ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МЕДИАТАЪЛИМ ТИЗИМИДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ
Хол Жумаевич Худайкулов
Мирзо Улугбек номиданги УзМУ "Педагогика ва умумий психология" кафедраси профессори, педагогика фанлари доктори
АННОТАЦИЯ:
Ушбу маколада таълим самарадорлигини оширишда медиатаълим тизимидан фойдаланиш имкониятлари хакида суз юритилиб, унда медиатаълимнинг оммавий ахборот воситалари (ОАВ) ва ахборот коммуникациянинг педагогик аспектдаги бир кисми эканлиги асослаб берилган. Унинг назарий педагогика асосларини, медиа хакидаги фанлар мажмуаси ташкил этади. Амалий жихатдан укитувчи ва укувчи фаолияти натижасида медиалашган комил инсонни тарбиялаш ётади.
Калит сузлар: медиа, таълим, укувчи, укитувчи, метод, принцип, шахс, педагогик таъсир.
АННОТАЦИЯ:
В данной статье говорится о возможностях использования системы медиаобразования для повышения эффективности образования, а также обосновывается, что медиаобразование является частью педагогического аспекта деятельности средств массовой информации (СМИ) и информационной коммуникации. Основой ее теоретической педагогики является комплекс медианаук. С практической точки зрения воспитание совершенного человека опосредовано в результате деятельности учителя и ученика.
Ключевые слова: медиа, образование, ученик, учитель, метод, принцип, личность, педагогическое воздействие.
ABSTRACT:
This article talks about the possibilities of using the media education system to increase the effectiveness of education, and it is justified that media education is part of the pedagogical aspect of mass media (media) and information communication. The basis of its theoretical pedagogy is the complex of media sciences. From a practical point of view, education of a perfect human being is mediated as a result of teacher and student activities.
Keywords: media, education, student, teacher, method, principle, personality, pedagogical impact.
May 2024
14
Бугунги мустакил Узбекистан Ресаубликаси дунё микиёсида янги ренесанс жараёнини бошдан утказар экан, таълим сохасида хам туб ислохатларни амалга ошириб, янгча таълим бериш усуллардан фойдаланмокда. Таълим самарадорлигини оширишда медиатаълим тизимидан фойдаланиш имкониятлари кундан кун ошиб бормокда. Медиатаълим фан йуналиши хали анча ёш булиб, купинча уни оммавий коммуникация шароитида ахборот маданиятни шакллантириш жараёни, деб номланади.
Хуш медиатаълим нима? Хозирги кунда жамият хаётининг деярли барча сохаларини, шу жумладан таълимни ривожланишини "медиа" (яъни: телевидение, радио, кинематограф, оммавий нашрлар, компьютер ахборот тизимлари)сиз тасаввур килиш кийин.
Ахборот маконини глобаллашуви ва унинг "очиклиги" заминида янги билимлар, фактлар, карашлар, концепцияларнинг окими шиддат билан ортиб бормокда ва оммавий ахборот коммуникациялари оркали берилаётган ахборотлардан фойдаланиш муаммоси пайдо булмокда. Хрзирги кунда ахборотларнинг мазмунини хам, уларни оммавий ахборот тармоклари оркали таркатиш усуллари ва йулларини хам назорат килиш амалда кийин булиб бормокда. Ахборотнинг бундай аралаш-куралашлиги таъсирида укувчининг мустакил равишда тафаккур килиши муаммоси, унинг карашларини, кадриятларини ва идеалларини шаклланиши масалалари укувчи онгида ахборот оламини тартибга солиш йулларини излашни, ахборот билан муомала килишнинг янги усул ва куникмалари тизимини ишлаб чикиш ва шакллантиришни такозо этмокда. Жахондаги таълим амалиётида бу сохадаги изланишлар утган асрнинг 70- йилларидаёк бошланган ва педагогика фанида узига хос йуналиш - медаиатаълим пайдо булиб, шаклланиб бормокда.
Медиатаълимнинг концептуал асосларини аниклаш буйича, амалий фанларни укитиш жараёнида медиатаълимнинг педагогик таъсир, амалий харакатли соха сифатида шахсга таъсир курсатиши учун медиатаълим вазифаларини ишлаб чикиш йуналишида, медиатаълимни педагогик технология сифатида амалга оширишни лойихалаш боскичларини яратиш устида олимлар тадкикот ишлари олиб борганлар. Шу вактга кадар медиапедагоглар томонидан олиб борилган тадкикотлар хамда кузатишлар натижасида шу нарса маълум булдики, дунёда медиатаълимнинг ягона концепцияси мавжуд эмас. Укувчилар медиатаълимга оид таянч тушунчаларнинг мазмун-мохияти, уларнинг вазифалари тугрисида биринчи бор табиий фанлар, физика, кимё, биология, география, экология фанлари дарсларида танишиб утадилар.
15
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
Мактаб табиий фанлар мазмунидан келиб чикиб, укувчилар билими ва куникмасини хисобга олган холда, интеграциялашган медиатаълимга куйидагича таъриф бериш мумкин:
1) янги ахборот технологиялар (боблар ва китоблардаги курсаткичлар, кутубхона каталоглари, компьютер тармокларида ахборот излаш воситалари ва хоказолар) воситалари ва анъанавий ахборот ташувчиларда жамланган ахборот кидируви;
2) олинган маълумотдан мазмунини топиб, уларни изохлаш ва танкидий тахлил килиш;
3) янги мазмунлар яратиш, уларни вазифалар ва алокаларга мос равишда ахборот (хабар) шаклида такдим этиш.
Медиатаълим куйидаги асосий йуналишларга ажратилади:
1. Медиатаълим матбуот, радио, телевидение, кино, видео ва интернет оламига булгуси профессионаллар - журналист, мухаррир, режиссёр, продюссер, актёр, операторлар ва бошкаларни тайёрлайди.
2. Медиатаълим таълим муассасаларидаги медиамаданият курсларини олиб борувчи булгуси педагогларни тайёрлайди.
3. Медиатаълим мактаблар, урта махсус, касб-хунар таълими, олий таълим муассасаларида ёки мустакил тартибдаги (махсус, ихтиёрий равишда утиладиган, тугарак ва бошка) таълим олувчи укувчи - талабалар умумий таълимининг бир кисми.
4. Кушимча таълим муассасалари ва укувчи-талабаларнинг буш вактини мазмунли ташкил этувчи марказлар (ёшлар саройлари, маданият уйлари, мактабдан ташкари марказ ишлари, эстетик ва бадиий тарбия, яшаш жойидаги марказларда)ги медиатаълим.
5. Матбуот, телевидение, видео, DVD, Интернет ёрдамида ёши катталар, талабалар - укувчилар учун олиб борилувчи масофавий таълим.
6. Мустакил, узлуксиз медиатаълим. (Бу йуналиш назарий жихатдан инсоннинг бутун умри давомида амалга оширилади).
Медиатаълим нафакат педагогика ва бадиий тарбия билан, балки бир нечта ижтимоий-гуманитар сохалар, масалан, санъатшунослик, киношунослик, театршунослик, адабиётшунослик, маданиятшунослик, тарих, дунё маданияти ва санъати тарихи, психология, педагогика, санъат, ижодкорлик психологияси билан чамбарчас богланган. Медиатаълимнинг таянч иборалари ва уларнинг асосий компонентларини куйидагилар ташкил этади.
Интеграциялашган медиатаълим максади узида куйидагиларни мужассамлаштиради:
16
May 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
- укувчиларда интеграциялашган билимлар ва шу билан бирга, табиий-илмий дифференцияланувчи, ижтимоий-гуманитар ва бемаъни маиший билимларни шаклланиши;
-асосий ва урта (тула) таълимнинг мактабдан ташкари маълумотлар контекстига киритилиши; ахборот окими билан ишлашга ургатиш;
- укувчиларда танкидий фикрлашни ривожлантиришни уз ичига олади.
У уз тадкикот ишлари натижасида медиатаълимнинг куйидаги тамойилларини ишлаб чиккан:
1. Медиатаълим - демократик жамиятнинг ижтимоий тузилиши билан боглик жиддий ва мухим соха.
2. Медиатаълимнинг марказий концепцияси - репрезентация ("репрезентация" лотинча "repraesentatio" сузидан олинган булиб) намойиш этмок маъносини билдиради. Фалсафа, психология, социология фанларида кулланиладиган атама ОАВ сохасида оламни образ ёрдамида курсатиш хисобланади. Реаллик ва репрезентациянинг мослиги ёки карама-каршилиги хакида куп марта суз боради. Медиатаълим инсоннинг бутун хаётида давом этувчи жараён. Шунга карамай айни кунда укиётганлар учун устун аудитория хисобланади. Медиатаълим максади танкидий тафаккурни шакллантириш билангина боглик булмасдан, балки, шу билан бирга танкидий мустакиллик билан хам боглик. Медиатаълим бу тадкикий жараён булиб хисобланади. Медиатаълим долзарб ва бугун билан боглик жараён. У узида кенг мафкуравий ва тарихий контекстда "хозир ва энди" иборасини мужассамлаштиради. Медиатаълимнинг калит тушунчасини катта даражада тахлил, шарх, усул ва воситалар ташкил этади. Медиатаълим мазмун, мохият, вариантли шархли усулларнинг ривожланишини англатади. Медиатаълимда самарадорлик иккита мезонга кура тахсил олувчилар янги вазиятда узларининг танкидий тафаккурини намоён этиши ва уларнинг медиа билан мулокотдаги мажбурияти, мотивацияси билан бахоланиши мумкин. Медиатаълимда тахсил олувчиларни бахолашнинг энг макбули-бу уз-узига бахо куйилиши билан белгиланади. Медиатаълим укитувчи ва укувчи муносабатларини узгартиришга интилади. У фикр ва диалог учун имконият яратади. Медиатаълим бахс-мунозара жараёнига ухшайди. Медиатаълим фаол, демократик педагоглар билан яхши ривожланади. Кискаси, медиатаълим - бу куплаб янги фаолият йуллари ва уларни кулловчи педагогиканинг янги сохаси сифатида таълим жараёнига кириб келмокда. Медиатаълим гурухларда ишлашга йуналтирилган. Медиатаълим "амалий танкид" ва "танкидий амалиётдан" иборат.
Медиатаълим узида ота-оналар, медиа сохасидаги профессионаллар ва педагоглар билан муносабатларни мужассамлаштиради. Медиатаълим
May 2024
17
O'zbekiston МУИу Universiteti О'^екЫо^а mediata'lim:muammolar, уесМт1аг va 1нй^Ъо11иг
узгараётган тамойиллар билан богланган. Медиатаълим - алохида соха. Укитувчилар шунчаки билим берадиган ёки укувчиларни "кашф этадиган" эмас. Бу фан танкидий тадкикот ва диалог жараёнида педагог ва тахсил олувчиларга янги билимлар фаол берилади. Таълим жараёнини амалга оширишда медиатаълим турли педагогик воситалар ва усулларни жалб этиш оркали, яъни таълим жараёнида аник вазифаларни куйиш, укув материали мазмунини тушунтириш учун зарур шарт-шароитлар яратиш, укитиш турлари ва таълим олувчилар жамоаси хусусиятларига боглик равишда амалга оширилади. Бугунги кунда табиий фанлар таълими жараёнининг самарадорлигини оширишда турли хил электрон ахборот ресурслари, электрон таълим ресурслари, электрон укув ресурсларидан фойдаланиб келинмокда. Медиатаълим воситаларидан фойдаланиб, мукобил энергия манбаларидан фойдаланиш йуналишлари тугрисидаги укув материалларига доир маълумотларни келтириб утамиз. Хрзирги вактда фан-техниканинг жадал суръатларда тараккий этиб бориши, Ер юзида ахоли сонининг кун сайин купайиши натижасида озик-овкат, энергетик, экологик, иктисодий ва ижтимоий муаммоларни вужудга келишига сабаб булишини турли мисоллар ёрдамида тушунтириш мумкин. Таълим жараёнини самарали ташкил этиш ва унда кузланган максадга эришиш учун фан-техника ривожланишига доир асосий масалаларни фан дастурларида уз урнида акс эттириб бориш максадга мувофик хисобланади. Таълим жараёни замонавий техника ва технологиялар, педагогик технологиялар хамда укитишнинг дидактик воситаларидан фойдаланиб ташкил килишда дидактик тамойиллардан уз урнида фойдаланиб ташкил килиш оркали самарали натижага эришиш мумкин. Юкорида дидактик тамойиллар уларнинг мазмун ва мохияти, таълим жараёнида амалга ошириш кетма-кетлиги тугрисида маълумотларни баён килинади.
Дидактик тамойиллар умумий максадга хамда масалаларга тегишли булгани учун, укитиш жараёнининг мазмунини, шаклини хамда методларини аникловчи асосий лойиха булиб хисобланади. Бошкача айтганда, дидактик тамойил укитиш жараёнининг асосий конунларини хамда конуниятларини амалда куллаш усули. Демак, хар бир дидактик тамойилдан аник лойиха хамда режалар пайдо булади. Дидактик лойихалар бевосита тамойиллардан келиб чикмайди, балки улар педагогларнинг туплаган амалий тажрибасидаги камчиликларини умумлаштириш ва уларни бартараф килиш асосида келиб чикади.
Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, Укитишнинг амалий тажрибаси коидаларда, лойихаларда акс этади ва улар икки хил вазифани бажаради.
18
Мау 2024
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^atjonalUniversity^fUzbekjSjan^^^^^^^^^MlliaHl^iatl
Биринчидан, укитиш жараёнининг асосий конуниятларини авлоддан-авлодга утишини таъминласа;
Иккинчидан, маълум бир коидалар ва лойихалар айрим холларда укув жараёнига салбий таъсир килишидан саклайди. Шунинг учун, хар бир дидактика коидаларидан, лойихалардан бевосита фойдаланибгина колмасдан, балки уларни хар бир педагогик жараёнга мос равишда куллаш керак.
Укитувчи укув машгулотларида янги материал мазмунини тушунтиришда, дарс самарадорлигини ошириш хамда кузланган максадга эришишда турли чизма, жадвал, диаграмммалар, турли мукобил энергия манбалари курилмаларнинг макет ва моделларидан фойдаланиши мумкин. Укитувчи дарсни кизикарли утиши, укувчиларни дарсга булган кизикишларини ошириш, дарсда уларни фаол иштирок этишларини таъминлаш максадида мукобил энергия манбалари тугрисида тулик маълумотлар беришдатурли хилдаги янги воситаларни тайёрлаш ва улардан уз урнида фойдаланиш мухим ахамият касб этади.
REFERENCES:
1. Абдуллаева Б.С. Фанлараро алокадорликнинг методологик-дидактик асослари (ижтимоий-гуманитар йуналишдаги академик лицейларда математика укитиш мисолида).Автореф. пед. фан. докт...дисс. - Тошкент, 2006. - 38 б.
2. Абдукодиров А., Пардаев А. Педагогик технологияларга оид атамаларнинг изохли лугати. -Тошкент: Фан ва технологиялар, 2012. - 44 б.
3. Нурматов А. Замонавий ОАВда касбий универсаллашув ва ихтисослашув.-Тошкент: 2013. Г.Гулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи, - 516 б
4. 2022 — 2026-йилларда халк таълимини ривожлантириш буйича миллий дастурни тасдиклаш тугрисида. О'збекистон Республикаси Президентининг 11.05.2022- йилдаги ПФ-134-сон фармони ва унинг 1-иловаси - // Электрон манба. О'збекистон Республикаси Конунчилик ма'лумотлари миллий базаси
5. Медиакултура и образование: особенности взаимодействия и развития. -//хттпс://топуч.ру/реферат-медиакулетура-и-современное-обшество/индех. хтмл
6. Уматалиев З. Медиахавфсизлик ишларимиз келажагининг пойдевори сифатида.—Илмийпедагогик ва укув-методик нашрлар оркали информатсиявий тахдидларга карши курашиш: профилактика, технология, механизм республика илмий-амалий конференция туплами. - Т.: 2017. 223 б.
7.Худайкулов Х.Ж. Замонавий таълим самарадорлигини оширишда педагогик технологиядан фойдаланиш.-Т.:Навруз.2011 й.138-бет.
8. Худайкулов Х.Ж. Педагогика.Дарслик,-Т.: "Таълим" нашриёти.2022 й.
19
May 2024