г
v.
Отамирзаев Олимжон Усубович,
Наманган курилиш-мух,андислик институти "Энергетика" кафедраси катта укитувчиси
ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТА^ИЛ ФИКРЛАШЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ ВА УЛАРНИНГ ТА^ЛИЛИ
УДК: 378: 372.8
ОТАМИРЗАЕВ О.У. ТАЛАБАЛАРНИНГ МУСТАКИЛ ФИКРЛАШЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ ВА УЛАРНИНГ ТАЦЛИЛИ
Маколада олий таълим тизимида талабаларнинг мустакил ишлаш куникмаларини шакллан-тиришда вужудга келадиган муаммолар мух,окама килинган х,амда ушбу муаммоларни барта-раф этиш буйича таклифлар келтирилган. Шу билан бирга талабаларни мустакил фикрлашла-рини шакллантирувчи интерфаол методлардан таълим жараёнида фойдаланиш буйича тавси-ялар берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: интерфаол метод, ижодий фикрлаш, таълим самарадорлиги, уз-узини бошкариш, "Бумеранг", "Домино", "Кейс-стади", уз-узини бах,олаш, муаммолар, максадни белгилаш, мустакил фикрлашларни шакллантириш.
ОТАМИРЗАЕВ О.У. МЕТОДЫ ФОРМИРОВАНИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО МЫШЛЕНИЯ СТУДЕНТОВ И ИХ АНАЛИЗ
В статье исследуются проблемы, возникающие при формировании у студентов навыков самостоятельной работы в системе высшего образования, и рекомендации по предотвращению этих проблем. При этом даны рекомендации по использованию интерактивных методов, формирующие самостоятельное мышление студентов в учебном процессе.
Ключевые слова и понятия: интерактивный метод, творческое мышление, эффективность обучения, самоуправление, "Бумеранг", "Домино", "Кейс-стади", самооценка, проблемы, постановка цели, формирование самостоятельного мышления.
OTAMIRZAEV O.U. METHODS OF FORMATION OF INDEPENDENT THINKING AMONG STUDENTS AND THEIR ANALYSIS
In the article is examined the problems that arise in the formation of students' skills of independent work in the higher education system, and recommendations for the prevention of these problems. At the same time, recommendations are given for interactive methods implementation which form independent thinking of students in the educational process.
Key words and concepts: interactive method, creative thinking, learning efficiency, self-management, "Boomerang", "Dominoes", "Case studies", self-esteem, problems, goal setting, the formation of independent thinking.
Кириш. Хозирги замонда жахон хамжамиятининг хаёти йирик узгаришларга ва турли англашмовчиликларга тула. Вакт утиши билан узок, йиллар мобайнида шак-лланган ишлаб чикариш усуллари ва шароит-лари узгариб, такомиллашиб бормокда.
Хозирги замонда иктисодиёт жараёни гло-баллашаётган вазиятда Узбекистон Республи-каси иктисодиётининг барча тармокларига интенсив равишда кенг куламда инвести-цияларни жалб этиш асосида ривожланти-риш асосий долзарб вазифа хисобланади. Ушбу шароитда юкори технологияларга эга булаётган ишлаб чикариш корхоналарига мукаммал касбий квалификацияли мутахас-сисларни тайёрлаш таълим тизимининг асосий бурчидир. Бундай мутахассисларни тайёрлаш олий таълим муассасалари профессор-укитувчиларнинг малакасига, замонавий билимга эгалигига ва юкори замонавий педа-гогик технологияларни ишлата билишига боFлик булиб колди.
Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожланти-риш концепцияси олий таълимни ривож-лантиришнинг стратегик максадлари, усту-вор йуналишлари, вазифалари, урта ва узок муддатли истикболдаги боскичларини бел-гилайди хамда сохага оид дастурлар ва комплекс чора-тадбирларни ишлаб чикиш учун асос булади1.
Мавзунинг долзарблиги. Хозирги кунда барча олий таълим муассасаларида талаба-ларни мустакил урганишга кизикишлари аби-турент булган пайтларидагига нисбатан анча-гина пастлиги кузатилади. Талабалар абитуриент булганларида ёки тил урганиш буйича укув марказларида укиганларида уз усти-ларида мустакил ишлайдилар, изланадилар ва топширикларни уз вактида бажарадилар.
Талабалар ОТМ да укишни бошлаганла-ридан сунг бу харакатлар анчагина сусайиб колади ёки умуман тухтаб колади.
Бунинг сабабларини талабалардан ва укитувчилардан суралганда жуда купгина сабабларни курсатилган. Олий таълим тизи-мидаги шунга ухшаш муаммоларни келиб
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил
8 октябрдаги «Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси туFрисида»ги ПФ-5847-сон фармони.
чикиш сабабларини урганиш ва уни барта-раф килиш буйича изланишлар олиб бориш х,озирги кундаги долзарб вазифалардан бири-дир.
Мацсад. Юкорида келтирилган муаммо-лар сабабларини урганиш ва уларни барта-раф килиш буйича изланишлар натижасини мух,окама килиш. Олий таълим тизимида тала-баларни мустакил фикрлашларини ривож-лантирувчи таълим технологияларини ишлаб чикиш ва уларни амалда куллаш.
Тадцицот объекти. Наман-
ган мух,андислик-курилиш инсти-
тути, 5310200-Электр энергетика таълим йуналишининг иккинчи ва учинчи боскич талабалари билан юкоридаги муаммолар буйича суровнома утказилиб, бу муаммоларни ечимлари буйича тадкикотлар олиб борилмокда. Хусусан иккинчи боскич 6-ЭЭ-20 гурух, талабалари билан "Талабаларни мустакил фикрлашларини ривожлантирувчи" таълим технологияларидан фойдаланиб дарс-лар олиб борилди ва бу билан талабаларни фанга булган кизикишлари ортгани кузатилди.
Илмий муаммонинг к,уйилиши. Хозирги кунда юкорида келтирилган муаммоларни бартараф килиш буйича Олий таълим тизимида жуда куп ислохотлар олиб борилмокда, хусусан кредит-модуль тизимини жорий этиш оркали талабаларни мустакил ишларига катта эътибор берилмокда.
Олий таълимдаги шунга ухшаш муаммонинг бартараф этиш буйича олий таълим муассасаларида амалга оширилган ишлар сифатида куйидагиларни курсатиш мумкин:
• соха учун замонавий билим ва куникмаларга эга, ракобатбардош кадрлар тайёрлаш ва бу борада олий таълим тизими-даги профессор-укитувчиларни махоратини ошириш;
• кредит-модуль тизимини мазмун-мохиятини талабаларга (ота-оналарига хам) тушунтириш;
• укув жараёнида ва ишлаб чикаришда илFор, информацион хамда инновацион технологияларни куллаш буйича амалий куникмаларини хосил килиш;
• иктидорли талабаларни аниклаш, уларни ИТИ га жалб килиш ва илм-фан чуккиларини эгаллашларига шароитларни яратиш;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 11 (108)
• илмий-тадкикот ишлар натижаларини укув жараёнига ва ишлаб чикаришга жорий этиш.
Немис педагог-тадкикотчиси Ганс-Дитер Хопфнер томонидан факатгина Касб хунар коллежлари укувчиларини мустакил фик-рлашларини шакллантиришга, касбий ва умумтаълим фанларининг интеграциясига хамда мустакил иш топширикларини ишлаб чикишда керак буладиган курсатмалар берил-ган1.
Наманган мухандислик-курилиш инсти-тути профессор-укитувчилари доцент F.Дадамирзаев, катта укитувчи Д.Зокировалар хам талабаларни мустакил фикрлашла-рини шакллантириш буйича тегишли тавсия ва курсатмалар ишлаб чикишган2.
Юкоридаги олимларнинг илмий тадкикот ишларида айнан талабаларни мустакил фик-рлашларини ривожлантирувчи таълим техно-логияларини ишлаб чикиш ва уларни амалда куллашга урFу берилмаган.
Муаллиф томонидан олий таълим тизи-мида талабаларни мустакил фикрлашла-рини ривожлантирувчи таълим технологияла-рини ишлаб чикиш ва уларни амалда куллаш буйича маълум изланишлар олиб борил-ган, жумладан "Тажриба машFулотларини мустакил урганишга ундовчи таълим бериш оркали олиб бориш", "Амалий машFулотларда "Бумеранг" методидан фойдаланиш"3, "Укув жараёнида "Домино" методидан фойдаланиш" ва бошкалар. Агар бир гурухга доимо бир хил таълим технологияларини куллаб дарс утилса, бир неча дарсдан кейин дарсни сама-радорлиги пасайиб кетади. Шунинг учун бун-дай таълим технологияларини куплаб ишлаб чикиш ва амалда куллаш лозим булади.
1 Ганс-Дитер Хопфнер. Урта махсус, касб-хунар таъ-лими тизимида мустакил урганишнинг ахамияти. КХК лари учун укув кулланма. Узбекистон-Швецария "Касбий куникмаларни ривожлантириш" лойихаси. Тошкент, 2009.
2 Zokirova D.N. Goals And Objectives Of Organizing Independent Work Of Students // The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2021. - Т. 3. -№. 01. - С. 179-182.
3 Отамирзаев О. У., Зокирова Д. Н. «Электр ёритиш» фанини укитишда «Бумеранг» методидан фойдаланиш //Современное образование (Узбекистан). - 2019. - №. 3 (76). - С. 37-41.
Асосий к,исм.
Хаммамизга маълумки, олий таълим муас-сасаларида талабаларни фанларни чукур урганишга булган кизикишлари укув мар-казларида укиётган тингловчиларга нисба-тан анчагина паст. Ушбу муаммо буйича тала-балар ва профессор-укитувчилар уртасида суровнома утказилиб, уни тахлил килинганда, бунинг жуда куп сабаблари маълум булди, жумладан:
• тингловчилар укув курсларида укиганда олган билимларини натижаси жуда тез куринади, яъни кейинги буладиган кириш имтихонларида билимига яраша бахо олади;
• агар тингловчи тегишли топширикларни бажармаса ёки белги-ланган оралик топширикларини топшира олмаса кейинги боскичга утмайди, тингловчи билими паст эканлигини тан олади ва яна шу боскични кайта укийди;
• ота-оналар хам фарзандини укишини доимий назорат килиб боради, агар кейинги боскичга утмаса, фарзандидан норози булади;
• укув курсини тугатганлиги туFрисидаги сертификат ёки диплом тингловчининг кей-инги фаолиятида катта роль уйнамайди, факатгина олган билими керак булади, холос.
Олий таълим тизимида бу ва шунга ухшаш муаммоларни бартараф этиш буйича республикамизда жуда куп ислохотлар амалга оширилмокда, буларнинг энг асо-сийлари сифатида Узбекистон Республи-каси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги «Узбекистон Республикаси олий таълим тизи-мини 2030 йилгача ривожлантириш кон-цепцияси туFрисида»ги ПФ-5847-сон фар-мони ва Узбекистон Республикаси Вазир-лар Махкамасининг 2020 йил 31 декаб-рдаги «Олий таълим муассасаларида таълим жараёнини ташкил этиш билан боFлик тизимни такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги 824-сон Карорини курсатиш мумкин.
Юкорида келтирилган муаммоларни бартараф этишнинг самаралирок ва унча куп вакт талаб этмайдиган усули бу талабаларни мавзуга кискача кириш билан таниш-тириш, сунгра уларни мустакил изланиш ва урганишга ундашдир. Талабалар барча маълумотларни узлари мустакил тарзда укиб урганадилар, укитувчилар талабалар
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 11 (108)
топширикларни бажара олишлари учун мавзу буйича кенг камровли маърузалар бериб борадилар. Укитишнинг мустакил урганишга ундовчи усули жуда фаол урганишни талаб этади.
Техника йуналишларининг мутахассислик фанларидан амалий машFулотларни мустакил урганишга ундовчи дарс шаклида олиб бориш билан мустакил урганиш жараёнини вужудга келтириш мумкин булади. Амалий машFулотларни мустакил урганишга ундовчи куйидаги беш боскичли дарс куринишида олиб бориш мумкин:
1-боскич. Максадни белгилаш (5-10 дакика);
2-боскич. Режалаштириш (10-15 дакика);
3-боскич. Карор кабул килиш (15-20 дакика);
4-боскич. Бажариш ва мониторинг килиш (25-30 дакика);
5-боскич. Бахолаш. (10-15 дакика) 1.
Талабаларни мустакил фикрлашла-
рини шакллантиришнинг яна бир усули бу интерфаол методлардан фойдаланишдир. "Венн диаграммаси", "Бумеранг", "Домино", "Кейс-стади", "БББ" ва бошка шунга ухшаш интерфаол методлар талабаларни ижодий кобилиятини устиришга, узаро хамкорликда ишлашга, мустакил фикрлашларини ривожла-нишига олиб келади.
Мисол учун, "Домино" методи - фикрий жараёнларни мос тушунчалар кетма - кет-лигида туFри такдим этиб, бирор бир шак-лни х,осил килишдир. Бу усул талабаларни ижодий ва аклий кобилиятини устиришга, узаро хамкорликда ишлашга, нафосат тар-биясини ривожланишига олиб келади. Шу билан бирга фаннинг бир булимига ёки мав-зуга доир савол ва жавоблар ёзилган туFри туртбурчаклар тайёрлаш учун укитувчини уз устида ишлашга х,амда фанга доир янги билимлар олишга мажбур килади.
"Домино" методини амалий машFулотларда куллашда укитувчи талабаларни учта кичик гурухга булиб, кичик гурухларда ишлай-дилар. Хар бир кичик гурухга унг томо-
1 Отамирзаев О.У., Зокирова Д.Н. Тажриба машFулотларини мустакил урганишга ундовчи таъ-лим бериш оркали олиб бориш // "Замонавий таълим" ("Современное образование") илмий-амалий оммабоп журнали (Узбекистон). - 2018. - №. 3.
нига савол ва чап томонига жавоблар ёзилган туFри туртбурчаклар берилади. Хар бир кичик гурухдан бир талаба ушбу туFри туртбурчакдан бирини олиб, стол устига (пинборд ойнасига) урнатади. Кейинги талаба туFри туртбурчакнинг унг томонидаги саволга мос келадиган жавоб ёзилган туFри туртбурчакни унинг ёнига урнатади. Худди шу кетма-кетликда колган талабалар туFри туртбурчакларни бир-бирига мос равишда урнатадилар. Охирги урнатилган туFри туртбурчакдаги саволнинг жавоби биринчи урнатилган туFри туртбурчакдаги жавобга мос келиши керак 2.
Талабаларнинг мустакил фикрлашларини шакллантирувчи методларнинг энг самара-лиларидан бири бу "Кейс-стади" методидир. "Кейс-стади" методида очик ахборотлардан ёки аник вокеа-ходисадан вазият сифатида тахлил учун фойдаланиш мумкин. Кейс-стади харакатлари уз ичига куйидагиларни камраб олади: Ким (Who), Качон (When), Каерда (Where), Нима учун (Why), Кандай-Канака (How), Нима-натижа (What). Ушбу харакатлар оркали укитувчи талабани вазиятни мавжуд маълумотлардан фойдаланган холда сама-рали ечимларни топишга йуналтиради .
"Кейс-стади" методини куллаш билан талабаларда мустакил урганиш ва фикрлаш куникмасини ривожлантиради. Ушбу методни Электр энергетикага доир фанларнинг барча мавзулари учун куллашнинг имкони булмайди, чунки хар бир мавзу буйича бир нечта ечимга эга булган муаммони топиш ва бу муаммони ечиш учун талабаларда етарли билим булишини таъминлаш талаб этилади. Шунинг учун, "Кейс-стади" методини маъруза машFулотларида мавзу буйича назарий билимлар берилгандан сунг, амалий машFулотларда куллаш максадга мувофик булади 3.
Хулоса. Агар амалий ва тажриба машFулотларини мустакил урганишга ундовчи
2 Отамирзаев О.У., Шарипов Ф.Ф. Методика проведения лабораторных занятий с интерактивными методами // Science Time. - 2017. - №. 2. - С. 270-273.
3 Отамирзаев О.У., Вахобова С.К. «Назарий электротехника» фанидан «Уч фазали узгарувчан ток занжирлари» мавзусини укитишда кейс-стади методидан фойдаланиш // "Замонавий таълим" ("Современное образование") илмий-амалий оммабоп журнали (Узбекистон). - 2018. -№. 5.
дарс ёки интерфаол методлар оркали олиб борилганда дарснинг самарадор-лиги ортади, чунки бунда хар бир талаба узи мустакил равишда ишлашга мажбур булади ва шунга яраша тайёргарлик куради хамда улар узларини узлари бахолайдилар. Шунинг учун, дарс давомида бирорта талаба хам четда колмайди, талабаларни узларига булган ишончи, фанга ва узлари танлаган касбга кизикиши ортади, шу билан бирга талабалар-нинг узлаштириш курсаткичлари сезиларли даражада ортади.
Талабанинг доимо уз устида ишлаши, мустакил фикрлаши, олган билимларини амалда куллаши - унинг аклий фаолиятга эхтиёжини ривожлантиради ва талабаларни вактдан унумли фойдаланишга ургатади. Бу билан булажак мутахассисларнинг мустакил укув фаолиятларини, илмий тадкикот ишла-рини ривожлантириш, шулар асосида олий таълим тизимида ракобатбардош мутахассис-
лар тайёрлаш сифатини оширишга эришиш мумкин булади.
Таклифлар. Олиб борилган суровнома ва тадкикотларга таяниб куйидаги таклиф-ларни келтириш мумкин:
• талабаларни мустакил фикрлашларини ривожлантирувчи таълим технологияларини ишлаб чикиш ва уларни амалда куллаш;
• ноанъанавий укитиш методларига асосланган инновацион дарс ишланмаларини ишлаб чикиш ва амалда куллаш;
• талабаларни аудиториядан ташкари мустакил ишига купрок эътибор каратиш;
• талабаларда мустакил фикрлаш ва ишлаш куникмаларини хосил килиш;
• фанни хусусиятидан келиб чикиб, мустакил иш топширикларини тузиш;
• талабаларга мустакил иш топширикларини туFри таксимлаш ва уларни адолатли бахолаш.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси. 2019 йил 8 октябрдаги ПФ-5847-сон.
2. Ганс-Дитер Хопфнер. Урта махсус, касб-хунар таълими тизимида мустакил урганишнинг ахамияти. КХК лари учун укув кулланма. Узбекистон-Швецария "Касбий куникмаларни ривожлантириш" лойихаси. Тошкент, 2009 йил.
3. Zokirova D.N. Goals And Objectives Of Organizing Independent Work Of Students // The American Journal of Social Science and Education Innovations. - 2021. - Т. 3. - №. 01. - С. 179-182.
4. Отамирзаев О. У., Зокирова Д. Н. «Электр ёритиш» фанини укитишда «Бумеранг» методидан фойдаланиш //Современное образование (Узбекистан). - 2019. - №. 3 (76). - С. 37-41.
5. Отамирзаев О. У., Зокирова Д. Н. Тажриба машFулотларини мустакил урганишга ундовчи таълим бериш оркали олиб бориш // "Замонавий таълим" ("Современное образование") илмий-амалий оммабоп журнали (Узбекистон).- 2018. - №. 3.
6. Отамирзаев О.У., Шарипов Ф.Ф. Методика проведения лабораторных занятий с интерактивными методами // Science Time. - 2017. - №. 2. - С. 270-273.
7. Отамирзаев О.У., Вахобова С.К. «Назарий электротехника» фанидан «Уч фазали узгарувчан ток занжирлари» мавзусини укитишда кейс-стади методидан фойдаланиш // "Замонавий таълим" ("Современное образование") илмий-амалий оммабоп журнали (Узбекистон). - 2018. - №. 5.