Научная статья на тему 'ТАЛАБАЛАРНИНГ ТАЪЛИМ ОЛИШ ҲУҚУҚИНИ ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАР АСОСИДА СИФАТЛИ ТАЪМИНЛАШ'

ТАЛАБАЛАРНИНГ ТАЪЛИМ ОЛИШ ҲУҚУҚИНИ ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАР АСОСИДА СИФАТЛИ ТАЪМИНЛАШ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
17
1
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ўзбек тилини соҳада қўллаш / соҳага оид терминлар / талабаларнинг таълим олиш ҳуқуқи.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Б Х. Данияров

Ушбу мақолада талабаларнинг таълим олиш ҳуқуқини замонавий технологиялар асосида сифатли таъминлаш масалалари замонавий комплекс методика асосида таҳлил қилиниб, уларнинг ечими бўйича аниқ тавсиялар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБАЛАРНИНГ ТАЪЛИМ ОЛИШ ҲУҚУҚИНИ ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАР АСОСИДА СИФАТЛИ ТАЪМИНЛАШ»

ТАЛАБАЛАРНИНГ ТАЪЛИМ ОЛИШ ^УЦУЩНИ ЗАМОНАВИЙ ТЕХНОЛОГИЯЛАР АСОСИДА СИФАТЛИ ТАЪМИНЛАШ

Б.Х. Данияров

Тошкент давлат аграр университети узбек тили ва адабиёти кафедраси профессори,

филология фанлари доктори https://doi.org/10.5281/zenodo.10885506

Аннотация.Ушбу мацолада талабаларнинг таълим олиш ууцуцини замонавий технологиялар асосида сифатли таъминлаш масалалари замонавий комплекс методика асосида та^лил цилиниб, уларнинг ечими буйича аниц тавсиялар берилган.

Калит сузлар: Узбек тилини соуада цуллаш, соуага оид терминлар, талабаларнинг таълим олиш ууцуци.

Аннотация. Автором данной статьи рассматривается с современных позиций одна из актуальных проблем - проблема качественного обеспечения права студентов на образование, предлагаются конкретные рекомендации по решению данной проблемы.

Ключевые слова: Применение узбекского языка в профессиональной сфере, термины аграрного комплекса, право студентов на образование.

Abstract. The author of this article examines from a modern perspective one of the current problems - the problem of quality provision of students' right to education, and offers specific recommendations for solving this problem.

Keywords: The use of the Uzbek language in the professional sphere, terms of the agricultural complex, the right of students to education.

XXI асрда ахборот технологиялари мислсиз шиддат билан билан ривожланмокда. Масалан, бундан 25 йил олдин сенсорли смартфон - "аклли" телефонларни тасаввур х,ам килмаганмиз. Бугун эса хдётимизни бундай телефонларсиз тасаввур килишимиз кийин. Жамият тараккиёти билан бирга фанлар мазмуни х,ам янгиланиб бормокда. Жумладан, бир катор нофилологик йуналишлар буйича кадрлар тайёрлайдиган олий таълим муассасаларида Узбек тили деб номланган фанга иктисодий-ижтимоий ривожланиш эх,тиёжларидан келиб чиккан х,олда янги максад ва вазифалар, янги укув режа ва дастурлар тузилиб, "Узбек тилини сохдда куллаш" каби янги фан жорий этилди.

Янги фанлар, уз навбатида, ахборот технологиялари тараккиёти даврида укитишнинг янги, замонавий усул ва услубларини талаб килади. Таълимда ахборот технологиялари, хусусан, айти технологиялари асосида яратилган замонавий смартфонлар х,ам, биринчи навбатда таълим сифати ва самарадорлигини ошириш билан билан бирга, урганилаётган фаннинг жозибадорлигини хдмда вактдан унумли ва самарали фойдаланишни х,ам таъминлаши лозим[3: 89].

Масалан, канцелярия жих,озларидан (А4 форматли когоз, дафтар, чизгич, елим ва х,оказо) фойдаланган х,олда укув режадаги мавзуларга мос равишда услубий таркатма материалларни тайёрлаш даври аллакачон утиб булганлигига карамасадан, хднузга кадар айрим таълим муассасаларида профессор-укитувчилардан таркатма материалларни шундай эски услубда тайёрлаб ташкил килишни талаб килишади. Вах,оланки, эски услубда укув-методик таркатма материалларни тайёрлаш укитувчилар вактининг самарасиз утишига олиб келиб, педагогларда норозилик кайфиятини х,ам келиб чикишига сабаб булиши мумкин.

Бундай холатларда, яъни олий таълим муассасаларида барча дарсларнинг, хусусан, узбек тилини сохада куллаш фанидан машгулотларнинг сермазмун ва кизикарли ташкил килинишида компьютер, ноутбукларнинг, айникса, бугунги кунда таълим иштирокчиларининг деярли хаммасида "аклли" телефонлар - смартфонларнинг борлиги инобатга олинадиган булса, бу телефонларнинг урни бекиёс эканлиги, хусусан, бундай курилмалар (смартфонлар) воситасида интернетдан дарс жараёни учун зарур булган хар кандай мавзулар буйича материалларни, шу жумладан, ранг-баранг ва турли хил куринишдаги электрон таркатма материалларни тайёр холда бир зумда ташкил килиш, хар кандай кизиктирган маълумотларни топиш, саклаш, кайта ишлаш (тахлил килиш, киёслаш, янги билимларга эга булиш, борини мустахкамлаш ва хоказо) мумкин.

Куринадики, смартфонларнинг сохани урганиш буйича имкониятлари жуда кенг ва хилма-хил, масалан, деворлари дид билан яхши таъмирланган, лекин бум-буш, яъни укув курсатма воситалари, жадваллар ва расмлар ва хоказолар билан безатилмаган, факат парта-стол-стуллардан иборат аудиторияда хам "аклли" телофонлар воситасида бу "бушликни", самарали тулдириш мумкин: Навоий даврини акс эттирувчи миниатюралар дейсизми, Амир Темур бобомизнинг хиёбондаги забардаст отни эгарлаган улугвор хайкалими, сохага оид мазвзуларга ранг-баранг иллюстрацияларми, тегишли тестлар, масалалар, энг замонавий компьютерлар, аграр сохага оид инновацион техника ва технологиялар... куйингки, хамма нарсани компьютерлар, ноутбуклар ва, айникса, талаблар кулидан куймай узи билан олиб юрадиган смартфонлар воситасида бир зумда мухайё килиш мумкин.

Янги жорий этилган "Узбек тилини сохдда куллаш" фанига оид алохида китоб куринишига эга илмий ёки укув-методик адабиётлар, жумладан, монография, дарслик, укув кулланмалар жуда кам. Борлари хам барча нофилологик ва ногуманитар соха ва мутахассислари учун тилшунос олимлар томонидан умумий тарзда ёзилган, чунки ушбу фанни олий маълумотли филология йуналишидаги зурур билим, куникма ва малакаларга эга мутахассислар укитиши керакли тегишли хужжатлар билан белгилаб куйилган. Бу холат эса нофилологик йуналишдаги соха ва мутахассисликларни эгаллашни азм килган талабалар, жумладан, Тошкент давлат аграр университети талабалари учун узбек тилини сохада куллаш фанини урганиш жараёнида катта муаммо ва кийинчиликлар тугдиради.

Масалан, узбек тилини сохада куллаш фанига оид баъзи бир укув ва укув- методик адабиётларда термин (атама) сузи куйидагича таърифланган:

"Терминологияга багишланган ишларнинг барчасида у ёки бу соханинг муайян тушунчаларини англатадиган, асосан, номинатив функцияни бажарадиган бирликлар термин хисобланади деб каралади. Х,озирги вактда теринология масаласининг усиб бориши, бир томондан илм-фан, кишлок хужалиги, иктисодиётнинг динамик ривожланиши туфайли янги тушунчаларнинг купайиб бориши деб каралса, иккинчи томондан, терминларнинг шаклланиш жараёни ривожланиши ва функцияси каби масалаларни чукуррок урганилиши зарурлиги билан изохланади" [5: 426].

Матн, нутц ва уларнинг турлари каби тушунчалар эса мавжуд адабиётлар ва укув-методик мажмуаларда куйидагича ёритилган:

"Матнлар тарихан шаклланган адабий тилнинг турли куринишлари булиб, улар фикрни ифода этиш жараёнида нутк тузилишининг узига хослиги билан фаркланади. Матнлар тараккиётини адабий жанрлар тараккиётидан ажратган холда карамаслик керак. Чунки нуткий воситалар таркиби ва уларни куллаш меъёрлари асар жанри билан

алокадордир. Бадиий матн жанрлар принципи асосида тавсиф килинади ва улар асарнинг жанр хусусиятига кура фаркланади" [4: 6].

Тасаввур килинг-а, аграр университетининг, масалан, корамолчилик ёки мева-сабзавотчилик сохасини эгалламокчи булган талаба атама, матн хакидаги бу билимларни эшитиб, ёки укиб кай ахволга тушиши мумкин. Зеро, атама (термин), матн хакидаги бундай тушунчалар аграр сохага оид замонавий билимларни эгалламокчи булган талабалар учун эмас, балким тилшунослик сохасининг етук билимдони булишни карор килган ёшлар учун мулжалланган.

Аграр сохани танлаган илму толиблар учун тилшунослик сохасига оид атама ва терминларни оддий, аник ва жозибали тарзда, масалан, ушбу макола муаллифи - камина томонидан ишлаб чикилган куйидаги цофияли цоидага риоя килган холда, яъни оддий содда ва равон, тушунарли ва осон усулда етказиш хар томондан максадга мувофикдир. Жумладан термин атамаси куйидагича тушунтирилади:

Термин(атама)лар бу сохага оид махсус сузлар, сохага оид махсус асосий тушунчаларни аник ва тугри маънода англатадиган сузлар. Терминлар соха мутахассислари томонидан тугри ва аник ишлатилади. Масалан, селекция ва уругчилик сохасида фаолият юритаётган мутахассислар учун чангчи, гулцургон, нуртак, профаза, метафаза, анафаза, телефаза каби терминлар тушунарли булиб, ушбу соха мутасаддилари уз нуткларида, мулокот жараёнида бу атамаларни тугри ва аник куллай оладилар. Демак, уз сохасининг етук мутахассиси булишни максад килган талабалар сохага оид термин(атама) ва тушунчаларни пухта урганиб, тугри куллай олишлари лозим.

Айрим филологларда эътироз пайдо булиши мумкин. Она тили ва адабиёти домлалари аграр сохага оид фанлардан махсус билимларга эга эмаслар-ку!

Ана шу ерда узбек тилини сохада куллаш фанини укитаётган домлалар учун ахборот технилогиялари, интернет, шу жумладан, смартфонлар аскотади. Ушбу фанни утаётган домла матнларни, укув-методик мажмуаларини талабаларнинг эгалламокчи булган соха йуналишлари буйича тайёрлашлари, топширикларни хам шунга монанд талабалар учун тушунарли, содда ва равон, илмий асосланган, лекин оммабоп услубда етказишлари зарур.

Масалан,узбек тилини сохада куллаш фани домласи талабаларга синонимлар тушунчасини куйидагича тарзда етказишга уринмаслиги керак:

"Тадкикот натижалари асосида узбек тили лексик синонимларини асосий денотатив маъноси буйича мос, лекин коннотатив маъно компонентлари хусусиятлари ва кулланиши (функционал имкониятлари)нинг узига хослиги билан фаркланадиган синонимлар деб тавсифлаш максадга мувофик. Синонимлар лексик ва контекст бирикуви хамда деривациявий хусусиятлари ва имкониятлари билан хам фаркланади" [1: 175].

Лексик синонимларнинг бу илмий таърифи узбек тилшунослиги сохасида калам тебраётган олимлар, соха мутахассислари учун тушунарлидир. Лекин синонимларнинг бундай таърифи аграр соха йуналишларини танлаган ва бу ихтисосликларни замонавий технологиялар асосида урганмокчи булган талабалар учун мураккаб булиб, улар учун мулжалланмаган.

Замонавий аграр соханинг етук мутахассиси булишни ният килган илму толибларга домлалари синонимлар таърифини содда ва тушунарли, улар учун жозибали тарзда етказмоги лозим, жумладан куйидагича:

"Синонимлар шакли хар хил, маъноси эса бир-хил сузлар", ёки "синонимлар маъноси жуда якин булган сузлар", ёки яна хам соддарок килиб "синонимлар - бу маънодош сузлар", деб оддий ва лунда килиб айта колишлари максадга мувофик [2: 121].

"Узбек тилини сохдда куллаш" фанининг максади машгулотларни талабалар танлаган сохаларга йуналтирган холда оригинал кизикарли методика асосида олиб бориш, жумладан, талабаларга аграр сохага оид суз ва атамаларни узбек адабий тилининг огзаки (сузлашув) ва ёзма нуткида тугри, асосли куллаб, содда ва равон жумлалар, гаплар тузиб, фикр ва гояларини адабий тил меъёрларига мувофик аник ифода этишни ургатишдир [8: 15].

Талабаларга ушбу фаннинг укув дастурига киритилган янги фан эканлигигини, унинг ахамиятини, мазмун-мохияти, вазифаларини аник ва лунда килиб тушунтириш; авваллари "Узбек тили" фани утилганлиги, унда купдан-куп тилшунослик сохасига оид атамалар, мураккаб тушунчалар урганилганлиги, талабаларга уларнинг куп вактини оладиган мажбурий ёзма топшириклар берилганлиги бу эса бошка соха вакиллари, масалан, агросаноат, кишлок хужалиги, ахборот тизимлари ва технологиялари, ракамли иктисодиёт ва шу каби филология сохасига бевосита алокаси булмаган йуналишларни танлаган талабалар учун муайян кийинчиликлар тугдирганлиги, хатто, баъзи холатларда, узлари танлаган касбларга оид мутахассислик фанларини чукур урганишга халакит берганлигини инобатга олиб, эндиликда ушбу фаннинг мутахасссислари машгулотларнинг сифати ва жозибадорлигини оширишга янгича ёндашишлари зарур.

"Узбек тилини сохада куллаш" фанининг асосий вазифаси талабаларнинг нафакат узбек тили хакидаги билимларини оширишга, балким, биринчи навбатда, уларда узбек тилининг кенг имкониятларини сохада куллай олиш куникмаларини шакллантирган холда узлари танлаган соха йуналишларини чукур урганишга иштиёк ва рагбат уйготиш хамдир.

Бунинг учун "Узбек тилини сохада куллаш" фанидан талабаларга дарс берувчи домла нафакат узининг фанини пухта билиши керак, шунингдек у нофилологик йуналишни танлаган талабаларга, масалан, Тошкент давлат аграр университетига укишга кирган толиби илмларга узбек тилини улар танлаган сохаларга йуналтирган холда кандай укитиш кераклигини хам жуда яхши билиши керак.

Яна бир мухим томони, укитувчи аудитория, дарсхонада кайси соха вакиллари, кимлар утирганлигини бир дакика хам унутмай, уз нуткини уларга тушунарли ва марокли тарзда ташкил килиши керак. Бу мухим хусусиятларни билмаган домла талабаларининг утилаётган фанларга булган кизикиши, иштиёкини сундириб куйиши мумкин: [7: 18].

Бугунги кунда смартфонга эга булмаган талабалар йуклигини инобатга олган холда мустакил иш топшириклари хам талабаларда катта кизикиш уйготадиган тарзда берилса, узбек тилини сохада куллаш фанининг жозибадорлиги талабалар наздида анча ошади, уларнинг ушбу фанга (уз сохасига оид фанларга хам) булган кизикишлари ортади, билимлари мустахкамланади. Чунки танлаган сохаларини пухта эгаллашни максад килган замонавий ёшлар кулида ручка билан ёзиш-чизишни, мулойимрок килиб айтганда, унчалик хушламайдилар [6: 187].

Масалан, фаол талабалар томонидан "Узбек тилим менинг сохамда", "Мен нима учун аграр сохани танладим?", "^ишлок хужалигида маркетингнинг ахамияти", "Ахборот технологиялари сохасида ахборот тушунчаси", "Мен орзу килган ноутбук", "Замонавий технологиялар менинг сохамда", "Смартфонларнинг сунгги авлодлари", "Мен нима учун

экология ва атроф мухитни мухофаза килиш сохасини танладим?" "Аграр сохада инновацион техника ва технологияларни куллаш?", "Мева-сабзавотчилик ва узумчилик сохасини замонавийлаштиришда ракамли технологияларнинг ахамияти", "Ракамли иктисодиёт - бу нима?" мавзуларида смартфонлар ёки ноутбуклар асосида катта иштиёк билан электрон шаклида тайёрланган конспект, эссе, реферат, курс ишлари ва такдимотлар толиби илмларда зур кизикиш уйготиб, ушбу фандан кучли таассурот билан олган билимлари хотираларида мустахкам ва бир умрга урнашиб колади.

REFERENCES

1. Данияров Б. Х. Узбек тили лексик синонимларининг лисоний ва нуткий муносабати, лексикографик тадкики. Монография.- Тошкент: "Сано стандарт", 2019. - 200 б.

2. Данияров Б.Х. Комплексный анализ семантической структуры и функционирования лексических синонимов. Монография / Б. Х. Данияров. - Ташкент: Издательство Bookmany print, 2022. - 156 с. - С. 120-121.

3. Daniyarov B.X. Gumanitar fanlarni o'qitishda "Aqlli" telefonlardan samarali foydalanishning ilmiy-amaliy ahamiyati//Til va adabiyot.uz/Ilmiy metodik electron jurnal.-89-91-бетлар.

4. Ж.Лапасов. Бадиий матн ва лисоний тахлил.- Тошкент: "Укитувчи", 1995. - Б. 6.

5. Sayyora Xolmirzayeva. Terminlarning yasalish usul va yo'llari// Academic Research in Educational Sciences/Multidisciplinary Scientific Journal.- May, 2022, B.426.

6. Данияров Б.Х. Современная методика комплексного анализа семантической структуры и функционирования лексических единиц. Традиции и новации в профессиональной подготовке и деятельности педагога: сб.науч.тр. Междунар. Науч. -практ.конф. 25-27 марта 2021 г. Тверь -С.187.

7. Данияров Б.Х. Исследование лексической синонимии, возникшей на базе заимствований в современном узбекском языке. Автореферат диссертации на соискание ученой степени канд. филолог. н. Москва: Институт языкознания РАН. -1993.

8. Данияров Б.Х. Принцип атамаси ва унинг узбекча мукобиллари/ "Оммавий ахборот воситаларида тил ва услуб масаласи: Тахлил, тасниф, киёс" мавзусидаги халкаро илмий-амалий конференция материаллари. - Тошкент: Узбекистон журналистика ва оммавий коммуникациялар университети, 2024, Б. 15.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.