Научная статья на тему 'ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАҚИЛ ЎҚУВ ФАОЛИЯТИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА ЭЛЕКТРОН ЎҚУВ – УСЛУБИЙ МАЖМУЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ОПТИМАЛ ЙЎЛЛАРИ'

ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАҚИЛ ЎҚУВ ФАОЛИЯТИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА ЭЛЕКТРОН ЎҚУВ – УСЛУБИЙ МАЖМУЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ОПТИМАЛ ЙЎЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

69
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
дидактик аспектлар / электрон дарслик / назарий материал / аудивизуал воситалар. / didactic aspects / electronic textbook / theoretical material / audiovisual means.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Alisher Mukhtorovich Mukhtorov

Мақолада олий таьлим муассасалари ва техникумларда мавжуд фанлардан мукаммал билим ва кўникмаларни ўзлаштиришлари учун мустақил иш соатларидан турли услуб ва воситаларни қўллаб самарали фойдаланиш муҳим аҳамиятга эга эканлиги тўғрисида маълумот берилган. Шунингдек, мустақил ишни ташкил этишда талабаларнинг индивидуал қобилиятлари ва фан хусусиятларини эътиборга оладиган ўқув – услубий воситалар, усуллар ва тавсиялар ишлаб чиқиш, уларни амалда қўллаш, турдош ва турли мақомдаги билим юртлари ўзаро ҳамкорлигини ривожлантириш, илғор ишлаб чиқариш корхоналари ресурсларидан фойдаланиш яхши натижалар бериши ҳақида алоҳида тўхталиб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАҚИЛ ЎҚУВ ФАОЛИЯТИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА ЭЛЕКТРОН ЎҚУВ – УСЛУБИЙ МАЖМУЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ОПТИМАЛ ЙЎЛЛАРИ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-52-55

ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАЦИЛ УЦУВ ФАОЛИЯТИНИ ТАШКИЛ

ЭТИШДА ЭЛЕКТРОН УЦУВ - УСЛУБИЙ МАЖМУЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ОПТИМАЛ ЙУЛЛАРИ

Alisher Mukhtorovich Mukhtorov

"Real soft" MChJ bosh dasturchisi [email protected]

АННОТАЦИЯ

Маколада олий таьлим муассасалари ва техникумларда мавжуд фанлардан мукаммал билим ва куникмаларни узлаштиришлари учун мустакил иш соатларидан турли услуб ва воситаларни куллаб самарали фойдаланиш мухим ахамиятга эга эканлиги туFрисида маълумот берилган. Шунингдек, мустакил ишни ташкил этишда талабаларнинг индивидуал кобилиятлари ва фан хусусиятларини эътиборга оладиган укув - услубий воситалар, усуллар ва тавсиялар ишлаб чикиш, уларни амалда куллаш, турдош ва турли макомдаги билим юртлари узаро хамкорлигини ривожлантириш, илFор ишлаб чикариш корхоналари ресурсларидан фойдаланиш яхши натижалар бериши хакида алохида тухталиб утилган.

Калит сузлар: дидактик аспектлар, электрон дарслик, назарий материал, аудивизуал воситалар.

ABSTRACT

The article highlights the importance of effective use of independent working hours using a variety of methods and tools to acquire excellent knowledge and skills in existing disciplines in higher education institutions and technical schools. It is also important to develop teaching aids, methods and recommendations that take into account the individual abilities and scientific characteristics of students in the organization of independent work, their application in practice, the development of cooperation between related and different institutions, the use of resources of advanced enterprises is suspended.

Keywords: didactic aspects, electronic textbook, theoretical material, audiovisual means.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-52-55

КИРИШ

Олий таълим ва техникум талабаларининг хар бир фандан мукаммал билим олиб, малакали мутахассислар булиб етишишида укув режаларида белгиланган мустакил иш соатларидан турли услуб ва воситаларни куллаб самарали фойдаланиш мухим ахамиятга эга.

Мустакил ишни ташкил этишда талабаларнинг индивидуал кобилиятлари ва фан хусусиятларини эътиборга оладиган укув - услубий воситалар, усуллар ва тавсиялар ишлаб чикиш, уларни амалда куллаш, турдош ва турли макомдаги билим юртлари узаро хамкорлигини ривожлантириш, илFор ишлаб чикариш корхоналари ресурсларидан фойдаланиш яхши натижалар беради.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Таълим сифатига юкори талаблар куйилаётган бугунги кунда талабаларда анъанавий усулларда таълим олишга кизикиш камайиб бормокда. Уларни турли усулларда кизикарли ва кургазмали воситалардан фойдаланиб билим олишга фаол жалб килиш имкониятлари йилдан - йилга ортиб бормокда. Касб - хунар техникумлар хозирга пайтда замонавий электрон укитиш воситаларига эга булишига карамасдан, улардан фойдаланиш самарадорлиги анча паст.

ИлFор укув юртлари замонавий компьютер технологияларидан унумли фойдаланиб, таълим сифатини оширишга эришмокда. Компьютер техникасини замонавий даражаси интернетни ривожланиши укитиш жараёнига йуналтирилган, зарурий услубий, дастурий ва техник воситалар билан таъминланган замонавий ахборот технологиялари мажмуаси тушуниладиган информацияли - укитиш мухити яратиш учун кенг имкониятлар яратади.

Укитишни умумий конуниятларига доир дидактик аспектлар ва у ёки бу аник фан ёки фанлар гурухини укитиш хусусиятларини услубий аспектлари узаро ва электрон дарсликни дастурий таъминоти масалалари билан узвий боFланган.

Информацияли - укитиш мухитини шакллантириш воситаларидан бири бу фанлар буйича электрон укув - услубий мажмуа яратиш хисобланади. Электрон укув - услубий мажмуанинг асосий компонентлари куйидагилар хисобланади:

Навигатор - дастур сервис функциялари ва ташкилий ишларни бажаради, яъни фойдаланувчини кайд килиш, урганилаётган фан туFрисида ахборот маълумотлари, урганувчилар ишини кузатиш, таълим натижаларини кайд этиш.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-52-55

НАТИЖАЛАР ВА МУХРКАМА

Электрон укув дастури - матн, статик ва динамик тасвирларни уз ичига оладиган яхлит мантикий структурага бирлашган узаро боFлик хужжатлар тупламидан иборат.

Автоматлаштирилган лабаратория практикуми.

Билимни тестлаштириш ва назоратдан утказиш тизими.

Электрон укув - услубий мажмуанинг энг асосий элементи дарслик ва электрон тренажер функциясини бажарувчи укув кулланмаси хисобланади. У модул тизимига эга булиб, модуллар бир - бирига боFланган. Билим ва мавзуларга кириш курснинг барча мавзуларини иерархик тизим шаклида тасвирловчи «Мазмун» асбоби ёрдамида бажарилади.

Укув кулланма таркиби:

• назарий материал;

• урганилаётган фан буйича намунавий машк ва масалалар ечими боскичма - боскич келтирилган, билим ва куникма берувчи практикум;

• курсни урганиш буйича услубий тавсиялар.

Х,ар бир модул унга расмлар, жадваллар, графиклар ва бошка маълумотлар киритлган гиперматннни уз ичига олади. Зарур булса клавиш ёрдамида калькулятор ёки математик пакет чакирилиши мумкин.

Автоматлаштирилган лабаратория практикуми лабаратория ишларини реал физик объектларда ёки моделлаштирувчи дастурлар ёрдамида шаклланадиган математик моделларда бажаришни таъминловчи дастурий ва услубий воситалар мажмуасини ташкил этади.

Тестлаштириш тизими фан буйича оралик ва якуний тест утказишга мулжалланган. У икки асосий кисмдан иборат - тестлар конструктори ва интерпретатор - дастур.

Тестлар конструктори тест топшириклари тузиш учун мулжалланган. Интерпретатор - дастур тест топширикларини генерациялаш, тестни утказиш ва натижаларини текширишга хизмат килади. Тестлаштириш мухити мустакил ишни куллаб - кувватлаш, хатога йул куйилган жавобларни курсатиш ва бажаришни тескари алокада булиб назорат килиш имконини беради.

Талабаларни мустакил таълим олишида электрон дарслик ёрдамида назарий материалларни етказиб бериш, амалий - тажриба машк ва топширикларини бажариб билимни мустахкамлаш, узлаштириш даражасини текшириш ва назорат килиш мумкин булади. Электрон укув - услубий

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 10 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-10-52-55

мажмуадан фойдаланиш таълим сифатини ошириш учун ката имкониятлар яратади. Ахборотларни аудивизуал воситалардан фойдаланиб яхлит етказиб таълим бериш укитишнинг энг жадал шаклларидан хисобланади. Етакчи мутахассис томонидан дидактик тайёрланган укув материали талабаларнинг индивидуал хусусиятларига йуналтирилади.

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганда, информацияли - укитиш воситаларидан масофада туриб хам фойдаланиш мумкин. Ишлаб чикилган материаллардан фойдаланиш талабаларнинг мустакил ишлари самарадорлигини оширади ва шунинг билан бирга укитувчи ишини енгиллаштиради.

Укув - услубий мажмуалар яратиш ва куллаш табиий ёки касбий фанлар буйича талабаларни мукаммал билим олишларига замин яратади.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури». -Т.: Шарк, 1997.

2. Ахборотлаштириш хакида» Узбекистон Республикаси конуни. -Т.: 1993. 7-май.

3. Узбекистон Республикаси таълим сохасини ахборотлаштириш контсептсияси. Лойиха. Узбекистон «Укитувчи» 2004. 9 апрел.

4.«Компютерлаштиришни янада ривожлантириш ва ахборот-коммуникатсия технологияларни жорий етиш чора- тадбирлари туFрисида» Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2002 йил 6 июндаги 200- сонли карори.

5."2001-2005 йилларда компютер ва ахборот технологияларини ривожлантириш. "Интернет" нинг халкаро ахборот тизимларига кенг кириб боришини таъминлаш дастурини ишлаб чикишни ташкил етиш чора -тадбирлари туFрисида" ги Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 23. 05. 2001 йилдаги карори.

6.Ахборот тизимлари ва технологиялари: Олий о'кув юртлари талабалари учун дарслик //Муаллифлар жамоаси: С.С.Гуломов, Р.Х.Алимов, Х.С.Лутфуллаев ва бошкалар - Тошкент.: «Шарк». 2000.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.