SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИНИ ЯНГИЧА ТАФАККУР, ИЖОДИЙ ФИКРЛОВЧИ ВА ЮКСАК МАЪНАВИЯТЛИ КДЛИБ ТАРБИЯЛАШНИНГ ПЕДАГОГИК УСУЛЛАРИ
Носиров Р.О.,
ТДТрУ профессори
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада таълим муассасалари талабаларини янгича тафаккур, ижодий фикрловчи ва юксак маънавиятли цилиб тарбиялашнинг педагогик усуллари уамда уцув машгулотларидаги асосий муаммолардан бири талабаларнинг дарс машгулотларида фаоллаштириш, назарий-амалий билимларни ургатиш, диццатни жамлаш ва цуллаш усулларини эгаллашни яхшилашдан иборатлиги. Олий таълим тизимда иннавацион методология орцали талабаларга билим бериш хусусиятлари курсатилиб берилган.
Калит сузлар: Замонавий талаблар, педагогик технология, методология, таълим-тарбия, методлари ва усуллар, интерфаол методлар, педагогика, инновацион технология, уйин технологияси, миллий таълим.
В данной статье рассмотрены педагогические методы воспитания студентов общеобразовательных учреждений как мыслителей нового, креативного и высокодуховного мышления, а одной из основных задач на учебных занятиях является совершенствование усвоения студентами методов активизации, обучения теоретико-практическим знаниям, концентрации внимания. и приложение. Показаны особенности передачи знаний студентам через инновационную методику в системе высшего образования.
Ключевые слова: Современные требования, педагогические технологии, методика, обучение, методы и методы, интерактивные методы, педагогика, инновационные технологии, игровые технологии, народное образование.
Инсон яралгандан буён, авлод - аждодлари кимлигини, насл- насабини, узи тугилиб усган юрт, ватанининг тарихини билишни истайди. Вахрланки, хдр бир инсоннинг утмиши, келажаги тарихга богли;. Шунингдек, шахс маънавий тарбиясида миллий ва тарихий онг, дунёкараш му^им урин тутади. Биринчи Президентимиз Ислом Каримов: "Инсониятнинг куп йиллик тажрибаси шундан далолат берадики, дунёдаги зуравон ва тажовузкор кучлар кайси бир хал; ёки мамлакатни узига тобе килиб буйсундирмокчи, унинг бойликларини егалламокчи булса, авваламбор, уни куролсизлантиришга, яъни енг буюк
АННОТАЦИЯ
КИРИШ
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
бойлиги булмиш миллий кадриятлари, тарихи ва маънавиятидан жудо килишга уринади" дея таъкидлаган эди. Собик шуролар даврида бир катор фанларда, жумладан, фалсафа, тил, адабиёт ва тарих фанларида турли камчиликларга йул куйилди. Натижада, бу фанларни узлаштириш, урганиш жараёнида куплаб муаммолар пайдо булди. Ёшлар онгига миллий тарихдан кура узга гоя ва кадриятларнинг сингдирилиши тарихимизга булган кизикишнинг сусайишига олиб келди. Асл тарихимиз укитилмаслиги окибатида укувчилар онгида миллий тарихимиз билан боглик бушлик вужудга келди. Мана шу бушли; айрим ёшларимизда тарихий онгнинг йуколишига ва унинг урнини турли хил бегона ёт гоя ва карашлар егаллаб олишига сабаб булди.
Маълумки, мамлакатимиз мустакиллиги миллий таълим сохасида туб ислохотларни амалга ошириш учун замин яратди. Замонавий талаблар инобатга олинган холда, олий укув юртларининг педагог кадрларини кайта тайёрлаш йуналишлари буйича кайта тайёрлаш ва малака оширишнинг укув дастурларини мунтазам такомиллаштириб бориш ишларини ташкил этиш бугунги куннинг долзарб вазифаларидан бири хисобланади.Бугунги кунда олий таълим муассасалари талабаларини янгича тафаккурга эга, ижодий фикрловчи, юксак маънавиятли килиб тарбиялаш укув муассасаларимиз олдида турган энг долзарб муаммолар сирасига киради. Бундай муаммоларни хал этиш куп жихатдан таълим-тарбия жараёнида кулланиладиган самарали усуллар, воситалар ва уларни шакллантириш йулларига хам боглик. Демак, таълим муассасаларида ёшларни мустакил ишлаш фаоллигини бошкаришда профессор-педагог томонидан таълим-тарбия жараёнини узлуксиз равишда барча боскичларда амалга оширишларига боглик, дейиш мумкин. Бунинг учун таълим даргохларида мустакил ишлашга урганиш тарбиясини шакллантиришни долзарб вазифа килиб куймок лозим. Педагогик таълим-тарбия тизимида хар бир фан талаба-ёшлар маънавиятини шакллантиришда маълум максадлар учун уз таъсирини утказади. Талабаларни ахлок коидалари, фанлар буйича билимларни бахолаш мезонлари, ички тартиб-коидалари ва низомлари билан белгиланади.
МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Педагогик жараённи ташкил этишнинг бир катор методлари ва усуллари хамда турли шаклдаги педагогик уйинлар —Уйинли педагогик технология! ни ташкил этади. Педагогик уйинда таълимнинг педагогик максадлари аник килиб куйилади. Педагогик уйинлар асосида талабаларнинг укув фаолиятига йулловчи уйинли усуллар ва вазиятларни вужудга келтириш ётади. Г.К.Селевко томонидан педагогик уйинлар таснифи ва уни амалга оширишнинг асосий
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
йуналишлари ишлаб чикилганини эътироф этмай булмайди. Олимнинг фикрига кура, педагогик уйинлар куйидаги асосий йуналишларда булади: - дидактик максад уйинли вазифа шаклида куйилади; - укув фаолияти уйин коидаларига буйсунади; - укув материалидан уйин воситаси сифатида фойдаланилади; - укув жараёнига дидактик вазифа уйинга айлантирилганда мусобакалашиш унсурлари киритилади; - дидактик вазифаларнинг муваффакиятли бажарилиши уйин натижалари билан булинади. Педагогик уйинлар фаолият турлари, педагогик жараён характери, уйин методикаси, соха хусусияти, уйин мухити буйича тасниф килинган. Олий Олий таълим амалиётида тадбиркорлик уйинларига алохида ахамият берилади. Тадбиркорлик уйинлари назарияси умуман бошка уйин фаолияти назарияси билан бевосита богланган. Тадбиркорлик уйинларини машхур психологлар Л.С.Виготский, А.Н.Леонтев, Н.Й.Галперин ва бошкаларнинг ишларида назарий жихардан асосланган. Таълим жараёнида билим, куникма ва малакаларнинг шаклланганлик даражасини назорат килиш хам алохида ахамиятга эга. Шу хусусда, уйин оркали огзаки савол-жавоб усули анъанавий усуллардан бири хисобланади. Огзаки савол-жавоб оркали ташкил килинган уйин технологияси талабаларни хозир жавобликка тайёрлайди. Огзаки савол-жавоб оркали ташкил килинган уйин якка ва ёпасига сураш тарикасида амалга оширилади. Якка талабадан суралганда педагог талабага савол беради, унинг жавобларидан талаба материалини канчалик узлаштирганлиги маълум булади. Бутун гурух ёппасига суралганда, педагог узаро мантикий богланган саволларни танлайди ва уларни бутун гурух талабаларига ташлайди. Бундай холатда талабаларнинг жавоб беришга фаоллиги аникланади. Огзаки савол-жавоб талабаларни сузамолликка, аник сузлар ишлатиб, мантикий жавоб ахтаришга, шаклланган билимни сузларда ифодалашга ургатади хамда огзаки нутк маданиятини устиради. Педагогнинг вазифаси, талабалар нуткидаги баъзи нуксонларни усталик билан талабанинг иззат-нафсига дахл килмасдан, камситишларсиз тугрилашдан иборат. Бу уйин тури талабаларда нутк устириш мезонини тарбиялаш турига киради.
Методик курсатмаларда методология масалалари ва педагогик уйинлар назариясига катта эътибор берилган. Педагогик уйинли, мунозарали, муаммоли масалаларни ечиш амалий машгулотларда хар бир мавзу буйича уйин технологиялар асосида адабиётларда манбалар таклиф этилади. Биз талабаларга уйин машгулотларини бажаришдан олдин куйидаги амалларни бажаришни тавсия этамиз: • мавзу юзасидан зарурий адабиётларни туплаш ва уларни урганиш; • фикрлаб, уйлаб, уйиннинг режасини тузиш; • асосий манбаларнинг
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
тугрилигига ишонч хосил килиш; • адабиётларда куриб чикилган асосларни таккослаб улардан умумий ва хусусийларини ажратиш; • уйинга тегишли кургазмали куролларни тайёрлаш, шахсий кузатишлар, тажриба ва хаётий мохирликдан фойдаланиш. Таълим жараёнида утказиладиган уйинлар талабаларнинг нафакат фанга нисбатан кизикишини уйготади, балки уларнинг миллий кадриятлар ва маданий-меросларимиздан фойдаланишнинг асосларини мукаммал билиб олишга асос булади. Бу назария педагогик технологиялар ёрдамида амалга оширилади. Тадкикот методологияси. Педагогик технология шакллар, методлар, йуллар, усуллар, тарбиявий воситаларни, танлаб олиш ва жойлаштиришни, аникловчи психологик-педагогик, курсатмаларнинг мажмуидан иборат [3]. Технологик тузилмаларнинг ёрдамида укув-тарбия ишининг биронта ёки бир нечта жабхаларда талабаларнинг билим, малака ва куникмаларини узлаштиришда самарали натижаларга эришиш таъминланади. Шундай килиб, уйин технологиясини ташкил килишда профессор-педагоглар ва талабаларнинг узаро бир-бирига боглик иши дастурлаштирилади. Уйин технологияларининг бир неча модификациялари мавжуд: 1) Имитацион уйинлар. Бундай уйинлардан максад кайсидир ташкилот, муассаса ва унинг кисмлари фаолияти андаза килинади. Вокеалар кишиларнинг бирон фаолияти ёки холати намуна килиб олиниши мумкин. Сценарийда бундай уйнаш ёзиб чикилади ва имитация килинадиган объектлар ва жараёнлар белгиланади. 2) Операцион уйинлар. Бундай уйинларда аник узига хос вокеа-ходисанинг бажарилиши машк килинади. Операцион уйинлар иш жараёнига мос моделлаштирилади.
3) Рол ижро этиш уйинлари. Унда аник шахснинг хулки хатти-харакати, уз вазифалари ва мажбуриятларини бажарилиш тактикаси машк килинади. 4) Тадбиркорлик театри. Бунда кандайдир вазият ва ундаги кишининг хулки уйналади. Бу уйиннинг асосий вазифаси турли холатларда мулжални тугри бахолай олишни ургатиш, узининг хулкига тугри бахо бериш, бошка кишиларнинг имкониятларини бахолай олиш, улар билан мулокот урната олишга ургатишдир. 5) Уйинга киришиш. Бу боскичда уйин режаси аникланади, машгулотнинг бош режаси белгиланиб олинади, машгулотнинг бош максади шакллантирилади, муаммони куйиш ва вазиятни танлаш керак булади. 6) Утказиш боскичи. Бу уйин жараёнидир. Уйин бошлангач, хеч ким унга аралашмайди ва унинг боришини узгатира омайди. Уйинни факат уни бошкарувчи тузатиб бориши мумкин. 7) Тахлил боскичи. Уйин натижалари мухокама килинади ва бахоланади. Бу боскичда экспертларнинг фикрлари
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(2), Feb., 2023
эmнтнпagн, y3apo $HKp anMamuHagu, TanaSanap y3 xarrn-xapaKaraapH Ba xynocanapuHH xuMoa Kunagunap.
Yhhh TexHonoruanapugaH ^oöganaHumHHHr acocuHH TanaSanapHH ^aonnamTHpyBHH Ba ^agannamTupyBHH ^aonuaT Tammn этagн. yhhh onHMnap TagKUKoraapura Kypa, Mexpar Ba yKHm SunaH SupranuKga ^aonuaTHHHr acocuH TypnapugaH Supu xucoSnaHagu. ncuxonoraapHHHr TatKHgnamnapuna, yfiuHnu ^aonuaTHHHr ncuxonoruK MexaHH3Mnapu maxcHHHr y3HHH HaMOëH Kunum, xaëTga y3 ypHHHH SapKapop эгaппam, y3HHH-y3H SomKapum Ba myHHHrgeK, y3 HMKOHH^TnapuHH aManra omupumHHHr ^yHgaMeHTan эxтнё^пapнгa TaaHagu. Yhhh h^thmohh Ta^puSanapHH y3namTHpum Ba KaHTa aparamra öyHanraH Ba3uaTnapga ^aonuaT Typu cu^araga SenrunaHagu Ba yHga maxcHHHr y3 xy^KHHH SomKapumu maKmaHagu Ba TaKoMHrnamagu. Yhhh xhcchh KyTapHHKHnHKKa xocgup. Y y3apo Kypam, MycoSaKanamum, paKoSar maKnuga HaMOëH Synagu. YfiuHHHHr yHHH Ma3MyHHHH aKC эттнpyвнн, yHH pHBO^naHTHpHmHHHr MaHTHKHH Ba Ba^THHHa H3HHMHrHHH Ky3ga TyTraH SeBocuTa Terumnu Ba yHra ano^agop Kouganap SynumuHH Kypcaragu. TagKUKoTHHnap Ha3apuH acneKTga yHHHra ^aonuaT, ^apaëH Ba yKHTum MeTogu cu^araga Kapafigunap. Yhhh ^aonuaT cu^araga MaKcagHHHr SenrunaS onum, pe^anamTupum Ba aManra omupum, Hara^anapHH Taxnun KunumHH KaMpaS onagu. Ba SyHga maxc cySteKT cu^arnga y3 HMKoHH^TnapuHH Tyna aManra omupagu. Yhhh ^aonuaTHHH мoтнвaцнaпam yHHH xapaKTepuHHHr MycoSaKanamum mapraapu, maxcHHHr y3HHH HaMoëH Kuna onumu, y3 HMKoHH^TnapuHH aManra omupum эxтнë^пapнн KoHgupumgaH KenuS HHKagu. YÖHHnap Typnu MaKcagnapra HyHamupHnraH Synagu. Ynap gugaKTHK, TapSuaBHH, ^aonuaTHH puBo^naHTHpyBHH Ba HmuMoufinamyB MaKcagnapuga KynnaHunagu. YÖHHHHHr gugaKTHK MaKcagu SunHMnap goupacu, Sunum ^aonuaTH, aManHH ^aonuaTga shhhm, ManaKa Ba KyHHKManapHH Ky^^am, yMyMTatnHM ManaKa Ba KyHHKManapHH puBo^naHTupumra KaparanraH Synagu. YHHHHHHr TapSuaBHH MaKcagu эca MycTaKunnuK, upogaHH TapSuanam, MyaHaH ëHgamyBnap, HyKTauHa3apnap, MatHaBHH^creTHK gyHëKapamHH maKmaHTHpumgarH xaMKopnHKHH, KonneKTHBH3MHH, ^aMoara KupuS KeTa onumHH, KoMMyHHKaTHBHHKHH TapSuanamra KaparanraH Synagu. OaonuaTHH puBo^naHTHpyBHH yÖHHnap, gHKKaT, xoTupa, HyTK, Ta^aKKyp, KHëcnam ManaKacu, HorumTHpum, yxmamHH Tonum, $apa3, xaën, H^ogufi koShhhät, эмпaтнa, pe$neKH,Ha, onTHMan eHHMHH Tona onum, yKyB ^aonuaTHHH мoтнвaцнaпamнн puBo^naHTupumra KapaTHnraH.
Xynoca Ba TaKnu^nap. KeHHHru BaKTnapga negarorHKaga TagKHKoTHHHr aHru fiyHanumuHH yKHTumHHHr yHHH maKnu Kapop Tona Somnagu. X,o3Hpru 3aMoH
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(2), Feb., 2023
таълим амалиёти учун уйин асосида курилган дарслар, аввало, укув жараёнини фаоллаштириш учун мухимдир. Уйинли вазиятлар талабаларни шартли, кизикарли, овунчоклик фаолиятига жалб этади. У мазмунида узлаштираётган билимлар, малакалар ва куникмаларни мужассамлаштирилган уйинлар талабанинг рухиятига кучли таъсир этади. Уйинлар билим эгаллашда, эмоционал кутаринки холатни юзага келтиради. Таълим оркали укитиш технологиясида педагогнинг вазифалари куйидагилар: - аник материалда иллюстрация вазиятлар ёки муаммоли вазиятларни танлаб олиш; - дидактик материаллар танлаш, хар бир талаба учун карточка, топшириклар тузиш; -талабаларнинг кичик гурухини танлаш (3-4 кишилик гурух); - масала (муаммо) куйиш токи бунда гурухлар уз нуктаи назарини айтсин. - кутиладиган жавоблар ва эътирозларни уйлаш; - педагогнинг доимо талабаларга уз кизикишини намоён этиши; - талабалар бир неча гурухларга булиниб, гурухнинг хар бир аъзоси уз вазифаларини аник билиши керак. уйиннинг вакти чекланган булиши, у якунлангач эса уйин натижаларини албатта куришимиз мумкин. Таълим жараёнида талабаларнинг ахборот технологияларидан фойдаланишга кизикишларини ошириш куйидаги мухим натижаларга олиб келади: Укув-тарбия жараёни фаоллашган, таълим самарадорлиги ошади; Ахборотни турли шаклда (овоз, матн, видео, графика, анимация, уйин ёрдамида) берилиши талабаларнинг диккатини тортади, юкори даражадаги кургазмалилик талабаларда катта кизикиш уйготади, мавзунинг узок вакт хотирада саланишини таъминлайди; Табакалаштирилган ва индивидуаллаштирилган таълимни амалга оширишга имкон беради. Укувчиларнинг интеллекти билан богликликда индивидуаллаштирилган тарздаги укув материалларини, укув топширикларини таклиф этиш имконияти юзага келади; Талаба дарс давомида суст тингловчидан фаол иштирокчига мулокотга кириша оладиган, хамкорга айланади; Мустакил таълим олиш имконияти, сохалари кенгаяди, мустакил таълим маданияти ривожланади; педагог томонидан бажарилган купгина ташкилий вазифаларни компьютер ёрдамида амалга оширилади. Натижада вакт танкислиги муаммоси сезиларли камаяди. Педагог дарсда интерфаол методларни куллаб, индивидуал, гурухий ва жамоавий укув ишларини олиб боради; Дарс давомида бажарилиши лозим булган топшириклар сони кескин ортади. Машкларни танлаш оддийдан мураккаблик тамойилига асосланади; Уйинли технологиялар, ролли технологиялардан фойдаланиш имконияти ортади. Уйин иштирокчиларининг уйин давомида узи уйнаган ролларига бахо бериш, уз-узини назорат килиш имконияти тугилади. Шундай килиб, уйинларни, материалларни, янги билимларни эгаллаши, утилганларни
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
мустахкамлаш, ижобий кобилиятларни ривожлантириш каби бир катор вазифалар уз ечимини топади деб хисоблаймиз.
REFERENCES
1. Adilovich, N. R. (2022). THE STRATEGIC VALUE OF EDUCATION FOR THE DEVELOPMENT OF SCIENCE AND TRAINING OF PROMISING PERSONNEL POTENTIAL.
2. Nosirov R. THE PLACE AND ROLE OF THE MASTER AMIR TEMUR IN WORLD HISTORY //Uzbek Scholar Journal. - 2022. - Т. 9. - С. 203-205.
3. Nosirov, R., & Mamajanova, G. (2022). International Ratings and Index Indicators of the Republic of Uzbekistan. European Multidisciplinary Journal of Modern Science, 4, 86-88.
4. Носиров Р. А. УЗБЕК ХАЛ^ИНИНГ ЭТНИК ШАКЛЛАНИШИ //Uzbek Scholar Journal. - 2022. - Т. 9. - С. 198-202.
5. Adilovich, Nosirov Rashod, and Yuldashev Bakhtiyar Ergashevich. "Structural and functional approaches to the development of the social sector: Reform and prospects." European Journal of Molecular and Clinical Medicine 8.1 (2021): 1388-
6. Nosirov R. A. EDUCATIONAL PROBLEMS IN THE HISTORY OF CENTRAL ASIA //Innovative Technologica: Methodical Research Journal. - 2021. -Т. 2. - №. 04. - С. 82-85.
7. Adilovich, N. R., Sharifovna, Y. N., Upashevna, A. L., Vladimirovna, T. S., & Juraevna, N. N. (2020). THE PHENOMENON OF FRIENDSHIP IN THE SOCIAL VIEWS OF EASTERN THINKERS. Journal of Critical Reviews, 7(13), 4695-4698.
8. Носиров Рашод Адилович, & Темирова Светлана Владимировна (2021). ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ НАСЛЕДИЕ МЫСЛИТЕЛЕЙ СРЕДНЕЙ АЗИИ. Достижения науки и образования, (2 (74)), 4-5.9. 9.Носиров Рашод Адилович, & Темирова Светлана Владимировна (2021). ИСТОРИЯ РАЗВИТИЯ ТРАНСПОРТНОГО СООБЩЕНИЯ НА ТЕРРИТОРИИ СРЕДНЕЙ АЗИИ. Научный журнал, (1 (56)), 17-19.
9. Svetlana Vladimirovna Temirova. (2021). NEW UZBEKISTAN: FROM NATIONAL RECONSTRUCTION TO NATIONAL GROWTH. Innovative Technologica: Methodical Research Journal, 2(04), 93-96. Retrieved from https://it.academiascience.org/index.php/it/article/view/36
10. Svetlana Vladimirovna Temirova, & Nilufar Jо'Rayevna Nazarova (2022). SIYOSIY DEMOKRATIK DAVLAT BARPO ETISHNING HUQUQIY
1396.
o
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(2), Feb., 2023
ASOSLARI. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 2),
11. Rashod Odilovich Nosirov, & Svetlana Vladimirovna Temirova (2022). XALQIMIZ SALOMATLIGINI MUSTAHKAMLASH DAVLATIMIZ SIYOSATINING USTUVOR YO'NALISHI. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 2), 242-248.
12. Py3nryn YMapoBa, ^ypa6oeB H.ro, Co6npoBa C.T, TeMnpoBa C.B, & PaxHMOBa M.H. (2022). HHCOHHHHr TABHHH ^Y^Y^H BA YHHHr MAOKYPACH TAXTHTH . Uzbek Scholar Journal, 9, 125-127. Retrieved from https://www.uzbekscholar.com/index.php/uzs/article/view/280
13. Nosirov, R. A., & Temirova, S. V. (2022). JAMIYAT HAYOTIDA KONSTITUTSIYANING O'RNI. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 2), 249-252.
14. M.H.^acaHOB, A A.^a$H30B, P.X.TonpoB, & X.K.BonTa6oeB. (2022). ABY HACP OOPOBHH ^mArAH AABP^ArH HTM-OAH BA TALTHM-TAPBHfl . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 137-140. Retrieved from http: //www.wsrj ournal .com/index.php/new/article/view/627
15. Jumaniyoz Ramatov, Rozigul Umarova, Rashid Baratov, Mirshod Khasanov, Siroj Sultonov, & Fayzulla Kushakov (2022). MODERN REQUIREMENTS FOR THE SPIRITUAL IMAGE OF YOUNG PEOPLE AND ITS MANIFESTATION IN PRACTICE. Academic research in educational sciences, 3 (10), 582-586.
16. Ramatov, J.S., & Khasanov, M.N. (2022). SOCIAL ASPECTS OF PROFESSIONAL QUALITY IMPROVEMENT (ON THE EXAMPLE OF THE RAILWAY SECTOR). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 969-976.
17. PaMaroB, ^.C., BanneB, T.A., & XacaHOB, M.H. (2022). XIX ACP^A XHH^HCTOH^ArH H^THMOHH - OATCAOHH ^APAEHTAP. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 1070-1078.
357-360.