"1^'ог хогфу tajribalar анон1(1а Ьо'^ак о^киусЫ1а^а kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishning pedagogik strategiyalari: тиатто1аг уа уесЫт1аг" mavzusidagi гезриЬИка 11ш1у-ашаИу konferensiyasi
2024-уП20-fevra1
ТАЛАБАЛАРНИНГ АХБОРОТ ХАВСИЗЛИГИГА РИОЯ ЦИЛИШ КУНИКМАЛАРИНИ ТАЪМИНЛАШНИНГ АЙРИМ МАСАЛАЛАРИ ^узиев Равшанбек Бахтиёр уFли
УзПФИТИ тадкикотчи Н^:/Мо1 о^/10.528Шпо4о. 10680820
Очик ахборот тизимларида ахборот хавфсизлигини таъминлаш хозирги куннинг долзарб талабидир. Х,ар бир давлат бунинг устида бош котирмокда. Бу жахондаги янги геосиёсий таксимот, янги минтакавий низоларнинг юзага келиши, миллатчилик, шовинизм, дин никобидаги экстремизм, экологик халокатнинг тахдиди кучайиши ва бошка юкумли касалликларнинг таркалиши билан богликдир.
Юкорида кайд этилганларнинг барчаси Узбекистон Республикаси учун хам мазкур муаммолар мухим эканлигини алохида таъкид этади. Бунинг долзарблиги давлатимиз учун миллий мустакилликни янада мустахкамлаш, иктисод ва бозор муносабатларини тадрижий ривожланишини таъминлаш, ижтимоий ислохотларни чукурлаштиришда яккол куринади. Бунда Кадрлар тайёрлаш миллий дастурини амалга ошириш, миллий анъаналарни хаётга кайтариш, муросасозликни тарбиялаш хам катта ахамият касб этади.
Мана шунинг учун хам мазкур муаммоларни урганишда ахборотнинг шакли ва очик ахборот тизимларининг узига хослиги; шахс, жамият ва давлат ахбарот- хавфсизлигини таъминлаш манбалари ва турлари; ахборот сохасидаги миллий хавфсизликни таъминлашнинг ахамияти ва тамойиллари; ОАВ ва ахбарот карама-каршилик; очик ахборот тизимларда шахснинг уз-узини химоя килиши; жамоатчилик фикри ва жамият ахбарот хавфсизлиги каби мавзуларни чукуррок урганиш талаб этилади.
Дархакикат, Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномасида шундай дейилган эди: "...даммамиз учун замонавий билимларни узлаштириш, чинакам маърифат ва юксак маданият эгаси булиш узлуксиз х,аётий эх,тиёжга айланиши керак. Тараккиётга эришиш учун ракамли билимлар ва замонавий ахборот технологияларини эгаллашимиз зарур ва шарт. Бу бизга юксалишнинг энг киска йулидан бориш имкониятини беради. Зеро, бугун дунёда барча сохаларга ахборот технологиялари чукур кириб бормокда"[1].
Бугун тез суръатлар билан узгариб бораётган, инсоният хозирга кадар бошидан кечирган даврлардан тубдан фарк киладиган шиддатли ва айни пайтда ута мураккаб замонда яшамокдамиз. Мутахассислар бу тезкор даврни «оммавий ахборотлашув» ёхуд «глобаллашув асри» деб аташмокда.
Боиси, ер юзининг кайсидир бир чеккасида юз берган вокеадан бир неча сония ичида бутун дунё ахли хабар топмокда. Бу эса шубхасиз матбуот ва оммавий ахборот воситаларининг урни ва роли нечогли ошиб бораётганидан далолат беради. Шу жихатдан айтганда, хар кандай матбуот жамиятда юз бераётган вокеа-ходисалар, узгаришлар, янгиланишларни тулалигича, холис ва хакконий акс эттирмоги керак.
Биз юртимизда очик ва эркин демократик жамият куриш вазифасини уз олдимизга максад килиб куйган эканмиз, дастлабки уринда ахборот хуружларидан химояланиш йулларини ишлаб чикишимиз ва бу йулда хар биримиз чинакам жонбозлик курсатишимиз даркор деб уйлайман. Халкимизнинг маънавий оламини бойитиш, маънавий бушлик пайдо булишини олдини олиш, мафкуравий иммунитетни карор топтириш ахборот хуружларидан сакланиш, химояланишда ахамиятлидир. Бунинг учун эса авваламбор, Ватанимиз тараккиётининг мустаккам пойдеворлари булмиш ёшлар онги ва калбида соглом хаёт
"1^'ог хогфу tajribalar анон1(1а Ьо'^ак о^киусЫ1а^а kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishning pedagogik strategiyalari: тиатто1аг уа уесЫт1аг" mavzusidagi гезриЬИка 11ш1у-ашаИу konferensiyasi
2024-уП20-fevra1
тарзини барпо этиш, уларда уз тарихидан фахрланиш туйгусини шакллантириш, миллий ва умуммиллий кадриятларга нисбатан эхтиром, иззат икром сингари эзгу фазилатларни сингдиришимиз зарурдир[2].
Хуш, ахборот хавфсизлиги хамда ахборот тахдиди узи нима?
Ахборот хавфсизлиги деганда, жамиятни инсонлар, ташкилотлар ва давлат манфаатлари асосий шаклланиши ва ривожланишини таъминловчи ахборот маконининг химояланганлик даражаси тушунилади. Ахборот тахдиди эса, жамият ахборот маконининг ишлашига хавф тугдирувчи омил ёки омиллар бирлигидир .
Ахборот хавфсизлиги тушунчаси эса бу жамиятни, унинг алохида гурухлари ва шахсларни ахборотнинг деструктив шакл ва турларининг салбий таъсиридан химоя килиш максадида барча мавжуд ахборот ресурсларидан самарали фойдаланиш демакдир.
Мустакил ривожланиш йулидан бораётган жамиятимизнинг хаётида содир булаётган ижтимоий сиёсий узгаришларга эътибор берар эканмиз, хозирги кунда тобора авж олиб бораётган, мамлакат такдирига бевосита дахилдор булган масалалардан бири, яъни ахолини ахборот психологик хуружлардан химоя килиш масаласи энг долзарб муаммолардан бири сифатида бахоланмокда.
Якин келажакда глобаллашув жараёнининг янада кенгайиб бориши окибатида жахон мамлакатларининг информацион хаёт тарзига утиши билан ушбу масала янада долзарб тус олиши мукаррар.
Ушбу масалани ижобий хал этиш учун бир катор чора-тадбирлар килиниши зарур. Хусусан, шахс, жамият ва давлатнинг ахборот хавфсизлигини таъминловчи кучли конунчилик асосини яратиш, уларни амалиётда ишлаш механизмларини ва ахборот хуружларига карши тура оладиган хукукий асосларни шакллантириш, давлат бошкаруви ва махаллий узини узи бошкариш органларида ахборот хавфсизлигини таъминлашга каратилган махсус тадбирларни утказиш лозим. Шунингдек, талабаларда ахборот билан ишлаш маданиятини ошириш, уларда ахборот олиш, уни кайта ишлаш, саклаш каби малакаларини ошириш учун кучли, махсус билим хосил килиш хам катта ахамият касб этади.
Шунинг учун, хозирги даврда талабаларимизнинг ахборот узатишнинг замонавий техникаси ва технологиясини мукаммал даражада узлаштириши мухим ахамият касб этади. Бунинг учун, мамлакатимизда Интернетдан фойдаланиш тизимини янада ривожлантириш билан бирга, мазкур тармокка миллий манфаатларимиз акс этган ахборотларни турли шакл ва тилларда киритиб бориш зарур. Зеро, жамиятимиз хаётининг турли сохалари тугрисида ахборот берувчи объектив, жозибадор маълумотларнинг Интернет сахифаларидан кенг урин эгаллаши, Узбекистоннинг глобал ахборот маконидаги урнининг мустахкамланишига хизмат килади.
^искача хулоса киладиган булсак, интернетнинг таълим сохасига кириши ва уни таълим жараёнида кулланилиши учун, албатта ёшларимиз онгида маълум бир куникмаларни шакллантиришимиз лозим. Айникса педагоглар укувчи шахсини шакллантириш жараёнида оммавий ахборот воситаларидан фойдаланишда куйидаги жихатларни хисобга олишлари лозим[3]:
- укувчиларни интернет сайтидан фанларга оид манбаларни олиш, урганиш, тахлил килиш, малака ва куникмаларини шакллантиришга технологик йуналтириш;
- укувчиларни оммавий ахборот воситалари материалларини укиш, урганиш ва
"Ilg'or xorijiy tajribalar asosida bo'lajak o'qituvchilarda kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishning pedagogik strategiyalari: muammolar va yechimlar" mavzusidagi respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi
2024-yil 20-fevral
уларни амалда куллашда самарали фойдаланишлари учун уларни рухий жихатдан тайёрлаш, йуналтириш;
- укувчиларда оммавий ахборот воситалари материалларига нисбатан тугри ижобий муносабатни маънавий-ахлокий, ижтимоий-сиёсий, хукукий дунёкарашни таркиб топтириш;
- ота-оналар хам ёшларга оилавий тарбия жараёнида оммавий ахборот воситалари материалларини тугри тахлил килиб, эркин мустакил фикрловчи сифатидаги куникмаларни шакллантириб боришлари лозим.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. 24.01.2020 йил.
2. Х,аракатлар стратегияси асосида жадал тараккиёт ва янгиланиш сари. Рисола. Гафур Гулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи. Тошкент.2017.78 бетлар.
3. Грачев Г.В. Информационно- психологическая безопастность личности: состояния и возможности психологической защиты. М.:Изд-во РАГС.1998.стр.19.