G. Fink Vol.2. San-Diego: Acad. Press, 2000.
12. Tajfel H., Turner J.C. An integrative theory of intergroup conflict// Austin W.S.,
13. Hodorow H. In a different voice: psychological theory and women development. Cambridge (Mass.). 1982. P. 35-38
14. William L. Cook, David A. Kenny. Application of the Social Relations Model to Family Assessment. Source: Journal of Family Psychology, Vol. 18, No. 2, 361-371. Impact factor: 3.8
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9