O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
ТАРАККИЁТ- БОЛАНИНГ ИЖТИМОИЙ ТАЖРИБАНИ ЭГАЛЛАШ
ЖАРАЁНИ СИФАТИДА
Г. К. Тулаганова
УзМУ Умумий педагогика ва психология кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ:
Инсоният тарихи давомида жамгарган тажрибаларни узлаштириши жараёнида ривожланади. Бу жараён катталар томонидан доимий назорат, яъни таълим шароитида амалга ошади. Таълим боланинг психик ривожланиши жараёнида белгиловчи роль уйнайди. Таълим табиий истеъдод, ижтимоий мухдт ва у ёки бу ёш учун самарали, тушунарли таълим усулларига асосланади.
Калит сузлар: Таълим, психика, ривожланиш, психик ривожланиш, генетик (тугма) омиллар, орттирилган (ижтимоий) омиллар.
АННОТАЦИЯ:
Человечество развивается в процессе усвоения опыта, накопленного на протяжении всей его истории. Этот процесс осуществляется под постоянным наблюдением взрослых, то есть в воспитательных условиях. Образование играет решающую роль в умственном развитии ребенка. Образование основано на природном таланте, социальной среде и эффективных, понятных для конкретного возраста методах обучения.
Ключевые слова: Образование, психология, развитие, психическое развитие, генетические (врожденные) факторы, приобретенные (социальные) факторы.
ABSTRACT:
Humanity develops in the process of assimilation of accumulated experiences throughout its history. This process is carried out under constant supervision by adults, that is, under educational conditions. Education plays a decisive role in the mental development of a child. Education is based on natural talent, social environment and effective, understandable learning methods for a particular age.
Keywords: Education, psychology, development, mental development, genetic (congenital) factors, acquired (social) factors.
Инсон психикаси доимо ривожланишда. Бола инсоният тарихи давомида жамгарган тажрибаларни узлаштириши жараёнида ривожланади. Бу жараён катталар томонидан доимий назорат, яъни таълим шароитида амалга ошади.
May 2024
182
O'zbekiston МУИу Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, уесЫт1аг va istiqboUar
Таълим боланинг психик ривожланиши жараёнида белгиловчи роль уйнайди. Таълим табиий истеъдод, ижтимоий мухит ва у ёки бу ёш учун самарали, тушунарли таълим усулларига асосланади. Шундай килиб, шу нарсани куриш мумкинки, гудакликда кургазмали-харакатли фикрлаш, кейин эса кургазмали-образли, огзаки-мантикий, мавхум, умумий назарий фикрлаш турлари пайдо булади.
Ривожланиш жараёнида факат билим ва харакат усулларининг узгариши, муракаблашиши содир булмайди. Боланинг психик ривожланиши унинг бутун шахсидаги узгаришлар, яъни шахснинг умумий хусусиятлари ривожланишини уз ичига олади. Ривожланиш динамикасига куйидагиларни киритиш мумкин: 1) бола шахсини йуналтиришдаги умумий хусусиятлар (укиш, англаш, атрофдагилар билан муносабат; 2) фаолиятининг психологик тузилиши хусусиятлари (мотив, максад, объект); 3) англаш механизимининг ривожланиш даражаси.
Шундай килиб, боланинг бутун ривожланиш жараёнини уч кисмга булиш мумкин: 1) таълим жараёнида билим ва фаолият усулларининг ривожланиши, 2) эгалланган усулларни татбик этиш механизмларининг психологик ривожланиши, 3) шахс умумий хусусиятларининг ривожланиши (йуналтирилганлик, фаолиятнинг психологик тузилиши, англаш ва фикрлаш). Курсатилган ривожланиш йулларининг хар бири узига хос. Бу йулларнинг барчаси узаро богликлик ва факат биргаликдагина психик ривожланиш деб аталувчи шахсдаги узгаришлар жараёнини ташкил этади.
«Ривожланиш» деганда биз «усиш», «тараккий этиш» сузларидан фойдаланамиз.
Усиш - бу микдор жихатидан ортиш, улгайишдир;
Тараккиёт - эса факат микдор жихатдан эмас, сифат жихатдан боглик узгаришдир.
Тараккиёт кандай килиб яъни, кандай омиллар таъсири остида юзага келади?- бу масала энг мухим масаладир. Инсон психик тараккиётида кандай омиллар - генетик (тугма) ёки орттирилган (ижтимоий) омиллар етакчилиги муаммосидир.
Бир томондан, боланинг уз ота-оналаридан мерос сифатида узлаштирилган сифатлари, М: анатомо-физиологик хусусиятлар, мия фаолиятининг узига хослиги, тана тузилиши албатта психологик жихатдан одам боласининг мухитга мослашуви, унга эркин харакат килиши, жараёнларни онгида акс эттиришга сабаб булади. Чунки оддийгина анатомик аномалия холати (кул ёки оёкнинг калталиги) психикага ва шахснинг жамиятда узини тутишига салбий таъсир курсатади. Иккинчи томондан, ташки мухит таъсирини боглик камситиб
May 2024
183
O'zbekiston МУИу Universiteti mediata'lim:muammolar, уесЫт1аг va istiqboUar
булмайди. М: агар бола махсус укув масканларида укимаса, унга тарбиявий таъсирлар курсатилмаса, унинг ривожланишини кандай булишини тасаввур килиш кийин эмас.
Бу муаммолар устида бош котирган олимлар Л.Виготский, Ж.Пиаже, С.Рубинштейн, А.Леонтьев иккала омил ролини богликлигини инкор килмаган холда ижтимоий мухитнинг етакчи таъсири хакидаги фикрни баравар ёклаганлар. Чунки тугри ташкил этилган таълим-тарбия, оила ва ундаги узаро муносабатларнинг характери, шахс мулокотда буладиган ижтимоий гурухлар у танлаган касб ва касбдошлари мухити каби ижтимоий омиллар шахсининг ривожланиши, унинг уз-узини англаш ва узгаларга муносабати, билиш жараёнлари богликда интеллектуал тараккиётида катта абогликдятга эга. Боланинг психик тараккиётида таълим-тарбия хал килувчи рол уйнайди. Хрзирги кунда таълим-тарбия билан тараккиётнинг узаро муносабати масаласида бир канча таълимотлар мавжуд:
1. Таълим-тарбия ва тараккиёт жараёнлари бир-биридан мустакил.
2. Таълим-тарбия айни патда тараккиётдир.
3. Таълим-тарбия ва тараккиёт бошка-бошка жараёнлар булсада бир-бирига таъсир этади.
Зеро, инсон шахси уз мохияти билан ижтимоий зотдир. Шахсдаги барча психик хусусиятларнинг ижодий фаоллигининг ривожланиш манбаалари унинг теварак атрофдаги ижтимоий мухитда, жамиятдадир. Инсон шахси детерминлашган (сабабий богликликда) булиб ижтимоий турмуш билан богликдир. Шахснинг тараккиёти одамлар билан муносабатда юзага келадиган ижтимоий тажрибани эгаллаш жараёнидан иборатдир. Бу келажакда инсоннинг психик хусусиятлари, яъни унинг ахлокий сифатлари, характери, иродавий хислатлари, кизикишлари, майл ва кобилиятларини ташкил топишига таъсир килади.Шунингдек, психик ва биологик тараккиёт муайян шарт-шароитларда таркиб топади.
Биз одамни ижтимоий зот деймиз. Лекин унинг биологик мохиятини инкор килиб булмайди. Чунки одамнинг психик ривожланиши учун табиий, биологик имкониятлар нихоятда зарурдир. Инсоннинг психикаси конуниятлари нормал таркиб топиши учун биологик тузилиш, инсон мияси ва асаб тизими булиши шарт. Инсоннинг биологик тузилиши психик тараккиёт учун мухим шартдир. Бу табиий хусусиятлар психик ривожланишни харакатга келтирувчи кучлар, факторлар эмас, балки факат дастлабки шарт-шароитлардир холос. Мия биологик тарзда ташкил топган аъзо сифатида онгнинг юзага келиши учун дастлабки шартдир, онг эса инсон ижтимоий тузилишининг махсулидир. Асаб тизими теварак
May 2024
184
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
NationalUniversity^fUzbekistan
атрофдаги оламни акс эттириш учун тугма органик имкониятга эга. Лекин тегишли кобилият факат ижтимоий хаёт шароитидаги фаолиятда таркиб топади. ^обилият куртакларининг, яъни асаб тизими ва мия баъзи бир тугма анотомик ва физиологик хусусиятларнинг мавжудлиги кобилиятнинг ривожланиши учун табиий шарт-шароитдир. Бу шарт-шароитлар кобилият ривожланишини таъминлайди. У таълим тарбия таъсирида таркиб топади.
Биологик хусусиятлар психик тараккиётни харакатга келтирувчи куч эмас, лекин унинг тараккиётига маълум даражада таъсир курсатади.
1) Табиий хусусиятлар психик хусусиятлар тараккиётининг турли йулларини ва усулларини белгилаб беради. Инсон асаб тизимининг хусусиятлари уз-узича шахснинг хеч кандай психик хусусиятларини белгиламайди. Х,еч бир яхши ривожланган бола дадил ёки куркок, иродали ёки иродасиз, мехнатсевар ёки дангаса булиб тугилмайди. Агар тарбия тугри ташкил килинса, асаб тизимининг исталган типи асосида характернинг барча ижтимоий кимматли хислатларини хосил килиш мумкин. Табиий хусусиятлар одамнинг бирор сохада эришган ютуклари даражасига таъсир килиши мумкин. Масалан, кобилият куртакларида тугма индивидуал фарклар булади. Шу сабали баъзи одамлар бошка одамлардан маълум бир фаолиятни эгаллаш имконияти жихатдан устун туришлари ва унинг билан бир пайтда фаолият турини эгаллаш имконияти жихатдан улардан ожизлик килишлари мумкин.
Демак, одамнинг ижтимоий ташкил топган ва рагбатлантирилган фаолияти унинг психик ривожланишини асосий, воситаси ва шартидир.
REFERENCES:
1.Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб - интизом ва шахсий жавобгарлик хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. Тошкент. Узбекистан. 2017. -104 б.
2. О мерах по коренному совершенствованию системы подготовки востребованных квалифицированных кадров и развитию научного потенциала в Национальном университете Узбекистана имени Мирзо Улугбека в 2019-2023 годах. Постановление Президента Республики Узбекистан № 1111- 4358 от 17 июня 2019 г.
3.Карандашев В.Н. Методика преподавания психологию. СПб.2005.
4. SAGATOVA, S. (2022, April). CHARACTERISTICS OF INTERPERSONAL RELATIONS IN A FAMILY OF CHILDREN WITH DISABILITIES. In E Conference Zone (pp. 78-79).
185
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
NatjanalUniversityofUzbekista^
5. Усманова, Ш. Д. (2022). ЁШЛАРДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИК ВА ИНТЕЛЛЕКТ ДИНАМИКАСИ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР. Academic research in educational sciences, 3(NUU Conference 2), 954-959.
6. Усманова, Ш. Д. (2023). ЁШЛАРДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИК ВА ИНТЕЛЛЕКТ ДИНАМИКАСИ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 781-786.
7. Усманова, Ш. Д. (2021). ПРОБЛЕМЫ ПРОФОРИЕНТАЦИИ В ИССЛЕДОВАНИЯХ ПСИХОЛОГОВ УЗБЕКИСТАНА. Вестник науки и образования, (7-2 (110)), 36-38.
186
May 2024