O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
ТАЪЛИМ - ТАРБИЯ ЖАРАЁНИГА КОМПЛЕКСЛИ ЁНДАШУВ
А. Жураев
ТМС Халкаро институти укитувчиси
АННОТАЦИЯ:
Ушбу маколада педагогик технологиянинг мохдятини очиб берувчи тушунчалар яъни куп киррали педагогик жараёнга комплексли ёндашув тушунчаларини мазмун мохдяти, унинг таркибига кирувчи тарихий, тизимли психологик ёндашув тушунчалари билан бирга, усул ва воситалар мажмуи булган методологиянинг мазмуни очиб беришга хдракат килинган.
Калит сузлар: методология, метод, педагогик технология, тизимли, психологик, тарихий ёндашув.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье предпринята попытка раскрыть понятия, раскрывающие сущность педагогической технологии, то есть содержание концепций комплексного подхода к многогранному педагогическому процессу, вместе с концепциями исторического, системно-психологического подхода, которые являются ее частью, содержание методологии, представляющей собой совокупность методов и инструментов.
Ключевые слова: методология, методика, педагогическая технология, системный, психологический, исторический подход.
ANNOTATION:
This article attempts to reveal the concepts that reveal the essence of pedagogical technology, that is, the content of the concepts of an integrated approach to a multifaceted pedagogical process, together with the concepts of a historical, systemic and psychological approach that are part of it, the content of the methodology, which is a set of methods and tools
Keywords: methodology, methodology, pedagogical technology, systemic, psychological, historical approach.
Педагогик технологиянинг мохдяти ва ахдмиятини чукуррок тушуниш учун, бизнинг фикримизча, педагогик жараёнга комплексли нуктаи назардан караш керак, чунки педагогик жараён, таълим ва тарбия жараёндан иборат булиб, жуда мураккаб, купкиррали жараёндир. "Комплексли" деганимизда биз
371
May 2024
O'zbekiston МУИу Universiteti О'^екЫо^а mediata'lim:muammolar, уесМт1аг va istiqbollar
бу тушунчасига "тарихий", "тизимли", "психологик" тушунчаларни хам киритяпмиз. Энди хар бирини алохида куриб чикамиз.
Таълим-тарбияга тарихий ёндашув. "Педагогика тарихи" фани дарсларида сизга таълим-тарбия саноатининг тарихий жабхаларида тутган урни ва тараккиётидаги ахамияти маълум булди. Лекин буни аниклаш керакки, тарбия ва укув жараённинг мохияти кадим замондан то бугунги кунгача узгармади.
Тарбиянинг мохияти - усиб келаётган ёш авлодни мазкур мухит, жамият талаблари асосида хаётга тайёрлашдан иборат булиб жамиятда уз мухим урнини тутади.
XX асрнинг бошларида Абдулла Авлоний "Тарбия бизлар учун ё хаёт ё мамот, ё нажот - ё халокат, ё саодат - ё фалокат масаласидир" жумлани бекорга айтмаган эди, чунки тарбиянинг жамиятдаги роли, унинг утмиш ва хозирги замонда ахамияти мухим.
Таълим эса, тарбия жараёнининг мухим элементи булиб, бу талабаларда маълумот шакллантирадиган жараёндир.
Мактабдаги, асосан, бошлангич мактабдаги укитиш жараёнида таълим, тарбия ва маълумот узаро мустахкам боглик равишда амалга оширилади.
Хдммамизга маълумки, жамиятимиз доимо тараккиёт этади. Бунинг учун эса янгича билим бериш, узгариб борувчи мехнат ва хаёт шароитларига мувофик, танкидий ижодий фаолият билан шугуллана олиш куникмалари таркиб топган булиши лозим. Демак, тарбия ёш авлодни хаётга, мехнатга тайёрлашда, у мавжуд жамият имкониятларини шакллантириш, янада ривожлантириш максадида кекса авлод томонидан орттирилган тарихий тажрибани тулдирилган, янада мукаммаллаштирилган холда ёш авлодга сингдиради.
Таълим-тарбия мохияти сакланаётган холда укитувчи уз иш фаолитида методлар, усул ва воситалар хамда шаклларни узгарган шароитларда янгилашга мажбурдир, чунки янги давр унга доимо янги талаб куяди.
Педагогик жараёнига тизимли ёндашув. Профессор Н.В.Кузмина ёзганидек, "Педагогик тизим - бу узаро богланган ва талабаларни таълим тарбия максадига йуналтирилган компонентларнинг йигиндиси".
Бу жараён бутун жараён булиб, укитувчи - тарбиячининг талабага тарбияланувчига педагогик таъсирларни уз ичига камраб олади.
Биринчи - назарий, методологик блок - замонавий таълим-тарбия жараёнига жамиятимиз томонидан куйиладиган талабларни ижтимоий буюртма сифатида ёритилади, вазифаларни аникланади, фаолиятини ташкил этиш
372
May 2024
O'zbekiston МУИу Universiteti mediata'lim:muammolar, уеМт1аг va istiqbollar
принципларни (коидаларни) курсатади хамда таълим-тарбия натижаларига таъсир этувчи омиллар ва зарурий шарт-шароитлар тавсифланади.
Иккинчи - амалий, технологик блок эса таълим-тарбиянинг максад вазифаларни муваффакиятли амалга куллаш учун зарур буладиган шахс фазилатларини ва билим-куникмаларини шакллантирувчи усул ва восита, укув-тарбия ишларини ташкил этиш шакл ва уюшмаларини уз ичига камраб олади. Бу блокдаги элементларнинг йигиндисини биз "педагогик технология" деб аташимиз мумкин.
Содда килиб, биринчи блокда - ижтимоий буюртма, иккинчида эса - уни амалга ошириш йуллари курсатилган. Хар иккала блокларнинг узаро богликлигини бузиш мумкин эмас, чунки педагогик тизим бузилиб колса, унинг натижаси самарали булмайди.
Таълим-тарбия жараёнига психолгогик ёндашув. Инсоннинг фаолияти психолог нуктаи назаридан учта турларидан иборат булиб (уйин, укиш ва мехнат), мулокотда асосланади. Педагог уз фаолияти хамда талабалар фаолиятини факат мулокот оркали ташкил килиши мумкин.
Инсоннинг бошка мавжудотлардан фарки - олдига маълум бир максад куйиб, сунг унга томон харакат килишидадир. Киши максади сари киладиган харакати (фаолияти) жараёнида муайян табиий ва сунъий тусикларни енгиб утади. Бу тусикларни бартараф этиш учун у бир катор тадбир ва чоралардан фойдаланади.
Максадга етишда муайян тусикни енгиб утиш учун кулланиладиган тадбир ва чоралар мажмуини усул дейилади. Максадга етишда бир неча, гохо унлаб-юзлаб тусикларни енгиб утиш усуллари маълум бир тизимда кулланилади. Максадга етишда кулланиладиган усуллар тизимини метод (йул) дейилади. Усулларнинг маълум бир услубда кулланиш жараёнида хар бир харакат макоми муайян максад курсаткичларига буйсундирилади. Ундан ташкари, киши максадга етиш жараёнида бир катор конуниятларга хам тамойил сифатида амал килади.
Киши максад сари килган харакатида унинг учун тамойил вазифасини бажарувчи максад курсаткичлари билан харакати давомида амал килиниши шарт булган конуниятлар мажмуига методология дейилади. Х,ар бир шахсни, ижтимоий гурухни ва бутун жамиятни энг умумий ва хусусий максадлари булади, Чунончи, уларнинг энг умумий, умумий ва хусусий методологик асослари мавжуд.
^ар бир сохада мавжуд максад курсаткичлари билан факат шу сохада хукм сурувчи конуниятлар шу сохада фаолият курсаткичлари учун умумий методологик асос хисобланади.
Мау 2024
373
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
Одамлар фаолият курсатиш жараёнида уз ишларини энг умумий, умумий ва хусусий методологиялардан бирдай келиб чиккан холда амалга оширадилар. Акс холда килган харакатлари бефойда кетади. Усул, услуб ва методология тушунчаларига умумфалсафий таъриф бериб чикканимиздан сунг, уларнинг укув жараёнида ишлатилишини куриб чикамиз.
Инсоннинг бошка мавжудотлардан фарки - унинг уз олдига максад куйиб, максад сари харакат килишидир, деб таъкидладик. Табиий савол тугилади. Бу максадлар каёкдан пайдо булади? Жавоб: хар кандай максад алохида бир шахс, ижтимоий гурух ёки миллатнинг эхтиёжидан келиб чикади.
Инсон биоижтимоий мавжудот булганлигидан, унинг биологик эхтиёжи баробарида ижтимоий эхтиёжи хам мавжуд. Ижтимоий эхтиёжга кишининг ижтимоий тараккиёти натижасида вужудга келадиган фикр юритиш, фикр алмашиш, билим олиш, мехнат килиш, завкланиш, севиш ва севилиш каби эхтиёжлар киради. Эхтиёжни кондириш устида маълум вакт фикр-мулохаза юритилгандан кейин эхтиёж ё инкор килиниб бостирилади, ёки унга етишиш максад килиб куйилади.
Максад ва унинг курсаткичлари аник булганидан кейин, унга етишиш усуллари тизими излаб топилади ва харакат бошланади. Шундан максад курсаткичлари билан харакат пайтида уз мавжудлигини намоён килувчи конуниятлар йигиндиси ушбу фаолиятнинг методологик асосини, яъни амал килиниши шарт булган тамойиллар мажмуини ташкил килади.
Х,ар кандай жамиятнинг энг умумий максади булади. Уни миллий гоя дейилади. Узбекистон Республикаси халкларининг асосий максади хукукий демократик давлат барпо килиш хамда одил фукаролик жамиятини шакллантиришдир.
Бундай давлат ва жамият сифатларини ифода этувчи курсаткичлар булади. Улар фалсафанинг энг умумий конунлари билан биргаликда жамият аъзоларининг барча фаолиятига, шу жумладан, таълим-тарбия сохасидагиларга хам, энг умумий методологик асос вазифасини бажаради.
Педагогик жараёнининг умумий методологияси соха олдига куйган максад курсаткичлари билан дидактиканинг умумий тамойилларидир.
Педагогика сохасининг эса умумий максади жамиятнинг энг умумий максади, яъни гоясидан келиб чикиб, унинг ажралмас кисми хисобланади.
REFERENCES:
1. Azimova, Z. E., & Bakiyeva, M. K. FROM THE FOREIGN EXPERIENCE OF THE METHODOLOGY OF EDUCATION OF SOCIO-ACTIVE PERSONALITY
374
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar National University of Uzbekistan_Media education in Uzbekistan: problems, solutions and prospects
IN GIRLS (on the example of site materials Parents. com). SCIENTIFIC BULLETIN, 14.
2. Ишмухамедов Р. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йуллари. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2005.
3. Ишмухамедов Р., Абдукодиров А., Пардаев А. Таълимда инновацион технологиялар (таълим муассасалари педагог-укитувчилари учун амалий тавсиялар).- Т.: Истеьдод, 2008.
4. Содиков, У. Ж. (2021). ЯНГИ УЗБЕКИСТОН ШАРОИТИДА ПЕДАГОГИКА ФАНИНИНГ ТАРАВДИЁТИ ВА ИННОВАЦИЯЛАР. Academic research in educational sciences, 2(NUU Conference 1), 41-47.
5. Saidova, N. (2022). Abdulla Avloniy asarlarida ta'lim va tarbiyaga oid qarashlar. Science and Education, 3(2), 562-567.
6. Saidova, N. (2023). PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF INCLUSIVE EDUCATION. Академические исследования в современной науке, 2(26), 27-30.
375
May 2024